چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۷ - May 17, 2006
شوراي شهر به شهرداري مجوز داد:
دريافت ۴۰ ميليون دلار وام از بانك جهاني
براي اجراي طرح هاي بازيافت در تهران
عكس : عليرضا بني علي
003357.jpg
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران در جلسه علني ديروز خود لايحه مجوز دريافت وام از بانك جهاني براي اجراي پروژه هاي سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري را تصويب كرد.
به گزارش همشهري، به موجب اين مصوبه شهرداري مجاز است تا سقف ۴۰ ميليون دلار وام از بانك جهاني دريافت و در طرح هايي از جمله «استحصال گاز متان از مركز دفن زباله كهريزك» ، «جمع آوري و امحاي شيرابه هاي ناشي از دفن زباله» و «احداث كارخانه كمپوست» هزينه كند.
بررسي گزارش نوسازي بافت هاي فرسوده
از سوي ديگر بخش عمده جلسه ديروز شورا به ارائه گزارش از سوي مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران در ارتباط با احياي بافت هاي فرسوده و پرسش و پاسخ اعضاي شوراي شهر اختصاص داشت.
دكتر عليرضا عندليب مديرعامل اين سازمان در گزارشي به شورا آغاز نوسازي بافت هاي فرسوده در تهران را گشودن پرونده خاك خورده ساليان گذشته دانست و گفت: در حال حاضر به همت شهرداري قصد داريم با اقدامي جهادي، تحولي در نوسازي بافت هاي فرسوده ايجاد كنيم.
وي افزود: متأسفانه علي رغم سابقه ۴۰ ساله سازمان نوسازي شهرداري تاكنون اقدامي جدي براي بافت هاي فرسوده انجام نشده است و طي اين مدت حتي يك برگ مطالعه تئوري قابل استناد در رابطه با نوسازي بافت هاي فرسوده در اين سازمان يافته نشده است.
عندليب گفت: در مدتي كه سازمان را تحويل گرفتيم براي هر طرح به طور جداگانه مجري پروژه و مدير قرار داده و ستاد ساخت و ساز ايجاد كرديم.
وي پروژه هاي انجام شده در ارتباط با بافت هاي فرسوده را به پروژه هاي فعال و پروژه هاي منفعلانه تقسيم كرد و گفت: پروژه نواب يك پروژه منفعلانه است كه براي تكميل آن اصلاحاتي را در نظر گرفته ايم.
از سوي ديگر دكتر خسرو دانشجو عضو كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر با انتقاد به بخشي از سخنان عندليب گفت: اظهارات شما نگراني هايي را براي اعضاي شورا ايجاد كرد كه بايد راجع به آن توضيح كافي داده شود.
وي افزود: شما طوري صحبت مي كنيد كه انگار طي ۴۰ سال گذشته هيچ اقدامي انجام نشده است و شما از ابتدا همه چيز را بنا كرده ايد.
دكتر حسن زياري رئيس كميسيون توسعه و عمران نيز از تغيير مكان سازمان نوسازي انتقاد كرد و گفت: مديران اين سازمان به خيابان خوش آب و هواي آقابزرگي با خريد ساختمان ۵/۳ ميليارد توماني نقل مكان كرده اند و علاوه بر اين هزينه هاي جاري سازمان ۲ برابر افزايش يافته است.
مهندس اميررضا واعظي آشتياني خزانه دار و عضو هيأت رئيسه شوراي شهر نيز گفت: شهرداري قبل از رسانه اي كردن طرح هاي نوسازي بايد گزارش به شوراي شهر ارائه مي كرد.
وي خطاب به عندليب گفت: جنابعالي مدعي هستيد سازمان سال ها خاك خورده را تحويل گرفتيد و طرح هاي مربوط به بافت هاي فرسوده حالا كليد خورده كه اين خلاف واقع است زيرا طي سال هاي گذشته طرح هاي نوسازي كليد خورده بود.
آشتياني آپارتمان سازي در منطقه اتابك توسط شهرداري را افزايش تصدي گري دانست و گفت: شوراي شهر پيشنهادهايي را براي احياي بافت هاي فرسوده به دولت قبلي براي اجرا ارائه كرده بود ، تا با افزايش سقف وام و كاهش بهره بافت ها نوسازي شود. وي گفت: ورود يك طرفه شهرداري به ساخت و ساز همچون منطقه اتابك معضلاتي را در پي دارد و شهرداري را از وظيفه ذاتي خود دور مي كند و در حقيقت شهرداري جايگزين وزارت مسكن مي شود.
آشتياني همچنين گفت: نبايد پروژه نواب را مداوم نبش قبر كنيد.
دكتر نادر شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شورا نيز گفت: مديريت هاي قبلي سازمان نوسازي زحمات فراواني در زمينه  نوسازي بافت هاي فرسوده از جمله براي گرفتن فاينانس كشيدند.
وي افزود: زحمات مديران قبلي را زير سؤال بردن صحيح نيست زيرا مديريت فعلي سازمان نيز ظرف ماههاي آينده به سر مي آيد.
شكيب عضو كميسيون توسعه و عمران نيز گفت: توقع ما اين بود كه در اين جلسه مباحث علمي با بهره گيري از تجارب دنيا در نوسازي بافت هاي فرسوده مطرح شود.
بيادي نايب رئيس شوراي شهر نيز گفت: مردم در رابطه با بافت هاي فرسوده بي اعتماد هستند و علت بي اعتمادي مردم بدقولي شهرداري ها در پرداخت مطالبات خانه هاي خريداري شده است كه بايد براي اطمينان مردم اين مشكل حل شود.
وي افزود: ۷۰ درصد مردم اگر مطمئن باشند كه شهرداري به موقع پول آنها را مي پردازند براي فروش ملك خود رضايت مي دهند. ولي وقتي شهرداري براي خريد ملك فردي ۳ ميليون تومان مي پردازد و پرداخت مابقي به بعد موكول مي شود و يا در اين زمينه پارتي بازي صورت مي گيرد مردم به زحمت مي افتند.
بيادي گفت: وقتي شهرداري پول ندارد چرا براي مردم مشكل ايجاد مي كند؟
نايب رئيس شوراي شهر افزود: يكي از دلايل عقب افتادگي در نوسازي بافت هاي فرسوده عدم هماهنگي قواي سه گانه شامل دولت، مجلس و قوه قضائيه در اين زمينه است و اقدام مؤثر در اين زمينه بدون كمك اين قوا، امكان پذير نيست.
انتقاد از جابجايي ها در شهرداري
از سوي ديگر دكتر حمزه شكيب عضو كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر در روند انتصاب مديران و جابجايي كارمندان و كارگران شهرداري انتقاد كرد و گفت: تغييرات و جابجايي كارمند و كارگر در بدنه شهرداري كمال بي انصافي است.
وي افزود: زماني كه احمدي نژاد به رياست جمهوري انتخاب شد ما ناگزير به انتخاب شهردار شديم و در آن زمان همه اتفاق نظر داشتيم كه ساختار شهرداري دچار تغيير و تحول اساسي نشود، ولي به ناچار مديران و معاونان قبلي رفتند و پرسنل جديدي جايگزين شدند.

مصوبات شوراي شهر
شوراي شهر در دويست و سي و چهارمين جلسه علني خود لايحه مجوز اخذ تسهيلات در قالب وام از بانك  جهاني براي اجراي پروژه هاي سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران را تصويب كرد. در ماده واحده اين لايحه آمده است: به شهرداري تهران (سازمان بازيافت و تبديل مواد) اجازه داده مي شود مبلغ چهل ميليون دلار تسهيلات در قالب وام از بانك جهاني با نرخ حدود چهار درصد (براساس قرارداد با بانك جهاني) در اجراي تفاهم نامه مبادله شده با اين بانك مرحله اول براي برنامه ريزي و تثبيت پروژه هاي استحصال گاز متان از مركز دفن كهريزك، پروژه جمع آوري و امحاي شيرابه هاي ناشي از عمليات دفن زباله، پروژه احداث كارخانه كمپوست مدرنيزه اقدام كند.
تبصره يك: بازپرداخت وام پس از ۵ سال تنفس، ۱۵ سال (براساس قرارداد با بانك جهاني) است.
تبصره ۲: تضمين اصل و بازپرداخت تسهيلات دريافتي اعم از اصل و كارمزد از سوي شهرداري تهران بلامانع است.
تبصره ۳: انتقال تكنولوژي و دانش فني روز آموزش كارشناسان در قالب همين پروژه انجام مي شود.
تبصره ۴: يك نفر از اعضاء يا نماينده شورا به عنوان ناظر در عقد قراردادها حضور خواهد داشت.

مجتمع ايستگاهي مترو
003363.jpg
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري: كلنگ ساخت نخستين مجتمع ايستگاهي مترو امسال به زمين زده مي شود.«محمدمهدي خرسندنيا» ، مجري مجتمع هاي ايستگاهي مترو گفت: «مطالعه در خصوص ساخت اين مجتمع ها از دو سال قبل آغاز شده و هدف طرح اين موضوع، توسعه شهر براساس حمل و نقل عمومي است.در حال حاضر نيز دو ايستگاه ميرداماد و امام خميني به عنوان ايستگاه هاي پايلوت اين پروژه انتخاب شده اند.»
خرسندنيا با بيان اينكه ساخت اين مجتمع هاي ايستگاهي نقش عمده اي در كاهش تقاضاي سفر دارد، ادامه داد: مترو همچون ستون مقررات شبكه حمل و نقل عمومي عمل مي كند.

ساماندهي كارگران فصلي
003366.jpg
فارس: مدير كل خدمات شهري شهرداري تهران گفت: تا پايان سال جاري تمامي كارگران فصلي در شهر تهران ساماندهي خواهند شد.
محسن صادقيان افزود: براي ساماندهي كارگران فصلي در شهر تهران، ۳ ارگان وزارت كار، نيروي انتظامي و شهرداري تهران بايد با هم همكاري هاي لازم را داشته باشند، تا بتوانند در كوتاهترين زمان كارگران فصلي را در سطح شهر ساماندهي كنند.
وي با اشاره به اينكه موضوع ساماندهي كارگران فصلي از ۳ سال گذشته در دستور كار شهرداري تهران قرار دارد اظهار داشت: اما تاكنون به نتيجه مطلوبي در زمينه ساماندهي كارگران فصلي در پايتخت نرسيده ايم.

همايش «شهر اخلاق، شهروند توانمند»
003360.jpg
گروه شهري: تفاهم نامه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و قوه قضائيه با هدف توسعه حقوق شهروندي در همايشي با عنوان «شهر اخلاق، شهروند توانمند» اجرايي مي شود.معاون فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گفت: نخستين نشست تخصصي «شهر اخلاق، شهروند توانمند» با هدف دانش افزايي مديران فرهنگي نسبت به چارچوب حقوق تخصصي و توانمندسازي آنان در برنامه ريزي فرهنگي مبتني بر حقوق شهروندان با تعامل مديران سازمان فرهنگي هنري شهرداري و مديران قوه قضائيه برگزار مي شود.نشست تخصصي «شهر اخلاق، شهروند توانمند» بيست و هفتم ارديبهشت ماه در فرهنگسراي هنر برگزار مي شود.

با پيشنهاد معاون حمل و نقل و ترافيك تهران
منطقه نمونه ترافيكي در كلان شهرها ايجاد مي شود
گروه شهري : با حضور بيش از ۱۰۰ تن از مسئولان و كارشناسان حمل و نقل و ترافيك كشور، مشكلات ترافيك ۸ كلان شهر كشور در تهران مورد بررسي و تبادل نظر قرار مي گيرد.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، معاونين حمل و نقل و ترافيك و مديران و كارشناسان ترافيك شهرداري هاي كلان شهرهاي اصفهان، اهواز، تبريز، شيراز، قم، كرج و مشهد به ميزباني شهرداري تهران در روزهاي ۲۷ و ۲۸ ارديبهشت در تهران گردهم مي آيند.
بنابراين گزارش، با ابتكار مهندس تقي زاده به منظور تشريفات زدايي و پرداخت به موضوعات اصلي، براي اولين بار اين نشست فاقد مراسم رسمي افتتاحيه بوده و از ابتدا با طرح مجموعه مباحث اجرايي و فني در نشست عمومي آغاز شده و با تشكيل چند كارگروه تخصصي، بحث هاي كارشناسي ادامه مي يابد.
در اين ارتباط معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با تاكيد بر رشد فزاينده كلان شهرها اظهار داشت: مهم ترين مشكلات ناشي از اين پديده در بحران ترافيك و آلودگي هوا است كه بايد به موازات هم مورد توجه قرار گيرند و حل مشكل ترافيك لزوماً منجر به كاهش آلودگي هوا نمي گردد. بلكه بايد آن گروه از راهكارها را براي حل مشكل ترافيك مد نظر داشت كه كاهش آلودگي هوا رابه دنبال داشته باشد. اين موضوع محقق نمي شود جز با تقويت حمل و نقل عمومي.
مهندس مهرداد تقي زاده با ذكر اين نكته كه همان طور كه بايد ترافيك و آلودگي هوا را با هم ببينيم، گفت: به همان نسبت به تقويت سيستم حمل و نقل عمومي نيز مي بايست به موازات ايجاد محدوديت براي تردد خودروهاي شخصي توجه شود و همه كشورها اين دو را با هم ديده اند و محدوديت براي خودروي سواري را معمولا بر مبناي محدوديت طبيعي مثل افزايش قيمت سوخت و افزايش هزينه پاركينگ و مبلغ جريمه و ... ايجاد كرده اند و در حالتي كه اين افزايش ها اعمال نشده باشد، با طرح هايي مثل ممنوعيت تردد خودروي تك سرنشين در برخي نقاط شهر يا طرح زوج و فرد يا ساير محدوديت ها، سعي كرده اند محدوديت مصنوعي ايجاد كنند.
معاون شهردار تهران اشاره كرد: كلان شهرها مي توانند ابتكارات خاصي را اعمال كنند كه برآيند آن خدمت رساني بالاتر به مردم باشد. از جمله از ايجاد منطقه خاص ترافيكي با علائم افقي و عمومي و تمامي شاخص هاي ترافيكي استاندارد در هر يك از كلان شهرها به عنوان اقدام مهم ياد كردند. ايشان مطرح كردند با اين اقدام اولا باورمان مي شود كه ما هم مي توانيم كار استاندارد و كامل و بدون عيب و نقص انجام دهيم و ثانيا اين كار يك نوع فرهنگ سازي ترافيك است كه مي توان با توسعه مناطق مزبور، شهر را با لحاظ ترافيكي قانونمند و با فرهنگ ساخت.

نگاه
003354.jpg
علي مريخي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |