چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۷ - May 17, 2006
از اول خرداد تا پايان شهريور
قالي هاي دنياي ديگر در موزه فرش
گروه شهري- مريم پاپي: حيوانات خيالي و اساطيري بر شاخ درختاني عجيب، نقش فرشي است كه زير پا انداخته نمي شود؛ بافته هاي عرفاني قاليبافان ايران براي نخستين بار داستان هايشان را روايت مي كنند.
ديوارهاي طبقه فوقاني نمايشگاه فرش ايران پر از قصه مي شود. داستان درخت سخنگويي كه هر صبح برگ در مي آورد و هر شب برگ هايش مي ريزد، درختي كه با معرفي شخصيت هاي عجيب و غريبي كه بر شاخه هايش زندگي مي كنند، راز كائنات را مي گويد.
حيوانات خيالي، اساطيري، واقعي و گاه بسيار وحشي، از محل تقاطع شاخه هاي درختان سر برآورده اند و با نگاهي زنده تو را مي بينند.
گوزن ، بز،  ميمون، قوچ، اژدها، حيوانات اساطيري و حتي انسان، در ۱۸ تخته فرشي كه در نمايشگاه «درخت گويا و قالي هاي دنياي ديگر» به نمايش در مي آِيد، ۱۸ ماجرا دارند كه از اول خرداد ماه تا پايان فصل گرم براي بازديد كنندگان نقل مي كنند.
پوپ، ايران شناس آمريكايي، در كتابش از اين نقش قالي ايراني با عنوان «درخت سخنگو» ياد كرده است. ليلا دادگر، مدير موزه فرش ايران مي گويد كه احتمالا ريشه اين طرح قالي به هندوستان برمي گردد. بعد اين فرش به خراسان مي رود و از آنجا به آذربايجان، اصفهان، كرمان و بسياري از مناطق ايران نفوذ مي كند.
به گفته وي كه سال ها در خصوص فرش ايراني به تحقيق و مطالعه پرداخته است، نقش اين فرش كه در كرمان به حور و فرشته معروف است، توسط عرفا و دراويش بافته مي شده و در اصطلاح عاميانه نيز به اين نوع فرش ، فرش هاي «واق واق» مي  گويند.
دادگر وجه تسميه اين نام عجيب را داستان هايي مي داند كه از درختاني با ميوه هاي عجيب ياد مي كنند؛ ميوه هايي كه هر وقت مي افتادند، صدايي شبيه به «واق» از آنها بلند مي شد و اين ميوه ها احتمالا چيزي جز خفاشان پنهان شده در درخت نبودند.
او مي گويد: بر خلاف ۹۹ درصد قالي ها كه بهشت برين و باغ هاي سرسبز را به نمايش در مي آورند، اين نقش فرش،  حيوانات سم دار و جهنم را تصوير مي كند و از ميان يك لوتوس يا شاه عباسي بسيار زيبا، ناگهان سر يك مار خشمگين را به نمايش در مي آورد.
شايد بافت اين فرش به همان اعتقاد قديمي برمي گردد كه ديوان و اهريمنان با ديدن جايي كه چهره اي شبيه به خودشان آنجاست،  وارد آن محل نمي شوند. به هر حال تماشاي نمايشگاه فرش ...كه از گنجينه موزه فرش بيرون آورده شده است، حتما به ديدنش مي ارزد،  شايد شما داستان هاي تازه اي در دل اين نقوش دانه دانه و پيوسته پيدا كنيد كه تا به حال هيچكس نديده!

چشم انداز
003198.jpg
صنعت فرش يكي از مميزه هاي ايران است. غرورانگيز است كه در اغلب رمان هاي كلاسيك تاريخ ادبيات جهان براي توصيف شكوه و عظمت يك كاخ اشرافي حتماً به يك قالي ايراني كه گوشه اي از آن را مفروش كرده است، اشاره مي شود.
اما به نظر مي رسد اكنون اين صنعت در سراشيب زوال قرار گرفته است. رقباي متقلبي در چين و هند و تركيه و... كه طرح هاي فرش ايراني را خيلي ارزان تر توليد كرده و راحت تر به فروش مي رسانند، ندانم كاري هاي متوليان اين صنعت در ايران، نبود سياست جامع تبليغاتي و بازاريابي براي حفظ بازارهاي موجود و برخي عواملي ديگر در اين باره نقش اساسي داشته اند. اما مي توان ادعا كرد چاره نجات قالي ايراني، توسعه ايرانگردي است.
اگر جهانگردان به ايران نيايند، مطمئن باشيد سراشيب زوال براي فرش ايراني همچنان ادامه خواهد داشت.

معرفي كشور با شعار «ايران قلب آسيا است»
003174.jpg
گروه شهري: در دنياي امروز مي  توان با كلمات كوتاه معاني بزرگ را منتقل كرد. به   همين دليل شعار «ايران قلب آسيا است» را براي معرفي ايران به كار خواهيم برد.
عليرضا سجادپور، معاون فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران، در مراسم اختتاميه «نخستين كنفرانس جهاني گردشگري و صنايع  دستي» با بيان اين مطلب گفت: ما نيز مانند مالزي كه با استفاده از جملات كوتاه، اما با معني به معرفي كشورش اقدام كرده، سعي خواهيم كرد از اين پس با طرح شعارهاي جديد، ايران را به جهان معرفي كنيم.
وي گفت: اين نخستين شعار انتخابي ما است، اما از همين  جا از تمامي دست  اندركاران، كارشناسان و پژوهشگران داخلي و خارجي دعوت مي  كنم كه نظرات و پيشنهادهاي خود را در مورد اين شعار مطرح كنند.
وي  با اشاره به فعاليت تشكل  هاي غيردولتي، اظهار داشت: NGO ها به خصوص در بخش گردشگري سابقه زيادي در ايران ندارند، زيرا تنها ۲ تا ۳ سال است كه عزم   براي حضور NGO ها در فعاليت  هاي مختلف جزم شده است. وي ادامه  داد: يكي از دلايل برگزاري اين كنفرانس در ايران تصميمي است كه براي حضور جدي NGO ها در معرفي فعاليت  هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گرفته  ايم. سجادپور تاكيدكرد: امسال در بخش نمايشگاه صنايع  دستي از NGO هاي فعال در اين زمينه كمك بسياري گرفتيم و مي  توان گفت كه اين نمايشگاه با حضور تشكل  هاي غيردولتي برگزار شد. وي افزود: فعاليت اين NGO ها در ايران تازه رونق گرفته و ما به دنبال گسترش هرچه بيشتر اين موارد هستيم.

اجراي سيستم مكانيزه حمل زباله در ۴۰ ناحيه شهر
003189.jpg
گروه شهري: طرح حمل مكانيزه زباله شهري جلوتر از برنامه زمان  بندي شده پيش مي  رود.
مصطفي سليمي، مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران با اعلام اين خبر گفت: بر اساس برنامه زمان  بندي شده قرار بود، حمل زباله ۳۵ ناحيه به صورت مكانيزه انجام شود كه در حال حاضر سيستم مكانيزه در ۴۰ ناحيه شهر اجرا مي  شود.
وي افزود: بر اساس توافقنامه  هاي انجام شده با مناطق تا قبل از پايان اسفند امسال سيستم حمل مكانيزه در ۱۲۹ ناحيه شهر اجرا خواهد شد.
سليمي روش سنتي حمل زباله در ايران را مطرود دانست و گفت: ما با بهره  گيري از تجربه  هاي موفق دنيا و با توجه به ويژگي  هاي شهري مانند تهران تلاش داريم جديدترين روش  ها را در محل زباله به كار گيريم.
وي از شهروندان خواست با همكاري و مشاركت، مديريت شهري را در اجراي اين طرح ياري كنند.
سليمي گفت: شهر تهران در برخي نقاط به دليل تراكم جمعيتي و ويژگي  هاي معماري شهري كه دارد، اجراي طرح را با مشكلاتي روبه رو مي  كند كه رفع اين مشكلات، نيازمند همكاري شهروندان است.
وي با اشاره به كمبود پاركينگ  هاي شخصي در برخي محله  ها، گفت: در اين محله  ها، شهروندان دقت داشته باشند مقابل مخازن زباله اقدام به پارك خودروهاي خود نكنند.

رضايت يونسكو از روند تخريب برج جهان  نما
003192.jpg
رئيس كميته ميراث جهاني يونسكو وارد اصفهان شد و از آثار تاريخي و فرهنگي اين شهر و روند تخريب برج جهان  نما بازديد كرد.
عبدالرسول وطن  دوست, مسئول كميته ثبت ميراث جهاني، با بيان اين مطلب، به ايلنا گفت: فرانچسكو باندارين، ديروز وارد اصفهان شد و از دانشكده مرمت جلفا بازديد كرد. وجود چنين دانشكده  اي در محله جلفا تعجب وي را برانگيخت.
وي افزود: باندارين همچنين بازديدهايي از پل خواجو و سي  وسه پل داشت و همچنين جلسه  اي با حضور وي، استاندار، اعضاي شوراي شهر و شهردار اصفهان در محل استانداري اصفهان تشكيل شد كه در اين جلسه استاندار اصفهان توضيح داد حفاظت و نگهداري از آثار تاريخي تنها برعهده سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيست و ارگان  هاي ديگر مانند استانداري نيز آن را وظيفه خود مي  دانند و به كميته ميراث جهاني يونسكو مبني بر حفظ و نگهداري آثار ثبت شده جهاني قول مساعد داد.
وي، افزود: شهردار اصفهان نيز در اين جلسه در خصوص اهميت شهر تاريخي اصفهان صحبت كرد و بر حفظ و نگهداري آثار تاريخي اصفهان كه اهميت جهاني دارد، تاكيد كرد.
به گزارش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، وطن  دوست، هدف از سفر باندارين به اصفهان را بازديد از وضعيت حفاظت و نگهداري آثار ثبت شده جهاني و همچنين بررسي روند تخريب جهان  نما دانست و در خصوص نظر باندارين مبني بر تخريب برج جهان  نما، گفت: كميته ميراث جهاني تخريب بخش  هايي از برج را تصويب كرده بود و ما نيز بر همين اساس بايد اين مسئله را اجرا مي  كرديم. وي نيز در بازديدي كه از روند تخريب داشت، آن را مثبت ارزيابي و اعلام كرد كه اين مسئله نشان مي  دهد اصفهان به حفاظت از آثار تاريخي خود اهميت مي  دهد و به خوبي از آثار چند هزارساله خود نگهداري مي  كند.

پنج همايش سرمايه گذاري گردشگري ايران برگزار مي شود
شكست سد سرمايه گذاري در بخش گردشگري
003195.jpg
گروه شهري: كارشناسان گردشگري در آستانه برگزاري پنج همايش در خصوص فرصت هاي سرمايه گذاري ايران در حوزه گردشگري، بر اين نكته تاكيد مي كنند كه مراحل پيچيده و زمان بر اداري، سرمايه گذاران را به مشاركت در پروژه هاي گردشگري ايران بي علاقه مي كند.
به گزارش خبرنگار همشهري،  از زمان ادغام سازمانهاي ميراث فرهنگي و گردشگري و لزوم فعال شدن صنعت گردشگري در ايران بر پايه مفاد برنامه سوم و به ويژه چهارم توسعه و همچنين نقشي كه براي اين صنعت در سند چشم انداز ۲۰ساله كشور پيش بيني شده است، مسئولان بيش از هر زمان ديگري درصدد جذب سرمايه گذاريهاي داخلي و خارجي برآمده اند. ولي سرمايه گذاري براي طرح هاي گردشگري در ايران همچنان از ريسك بالايي برخوردار است. بخصوص اينكه تعداد گردشگران خارجي ايران روز به روز كاهش مي يابد.
نخستين همايش فرصتهاي سرمايه گذاري شهريورماه در تهران و چهار همايش ديگر خارج از كشور برگزار مي شود. اگرچه زمان دقيق برگزاري چهار همايش بين المللي مشخص نشده است، اما برگزاري آنها تا پايان سال جاري قطعي است.
«مهدي جهانگيري» ، مديرعامل شركت توسعه گردشگري در اين باره به ميراث خبر گفت: «برنامه هاي ما براي برگزاري پنج همايش فرصتهاي سرمايه گذاري نهايي شده است و جدا از نخستين همايش كه نيمه شهريور در تهران برگزار مي شود، چهار همايش ديگر را در تركيه، چين، عربستان و امارات برگزار مي كنيم.»
نخستين همايش فرصتهاي سرمايه گذاري شهريورماه در تهران و چهار همايش ديگر خارج از كشور برگزار مي شود.
به گفته «جهانگيري» ، در مجموعه اين همايشها پروژه هاي موجود در حوزه گردشگري در قالب بسته هاي سرمايه گذاري ارائه مي شود و علاقه مندان به مشاركت در اجراي اين پروژه ها بدون اعمال محدوديت از هر نقطه جهان مي توانند در اين رابطه با ايران همكاري كنند.
سرمايه گذاري در پروژه هاي گردشگري شامل هتل سازي، ساخت و توسعه مجتمعهاي بين راهي و اقامتگاههاي مناسب در مراكز آب درماني و همچنين پرونده هاي مربوط به پروژه طرح پرديسان(احياي كاروانسراهاي قديمي) از مهمترين پروژه هايي است كه در مجموعه اين همايشها به علاقه مندان سرمايه گذاري ارائه مي شود.
مديرعامل شركت توسعه گردشگري با ارزيابي مثبت از استقبال سرمايه گذاران داخلي و خارجي براي مشاركت در پروژه هاي حوزه گردشگري گفت: «تجربه دو سال گذشته نشان مي دهد كه سرمايه گذاران داخلي و خارجي به يك ميزان از اين همايشها و مشاركت در اجراي طرحهاي سرمايه گذاري در حوزه گردشگري استقبال كرده اند.»
در نخستين همايش فرصتهاي سرمايه گذاري كه سه ماه ديگر در تهران برگزار مي شود، بيش از يكصد پروژه آماده سرمايه گذاري ارائه خواهد شد.
شركت توسعه گردشگري در سالهاي گذشته سعي كرده با حذف مراحل پيچيده بوروكراسي اداري پروژه هايي را به سرمايه گذاران پيشنهاد دهد كه مجموعه پيگيريهاي اداري آنها به اتمام رسيده و پروژه آماده اجراست.
به همين دليل شركت توسعه گردشگري ابتدا سعي مي كند اين مانع را برطرف كند و پس از آن پروژه را به سرمايه گذاران پيشنهاد دهد.

جزئيات تعيين عوارض براي تغيير كاربري
املاك واقع در طرح هاي دولتي
معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران گفت: جزئيات و شرايط تعيين عوارض براي تغيير كاربري املاك واقع در طرح هاي دولتي اعلام شد.
جليل حبيب اللهيان افزود: املاك واقع در كاربري هاي خدماتي طرح تفصيلي شامل آموزشي، بهداشتي، فضاي سبز، خدمات شهري و مكان هاي ورزشي كه داراي پروانه ساختماني هستند با توجه به مقررات هنگام صدور پروانه اعم از نداشتن خلاف و دارا بودن پايان كار، مشمول وصول عوارض نمي شوند.
به گفته حبيب اللهيان املاكي كه به استناد قانون تعيين وضعيت املاك واقع در طرح هاي دولتي و شهرداري ها، براي آنها پروانه ساختماني يا گواهي عدم خلاف و پايان كار صادر شده يا خواهد شد نيز مشمول اخذ عوارض تعيين شده در مصوبه يكصد و بيست و چهارمين جلسه شوراي شهر تهران نخواهند بود.
اين مقام مسئول در شهرداري تهران تصريح كرد: صدور پروانه ساختماني مسكوني براي املاك واقع در طرح هاي دولتي و شهرداري ها با تراكم طرح حداكثر ۱۲۰درصد و رعايت ساير ضوابط و مقررات بلامانع است و از واگذاري اضافه تراكم ساختماني براي اين گونه املاك بايد خودداري شود.
معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران در ادامه افزود: در همين حال و در ساير موارد كه بر اساس مقررات كاربري ملك به مسكوني تغيير خواهد يافت، بايد حقوق شهرداري بنا به مصوبه يك صد و بيست و چهارمين جلسه شوراي شهر تهران لحاظ شده و عوارض مربوط وصول شود.

توضيح درباره جوابيه اي از سازمان مناطق گردشگري
يكشنبه ۱۷ ارديبهشت ماه در همين صفحه مطلبي چاپ شد با عنوان «واگذاري جزيره آشوراده خلاف قانون بوده است» . اين عنوان و كل مطلب برگرفته از گفت وگوي انجام شده با انوشيروان نجفي معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست بوده است. درباره اين مطلب جوابيه اي از روابط عمومي سازمان مناطق گردشگري به دست ما رسيده است كه بخش عمده آن را توهين و افترا به خبرنگار گفت وگو كننده، نجفي، سازمان بازرسي كل كشور و... دربرمي گيرد كه البته از نظر قانوني قابل چاپ نيست؛ مضاف بر آن كه بيش از ۸۰ درصد متن جوابيه به واقع قبل از اين در قالب جوابيه ديگري از سازمان مذكور در همين صفحه چاپ شده است. به هر رو خلاصه جوابيه (منهاي توهين ها و افترائات آن) اين است كه واگذاري جزيره آشوراده قانوني بوده و ادعاهاي سازمان حفاظت محيط زيست در اين باره حقيقت ندارد.

مشاور طرح تدوين چشم انداز ۲۰ ساله تهران:
مسابقه آينده شهر ما برگزار مي شود
مشاور طرح تدوين چشم انداز ۲۰ ساله تهران از برگزاري مسابقه آينده شهر ما خبر داد و گفت: شهروندان تهراني با شركت در اين مسابقه جوايز نفيسي دريافت مي كنند.
مهندس ملكي فر در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به اين كه اين مسابقه به منظور نظرسنجي از شهروندان به منظور تدوين چشم انداز ۲۰ ساله تهران برگزار مي شود، افزود: شهروندان براي شركت در اين مسابقه به نشاني http://
www.iranasef.org/tehran1404 مراجعه كنند.
وي گفت: اين مسابقه داراي دو بخش است كه در بخش اول هيچ پاسخ درست يا غلطي وجود ندارد و شهروندان اولويت هاي خود را براي تهران ۱۴۰۴ از ميان يك فهرست مشخص مي كنند كه به ۱۰۰ نفر از شركت كنندگان به قيد قرعه يك سكه بهار آزادي تعلق مي گيرد.
ملكي فر افزود: در بخش دوم از شهروندان خواسته شده عبارتي را در وصف تهران ۱۴۰۴ بنويسند و شوراي اسلامي شهر تهران، به بهترين عبارت ها جوايز نفيسي اهدا مي كند.
وي همچنين در خصوص فرايند تدوين چشم انداز ۲۰ ساله تهران گفت: چشم انداز تهران ميثاق جمعي شهروندان و مديران شهري خواهد بود. به طور كلي براي تدوين چشم انداز شهري دو رويكرد «نخبه گرا» و «كثرت گرا» وجود دارد كه در تدوين چشم انداز تهران از رويكرد دوم استفاده مي شود. مشاور طرح تدوين چشم انداز ۲۰ ساله تهران با اشاره به اين كه در رويكرد اول تعدادي از نخبگان و صاحبنظران حوزه هاي شهري گرد آمده و چشم انداز شهر را تدوين مي كنند، سرعت عمل را از مزاياي اصلي اين روش دانست و افزود: در رويكرد دوم تاكيد بر مشاركت يكايك ذي نفعان است.

هوا
003186.jpg
003183.jpg
003177.jpg
003180.jpg

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |