پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۵ - سال پانزدهم - شماره۴۲۳۰ - Mar 15, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
وقتي در برادر خود 3 صفت ديدي به او اميدوار باش؛ حيا، امانت و راستي. اگر اين صفات را ندارد از او اميدي نداشته باش.
نهج الفصاحه، حديث 205
امروز با حافظ
به يادگار بماني كه بوي او داري
صبا تو نكهت آن زلف مشكبو داري
توان به دست تو دادن گرش نكو داري
دلم كه گوهر اسرار حسن و عشق دروست
آب و هوا
017205.jpg

عكس: روز
017208.jpg
عكس: همشهري‎/ محمد توكلي
تهران، ميدان مركزي ميوه و تره بار- پس از اينكه اعلام شد ماهي قرمز براي سلامتي انسان خطرناك نيست، بازار فروش اين نوع ماهي بار ديگر داغ شد.

در شهر چه خبر
رنگ پريدگي خط كشي ها
۵۰ درصد از ايمني جاده ها به وسيله وجود خط كشي هاي استاندارد و مطابق با معيارهاي پذيرفته شده تضمين مي شود. اما به نظر مي رسد رنگ  و روي پريده خط كشي هاي جاده ها ارتباطي به كيفيت مواد خام آن ها نداشته باشد و اين موضوع بيشتر به ترمز  هاي ناگهاني و پستي و بلندي هاي جاده ها بازگردد. با اين وجود نخستين آزمايشگاه رنگ هاي ترافيكي استان فارس ، رنگ هاي مورد استفاده  در خط كشي هاي جاده اي را پيش  از برگزاري مناقصه ها و قراردادها، مورد آزمايش فني قرار مي دهد.

بيمارستان اتوبوسي
نخستين اتوبوس آمبولانس گيلان در اين استان راه اندازي شد و اگرچه اين اتوبوس عنوان آمبولانس را يدك مي كشد اما تجهيزات داخلي اش، آن  را به يك بيمارستان سيار بيشتر شبيه كرده  است. از اين اتوبوس آمبولانس مي توان در مواقع خاص و حوادث غيرمترقبه به عنوان اطاق عمل و درمانگاه سيار در محل حادثه استفاده كرد. اين اتوبوس آمبولانس داراي 5 تخت با تجهيزات و دستگاه هاي پيشرفته شامل تنفس مصنوعي و شوك الكتريكي است. همچنين در طرح امداد نوروزي، 54 پايگاه ثابت و سيار با حدود 60 دستگاه آمبولانس از سوي مركز مديريت و حوادث و فوريت هاي پزشكي در جاده هاي گيلان مستقر مي شوند.

دير كرد سيم كارت ها
گوشي هاي تلفن همراهي كه اصفهاني ها به دنبال ثبت نام بهمن گذشته براي سيم كارت هاي اين دوره خريداري كرده بودند تبديل به وسيله بازي كودكان و ضبط و پخش نوجوانان شده است زيرا برخلاف توزيع سريع در استان هاي ديگر اين سيم كارت ها هنوز در راه اصفهان به سر مي برند و حالا حالا ها به مقصد نمي رسند. البته اداره كل پست استان اصفهان قول داده به محض رسيدن آن ها توزيع سيم كارت ها از طريق مأموران اداره پست و نامه رسان هاي استان به درب منازل متقاضيان انجام شود. توزيع سيم كارت كاملاً رايگان است و از شهروندان خواسته شده تا به هنگام دريافت پاكت سيم كارت هيچ وجهي به مأمور اداره پست ندهند. پاكت هاي تحويلي شامل سيم كارت و شناسنامه تلفن همراه است كه  اداره پست  از شهروندان درخواست دارد تا به هنگام دريافت پاكت ها، بلافاصله اين موارد را كنترل كنند.

ديدار با مردان نمكي
مسافران نوروزي استان زنجان مي توانند ديداري هم با مردان نمكي داشته باشند. اجساد مردان نمكي مكشوفه از معدن چهرآباد، در طول تعطيلات نوروزي به صورت رايگان در محل رختشويخانه زنجان به  نمايش گذاشته مي شود. قدمت اجساد مكشوفه بيش  از يك هزار و 700 سال تخمين زده شده است و مطالعات انجام شده بر روي اسكلت هاي مكشوفه، از سقوط قطعه سنگي به  وزن تقريبي 5/2 تن كه موجب مرگ آنان شده، حكايت دارد. استقبال از ميهمانان نوروزي، دادن هديه، تهيه و توزيع 10 هزار جلد كتاب و نقشه نفيس گردشگري، استقرار پايگاه اطلاع رساني در مبادي ورودي شهرها و پايانه هاي مسافربري و راه آهن و نظارت بر تأسيسات داخلي و خارجي شهرها، از جمله برنامه هاي پيش بيني شده براي اين ايام است. بازديد از اماكن تاريخي و فرهنگي استان نيز در تعطيلات نيمه اول نوروز براي عموم رايگان خواهد بود. براي معرفي صنايع دستي هنرمندان زنجاني نيز هدايايي به صورت نمادين هنگام تحويل سال نو در مبادي ورودي شهرها، اماكن تاريخي، فرهنگي و مهمانپذيرها به  مسافرين نوروزي داده خواهد شد.

روز طلايي گل فروش ها
روزطلايي گل فروش هاي جاده بهشت زهرا س كه پنج شنبه آخر هر سال با رونق خاص و البته ترافيك سنگين جاده اي همراه بود، امسال با محدوديت هايي روبه رو مي شود. همواره در شب جمعه آخر سال تردد خودروها براي حركت به سمت قبور باعث ترافيك سنگين در جاده بهشت زهرا(س) مي شود و مشكلاتي براي زائران ايجاد مي كنند، از اين رو يگان ويژه، تمام گل فروشان را از اين مسير جمع آوري خواهد كرد. به دليل حجم سنگين ترافيك در اين روز، محورهاي ياد شده توسط يك منطقه راهنمايي و رانندگي پوشش داده مي شود. همچنين از 15 اسفند مأموران راهنمايي و رانندگي براي سهولت تردد در آماده باش كامل به سر مي برند.

بازار
سبزه ها در بازار حبوب
017265.jpg
در حالي  كه ظرف هاي آش، گرماي بازار حبوب را تا زمستان سال آينده با خود مي برند، علاقه مندان به تهيه سبزه، اين گرما را تا اواخر سال امتداد مي دهند. ماش، عدس، گندم، ارزن و جو اين روز ها با تقاضاي خوبي روبه روست و خريداران به پيروي از يكي از آئين هاي باستاني ايراني، سبزي بذر هاي حبوب را با اميدواري به بركت سالي كه در پيش دارند گره مي زنند. در گذشته بر روي ديوارهاي خانه هاي خشتي 12 نوع از انواع سبزه، بذر حبوبات، مواد غذايي مانند گندم، ارزن و جو و عدس كشت مي كردند و به آن تفأل مي زدند، تا ببينند كدام محصول در سال پيش رو پر رونق تر خواهد بود. البته جداي از تفأل زدن به سبزه هاي عيد، آمار هاي اقتصادي نيز نويد روز هاي بهتري را براي افزايش محصول مي دهد؛ به طوري كه در سال زراعي 85 -84 نزديك به 774 هزار و 833 تن انواع حبوب در كشور توليد شد كه نسبت به سال ماقبل آن 21 درصد افزايش نشان مي دهد.

سكه، طلا و ارز
017268.jpg

خانه تكاني
017211.jpg
سعيد حداديان
آن كهنسال درخت
بر لب جوي جواني مي كرد
سر موسيقي صبح
باد با آب تباني مي كرد
آسمان بوسه به لب هاي زمين مي باريد
باد با همهمه يا سبوح
آب با زمزمه يا قدوس
آن يكي چرخ زنان
اين يكي دست افشان
پرده برداري از آن راز نهاني مي كرد
ياد سرمستي هنگام سحر
دو سه قطره ز رخ اش ريخت به دامان چمن
لاله
لبخندزنان اشك فشاني مي كرد
آن كبوتر
كه ز چشمان غزل اوج گرفت
به كجا نامه رساني مي كرد؟
***
كسي از كنج نهانخانه دل
تازه برخاسته بود
مادرم خانه تكاني مي كرد

فرهنگسرا
مسابقات تاي كيك بوكسينگ
مجتمع فرهنگي ورزشي فدك اقدام به برگزاري مسابقات ورزشي در رشته تاي كيك بوكسينگ كرده است. ورزشكاران اين رشته در سطح باشگاه هاي استان تهران به رقابت مي پردازند. مسابقات روز جمعه (فردا) از ساعت 9 تا 13 در مجتمع فرهنگي ورزشي فدك برگزار مي شود. علاقه مندان براي تماشاي مسابقات مي توانند نشاني: ميدان راه آهن- ميدان بهمن جنب فرهنگسراي بهمن- مجتمع فرهنگي ورزشي فدك مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 55055386 تماس بگيرند.

آلودگي هواي تهران
017271.jpg

نظر شما
پنجشنبه آخر سال
017274.jpg
مركز تحقيقات و مطالعات رسانه اي
پژوهشگران مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي همشهري در تاريخ 10 تا 13 اسفند  ماه سال جاري اقدام به اجراي يك نظر سنجي تلفني در باره پنجشنبه آخر سال كردند. در اين  نظر سنجي             بطور تصادفي با 1011 نفر از مردم تهران تماس گرفته شد. نتايج اين نظر سنجي نشان مي دهد كه 48 درصد از پاسخگويان، حتما در پنج شنبه آخر سال به زيارت اهل قبور مي روند كه از اين تعداد۸۷ درصد به همراه خانواده، 9درصد با همراهي اعضاي فاميل و 4 درصد به تنهايي به زيارت اهل قبور مي روند. از زائران اهل قبور 51 درصد بيش از 15 سال، 25 درصد بين 6 تا 15سال و 24 درصد بين 2-5 سال هستند كه در اين روز چنين برنامه اي دارند.
نظر زائران اهل قبور درباره مشكلات پنج شنبه آخر سال در نمودار نشان داده شده است.
اين نظرسنجي ها ادامه دارد. ممكن است در روزهاي آينده، پژوهشگران مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي همشهري، با تلفن شما هم تماس بگيرند.

متن كامل اين خبر را در www.hamshahri online.ir بخوانيد

رسانه
017280.jpg

مسابقه با جايزه
كدام بنا؟
كدام يك از اين بناها جزو عجايب هفت گانه جهان نيست؟
(پاسخ را در صفحه 22 روزنامه امروز بيابيد.)
A) برج دريايي اسكندريهB) اهرام سه گانه مصر
C) باغ هاي معلق بابلD) ديوار چين
نحوه شركت در مسابقه:شركت كنندگان بايد يكي از گزينه هاي A ,B ,C ,D را حداكثر تا ساعت 19 امروز به شماره 3000251 (بدون پيش شماره) و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 09122029165 اس ام اس كنند. به حساب 12 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند (5 نفر از تهران، 5 نفر از شهرستان ها و 2 نفر از مشتركان سرويس SMS خبري) جايزه نقدي واريز مي شود. شماره تلفن همراه برندگان در شماره بعدي روزنامه چاپ مي شود و همكاران ما به منظور دريافت شماره حساب بانكي با آنها تماس مي گيرند.
۲ جايزه ويژه براي مشتركان SMS خبري: اين مشتركان بايد در صورت شركت در مسابقه پس از تايپ گزينه صحيح، عبارت SMS را درج و سپس ارسال كنند. گفتني است شانس مشتركان SMS خبري، 10 برابر بيش از ساير شركت كنندگان است.
شماره تلفن برندگان مسابقه 47
017277.jpg


شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
پايان امتحان
هنوز داشت به سؤال ها پاسخ مي داد. برخي از سوال ها بدون جواب مانده بودند و به بعضي اشتباه پاسخ داده بود. امتحان سختي بود. مي خواست جواب هاي غلط را پاك كند كه وقت امتحان تمام شد. دير به فكر جبران و پاك كردن افتاده بود. چون او ديگر مرده بود.
سميه افشار

گشتي در دنياي خبرها
مربي وظيفه شناس
واشنگتن: يك مربي بسكتبال در آمريكا تنها 5 ساعت پس از اين كه در بيمارستان وضع حمل كرده بود به ورزشگاه آمد و براي هدايت تيمش روي نيمكت مربيگري نشست. اين زن 35 ساله كه مربي تيم بسكتبال دانشگاه نبرسكا بود 5 ساعت پس از اين كه نخستين فرزند خود را به دنيا آورد با كسب اجازه از پزشكان روانه ورزشگاه شد و روي نيمكت نشست. وي در اين رابطه گفت: من همواره عادت دارم كه به صورت ايستاده از كنار زمين تيم خود را هدايت كنم اما اين بار به دليل ضعف مفرط مجبور شدم در طول بازي روي نيمكت بنشينم. متأسفانه در اين بازي تيم نبرسكا شكست خورد و از دستيابي به مقام قهرماني بازماند.
تخريب با فيل
داكا: دولت بنگلادش از يك ماه پيش به شهرداري ها دستور داده، بناهاي غيرمجاز را به سرعت تخريب كنند. اما شهرداري يكي از شهرهاي جنوبي اين كشور براي تخريب بناهاي غيرقانوني، بولدوزر در اختيار نداشت، به همين دليل شهردار مجبور شد قويترين فيل سيرك اين شهر را براي چند ساعتي كرايه كند كه اين فيل به تخريب بناهاي غيرقانوني پرداخت.
بلعيدن مسواك 15 سانتيمتري
هنگ كنگ: يك خانم 42 ساله در هنگ كنگ، مسواك خود را بلعيد. هنگامي كه وي مشغول مسواك زدن بود ناگهان لغزيد و روي زمين افتاد كه به همين دليل مسواك، در حلقش فرو رفت. با اين حال وي توانست با اورژانس تماس بگيرد و درخواست كمك كند. پزشكان در بيمارستان با انجام عمل جراحي موفق شدند مسواك 15 سانتيمتري را از حلق اين خانم خارج كنند.
چسبيدن به سقف
برلين: يك پيرمرد 91 ساله در آلمان كه قصد قيرگوني كردن سقف خانه اش را داشت چند ساعتي به سقف چسبيد. هنگامي كه وي مشغول پخش كردن قير داغ روي سقف خانه اش بود پايش لغزيد و روي سقف افتاد. با توجه به خاصيت چسبندگي قير، بدن پيرمرد به سقف چسبيد و ديگر نتوانست تكان بخورد. جالب اين كه رهگذران تصور كردند كه او قصد خودكشي دارد به همين دليل پليس را خبر كردند.
جشن تولد وزير
سورينام: جوانترين وزير دولت سورينام استعفا كرد. او براي برگزاري مراسم سي امين سالگرد تولدش از پول دولت استفاده كرده بود. گفته مي شود كه وي براي برگزاري اين جشن 13 هزار دلار از بودجه وزارتخانه محل خدمت خود برداشت كرد كه اين رقم معادل حقوق ماهيانه 150 كارمند در سورينام است.
لباس هاي خوشبوي پليس
دهلي نو: مأموران پليس در يكي از ايالت هاي غربي كشور هند صاحب لباس هاي فرم جديدي خواهند شد. ويژگي بارز اين لباس هاي جديد، خوشبو بودن آن است. به عبارتي ديگر هنگامي كه مردم به مأموران نزديك مي شوند بوي خوش لباس هاي آنها را احساس خواهند كرد. براي تهيه اين لباس ها از پارچه هاي رايحه دار استفاده خواهد شد كه در تاريكي شب نيز مانند شبرنگ برق خواهد زد.
مار در جايگاه خبرنگاران
فلوريدا: ظاهر شدن يك مار سياه در جايگاه خبرنگاران ورزشگاه منجر به فرار خبرنگاران از اين مكان شد. در جريان يك مسابقه دوستانه بيسبال ناگهان خبرنگاران متوجه اين مار روي كاغذها و كامپيوترهاي خود شدند. صحنه فرار كردن خبرنگاران از جايگاه باعث توقف بازي و حيرت تماشاگران شد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |