چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۷ - May 17, 2006
۳۳ هزار كودك بي شناسنامه در انتظار لايحه دولت
نمايندگان به اعطاي تابعيت از مادر به فرزند راي ندادند
003168.jpg
گروه اجتماعي - زهرا رفيعي: نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز به طرح كميسيون حقوقي مبني بر اعطاي تابعيت از طريق مادر به فرزند راي مثبت ندادند.
محمد دهقان مخبر كميسيون حقوقي و قضايي مجلس دليل اين مسئله را ارائه لايحه مشابه از سوي دولت عنوان كرد و گفت: لايحه دولت كه وزارت امور خارجه تهيه كرده است جامع تر است در صورتي كه طرح مجلس فقط به دو ماده ۹۴۶ و ۹۷۴ قانون مدني توجه كرده است.
وي كه از مخالفان اعطاي تابعيت ايراني از مادر به فرزند است ،گفت: كميسيون حقوقي مجلس به دنبال تصحيح مواد تابعيت مضاعف بود تا از طريق آن تنها مشكلات تابعيت فرزنداني كه مادر ايراني دارند و در ايران به دنيا آمده اند به عنوان يك استثنا مرتفع شود.وي با تاكيد بر اهميت حفظ كيان خانواده گفت: در حال حاضر براساس قانون، مرد ايراني با هر زني كه ازدواج كند تابعيتش را به فرزندش مي دهد.
محمد دهقان در صحن علني مجلس در مورد طرح كميسيون قضايي گفت: براي اينكه كساني كه از مادري ايراني متولد مي شوند در ايران يا در خارج تابع ايران شوند بايد كار كارشناسي صورت گيرد، لذا بايد بر اين كار نظم حاكم كرد و نبايد بدون حساب و كتاب عمل كرد. نبايد درهاي كشور براي اعطاي هر تابعيت باز شود و با نوشتن طرح دو خطي قانون تابعيت را به هم ريخت چون اين امر شامل بحث هاي امنيتي، جمعيتي، بزهكاري و بي هويتي است.
عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس تصريح كرد: ما با حل مشكل موافق هستيم ولي بايد مشكل به نوع ديگري حل شود.
شهريار مشيري، نماينده بندرعباس در موافقت با اين طرح و مخالفت با رد آن گفت: ما اعتقاد به زبان مادري و سرزمين مادري داريم، چرا نبايد مليت مادري هم داشته باشيم.
وي با اشاره به اين كه تنها چند كشور جهان سومي هستند كه مليت و تابعيت آنها از مرد انتقال مي يابد، افزود: عدم اعطاي تابعيت از مادر به فرزند عوارضي را به وجود آورده كه باعث شده عده اي از فرزندان اين زنان بدون شناسنامه باشند و هيچگونه امتيازي به آنها تعلق نگيرد.
در ادامه محصل همداني در مخالفت با طرح ارائه شده اظهار داشت: در حال حاضر عده اي از افغانستان و عراق به ايران آمده و در ايران ازدواج كرده و ماحصل ازدواج آن فرزند است.وي گفت: برخي پدران خارجي همسران خود را با چند فرزند تنها گذاشته اند و الان تحصيلات آنها دچار مشكل است و به همين دليل بهتر است كه ما تابعيت را نقل كنيم و در خصوص آنها توضيح بيشتري بدهيم.
در جلسه علني مجلس ديروز، ۱۰۶ نفر از نمايندگان با اعلام كفايت مذاكرات به اين طرح راي ندادند و قرار شد منتظر مطرح شدن لايحه دولت شوند، اما حاصل ازدواج زناني ايراني با اتباع خارجي، كودكاني است بي هويت و بي شناسنامه كه هيچ حقوق شهروندي ،انساني، سياسي ، اجتماعي و فرهنگي برايشان در نظر گرفته نمي شود. تعداد كودكاني كه حاصل اين گونه ازدواج ها هستند ۳۳ هزار نفر است.
تصميم نمايندگان در حالي است كه عفت شريعتي نماينده مشهد چند روز پيش در نطق پيش از دستور نسبت به مشكلات عديده كودكان حاصل از ازدواج زن ايراني با مرد خارجي به نكاتي تاكيد كرده بود. وي گفت: از لحاظ نظري تابعيت به دو نوع است. در تابعيت «خون» رابطه نسبيت ملاك قرار مي گيرد و در سيستم «خاك» تابعيت محل تولد به طفل داده مي شود كه هر يك از اين دو نوع تابعيت داراي اشكالاتي است. براساس ماده ۹۷۶ قانون مدني ايران ،در برخي موارد سيستم خون و در برخي ديگر سيستم خاك اعمال شده، اما قاعده اصلي براساس خون است.
شريعتي افزود: طبق بنده دو ماده ۹۷۶ قانون مدني كه سيستم خون تابعيت پدر ملاك است، مشكلات عديده اي مانند نداشتن شناسنامه، محروميت از تحصيل و محروميت مالكيت به ارث و مشكلات هويتي براي اطفالي كه مادر ايراني و پدر خارجي دارند به وجود آمده است كه اين امر مغاير با شئونات شرع مقدس اسلام و مقام و منزلت زن ايراني و فرزندان بي هويت آنان نيز برخلاف انسانيت، حقوق بشر و دموكراسي است.
پيش از اين نيز لاله افتخاري، نماينده مردم تهران در مجلس، در ديدار با جمعي از زنان ازدواج كرده با اتباع بيگانه گفته بود: ازدواج زنان ايراني با اتباع بيگانه از ديدگاه اسلامي و شرعي درست بوده است، پس دولت بايستي به اين قضيه توجه داشته باشد.وي افزوده بود: زمينه صدور شناسنامه براي فرزندان حاصل از اين گونه ازدواج ها بايستي تابعيت از خاك به خون برگردد و با توجه به تابعيت مادر ايراني براي فرزندان آنان شناسنامه صادر شود.
براساس طرح نمايندگان كميسيون حقوقي مجلس قرار بود ماده ۹۶۴ به اين گونه اصلاح شود: روابط ابوين و اولاد تابع قانون دولت متبوع پدر است مگر اين كه تابعيت از طريق مادر به وي اعطاء شده باشد يا نسبت طفل فقط به مادر مسلم باشد كه در اين صورت روابط بين طفل و مادر او تابع قانون دولت متبوع مادر خواهد بود. همچنين در صورتي كه اين طرح تصويب مي شد كساني كه پدر و مادر در آنها ايراني هستند اعم از اين كه در ايران يا در خارج متولد شده باشند تبعه ايران محسوب مي شدند البته كليات اين طرح در كميسيون قضايي و حقوقي مجلس به تصويب نرسيده است.

معاون وزير بهداشت اعلام كرد:
كمبود نيروي انساني و تخت دراورژانس
بيمارستان هاي كشور
گروه اجتماعي، مريم غفاري: معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر اورژانس بيمارستان ها در كشور مانند تبعيدگاه هستند.
دكتر سيد مؤيد علويان افزود: كمبود نيروي انساني، كمبود تخت، كمي حقوق و شيفت هاي سخت همواره كاركنان اين بخش را دچار مشكل كرده است كه براي حل اين معضل بايد تعريف درستي از تخت هاي اورژانس و ميزان حقوق آن تعريف كنيم. معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: براي توزيع عادلانه امكانات، نيروي انساني و دسترسي آسان مردم به تمامي خدمات بايد نحوه ارايه خدمت سطح بندي شود تا به عدالت در سلامت نزديك شويم.
وي با بيان اين كه نيازمند بازنگري در آئين نامه ها و صدور پروانه ها هستيم، گفت: از تمامي انجمن هاي علمي متخصص در رشته هاي مختلف مي خواهيم كه با وزارت بهداشت در جهت بازنگري اين آئين نامه ياري كنند تا بتوانيم با كاري كارشناسي به اهداف عاليه در اين بخش نايل آييم.
وي با اشاره به تشكيل كميته اي به عنوان كميته اصلاح ساختار اورژانس بيمارستان ها در معاونت سلامت وزارت بهداشت، گفت: بخش هاي اورژانس، نهادهايي هستند كه ارائه خدمات حرفه اي و فوريت هاي پزشكي به بيماران را بر عهده دارند. اين خدمات داراي ويژگي هاي خاص خدمت بوده و كيفيت آن از ابعاد مختلف شامل دسترسي، ايمني، قابليت پذيرش، كارآيي و اثربخشي عملكرد و استمرار يا دوام خدمت مورد توجه مي باشد. از سوي ديگر اورژانس بيمارستان هرگز ايستا و مصون از تحولات برون سازماني و درون سازماني نمي باشد. تغييرات اپيدميولوژيك، اقتصادي، دگرگوني در ضوابط و قوانين درماني، پوشش بيمه اي،  تغيير در وضعيت رقبا و نظاير آن بر فعاليت كمي و روند كيفيت خدمات اثر قابل توجهي مي گذارند. بنابراين اطمينان از عملكرد مطلوب خدمات اورژانس و تحقق ميزان بهبود در هر بعد از كيفيت نيازمند اندازه گيري و پايش مداوم است.
رضايت مندي بيماران، جلوگيري از اتلاف وقت و صرفه جويي زماني، پايش شاخص هاي باليني، شفاف سازي مسئوليت ها و اختيارات از جمله مواردي هستند كه مي توانند پايه و اساس استانداردهاي مراقبتي در بخش اورژانس باشند.
بر اساس اين گزارش، توقف طولاني مدت در اورژانس امكان ارائه خدمات به ساير بيماران نيازمند به فوريت هاي پزشكي را كاهش داده و اين امر موجب نارضايتي بيماران و افزايش تلفات ناشي از حوادث خواهد شد.
با توجه به اين كه درصد كمي از مردم علي رغم درصد بالاي تصادفات و حوادث در سطح تهران از آمبولانس اورژانس استفاده مي كنند ،بايستي برنامه اي براي ارتقاي كيفيت مراقبت پيش بيمارستاني و استفاده بهينه از سيستم اورژانس تدوين گردد تا از تعداد مرگ ومير ناشي از تروما كم گردد.
با توجه به هدف خدمات پيش بيمارستاني و به حداقل رساندن ضايعات از طريق انتقال سريع و مطمئن مصدوم به بيمارستان سيستم جامع تروما طراحي شود تا مردم بتوانند برحسب موقعيت زماني و مكاني از خدمات اورژانس براي كليه مصدومين نيازمند به مراقبت هاي حاد در هر نوع آسيب  به طور مناسب استفاده نمايند.

وزير ارشاد :
بايد انگيزه هاي كتاب خواندن را تقويت كنيم
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: بايد در امر خريد و خواندن كتاب جاذبه هايي ايجاد كرد تا گرايش به اين موضوع بيشتر شود. همان طور كه در خريد هر كالايي تبليغ اهميت دارد، بايد در كتاب نيز به اين مهم توجه شود.
به گزارش همشهري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي صبح ديروز در آيين آغاز به كار سومين گردهمايي مديران امور كتابخانه هاي عمومي كشور با اعلام اين مطلب گفت: در ايام برگزاري نمايشگاه كتاب تهران كه توام با نشاط بود، افراد با شور و شعف خاصي و به دور از دغدغه هاي روزمره شان كتاب مي خريدند، اما بر اين باورم كه درصد قابل توجهي از اين افراد، بدون اين كه  كتاب را بگشايند، فقط آن را به كتابخانه هاي شان اضافه مي كنند.
صفار هرندي افزود: كتاب در ايران از انبار ناشران به انبار كتابداران مي رود، البته باز هم جاي خوشبختي است كه اين عمل به رونق اقتصادي نشر كمك مي كند.
وي با اشاره به اين كه كتاب رفيق بي كلكي است كه مردم آن را انتخاب مي كنند گفت: البته همه كتاب ها رفيق نيستند و ما كتاب نارفيق هم داريم و فقط صرف خريد كتاب براي نگهداري در قفسه ها خوشايند نيست و اين يعني به بند كشيدن كتاب كه اصلاً خوب نيست.
صفار هرندي در ادامه به سخنان دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور درباره اضافه شدن سالانه ۸۰۰ جلد كتاب به منابع كتابخانه هاي كشور اظهار كرد: بايد بررسي شود كه از همين ۸۰۰ جلد كتابي كه سالانه به كتابخانه هاي عمومي اضافه مي شود، چند جلد آن به دست مردم مي رسد و مردم آن را مطالعه مي كنند كه البته آمار خوبي به دست نخواهد آمد.
وي تصريح كرد: در سفرهاي استاني هيات دولت و در جريان بازديد از كتابخانه هاي عمومي متوجه شدم اغلب كتاب هاي موجود در كتابخانه دست نخورده است و مثل ويتريني نامناسب، چشم را مي آزارد. كتابي چشم نواز است كه در اثر خواندن شدن، از حالت عادي خارج شده باشد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تأكيد كرد: براي گسترش نهضت كتابخواني بايد به طرف جوانان و نوجوانان برويم و با نيازسنجي، كتابخانه ها را تجهيز كنيم، البته بايد نيازها و خواسته هاي مشروع و صحيح مخاطبان را در نظر بگيريم.
كتابخانه هاي عمومي
همچنين پيش از سخنان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، مهندس ملك احمدي، دبير كل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور با ارائه گزارشي از وضعيت كتابخانه هاي عمومي كشور گفت: سال گذشته حدود ۲ ميليارد وچهارصد ميليون تومان اعتبار براي تجهيز كتابخانه هاي عمومي سراسر كشور اختصاص يافت كه سهم هر كتابخانه از اين اعتبار حدود يك ميليون بوده است.
وي در ادامه از اجراي طرح مكانيزاسيون و بيمه كتابخانه هاي عمومي سطح كشور خبر داد و افزود: اساسي ترين اقدام براي به روزرساني كتابخانه ها، مكانيزه كردن آنهاست و بايد فعاليت كتابخانه ها از روش سنتي به روش مكانيزه تبديل شود.
ملك احمدي اضافه كرد: مقدمات اجراي طرح جامع فناوري اطلاعات در كتابخانه هاي عمومي فراهم شده است، البته توسعه فناوري اطلاعات در كتابخانه هاي عمومي كشور از امسال شروع شده است و طي مدت سه سال اين طرح به طور كامل اجرا مي شود.

يك سوم دانشجويان با كمبود خوابگاه مواجه هستند
گروه علمي فرهنگي: وزير علوم با تاكيد بر اين كه به شدت از نظر خوابگاهي در مضيقه قرار داريم گفت: در حال حاضر يك سوم دانشجويان ما با كمبود خوابگاه مواجه هستند اين درحالي است كه بر اساس اهداف برنامه چهارم توسعه بايد تا سه سال آينده سه ميليون و هفتصد هزار دانشجو در كشور به تحصيل مشغول شوند.
دكتر محمدمهدي زاهدي ديروز در مراسم تقدير از خيرين خوابگا ه ها در كوي دانشگاه تهران افزود: خيرين دانشگاهي از مصاديق بارز كساني هستند كه بحث انفاق را در جهت علم و دانش به درستي انجام داده اند. همانطور كه همه مي دانند مهمترين امور خيريه در راستاي علم و دانش صورت مي گيرد. بنابراين خدمت به علم به هر نوعي خدمت به خلق خداست و اين موضوع بارها در قرآن نيز مورد تاكيد قرار گرفته است.
وزير علوم با اشاره به رشد كمي دانشگا ه هاي كشور افزود: در اوايل انقلاب تنها ۱۷۰ هزار دانشجو به تحصيل اشتغال داشتند كه در حال حاضر اين تعداد به دو ميليون و چهارصد هزار دانشجو افزايش يافته است. اين امر رشد كمي علمي را در كشور توجيه مي كند و در هيچ كشوري طي ۲۵ سال رشد چهارده برابري تعداد دانشجو ديده نشده است.
وي اضافه كرد: با توجه به اينكه كشور ما در سال هاي اخير با رشد كمي و كيفي در توليد علم مواجه بوده رسالت ما مسئولين و شما خيرين براي توسعه علم و دانش چند برابر شده است.
دكتر زاهدي اظهار داشت: افرادي در دانشگا ه ها سرمايه گذاري مي كنند كه احساس نياز دانشگا ه ها و اهميت علم ودانش را به درستي تشخيص داده باشند كه شما خيرين دانشگاه ساز نيز از اين دسته افراد به شمار مي آييد.
وي افزود: دانشجويان در صورتي با سرعت بيشتر به پيشرفت هاي كمي و كيفي علمي دست مي يابند كه در محيطي مناسب پرورش داده شوند بنابراين بايد بستر سازي مناسب براي فراهم كردن امكانات لازم در جهت ارتقاي سطح علمي آموزشي دانشجويان انجام داد.
وزير علوم ابراز نگراني كرد: بسياري از خوابگا ه ها در كشور فرسوده هستند و مسئولين دانشگاهي از اسكان دانشجويان در اين مكان ها نگران اند.
به گزارش مهر، زاهدي به وضعيت خوابگا ه هاي متاهلين اشاره كرد و گفت: اين خوابگا ه ها در وضعيت مناسبي به سر نمي برند و دانشگا ه هاي كشور شديدا از اين نظر فقير هستند و نياز به احداث خوابگا ه هاي متاهلين جديد احساس مي شود .اين درحالي است كه سنت ازدواج حسنه است و ازدواج دانشجويان به سلامت محيط كمك مي كند.
وي اظهار داشت: در سال جاري تراكم در خوابگا ه ها بسيار بالا بوده به طوري كه در برخي اتاق ها تعداد ۸ دانشجو اسكان داده شده اند.

۵۰ هزار خانوار تحت پوشش كميته امداد
ايسنا: معاون برنامه ريزي و امور مجلس كميته امداد خبر داد: ۵۰ هزار خانوار در نوبت دريافت خدمات امسال تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) قرار مي گيرند.
محمدحسين حسيني فشمي افزود: ۳۰۰هزار خانوار پشت نوبت دريافت خدمات از كميته امداد امام خميني(ره)، قرار دارند كه از اين تعداد ۸۰ هزار خانوار شناسايي شده و مستحق برقراري مستمري هستند. مستمري مددجويان كميته امداد به تناسب بعد خانواده از ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان پرداخت مي شود.

كاهش سهم بيمه، صندوق تأمين اجتماعي
را ورشكسته مي كند
فارس: معاون امور استانهاي سازمان تأمين اجتماعي در انتقاد به موضوع كاهش نرخ حق بيمه كارفرمايان تاكيد كرد: هرگونه كاهش سهم بيمه، صندوق تامين اجتماعي را قطعا ورشكست خواهد كرد.
عزيز بيگي گفت: در طرح موضوعاتي مثل كاهش سهم بيمه پرداختي توسط كارفرمايان حتما بايد به نظرات كارشناسي مسئولان مرتبط نيز توجه شود و حداقل از تجربيات كارشناسان سازمان تأمين اجتماعي كه اين تصميم گيري ارتباط مستقيم با آنها دارد، استفاده شود.
وي در ادامه افزود: پيشنهاد دهندگان طرح كاهش سهم بيمه كه يكي از دلايل اصلي اين طرح را اشتغال زايي عنوان مي كنند مي توانند به آمار و اطلاعات مربوط به ماده ۱۰۳ قانون برنامه چهارم براي بازنشستگي پيش از موعد در مشاغل سخت و زيان آور مراجعه كنند و ببينند كه چقدر اجراي اين قانون باعث ايجاد اشتغال و رفع بحران بيكاري در كشور شده است. معاون امور استانهاي سازمان تأمين اجتماعي تاكيد كرد: سازمان تأمين اجتماعي سازماني بين نسلي است و فقط مربوط به شاغلان همين مقطع زماني نمي شود، اگر تا به حال ۲۰ درصد حق بيمه كارگر توسط كارفرما، ۷ درصد توسط بيمه شده و ۳ درصد توسط دولت پرداخت مي شود، اين حق بيمه ها منابع صندوق به حساب مي آيند و با كم شدن حق بيمه و در نتيجه آن كاهش منابع صندوق چگونه مي توان به بازنشستگان آينده اين صندوق خدمات پرداخت كرد.
بيگي گفت: كاهش سهم بيمه در هيچ جاي دنيا مرسوم نيست و سازمانهاي بيمه گر براي اينكه بتوانند خدمات مطلوب تري را به بيمه شدگان خود ارائه كنند نرخ حق بيمه را افزايش مي دهند نه اينكه آن را كم كنند و صندوق بيمه گر را ورشكست و وضعيت تمام بيمه شدگان آن را به خطر بيندازند.

دادسراها به صورت ويژه با توزيع كنندگان
قرص هاي روان گردان برخورد مي كنند
فارس: سخنگوي قوه قضاييه گفت:  با توجه به اهميت موضوع برخورد با توزيع كنندگان قرص هاي روان گردان، دادسراهاي سراسر كشور به طور ويژه با اينگونه افراد برخورد قاطع خواهند كرد.
جمال كريمي راد افزود: تمامي پرونده هاي تشكيل شده در مورد برخورد با عوامل تهيه و توزيع قرص هاي روان گردان در دادگاه ها و دادسراهاي انقلاب با جديت و قاطعيت رسيدگي مي شود.
سخنگوي قوه قضائيه هدف از توزيع قرص هاي روان گردان را در جامعه آلوده كردن جوانان كشور ذكر كرد و گفت: خانواده ها بايد كنترل لازم را بر دوستان فرزندان خود داشته باشند و حضور فرزندانشان در ميهماني ها نيز حتما با اطلاع آنها انجام شود.
وزير دادگستري اضافه كرد: جوانان با ارزش ترين سرمايه هاي اين كشور هستند و وظيفه ماست تا در حفظ و حراست از اين سرمايه هاي عظيم كوشا باشيم و قوه قضائيه نيز بر اساس وظايفي كه قانون اساسي بر عهده آن قرار داده است و با توجه به اهميت اين موضوع دادسراهاي سراسر كشور را ملزم نموده تا با قاطعيت با عوامل تهيه و توزيع اينگونه قرص ها برخوردكند.

پوشش پليس زن مي  تواند متناسب با نوع عمليات باشد
ايلنا:  پوشش پليس زن در ايران يونيفورم نظامي با نصب درجه روي آستين، مقنعه و چادر است؛ اما آنها مجاز هستند براساس تشخيص فرمانده خود در برخي عمليات  ها از پوشش چادر استفاده نكنند و در مكان  هاي خاص زنانه نيز لزومي به پوشش چادر نيست.
فريبا شايگان، رئيس پليس زن، گفت: به منظور اجراي احكام اسلام، تشكيل پليس زن در كشورهاي اسلامي ضروري است.
وي، در ادامه  افزود: توسعه و كارآمدسازي پليس، ايجاد گشت  هاي امنيت به وسيله پليس زن، حمايت از كودكان و زنان آسيب  ديده، ايجاد مراكز نگهداري مناسب و مراقبت از قربانيان خشونت، بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي با تاكيد بر نقش پليس زن در كشورهاي اسلامي، يادآور شد: نوع آموزش  هاي ارايه شده به پليس مرد و زن، با توجه به ماموريت  هاي آنان بايد متفاوت باشد. تجربه ايران در آموزش و ايجاد پليس زن مي  تواند توسط كشورهاي اسلامي ديگر مورد استفاده قرار گيرد.
وي با اشاره به اين كه زنان سهم بسيار مهمي در پيشرفت و توسعه كشور دارند، افزود: در مبادي ورودي و خروجي كشور نمي  توان زنان را توسط پليس مرد بازرسي بدني كرد، همچنين مردان پليس نمي  توانند براي ورود به شبكه  هاي مخوف قاچاق زنان و شناسايي آنان كه يكي از روش  هاي متداول دستگيري مجرمان است، اقدام كنند. شايگان، خاطرنشان  كرد: زنان عفيف و نجيب به دليل حفظ آبرو، شرم و حياي مقدس خود، از ظلم و ستمي كه به آنان روا شده، صرف  نظر مي  كنند؛ زيرا نمي  توانند جزئيات ماجرا را به پليس مرد بازگو كنند.
رئيس مجتمع آموزش عالي كوثر، با اشاره به فعاليت پليس زن در ايران، افزود: آزمون رانندگي و صدور گواهينامه براي زنان، صدور گذرنامه، مشاوره در كلانتري  ها براي مراجعات خانواده  ها و بانوان و ارايه خدمات مددكاري اجتماعي به خانواده  هاي شهدا، همچنين بازرسي زنان در ايستگاه  هاي كنترلي و مبادي ورودي و خروجي كشور، دستگيري و بدرقه متهمان زن، تحقيق و بازجويي از زنان، كنترل اماكن مربوط به زنان و بررسي صحنه جرم زنان، از مهمترين فعاليت  هاي انتظامي زنان پليس در ايران است.

ورود گداي خارجي ممنوع شد
گروه اجتماعي- ورود اتباع متكدي پاكستاني به كشور ممنوع شد.
معاون امور اجتماعي و شوراهاي وزارت كشور درباره ورود اتباع پاكستاني و تكدي گري آنان گفت: «اتباع پاكستاني كه به عنوان متكدي در كشور باقي مي مانند الزاماً در اين ايام وارد كشور نمي شوند، بلكه در طول سال وارد شده اند.» دكتر محمدرضا مجيدي گفت: «ديگر شاهد ورود گدايان اتباع خارجي به كشور نخواهيم بود.»
به گزارش ايلنا او تاكيد كرد: «با توجه به اينكه در حال حاضر ورود و خروج اتباع به كشور كاملاً كنترل شده صورت مي گيرد، ديگر شاهد ورود متكديان اتباع بيگانه به كشور نخواهيم بود.» مجيدي اين بار وعده اجراي برنامه هاي مناسب در مرزها را داد و افزود: «براي كنترل مرزهاي شرقي بايد برنامه هاي مناسب اجرا شود و براي بحث متكديان اتباع نيز در داخل شهر برنامه ريزي شود.»
هر چند او معتقد است تعداد متكديان اتباع بسيار ناچيز است اما رسول خادم، رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران، گفت: «بسياري از متكديان از اتباع بيگانه هستند؛ اما در حال حاضر آمار دقيقي از تعداد آنها نداريم.» شواهد سراسر پايتخت نيز بيانگر لهجه هاي غيرايراني مورد استفاده گدايان است.
گفتني است كه بحث جمع آوري متكديان از چندي پيش پس از اعلام نارضايتي عمده مردم داغ تر شد و سرانجام از روز ۲۲ارديبهشت در پايتخت و كرج طرح جمع آوري اين گروه در دستور كار قرار گرفته و اجرا شد.

پروانه مطب پزشكان از ابتداي تير ماه تمديد مي شود
گروه اجتماعي: طبق يك برنامه زمان بندي شده از اول تير ماه تا پايان مهر ماه سال جاري پروانه مطب بيش از ۱۰۰ هزار نفر عضو سازمان نظام پزشكي كشور صادر و يا تمديد مي شود.
به گزارش ايسنا، دكتر احمدرضا جمشيدي معاون نظارت و برنامه ريزي اين سازمان با اعلام اين خبر به ايسنا گفت:  بر اساس قانون جديد سازمان نظام پزشكي، مسئوليت صدور پروانه مطب پزشكان به اين سازمان واگذار شده كه طي يك سال گذشته با اجراي اين قانون فقط در سازمان مركزي نظام پزشكي در تهران ۵ هزار پروانه مطب صادر شده است.
وي با اعلام اين كه اعتبار ۵ ساله كه از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي پروانه مطب پزشكان صادر شده اول تيرماه سال جاري پايان مي پذيرد، گفت: اعضاي اين سازمان بايستي بر اساس جدول زمان بندي اعلام شده با در دست داشتن كارت ملي، يك قطعه عكس، كارت نظام پزشكي، گواهي تسويه حساب از نظام پزشكي،  گواهي نهايي آموزش مداوم و پرداخت هزينه هاي مربوطه و با مراجعه به نظام پزشكي هاي سراسر كشور نسبت به تجديد عضويت و يا تمديد پروانه هاي مطب خود اقدام نمايند.

دختران مركز نگهداري «اميدوار» همچنان بلاتكليف هستند
003171.jpg
ايلنا: رئيس انجمن مددكاران ايران، اعلام كرد: دختران مركز نگهداري «اميدوار» همچنان بلاتكليف هستند و مركز مشخصي براي آنها در نظر گرفته نشده است.
مصطفي اقليما، رئيس انجمن مددكاران ايران، گفت: هنوز فكري براي پناه دادن به دختران مركز «اميدوار» نشده و هر كدام از آنها به يكي از مراكز بهزيستي انتقال يافته  اند. وي افزود: برخي از آنان، به مراكز اورژانس اجتماعي سپرده شده  اند كه اين مراكز ظرفيت محدودي داشته و تنها كارايي نگهداري كوتاه از آسيب  ديدگان را دارند. براي بار دوم نامه  اي به رئيس جمهور ارسال شده تا به وضعيت دختران اين مركز رسيدگي شود؛ اما هنوز هيچ اقدامي براي ساماندهي آنها نشده است.
وي تصريح كرد: حضور اين افراد در مراكز اورژانس اجتماعي درست نيست و بايد يك مركز مشخص براي آنها در نظر گرفته شود. از بهزيستي مي  خواهيم كه نسبت به سرنوشت اين افراد بي  تفاوت نباشد و وضعيت آنها را پيگيري كند.
گفتني است؛ مركز نگهداري از دختران آسيب  ديده و در معرض آسيب «اميدوار» سال گذشته، پس از اختلاف  هايي كه در مورد ساختمان اين مركز، بين بهزيستي و بنياد مستضعفان بود، با حكم قضايي تخليه شد و مددجويان اين مركز هنوز محل استقرار دائمي ندارند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |