چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۷ - May 17, 2006
مالكي كابينه خود را فردا به پارلمان عراق معرفي مي كند
نوري مالكي نخست وزير عراق ديروز اعلام كرد كه اسامي اعضاي كابينه خود را فردا به پارلمان عراق معرفي مي كند.
تفاوت نظر فراكسيون هاي عراق بر سر پست وزارت دفاع و وزارت كشور مانع از آن شده بود تا مالكي بتواند زودتر از امروز اعضاي كابينه خود را معرفي كند. نوري مالكي ديروز در حالي سخن از معرفي اعضاي كابينه خود كرد كه پيش تر گفته بود خود سرپرستي اين دو وزارتخانه را برعهده خواهد گرفت. اما در خبري كه ديروز رويترز مخابره كرد اشاره اي به اين موضوع نشده است. در اين خبر به نقل از مالكي آمده است كه تهيه فهرست اعضاي كابينه مراحل نهايي خود را طي مي كند و چهار روز زودتر از مهلت قانوني، فردا كابينه خود را به پارلمان عراق معرفي خواهد كرد.

گروه هاي مسلح عراق مذاكره با آمريكا را نپذيرفتند
003372.jpg
گروه سياسي خارجي: گروه هاي مسلح عراقي با رد درخواست معاون رئيس جمهوري عراق براي مذاكره با نيروهاي آمريكايي اعلام داشتند كه آمريكا مي خواهد به اين بهانه از باتلاق سياسي و نظامي در عراق خارج شود.
چند روز پيش طارق الهاشمي معاون جلال طالباني گفته بود كه نيروهاي آمريكايي براي مذاكره با گروه هاي مسلح عراق جدي هستند. وي پيشنهاد كرده بود كه اين گروه هاي شبه نظامي از فرصت استفاده كرده و براي پيوستن به روند سياسي در عراق با ارتش آمريكا مذاكره كنند.
در واكنش به اين اظهارات ديروز پنج گروه عمده مسلح عراق شامل گردان هاي انقلاب بيست (ثوره العشرين) شاخه نظامي جنبش مقاومت اسلامي، ارتش الراشدين، جنبش اسلامي مجاهدين عراق، تشكل هاي اهل العراق و گردان التمكين، با صدور بيانيه اي مشترك ضمن رد اين درخواست، تأكيد كردند كه هنوز زمان مذاكرات فرا نرسيده است و آمريكايي ها تلاش مي كنند به هر شكلي كه شده خود را از باتلاق سياسي و نظامي عراق خارج كنند.
دادگاه صدام بدون حضور وي برگزار شد
ديروز بيست وپنجمين جلسه دادگاه محاكمه صدام و هفت متهم ديگر كشتار الدجيل بدون حضور رئيس جمهور سابق عراق برگزار شد.
در اين جلسه قاضي دادگاه گفت از آنجايي كه شهادت شاهدان وقت بيشتري از دادگاه مي گيرد در جلسه مذكور تنها به شهادت شاهدان متهمان محمد عزاري، هرمز كاظم الرويه و عبدالله كاظم الرويه پرداخته خواهد شد. از اين روي حضور همه متهمان در جايگاه ضرورت ندارد.در جلسه ديروز شاهدان به دفاع از متهمان پرداخته و دخالت آنها در قتل عام شيعيان در روستاي الدجيل را منكر شدند.
دفاع بارزاني از برقراري روابط با اسرائيل
درپي واكنش مسلمانان شيعه و سني عراق به اظهارات مسعود بارزاني مبني بر ايجاد روابط بين اسرائيل و عراق، وي بار ديگر ضمن تأكيد بر اين روابط گفت ديگران نبايد در امور داخلي كردستان عراق دخالت كنند.
پس از ابراز تمايل بارزاني براي برقراري روابط با اسرائيل هيأت علماي مسلمين عراق (اهل تسنن) و مقتدي صدر از رهبران شيعه عراق به شدت واكنش نشان داده و بارزاني را از ابراز چنين اظهاراتي برحذر داشتند.
اما ديروز بارزاني به عنوان رئيس منطقه كردستان عراق ضمن تأكيد بر اظهارات قبلي اش حمله اي شديد بر عليه هيأت علماي مسلمين عراق كرد و گفت: كشته شدن صدها تن از مردم بي گناه عراق نتيجه فتواهاي كفر آميز اهل تسنن اين كشور است. وي گفت: اظهارات چنين گروه هايي هيچ تأثيري در نظريه كردها ندارد زيرا كردها هرگز به فتواها و ارشادهاي آنها احتياج ندارند و بهتر است كه اين افراد در امور داخلي مردم كردستان عراق دخالت نكنند.

نگاه
چهره ديگري از صدام
آنچه مي خوانيد مشاهدات غيث عبدالعهد شهروند عراقي از جلسه روز دوشنبه محاكمه صدام حسين در بغداد است كه در روزنامه گاردين به چاپ رسيده است.
* * *
آخرين باري كه صدام حسين را ديده بودم سال ۱۹۸۸ بود. وقتي در نوجواني با هزاران تن ديگر از سراسر بغداد در خيابان و زير تيغ آفتاب با عينك آفتابي ، پرچم براي صدام تكان مي داديم كه به همراه پادشاه عربستان سوار بر خودرويي رو باز از خياباني مي گذشتند.
نقطه اي از خيابان كه آن روز از آنجا صدام را نگاه مي كرديم نزديكي همان ساختماني است كه روزهاست جلسات محاكمه ديكتاتور سابق برگزار مي شود و روز دوشنبه در يكي از جلسات، رسما به جنايت عليه بشريت متهم شد. در آن زمان ساختمان دادگاه يكي از قصرهاي قديمي حزب بعث بود. اكنون اين ساختمان در نزديكي مجموعه بزرگي واقع شده كه قرار است سفارت قلعه مانند آمريكا با ۱۲ برج سربه آسمان كشيده در آن مستقر شود.
افسران ريشوي آمريكايي با لباس غيرنظامي و با سلاح هاي پيشرفته شركت كنندگان را به داخل ساختمان دادگاه اسكورت مي كنند. تدابير امنيتي بسيار پيشرفته و فشرده است. پرده هاي ضخيم كنار مي رود و نور از پنجره تمام قد دوجداره به داخل سالن مي تابد. منشي دادگاه با صداي بلند فرياد مي زند: متهم صدام حسين المجيد .يك نگهبان با لباس مخصوص و پوتين در اتاقك قفس مانند را باز مي كند. صدام كه مردي سالمند به نظر مي رسد با كت و شلواري تيره و پيراهني سفيد و در حاليكه موهاي مشكي اش مرتب شانه خورده با يك نسخه قرآن در لابلاي كاغذهايش به آرامي و با لبخندي بر صورت جلو مي آيد و از در اتاقك قفس مانند داخل مي شود و روي صندلي چرمي مي نشيند. رفتار او چنان عادي و معمولي است كه گويي كار روزانه اش را انجام مي دهد.
هنگام نشستن زير لب مي گويد: ياالله.
بيش از دو دهه، تصوير او كابوس ما عراقي ها بود و بر همه بخش هاي زندگي مان سايه انداخته بود. مرتب در تلويزيون ظاهر مي شد، يك بار هنگام شليك كردن از اسلحه با يك دست و بار ديگر هنگام شنا در دجله. اما در همه اين تصاوير چهره خشن و هولناك او ديده مي شد.
امروز او لاغرتر و انگار كوتاه قدتر به نظر مي رسيد. هفت ماه از محاكمه اش مي گذرد و اكنون براي اولين بار رسما به جنايت عليه بشريت محكوم مي شود. ۱۵ دقيقه طول كشيد تا قاضي اتهامات را بخواند: «صدام حسين المجيد را متهم مي كنم بر اينكه در پست رياست جمهوري دستور حمله سازمان يافته با استفاده از سلاح هاي مختلف به شهر دجيل را صادر كرده است.»
در فهرست اتهامات، قتل عمد، اخراج اجباري، حبس در شرايط دشوار، نقض قوانين بين المللي، شكنجه و ديگر اقدامات غيرانساني وجود دارد. قاضي مي پرسد: «پاسخ شما چيست؟ گناه كاريد يا بي گناه؟»
صدام از صندلي اش بلند مي شود و پشت ميز قرار مي گيرد و وقتي مي خواهد خود را آماده كند تا در ميكروفون جواب دهد، قاضي دوباره مي پرسد: «گناهكار يا بي گناه؟»
صدام مي گويد: نمي توانم پاسخ كوتاهي به اين سخنراني طولاني بدهم. براي من اتهامات شما پشيزي ارزش ندارد. من به اين حرفها اهميت نمي دهم. من به مردم اهميت مي دهم... من به خواست عراقي ها رئيس جمهور هستم و به اراده و خواست آنها احترام مي گذارم. من به اين مزدورهايي كه با اسامي جعلي به اينجا آورده  شده اند، اهميت نمي دهم.
بعد از سه دقيقه، يادآوري اين حرفها به ما عراقي ها، صدام برگشت و سرجايش نشست و سكوت كرد.
در طول دادگاه، اين احساس به وجود مي آيد كه گويي حكم دادگاه از پيش معلوم است و قاضي فقط نقش بازي مي كند. اما پخش جلسات دادگاه از تلويزيون با استقبال اعراب روبرو شده و در دنياي عرب طرفداران زيادي دارد.
سخنراني هاي صدام براي بعضي اعراب كه هنوز به دنبال قهرمان هستند خوشايند است. حتي اگر اين سخنراني ديكتاتوري باشد كه مردم كشورش را به نابودي كشانده است.
ترجمه: نيلوفر قديري

روسيه از حماس خواست اسرائيل را به رسميت بشناسد
هنيه: ما نمي خواهيم مشروعيت اشغالگران را به رسميت بشناسيم
گروه سياسي خارجي: مسكو با اعلام اينكه به مذاكرات با حماس ادامه خواهد داد از اين جنبش مقاومت كه هم اكنون دولت فلسطين را در اختيار دارد خواست تا اسرائيل را به رسميت بشناسد.
در پي ديدار محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين با ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه، ديروز وزير امور خارجه اين كشور با اعلام اين خبر گفت: مذاكرات با حماس بسيار سخت خواهد بود چرا كه آنان اسرائيل را به رسميت نمي شناسند.ديدار عباس با پوتين بر سر ارسال كمك هاي مالي مسكو به فلسطين بود و در خلال آن به موضوع از سرگيري مذاكرات فلسطين با اسرائيل نيز پرداخته شد.
كرملين در پي اين ديدار اعلام كرد كه به ارائه كمك هاي مالي خود به دولت فلسطين ادامه خواهد داد. در اين خصوص روزنامه چاپ مسكو نوشت با توجه به مذاكرات صورت گرفته كمك هاي مالي مسكو به فلسطين از كمك هاي مالي جهان عرب هم پيشي خواهد گرفت.
در پي اظهارات مقامات مسكو مبني بر تداوم مذاكره فلسطين با اسرائيل محمود عباس گفت: اسرائيل بايد بيان اين مطلب را كه هيچ طرف فلسطيني براي مذاكره وجود ندارد، متوقف كند و به پاي ميز مذاكره با نگرش تضمين يك راه حل باز گردد. وي گفت: مذاكره تنها راه پيشرفت است و ما انتظار داريم رهبري جديد اسرائيل به ما براي انجام مذاكره بپيوندد چرا كه ما شريك صلح و مذاكره هستيم.نخست وزير فلسطين تقاضاي غرب براي به رسميت شناختن اسرائيل و محكوم كردن مقاومت را به شدت رد كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس از غزه، اسماعيل هنيه در جمع ۱۰ هزار نفري مردم فلسطين در شهر رفح در جنوب غزه گفت: «نه، صد بار مي گوييم نه، به دولت آمريكا كه مي خواهد حقوق ما را دزديده و ما را برده كند.»
وي افزود: «ما نمي خواهيم مشروعيت اين اشغال را به رسميت بشناسيم.»

كاسترو ادعاي مجله فوربز درباره ثروتش را رد كرد
003375.jpg
ايسنا: فيدل كاسترو با حضور در يك برنامه تلويزيوني گزارش مجله فوربز كه وي را يكي از ثروتمندترين حاكمان جهان برشمرده بود، تكذيب كرد و اين داستان را «مزخرف و چرند» خواند.
به گزارش آسوشيتدپرس، مجله فوربز در مقاله اي در شماره پنجم مه با نام «ثروت هاي پادشاهان، ملكه ها و ديكتاتورها» ، فيدل كاسترو، رهبر كوبا، را در ميان ۱۰ رهبر ثروتمند جهان در رده هفتم قرار داد.اين مجله دارايي شخصي كاسترو را ۹۰۰ ميليون دلار، تقريباً دو برابر ثروت ملكه اليزابت دوم انگليس با ۵۰۰ ميليون دلار اعلام كرد.
اين مجله همچنين به شايعه هايي مبني بر وجود حساب هاي كلان كاسترو در بانك سوئيس اشاره كرده است.كاسترو در يك برنامه تلويزيوني گفت: تمام اين موارد مرا آزرده كرده. چرا من بايد در برابر اين مزخرفات از خودم دفاع كنم.
كاسترو گفت: اگر آن ها بتوانند ثابت كنند، من حتي يك دلار در يك حساب خارجي دارم، از پستم كناره گيري مي كنم.

چاوز: آمريكا ببر كاغذي است
گروه سياسي خارجي: هوگو چاوز، رئيس جمهور ونزوئلا ديروز در واكنش به تصميم جرج بوش، رئيس جمهور آمريكا مبني بر منع فروش سلاح به ونزوئلا امپراتوري آمريكا را ببر كاغذي و رئيس جمهور آن را يك قاتل، نسل كش و فاسد ناميد كه بايد توسط يك دادگاه بين المللي مجازات شود.وي همچنين نخست وزير انگليس را با هيتلر مقايسه كرد.
روزنامه انگليسي گاردين ديروز اعلام كرد: بوش شب سه شنبه در بيان علت منع فروش سلاح به ونزوئلا گفت: ونزوئلا نتوانسته است عليه تروريسم با آمريكا همكاري كند، پس بايد تحريم كامل تسليحاتي شود.
گاردين به نقل از خانم «ژانل هيرونيموس» يك سخنگوي وزير كشور آمريكا نوشت: ونزوئلا با كشورهاي حامي تروريسم روابط نزديك برقرار كرده و به طور آشكار شورشيان عراق را تشويق كرده است.

نشست  نمايندگان  اديان  الهي  در سوييس
وين _ ايرنا: نشست  نمايندگان  اديان  اسلام ، مسيحي  و يهود با هدف  توسعه  فهم  و درك متقابل  در سوييس  گشايش  يافت .
به گزارش  شوراي  اديان  سوييس ، در اين  نشست  كه  جمع  كثيري  از پيروان  اين  اديان  و مذاهب  اين  كشور حضور دارند، بر وجه  اشتراك  تمامي اديان  يعني  التزام  به  صلح  تأكيد مي شود.
اين  شورا در گزارش  خود آورده  است  كه  اين  اديان  الهي  مسئوليت  مشابهي  درقبال  صلح ، همزيستي  و يكپارچگي  اجتماعي  دارند و در اين  گردهمايي  بر اين موضوع  تأكيد خواهد شد.
بر اين  اساس ، برگزاري  چنين  همايشي  نشان دهنده  آن است  كه  مذاهب  در تقابل با يكديگر نيستند بلكه  براي  هم  و با هم  كار مي كنند.

اختلاف نظر در حزب  جمهوريخواه  آمريكا
به  دليل  عملكرد بوش
نيويورك _ ايرنا: جمهوريخواهان  آمريكا به  دليل  تشديد نارضايتي هاي  عمومي از عملكرد جرج بوش ، عملا در آستانه  انشعاب  قرار گرفته اند و رهبران  محافظه كار مسيحي آشكارا مي گويند، اگر بوش  تا پيش  از انتخابات ، رويه  خود را تغيير ندهد، به نامزدهاي  جمهوريخواه  طرفدار او، راي  نخواهند داد.
يكي  از پايگاههاي  بوش ، قطب هاي  محافظه كار مسيحي  بوده  كه  اكنون  به  نظرمي رسد او اين  پايگاه  را از دست  داده  است .
نتايج  برخي  نظرسنجي ها در آمريكا نيز نشان  داده  است  بيش  از ۶۰ درصد محافظه كاران  آمريكايي  مي گويند كه  به  بوش  ديگر اعتماد ندارند.

طرح  بوش  براي  مقابله  با ورود مهاجران
  غيرقانوني  به  خاك  آمريكا
نيويورك _ ايرنا: جرج  دبليو بوش  رئيس  جمهوري  آمريكا دوشنبه شب  به  وقت  نيويورك ، طرح خود را براي  مقابله  با مشكل  مهاجرت  در اين  كشور كه  شالوده  آن بر پايه ورود مهاجران  شكل  گرفته ، اعلام  كرد.
بوش  براي  مقابله  با مشكل  مهاجرت  يك  طرح  چهار ماده اي  ارائه  داد كه بلافاصله  پس  از پايان  سخنراني  وي ، حزب  دمكرات  آن را رد كرد.
طبق  طرح  بوش ، دولت  آمريكا بزودي  شش  هزار نيروي  گارد ملي  خود را براي مقابله  با ورود مهاجران  غيرقانوني ، راهي  مرزهايش  به ويژه  با مكزيك  مي كند.در طرح  رئيس  جمهوري  آمريكا همچنين ، يك  ميليارد و ۹۰۰ ميليون  دلار بودجه صرفا براي  مبارزه  با اين  قضيه  اختصاص  داده  خواهد شد.

هفتمين دور گفت وگوي ملي لبنان بدون نتيجه پايان يافت
ايسنا: شبكه تلويزيوني الجزيره گزارش داد كه نشست ديروز گفتمان ملي لبنان بدون نتيجه به پايان رسيد.
قرار بود در جلسه ديروز مساله سرنوشت رياست جمهوري اميل لحود و خلع سلاح مبارزان حزب الله لبنان مورد بررسي قرار داده شود.
از سوي ديگر، روزنامه الشرق الاوسط - چاپ لندن- به نقل از مقامات آگاه فرانسوي نوشت: اسقف ماروني هاي لبنان، ايران و سوريه را مسئول مانع تراشي بر سر مذاكرات ملي در اين كشور دانست.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |