چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۷ - May 17, 2006
رهبر معظم انقلاب:
رسانه ها، زمينه ساز گفت وگوي آزاد ملت ها باشند
003327.jpg
ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي روز سه شنبه در ديدار مديران و برنامه سازان رسانه اي كشورهاي مختلف  شركت كننده در هفتمين جشنواره  بين المللي توليدات راديويي، نقش رسانه ها را در جهت دهي فكري و فرهنگي، تعيين ساختار هويت ملت ها و ارتقاي اخلاق و معنويت در جامعه بسيار مهم و تعيين كننده خواندند و با اشاره به انحصار فكري و فرهنگي حاكم بر رسانه هاي جهان و عملكرد آنها در تامين منافع شركت هاي بزرگ اقتصادي و قدرت هاي سلطه طلب تاكيد كردند: اگر بر مديريت رسانه اي و برنامه سازي رسانه ها، دين، اخلاق و فضيلت حاكم شود، قطعاً وضع بشر بهتر از وضع موجود خواهد بود و در چنين شرايطي رسانه ها مي توانند زمينه ساز خوشبختي انسان ها باشند.
ايشان با اشاره به تاثيرگذاري متفاوت رسانه ها كه در يك جهت مي توانند در بهبود زندگي انسان و گسترش صلح و امنيت جهاني موثر باشند و در جهت ديگر قابليت تبديل شدن به عامل برافروختن جنگ هاي خانمان سوز، رواج آداب و رفتارهاي مضر و تهي كردن ملت ها از هويت خود را دارند، افزودند: رسانه ها مي توانند زمينه ساز گفت وگوي آزاد و دوجانبه و هم چنين چندجانبه ميان ملت ها و وسيله اي براي تبادل مفاهيم فرهنگي و اخلاقي و ارزش هاي والاي انساني ميان آنان باشند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، رسانه هاي جهاني را در عصر حاضر جاده اي يكطرفه و در خدمت انعكاس خواسته هاي صاحبان امپراتوري رسانه اي دانستند و خاطرنشان كردند: امروز رسانه هاي دنيا به طور كامل در انحصار كساني است كه بزرگ ترين كارخانه هاي اسلحه سازي و ويران گرترين بمب هاي اتمي را در اختيار دارند و خواستار حاكميت فضيلت اخلاقي، دين، معنويت و صلح در جهان نيستند.
حضرت آيت الله خامنه اي در تبيين جاده يكطرفه رسانه اي دنيا و نقش اين رسانه ها در بزرگ نمايي هر آن چه كه به مصلحت صاحبان قدرت است، افزودند: امروز مصلحت صاحبان زر و زور اقتضا مي كند كه رسانه هاي تحت سلطه  آنها اسلام را مساوي تروريسم و آمريكا را مظهر حقوق بشر و دموكراسي نشان دهند. اين دروغ هاي بزرگ با استفاده از ابزارهاي پيشرفته و پيچيده ترين شيوه ها به عنوان حقيقت به مردم دنيا القا مي شود.
ايشان با اشاره به تبليغات هماهنگ رسانه هاي دنيا درباره  موضوعاتي خاص تاكيد كردند: اين رسانه ها ناگهان بيماري آنفلوآنزاي مرغي را كه شايد تلفات آن در تمام جهان به هزار نفر هم نرسد، خبر اول قرار مي دهند؛ ولي درباره  كشتار صد و بيست هزار شهروند غيرنظامي عراق، سكوت مي كنند يا هم چنين اگر در يك نقطه از فلسطين انفجاري رخ دهد و چند صهيونيست كشته شوند، از آن به عنوان فاجعه ياد مي كنند اما به كشتار هرروزه  مسلمانان فلسطين و اعلام رسمي رژيم صهيونيستي براي ترور فعالان فلسطيني بي توجهي مي شود.
مقام معظم رهبري با اشاره به جنجال تبليغاتي درباره  تحقيقات هسته اي دانشمندان ايراني افزودند: مصلحت مديريت امپراتوري رسانه اي جهان اقتضا مي كند كه بگويند ايران درصدد دستيابي به سلاح اتمي است در حالي كه مروّجان اين سياست تبليغي به وضوح مي دانند اين دروغ است، اما در رسانه هاي جهان به هيچ وجه در خصوص تلاش دانشمندان يك ملت و دستيابي آنان به فناوري پيشرفته براي استفاده صلح آميز، خبري منتشر نمي شود.
حضرت آيت الله خامنه اي، اين واقعيات را مشكلات و بيماري مزمن رسانه هاي عمومي دنيا دانستند و با اشاره به انعكاس نيافتن مفاهيم مورد نظر ملت ها و سخنان واقعي آن ها در رسانه هاي جهاني و سوءاستفاده قدرت ها از ناآگاهي  ملت ها، خاطرنشان كردند: اگر رسانه هاي دنيا ديدگاه هاي ملت ايران را در خصوص مسائل مهم جهاني همچون حقوق بشر، مردم سالاري ديني، نقش دين در زندگي مردم، نقش زن در زندگي اجتماعي و ديدگاه اسلام در خصوص زن، به شهروندان غربي منعكس كنند، اتفاقات مهمي رخ خواهد داد و بسياري از سوءتفاهم ها برطرف و در نهايت گستره  تصميم گيري قدرتمندان محدود مي شود.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين در بخشي از سخنان خود با اشاره به اهميت و تاثيرگذاري راديو با وجود گسترش و پيشرفت رسانه هاي ديداري، افزودند: اهميت تاثيرگذاري هر رسانه اي وظيفه مديران و برنامه سازان آن رسانه را دوچندان مي كند كه بايد به اين مساله توجه شود.

پاسخ ايران به درخواست اتحاديه اروپا
اروپا فراتر از معاهدات بين المللي درخواست نكند
گروه سياسي: حميدرضا آصفي - سخنگوي وزارت خارجه ايران در پاسخ به خواسته اتحاديه اروپا مبني بر بازگشت به تعليق كامل و ديگر خواسته هاي اين اتحاديه تأكيد كرد كه اروپا اگر به دنبال راه حل ديپلماتيك و صلح آميز است در پي اقداماتي فراتر از معاهدات بين المللي نباشد. آصفي در پاسخ به اظهارات خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: «جمهوري اسلامي ايران از ابتداي مذاكرات به طرف اروپايي اعلام كرده بود كه هدف ايران توليد سوخت براي مصارف صلح آميز است و هرگز فراتر از حقوق خود براساس معاهدات بين المللي را نمي جويد و تعدي فراتر از آن را نيز نمي پذيرد.
سخنگوي وزارت خارجه گفت: پس از سه سال مذاكره و مواضع روشن ايران درخصوص استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي، هنوز مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در مورد حقوق شناخته شده ايران براساس ان.پي.تي ترديد دارد. تصميم ايران براي استيفاي حقوق خود قطعي و برگشت ناپذير است.
اتحاديه اروپا در خواسته اي كه دوشنبه گذشته به ايران ارسال كرده تقاضاي تعليق كامل تمامي فعاليت هاي هسته اي ايران را خواستار شده است.
در اين بيانيه آمده است: شورا از ايران درخواست مي كند تا با آژانس همكاري كامل كند و تمام فعاليت هاي غني سازي و بازفرآوري از جمله تحقيق و توسعه را تعليق و ساخت راكتور آب سنگين را به حال تعليق درآورد تا بدين نحو شرايط لازم براي ازسرگيري مذاكرات ممكن شود. اتحاديه اروپا از شوراي امنيت براي اين اختيارات كاملاً حمايت مي كند.
همچنين اشاره شده كه: شوراي اتحاديه اروپا همچنين از وضعيت حقوق بشر در ايران عميقاً نگران است، حقوقي كه با اصول جهانشمول و تعهدات خاص ايران مغايرت دارد.

آخرين تحولات در طرح استيضاح هيأت رئيسه مجلس
003330.jpg
گروه سياسي: در حالي كه روز يكشنبه طرح استيضاح هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي با حدود ۳۰ امضاء اعلام وصول شده بود، روز گذشته مهدي پورفاطمي عضو برجسته فراكسيون اقليت از منتفي شدن طرح استيضاح هيأت رئيسه خبر داد.
«محمدمهدي پورفاطمي» نماينده دشتي و تنگستان در مجلس شوراي اسلامي گفت: با توجه به برگزاري انتخابات ساليانه هيأت رئيسه در دهم خردادماه موضوع استيضاح هيأت رئيسه منتفي است.
وي در حاشيه جلسه علني روز گذشته مجلس شوراي اسلامي افزود: نمايندگاني كه درخواست استيضاح كرده اند مي توانند دهم خرداد به افراد ديگري رأي بدهند.
پورفاطمي تصريح كرد: استيضاح حق نمايندگان است اما هر كاري بايد در زمان خود انجام شود.
از سوي ديگر نماينده فراكسيون اكثريت مجلس هم ضمن مخالفت با استيضاح هيأت رئيسه مجلس گفت: اين استيضاح سياسي است.
الياس نادران در حاشيه جلسه علني ديروز مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح استيضاح هيأت رئيسه مجلس كه از سوي برخي نمايندگان پيگيري مي شود، گفت: ماده ۲۵ آيين نامه داخلي مجلس ساز و كار برطرف كردن اشتباهات هيأت رئيسه مجلس را مشخص كرده كه يك مجموعه اي بايد در اين زمينه تصميم گيري كنند.
به آيين نامه عمل مي كنيم
محسن كوهكن هم با اشاره به طرح استيضاح از هيأت رئيسه مجلس گفت: ما در اين زمينه حتي جدي تر از نمايندگان امضاء كننده به آيين نامه داخلي مجلس عمل مي كنيم.
محسن كوهكن در پاسخ به سئوالي مبني بر اين كه آيا طرح استيضاح هيأت رئيسه مجلس كه از سوي اكبر اعلمي نماينده تبريز پيگيري مي شود سياسي و براي تحت الشعاع قراردادن انتخابات آينده هيأت رئيسه مجلس است؟ گفت: تحت هر عنوان كه باشد اينجانب به عنوان عضو هيأت رئيسه مجلس معتقدم بايد بطور كامل به آيين نامه عمل شود.وي افزود: از زماني كه اين بحث مطرح شد، معتقد بودم كه بايد به آيين نامه عمل شود و به همين خاطر چند بار رصد كردم كه اگر امضا ها به ۲۵ نفر رسيده كه حداقل امضا براي هيأت رئيسه مجلس است، بطور جدي و حتي محكم تر از آقاي اعلمي پيگير اين قضيه باشم اما در گذشته وقتي تعداد امضاها را مي شمرديم به حد نصاب براي طرح استيضاح هيأت رئيسه مجلس نمي رسيد، بنابراين سكوت كرديم.

در دومين پيام به رهبران جهان
احمدي نژاد به پاپ نامه مي نويسد
003324.jpg
گروه سياسي _ دومين نامه رييس جمهور ايران براي رهبران جهان به زودي خطاب به پاپ بنديكت شانزدهم منتشر خواهد شد.به گزارش همشهري احمدي نژاد كه نامه نخستش به رئيس جمهور آمريكا با بازتاب هاي وسيع جهاني مواجه شده بود، اين بار نيز در نامه اي خطاب به پاپ ديدگاه هاي ايران را درباره صلح و امنيت جهاني ارايه كرده است.گفته مي شود نامه مذكور آماده شده و طي روزهاي آينده انتشار خواهد يافت.
سفر به استان مركزي
محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري امروز در سيزدهمين سفر استاني خود به همراه هيأت وزيران عازم استان مركزي خواهد شد.
رئيس جمهوري در اين سفر دوروزه با مردم ۱۰ شهرستان اين استان شامل اراك، شازند، خمين، محلات، دليجان، مامونيه، زرنديه، ساوه، تفرش، آشتيان و كميجان ديدار خواهد كرد.

وزارت اطلاعات خبر داد:
انهدام يك باند آدم ربايي در هرمزگان
گروه سياسي: با تلاش و پيگيري هاي اطلاعاتي سربازان گمنام امام زمان (عج) و همكاري مردم هميشه در صحنه، يك باند آدم ربايي شناسايي و متلاشي شد.
روابط عمومي وزارت اطلاعات اعلام كرد: ۳ نفر از شهروندان شيرازي كه توسط گروهي از اشرار در اواخر فروردين سال جاري به گروگان گرفته شده بودند، با پيگيري هاي اطلاعاتي به عمل آمده، توسط مامورين وزارت اطلاعات رديابي و شناسايي شده و در مورخه ۲۳ ارديبهشت ماه طي يك عمليات غافلگيرانه در استان هرمزگان، (حد فاصل رودان به بندرعباس ) در منطقه اي موسوم به ارتفاعات رودخانه، هر سه گروگان به سلامت از چنگ آدم ربايان آزاد گرديدند.
بر اساس اين گزارش، در عمليات مزبور دو نفر از اشرار كشته و دو نفر مجروح مي گردند كه مجروحين از صحنه گريخته و پيگيري هاي لازم براي دستگيري آنان كماكان ادامه دارد.
بخشي از امنيت مرزها به سپاه واگذار شده است
رئيس اداره روابط عمومي سپاه با بيان اين كه سپاه داراي هويت سازماني در عرصه بين المللي است، خاطرنشان كرد: سپاه دخالتي در امور ساير كشورها ندارد، اما مي تواند در ديپلماسي بين المللي نقش آفرين باشد.
سيد احمد محي الدين ميرمرشدي رئيس اداره روابط عمومي و تبليغات سپاه پاسداران در نشست مطبوعاتي با خبرنگاران، سپاه و بسيج را دو نهاد خبرساز هميشگي در كشور توصيف كرد و اظهار داشت: سپاه در درون و بيرون كشور ماموريت نظامي دارد و اگر روزي جريان ضد انقلابي بخواهد شكل بگيرد، سپاه بايد وارد صحنه شود و زمينه هاي قدرت و نفوذ دشمن داخلي را سلب كند.
ميرمرشدي با اشاره به ماموريت سپاه و بسيج در عرصه هاي امنيتي داخل كشور بيان داشت:سپاه با حضور امنيتي خود، راه بسياري از جريانات جريان ساز انحرافي را مسدود كرده است.
وي خاطرنشان كرد: در بعد خارجي نيز اگر به مرزهاي ما تعرض شود، سپاه آن را سركوب مي كند؛ همچنان كه اكنون نيز بخشي از مرزها به سپاه واگذار شده و نوك عمليات نظامي در مرزها در كنار ارتش به عهده سپاه است.

در حاشيه مجلس
* حداد عادل در پاسخ به نطق عليخاني كه به واگذاري با نظارت انتخابات شوراها به شوراي نگهبان توسط سران مجلس اعتراض كرده بود، گفت: تا به حال اظهارنظري در مورد واگذاري انتخابات شوراها به شوراي نگهبان نكرده ام.
* ده تن از نمايندگان در تذكري به وزير امور خارجه برخورد سريع با موضع گيري سياسي و بي سابقه پارلمان اروپا با پيشنهاد حذف تيم ملي ايران از جام جهاني به فيفا و جايگزيني بحرين را تذكر دادند.
* عشرت شايق نماينده تبريز هم به وزير ارشاد دقت عمل در صدور مجوز فيلمهاي سينمايي با توجه به اكران فيلمهاي موجود و نحوه به تصويركشيدن نامناسب از زنان مسلمان را متذكر شد.
* نماينده قصرشيرين و گيلانغرب در مجلس با انتقاد از انتصاب برخي مديران در وزارت بهداشت و درمان گفت: در حال تهيه طرحي جهت استيضاح كامران باقري لنكراني وزير بهداشت هستيم.
* ايرج نديمي نماينده لاهيجان با انتقاد از طولاني شدن زمان تحقيق و تفحص از قوه قضاييه از پايان زمان اين تحقيق و تفحص خبر داد.
* زادسر نماينده جيرفت اعلام كرد هنوز با عاملان جنايت اخير كرمان برخوردي صورت نگرفته و هيچ يك دستگير يا كشته نشده اند.
* حداد عادل در پاسخ به تذكر اعلمي تاكيد كرد به زودي نامه ۱۶۰ نماينده درباره برنامه ريزي براي طرح سؤالات رسيدگي مي شود.
* رئيس كميسيون آموزش و پرورش مجلس نسبت به بي توجهي سازمان مديريت و برنامه ريزي مبني بر درج جداول مصوب مجلس در مورد اعتبار دانشگاه ها و مراكز اعتباري در قانون مربوطه اعتراض كرد.
* گزارش كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس درباره سقوط هواپيماي c-۱۳۰ هفته آينده در صحن علني مجلس قرائت مي شود. به گزارش ايسنا، يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي به خبرنگاران گفت: عده  اي از نمايندگان اصرار داشتند كه اين گزارش در يك جلسه غيرعلني قرائت شود اما بالاخره رئيس مجلس با قرائت آن در صحن علني موافقت كرد.

يادداشت
سناريوي بعدي
فرشاد مهدي پور
خاوير سولانا گفته است كه اروپا مجموعه اي متهورانه از مشوق  ها را براي حل بحران هسته اي ايران پيشنهاد خواهد كرد. اتفاقي كه برخي مي گويند جمعه مي افتد و ديگراني سه شنبه آينده را روز ارايه  اش مي دانند. اما در تمام اين روزها، سر و گوش عالم پر شده از اطلاعاتي كه از يك پيشنهاد سخاوتمندانه به ايران خبر مي دهد.
جريان رسانه اي مركز _ پيرامون، به خوبي كارش را به پيش مي برد و آن چنان تبليغ مي كند كه گويي همه چيز را به ايران مي دهند و حالا ديگر توپ در زمين غرب نيست و همين ديروز اروپا از ايران خواست تا« تمامي فعاليت هاي مرتبط با غني سازي اورانيوم، از جمله در زمينه تحقيق و توسعه و نيز برنامه ساخت رآكتور آب سنگين را به حالت تعليق در آورد تا شرايطي پديد آيد كه موج ازسرگيري مذاكرات شود » بدين نحو، عملاً خط قرمز ايراني ها به زير سؤال رفته و طبعاً پاسخ مثبتي از تهران شنيده نخواهد شد.
حالا دوستان اروپايي، شيريني شان را رو كرده اند و آن كه امتناع كرده است، ايراني هايند؛ سناريويي تميز و بي نقص كه در پس آن نقشه بزرگتري نهفته است. آنجا كه رئيس جمهور ايالات متحده، هفته اي پيش تر گفته بود كه ما تا پايان ديپلماسي، به راه حلي ديگر براي بحران اتمي ايران، فكر نخواهيم كرد. شايد تمام اين بازي ها و جنجال ها براي آن باشد كه به عالميان نشان داده شود،  ايراني ها به هيچ راه ديپلماتيكي پايبند نيستند.

استراو: از بركناري خود شگفت زده شدم
لندن _ ايرنا: جك  استراو وزير خارجه  سابق  انگليس  اعتراف  كرد كه  از كنار گذاشته شدن  از وزارت  خارجه  و كاهش  رده  وزارتي اش  در پي  ترميم  كابينه  اين  كشور، شگفت زده  شده  است .
استراو در اظهاراتي  كه  ديروز در روزنامه  تايمز چاپ  لندن  منتشرشد، گفت : با وجود شگفت  زده  شدن  از تغيير سمت  توسط توني بلر نخست  وزير انگليس ، اين  اقدام  بر اساس  خواسته  دولت  آمريكا صورت  نگرفته  است .

غيرمتعهدها به چين و روسيه مي پيوندند
درخواست مجلس از سازمان انرژي اتمي
به گزارش مهر حشمت الله فلاحت پيشه عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: در جلسه روز گذشته اين كميسيون، سازمان انرژي اتمي و وزارت نيرو موظف شدند انرژي هسته اي را وارد چرخه انرژي كشور كنند. وي متذكر شد: رضا آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي كه قرار بود در اين نشست حضور يابد در نطنز بسر مي برد و به جاي او محمد سعيدي معاون بين الملل سازمان مذكور آمد.
وي تصريح كرد: در اين جلسه كه در خصوص ساخت نيروگاههاي اتمي در داخل كشور بحث و تبادل نظر شد، پرويز فتاح وزير نيرو نيز حضور داشت.
فلاحت پيشه اضافه كرد: با توجه به اين كه سازمان انرژي اتمي و وزارت نيرو امكانات لازم براي ارتقاي سطح توليد انرژي در ايران را دارند، موظف شدند انرژي هسته اي را به منظور توليد برق وارد چرخه سوخت و انرژي كشور نمايند.

گروه سياسي: دولت مالزي ضمن تقدير از تلاشهاي روسيه براي حل و فصل ديپلماتيك موضوع هسته اي ايران، اعلام كرد از تلاشهاي مسكو در مورد ايران حمايت مي كند.
به گزارش روزنامه لس آنجلس تايمز، عبدالله احمد بداوي نخست وزير مالزي اعلام كرد كه پيشنهاد روسيه براي حل و فصل موضوع هسته اي ايران را مورد حمايت قرار مي دهد.
عبدالله بداوي اعلام كرد: اميدوار است پيشنهاد روسيه با موفقيت به انجام رسد و بتواند به حل برنامه هسته اي ايران بپردازد.
نخست وزير مالزي گفت كه همه تلاش هاي لازم را به عمل مي آورد تا بحران به وجود آمده درباره برنامه هسته اي ايران به روش ديپلماتيك حل شود.
غيرمتعهدها در اين موضع به چين و روسيه مي پيوندند كه پس از مذاكره نظر خود را اعلام كردند.
«سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه گفت: مسكو و پكن از پيش نويس قطعنامه احتمالي شوراي امنيت سازمان ملل كه حاوي مفادي براي حل مسأله هسته اي از طريق نظامي و يا تهديد ايران باشد، حمايت نمي كنند.
به گزارش ايرنا وزير خارجه روسيه پس از ديدار با «لي جائوشينگ» همتاي چيني خود گفت: مسكو و پكن حامي استفاده از زور عليه ايران نيستند و توافق كرده اند مسأله هسته اي ايران از راه گفت و گو حل شود.
وي گفت: ما امروز تاييد كرديم نه چين و نه روسيه، حتي حاضر به حمايت از قطعنامه احتمالي شوراي امنيت كه حاوي مفادي براي زمينه سازي تهديد ايران و اعمال زور و فشار عليه ايران باشد، نيستند، چه رسد به اين كه از تدابير نظامي حمايت كنند.
از همين رو به زودي ۱۱۴ عضو جنبش غيرمتعهدها در نشستي كه اواخر ماه جاري ميلادي برگزار مي شود مواضع خود را درباره برنامه هسته اي ايران مشخص مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كوالالامپور سيد «حميد البار» اعلام كرد كه برنامه هسته اي ايران در نشست ۲۷ مه (۶ خرداد) وزراي خارجه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در كوالالامپور مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
بنا بر اين گزارش، در نشست وزرا همچنين مقدمات نشست سران اين جنبش كه قرار است اواخر ماه جاري ميلادي برگزار شود تبيين خواهد شد.
به گزارش روزنامه مالزيايي «استارديلي» ، البار به اين روزنامه تأكيد كرد: «ما اميدواريم بحراني كه ايران با آن مواجه است به درگيري نظامي نينجامد زيرا دنيا نيازي به مناقشه تازه اي ندارد.»
وي كه كشورش رياست كنوني جنش غيرمتعهدها را برعهده دارد و جمهوري اسلامي ايران نيز عضوي از اين گروه به شمار مي رود بار ديگر بر اين كه غيرمتعهدها با استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي مخالف نيستند، تأكيد كرد.پس از دي هشت اين دومين اجلاس منطقه اي است كه بر حق صلح آميز ايران تأكيد دارد.
كشورهاي خليج فارس
وزير خارجه ايران در حالي راهي بحرين مي شود كه همكار روسي او نيز به كشورهاي منطقه مي رود.
خبرگزاري فرانسه به نقل از يك منبع ديپلماتيك روس گزارش داد كه سرگئي لاوروف هفته آينده به كشورهاي حاشيه خليج فارس سفر و با مقامات اين كشورها درباره مسايل مختلف از جمله برنامه هسته اي ايران گفت وگو خواهد كرد.
سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه كه سفر خود را در تاريخ ۲۱ مه (۳۱ ارديبهشت) آغاز خواهد كرد، از قطر، كويت و عربستان سعودي بازديد خواهد داشت و قرار است با مقامات سعودي درباره روابط دوجانبه، تحولات منطقه اي از جمله برنامه هسته اي ايران مذاكره كند.
وزير امور خارجه روسيه به مدت دو روز در رياض اقامت خواهد داشت و گفت و گوهاي وي مسايل مربوط به عراق و فلسطين را نيز دربر خواهد گرفت.
اين گزارش حاكي است، روسيه و عربستان هر دو بر حل برنامه هسته اي ايران از طريق مذاكره تأكيد كرده اند.
همكاري ايران با آژانس
به گزارش مهر يك مقام آگاه از سفر گروه جديدي از بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي به ايران براي انجام بازرسي هاي عادي در چارچوب ان پي تي خبر داد.
وي با اشاره به ادامه همكاريهاي گسترده و شفاف ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد: يك گروه ۴ نفره از بازرسان آژانس روز جمعه هفته جاري وارد ايران خواهند شد و در مدت اقامت خود به بازرسي و مونيتورينگ فعاليتهاي جاري هسته اي ايران از جمله در اصفهان و نطنز خواهند پرداخت.
به گفته اين مقام آگاه بازديد از پارك لويزان در برنامه اين گروه وجود ندارد.

مخالفت چين و روسيه با تهديد ايران
گروه سياسي: نخست وزير استراليا، سازمان ملل را براي حل مساله هسته اي ايران به چالش كشيد و از سوي ديگر چين و روسيه به شدت با اعمال زور عليه ايران مخالفت كردند.
جان هاوارد، نخست وزير استراليا كه سه شنبه گذشته با كاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريكا و دونالد رامسفلد، وزير دفاع اين كشور ديدار كرد گفت:  اكنون زمان آن است كه شوراي امنيت سازمان ملل موضع گيري كند.به گزارش آسوشيتدپرس هاوارد افزود: اكنون زمان آن است كه سازمان ملل به ويژه شوراي امنيت قابليت  خود را اثبات كند.وي كه از انتقادات جهاني از استراليا، آمريكا و انگليس به علت به راه انداختن جنگ در عراق به ستوه آمده است گفت:  همچنان اين انتقاد را رد مي كنم؛ اكنون فرصتي است تا سازمان ملل كار كند.در روسيه اما مقامات نظامي هر گونه چالش نظامي را غيرمنطقي خواندند. رئيس ستاد مشترك نيروي نظامي روسيه، حمله نظامي احتمالي آمريكا به ايران را يك اشتباه سياسي و ديپلماتيك بسيار جدي از جانب آمريكا دانست.به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از پكن ، سرگئي  لاوروف  وزير خارجه روسيه  نيز گفت  كه  انجام  مذاكرات ، كليد حل  بن بست  هسته اي  ايران  با غرب  است  ومسكو و پكن  از تصويب  هر قطعنامه اي  در سازمان  ملل  كه  بهانه اي  براي  استفاده  از زور باشد، حمايت  نمي كنند.لاوروف  پس  از ديدار با لي  جائوشينگ  همتاي  چيني  خود در پكن  همچنين گفت : روسيه  براي  حل  و فصل  مسائل  هسته اي  ايران  و شبه  جزيره  كره ، همواره موافق  استفاده  از تلاش هاي  سياسي  و ديپلماتيك  بوده  است .وزيرامورخارجه  روسيه  ادامه  داد: هيچكس  نبايد اين  كشورها را تهديدكند و يا (عليه  آنها) از قدرت  نظامي استفاده  كند. روسيه  و چين  به قطعنامه هايي  كه  بهانه اي  براي  استفاده  از زور باشند، راي  نمي دهند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |