پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۵ - سال پانزدهم - شماره۴۲۳۰ - Mar 15, 2007
بخشي از گزارش كميته وينوگراد منتشرشد
بركناري اولمرت و انتخابات زودرس
مجموعه شكست هاي سياسي و نظامي ايهود اولمرت، نخست وزير رژيم صهيونيستي را به كناره گيري از قدرت مجبور مي كند
017199.jpg
گروه بين الملل - حزب حاكم كاديما در اسرائيل پس از افشاي بخشي از گزارش كميته وينوگراد درباره مديريت جنگ 33روزه رژيم صهيونيستي و لبنان، تشكيل جلسه داد. موضوع اين جلسه نجات حزب كاديما و جدا كردن حساب ايهود اولمرت نخست وزير رژيم صهيونيستي از حزب كاديما بود. البته متهم رديف دوم گزارش كميته وينوگراد عمير پرتز وزير دفاع است كه حزب كارگر هم احتمالا براي آماده شدن جهت انتخابات ناچار است پرتز را از خود براند. انتشار فقط بخشي از گزارش كميته وينوگراد درباره مديريت جنگ و نحوه تصميم گيري جنگي به خصوص در 6 روز اول جنگ قرار است حدود يك ماه ديگر منتشر شود اما روشن است كه انتشار اين گزارش براي دان حالوتس رئيس سابق ستاد ارتش اسرائيل و عمير پرتز وزير دفاع و اولمرت خوشايند نخواهد بود.
حالوتس چندي پيش بركنار شد اما پرتز و اولمرت چون چهره هاي سياسي هستند و در رأس احزاب كارگر و كاديما در اسرائيل قرار دارند لاجرم بايد به روش سياسي از ميدان بدر شوند. به گزارش هاآرتص منابع اسرائيلي معتقدند ثمره  گزارش كميته وينوگراد چيزي جز درخواست استعفاي اولمرت و برگزاري انتخابات زودرس نخواهد بود.
بنيامين نتانياهو رهبر حزب ليكود و نخست وزير افراطي سابق رژيم صهيونيستي اخيرا گفته است ضعف عملكرد دولت اولمرت در مناطق شمالي اسرائيل منجر به جذب 25000 نفر به حزب وي شده است.
ازاين رو نه تنها حزب ليكود را براي حضور در دولت آماده مي كند بلكه ائتلاف احزاب كارگر و كاديما نيز رايزني براي جانشيني اولمرت را شروع كرده اند. شيمون پرز از حزب كارگر و معاون فعلي نخست وزير رژيم صهيونيستي و تيزيپي ليوني وزير امور خارجه ازجمله اشخاصي هستند كه براي تصدي مقام نخست وزير از آنها ياد مي شود.
البته شكست هاي سياسي و نظامي دولت اولمرت چنان آثار عميقي از خود به جاي گذاشته است كه نخست وزير آينده رژيم صهيونيستي هركه باشد لاجرم رياست دولت موقت رابرعهده خواهد داشت.

مذاكرات سولانا در دمشق
گروه بين الملل - خاوير سولانا، كميسر ارشد سياست خارجي و امنيت اتحاديه اروپا روز گذشته درحالي پس از ديدار با مقامات ارشد سوريه با بدرقه رسمي وليد المعلم، وزير امور خارجه سوريه به اروپا بازگشت كه لزوم كاهش تنش ها در لبنان و مهار خشونت هاي عراق محور اصلي مذاكرات او در دمشق بود.
به گزارش خبرگزاري رويترز در ديدار يك روزه سولانا از دمشق او با بشار اسد، رئيس جمهور و وليد المعلم، وزير امور خارجه سوريه ديدار و گفت وگو كرد اگرچه در برنامه اين سفر كوتاه ملاقاتي نيز با فاروق الشرع، معاون رئيس جمهور و وزير امور خارجه پيشين سوريه پيش بيني شده بود.
سفر سولانا به دمشق درحالي صورت گرفت كه پس از ترور رفيق حريري، نخست وزير فقيد لبنان هيچ مقام ارشدي از اروپا به سوريه سفر نكرده بود. او در ملاقات با اسد خواستار جلوگيري از قاچاق تسليحات از طريق سوريه به لبنان و انسداد مرزهاي شرقي اين كشور با عراق به روي شورشياني شد كه ممكن است بين عراق و سوريه در حال تردد باشند. اوضاع فلسطينيان و حصر كرانه باختري از سوي رژيم صهيونيستي ديگر مسأله اي بود كه سولانا با مقامات سوريه درباره آن گفت وگو كرد.
رسانه هاي سوري به دنبال ورود سولانا به دمشق از اين ديدار به عنوان مناسبتي تاريخي ياد كردند كه پايان دوره انزواي سوريه را رقم خواهد زد. سولانا پيش از عزيمت به دمشق از بيروت و رياض هم ديدار به عمل آورده بود.

كوتاه
آمريكا عامل فتنه ميان شيعه و سني
الاهرام: مصطفي الفقي، رئيس كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان مصر روز گذشته در اظهاراتي آمريكا را عامل ايجاد فتنه ميان شيعه و سني در منطقه به ويژه در عراق دانست.
الفقي در سخناني در دانشگاه الازهر بر ضرورت هوشياري در قبال اين فتنه تاكيد كرد و گفت: ملت مصر مناسبت هاي شيعه و سني را به طور يكسان برگزار و سالانه براي حج عمره و تمتع و مناسبت هاي ديني حدود ?ميليارد جنيه(واحد پول مصر) هزينه مي كند.
الفقي تصريح كرد رژيم صهيونيستي با سياستهاي سركوبگرانه و ساخت شهرك هاي يهودي نشين و اسكان يهوديان جهان در فلسطين اشغالي، عامل تروريسم در جهان است.

كره جنوبي توان جنگي خود را آزمايش مي كند
خبرگزاري فرانسه: كره جنوبي اعلام كرد نيروهاي اين كشور طي هفته جاري رزمايشي يك هفته اي را به منظور آزمايش توان جنگي خود برگزار مي كنند.
در اين مانور يك هفته اي كه از امروز در اطراف يوجو در 60 كيلومتري جنوب شرقي سئول، پايتخت كره جنوبي آغاز خواهد شد 40 هزار نيروي كره جنوبي شركت دارند. هدف از برگزاري اين رزمايش سنجيدن توان نظامي كره اعلام شده است.
مانور امروز شامل عمليات عبور از رودخانه خواهد بود و فردا نيز 7 هزارسرباز، 50 تانك، يكصد خودروي مسلح و 10 هليكوپتر مهاجم در ادامه اين رزمايش شركت خواهند كرد.

سفر بارزاني و علاوي به عربستان
البيان: مسعود بارزاني،  رئيس منطقه كردستان عراق و اياد علاوي، نخست وزير پيشين اين كشور براي ديدارهايي برنامه ريزي نشده به عربستان سعودي رفتند.
بارزاني عصر روزدوشنبه وارد رياض شد و با عبدالله بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان ديدار كرد. سفر بارزاني به عربستان كه چند روز به طول مي انجامد به دعوت پادشاه عربستان انجام شده است. اين اولين سفر بارزاني به عراق پس از سرنگوني رژيم سابق عراق درسال 2003 است.
علاوي، رئيس حزب وفاق ملي عراق نيز روز سه شنبه در سفري غيرمنتظره وارد عربستان شد. علاوي درخلال اين سفر با ملك عبدالعزيزو سعود الفيصل، وزيرامورخارجه عربستان ديدار مي كند.

گرجستان به دنبال عضويت در ناتو
ايتارتاس: پارلمان گرجستان روز گذشته به اتفاق آراء به طرح پيوستن اين كشور به سازمان پيمان آتلانتيك شمالي راي مثبت داد.
نينو بوردجانادزه، رئيس پارلمان گرجستان در توضيح تصويب اين سند تاكيد كرد عضويت در ناتو موضوعي است كه اولويت تمامي ملت گرجستان محسوب مي شود. به گفته وي، ناتو تنها سازماني است كه مي تواند ضامن استقلال، ثبات و امنيت اين كشور باشد.
قرار است طرح برنامه عضويت اين كشور در ناتو اواخر سال جاري ميلادي در بروكسل به تصويب برسد و روال اجرايي اين برنامه از سال 2008 به جريان افتد.

رايس به مصر مي رود
آسوشيتدپرس:كاندوليزا رايس،وزير امور خارجه آمريكا براي حضور در نشست كميته چهار جانبه عربي 25 مارس(5 فروردين) راهي قاهره مي شود.

پايان سفر بوش به آمريكاي لاتين
گروه بين الملل- رئيس جمهور آمريكادر پايان سفر دوره اي به امريكاي لاتين ديروز مكزيك را به مقصد واشنگتن ترك كرد.
سفر بوش به مكزيك كه با تظاهرات گسترده مردم همراه بود در حالي پايان يافت كه رئيس جمهور مكزيك فيليپ كالدرون نيز سياست آمريكادر رابطه با مهاجران و مبارزه با باندهاي مواد مخدر را تقبيح كرد.
به گزارش خبرگزاري آلمان، رئيس جمهور مكزيك در سخناني كه بطور زنده پخش مي شد گفت كه آمريكاكشور سرمايه داري و مكزيك كشورمنابع انساني است و همين موضوع بايد در تمام تصميم گيريهاي واشنگتن لحاظ شود.بوش در پاسخ به سخنان كالدرون گفت كه سعي خواهد كرد در بازگشت به واشنگتن كنگره را تشويق كند كه در مورد سياستهاي مهاجرتي راه حل مناسبي پيدا كند.مكزيك كه داراي مرزي طولاني با آمريكاست از كشيدن ديواري به طول هزاروصد وسي كيلومتر درطول خط مرزي به شدت از آمريكاانتقاد كرده است.بوش پيش از مكزيك از برزيل،اروگوئه،كلمبيا و گواتمالا ديدن كرد.در تمام كشورهايي كه بوش از آنها ديدن مي كرد،مردم تظاهرات گسترده اي عليه سياستهاي آمريكادر سراسر دنيا به ويژه در خاور ميانه تدارك ديدند.
بوش كه به گفته مقامهاي كاخ سفيد سعي در بهبود روابط امريكاي لاتين با واشنگتن داشت، به نوشته روزنامه فرانكفورتر روند شاو چاپ آلمان با سفر به امريكاي لاتين بيشتراختلافهاي بين دولتها و مردم اين قاره را با سياستهاي آمريكانمودار كرد.

گفت وگوي روز
بوش در آمريكاي لاتين نيز طرفي نبست
017202.jpg
جواد حميدي
Jhamidi@hamshahri.org
جورج بوش در سفري به آمريكاي لاتين تا كنون از 4 كشور برزيل، اروگوئه، كلمبيا و گواتمالا ديدن كرده است و قرار است در آخرين ايستگاه به مكزيك برود. پس از 6 سال ناديد گرفتن آمريكاي لاتين رييس جمهور ثروتمند ترين كشور دنيا اكنون در صدد است سياستي جديد را در قبال اين منطقه در پيش گيرد تا به اصطلاح نوعي موفقيت در عرصه سياست خارجي براي دستگاه ديپلماسي خود رقم بزند.اما بنظر مي رسد به دليل وضعيت ناكارآمد و جايگاه متزلزل واشنگتن در بين پايتخت هاي آمريكاي لاتين، اين سفر نيز دست آورد چنداني براي بوش و كاخ سفيد در پي نداشته باشد.گفتگوي اختصاصي همشهري با جفري ديويدوف سفير سابق آمريكا در مكزيك درباره اين سفر را بخوانيد. همچنين ديويدوف در حال حاضر مدير مؤسسه آمريكا در واشنگتن است.

بوش در اين سفر به دنبال چه خواهد بود؟
بديهي است انتظارات بوش در هر يك از اين كشورها متفاوت باشد. براي مثال برزيل كه ايستگاه اصلي بوش نيز محسوب مي شد، مهمترين بحث به سياست انرژي و موضوع اتانول باز مي گشت. در اروگوئه مهمترين موضوع نخستين گام در جهت
موافقت نامه تجارت آزاد بود. اما در كلمبيا كه يكي از مهمترين حاميان بوش در منطقه محسوب مي شود بوش در خصوص اشاعه دمكراسي، نحوه مقابله و قاچاق مواد مخدر و البته طرح كلمبيا - كمك مالي آمريكا به اين كشور- بحث شد. سپس رييس جمهور ثروتمند ترين كشور دنيا پاي در يكي از فقير ترين كشورهاي دنيا گذاشت و بي ترديد در اين كشور در حمايت از اسكار برگر - رييس جمهور گواتمالا- در خصوص مرحله گذار از ديكتاتوري به دمكراسي آزاد در اين كشور سخن مي گويد. وي سپس در مكزيك به ديدن فيليپه كالدرون خواهد رفت تا درخصوص ابعاد گسترده منافع دوجانبه با اين كشور همچون مهاجرت، قاچاق مواد مخدر و تجارت به بحث و تبادل نظر بپردازد.
در مورد مكزيك بيشتر توضيح دهيد. كالدرون سه ماه است در صدر امور قرار گرفته است. آمريكا چه كمكي مي تواند به وي و دولت وي بكند؟
همانطور كه مي دانيد بوش در روزهاي آغازين حضورش در كاخ سفيد اعلام كرد آمريكا مهمترين رابطه در عرصه سياست خارجي را - در منطقه - با مكزيك داشته است و وعده هاي فراواني نيز براي كمك به اين كشور داد. اما پس از 11 سپتامبر مكزيك نيز همچون بسياري ديگر از كشورهاي آمريكاي لاتين از رادار خارج شدند و اكنون بوش درصدد است اين شكاف ايجاد شده را ترميم نمايد كه فكر مي كنم كار بسيار دشواري باشد. امروز بحث مهاجرت و تجارت بارديگر كاخ سفيد را بر آن داشته است تا نگاهي جديد تر به مكزيك داشته باشد.
وزارت خارجه آمريكا اعلام كرده است امسال سال مشاركت باآمريكاي لاتين خواهد بود. آيا اندكي اغراق در اين باره بچشم نمي خورد؟
همين طور است. دولت درواقع پس از 11 سپتامبر بطور كل امريكاي لاتين را فراموش كرد. اما فكر مي كنم بوش و دولت وي مصمم است به هر طريق ممكن نوعي موفقيت سياسي را براي خود در اين منطقه به ارمغان آورد. دولت بوش در بسيار ي از نقاط جهان با مشكلات كوچك و بزرگ بويژه در عرصه سياست خارجي دست و پنجه نرم مي كند و شايد دليل بازگشت به آمريكاي لاتين به همين خاطر باشد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |