چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۷ - May 17, 2006
حضرت رسول اكرم (ص)
در سختي و سستي از خدا بترس.
نهج الفصاحه
امروز با حافظ
اگر تو را گذري بر مقام ما افتد
هماي اوج سعادت به دام ما افتد
اگر ز روي تو عكسي به جام ما افتد
حباب وار براندازم از نشاط كلاه
وزير ارشاد در سومين همايش مديران كتابخانه هاي عمومي استان ها
كتاب هاي خرافه بايد از كتابخانه هاي عمومي جمع شود
گروه ادب و هنر: ما بايد در سال جاري موجي از رجوع به كتاب هاي ادبيات داستاني را شاهد باشيم. همچنين كتاب هايي براي شناساندن درست دين، نه كتاب هايي كه از سر جمود فكري براي به سخره گرفتن دين نوشته شده اند. اين كتاب ها را بايد از كتابخانه ها جمع كنيم. كتاب هايي كه نه تنها دانشي را اضافه نمي كنند بلكه به ترويج خرافات نيز مي پردازند.
اميدوارم به تدريج بتوانيم پيرايه هايي را كه بر دين حنيف خداوند بسته اند با صافي گذاشتن در معابر اصلي انتشار كتاب رفع كنيم و جلوي اين نوع كتاب ها را بگيريم .
سخنان فوق را وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در سومين همايش مديران كتابخانه هاي عمومي استانها بيان و به استقبال فراوان از نمايشگاه كتاب اشاره كرد و افزود: افراد با شور و شوق در نمايشگاه حاضر مي شوند و كتاب را خريداري مي كنند اما درصد قابل توجهي از آنان بدون اينكه آن را بگشايند كتاب را روانه قفسه ها مي كنند. در واقع كتاب از انبار ناشران به انبار كتابداران منتقل مي شود. اين جابجايي البته موجب رونق نشر خواهد شد اما اينكه كتاب ها براي خواندن خريداري نشوند، فاجعه است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي  در ادامه اين نشست با اشاره به اينكه نهضت كتابخواني براي خارج كردن كتاب از مهجوريت است، ادامه داد: گفته اند كه حدود ۸۰۰ جلد كتاب را در سال جاري به كتابخانه روانه كرده اند البته رقم بسيار پاييني است اما بايد ديد كه از همين رقم چه اندازه مورد مطالعه قرار گرفته است.
وقتي به آمار هاي موجود نظر مي كنيم به نتيجه مطلوبي نمي رسيم. به نظر من كتابي چشم نواز است كه اوراق آن در اثر اصطكاك با دست خوانندگان بي رنگ و رو شده باشد. اگر قرار باشد كه كتاب ها از قفسه ها خارج نشوند و ما تنها در هنگام ورود به كتابخانه از آنها سان ببينيم و در نهايت هم فاتحه اي نثار كنيم، بسيار غير قابل تحمل است. نهضت كتابخواني براي خروج از اين نظم مضحك است.
رئيس هيات امناي انجمن كتابخانه هاي عمومي در اين نشست با توصيه به مديران كتابخانه ها براي پيگيري مطالبات خود اظهار داشت: ما بايد با نياز سنجي، كتابخانه ها را بر مبناي خواسته هاي مشروع و درست مخاطب تنظيم كنيم. بايد توجه داشته باشيم كه برخي از كتاب ها براي خوانده نشدن است.
من از آقاي ملك احمدي مي خواهم يك بازنگري جدي در تداركات خريد كتاب داشته باشند. من از اين به بعد در جلسات مربوط به اين امر با جديت شركت مي كنم. ممكن است كه خريد كتاب ها موجب رونق بازار نشر شود اما ما هيچ تضميني نداده ايم هر كتابي را از هر ناشري بخريم و هر انتشاراتي را تقويت كنيم. ما بايد بهترين كتاب ها را بخريم تا گوشي دست عده اي بيايد كه بايد چه كار كنند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي  با تاكيد بر انتشار كتاب هاي كم حجم و ارزان ادامه داد: امروزه در دنيا كتاب هاي دو صفحه اي باب شده و بسيار هم برد دارد. دوره ما دوره ساندويچي است. البته كتاب هاي فخيم و چند جلدي هم جاي خود را دارند اما ما با اين نگاه به انتخاب كتاب مي پردازيم.
من از آقاي ملك احمدي درخواست مي كنم علاوه بر شورايي كه در مركز به اين امور مي پردازد اعلام نياز هاي هر استان را بگيرند و براي هر كدام از استان ها به طور جداگانه كتاب بفرستند و مبتني بر يك سري از ضوابط و معيار ها اقدام شود. دوستان ما در شهرستان ها هم بايد بر اساس همين ضوابط و معيارها اعلام نياز كنند.
صفار هرندي افزود: بايد بسياري از پرسش هاي عامه را شناسايي كنيم و با تبليغ كتاب هايي كه به اين پرسش ها پاسخ مي دهند، زمينه آشنايي و استقبال از كتاب را افزايش دهيم.
بايد نهاد هايي مانند شهرداري، بيلبورد رايگان در اختيار كتاب بگذارند تا براي تبليغ كتاب مورد استفاده قرار گيرد.بايد ترفندهايي را براي جذب علاقمندان به كتاب طراحي كنيم.
وي پيشنهاد كرد: در شهرهاي كوچك و روستاهاي محروم كتابخانه هاي سيار رفت وآمد كند. من پيشنهاد مي كنم كه نام اين كتابخانه ها را بگذاريم سياره كتاب. سياره به عربي به معناي اتوبوس است و ما مي توانيم شكل و شمايل ظاهري اين كتابخانه هاي سيار را هم به شكل سياره تزيين كنيم.
ما همچنين با وزارت آموزش و پرورش هماهنگ كرده ايم تا يك ساعت را براي كتابخواني در نظر بگيرند. اين كار در برخي از مناطق انجام شده و در برخي از مناطق ديگر هنوز به انجام نرسيده است.
وي افزود: اگر رقمي را كه حدود ۱۰ درصد از ۹۰۰ ميليارد طرح هاي عمراني استاني است را به طور بهينه استفاده كنيم به طور متوسط براي هر استان ۳۰ ميليارد تومان اختصاص مي يابد و اين رقم جهشي بسيار بزرگ در امر تاسيس و تجهيز كتابخانه ها خواهد بود. از سوي ديگر ما بايد نظام توزيع را متحول كنيم تا عدالت به طور دقيق اجرا شود.
پيش از اظهارات وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي  ملك احمدي، دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي طي سخناني خواستار حمايت وزير ارشاد از طرح افزايش بودجه كتابخانه هاي عمومي شد و بر اجراي تبصره ۱۲ تاكيد كرد. وي گفت: اميدوارم از اين تبصره در منابع استاني استفاده بيشتري ببريم.
در ادامه اين مراسم محمود لالوها، نماينده امور كتابخانه هاي استان ها گزارشي از فعاليت هاي كتابخانه هاي عمومي ارئه داد.
در اين گزارش با اشاره به اينكه در حال حاضر ۳۹۱۷ نفر در كتابخانه هاي عمومي شاغل هستند بر آموزش كتابداران و تاسيس كتابخانه هاي جديد در استان ها مانند استان آذربايجان شرقي تاكيد كرد.
لالوها با در خواست از وزير ارشاد براي پيگيري نيم درصد از بودجه شهرداري ها كه قرار بود به كتابخانه هاي عمومي اختصاص داده شود از اينكه در سال ۸۴ مبلغ چشمگيري از اين منبع در اختيار نهاد كتابخانه هاي عمومي قرار نگرفته است، انتفاد كرد.

كنسرت موسيقي مشروطه در آكسفورد
كنسرت موسيقي مشروطه توسط چهار هنرمند موسيقي ايراني و با اجراي قطعات موسيقي مربوط به انقلاب مشروطيت ايران و آثار هنرمندان شاخص اين دوره، در انگلستان برگزار مي شود.كنسرت موسيقي مشروطه با عنوان «پنجره هاي اميد: موسيقي مشروطه» ۳۱ جولاي و ۸ آگوست ۲۰۰۶( مردادماه۸۵) در آكسفورد و لندن برگزار مي شود.اين برنامه توسط گروه هنري «روشنايي» به اجرا در مي آيد كه در آن نوازندگاني چون فرشاد محمدي، حميد قنبري ، سعيد كامجو و حميد خبازي مشاركت دارند.

جشن هشتاد سالگي رضا سيد حسيني
و پنجاه سالگي مكتب هاي ادبي
003384.jpg
ايسنا: يك عمر فعاليت ادبي رضا سيدحسيني در جشن هشتادسالگي اش گرامي داشته مي شود.
در مراسم شب هشتادمين سال تولد اين مترجم پيشكسوت كه توسط مجله بخارا با حضور نويسندگان و هنرمندان برگزار مي شود، احمد سميعي،  بهاء الدين خرمشاهي، هوشيار انصاري فر و مهشيد نونهالي درباره ي وجوه گوناگون زندگي و كتاب هاي رضا سيدحسيني سخنراني مي كنند.
اين مراسم روز پنج شنبه ۲۸ ارديبهشت ماه، ساعت شش بعدازظهر در خانه ي هنرمندان ايران برگزار مي شود.
علي دهباشي درباره ي انگيزه و چگونگي برگزاري شب تجليل از سيدحسيني گفت: نوشته ها و ترجمه هاي سيدحسيني از ۱۳۲۶ كه اولين ترجمه اش منتشر شد، تاكنون بر آگاهي و رشد ادبي سه نسل تاثيرگذارده است و مسأله مهم تر، استمرار كار ادبي سيدحسيني در طول چندين دهه است كه شايسته ي تحسين و تجليل است.

سرودهاي مقاومت اسلامي  در تالار وحدت
سرود هاي مقاومت اسلامي لبنان توسط گروه سرود الاسرا از سوم خرداد به مدت ۶ شب در تالار وحدت اجرا مي شود.
همزمان با سالروز فتح خرمشهر و شكست رژيم صهيونيستي در جنوب لبنان سرود هاي انقلابي مقاومت اسلامي لبنان در تالار وحدت به اجرا درخواهد آمد.
در اين برنامه كه به همت بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس و همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي شود، گروه سرود الاسرا سرود هاي انقلابي و مهيج مربوط به مقاومت و پيروزي را به اجرا درخواهد آورد.

حسين دهلوي:
رقابت سالم بين هنرجويان بايد جدي گرفته شود
003387.jpg
گروه ادب و هنر: در حالي كه مهمترين جشنواره رقابتي موسيقي در عرصه نوجوانان و جوانان، دو سال است برگزار نمي شود، از برگزاري آن در سال جاري نيز خبرهاي ضد و نقيضي به گوش مي رسد، حسين دهلوي - آهنگساز و مدير اسبق هنرستان موسيقي در گفت وگويي با مهر تنها راه رشد هنر موسيقي در صورت درست آن را برگزاري مسابقه موسيقي در شاخه هاي مختلف، اعطاي بورس تحصيلي و... ايجاد رقابتي سالم بين هنرجويان هنرستان ها دانست.
دهلوي همچنين گفت: شناخت استعداد هنرجويان و سوق  دادن آنها به سوي آينده اي روشن و تاثيرگذار، نيازمند داشتن مديران با وجدان و دلسوز است.
در اين راه متوليان فرهنگي با برگزاري مسابقات، دادن بورس تحصيلي داخل و خارج از كشور به هنرجويان ممتاز و... مي توانند رشد هرچه بيشتر هنرجويان و به تبع آن هنر موسيقي را فراهم آورند.
دهلوي افزود: تا زماني كه تكليف هنر موسيقي رسماً مشخص نشود، مسائل مربوط به آن نظير كتب و نشريات، دانشجو و هنرجوي موسيقي و... همچنان باقي خواهد ماند.
به گفته خالق اپراي مانا و ماني، بازنگري كتاب هاي درسي بر اساس زمان نيز يكي از مواردي است كه بايد با هدفمندي و اصول و همچنين با توجه به فرهنگ ملي پيش رود؛ چرا كه كتاب ابزاري است كه اگر اطلاعات و محتواي آن با زمان و شرايط روز جلو نرود، حاصلي در بر نخواهد داشت.
وي ادامه داد: بايد تمام شرايط اجتماعي و هنري دست به دست هم بدهند تا شاهد تعدد موسيقيدانان خوب و با انديشه باشيم تا همان طور كه در شعر و شاعري حرفي براي گفتن داريم در موسيقي نيز به آن پايگاه و جايگاه برسيم.
اين هنرمند با اشاره به اين كه موسيقي انسان را نظم پذير مي كند، خاطرنشان كرد: موسيقي بايد از دوران ابتدايي تدريس شود؛ اين كار به كشف استعداها و نظام مند كردن جامعه منجر مي شود.
اگر اين امر محقق شود ديگر نيازي به صرف هزينه هاي هنگفت و سرسام آور براي كنترل افراد زيان آور در جامعه نيست.

صدا و سيما هنوز امتياز پخش فوتبال جام جهاني
را نخريده است
ايسنا: مسابقات جام جهاني فوتبال، رويدادي است كه شبكه هاي تلويزيوني مختلف دنيا سعي در پوشش اين رقابت دارند، بلكه به حواشي آن نيز مي پردازند، ولي با وجود اين كه حدود ۲۰ روز به آغاز اين بازي ها، باقي مانده است، هنوز خبري مبني بر خريد امتياز پخش مسابقات جام جهاني از سوي صدا و سيما ارائه نشده است.
با اين حال اخباري در زمينه رايزني رسانه ملي براي خريد حق پخش مسابقات جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان از شركتي عربي مي رسد.
عليرغم طرح اين خبر، هنوز صدا و سيما موفق به خريد «رايت» اين رقابت ها نشده است و از اين رو برنامه ريزي دقيقي بين شبكه ها ي سيما براي روي آنتن رفتن اين مسابقات وجود ندارد.
شوراي هم آهنگي ورزش سازمان صدا وسيما هم تنها موفق به انجام برنامه ريزي هايي براي همسو كردن سياست هاي حمايتي شبكه ها از تيم ملي شده است. انتخاب گزارشگران نيز در مقطع پخش مسابقات جام جهاني مهم است. چرا كه به علت تمركز پخش مستقيم مسابقات مختلف ورزشي و در راس آن ها فوتبال، از شبكه ي سه سيما، گزارشگران اين رشته ي ورزشي در شبكه هاي ديگر معمولا از اطلاعات كمتري برخوردارند و اين مساله زماني كه پخش برخي رقابت هاي مهم و حساس به شبكه هاي ديگري غير از شبكه سه سيما واگذار مي شود، نمود بيشتري مي يابد.
مشخص نبودن وضعيت پخش مسابقات جام جهاني موجب مي شود كه شبكه هاي سيما، نتوانند تصميم دقيق و شفافي براي تداخل پيدا نكردن برنامه هاي پر مخاطبشان مانند سريال ها با پخش مستقيم اين پيكارها بگيرند.

تنها يك مرد در ميان نامزدهاي جايزه بوكر آفريقا
ايسنا: امسال اسامي ليست كوتاه جايزه «كين» ، ويژه نويسندگان آفريقايي از چهار گوشه اين قاره يعني از مراكش، آفريقاي جنوبي، كنيا و نيجريه انتخاب شده اند.
نكته اعجاب برانگيز اين ليست، وجود تنها يك مرد در بين اعضاي انتخابي است.
اين جايزه كه به عنوان «بوكر آفريقا» شناخته مي شود، ۱۵ هزار دلار است كه به داستان كوتاهي تعلق مي گيرد كه از سوي يك نويسنده آفريقايي به زبان انگليسي منتشر شده باشد.
از زمان راه اندازي در سال ۲۰۰۰ اين مراسم، هر ساله رشد چشم گيري را شاهد بوده است، تا جايي كه امسال با حضور يك صد و ۱۰ نويسنده از ۲۱ كشور آفريقايي، بيش ترين شركت كننده را در مقايسه با سال هاي پيش داشته است.
دكتر نانا ويلسون تاگو - رييس هيات داوران اين مراسم - گفت: در مجموع كيفيت آثار شركت كننده در مراسم امسال بسيار بالا بود. امسال ما در اين آثار تركيب هيجان انگيزي از موضوع ها و سبك ها را شاهد بوديم. در اين آثار، نويسندگان بر روابط خانواده هاي آفريقايي و مناظر فيزيكي و اجتماعي آفريقا متمركز شده بودند.
يكي از نامزدهاي اين جايزه - «ليلا لالامي» -، نويسنده متولد مراكش است كه براي داستان كوتاه «آدم متعصب» از مجموعه «اميد و سايرطلب هاي خطرناك» نامزد شده است. اين كتاب داستان چهار مراكشي را روايت مي كند كه از تنگه جبل الطارق مي گذرند تا به اسپانيا مهاجرت كنند.
برنده اين جايزه روز ۱۰ ماه ژوييه در كتاب خانه بودلن آكسفورد اعلام مي شود.

كوتاه از هفت هنر
موفقيت يك فيلم ايراني _ فيلم انيميشني «صفر درجه» ساخته «اميد خوش نظر» جايزه بهترين اثر دانشجويي جشنواره بين المللي «ايبدا آواردز» امارات را دريافت كرد.اين جشنواره به تازگي در بندر دبي امارات برگزار شد. ۱۰ رشته هنري از كشورهاي مختلف، نامزد بهترين هاي اين جشنواره بودند و انيميشن ايراني صفر درجه جايزه اصلي را دريافت كرد.صفر درجه پيشتر نشان طلاي جشنواره هاي بين المللي «بيلبائو» اسپانيا و «ماگماي» ايتاليا را دريافت كرد.
عكاس ايراني در ايتاليا _ آثار «هاشم جوادزاده» عكاس ايراني به نمايشگاه بين المللي هنر عكاسي «ايل موزائيكو» ايتاليا راه يافت.نوزدهمين نمايشگاه بين المللي هنر عكاسي ايل موزائيكو، ۲۵ ارديبهشت ماه در ايتاليا گشايش يافت.در اين نمايشگاه آثار عكاسان ۳۵ كشور جهان حضور دارد.
ورهرام در سينماتك _ برنامه مرور آثار «فرهاد ورهرام» كارگردان حوزه سينماي مستند در قالب بخش «سينماي مستند» ، ۲۸ ارديبهشت در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار مي شود.به گزارش روز سه شنبه خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا، فيلم هاي «عروسي مقدس» (پير شاليار) و «تاراز» در نخستين بخش مرور آثار در سالن سينما تك موزه روي پرده مي رود.
اكران باغهاي كندلوس _ فيلم «باغهاي كندلوس» ساخته ايرج كريمي با تأييد شوراي صنفي نمايش فيلم در جدول اكران سينماهاي پايتخت قرار گرفت.اين فيلم قرار بود هفته گذشته اكران شود كه نمايش آن به تعويق افتاد. باغهاي كندلوس با مضموني اجتماعي روايتگر داستان سه دوست است كه به ياد روزگار خوش سپري شده به دنبال دوست جدا شده خود مي گردند.
003381.jpg
تجليل از پروين سليماني _ پخش جشنواره فيلم خاص طي مراسمي در فرهنگسراي خانواده گشايش يافت. پايان بخش اين مراسم پس از اجراي موسيقي سنتي توسط گروه جلال ذوالفنون اهداي لوح سپاس و هديه به پروين سليماني بازيگر پيشكسوت بود.سليماني با بيان اين كه پس از ۶۵ سال خدمت، امشب خستگي ام در رفت گفت: اميدوارم باز هم زنده باشم تا براي شما كار كنم. دوست ندارم خانه نشين شوم، دعا كنيد حالم بهتر شود تا دوباره كارم را شروع كنم.
دشمن مردم در سيما تئاتر تلويزيوني خارجي- «دشمن مردم» كار پل بوگارت و اقتباس آرتور ميلر از دشمن مردم هرنيك ايبسن، از شبكه چهار سيما پخش مي شود.اين تله تئاتر تلويزيوني ۱۲۰ دقيقه اي، روايت پزشكي است كه متوجه مي شود چشمه هاي آب معدني معروفي كه براي درمان بيماريها مورداستفاده قرار مي گيرد، سمي و كشنده است.
جشنواره تئاتر بانوان _ ۵۵ متن نمايشي در مرحله بازبيني پنجمين جشنواره تئاتر بانوان قرار گرفتند.اين متون از ميان ۴۰۰ نمايشنامه ارسال شده به دبيرخانه اين رويداد هنري انتخاب شدند.آزيتا حاجيان، سهيلا نجم، چيستا يثربي، محمد چرم شير و ابوالفضل ورمزيار بازخواني متون ارسالي را به عهده داشتند.
سلول صفر بر صحنه _ نمايش «سلول صفر» نوشته حسين مهكام به كارگرداني ندا هنگامي نيمه دوم خردادماه در تالار نو تئاتر شهر اجرا مي شود.داستان اين نمايش درباره دختر و پسري است در تهران، كه به مدت يك سال تنها از طريق تلفن با يكديگر ارتباط عاطفي برقرار مي كنند و در طول اين مدت هرگز يكديگر را نديده اند.
علي جولايي و مرضيه ازگلي بازيگران اين نمايش هستند و طراحي صحنه، لباس و نور آن بر عهده رضا مهدي زاده است.
سينماي تجربي در عصر ديجيتال _ كتاب «سينماي تجربي در عصر ديجيتال» نوشته «ملكوم لوگريس» توسط انتشارات بنياد سينمايي فارابي منتشر شد.اين كتاب در ۱۹ بخش توسط علي عامري مهابادي ترجمه شده است.نويسنده اين كتاب از هنرمندان مدرنيست و برجسته انگليسي است كه از دهه ۱۹۷۰ تاكنون انديشه هاي گوناگون خود را در زمينه هنر فيلم به محك تجربه گذاشته است.
پنجره هاي نقره اي _ براي نخستين بار برگزيده آثار عكاسان معاصر ايران با عنوان «پنجره هاي نقره اي» ساعت ۳۰/۱۶ اول خرداد در موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش درمي آيد.
تئاتر ايران در فيليپين _ فستيوال تئاتر دانشجويان جهان با شعار «تئاتر براي همه» در فيليپين آغاز شد.براساس همين گزارش، از ايران نيز دو گروه دانشجويي به سرپرستي محمد رحمانيان و امير دژاكام، دو نمايش «تارتوف» نوشته مولير و «عروسي خون» نوشته فدريكو گارسيا لوركا را در اين جشنواره اجرا مي كنند.

برنامه هاي همايش پژوهشي تئاتر مقاومت اعلام شد
ايسنا: سومين همايش پژوهشي تئاتر مقاومت، با مقالاتي از شيرين بزرگمهر، بهروز غريب پور،دكترسيد مصطفي مختاباد، فرهاد مهندس پور، احمد كاميابي مسك، نغمه ثميني، تاج بخش فنانيان و... اول خرداد ماه در تالار شهيد آويني دانشگاه تهران برگزار مي شود.
حسين مسافرآستانه در نشست خبري سومين همايش پژوهشي تئاتر مقاومت گفت: انجمن تئاتر انقلاب از سالها قبل، بنا به دلايل متعددي سعي داشته است وارد حيطه زيربنايي تئاتر دفاع مقدس و انقلاب شود و چون امكان فعاليتهاي اجرايي را به صورت گسترده نداشت، وارد حيطه تحقيق و پژوهش شد.
وي با اشاره به نزديك شدن انجمن به اهداف درازمدت اش، گفت: در آغاز فعاليتهاي پژوهشي، بخش تئاتر مقاومت كار خود را به صورت همزمان با برنامه هاي ديگري چون بازديد هنرمندان از مناطق جنگي آغاز كرد. اما به مرور ثابت شد كه پژوهش جايگاه خاصي در اين ميان دارد و مورد توجه اساتيد قرارگرفت و از آن پس به صورت منفك و با تأكيد بر وجهه علمي  آن، همايش را ادامه مي دهيم.
مجيد سرسنگي، دبير همايش در ادامه اين نشست، با بررسي ويژگي هاي سومين دوره همايش نسبت به دو دوره قبل، تصريح كرد: دوره هاي قبلي همايش همزمان با سفر به مناطق جنگي آغاز شد، ولي بررسي هاي تيم كارشناسي ما نشان داد كه اگر همايش را به صورت جداگانه برگزار كنيم و بر بخش علمي  آن تأكيد كنيم، كاربرد بيشتري خواهد داشت.
وي سپس به همكاري تنگاتنگ همايش با بخش دانشگاهي اشاره كرد و افزود: اين ارتباط بايد با حوزه هاي علمي  بيشتر شود تا نقش دانشگاه ها در برگزاري چنين همايشهاي علمي  پررنگ تر شود.
خوشبختانه در اين دوره با استقبال گسترده اساتيد، فارغ التحصيلان و دانشجويان حوزه تئاتر ما به اين موفقيت دست يافته ايم.

برگي از تاريخ
ورود امام به جماران
حضرت امام خميني(ره)، بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، پس از پيروزي انقلاب اسلامي و آغاز به كار دولت موقت، در دهم اسفند ۱۳۵۷ از تهران عازم قم گرديده و تا زمان ابتلا به بيماري قلبي در دوم بهمن سال ۱۳۵۸ در اين شهر ماندگار شدند. حضرت امام، پس از ۳۹ روز مداوا در بيمارستان قلب تهران، موقتا در منزلي واقع در منطقه دربند تهران اقامت گزيدند و سپس در تاريخ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۵۹ بنا به تمايل معظم له، به منزلي محقر در محله جماران نقل مكان كرده، تا زمان رحلت در همين منزل ماندند.
روز جهاني ارتباطات
در ۱۷ مه ۱۸۶۵ ميلادي (۲۷ ارديبهشت ۱۲۴۴ شمسي) اتحاديه تلگرافي بين المللي در پاريس ايجاد شد. از آن تاريخ به بعد نام اين اتحاديه، دستخوش تحول گرديد و سرانجام در سال ۱۹۰۶ تصميم گرفته شد تا اتحاديه راديو و تلگرافي بين المللي نيز ايجاد شود. در ۱۹۳۲ ميلادي از وحدت دو اتحاديه فوق «اتحاديه بين المللي ارتباطات دور» ايجاد شد. در واقع روز جهاني ارتباطات، يادآور تأسيس اين اتحاديه براي كمك به پيشرفت امر ارتباطات است. سعي در تقسيم و توزيع عادلانه امواج راديويي و كانال هاي تلويزيوني، ماهواره اي و پخش مستقيم در سراسر جهان، از جمله اهداف اين اتحاديه است. اقدام مهم ديگر اين اتحاديه، كمك به كشورهاي جهان سوم براي توسعه ارتباطات و كاربرد هر چه بيشتر آن در توسعه ملي اين كشورهاست. اينك مخابرات، عامل زيربنايي توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي تلقي شده و دست راست تمدن نامگذاري شده است. از همين روست كه ميزان توسعه ملي را با معيار توسعه ارتباطات مخابراتي هر كشور ارزيابي مي كنند. به طور كلي مي توان گفت كه امروز، قدرت در دست جوامعي است كه از نيرومندترين شبكه هاي ارتباطي و به تبع آن، از بيشترين اطلاعات برخوردار باشند و اين حقيقت انكارناپذير تمدن كنوني جهان است.

بهارستان
آينه
يوسف مصري را دوستي از سفر رسيد. گفت: جهت من چه ارمغان آوردي؟ گفت: چيست كه تو را نيست و تو بدان محتاجي؟ الا جهت آن كه از تو خوب تر هيچ نيست، آينه آورده ام تا هر لحظه روي خود را در وي مطالعه كني.
فيه مافيه - تلخيص؛ حسين الهي قمشه اي

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
آرزوي قديمي
گران ترين ماشين قرمز شهر را سوار شده بود. باشكوه و افتخار مي راند. حسرت را در نگاه ديگران مي خواند؛ اما خودش آرزومند دوچرخه قرمز دسته بلند پسر همسايه بود كه در تابستان هاي گرم محله قديمي شان دنبال آن مي دويد.
مجيد ثاني

گشتي در دنياي خبرها
سه هفته انتظار
دالاس: از سه هفته قبل لاشه يك گاو غول پيكر از يك درخت در ميان رودخانه آويزان شده بود و به همين دليل بوي تعفن اين لاشه ساكنان حاشيه رودخانه را آزار مي داد. با آنكه اهالي بارها با مراجعه به نهادهاي مختلف خواستار جمع آوري و انتقال لاشه شده بودند اما هيچ يك از اين نهادها قبول مسئوليت نمي كردند و معتقد بودند كه اين كار در شرح وظيفه آنان گنجانده نشده است. به هر حال پس از گذشت ۲۱ روز نيروهاي داوطلب آتشنشاني وارد عمل شدند و لاشه گاو را جمع آوري كردند.
تبديل خانه به خاكستر
كاليفرنيا: يك مرد در آمريكا به دليل سيگار كشيدن، خانه اش را به خاكستر تبديل كرد. اين مرد كه مشغول رنگ آميزي خانه بود براي چند دقيقه دست از كار كشيد و سيگار روشن كرد. اما هنگامي كه قصد خاموش كردن سيگار را داشت آن را در ظرف حاوي تينر فرو برد و به همين دليل آتش سوزي گسترده اي رخ داد و خانه به خاكستر تبديل شد. او تصور كرده بود ظرف مملو از آب است.
سزاي ميمون كشي
آمستردام: خرس هاي يك پارك حيات وحش در هلند اقدام به كشتن و خوردن يك ميمون در برابر چشمان بازديد كنندگان كردند. با وجود اينكه از سالها قبل ميمونها و خرس ها زندگي مسالمت آميزي را در اين قسمت از پارك داشتند اما ديروز چند خرس به سوي يك ميمون حمله ور شدند و پس از كشتن اين حيوان آن را تكه تكه كردند و خوردند. در پي اين حادثه قرار شد ميمونها به پارك ديگري منتقل شوند.
دوچرخه سواري تا جام جهاني
ليسبون: يك مرد ۶۲ ساله پرتغالي كه به تازگي بازنشسته شده قصد دارد فاصله خانه تا شهر مونيخ را ركاب بزند و در آنجا به تماشاي بازيهاي تيم ملي كشورش در چارچوب رقابتهاي جام جهاني بپردازد. اين مرد قصد دارد هر روز به طور متوسط ۵ تا ۶ ساعت دوچرخه سواري بكند و طي ۲۶ روز مسافت ۲۶۰۰ كيلومتري را پشت سر بگذارد. البته با توجه به اينكه وي مجبور است هزينه سفر را شخصا تامين بكند احتمالا با قطار به پرتغال بازخواهد گشت.
آموزش ادب به آمريكايي ها
واشنگتن: اغلب تاجران و مديران اقتصادي آمريكا در سفر به خارج از كشور ادب و نزاكت را رعايت نمي كنند و به همين دليل چهره اي زشت از آمريكا در اذهان مردم جهان نقش بسته است. به همين دليل يك موسسه غير دولتي اخيرا كتابچه اي براي اين افراد منتشر كرده كه اين كتابچه حاوي دهها توصيه به افرادي است كه براي انجام ماموريت هاي اقتصادي به خارج از آمريكا سفر مي كنند. برخي از اين توصيه ها به اين شرح است:
بيشتر گوش بدهيد و كمتر حرف بزنيد
آهسته و واضح صحبت كنيد
همواره لباس رسمي بر تن داشته باشيد
به نصيحت كردن طرف مقابل نپردازيد.
دستگيري به جرم آزار حيوانات
نيويورك : يك زن ۵۹ ساله در آمريكا به جرم ارتكاب ۱۱۸ فقره آزار و اذيت حيوانات توسط پليس دستگير شد. اين زن در دو خانه خود تعداد زيادي سگ و گربه نگهداري مي كرد كه بيش از ۴۰ حيوان در اين دو خانه مرده بودند اما لاشه آنها دفن نشده بود. همچنين به دليل فاسد شدن لاشه اين حيوانات، تعداد زيادي موش در اين خانه ها جمع شده بودند. سرانجام به دنبال شكايت هاي متوالي همسايگان، پليس مجوز بازرسي از اين دو خانه را دريافت كرد و پس از مشاهده اين وضعيت اسفبار به دستگيري صاحبخانه پرداخت.

گل و گياه
زاوشنريا
003378.jpg
نام علمي:
Zauschneria californica
خانواده:
ONAGRACEAE
گياه دائمي با پايه چوبي كه گلهاي لوله اي آن به رنگ قرمز روشن روي انتهاي ساقه هاي نرم گياه در آخر تابستان و اول پاييز ظاهر مي شوند. برگها سرنيزه اي، به رنگ سبز تيره هستند. حداكثر بلندي و گستردگي گياه به ۴۵ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك سبك با زهكش خوب، حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر يا تقسيم گياه در بهار يا تهيه قلمه از ساقه هاي جانبي در تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |