چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۷ - May 17, 2006
تبليغ كتاب در رسانه ملي بايد بدون تبعيض باشد
003228.jpg
ايسنا:يك وكيل دادگستري گفت: كار توليد كتاب، حركتي فرهنگي است كه بايد مورد تشويق قرار گيرد اما نبايد در تشويق اين حركت فرهنگي، تبعيض رخ دهد.
دكتر منوچهري درباره لزوم تخصيص امكان مساوي تبليغ از رسانه ملي براي تمام انتشارات كشور افزود: تبليغات براي چاپ و نشر كتاب، طبق قانون، غيرقانوني به حساب نمي آيد. انتشارات سروش همانند ساير انتشارات حق دارد براي كتاب هاي منتشر شده تبليغ انجام دهد. اما بحث مهم اين است كه انتشارات سروش نيز بايد همانند ساير انتشارات هزينه هاي تبليغاتي را بپردازد.
تبليغ براي اين كه مردم با كتاب ها آشنايي بيشتري پيدا كنند، جزو تبليغات فرهنگي است و بايد در سطح گسترده صورت گيرد و مانع قانوني ندارد. اما اين مساله كه راديو و تلويزيون كه يك رسانه  ملي است فقط اجازه  تبليغات كتاب هاي خودش را بدهد، كاري غيرقانوني انجام داده و در واقع فرصت تبليغات را از ساير انتشارات گرفته است.
وي خاطرنشان كرد: كار توليد كتاب، كار فرهنگي است كه بايد مورد تشويق از سوي دولت قرار گيرد منتها نبايد در اين تشويق، تبعيض صورت گيرد.
تنها براي خود تبليغ مي كنند؟
«از رسانه ملي انتظار مي رود كه كالا هاي فرهنگي غير از آن چه وابسته به خودش است نيز تبليغ شود.» اين اعتقادات يك ناشر درباره  رسانه  ملي است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در سخناني از تلاش رسانه ها و مطبوعات در تبليغ كتاب به ويژه در ايام نمايشگاه بين المللي تقدير كرد و گفت :«رسانه  ملي الحق كار شايسته ا ي در انعكاس اخبار نمايشگاه و حواشي آن انجام داد.»
اين در حالي است كه هر شب در تيزر هاي سيما، كتاب جزو تبليغات قرار گرفت و البته سهم انتشارات سروش وابسته به صدا و سيما و تبليغات آن درخور توجه بود.
مدير نشر كوير در اين باره معتقد است: اين مقوله اي است كه سال هاست در ايران به همين شكل جا افتاده است و در حقيقت به يك معنا شايد نتوان با آن برخورد كرد، چون اين مساله فقط مربوط به رسانه ملي و مثلاً نشر سروش نيست. ساير نهاد ها كه هم در واقع رقيب بخش خصوصي اند همين طور هستند.
به گفته  محمدجواد مظفر، سازمان صدا و سيما، منعي براي تبليغ كتاب هاي ناشران ديگر نكرده است. موضوع اين است كه ناشران اصلاً قدرت و هزينه  مالي ندارند. اين كه نشر سروش مي تواند چون متعلق به صدا و سيماست.
منصور اعرابي ارد هالي-مسئول نشر اختران- هم در اين خصوص گفت:امسال حجم تبليغات كتاب در رسانه ملي محدود تر و كمتر بوده است.
اين ناشر تصريح كرد: البته نشر سروش متعلق به صدا و سيماست. اما از رسانه ملي همه انتظار دارند كه كالا هاي فرهنگي ديگر غير از آن چه وابسته به خودش است را نيز تبليغ كند. من نمي دانم كه بحث  مالي اين امر براي نشر سروش چگونه است، اما بخش خصوصي هم از پس اين هزينه برنمي آيد. به هر حال درباره كتاب بايد به طور عمومي نگاه كرد. مدير نشر توس هم در اظهارنظري متذكر شد: يك رسانه عمومي بايد كاملاً ديدگاه بي طرف داشته باشد.
محسن باقرزاده ادامه داد: ما شاهد بوده ايم كه گروه خاصي و كتاب هاي گزينش شده اي معرفي مي شوند. به اين دليل هم براي معرفي، كتابي را نمي دهم. در حالي  كه همه مي دانند قبل از خانواده، تلويزيون و راديو نقش بسياري در ترويج فرهنگ كتاب خواني دارد.
مسئول نشر ديگر هم معتقد است كه از نظر او رسانه ملي چنين حقي ندارد كه كتاب خاص يا ناشر خاصي را تبليغ كند. اما سروش مي گويد رسانه ملي مال خودمان است و هزينه اش را هم لابد داده است.
او تاكيد كرد: با صحبت ها و دليل ها نمي توان بي انتظار بود و بايد پرسيد نمايشگاه كتاب در رسانه عمومي چه قدر تبليغ شده است و اگر تبليغي هم شده، كتاب اين قدر زياد است كه با تبليغات رسانه ملي كه آن هم يك حرف است حل نمي شود.

نقدي بر مجموعه  تلويزيوني «زندگي به شرط خنده»
003240.jpg
يك منتقد تلويزيوني گفت: شخصت پردازي در «زندگي به شرط خنده» قائم به اين سريال نيست و تيپ ها وامدار مجموعه هاي قبلي هستند.
هادي معيري نژاد افزود: مظلومي كارگردان «زندگي به شرط خنده» - تيپ هاي ساخته  شده را در اين سريال كنار هم قرار داده است كه از ميان آنها به خشايار، جهان و حتي نويد (با بازي حميد لولايي، يوسف تيموري و علي صادقي) مي توان اشاره كرد.
وي درباره  اين كه برخي منتقدان معتقد به تمام شدن تاريخ مصرف تيپ ها هستند، اظهار كرد: تيپ ها از بين نمي روند، بلكه موقعيت هايي كه براي خنده دار شدن عملكرد آنها طرح مي شد، مهم است.
دبير سرويس تلويزيون مجله  سروش تصريح كرد: اين سطح تقابلي بين تيپ هاي «زندگي به شرط خنده» ديده نمي شود يا خيلي ضعيف است. به عنوان مثال در سريال «زير آسمان شهر» ، تيپ خشايار مقابل تيپ بهروز با بازي مهران غفوريان قرار مي گرفت كه به رغم هيكل درشتش از خشايار حساب مي برد. اين تقابل بستر مناسبي را براي ايجاد خنده به وجود مي آورد. يا بين خشايار و فولاد (با بازي مجيد صالحي و يوسف تيموري) تقابلي وجود داشت كه موجب جذب مخاطب مي شد.
معيري نژاد درباره  كارگرداني «زندگي به شرط خنده» گفت:  اين سريال از نظر كارگرداني، ضعيف ترين كار مظلومي محسوب مي شود، چرا كه تيپ هاي مختلفي را كنار هم چيده است ولي به درستي آنها را هدايت نكرده است.

نقد صندلي داغ در نگاه دو
پس از تكرار آخرين قسمت از سريال «لبه تاريكي» اين هفته در قالب برنامه «نگاه دو» به نقد كشيده مي شود.
رضا بهشتي تهيه كننده برنامه «نگاه دو» - گفت: نقد مجموعه تلويزيوني «لبه تاريكي» در قالب دو قسمت و با حضور كارشناساني چون جواد طوسي و حميد دهقان پور روي آنتن مي رود. علاوه بر منتقدان برنامه در قسمت نخست، سعيد سلطاني (كارگردان) به همراه شعله شريعتي (نويسنده) حضور دارند. وي افزود:  ايشان تصويربردار با سابقه اي هستند كه تحصيلات دانشگاهي دارند و مي توانند يكسري موارد را دقيق تر بيان كنند. ضمن اين كه تصويربرداري «لبه تاريكي» نسبت به سريال هاي سال هاي اخير قابل توجه بوده است.
رضا بهشتي، همچنين از نقد ساختار برنامه «صندلي داغ» در «نگاه دو» خبر داد.
گفتني است كه «نگاه دو» كاري از گروه فرهنگ، ادب و هنر شبكه دو سيماست كه با پايان هر سريال نظرات مردم و منتقدان را در خصوص آن به تصوير مي كشد.

در آفريقا به راديو بيشتر توجه مي شود
دانيل ماگو-يكي از برنامه سازان فرانسه- برگزاري جشنواره هاي بين المللي راديو را مثبت ارزيابي كرد و افزود: درگذشته تنها مي شنيديم كه اين برنامه را ايران ساخته است. اما با حضور در اين جشنواره از نزديك با مردم ايران نيز آشنا مي شويم.
وي گفت: بنابراين با حضور در جشنواره راديو بهتر از گذشته مي توانم برنامه هاي ايراني را درك كنم، شما هم اگر به راديوي فرانسه گوش كنيد شايد از خلال آن بيش از ۵درصد درباره مردم فرانسه و فرهنگ اين كشور دريافت نكنيد. اما اگر جشنواره اي باشد كه شخصا در آن شركت كنيد مسلما خيلي بهتر مي توانيد لمس كنيد كه اين برنامه بر اساس چه پايه و اساسي ساخته شده است. فيث دانيس- يكي از برنامه سازان آفريقاي جنوبي- وقتي كه فهميد ايران داراي ۱۲ شبكه راديويي است گفت: از آن جا كه در قاره آفريقا راديو از تلويزيون قابل دسترس تر است مردم به اين رسانه توجه بيشتري نشان مي دهند.
ماپيلي تلت، يكي از مديران راديوي آفريقاي جنوبي ، نيز تعداد شبكه هاي راديويي اين كشور را ۱۸ شبكه برشمرد و افزود: در آفريقا شبكه ها به دو گروه عمومي و تجاري تقسيم مي شوند. گروه نخست براي تمام مردم از كوچك و بزرگ برنامه توليد و پخش مي كند، اما راديوهاي تجاري تنها با هدف درآمدزايي برنامه پخش مي كنند.

زندگي مفاخر علمي- فرهنگي در تلويزيون
003234.jpg
كارگردان مستند «ديدار» گفت: براي نخستين بار در قالبي كاملا مستند، زواياي مختلف زندگي شخصي، اجتماعي و فكري برخي از فرهيختگان ايراني از شبكه ي چهار سيما به تصوير كشيده مي شود.
بيژن شكرريز گفت: حدود ۹ماه صرف توليد و فيلمبرداري «ديدار» شد كه با احتساب زمان تحقيق و پيش توليد ، اين زمان به بيش از يك سال افزايش مي يابد.
شكرريز در پايان از پخش اين مجموعه  مستند در آينده  نزديك خبر داد.
به گزارش ايسنا، مجموعه مستند «ديدار» در قالب ۱۵ قسمت ۳۰ دقيقه اي ساخته و زندگي ۱۵تن از فرهيختگان علم، ادب و فرهنگ و هنر به تصوير كشيده شده است.
از جمله چهره هاي مطرح شده در اين برنامه به علي نصيريان، دكتر تقي زرگري، زنده ياد فريدون ناصري، دكتر اصغر دادبه، دكتر عبدالمحمد آيتي، دكتر نصراله پورجوادي، دكتر سيروس شميسا، دكتر غلامرضا اعواني، دكتر رضا داوري، دكتر محسن جهانگيري و دكتر غلامرضا ديناني مي توان اشاره كرد.

جارچي
جشنواره بين المللي راديو در يك نگاه
003237.jpg
ايسنا: هفتمين جشنواره  بين المللي برنامه هاي راديويي با كمي تاخير، امسال نيز به مانند سال قبل در مجتمع زيبا كنار برگزار مي شود. اين جشنواره كه سال گذشته برترين هاي خود در رشته هاي مختلف را در روز ۲۲ ارديبهشت ماه معرفي كرد، ۲۸ ارديبهشت ماه ۸۵ به معرفي برگزيده هاي هر رشته با حضور رييس سازمان صداوسيما خواهد پرداخت.
همزمان با ۶۶ سالگي تاسيس راديو در ايران، شاهد برگزاري هفتمين جشنواره  برنامه هاي راديو هستيم كه سه سال نيز از بين المللي شدن آن مي گذرد.
از آن جا كه برگزاري جشنواره  راديو در ايران و حتي در سطح جهاني تجربه اي كوتاه محسوب مي شود، به نظر مي رسد برگزاركنندگان جشنواره در هر دوره  در پي كامل تر شدن و اصلاح آن برآمده اند؛ به طوري كه بنا به اعلام مسئولان صدا، جشنواره هفتم با تغييراتي اساسي نسبت به دوره  گذشته برگزار مي شود.
برنامه زنده «صبح به خير ايران» كه سال گذشته به انعكاس وقايع و رخدادهاي روز جشنواره راديو پرداخته بود امسال نيز همزمان با تولد سي و شش سالگي اين رسانه برنامه اي مشترك را با حضور اهالي راديو و تلويزيون به روي آنتن فرستاد.
به نظر مي رسد اين برنامه امسال نيز همزمان با آغاز جشنواره توليدات راديويي در زيباكنار، به طور زنده از اين محل پخش  شود.
بر اساس اين گزارش، بخش بين الملل جشنواره هفتم، بزرگترين بخش رقابتي جشنواره محسوب مي شود كه تمامي علاقه مندان راديو در كل دنيا مي توانند برنامه هاي خود با موضوعاتي چون «صلح و خانواده» ، «دين و گسترش اخلاق» ، «فرهنگ و هنر» و معرفي ايستگاه هاي راديويي را در اين بخش شركت دهند. در سال گذشته نيز اين بخش به صورت موضوعي برگزار شد كه موضوعات در نظر گرفته شده براي آن، تفاوتي محسوس با موضوعات امسال نداشت.
جشنواره  بين المللي راديو در سال گذشته شاهد شركت ۴۰ برنامه از كشورهاي مختلف نظير روسيه، تركيه، هلند و اكراين در بخش بين الملل بود؛ در حالي كه اين رقم در جشنواره امسال به ۲۷۹ برنامه از ۲۶ كشور مطرح دنيا، از جمله هلند، فرانسه، چين، انگليس، آمريكا، اسپانيا، سوئد، صربستان و اوگاندا رسيده است.
همچنين در جشنواره ششم، ۱۰ ميهمان از مديران راديو از اروپا و كشورهاي آسيايي شركت داشتند كه اين رقم در سال ۸۵ به ۲۶ تن رسيده است و بنا به اعلام مسئولان برگزاري با وجود پايان شركت در جشنواره كشورهاي مختلف خواهان حضور شده اند.
در جشنواره هفتم توليدات راديويي رقابت بين شبكه ها وجود ندارد و رقابت بين برنامه سازان است و حتي برخلاف سال هاي گذشته تنديس هايي به برنامه سازان برتر نيز اهدا مي شود.
عنوان «سفارشي» كه براي يكي از بخش هاي جشنواره ششم راديو انتخاب شده بود و به شاخه هاي آنونس، آرم، موسيقي و  بخش آزاد تقسيم مي شد كه در جشنواره  هفتم به بخش «مسابقه» تغيير نام داده است؛ ضمن اين كه آرم استيشن، تيتراژ، برنامه كوتاه ۵ دقيقه اي، برنامه مستند، برنامه بدون موسيقي نيز به آن اضافه شده است.
در جشنواره بين المللي برنامه هاي راديويي سال ،۸۵ براي نخستين بار در هفت سال گذشته، براي مشاغلي چون ويراستاري، نويسندگي پخش و نظارت پخش نيز آزمون برگزار شد كه بعد از داوري ۴۰ تن به عنوان نفرات برگزيده شناخته مي شوند.
ضمن اين كه براي نخستين بار داوري ها كاملاً مخفيانه انجام مي شود و داوران بي آن كه بدانند برنامه چه كسي را مي شنوند، به آن ها نمره مي دهند.
همچنين جشنواره  امسال براي نخستين بار حامي مالي دارد و سازمان ميراث فرهنگي و اداره كل بازرگاني سازمان صدا و سيما در تامين جوايز و تامين امكانات برگزاري جشنواره معاونت صدا را ياري مي كنند.
در جشنواره  ششم اتفاقي جديد به وقوع پيوست كه همان پخش شدن برنامه هاي راديو سلامت به طور مستقل بود. در جشنواره  هفتم نيز اين اتفاق جديد به راه اندازي راديو گفت وگو منجر مي شود.

راديو جوان از هنرمندان پيشكسوت تجليل مي كند
برنامه «هزار پنجره» در روزهاي برگزاري جشنواره  راديو، به طور مستقيم از زيباكنار، محل برپايي اين رويداد هنري برنامه پخش مي كند.
يداله گودرزي - سردبير و تهيه كننده- گفت: اين برنامه تا پنجشنبه بيست وهشتم از اين شهر شمالي كشور پخش مي شود.
در «هزار پنجره» با هنرمندان راديو، سينما و تلويزيون حاضر در جشنواره گفت وگو و از هنرمندان پيشكسوت نيز تجليل مي شود. علاوه بر آن مصاحبه هايي با برنامه سازان و مسئولان راديوهاي كشورهاي خارجي در اين برنامه ترتيب داده مي شود.
وي درباره  بخش هاي ديگر برنامه گفت: سعي مي كنيم كه فضاي جشنواره و اخبار اين رويداد خبري را براي شنوندگان به تصوير بكشيم و علاوه بر آن با مديران شبكه هاي راديويي كشور به عنوان هدايت گران اين رسانه  شنيداري گفت وگو كنيم.

نگاه
تلويزيون راديويي
هوشنگ صدفي
003243.jpg
چندين سال پيش اورسن ولز، مجري «جنگ دنياها» توانسته بود با نوآوري در اجرا و كلام مخاطبان گسترده اي را به اين رسانه شنيداري جذب كند. معلوم نيست چرا برخي از مديران رسانه و برنامه سازان داخلي همچنان اميدوارند كه با برنامه سازي هاي بي  محتوا و سطحي مخاطبان پروپاقرصي داشته باشند.
اين مقدمه را نوشتم تا اين نكته را بيان كنم كه هريك از رسانه ها مخاطبان خاص خود را دارند. اگر زماني راديو با برنامه هاي خاص خود گوي سبقت را از ساير رسانه ها گرفته بود هم اينك دست نياز به شبكه هاي تلويزيون گشوده است تا بار ديگر مشروعيت از دست رفته را بازيابد. تجربه توليد برنامه «راه شب» در شبكه سوم سيما از همين دست نفس زدن هاي رسانه اي است.
بنابراين قبل از آن كه در تكاپوي آن باشيم راديو را به تلويزيون بياوريم سعي كنيم راديو را با همان بضاعت فرهنگي دوباره به مخاطبان ايراني عرضه كنيم. در اين صورت نيازي به تلويزيون راديويي نخواهيم داشت.

كاغذهاي شيشه اي
سرخوردگي و وبلاگ نويسي
يك بلاگر ابراز عقيده كرد: «دلزدگي هاي سياسي ايجاد شده در بين جوانان، باعث شده كه  آنها به جاي سياسي نويسي در وبلاگ ها، درگير مسايل اجتماعي كنند.»
علي خرد پير، با اشاره به ساده و قابل لمس بودن مسايل اجتماعي براي وبلاگ نويسان، گفت: «جوانان به لحاظ تئوري و نظري با سياست آشنايي كافي ندارند، بنابراين فاقد توانايي خاصي براي بيان تفكرات سياسي خود هستند.»
اين روزنامه نگار با بيان اين كه، بلاگر ها به سه گروه قابل دسته بندي هستند، گفت: «دسته  اول افرادي هستند كه به دليل آن كه توانايي بيان عواطف و احساسات خود را به صورت مستقيم با اجتماع ندارند، آن ها را به وسيله  وبلاگ مطرح مي كنند، و اغلب اين گونه افراد از يك گروه سني خاص و عمدتا زن هستند، گروه دوم افرادي هستند كه با دغدغه بيان مسايل اجتماعي و روزنويسي وارد عرصه  وبلاگ نويسي مي شوند. همچنين دسته سوم با هدف بيان دغدغه هاي سياسي، نگرش سياسي خود را در جامعه از طريق وبلاگ، منعكس مي كنند.»
به گفته  وي شرايط سني در نوع نگرش افراد به مسايل مختلف در وبلاگ، موثر است.
اقناع يا تفاهم ؟
003225.jpg
«اقناع يا تفاهم؟ كدام يك هدف غايي ارتباطات است؟» احمد يحيايي ايله اي در وبلاگ خود به نشاني http://yahyaee.ertebatat.org در خصوص غايت ارتباطات نوشته است: هدف از ارتباطات چيست؟ آدم ها از برقراري ارتباط چه منظوري دارند؟ گروه ها از اينكه رسانه ها را در اختيار بگيرند به دنبال رفع چه نيازهايي هستند؟ و دولت ها چرا براي تسلط بر سيستم هاي ارتباطي تلاش مي كنند؟
در ادامه آمده است: اقناع يا تفاهم؟ كدام يك هدف غايي ارتباطات است؟ آيا اهداف در ارتباطات انساني و ارتباطات رسانه اي متفاوت است؟ آيا مي توان گفت كه ما در هركدام از گونه هاي ارتباطي مذكور به دنبال اهداف خاصي هستيم؟ يا اساسا از طريق هر كدام از گونه ها هدفي خاص دست يافتني است؟ به نظر مي رسد تفاهم غايت ارتباطات است نه اقناع، يا به مفهومي ديگر تفاهم غايت ارتباطات انساني است و اقناع غايت ارتباطات رسانه اي.
اين بلاگر نوشته است: به معنايي ديگر بايستي بين تبليغات، اطلاع رساني و ارتباطات تفاوت قايل شد و بايد تفاوت اهداف نهايي هر كدام از آنها را با يكديگر شناخت. اقناع، همزباني است و نهايت نتيجه ارتباطات رسانه اي چيزي بيش از هم زباني نيست . اما تفاهم همدلي است و جز در ارتباطات انساني و رو در روي تفاهم شكل نمي گيرد. اقناع در مفهومي ديگر پيش شرط تفاهم است پس غايت كار ارتباطات نيست.
علايق و تمايلات گوگلي
003246.jpg
Google Trends سرويس تازه گوگل است كه به كمك آن مي توان ميزان جستجوي يك كليدواژه خاص و اخبار مربوط به آن در قسمت اخبار گوگل را طي يك دوره  زماني دو سال و نيمه، به طور نسبي ارزيابي كرد.
بلاگر «يك پزشك» به نشاني http://www.1pezeshk.com با اين توضيح درباره سرويس جديد گوگل نوشته است: حتي مي شود دو كليدواژه را جستجو كرد تا ميزان جستجوي آنها و اخبار مرتبط به آنها را با هم مقايسه كرد.
يك  پزشك اين سرويس را امتحان كرده و با درج دو نمودار نتايج اين آزمايش را به نمايش گذاشته است: براي مثال، با جستجوي Iran، دستگيرمان مي شود كه  از ابتداي سال ۲۰۰۶ بر ميزان جستجوي ايران در گوگل و همچنين اخبار منتشره درباره ايران به ميزان قابل توجهي افزوده شده است. در قسمت پايين صفحه هم مي شود ميزان نسبي جستجوي همان كليدواژه خاص را در يك شهر، منطقه و در يك زبان خاص ديد. مثلا در مورد كليدواژه Iran، بيشترين جستجو از سوي خود ايراني ها و در تهران صورت گرفته است.

جمعيت بازارآنلاين جهان
نويسنده  وبلاگ تخصصي آي تي، با اشاره به رشد قابل توجه جمعيت آنلاين كشور هاي آسيايي نظير چين، ژاپن، كره جنوبي و هند، بر اساس آخرين آمار ترافيك اينترنت در جهان، از امكان تشكيل سايت هاي تجاري با صاحبان ايراني سخن گفته است كه مي توانند به جاي بازار آمريكا و اروپا، بازار چين و هند و كشورهاي آسيايي را مورد هدف قرار دهند.
رضا هاشمي نويسنده وبلاگ تخصصي آي تي به نشاني http://itiran.net نوشته است:  اخيرا با تحليل آمار ترافيك اينترنت مربوط به دو ميليون كاربر اينترنت كه كاربراني از ۹۹درصد كشور هاي جهان را در بر مي گيرد اولين تخمين آماري قابل توجه از آمار كاربران بزرگسال اينترنت(بيش از ۱۵ سال) به دست  آمد.
در ادامه آمده است: تا به حال اغلب آمار هايي كه تهيه مي شد بر اساس بررسي و جمع زدن آمار يك سرويس دهنده  خاص و يا يك كشور خاص و تعميم آن با تخمين هاي مختلف بر اساس تعداد كامپيوتر يا آدرس اينترنتي و يا معيار هاي نادقيق به كل اينترنت بود كه گاهي تا بيش از يك ميليارد را نيز پيش بيني مي كرد. بر اساس اين آمار جديد، جمعيت آنلاين بزرگسال جهان ۶۹۴ ميليون تخمين زده مي شود كه حدود ۲۵درصد آن از آمريكا و ۲۵درصد از آسيا و بقيه از اروپا و آمريكاي جنوبي و استراليا و آفريقا هستند.
بر اساس اين نوشته، نكته قابل توجه در اين آمار رشد قابل توجه كاربران كشور هاي آسيايي نظير چين و ژاپن و كره جنوبي و هند است كه بازارهاي جديدي را پيش روي تجارت هاي آنلاين قرار مي دهد.
گروه گرايي و وبلاگ نويسي
وبلاگ ها تسهيل  كننده ارتباطات تيمي ، سازماني و خانوادگي هستند و به افراد كمك مي كنند كه در حلقه گروه باقي بمانند و پيوند و فرهنگ گروهي را ارتقا دهند.
«دانش كشاورزي وعلم نوين» به نشاني http://kia-keshavarzi.blogfa.com، مطلبي درباره  وبلاگ و وبلاگ نويسي نوشته است كه بخش هايي از آن را مي خوانيد:
وبلاگ يك صفحه وب است كه معمولا به صورت كوتاه و خلاصه تهيه مي شود و مطالب، اغلب به ترتيب زماني كه منتشر شده اند، مرتب مي شوند. همانند صفحات مجلات و يا روزنامه ها، محتوا و اهداف هر يك از وبلاگ ها به طور گسترده اي متفاوت است. از لينك ها و نظرات درباره ساير وب سايت ها گرفته، تا اخبار درباره شركت ها و اشخاص، ايده هاي مختلف درباره مسائل روز، خاطرات روزانه، شعر و ادبيات، عكس و موزيك، نرم افزارها و برنامه هاي كامپيوتري، خبرهاي سياسي ، اجتماعي ، فرهنگي ، ورزشي و حتي مسائل تخيلي.
بسياري از وبلاگ ها شخصي هستند و افراد آنچه كه در ذهنشان است را بيان مي كنند. بعضي ديگر گروهي است و اهداف جمعي و علايق مشترك آنها را در بر مي گيرد. برخي از وبلاگ ها براي بازي و تفريح و سرگرمي و برخي ديگر در برگيرنده مقالات علمي و پژوهشي هستند. وبلاگ ها تسهيل كننده ارتباطات تيمي ، سازماني و خانوادگي هستند. آنها با شيوه اي بسيار آسان تر از ايميل و فوروم ها، به ارتباطات گروه هاي كوچك كمك مي كنند. يك وبلاگ به افراد كمك مي كند كه در حلقه گروه باقي بمانند و پيوند و فرهنگ گروهي را ارتقا دهند.

خداحافظي «راه شب» با شجاعي مهر
برنامه «راه شب» راديو ايران به مناسبت آخرين فعاليت هرمز شجاعي مهر در راديو از وي تقدير كرد.
علي سلمان طاهري- سردبير و نويسنده- با اعلام اين خبر اظهار كرد: شجاعي مهر تهيه كننده «راه شب» دوشنبه ها است كه با پخش صداي وي در برنامه هاي قبلي اش چون «خانه و خانواده» و «سلام صبح بخير» با مراسم مختصري از او تقدير  شد.
سردبير و نويسنده «راه شب» ، درباره ساير بخش ها افزود: در قسمت گل گشتي در ايران زمين به صورت نمايشي به كاشان سفر مي كنيم، چرا كه اكنون در اين شهر جشنواره گل و گلاب برگزار مي شود ماجراي «آقاي محتاط» بخش ديگري از راه شب است كه امشب به مسئله  رفاه و جمعيت جهان مي پردازد.

راديو «گفت وگو» را فردا مي شنويد
003231.jpg
راديو گفت وگو كه قرار بود از ۲۵ ارديبهشت ماه راه اندازي شود، فعاليت خود را از فردا آغاز مي كند و تا  ۱۹ ماه جاري به طور آزمايشي برنامه هاي آن پخش مي شود.
ابوالفضل عسگري- مدير پخش و پشتيباني توليد- گفت: از بيست و هفتم تا بيست و نهم ماه جاري كه همزمان با جشنواره  راديو است، برنامه هاي راديو گفت وگو به صورت آزمايشي از ساعت ۱۸ تا  ۲۴ روي آنتن مي رود.
وي افزود: با پايان اين جشنواره، از سي ام ارديبهشت ماه،  اين شبكه  فعاليت خود را به صورت رسمي آغاز مي كند. بدين ترتيب از ساعت  ۱۸ تا  ۱۹ برنامه  زنده  «گفت وگوي روز» ، ۱۹ تا  ۲۰ «ميز ارتباطات» ، «رسانه و فناوريهاي نوين» و ۲۰ تا  ۲۱ «ميز تاريخ، سياست و حقوق» روي آنتن مي رود.
مدير پخش و پشتيباني توليد راديو «گفت وگو» اضافه كرد: از ساعت  ۲۰ تا ۲۴ سه برنامه در قالب سه ميز «دين و انديشه، اجتماعي و اقتصادي و هنر و برنامه هاي نمايشي» پخش مي شود.
عسگري در پايان خاطرنشان كرد: از ساعت  ۲۰ تا  ۲۰‎/۳۰ نيز خبر تحليلي به اطلاع شنوندگان مي رسد.
گفتني است كه برنامه هاي راديو گفت وگو از موج اف ام، رديف ۹/۱۰۳ مگاهرتز قابل دريافت است.

تئاتري ها در راديو فرهنگ
«محمد رحمانيان» كارگردان و نمايشنامه نويس پنج شنبه ۲۸ارديبهشت ماه ميهمان هفت اقليم راديو فرهنگ خواهد بود.
«فريبا توكلي» سردبير  روزهاي پنج شنبه هفت اقليم گفت: با توجه به اينكه برنامه هاي روز پنج شنبه هفت اقليم به مقوله تئاتر اختصاص دارد، اين هفته «محمدرحمانيان» كارگردان و نمايشنامه نويس كشورمان كه از كارهاي اخير ايشان «فنز» است ميهمان هفت اقليم خواهد بود و رودررو با «حاج حسيني» به عنوان كارشناس مجري در خصوص نمايشنامه نويسي به بحث و گفت وگو مي پردازد. وي افزود: تا كنون هنرمندان تئاتر ايران از جمله «چيستا يثربي» و «بهروز غريب پور» در برنامه  حضور داشته اند و هر كدام در خصوص تئاتر كشورمان به بحث و گفت وگو پرداخته اند.
همچنين در حاشيه اين گفت وگوها ارتباطات تلفني نيز با ديگر هنرمندان اين حوزه برقرار و آنها نيز نظراتشان را در خصوص موضوع مورد بحث ابراز مي دارند.
«توكلي» در خاتمه خاطرنشان كرد: هفت اقليم هر روز به صورت زنده از ساعت ۳۰/۱۸الي ۲۰ روي موج FM از راديو فرهنگ پخش مي شود.

رسانه
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |