پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۵ - سال پانزدهم - شماره۴۲۳۰ - Mar 15, 2007
افق هاي جديد، در لبه منظومه شمسي
سفير زمين در دورترين همسايه
017259.jpg
017283.jpg
017286.jpg
017289.jpg
مهدي صارمي فر
msaremif@hamshahri.org
New Horizons (به معني افق هاي نو) فضاپيماي بدون سرنشيني است كه ناسا در ژانويه 2006 آن را راهي آسمان كرد تا افق هاي جديدي را در منظومه شمسي، به روي بشر باز كند. وظيفه اصلي اين فضاپيما، بررسي سياره پلوتو و اقمار آن است. درحالي كه منجمان آماتور برسر اين كه بالاخره پلوتو را سياره بنامند يا نه، بحث مي كنند، دانشمندان بي توجه به اين دعواهاي ملالغتي، مي خواهند كه به سؤالات مهمتري پاسخ دهند. پشت پلوتو، كمربندي از اجرام آسماني وجود دارد كه كويي پر نام دارد. كمربند كويي پر، منبع اصلي ستاره هاي دنباله دار است.
نيوهوريزونز، حالا به سياره مشتري رسيده  است. جاذبه بزرگ ترين سياره منظومه شمسي براي نيوهوريزونز، مثل يك قلاب سنگ عمل مي كند و آن را به سمت بيرون منظومه شمسي پرتاب مي كند. البته نيوهوريزونز تا رسيدن به محل اصلي مأموريتش بي كار نمي ماند. از كاليستر كه يكي از اقمار چهارگانه گاليله اي مشتري است، عكسبرداري و طيف سنجي مي كند و بررسي حلقه هاي مشتري و غبار بين سياره اي در منظومه شمسي، از ديگر مأموريت هاي آن است. آليس بومن مدير پروژه نيوهوريزونز مي گويد: همان طور كه انتظار داشتيم مرحله استفاده از گرانش مشتري با موفقيت انجام يافت. ما هم اكنون در راه رسيدن به پلوتو هستيم.
نيوهوريزونز پس از طي مسافتي در حدود ??? ميليون كيلومتر به نزديكي مشتري رسيد و پس از استفاده از نيروي گرانش آن، سرعت خود را به 83600 كيلومتر در ساعت رساند و از لحاظ سرعت مقام اول را در ميان تمامي فضاپيماها كسب كرد. اين فضاپيما هم مثل هفت فضاپيماي قبلي كه مشتري را ملاقات كردند و اطلاعات ارزشمندي را براي ما به دست آوردند، مشغول تصويربرداري از آن است. نيوهوريزونز در طي ? ماه ابزارهاي خود را با دقت بالايي آزمايش خواهد كرد و تصاوير بي نظيري را از مشتري و قمرهايش براي ما خواهد فرستاد. بررسي جو و ميدان مغناطيسي مشتري، نقشه برداري از حلقه باريك مشتري، عكس برداري دقيق موزاييكي از سطح يو، اروپا، گانيمد و كاليستو و بررسي آتشفشان هاي فعال سطح قمر يو از جمله كارهايي است كه نيوهورايزونز در طي مدت گذر از كنار اين مجموعه انجام خواهد داد.
اگر اتفاق غيرمنتظره اي نيفتد، در سال 2015 نيوهورايزونز به محل اصلي مأموريتش يعني سياره پلوتو مي رسد. بررسي دقيق جو اين سياره و مواد تشكيل دهنده آن و همين طور قمر اصلي آن شارون وظيفه اصلي نيوهورايزونز است. دانشمندان ناسا، اميدوارند اطلاعاتي كه نيوهورايزونز مخابره مي كند، به حل راز چگونگي تشكيل منظومه شمسي كمك شاياني كند.
بررسي كمربند كويي پر و قلمرو بيروني منظومه شمسي اطلاعات دست اولي را به ما مي دهد. پيش از اين فضاپيماهاي ويجر 1 و 2 و پايونير 10 نيز به اين ناحيه از منظومه شمسي رفته اند. اما چون تكنولوژي آنها مربوط به دهه 1960 بوده، اطلاعات خوبي به زمين مخابره نمي كنند. نيوهورايزونز با تجهيزات قوي اش مي تواند اطلاعات خوبي از اين نقاط ناشناخته منظومه شمسي به ما بدهد.
براي دريافت تصاوير با كيفيت بالا و نيز آگاهي از اخبار به روز نيوهوريزونز مي توانيد به اين آدرس ها مراجعه كنيد:
pluto.jhuapl.edu
www.nasa.gov/newhorizons

دنياي علم
MP4 با پشتيباني فارسي
براي اولين بار در دنيا نسل جديد MP4 با قابليت پشتيباني زبان فارسي و عربي توسط يك مخترع ايراني طراحي و ساخته شد. رايان سميعي، مبتكر ايراني در اين باره گفت: در دستگاه هاي كوچك پخش مثل دستگاه هاي MP4 تكنولوژي هاي مختلفي براي فشرده سازي فايل ها به كار رفته است، كه اين دستگاه ها براي انتقال داده ها نياز به مراحل دشواري دارند. وي براي سهولت كار، دستگاهي طراحي كرده كه به راحتي مي توان داده ها را از روي كامپيوتر بر روي آن منتقل كرد. نرم افزاري بر روي اين دستگاه نصب شده كه اين اجازه را به اين دستگاه مي دهد كه در هنگام اتصال به كامپيوتر، قسمتي از كامپيوتر و در سيستم عامل ادغام شود. كل قرآن كريم بر روي اين دستگاه ريخته شده و در آن اجرا مي شود و هم اكنون در حال انتقال نهج  البلاغه و شاهنامه بر روي اين دستگاه هستيم.

حسگري براي تشخيص باكتري
گروهي از دانشمندان انگليسي براي ساخت يك حسگر جديد و ابداعي با هدف تشخيص سريع وجود باكتري ها بويژه در محل زخم ها و جراحات تلاش مي كنند. محققان دانشگاه شفيلد براي طراحي روشي كه با استفاده از پليمرهايي كه به هنگام برخورد با باكتري ها سيگنال هاي فلورسانس توليد مي كنند، تلاش مي كنند. چنين ابزاري اين امكان را فراهم مي كند كه دانشمندان بتوانند زخم هاي عفوني را خيلي سريع تر از روش هاي متداول امروزي براي تشخيص آلودگي هاي ناشي از باكتريها شناسايي كنند.

سرويس ياهو براي ويندوز موبايل
ياهو نسخه جديد نرم افزار Yahoo! Go را براي مشتركاني كه ويندوز موبايل دارند، ارائه داد. اين نرم افزار روي 175 مدل گوشي مختلف كه از ويندوز موبايل استفاده مي كنند، اجرا خواهد شد. از جمله خصوصيات نرم افزار Yahoo! Go براي ويندوز موبايل عبارتند از: قابليت جديد جستجو براي كاربران؛ نرم افزار نقشه و راه ها؛ دستيابي به آخرين اطلاعات روزانه؛ ارتباط با ديگران از طريق به اشتراك گذاري عكس ها و ايميل پيشرفته.

سوژه روز
اعتياد به تكنولوژي
017226.jpg
الميرا صديقي
استفاده گسترده از تكنولوژي در دهه هاي اخير، گرچه زندگي را راحت تر كرده، اما نگراني هايي هم برانگيخته است. حتي گفته مي شود استفاده بي رويه از تكنولوژي، انسانها را در معرض نوع جديدي از اعتياد قرار داده است: اعتياد به تكنولوژي.يك نمونه رايج اين استفاده بي رويه ارسال اس ام اس از طريق تلفن هاي همراه است. تكنولوژي ارسال پيام هاي كوتاه نوشتاري از طريق تلفن همراه كه براي اولين بار در سال 1990 در اروپا متولد شد و در سال 1998 با تكميل فناوري هاي جانبي به بلوغ رسيد، اكنون به شكلي فراگير شده است كه تحقيقات نشان مي دهد كه اكثر كاركنان با مديرانشان از طريق اس ام اس در ارتباط اند و ديگر رويارويي هاي چهره به چهره كم كم رخت برمي بندد. آنها مسائل خود را از اين طريق با يكديگر در ميان مي گذارند و حتي استخدام و اخراج نيز در برخي از موارد به اين صورت ديده شده است. اين استفاده بيش از حد و بدون مرز همان اعتيادي است كه دانشمندان را نگران كرده است؛ اين كه انسان ها حتي اوقاتي كه مي توانند در كنار خانواده خود باشند يا استراحت كنند را صرف استفاده هاي مختلف از تكنولوژي هايي كه در دست خود دارند بكنند، مي تواند به مرور همان اثري را در زندگي آنها بگذارد كه افرادي كه به مواد مخدر اعتياد دارند با آن دست و پنجه نرم مي كنند. كنفرانس بين المللي تكنولوژي كه به تازگي در ژنو تشكيل شده  است نيز اكثر بحث خود را روي موضوع استفاده بي رويه از تكنولوژي و مخصوصاً رايانه ها گذاشته بود. به نظر آنها استفاده بيش از حد از تكنولوژي قابليت استفاده از مغز در بعدهاي ديگر را از اكثر استفاده كنندگان گرفته  است و آنها را به حالت غيرقابل كنترلي درآورده است.چندي قبل خبر مرگ جوان 26 ساله چيني بر اثر 7 روز بازي  كردن مداوم پشت رايانه اش جان سپرده بود تبديل به يكي ديگر از جنجال هايي شد كه در استفاده بي رويه تكنولوژي و به خصوص رايانه ها هشدار مي داد. اين پسر 26 ساله بسيار چاق چيني در شمال شرقي چين در طول تعطيلات سال جديد قمري در اين كشور تمام مدت 7 روز را شبانه روز را آن قدر پاي رايانه اش بازي كرد تا در نهايت جان سپرد.

بازتاب
در تاريخ 25/11/85 در صفحه دانش و فناوري گزارشي تحت عنوان: شناسايي يك انگل نادر در ايران به نقل از بي بي ســـي ( سه شنبه 13 فوريه 2007 ) منتشر شده بود كه ظاهراً داراي مشكلاتي از لحاظ علمي بود. موضوع مورد نظر اقتباس از اصل مقاله دكتر غلامرضا مولوي بود كه تحت عنوان Humam Gongylonema infection in Iran در مجله كرم شناسي Journal of Helmintology چاپ شده بود. از آنجا كه سايت بي بي سي در انعكاس مطالب اصلي مقاله فوق الذكر دچار اشتباه شده بود، دكتر مولوي نكات زير را براي تصحيح خبر ياد شده براي روزنامه ارسال كرده اند:
۱ - برخلاف مطلبي كه در آن خبر آمده بود، اين انگل به هيچ وجه از طريق مصرف گوشت دامهاي كشتارگاهي به انسان منتقل نمي شود.
۲ - گزارش وضعيت آلودگي اين انگل در دامهاي ايران مربوط به حداقل 30 سال پيش بوده و نشاندهنده ميزان آلودگي كنوني نيست.
۳ - تاكنون ابتلاي انسان به اين انگل به صورت موردي و بسيار نادر از اكثر نقاط دنيا اعم از كشورهاي پيشرفته صنعتي و يا ديگر ممالك در حال توسعه گزارش شده است.
۴ - رعايت بهداشت فردي، بهداشت مواد غذايي و دور نمودن بندپايان و حشرات موذي از محيط زندگي اصلي ترين اقدام پيشگيري در برابر اغلب بيماريهاي عفوني و از جمله اين مورد است.

برترين هاي فناوري نانو
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو از متخصصان و مراكز فعال در زمينه فناوري نانو كه بر اساس مستندات ارائه شده در سال هاي 82 تا پايان 1384 بيشترين فعاليت و دستاوردهاي را در اين بخش داشته اند با اعطاي تنديس، لوح تقدير و جوايز نقدي تقدير كرد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |