چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۷ - May 17, 2006
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
تعرفه براساس سرانه درمان تعيين مي شود
گروه اجتماعي: تعرفه درمان بخش دولتي براساس سرانه درمان هر ايراني در سال جاري تعيين مي شود.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اعلام اين خبر گفت: در حالي تعرفه براساس سرانه تعيين مي شود كه مي بايست در ابتدا ارزش خدمت شناسايي و سپس سرانه ها اعلام شود.
وزير بهداشت با انتقاد از اينكه ابتدا سرانه تعيين مي شود و پس از آن تعرفه ها معين مي شوند گفت: «تعرفه هاي بخش خصوصي براساس تفاهم به عمل آمده توسط يك كميته ۵ نفره تعيين مي شود» . وي با تأكيد بر اينكه برخي پزشكان متخصص در تعيين تعرفه ها كمتر مورد توجه قرار گرفته اند گفت: «برخي پزشكان مانند متخصصان داخلي در تعيين تعرفه مورد توجه قرار نگرفته اند به همين علت و نيز با توجه به اهميت نوع تخصص و تعداد بيماران اين دسته از پزشكان بايد ملاك هاي ديگري غير از تخصص هم در تعرفه گذاري در نظر گرفته شود.»
لنكراني افزود: «در تعرفه گذاري بايد معيارها و ملاك هاي دقيق تري در نظر بگيريم كه هيچ پزشكي تصور نكند در يك چارچوب غير منطقي محصور است.»
از سوي ديگر معاون سلامت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشكي ۲ روز قبل خبر از افزايش ۲۰ درصدي تعرفه هاي بخش دولتي داد.
سيد مؤيد علويان اعلام كرد: «تعرفه هاي دولتي ۲۰ درصد افزايش يافت و اين تعرفه ها شب گذشته از سوي هيأت دولت اعلام شد.»
وي افزود: «براين اساس تمامي بيمه ها مكلف شده اند كه ۱۰۰ درصد خدمات بخش دولتي را پوشش دهند.»
به گفته علويان، تعرفه پزشكان عمومي بخش دولتي يك هزار و ۴۲۰ تومان تعيين شده كه اين عدد نسبت به سال گذشته با ۲۰ درصد رشد روبرو شده است.وي تصريح كرد: تعرفه پزشكان عمومي بخش خصوصي دو هزار و ۷۰۰ تومان، متخصصان چهار هزار تومان، فوق تخصصان پنج هزار تومان و ضريب K جراحي ۱۰ هزار تومان تعيين شده است.
وي يادآور شد: يكي از مشكلات ما با بيمه  هاي تكميلي و تجاري اين بود كه آنان قراردادهاي خود را با بيمارستان  ها با مبالغ بالاتري منعقد مي  كردند كه بر اساس تصويب شوراي عالي بيمه، اين بيمه  ها نيز ناچار هستند قراردادهاي خود را طبق تعرفه  هاي مقرر منعقد كنند.
تصويب نامه اي در دولت نداريم
اما مديركل دفتر سلامت سازمان مديريت و برنامه ريزي روز گذشته اعلام كرد هنوز تصويب نامه اي در دولت در مورد تعرفه هاي پزشكي وجود ندارد. براساس گزارش خبرگزاري فارس حميد پوراصغر گفت: «دولت كميته اي را مسئول تعيين اين تعرفه ها كرده است.»
وي با تأكيد بر اينكه مسأله تعيين تعرفه هاي پزشكي در بخش دولتي در هيأت دولت مطرح شده ولي هنوز تصويب نامه اي وجود ندارد افزود: «دولت تعيين اين تعرفه ها را به يك كميته سپرده تا ميزان تعرفه ها را مشخص كند.»

مطالعات برترين معماران، طراحان جهان براي ايجاد نخستين شهر بين المللي قرآن آغاز مي شود
فراخوان ملي و جهاني در خصوص طراحي شهر قرآن
003369.jpg
گروه علمي فرهنگي: نشست دست اندركاران و مجريان احداث پروژه بين المللي شهر قرآن كه با حضور جمعي از استادان دانشگاهها برگزار شد، با تأكيد بر لزوم مطالعات همه جانبه فرهنگي، معماري، اجتماعي و گردشگري در خصوص شهر قرآن به كار خود پايان داد.در اين نشست كه به دعوت مركز فعاليتهاي قرآني دانشجويان كشور برگزار شد، حاضران در نشست با اشاره به ديدگاه هاي كارشناسان مبني بر نقش احداث شهر قرآن در توسعه صنعت جهانگردي شهرستان توريستي مراغه خواهان آغاز به كار مطالعاتي طرح جامع گردشگري در اين شهر تاريخي شدند.در ابتداي اين نشست «رحيم خاكي» توانمندي هاي اقتصادي، سياحتي و ژئوپوليتيكي مراغه را مورد اشاره قرار داد و يادآور شد كه احداث شهر قرآن پتانسيل هاي فرهنگي و اجتماعي بالايي در مراغه و شمال غرب كشور ايجاد خواهد كرد.رئيس مركز فعاليت هاي قرآني دانشجويان كشور ادامه داد: ايده شهر قرآن در جهان اسلام نمونه نداشته و جمهوري اسلامي ايران با ارائه اين طرح، گوي فعاليت هاي قرآني را در سطح جهان اسلام خواهد ربود.در ادامه اين نشست دكتر نصير سلامي- استاد دانشگاه- ايده شكل گيري شهر قرآن را ستود و پيرامون قوائد حاكم بر شهرسازي به ايراد سخن پرداخت.وي با تأكيد بر اين كه شهر قرآن بايد از هر لحاظ الگو و سرمشقي براي جهان اسلام باشد، گفت: طراحي شهر قرآن بايد به گونه اي باشد كه ماهيت، نماد و عظمت قرآن در آن تبلور يافته باشد. در پايان نيز از سوي اساتيد و معماران مدعو، پيشنهاد داده شد تا اين ايده از سوي جهاد دانشگاهي به صورت بين المللي ارائه شده و در خصوص طراحي شهر قرآن نيز فراخوان ملي و جهاني برگزار شود.

هاشمي رفسنجاني خواستار شد
گفت وگوي ايران و تركيه براي حل مشكلات منطقه
گروه سياسي: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار سفير جديد تركيه در جمهوري اسلامي ايران، با اشاره به اوضاع منطقه، همكاري دو كشور را براي حل معضلات ضروري عنوان كرد.هاشمي رفسنجاني با اشاره به اوضاع عراق و فلسطين، نگراني جمهوري اسلامي ايران و تركيه را در خصوص مشكلات امنيتي منطقه، مشترك خواند و گفت: اكنون بيش از هرزمان نياز به گفتگو و رايزني در سطوح مختلف احساس مي شود و دو كشور مي توانند با كمك يكديگر در رفع موانع ايجاد ثبات در منطقه نقش خود را ايفا كنند.در اين ديدار آقاي حوسنوگورچان تورك اوغلو با اشاره به فعاليت هاي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران در استفاده از انرژي هسته اي، آن را حق جمهوري اسلامي ايران عنوان كرد و گفت: دولت تركيه معتقد است مشكلات پيش آمده در مورد اين موضوع با مذاكره و ديپلماسي قابل حل است.

يك كاروانسراي صفوي از زير خاك سربرآورد
ايسنا: به دنبال انجام كاوش هاي باستان شناسي، قسمت هايي از كاروانسراي «قانلي بولاغ» در منطقه ي ارشق مشكين شهر از دل خاك بيرون آمد.
قنبرزاده - سرپرست هيات باستان شناسي اين بناي تاريخي- در اين باره گفت: ساخت كاروانسراي قانلي بولاغ به دوره  آرامش سياسي صفويان و زمان حكومت شاه عباس اول برمي گردد و اين كاروانسرا از معدود كاروانسراهاي ساخته شده در آذربايجان است كه در ابعاد ۵۰  *۶۰ متر و به شكل مستطيل ساخته شده و سبك معماري آن نيز از سبك  معماري اشكاني الهام گرفته شده است.
كاروانسراي قانلي بولاغ در منطقه ي صفر مرزي ايران و جمهوري آذربايجان و در روستايي به همين نام قرار دارد و تا زمان جنگ ايران و روس كاملا سالم و پناهگاه مناسبي براي مسافران و در راه ماندگان بوده است.

طرح جامع بهبود وضعيت دختران دانش آموز
گروه علمي فرهنگي: طرح جامع بهبود وضعيت دختران دانش آموز و زنان فرهنگي در دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش تدوين مي شود.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، در نشست علمي _ تخصصي با موضوع زنان كه تحت عنوان «زن در سيره نبوي» برگزار شد ديدگاه اسلام و قرآن نسبت به جايگاه زن و مسأله  حجاب و نقش زنان فرهنگي در تبيين و تسري مسأله حجاب مورد بررسي قرار گرفت.
در اين نشست مهري سويزي مديركل دفتر امور بانوان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به رويكرد جديد وزارت آموزش و پرورش نسبت به ارتقاي وضعيت زنان و دختران گفت: به دنبال فعاليت هاي گسترده اي كه در جهت بهبود وضعيت زنان و دختران در وزارت آموزش و پرورش در حال انجام است طرح بهبود وضعيت زنان با دو گرايش دختران دانش آموز و زنان فرهنگي تدوين مي شود.
وي افزود: در اين طرح به تمام ابعاد آموزشي، فرهنگي، رفاهي و ساير حوزه هاي مربوط به زنان فرهنگي و دختران دانش آموز توجه شده است.

نوزادان تهراني در بيمارستان  شناسنامه مي گيرند
فارس: مدير كل ثبت احوال استان تهران گفت: تا پايان سال ،۸۵ براي تمام نوزادان تهراني در بيمارستان ها شناسنامه رايانه اي صادر خواهد شد.
سيد احمد قشمي افزود: در حال حاضر در بيمارستان هاي ميلاد، فيروزآبادي، اكبرآبادي، حضرت زينب، مادران و الغدير براي نوزادن شناسنامه رايانه اي صادر مي شود. وي در خصوص اجرايي كردن اين طرح در تمام بيمارستان هاي شهر تهران گفت: براي اجراي اين طرح رايزني هايي با بيمارستانهاي شهر تهران صورت گرفته و تا پايان سال براي تمام نوزادان در بيمارستان هاي شهر تهران شناسنامه رايانه اي صادر مي شود.

برداشت بعدي...!-علي درويش
* هر چه «بضاعتمان» كمتر باشد «قضاوتمان» در مورد گراني بيشتر است!
* براي مبارزه با مواد مخدر بستن «مرزها» كافي نيست، گشايش «مغزها» لازم است.
* چرا رابطه ما با ديگران محدود شده است به «مچ گيري» يا «مچ اندازي» !
* تربيت «به زور» نمي شود «به روز» بايد شد.

شرايط تاسيس خوابگاه خصوصي اعلام شد
ايسنا: شرايط و جزئيات تاسيس خوابگاه هاي دانشجويي غيردولتي و خصوصي از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اعلام شد.
مهندس فولادي  نژاد با اشاره به ابلاغ دستورالعمل اجرايي تاسيس واداره خوابگاه هاي غيردولتي، اظهار كرد: اشخاص متقاضي تاسيس و اداره اين خوابگاه ها بايد عدم سوء پيشينه كيفري، عدم اعتياد به مواد مخدر و صلاحيت فردي داشته باشند، همچنين درخصوص اشخاص حقوقي نيز ثبت شركت خدماتي از اداره ثبت شركتها، عدم اعتياد به مواد مخدر مدير عامل، عدم سوء پيشينه كيفري اعضاي هيات مديره و مدير عامل و تأييد صلاحيت فردي مديرعامل از سوي ناجا براي تاسيس خوابگاه ضروريست.
وي در رابطه با مراحل صدور مجوز تاسيس و اداره خوابگاه هاي دانشجويي غير دولتي، اظهار كرد: ارائه درخواست كتبي متقاضي به دانشگاه مربوطه، بررسي درخواست متقاضي توسط دانشگاه و تأييد آن، معرفي متقاضي از سوي دانشگاه به ناجا، بازديد كارشناسان ناجا از خوابگاه، ارائه تضمين لازم براي رعايت ضوابط و مفاد دستورالعمل، صدور مجوز فعاليت يكساله از سوي دانشگاه و صدور مجوز دوساله و سه ساله پس از بررسي عملكرد يك ساله و دوساله از مراحل صدور مجوز است.

عنان خواستار ايجاد جامعه اطلاعاتي ايمن و آزاد شد
گروه اجتماعي: دبيركل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت روز جهاني جامعه اطلاعاتي (۱۷ ماه مي برابر با ۲۷ ارديبهشت) از جهانيان خواست براي ايجاد جامعه اطلاعاتي ايمن و آزاد كه موجب توسعه براي همه مردم جهان شود، متعهد باقي بمانند.
كوفي عنان در پيام خود ضمن اشاره به برگزاري اجلاس سران براي جامعه اطلاعاتي كه در ژنو سال ۲۰۰۳ و تونس در سال ۲۰۰۵ برگزار شد گفت شركت كنندگان در اين نشست ۱۷ ماه مي برابر با ۲۷ ارديبهشت را روز جهاني جامعه اطلاعاتي نام نهادند.وي افزود: هدف اين اجلاس ايجاد جامعه اطلاعاتي دانش و مردم محور همچنين فراگير و باز بود كه روند توسعه را سرعت بخشد. عنان گفت: مناسبت ۱۷ ماه مي تأكيدي بر توانايي اطلاعات و فن آوري هاي ارتباطات از يك سو و سرعت بخشيدن به روند توسعه را از سوي ديگر، دارد.

دوره تخصصي نظام ملل متحد
ويژه خبرنگاران برگزار مي شود
ايرنا : دوره تخصصي نظام ملل متحد، برنامه ها و فعاليتهاي آن در ايران ويژه روزنامه نگاران و خبرنگاران، از ۱۶ تا ۳۰ خردادماه برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي انجمن ملل متحد ايران، دراين دوره كه شامل ۱۴ كارگاه آموزشي است كليه كارگزاريهاي نظام ملل متحد مستقر در ايران به تشريح اهداف، فعاليتها و برنامه هاي خود مي پردازند.
در پايان دوره به شركت كنندگان، گواهينامه معتبر با امضا مشترك نماينده و رئيس انجمن ملل متحد ايران اعطا مي شود.
علاقه مندان به حضور دراين كارگاه مي توانند از ۲۸ ارديبهشت تا ۵ خرداد به دفتر انجمن ملل متحد ايران مراجعه و ثبت نام كنند.

گفته مي شود...
سه ايراني در گوانتانامو
به گزارش آسوشيتدپرس، اسامي سه ايراني در ميان فهرست منتشره پنتاگون از بازداشت شدگان گوانتانامو قرار دارد.
پنتاگون اسامي زندانيان كنوني و سابق در زندان گوانتانامو را كه بين ژانويه ۲۰۰۲ و ۱۵ مي ۲۰۰۶ دستگير شده بودند، منتشر كرد.در اين فهرست كه به نام، كشور و سن زندانيان اشاره شده نام سه تبعه ايراني نيز به چشم مي خورد: محمد ع. ۲۷ ساله، بمري ب. ۲۵ ساله و كرد محمد ا. ۲۷ ساله سه نفري هستند كه با مليت ايراني در فهرست آمده اند.
اشتباه يك روزنامه اقتصادي
آگهي اشتباه و مبهم يك روزنامه اقتصادي، مديران بزرگترين شركت سرمايه گذاري كشور را به زحمت انداخت. صبح شنبه روزنامه سرمايه با انتشار يك آگهي كه امضاي كارگزار بانك ملي در پايين آن ديده مي شد، اين شبهه را در اذهان عمومي به وجود آورد كه مدير عامل شركت سرمايه گذاري تامين اجتماعي تغيير كرده است. روزنامه سرمايه يك روز بعد از اين اشتباه دردسرساز، در توضيحي اشتباه فاحش خود را تصحيح كرد. در حال حاضر محمدرضا كبوراني مديرعامل و داود مددي رئيس هيات مديره شركت سرمايه گذاري تامين اجتماعي هستند.

باشگاه احزاب
«جامعه اسلامي فرهنگيان» در مجمع عمومي خانه احزاب شركت نمي كند
«ابوالقاسم رئوفيان» دبير كل جامعه اسلامي فرهنگيان با اعلام نقض توافق شوراي حكميت خانه احزاب از سوي شوراي مركزي دوره سوم، اعلام كرد كه اين تشكل سياسي در نشست آتي مجمع عمومي خانه احزاب شركت نمي كند.
وي در گفتگو با ايرنا، متن دعوتنامه شركت در نشست مجمع عمومي خانه احزاب ايران در چهارم خرداد را خلاف توافق هاي شوراي حل اختلاف دانست.او افزود: براساس بند يك از توافقنامه جلسه دهم ارديبهشت ماه جاري شوراي حكميت خانه احزاب، دعوتنامه مجمع عمومي آتي بايد با امضاي غفوري فرد از طرف شوراي مركزي خانه احزاب ايران باشد.رئوفيان گفت: براساس تبصره بند يك اين توافقنامه تاريخ برگزاري مجمع عمومي با توافق غفوري فرد  وحسين كاشفي بايد تعيين شود.اين فعال سياسي ادامه داد: توافق هاي شوراي حكميت خانه احزاب در جلسه شوراي مركزي خانه احزاب مورد بحث و بررسي قرار گرفته است و حتي موسوي تبريزي نسبت به توافق برگزاري تاريخ مجمع عمومي با غفوري فرد و كاشفي اعتراض مي كند.
رئوفيان گفت: موسوي تبريزي در اين جلسه اعلام مي كند كه اين مطلب را قبول ندارد و دعوتنامه از طرف رئيس خانه احزاب دوره سوم و يا نايب رئيس دوره سوم بايد امضا شود.رئوفيان درمورد تعويق تاريخ برگزاري مجمع عمومي خانه احزاب كه قرار بود ۲۸ارديبهشت ماه برگزار شود، توضيح داد: با تعلل براي تهيه دعوتنامه توسط شوراي مركزي دوره سوم اين خانه كه بايد به امضاي غفوري فرد مي رسيد، برگزاري اين مجمع عمومي به تاخير افتاد.وي از ديگر بندهاي توافقنامه شوراي حكميت خانه احزاب را اين مطلب بيان كرد كه در جلسه آتي مجمع عمومي خانه احزاب غفوري فرد و كاشفي تا تعيين هيات رئيسه، اداره اين جلسه را برعهده گيرند.دبير كل جامعه اسلامي فرهنگيان همچنين گفت: از ديگر بندهاي مورد توافق شوراي حل اختلاف ، تعيين هيات رئيسه مجمع عمومي آتي خانه احزاب است.رئوفيان افزود: براساس اين توافقنامه در مجمع عمومي آتي بايد حبيب الله عسگراولادي ، بهزاد نبوي و دو نفر ديگر كه توسط كاشفي و غفوري فرد معرفي شوند و پس از انجام رأي گيري در مجمع عمومي، به عنوان اعضاي هيات رئيسه انتخاب شوند.
مجلس طرح جامع انتخابات را بررسي مي كند
به گزارش ايرنا، يكي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي گفت: عده اي از نمايندگان مجلس درپي طراحي قانوني با عنوان «طرح جامع انتخابات كشور» هستند.حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمود مدني افزود: نمي توان براي رد صلاحيت در هر انتخاباتي مردم را با شوراي نگهبان درگير كرد لذا بايد سازوكار و حلقه اي مياني تعريف شود كه مي تواند جنبه مردمي هم داشته باشد تا نظارت توسط اين حلقه واسط انجام شود ضمن اينكه انواع انتخابات نيز بايد رده بندي داشته باشد.او درخصوص افزودن اين وظيفه به ساير وظايف نظارتي شوراي نگهبان گفت: در جايي كه قانون اساسي وظيفه اي براي شخص حقيقي يا حقوقي تعريف كرده باشد مانعي وجود ندارد كه وظيفه اي ديگر را به اين شخص واگذار كنيم مگر اينكه خود قانون اساسي آن را منع كرده باشد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |