پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۵ - سال پانزدهم - شماره۴۲۳۰ - Mar 15, 2007
دبير شوراي عالي امنيت ملي: درصورت تصويب قطعنامه
غرب واكنش ما را خواهد ديد
017178.jpg
گروه سياسي- دبيرشوراي عالي امنيت ملي درباره واكنش ايران به قطعنامه دردست تهيه شوراي امنيت تأكيدكرد: آنها به موقع واكنش ما را خواهند ديد.
علي لاريجاني روزگذشته پس از ديدار با فتحي يكن ازعلما و روحانيون برجسته اهل سنت لبنان و مسئول جبهه عمل اسلامي كه مهر خبر آن را منتشركرد، با اشاره به اينكه صدور قطعنامه شوراي امنيت نشانه بد اخلاقي است، گفت: ايران برموضع اتمي شدن مي ايستد و پاسخ تهران به مسير زور، ايستادگي و مقاومت است.
لاريجاني در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه آيا تهران همچنان تعليق غني سازي را در قالب مذاكرات قابل بحث مي داند، گفت: درحال حاضر بحث هاي ديگري مطرح شده است و هر دوره بحث خاص خود را دارد.
لاريجاني درباره اظهاراتش درگفتگو با روزنامه الشرق قطر مبني بر واكنش ايران به حمله احتمالي آمريكا گفت: به هر حال اگر اقدامي نظامي صورت گيرد، پاسخش هم نظامي خواهد بود.
به گزارش ايسنا وي در پاسخ به سئوالي مبني براينكه اگركارت روسيه در شوراي امنيت براي ايران بسوزد كارت ديگر ايران چه خواهد بود اظهار داشت: هميشه در ديپلماسي ظرفيت ها صفر و صد نيست، همه كشورها برحسب شرايط شان مي توانند با ايران منافع مشترك داشته باشند و در همين كشورهاي 1+5 كم نيستند كشورهايي كه با ايران منافع مشترك بسيار دارند.
لاريجاني درباره اظهارات وزارت خارجه روسيه مبني براينكه ايران بايد به درخواست هاي شوراي امنيت و شوراي حكام پاسخ دهد گفت: اينكه آنها مي گويند مقررات بين المللي بايد رعايت شود ربطي به مسئله بوشهر ندارد و بطور رسمي چنين مسئله اي به ما گفته نشده است، اما اينكه درباره بوشهر تعلل هايي صورت مي گيرد اين اشكالي است كه بايد توسط روسها حل شود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به پرسشي ديگرمبني براينكه برخي معتقدند لحن ايران نسبت به راه اندازي نشدن نيروگاه بوشهر در موعد مقرر از برخوردش با ساير تاسيسات هسته اي ايران آرام تراست، گفت: فكر نمي كنم درباره نيروگاه بوشهرمساله مبهمي وجود داشته باشد و درقبال تخلفاتي كه صورت گرفته واكنش مناسب را نشان داده  وگفته ايم كه رفتار روسيه را قبول نداريم.
ايرنا نيز گزارش داد لاريجاني بار ديگر از روسيه خواست نيروگاه بوشهر را به موقع راه اندازي كند و خاطرنشان كرد: اگر تخلفاتي بروزكند اعلام مي كنيم.

رئيس جمهوري در يزد:
ابرقدرت ها را منزوي كرده ايم
017163.jpg
گروه سياسي- رئيس جمهوري با تاكيد بر اين كه امروز ديگر دنيا عوض شده است، خطاب به ابرقدرتها گفت: از خواب خرگوشي بيدار شويد، شما چه كاره عالم هستيد كه بخواهيد ملت ايران را منزوي كنيد در حاليكه كه ملت ايران شما را منزوي كرده است.
محمود احمدي نژاد كه در بيست و ششمين سفر استاني هيات دولت در جمع مردم شهرستان يزد سخن مي گفت و مهر خبر آن را منتشر كرد با اشاره به موضوع هسته اي گفت:كشورهاي غربي و ابرقدرتها همان مسير دشمني خود با ملت ايران از هشتاد سال گذشته را دنبال مي كنند و در اين ميان چيز جديدي اتفاق نيفتاده است.
وي افزود: به آنها نصيحت مي كنم دست از اين لجاجت ها برداريد و اگر فكر مي كنيد مي توانيد در گوشه اي جمع شويد و چيزي را بنويسيد و منتشر كنيد تا ملت ايران را به تسليم وادار كنيد بدانيد در هر قدمي كه برمي داريد گره اي بر مشكلات خودتان مي زنيد و كار خود را مشكل تر مي كنيد.
رئيس شوراي عالي امنيت ملي ادامه داد: چه بخواهيد و چه نخواهيد ملت ايران راه عزت خود را شناخته و شما هم بايد بدانيد اين ملت در همه جاي اين سرزمين ايستاده و متحد و يكپارچه از تمام حقوق خود دفاع خواهند كرد.
رئيس جمهور تصريح كرد: الان دنيا مي داند كه شما منزوي هستيد و اگر بخواهيد به اين روش ادامه دهيد راهي جز شكست پيش روي شما نخواهد بود.
رئيس قوه مجريه در بخش ديگري از سخنان خود از تصميمات مهم و خوب دولت براي پيشرفت و توسعه يزد خبر داد. احمدي نژاد درخاتمه با اشاره به 26 سفر خود و آخرين سفر استاني هيات دولت در سال 85 گفت: ترتيب سفر به استانها يك تصميم بر اساس نوبت نيست بلكه در ذهن ما يزد در صدر همه استانها قرار دارد و دير شدن اين سفر تاثيري در تصميمات ندارد زيرا ما تجربيات گذشته را داريم كه در گرفتن تصميمات موثرتر خواهد بود.محمود احمدي نژاد صبح ديروز طي سخناني در جمع مردم ابركوه هم تاكيد كرد كه ملت ايران محكم و يكپارچه ايستاده است و ما به ابرقدرتها مي گوييم بدانيد اين حنجره دراني ها جنگ تبليغاتي و هياهوها كه به راه مي اندازند راه به جايي نمي برد. آن ها مسير اشتباهي را انتخاب كرده اند.
تغيير برنامه سفر
شرايط نامساعد جوي و وزش باد شديد در شهرستان ابركوه، برنامه سفر رئيس جمهوري را تغيير داد و حركت به سمت شهرستانهاي خاتم و بافق كه از برنامه هاي ديروز رئيس جمهوري بود را ناممكن ساخت؛ البته احمدي نژاد سفر خود را تا جمعه تمديد كرد تا بتواند با مردم اين شهرها نيز ديدار كند. وي در ادامه سفر استاني خود در استان يزد در جمع مردم شهرستان مهريز نيز سخنراني كرد. رئيس جمهوري همچنين شب گذشته با خانواده هاي شهدا و ايثارگران، علما و روحانيون و منتخبان و فرهيختگان استان يزد ديدار و گفتگو كرد.
بيست وششمين جلسه استاني هيات دولت عصر امروز در استان يزد با حضور وزرا و مقامات محلي اين استان، برگزار مي شود.

منوچهر متكي:شوراي امنيت شرايط را دشوار نكند
ايرنا:وزير امور خارجه روز گذشته اعلام كرد كه در صورت تصويب قطعنامه مربوط به تحريم هاي شديدتر عليه ايران در شوراي امنيت سازمان ملل، ايران نيز به شيوه مشابهي پاسخ خواهد داد.
منوچهر متكي در گفت وگو با خبرنگاران در پايتخت اسلووني تاكيد كرد كه شوراي امنيت با تصويب اين تحريم ها، شرايط را براي همه دشوارتر خواهد كرد.
وي افزود: آنها (اعضاي شوراي امنيت)، پاسخ مشابهي از جانب ما دريافت خواهند كرد. اگر آنها به سمت يك راه حل ديپلماتيك حركت كنند، ما نيز آماده ايم، در غير اين صورت، ايران نيز اقدام مشابهي انجام خواهد داد.
وزير امور خارجه همچنين در ديدار با رييس جمهور اسلووني، پيام محمود احمدي نژاد را تسليم وي كرد.
وزيرامور خارجه شب گذشته پس از اسلووني، وارد رم پايتخت ايتاليا شد. متكي ديشب در محل كاخ نخست وزيري با رومانو پرودي نخست وزير و ماسيمو دالما وزيرامور خارجه ايتاليا ديدار و گفت وگو كرد.

كارشناسان دولت و مركز پژوهش هاي مجلس امروز بررسي مي كنند
ساعت رسمي، در انتظار تصميم نهايي
گروه سياسي - به دنبال ارائه طرح دوفوريتي نمايندگان براي تغيير ساعت رسمي كشور، روز گذشته در جلسه معاون اول رئيس جمهور و برخي اعضاي هيات دولت با تعدادي از نمايندگان مجلس قرار شد براساس نظر كارشناسان دولت و مركز پژوهش هاي مجلس، امروز تصميم نهايي در خصوص تغيير يا عدم تغيير ساعت رسمي كشور در جلسه اي مشترك اتخاذ شود؛ هر چند يك عضو هيات رئيسه مجلس در اظهار نظري ديگر تاكيد كرد كه تصميم گيري در اين باره به سال آينده موكول شده است. محمد حسن ابوترابي نايب رئيس مجلس كه مسئوليت جلسه روز گذشته مشترك ميان دولت (با حضور پرويز داودي، مصطفي پورمحمدي و پرويز فتاح)و مجلس را به عهده داشت در گفت و گويي با خبرنگار پارلماني همشهري گفت: دولت عزم خود مبني بر اتخاذ تصميم براساس نظر كارشناسان وزارت نيرو و نظر كارشناسي مركز پژوهش ها در ارتباط با تغيير يا عدم تغيير ساعت رسمي كشور را در اين جلسه اظهار داشت.
وي ادامه داد: در عين حال مقايسه تطبيقي و علمي سال 85 با توجه به عدم تغيير ساعت رسمي كشور با سالهاي گذشته در ارتباط با كاهش هزينه و مصرف انرژي و ساير آثار اجتماعي آن، بهترين راه براي اتخاذ تصميم نهايي، در يك تعامل و گفت وگوي نزديك با نمايندگان مجلس است.
ابوترابي افزود: از همين منظر مركز پژوهش هاي مجلس و كارشناسان وزارت نيرو بررسي خود را در ارتباط با اين موضوع در ادامه تحقيقات انجام شده آغاز كردند تا در اولين فرصت ديدگاه هاي خود را اعلام كنند.
از سوي ديگر محمد خوش چهره كه از طراحان اصلي طرح دوفوريتي مجلس است اعلام كرد اين طرح چاپ و توزيع شده و بايد در دستور كار هيات رئيسه قرار بگيرد و در غير اين صورت هيات رئيسه تخلف كرده است.
خبرنگار ما همچنين كسب اطلاع كرد برخي از امضاكنندگان اين طرح پس از جلسه از تصميم خود براي ارائه طرح در جلسه امروز منصرف شده و اين طرح در دستور كار امروز مجلس قرار نخواهد گرفت و صرفا در جلسه اي كه بعد از ظهر پنج شنبه در مركز پژوهش ها با حضور نمايندگان دولت و مجلس برگزار خواهد شد، تصميم نهايي در اين خصوص اتخاذ مي شود. در اين جلسه همچنين نمايندگان نتوانسته اند اعضاي هيات دولت را در خصوص ادله خود براي ارائه طرح شان توجيه و قانع كنند.
از سوي ديگر حسين نجابت عضو هيات رئيسه مجلس اظهار داشت: با توجه به كمبود وقت، احتمالا تصميمي در اين جلسات اتخاذ نشده و موضوع به سال آينده موكول خواهد شد.

ادعاي روسيه درباره نيروگاه بوشهر
گروه سياسي- رئيس آژانس اتمي روسيه درراستاي توجيه تاخير در ساخت نيروگاه بوشهرمدعي شد: ايران علاقه خود را براي تكميل اين نيروگاه از دست داده است.
به گزارش مهر، سرگئي كرينكو مدعي شد: از اين متعجبم كه ايرانيها از وضعيت به خوبي مطلع نيستند، اما احساسي وجود دارد مبني بر اينكه طرف ايراني براي تكميل نيروگاه بوشهر بي علاقه شده است.
اين مقام روسيه با تكرار اظهارات ساير مسئولان روسي مدعي شد: از اواسط ژانويه ايران هيچ مبلغي براي ادامه پروژه پرداخت نكرده است.
همچنين ولاديميرپاولف، مدير پروژه بوشهر شركت اتم استروي اكسپورت روسيه گفت: ما نمي توانيم بيش از اين منتظر تصميم طرف ايراني باشيم. وي مدعي شد: تأخير در از سرگيري تامين وجوه مالي، پيامدهاي غيرقابل بازگشتي خواهد داشت.

دكتر ولايتي:
چرخه سوخت خط قرمز ايران است
علي اكبر ولايتي هزينه در قبال دستيابي به چرخه سوخت هسته اي را براي جمهوري اسلامي  ايران قابل پيش بيني دانست و گفت: چرخه سوخت هسته اي، خط قرمز نظام در مسئله هسته اي است.
به گزارش ايرنا مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل گفت: برداشتن گامهاي بلند همچون داشتن چرخه سوخت هسته اي، هزينه دارد و هزينه آن، تحمل فشارهاي بين المللي است.
وي تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران از اين خط قرمز عقب نشيني نخواهد كرد اما از اهرم هاي مختلف سياسي، بين المللي و اقتصادي براي كاهش هزينه ها استفاده مي كند.
ولايتي كه در زمان جنگ هشت ساله ايران و عراق، مسئوليت مذاكرات صلح را بر عهده داشت، مسئله دفاع از انرژي صلح آميز هسته اي را به مثابه دفاع ايران از مسئله اروند رود در دوران جنگ تحميلي دانست و گفت: مردم ايران هميشه از تماميت ارضي و منافع ملي خود دفاع كرده و خواهند كرد.
مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل همچنين گفت كه كشورهاي 1+5 در مورد تحريم هاي جديدي عليه ايران در قالب قطعنامه ديگري به توافق خواهند رسيد اما تحريم هاي آنها بيشتر داراي آثار رواني و سياسي است.

نخست وزير سوريه در تهران
ايرنا: محمد ناجي عطري، نخست  وزير سوريه روزگذشته درصدر هيأتي بلندپايه براي گفت وگو با مقامات عاليرتبه جمهوري  اسلامي ايران و شركت در پنجمين كميته عالي مشترك دو كشور وارد تهران شد.

از خانه ملت
نمايندگان مجلس مصوب كردند در سال آينده افزايش هرگونه پرداخت نقدي از قبيل حقوق و مزايا، پاداش تحت هر عنوان، عيدي و نظاير آن و همچنين كمك  هاي غيرنقدي به كاركنان و مديران شركت هاي دولتي موضوع اين تبصره علاوه بر پرداخت هاي قانوني منظور شده در بودجه مصوب سال 86 ممنوع است.
پس از پايان بررسي لايحه بودجه و قبل از رأي گيري براي ماده واحده، حسن سبحاني در اخطار قانون اساسي با استناد به اصل 52 آن گفت: در اين اصل آمده است كه بودجه سالانه بايد به ترتيبي كه در قانون مقرر شده از طرف دولت تهيه و براي بررسي به مجلس تقديم شود. وي ادامه داد: معناي بررسي اين است كه همه موارد بررسي شود. ولي بودجه عمومي دولت يعني اعتبارات دستگاه ها و اعتبار شركت هاي دولتي و بودجه شركت نفت در مجلس بررسي نشد.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پس از 10 روز بحث و بررسي در مورد لايحه بودجه سال 86 كل كشور ماده واحده اين لايحه را با 146 راي موافق، 49 راي مخالف و 9 راي ممتنع از مجموعه 218 نماينده حاضر (يعني دوسوم حاضران)به تصويب رساندند. اين در حالي بود كه جمعي از نمايندگان ادعا كرده بودند در اعتراض به وضعيت بنزين به ماده واحده بودجه رأي نخواهند داد. مجلس شوراي اسلامي به منظور بررسي و اصلاح ايرادات احتمالي شوراي نگهبان، امروز تشكيل جلسه مي دهد.

گزيده ها
مجمع تشخيص مصلحت نظام:آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام عصر ديروز در ديدار فتحي يكن، رهبر جبهه امل اسلامي لبنان با تأكيد بر مشتركات فراوان همه فرقه هاي مذهبي اسلامي و لزوم پرهيز از اختلافات جزئي، گفت: ايران بخشي از مجموعه بزرگ اسلام است و ملت ايران به عنوان جزئي  از امت بزرگ مسلمان مصمم است در گسترش همدلي ها و همكاري هاي همه كشورهاي اسلامي تلاش نمايد.
سياست خارجي:هربرت هونزوويتس سفير آلمان در تهران پيش از ظهر ديروز با حضور در مجلس شوراي اسلامي با علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ديدار و گفت وگو كردو ضمن ابراز خرسندي از آزادي كلاين تبعه آلماني، مراتب قدرداني مقامات عاليرتبه كشور متبوعش به ويژه آنگلا مركل صدراعظم اين كشور را از دولت، مجلس و قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد.
نماز جمعه: نماز جمعه تهران فردا به امامت آيت الله محمد امامي كاشاني اقامه مي شود.

پيگيري ترور كاردار ايران در آرژانتين
گروه سياسي- يك مقام آگاه در وزارت خارجه تأكيد كرد: در شرايطي كه پرونده آميا به شدت تحت تأثير تلاش هاي لابي صهيونيستي قرار گرفته و تلاش مي شود تا مقامات ايراني در رابطه با اين پرونده گناهكار نشان داده شوند، ايران پيگير پرونده ترور كاردار ايران در آرژانتين است كه 12 سال پيش پس از انفجار آميا مورد سوءقصد قرار گرفته بود.
وي كه خواست نامش فاش نشود، در گفت وگو با همشهري با اشاره به اين كه انتشار خبر قرار بازداشت مقامات ايراني كه چندي پيش منتشر شد، پيشنهاد شعبه پليس بين الملل (اينترپل) در آرژانتين بوده است، گفت: در حال حاضر هيچ قرار بازداشتي از سوي اينترپل براي مقامات ايراني صادر نشده است. وي افزود: قرار است پس از نشست امروز كميته اجرايي اينترپل، تصميم اين نهاد درباره موضوع اعلام شود. يكي از كارشناسان وزارت خارجه در حوزه آمريكاي لاتين نيز به خبرنگار همشهري گفت: چنانچه اينترپل ملاحظات سياسي را بر وظيفه خود مقدم بدارد و عليه ايران رأي دهد، آنگاه بررسي پرونده به جلسه مجمع عمومي اينترپل در سپتامبر 2007 (شهريور ماه) موكول خواهد شد.

مروري بر مهمترين اخبار سياسي روزهاي پاياني سال 85
دعايي براي سال نو
017241.jpg
سال 1385 روزهاي پاياني خود را مي گذراند و سياست ايران با پشت سر گذاشتن سالي سخت و پرماجرا در انتظار رويدادهاي سال آينده است.
رويدادهايي كه لزوماً از پس تعطيلات طولاني اول سال سربرنمي آورند بلكه اكنون در حال به رخ كشيدن چهره عبوس و نازيباي خود پيش از طلوع سال جديد هستند. به اين خبرها توجه كنيد:
زهرا ابراهيمي
خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از مقامات آمريكايي گزارش داد نانسي پلوسي، رئيس مجلس نمايندگان آمريكا و ديگر اعضاي دموكرات كنگره آمريكا تصميم گرفتند از خواست خود براي ملزم ساختن بوش به كسب اجازه از كنگره براي حمله به ايران صرفنظر كنند.
اين تصميم در جلسات غير علني كنگره و در مذاكرات پنهان اتخاذ شد و گفته مي شود فشار اسرائيل در اين زمينه مؤثر واقع شده است. يك نماينده كنگره آمريكا به نام شلي بركلي در همين ارتباط گفت: بيمي گسترده نسبت به برنامه هاي اتمي ايران در اسرائيل وجود دارد.
***
روزنامه نوويه ايزوستيا ، آخرين نقطه نظرات يوگني پريماكف ديپلمات سرشناس اتحاد شوروي سابق را پيرامون خطر حمله به ايران منتشر كرد. پريماكف در مصاحبه اي كه با اين روزنامه داشت، گفت: مقامات نظامي آمريكايي آشكارا طرح هاي حمله به ايران را بررسي مي كنند. استقرار سيستم دفاع ضد موشكي آمريكا در اروپاي شرقي نيز به تهديدات احتمالي از سوي ايران ارتباط داده شده است. بسياري از رسانه هاي گروهي بطور جدي اطلاعاتي در زمينه آمادگي دولت آمريكا براي حمله موشكي و يا بمباران ايران را منتشر كرده اند. من اميدوارم كه چنين درز اطلاعاتي از سوي پنتاگون، تنها براي ترساندن ايراني ها صورت گرفته باشد، چرا كه اگر طرح هاي فاش شده، براي حمله به ايران واقعيت داشته باشد، بسيار نگران كننده است. چنين حمله اي فاجعه اي خواهد شد كه نتايج آن همه جهان را در بر خواهد گرفت.
***
خبرهايي كه در روزهاي اخير خبرگزاري ها منتشر كردند، همگي حكايت از تدوين و تفاهم اعضاي دائم شوراي امنيت بر سر قطعنامه جديدي است كه قرار است عليه ايران صادر شود. اين بار برخلاف دفعات گذشته، روند تدوين قطعنامه با جنجال هاي خبري كمتري همراه شده است. ظاهراً آمريكا قصد دارد روزنه هاي تأثيرگذار بر روي بحث ها را ببندد. در آخرين جلسه گروه 1+5 پيش نويس نهايي تدوين شد و احتمالاً تا روز يكشنبه آينده اين پيش نويس براي راي گيري در جلسه رسمي شوراي امنيت سازمان ملل به راي گذاشته خواهد شد.در اين ميان بايدبه خلف وعده هاي فراوان روسيه در تكميل نيروگاه بوشهر هم توجه داشت.
***
در چهارمين جلسه شوراي حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، موضوع نقض حقوق بشر، آزادي بيان و نهادهاي مدني ايران در دستور كارگروه كاري محرمانه شوراي حقوق بشر سازمان ملل قرار گرفت. در جلسه اي كه پشت درهاي بسته در مورد ايران تشكيل شده است، اعضاي اين گروه كاري با راي سه به دو، تصميم گرفته اند ايران را از دستور كار بررسي و اعزام گزارشگر ويژه خارج كنند. هر چند كه سازمان ديده بان حقوق بشر به اين راي اعتراض دارد، اما تنها اگر گروه كاري مزبور بر نظر خود اصرار كند پرونده ايران در شوراي حقوق بشر سازمان ملل مراحل آرام تري را پيش روخواهد داشت.
***
و اما خبرهاي مربوط به ايران تنها به صحنه هاي سياسي محدود نشده بلكه هاليوود هم به مبارزه با ايران و فرهنگ و تمدن آن ادامه داده است. دو فيلم اسكندر و 300 حاصل كوشش كارگردا ن هاي هاليوود براي نشان دادن چهره اي خونريز و وحشي از مردم ايران بود. اين كوشش نمي تواند بدون هدف قراردادن افكار عمومي جهان عليه ايران و توجيه هر نوع برخورد احتمالي با كشور ما صورت گرفته باشد.
***
تمام اين خبرها در شرايطي منتشر مي شوند كه موسسه چاتام هاوس، اتاق فكر انگليسي، در گزارش روز سه شنبه 13 دسامبر خود ( 22 اسفند) اعلام كرد كه اسرائيل در صورت حمله نظامي و منهدم كردن تاسيسات اتمي ايران، با عواقب شومي مواجه خواهد شد.
در اين گزارش آمده است كه اين حمله نظامي مي تواند تاسيسات اتمي ايران را از بين ببرد، اما اين استراتژي منجر به از بين رفتن منافع سياسي و اقتصادي و امنيت اسرائيل مي شود.
***
البته قصد ما اين نيست كه به بزرگنمايي مشكلات بپردازيم اما تلاش ما اين است كه بگوئيم روزهاي تعطيلي سال جديد اتفاقاً بايد روزهاي هشياري و بيداري مردم و بويژه مسئولين سياسي باشد اميد كه با دعاي هموطنان در ساعت تحويل سال نو كه از قضاي روزگار امسال در نيمه هاي شب و وقت دعا و مناجات است، كشور در سال جديد- كه مي تواند سال آرامش و فراواني هم باشد- از گزند بلايا و بحران هاي ساخته شده رهايي يابد. آمين

خبر
سفير ايران در عراق:
ديپلمات هاي ايراني بزودي آزاد مي شوند
017244.jpg
ايسنا: سفير جمهوري  اسلامي ايران در بغداد گفت: باتوجه به اينكه آمريكايي ها به مقامات عراقي اعلام كرده اند در مرحله  پاياني تحقيق از ديپلمات هاي بازداشت  شده ايراني هستند و همچنين با توجه به سخنان خوش بينانه وزير خارجه عراق در اين مورد، آينده نزديكي براي آزادي ديپلمات ها قابل پيش بيني است.
محمدحسين كاظمي قمي افزود: در نتيجه اميدوار هستيم با توجه به اينكه از ابتدا مقامات عراقي تاكيد داشتند كه اين افراد فعاليت ديپلماتيك داشته اند و ديپلمات بودند و هيچ چيز ديگري نبوده و آمريكايي ها براساس سياست هاي غلط خودشان اين كار را كرده اند فكر مي كنم آزادي آن ها به زودي ميسر شود.
كاظمي قمي درباره وضعيت جلال شرفي، دبيردوم بازداشت شده سفارت ايران در بغداد نيز تصريح كرد:  در آخرين گفت و گوهايي كه با مقامات عراقي درباره ديپلماتي كه در بغداد دستگير شده داشته ايم، گفتند كه طي چند روز آينده آخرين وضعيت را به شما خواهيم گفت وما نيز منتظريم.
وي با اشاره به بازديد نمايندگان صليب سرخ و هلال احمر از ديپلمات هاي ايراني اظهار داشت: نمايندگان صليب سرخ و هلال احمربا آن ها ملاقات كرده اند و يكي از ديپلمات ها نيز با خانواده اش تماس گرفته است.
سفير ايران در بغداد گفت: در تلاش هستيم تا امكان ديدار من با ديپلمات ها فراهم شود و احتمال عملي شدن اين تصميم نيز زياد است.
مذاكره دوجانبه نداشته ايم
كاظمي قمي در ادامه، اجلاس بغداد و مباحث مطروحه در آن را مورد بحث قرار داد و در پاسخ به اظهارات برخي مقامات آمريكايي درباره مذاكره مستقيم با هيأت ايراني گفت: اساساً يك چنين موضوعي در دستور كار هيأت ايراني نبود و لذا هيچ گونه مذاكره دوجانبه اي بين دو هيأت انجام نگرفت. اظهاراتي كه برخي از مقامات آمريكايي بعد از اجلاس مطرح كردند كه ديدار مستقيمي صورت گرفت خارج از آن چيزي بود كه در اجلاس اتفاق افتاد. وي افزود: مذاكرات در چارچوب اجلاس چندجانبه بود و اين ادعاي مطرح شده منطبق بر واقعيت نيست.وي با بيان اين كه اين اجلاس موفقيتي براي دولت مالكي و كشور عراق است، خاطرنشان كرد: بيشتر هيأت هاي شركت كننده در اجلاس بر خروج نيروهاي اشغالگر در قالب يك جدول زمان بندي شده تاكيد كردند.
سفير ايران در عراق درباره مصوبات اين اجلاس و برپايي اجلاس آتي وزراي خارجه همسايگان عراق تصريح كرد:  چيزي كه در اجلاس مورد تصويب قرار گرفت تشكيل اجلاس وزراي خارجه بود كه اين هم از نكات بسيار مثبت در اجلاس بود، چرا كه برخي كشورها نمي خواستند اين اجلاس در عراق باشد.
كاظمي قمي يادآور شد: برخي تحليل شان اين بود كه در شرايط كنوني عراق، بايد يك اجلاس بين المللي شكل بگيرد اما آنچه كه موردتصويب قرار گرفت اجلاس وزراي خارجه كشورهاي همسايه عراق است كه در اجلاس تهران مورد تصويب قرار گرفته بود.

اسرائيل رو به فروپاشي است؟
017166.jpg
ناظران خارجي امور اسرائيل معمولاً آن قدر بر خطراتي كه اين رژيم از سوي همسايگان عرب خود روبه روست تأكيد و تكيه مي كنند كه از ماجراي حيرت آوري كه در ماه هاي اخير شدت هم گرفته است غافل مانده اند.
اين ماجرا حركت احتمالي اسرائيل به سوي فروپاشي داخلي است. اگر فكر مي كنيد اين موضوع يك بزرگنمايي صرف است تنها كافي است به وقايع چند هفته گذشته در اين رژيم نگاهي بياندازيد. درور واهرمن استاد تاريخ دانشگاه اينديانا، زمينه هاي فروپاشي و اضمحلال دروني رژيم صهيونيستي را با بررسي شواهد و قرائني كوتاه و گذرا مرور مي كند. اصل مقاله در پايگاه اينترنتي
www.hnnwus.com قابل مشاهده است.
درورواهرمن
چند روز پيش رئيس پليس اسرائيل در پي تحقيقاتي كه نشان مي داد چند افسر بلندپايه پليس به فساد و اهمال در انجام وظايف متهم هستند، استعفاء داد. بعد از آن رئيس ستاد ارتش اسرائيل هم به خاطر اشتباهات در جنگ اخير لبنان مجبور به استعفاء شد. استعفاي او ده روز بعد از آن صورت گرفت كه وزير دادگستري به خاطر فساد اخلاقي در ضمن خدمت محكوم شد و رئيس جمهور اسرائيل هم چند هفته قبل از آن به خاطر همين اتهام يعني فساد اخلاقي براي مدت كوتاهي استعفاء داد. در همين روزها بود كه رئيس اداره ماليات اسرائيل به خاطر اتهامات مطرح شده عليه او كناره گيري كرد.
چندين تحقيق و بررسي مشابه هم در حال انجام است كه نتايج آن هنوز اعلام نشده است. حداقل دو يا سه مورد از اين تحقيقات شخص نخست وزير را هدف گرفته اند. رئيس پليس جديد هنوز در جايگاه و پست جديدش جا نيافتاده كه اتهامات فساد او را نيز راحت نمي گذارد. آيا اين اتفاقات نشانه و پيامي از فروپاشي نظام حاكميت و دمكراسي اسرائيل نيست؟ بدون شك در گذشته هيچ گاه اين رژيم با چنين بحران شديدي روبه رو نبوده  است. رهبر ائتلاف حاكم در پارلمان يعني اويگدور ييتزاكي اين را چند روز پيش گفت و وزير آموزش هم اعلام كرد همه مدارس كلاس هاي ويژه اي به موضوع بحران حاكميت اختصاص مي دهند تا كودكان بتوانند در اين باره صحبت كرده و آينده و احتمال فروپاشي نظامي را كه كنترل زندگيشان را در دست دارد پيش بيني كنند. اكنون ديگر مشكل و خطر تهديد كننده اسرائيل، فلسطيني ها، حزب الله يا حتي برنامه هسته اي ايران نيست بلكه اسرائيل با خطر فروپاشي از داخل روبه روست.
در اين باره كه چرا و چگونه اسرائيل خود را در چنين وضعيت بحراني قرار داده، دو روايت وجود دارد. براي بهتر درك كردن اين شرايط نقبي مي زنيم به دو ماجرا كه يكي به سال 1948 و ديگري به سال 1967 بازمي گردد. ماجراي سال 1948 ماجراي رژيمي است كه ناگهان در جريان روند تولد و رشد قرار گرفت و علي رغم منابع محدود اين مسير را به سرعت طي كرد. در جريان مهاجرت گسترده، اين رژيم كوچك ناگهان به جمعيتي چند برابر سال 1948 يعني هنگام تولدش رسيد و توانست طي مدت كوتاهي به يك قدرت نظامي، اقتصادي و علمي تبديل شود.
اين تحول نادر با پيروي كردن از قوانين به دست نمي آيد. تازه آن زمان قانون چنداني هم براي پيروي كردن نبود و تازه قوانين در حال زاييده شدن بود اما در آن زمان تفكر بنيانگذاران اسرائيل اين بود كه هر مرد، تأكيد مي كنم هر مرد و نه هر زن، در شغلي كه دارد بايد براي پيشرفت كشورش و ساختن آن هر كار كه لازم باشد انجام دهد.
در آن روزهاي نخست و هيجان آميز براي اسرائيل، بهترين لقبي كه مي توانستي براي تحسين يك رهبر اسرائيلي به كار ببري اين بود كه او را بولدوزر بنامي. كسي كه ايستاده و كوه ها را جا به جا مي كند تا راه و جاده بسازد و هيچ چيز هم جلودار او نيست. افسانه تولد اسرائيل باعث شده بود تا همه قوانين را ناديده بگيرند.
اين ماجرا ادامه يافت اما بنيانگذاران اسرائيل هيچ گاه از نرم ها و قوانين، به سود شخصي خود سوءاستفاده نكردند. نمونه اين ادعا در سال 1967 و در دوره اول نخست وزيري اسحاق رابين روي داد كه او بعد از مشخص شدن اين كه همسرش حساب بانكي در خارج براي خود باز كرده است، استعفاء داد. طبق قوانين اسرائيل اين كار در آن زمان ممنوع بود. اما رفته رفته همه چيز تغيير كرد و حلقه محدود حاكمان كه همه يكديگر را مي شناختند، فسادهاي جدي تري را رقم زد.
در آن زمان بود كه موشه دايان، سرباز به اصطلاح افسانه اي اسرائيل عتيقه هاي قيمتي فلسطين اشغالي را دارايي شخصي قلمداد كرد. البته اينها موضوعاتي چندان مخفيانه نبود و بعد از مرگ دايان دولت يك ميليون دلار به بيوه او پرداخت تا اين عتيقه ها را به موزه اسرائيل منتقل كند. اين اتفاقات بازتاب عمومي چنداني نداشت.
ارتقاي شارون به بلندپايه ترين جايگاه حكومتي در دولت اسرائيل با شروع روند فروپاشي اين رژيم همراه شد؛ درست در زماني كه فساد و قانون شكني در نظام اسرائيل به اوج خود رسيد. شيوه حكومت شارون در دولت بسيار خودكامانه تر از آن چيزي بود كه اسرائيلي ها تصور مي كردند. او در تصميم گيري ها اعضاي دولت خودش را دور مي زد و تنها محفلي كوچك و محدود از دوستان را به كار مي گرفت. بعدها معلوم شد كه اين روند يكجانبه گرايي به فسادهاي متعددي درون حاكميت منجر شده و ميليون ها دلار را به حساب هاي شخصي خانواده او سرازير كرده است. البته فرو رفتن او به كما از ژانويه سال 2006 باعث شد كه شارون از همه اين اتهامات و حملاتي كه چپ ها به خاطر طرح خروج از غزه متوجه او كردند در امان بماند و نامش در تاريخ اسرائيل چندان هم به تاريكي ياد نشود. حداقل اين اتفاق باعث شد كه او دستگيري و به زندان افتادن پسرش به جرم فساد گسترده مالي را كه چند هفته بعد از سكته او اتفاق افتاد نبيند.
به اين ترتيب اگر شارون را اوج موفقيت هاي عملگرايان سالهاي 1948 و 1967 اسرائيل بناميم، اكنون بايد بگوييم كه اين موفقيت نابود شده است. بعد از خروج شارون از صحنه قدرت اسرائيل، اين رژيم با مجموعه اي از سياستمداران درجه دوم تنها ماند كه هنوز از ضربه خروج ناگهاني شارون از قدرت به خود نيامده اند. يكي از اين سياستمدارن دن چالوز رييس ستاد ارتش اسرائيل است كه حالا معلوم شده در اوج جنگ لبنان وقتي دستور بمباران جنوب لبنان را مي داده اندكي هم در اين ميان از اتاق جنگ خارج مي شده تا به كارگزار خود دستور دهد سهامش را در بورس بفروشد.
حالا اين سئوال را بايد دوباره مطرح كنيم كه آيا دمكراسي اسرائيل در خطر است؟ اين دمكراسي جوان و در حال شكوفايي است اما در همين ابتداي كار نشانه هاي جدي از ناكارآمدي از خود بروز داده است. اين نشانه ها كم كم به شكل بحران بروز مي كنند. نظرسنجي ها نشان مي دهد ميزان اعتماد مردم اسرائيل به دولت اكنون در پايين ترين سطح قرار دارد. مردم به سياست پشت كرده اند و خشم عمومي بالا گرفته است.
در كانون تحولات كنوني اسرائيل نام دو نفر زياد ديده و شنيده مي شود كه از قضا هر دو هم از مهاجران روسي اسرائيل هستند. يكي از آنها كه اكنون هم در كابينه اسرائيل وزير است اويگدور ليبرمن نام دارد كه خود را مرد قدرتمند مي نامد و اذعان مي كند كه از نظام حقوقي بيزار است. او اكنون تلاش مي كند كه نظام حكومتي اسرائيل را به نظام رياست جمهوري تغيير دهد. در اين نظام رييس جمهور و رييس دستگاه اجرايي با محدوديت اختيارات رو به روست. محبوبيت ليبرمن روز به روز در حال بالارفتن است و اين در حاليست كه نظام حكومتي اسرائيل هر روز بيشتر رو به زوال مي رود.

آغاز تحركات براي بركناري نخست وزير اسرائيل
مهر: حزب حاكم رژيم صهيونيستي (كاديما) براي رايزني درباره بركناري نخست وزير اين رژيم و برگزاري انتخابات زودهنگام تشكيل جلسه داد.

گزارش
سايه وحشت بر گذشته كره جنوبي
رضا سادات
بوگ وانگ، ماهگيري كه راهب بودايي شده است با حافظه خود كلنجار مي رود. ادعيه اي كه او به طور دايم تكرار مي كند بين او و جهان مادي پرده اي حايل به وجود  آورده اما با وجود تحليل رفتن قوه حافظه و فاصله گرفتن از جهان مادي خاطرات كابوس گونه اطاق بازجويي فرماندهي امنيتي ارتش كره جنوبي، جايي او كه 43 روز را در سال 1983 بازداشت بود و تحت شكنجه قرار گرفت را هيچگاه نتوانست به راحتي از خاطرش پاك كند. بوگ در آخرين مصاحبه اش گفت: آنها ما را وادار مي كردند برهنه شده و روي صندلي فلزي بنشينيم. مي افزايد: سپس زير صندلي بخاري برقي قرار مي دادند و تنها دقايقي بعد سطح فلزي صندلي به اندازه اي داغ مي شد كه تحمل اش ممكن نبود.
قبل از آن كه بازجويان نظامي فرصت پيدا كنند ساير شيوه هاي شكنجه را روي بوگ بيازمايند او اقرارنامه اي را امضا كرده بود كه در آن جاسوس كمونيست ها معرفي شده بود.با اين اقرار پانزده سال را در زندان سر كرد. در اين مدت همسرش، كه او نيز تحت شكنجه قرار گرفته بود به طور غيابي طلاق گرفت و بوگ هرگز نتوانست دوباره فرزندانش را ببيند. او در سال 1998 از زندان آزاد شد و دو سال بعد به كسوت راهب ها درآمد.بوگ در ادامه به صدها تن از شهروندان كره جنوبي پيوست كه براي پاك كردن نام خود از فهرست متهمان به طغيان سياسي در دوران ديكتاتوري نظاميان حد فاصل دهه هاي 60 تا 80 ميلادي مبارزه مي كنند.
كميسيون حقيقت يابي و آشتي ملي كه توسط رو موهيون، رئيس جمهور كره جنوبي در سال 2005 ميلادي تشكيل شده در حالي بررسي ادعاهاي بوگ و ساير زندانيان سياسي دهه هاي گذشته است. احكام صادره عليه محكومان سياسي مورد بازبيني قرار گرفته و در پاره اي موارد نقض شده اند. بوگ در آخرين مصاحبه اش كه 9 روز قبل از مرگ او انجام شد با حرارت تمام از تلاش خود و هم قطارانش در زندان براي اثبات حقيقت آنچه 24 سال پيش بر او رفته بود، سخن گفت. از دوراني كه دولت نظامي غالبا براي سركوب اپوزيسيون سياسي به رويكردهاي خشونت آميز روي مي آورد.زندانيان سياسي سابق از شيوه هاي شيطاني تعقيب و شكنجه مي گويند كه به نظر نسل جوان كره ممكن است غير واقعي به نظر آيد. كره شمالي در آن دوران نيز پيش از آن كه با بحران هاي سياسي مواجه باشد درگير معضلات اقتصادي بود. كره سه دهه پيش جايي كاملا متفاوت بود. روز 26 سپتامبر سال 1971 ميلادي بود. لي سانگ چون، مردي كه بعدها راهب بوگ وانگ شد خدمه قايقي ماهيگيري بود كه در آن روز به دليل وقوع طوفان به اشتباه وارد آب هاي كره شمالي شد. گاردساحلي كره شمالي اين شناور ماهيگيري را توقيف كرد.
به 21 خدمه اين شناور پس از يازده ماه و با كاهش تنش ها بين دو كره اجازه داده شد به كشور خود باز گردند. بازجويان كره شمالي قبل از بازگشت لي، عموي او را كه در ضمن جنگ 1950 تا 1953 دو كره مفقودالاثر اعلام شده بود با او روبه رو كردند. به لي هشدار داده شد چنانچه به جاسوسي براي شمالي ها تن ندهد ممكن است حادثه بدي براي عمويش به وقوع پيوندد.پس از بازگشت به كره جنوبي، لي دوره 90 روزه بازجويي براي ارائه توضيحاتي در مورد آنچه در كره شمالي اتفاق افتاده بود را پشت سر گذاشت. اواسط اين دوره بود كه به فرماندهي امنيتي ارتش منتقل شد و اقرار كرد در ضمن اقامت در كره شمالي براي جاسوسي آموزش ديده بود. خدمه كشتي محاكمه شده و به حبس هاي تعليقي كوتاه مدت محكوم شدند.
لي جوان فكر مي كرد دردسرهايش تمام شده اما سيزده سال بعد يعني 15 نوامبر سال 1983 ميلادي عوامل فرماندهي امنيتي ارتش، شاخه اطلاعاتي ارتش كه تحت نظارت مستقيم چون دو هوان ديكتاتور نظامي كره جنوبي بود او را كه در حال كار روي عرشه شناور ماهيگيري بود دستگير كرده و با خود بردند. ماه نوامبر بود كه كميسيون حقيقت يابي و آشتي ملي اقدام به انتشار گزارش  خود كرد. در اين گزارش از دادگستري خواسته شده بود كه به برخي پرونده هاي جاسوسي كه گمان مي رود متهم در آنها تحت شكنجه اقرار كرده  است دو باره مورد بررسي قرار گيرد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |