فروش و بازخريد آييننامه جزئيات
دولت كاركنان به كارگاهها
ايران اقتصاد از كوتاه
ايراني انحصار ايراني ، توسعه
نيمهتمام پروژههاي اجراي در
صرفهجويي درصد 30(ارزش مهندسي)
:عمراني
ميآورد بههمراه را
نوين فناوريهاي سوء آثار با مقابله
نيست امكانپذير زيستي
فروش و بازخريد آييننامه جزئيات
دولت كاركنان به كارگاهها
.شد ابلاغ اجرايي دستگاههاي به دولت رسمي كاركنان بازخريد نحوه آييننامه
طبق كه شركتهايي و دولتي موسسات وزارتخانهها ، به آييننامه اين ما خبرنگار گزارش به
اصلاح براي آذرماه پايان تا داده اجازه ميكنند ، دريافت زيان سال 81كمك بودجه قانون
كه را خود وغيرماهر رسمي داوطلب كاركنان متخصص ، نيروهاي افزايش و انساني نيروي ساختار
.كنند بازخريد نباشند بازنشستگي شرايط واجد
غيردانشگاهي تحصيلي مدرك داراي مستخدمان به غيرماهر نيروهاي عنوان آييننامه اين طبق
واگذاري امكان و نبوده ذيربط دستگاه اصلي و تخصصي وظايف عهدهدار كه ميشود اطلاق
تشخيص.نباشند خدمت محل دستگاه نياز مورد و داشته وجود غيردولتي بخش به آنها مشاغل
شده گذاشته انساني نيروي برنامهريزي كميته برعهده دولتي دستگاههاي در غيرماهر نيروهاي
خواهد صورت يادشده كميته تاييد و مديره هيات پيشنهاد به امر اين دولتي شركتهاي در.است
.گرفت
و آنان كتبي درخواست به را خود كاركنان ميتوانند دولتي دستگاههاي آييننامه اين طبق
/معادل 5 پرداخت با قبول قابل خدمت سابقه سال هر ازاي به مربوط ، مقررات و قوانين براساس
خدمت بازخريد گرفته قرار بازنشستگي كسور مبناي كه فوقالعادههايي و حقوق آخرين ماه 4
.كنند
ذخيره داراي بازخريدي ، هنگام در آييننامه اين موضوع افراد چنانچه:است آمده ادامه در
محاسبه فوقالعاده و حقوق آخرين براساس مرخصي ايام به مربوط وجوه باشند ، استحقاقي مرخصي
.شد خواهد پرداخت دستگاه آن اعتبارات محل از و
.ميگيرند قرار اولويت در و معرفي بانكي تسهيلات از استفاده براي شده بازخريد افراد
.است نشده تعيين هنوز شود پرداخت آييننامه اين موجب به است قرار كه تسهيلاتي ميزان
پايان تا حداكثر شدهاند مكلف مديريت سازمان و مركزي بانك دارايي ، و اقتصادي امور وزارت
.برسند توافق به موضوع اين درمورد مهرماه ،
داد اجازه معادن و صنايع و ترابري و راه كشاورزي ، جهاد وزارتخانههاي به دولت هيات
خود كارگري و قراردادي پيماني ، داوطلب غيرماهر كاركنان غيرماهر ، رسمي كاركنان بر علاوه
.كنند بازخريد را
نيز و مازاد ماشينآلات و تجهيزات كارگاهها ، ميتوانند آييننامه اين مشمول دستگاههاي
افراد به مزايده تشريفات بدون و روز كارشناسي قيمت به را خود خودروهاي شامل منقول اموال
خدمت سال آخرين مزاياي و حقوق برابر چهار تا حداكثر فردي يا جمعي بهصورت شده بازخريد
.بفروشند ساله اقساط 7 و نقد بهصورت آنها
شرط به خود عالي شوراي يا عمومي مجمع تصويب با يافتهاند اجازه نيز دولتي شركتهاي
.كنند بازخريد آييننامه اين مفاد براساس را خود رسمي مستخدمان داخلي ، منابع از استفاده
ايران اقتصاد از كوتاه
ارزي سپردههاي سود نرخ
افزايش درصد يك ايران صادرات توسعه بانك مشتريان ارزي سپردههاي به پرداختي سود نرخ
.يافت
به آن معادل يا و دلار هزار يك حداقل با ارزي سپردههاي:كرد اعلام صادرات توسعه بانك
دورههاي در سپردهگذاري به ميتوانند افراد و بوده افتتاح قابل ديگر معتبر ارزهاي
يا و قابلپرداخت ارزي بهصورت ارزي سپردههاي سود.كنند اقدام بانك اين در متفاوت
.است سپرده اصل به شدن اضافه
كرمان -زاهدان راهآهن ساخت
وزير.است يافته اختصاص كرمان -زاهدان راهآهن ساخت به امسال اعتبار ريال ميليارد 110
آينده ماه دو در نيز بم تا كرمان مسير راهآهن خط:گفت خبر اين اعلام با ترابري و راه
هم:افزود چابهار بندر خاص اهميت به اشاره با ترابري و راه وزير.شد خواهد بهرهبرداري
.است ساخت دست در بندر اين در تني هزار جديد 60 اسكله يك اكنون
تمام نيمه طرحهاي
تومان ميليارد آن 30000 كامل اجراي براي كه دارد وجود كشور در ملي نيمهتمام طرح 9080
نيمهتمام كوچك طرح گفت45هزار برنامهريزي و مديريت سازمان رئيساست نياز اعتبار
طرحها اين تكميل براي نياز مورد اعتبار كه دارد وجود استانها در تاكنون سال 72 از نيز
مجموعه كه اين بر تاكيد با ستاريفر.است تومان ميليارد حدود 870 سال 79 قيمت به
خودداري جديد طرحهاي پيشنهاد از بايد نيمهتمام طرحهاي اتمام براي دولتي دستگاههاي
به.است شده خوبي توجه نيمهتمام طرحهاي اتمام به سال 81 بودجه در:كرد تصريح كنند ،
وام نيز دلار ميليارد دو حدود و داشته افزايش درصد حدود 50 اعتباراتعمراني كه طوري
.است يافته اختصاص طرحها اين براي قانوني مجوز با خارجي
بينالمللي استاندارد نبود
ايران فرودگاههاي درصد از 90 بيش:گفت ايران اسلامي جمهوري هواپيمايي بازرگاني معاون
مديره هيات عضو.ندارند را سنگين نقل و حمل توان و هستند دور بينالمللي استاندارد از
برنامهريزي و فرودگاهي امكانات تجهيز هوايي نقل و حمل توسعه عوامل از يكي:گفت هما
عضويت و جهان در هوايي بزرگ اتحاديه بهوجود 4 اشاره با صانعي احمد.است پرواز ساعت
نقل و حمل درصد كه 40 را اتحاديهها اين به ورود شرط آنها از هيچيك در ايران نداشتن
.كرد بيان اجتماعي و سياسي فرهنگي ، درزمينههاي توافق دارند اختيار در را دنيا هوايي
خصوصي بيمه شركت سه فعاليت
خبر امسال دوم نيمه طي كشور در خصوصي بيمه شركت فعاليت 3 از ايران مركزي بيمه كل رئيس
.داد
تاسيس اجرايي آييننامه به باتوجه خصوصي ، بيمههاي تاسيس تقاضاي از 30:گفت همتي
.است شدن نهايي درحال تقاضا مجوز 8 خصوصي بيمههاي
اكنون هم و داشته رشد درصد سالانه 15 بيمهنامهها صدور توسعه سوم برنامه در:افزود وي
ميزان:كرد تصريح بيمه كل رئيس.است شده صادر كشور در بيمهنامه هزار ششصد و ميليون 9
به امسال پايان تا كه است يافته افزايش ريال ميليارد هزار به 6 كشور در بيمه صنعت منابع
.ميرسد ريال ميليارد هزار 8
ايراني انحصار ايراني ، توسعه
موسيغنينژاد با وگو گفت
توسعه به رسيدن تا هنوز اقتصادي برنامههاي طراحي و تلاش همه اين با ايران چرا كه اين
است نهفته ايراني نخنماي و كهنه داستان همان در آن پاسخ حتم بهطور دارد زيادي فاصله
كشور اقتصادي توسعه برنامه اولين طراحي و سال 1327 از كه
.است داشته وجود امروز به تا -آمريكاييها توسط -
داراي حدي تا بتوان را توسعه سمت به كشور اقتصاد هدايت براي شده طراحي برنامههاي شايد
در فعال بنگاههاي و مردم نديدن تاريخي تب همان ميرسد نظر به اما دانست مدرن محتوايي
.باشد پايدار سرابي به توسعه تبديل محور اصليترين كشور اقتصادي عرصه
نحوه بودن محور دولت بهعبارتي يا كشور اقتصادي مناسبات در بالا از نگاه بودن حاكم
تحول هرگونه ايجاد رساندهكه جايي به را كار همواره برنامهها ، اين از بسياري اجراي
حتي كه فرآيندي.است بوده بالا از اجتماعي مهندسي يك انجام هميشهشبيه كشور در اقتصادي
-اقتصادي بنگاههاي و مردم -اجتماعي نيروهاي اصلي مشاركت براي جايي آن ، صف انتهاي در
نحلههاي تهمايهء ارتدكسدر انديشههاي سقوط از نشان شايد موضوع ايناست نداشته وجود
در تنها كه ميكشاند جايي به آخر در را اصلاحي هرگونه چشمانداز كه دارد ايراني انديشه
.دهد ادامه خود مسير به ميتواند دولت انحصار
حضور و دولت مابي قيم نيز وينشستهايم گفتوگو به غنينژاد موسي دكتر با باره همين در
و ميداند ايران عقبماندگي دليل اصليترين كشور اقتصادي عرصه در را تماماو و تام
.شود تعديل و تعريف مردم توسط بايد فقط واقعي اقتصاد:ميگويد
عليدهقان
بهدليل ما براي اما است موهبت يك اقتصادي لحاظ به جوان نيروهاي وجود
است شده تبديل بدبختي و معضل يك به آنها از استفاده در توان فقدان
برده را اقتصادي پديده اين آبروي شده انجام خصوصيسازي راستاي در كه واگذاريها اين
است
شده ارائه زيادي نظريههاي حال تابه ايران در توسعهنيافتگي و عقبماندگي علل درمورد
فقدان در را امر اين دليل برخي.داريم يافته توسعه كشورهاي از زيادي فاصله هنوز اما است
تحليل غيررسمي و رسمي نهادهاي نبودن فعال همچنين و توسعه پيگيري براي مستمر نيروهاي
چيست؟ باره اين در شما نظر.ميكنند
دو هر كه دارد وجود تئوري دو توسعهنيافتگي و عقبماندگي علل توزيع درخصوص كلي بهطور
كارشناسان ميان در آن بيان هم هنوز و داشته طرفداراني ايران در همواره نظريهها اين
شدن مطرح از ناشي نيز توسعه به رسيدن راه سر بر موجود مشكلات از بزرگي بخشاست رايج
نيست درست نظريهها اين از كدام هيچ چون ;است كشور اقتصادي عرصه در تئوري دو اين مداوم
تئوريها اين از يكيندارد را ايران عقبماندگي تاريخي مشكلات به پاسخگويي توان و
كه عوامل اين به را عقبماندگي دليل يعني.است امپرياليسم و استعمار وابستگي ، مساله
بيشماري نظريهطرفداران اين زمان از برههاي در.ميدهند نسبت هستند بيروني عنصرهاي
علمي راهكارهاي توسط تئوري اين بودن سست اكنون ولي بود كرده جمع خود دور به دنيا در را
رابطه در من.ندارد جدي مدافعان نظريه اين جهان در ديگر و رسيده اثبات به تجربي حتي و
مستعمره زماني كه ميكنم اشاره كشورهايي به كوتاه خيلي فقط انديشه اين بودن بيپايه با
آمريكا ، مثل) هستند جهان كشورهاي توسعهيافتهترين جزو الان ولي بودند قدرتمند كشورهاي
هرگز كه كشورهايي يعني.است داشته وجود نيز قضيه اين عكس حتي(كانادا و استراليا
حاضر درحال.نشدهاند توسعه كسب به موفق هم وقت هيچ اما نبودهاند ، قدرتي هيچ مستعمره
و ازبكستان افغانستان ، .ميآيند شمار به جهان كشورهاي عقبماندهترين جزو گروه اين نيز
.باشند كشورها اين براي مثال بهترين شايد لاتين آمريكاي و آفريقايي كشورهاي از برخي يا
مبناي هيچ و نيست صحيح اصلا عقبماندگي علل ارزيابي براي بيروني عامل طرح بنابراين
نظريه اينميشود مطرح كشوري درون و داخلي مسائل براساس ديگر تئوري.ندارد هم تئوريك
و تكنوكراتها سوي از نيز بيشتر و بوده كارشناسان از بسياري نظر مورد هميشه ايران در
نيروي و سرمايه كمبود ايران در كه است اين فوق تئوري محور.است شده ترويج دولتي مسوولان
.اقتصادي توسعه عيني شرايط فقدان يعني ;است توسعهنيافتگي و عقبماندگي اصلي علت متخصص ،
ايران پيش ، سال از 35 حداقل چون.نيست علمي و درست نيز مذكور نظريه كه است اين واقعيت
واردات به همواره كه داشته سرمايه آنقدر حتي. نبوده مواجه مالي سرمايه كمبود با
كاسته كشور اقتصادي مشكلات حجم از هرگز ولي كرده ، اقدام نيز مستعمل و نو ماشينآلات
هم علمي تكنولوژي انتقال معضل و متخصص نيروي كمبود با هميشه ايران ميگويند.است نشده
ما ولي است داشته وجود مطلوبي سطح در هميشه عنصر دو اين كه صورتي در بوده مواجه
به پاسخگويي توان تئوري دو اين كه شاهديم بنابراين.كنيم استفاده آنها از نتوانستهايم
.ندارند ميكند ، جستوجو را ايران در عقبماندگي اصلي علت كه پرسشي
كجاست؟ در اصلي مشكل پس
اشاره آن به هم شما كه چيزي همان يعني.دارد وجود نهادها ساختار در اصلي مشكل من نظر به
(است گونه اين نيز حاضر درحال كه)باشد فراهم توسعه عيني عوامل همه اگر درواقع.كرديد
به دستيابي فرآيند به نسبت نميتوان باشند ، داشته واقعي كاركرد نتوانند نهادها اما
.بود خوشبين توسعه
كشور نياز از بيش حتي جوان و متخصص انساني نيروي.ندارد سرمايه كمبود مشكل اكنون ايران
تبديل ما براي اما ميشوند محسوب موهبت يك اقتصادي لحاظ به جوان نيروهاي ايندارد وجود
بابت ايران در ولي ميگيرد صورت انساني نيروي با توسعه.است شده بدبختي و معضل يك به
استفاده آنها از نميتوانيم و گرفتهايم بغل به غم زانوي جوانان ، ميليوني گروه اين وجود
.كنيم
در نيز آن پاسخ كه بود نيروها اين از استفاده در توانايي عدم براي پاسخ دنبال به بايد
گونهاي به ايران در نهادها اين كاركرد.است نهفته ما سياسي و اجتماعي ، اقتصادي نهادهاي
.است كرده بيهودگي دچار را اقتصادي منابع اين كه است
دارند؟ ضعيفي كاركرد ايران در نهادها حد اين تا چرا
نوعي يعني.است اقتصاد دولتيبودن از ناشي ايران نهادهاي مشكل اصليترين كه معتقدم من
منابع ، تخصيص نظر از اختيارات تمام تا شده سبب و گرفته دربر را نهادها دولتي اقتصاد تصلب
اثبات به دنيا تمام در امروز.كنند فعاليت دولت نظر تحت اقتصادي عناصر تصدي و كنترل
درزمينه موفق تجربه يك از نميتوان هنوز و است ناكارآمد مولفه يك دولتي اقتصاد كه رسيده
تمام با دولتي اقتصاد كه اين بر علاوه بگيريد نظر در شما حالا.گفت سخن دولتي اقتصاد
پررنگ حضوري ايدئولوژي نام به ديگر عامل يك نيز آن كنار در دارد جريان ايران در تعاريفش
نامطلوبتر بسيار دولتي چنين شرايط.دارد وجود ايدئولوژيك ناكارآمد دولت يك يعني.دارد
كاركرد براي نمونه بهترين.است رايج آن در دولتي اقتصاد تعاريف تنها كه است شرايطي از
را جبرانناپذيري ضربات كه است "تخصص و تعهد" داستان همان ايران ، در دولت اين مولفههاي
تعاريفي چنين وجود خاطر به حاضر درحال ايران مديريت درصد كرد900 وارد ايران اقتصاد بر
به ايناست نگرفته صورت علمي برمبناي مديران ميان مسووليت توزيع و ندارد علمي صلاحيت
.ميكند مشخص را نهادها سير و خط دولتي اقتصاد كه است خاطر اين
.ميشود انجام نيز ايران در آن مورد دنيا 129 در شده شناخته صنعتي فعاليت از 133 امروز
آنها و ميدانند دولت سوي از حمايتي پوششهاي وجود را امر اين علت صاحبنظران از برخي
با بپذيريم را نظريه اين نهادها تحليل در اگر حال.ميكنند تعريف نهاد نوعي درقالب را
توسعه به دستيابي براي را آنها وجود شما كه نهادهايي اين.ميرسيم تضاد به شما گفتههاي
نهادهايي از آنها كنار در ميتوان آيا و هستند تعريفي چه داراي مشخصا ميدانيد لازم
دارند؟ دولتي كاركردي كه گفت سخن
اشاره آن به شما كه است مطلبي همان در نيز مفاهيم اين بودن متفاوت دليلخير صددرصد
بلكه نيست ، ما قدرت دليل داريم صنعتي فعاليتهاي تنوع حد اين تا ما كه اين.كرديد
جهاني اقتصاد سطح در نسبي مزيتهاي شناخت امكان شرايط اين با.است ما ضعف نشاندهنده
به وضعيت اگر.بودهايم ناموفق اقتصادي عامل اين شناخت در نيز حال به تا.ندارد وجود
فعاليتهاي ميان ايران در وقت هيچ چون ندارد وجود اميدي هم باز بماند باقي صورت همين
چيز همه دولت حمايت با ما اقتصادي فعالان بنابراين.است نداشته وجود رقابتي اقتصادي
كالاهايي چه توليد كه موضوع اين از شناخت عدم با هميشه فعاليتها اين.كردهاند توليد
مشخص كه است جهاني بازار بر حاكم رقابت در تنها چون.است گرفته صورت است ، توجيهپذير
.هستند مزيت داراي محصولاتي چه درتوليد كشورها ميشود
بيمار صنايع تعدادي تقويتي آمپولهاي تزريق و حمايتي راهكارهاي با دولت ايران در
بزرگ صنايع.است كرده معرفي جامعه به صنعت و اقتصاد نام تحت را آنها و آورده بهوجود
با صنعتي بخشهاي اين تمام چون.هستند زيانده ناكارآو آنها همه كنيد نگاه را دولتي
تمام شكلگيري البته.آمدهاند بهوجود كشور اقتصاد و استراتژيك صنايع از حمايت توجيه
نيز امروز دنياي در.است بوده نبايد و بايد و ايدئولوژي برمبناي صنعتي بخشهاي اين
.نميشوند شناخته علمي معيارهاي با مطابق آمدهاند ، بهوجود زيربنا اين با كه صنايعي
اقتصادبايدچه كه اين تعيين اصلا كند تجويز خاص اقتصادي شكل يك مردم براي نبايد دولت
مردم.ميشود تعديل و تعريف مردم توسط واقعي اقتصاد.نيست دولت برعهده باشد داشته شكلي
براي.دهند شكل را اقتصادي چنين ميتوانند دارد وجود انتخاب آزادي كه شرايطي در تنها هم
از درست ايران اقتصاد.بگذارد كنار را خود مابي قيم وجه بايد دولت هدف اين به رسيدن
تخصيص چگونگي و توزيع توليد ، تصميمگيرنده تنها دولت كه سيستم اين از شاه دوران اواخر
به ناكارآمدي و شد تشديد انحصاري فرآيند اين انقلاب از بعد البته.ميبرد رنج است منابع
حول چون آنها.است مشخص شرايطي چنين در هم نهادها وضعيت.كرد تجربه را شديدي رشد ناگهان
حفظ قابليت و هستند ضدرقابت و انحصاري نهادهايي گرفتهاند شكل دولتي اقتصاد اين حوش و
به شماهستند اقتصادي توسعه و ضداقتصاد نهادها اين بالطبع.ندارند را مردم مالكيت حقوق
نهادهاي كاركرد محصول كه پيچيده بوروكراسي اين.كنيد نگاه دولت عظيم ديوانسالاري
معيشتي اقتصاد سرنوشت بر حاكم ديوانسالار و غيركارآمد مديران تا شده موجب است ، انحصاري
كه دولتي يعني.است شده برعكس مردم و دولت بين مخدوم و خادم رابطه حقيقت در.شوند مردم
و متخصص فرد يك وقتي امروزاست شده مردم ارباب سيستم اين در باشد ، مردم مستخدم بايد
تا كند كج را گردنش بايد ميكند مراجعه علوم وزارت به خود مشكل رفع براي دانشگاهي
او تكنولوژي كه بزرگي كارآفرين يك وقتي يا.دهد گوش او حرف به نشسته آنجا كه كارمندي
گرفتن براي باشد ، كشور صنايع رشد براي بزرگي كمك ميتواند و دارد ارزش تومان ميلياردها
كار تا كند كج را گردنش دولتي سيستم كارمند يك نزد برود بايد وام دريافت يا مجوز يك
اين بودن غلط اثبات براي گزينه بهترين اتفاقات اين.دهد انجام موقع به را او قانوني
اقتصاد يك نهادهاي كسب هم آن و دارد مفقوده بزرگ حلقه يك اقتصادي چنين.است سيستم
.است آزاد رقابتي
با آنها با مواجهه هرگونه و دارد ما فرهنگي مسائل در ريشه محدوديتها اين از برخي
نهادها اين با شدن روبهرو براي ميرسد نظر به رو ازاين.ميشود روبهرو فراواني مشكلات
يا و نهادها اين در مشاركت شما بهنظر.است نياز فكري رهبري نوعي يا فكري محركهاي به
نظير نهادهايي كردن فعال در ميتواند حد چه تا روشنفكر گروهي توسط آنها فكري كردن رهبري
باشد؟ موثر "رقابت"
از نهادها اين.هستم موافق عرصه اين در فكري نيروهاي حضور و مشاركت اين با كاملا من
كار كه است موضوع همين.دارند مردم عقايد و ارزشها در ريشه بلكه نيامدهاند كه آسمان
.ميكند سخت كمي را
بنابراين.كرد فعال بخشنامه يك نميتوانبا را دارند مردم فرهنگ در ريشه كه نهادهايي
نهادها اين بسط و تعديل تغيير ، درجهت تا دارند وظيفه مسوولان و جامعه فكري نيروهاي
اين از سپس و ميگذارند اثر عقايد و ارزشها روي ابتدا مسوولان و فكر اهل.كنند فعاليت
.ميدهند قرار خود تاثير تحت نيز را نهادها طريق
كنيم ترويج يا تعديل را ارزشها و نهادها ميخواهيم اگر كه است واقعيت يك موضوع اين
به رسيدن براي اصلا ما آيا اما.كنيم تكيه جامعه نخبههاي و فكر اصلي عنصر دو به بايد
با ايراني روشنفكر.خير مسلما.داشتهايم دسترسي فوق عنصر دو به حال به تا هدف اين
ميتوانند كه نهادهايي به كار اين.ميكند نفي اقتصاد در را سود و رقابت عامل قاطعيت
متناقض رفتاري هم كشور مسوولان ديگر طرف از.ميزند ضربه باشند شكوفا اقتصادي پايهگذار
خيلي.است متفاوت يكديگر با آنها عمل و حرفدارند نهادها كاركرد و رشد مخالف درجهت و
آن دنبال به شدت با عملا اما كردهاند نفي را سود مسوولان از برخي كه بوده مواقع از
مردم امروز.است شده مردم ميان در اقتصادي تعاريف از برخي افت سبب موضوع اين.رفتهاند
ايجاد امكان واقعا شرايط اين در.ميكنند تشبيه دروغ و ريا از مملو عالمي به را اقتصاد
نظير رسمي نهادهاي از برخي ايجاد شرايط اين در البته.ندارد وجود اقتصادي نهادهاي
قرار تحتالشعاع را چيز همه بخشنامه يك با كه بانكي قوانين تغيير يا قيمتها آزادسازي
-دارد مردم آداب و فرهنگ در ريشه كه نهادي هرگونه بسط ولي نيست ، مشكل آنچنان ميدهند ،
.است طاقتفرسايي كار -رقابت نهاد مثل
آزادسازي با معتقدند گروهي.دارد وجود رويكرد دو ايران اقتصاد روي پيش مشكلات حل براي
سيطره خاطر به كه باورند اين بر نيز ديگر برخيرسيد متعادل وضعيت يك به ميشود قيمتها
نفع به اقتصادي بهينهسازي و اصلاحات تمام نشوند اصلاح نهادها تا اقتصاد حوزه بر دولت
چيست؟ موضوع اين از شما ارزيابيميشود تمام ديوانسالاري
.نيست آن همه وجود اين با ولي ميشود ، محسوب اصلاحات از مهم بخشي قيمتها آزادسازي
راهكار يك اقتصادي تعادل ايجاد براي قيمتها آزادسازي كه گرفت نظر در گونه اين ميتوان
نيز قيمتها آزادسازي به نشده انجام ديگري اصلاحات چون كه امر اين محال به تعليق و است
بخشهاي اگر كه است درست نيز فرضيه اين ديگر سوي از.نيست صحيحي تئوري كرد ، نبايد اقدام
قيمتها سيستم بهينهسازي نشوند ، اصلاح قيمتها آزادسازي با همزمان اقتصادي ديگر
موضوع اين هم باز ولي.داشت كارآمدي انتظار آن از نبايد و باشد مفيد نميتواند
مهمترين از يكي امر اين چون باشد قيمتها سيستم اصلاح عدم براي خوبي دليل نميتواند
.است كشور اقتصادي ساختار اصلاح بخشهاي
انتخاب آزادي بزرگ مجموعه اين وجوه اصليترين كه هستيم روبهرو مجموعه يك با درواقع ما
و تخصيص توزيع ، توليد ، روي از دولت تصديگري كه معنا اين به آزادي.است رقابت نهاد و
به كه تعزيرات سيستم ايننباشد فردي مالكيت متعرض دولت همچنين و شود حذف قيمت فرآيند
مجموعه.است مغاير فردي مالكيت اصول با دهد انجام كاري هر ميتواند اقتصادي لحاظ
اختيار در را منابع تمام چون و ميكند استفاده نهادها اين فقدان از دولت ديوانسالاري
سوي از.شود خفه كشور اقتصاد تا شده سبب و است گرفته مردم از را عمل ابتكار همه دارد
به منوط را اقتصادي اصلاح مساله اصلاحطلب جناح فعالان يا دولتي مسوولان از بعضي ديگر
سال در 4 و نيست صحيح تفكر اين.ميدانند اجتماعي و سياسي پايههاي ترميم و بازسازي
نيز گذشته سال چند اقتصادي مشكلات از زيادي بخش.است شده تكرار اشتباه اين دائم گذشته
كه اصلاحاتي اگر.است اقتصادي اصلاح هرگونه از قبل سياسي اصلاح به اولويتدادن خاطر به
وضع الان ميپيوست ، وقوع به خاتمي آقاي جمهوري رياست نخست دوره در گرفت صورت سال 80 در
اصلاح پيش مستقيم 5سال مالياتهاي قانون اگر مثال بهعنوان.بود بهتر خيلي كشور اقتصادي
آزادسازي انديشه بر متكي سياستگذاريهاي و بانكي اصلاحات برخي و يكسانسازي يا ميشد
به تا كشور اقتصاد و اشتغال وضعيت امروز ميداد ، رخ دهه 70 دوم نيمه همان در اقتصادي
دولت امروز ميشد چنين اگربوديم آورده دست به بهتري خيلي نتايج و نبود بحراني حد اين
.است داده جواب زمينهها همه در ما اصلاحات كه شود مدعي ميتوانست و بود سربلندتر
اجتماعي و فرهنگي روزنامه عدد يا 70 اگر 60 كه دارد امكان.است ملموس پديده يك اقتصاد
هم بعد و ميشوند ناراحت مردم نهايت در نكند فرق خيلي مردم معيشتي وضع كنند تعطيل را
ادامه با چون گذشت آن از نميتوان كه است چيزي مردم معيشتي وضع ولي ميشوند بيتفاوت
معطل فرهنگي و سياسي اصلاحات نفع به گذشته سال چند در اقتصادي مشكل حل.دارد گره زندگي
.است مانده
سيطره زير نيز كشور اقتصاد درصد از 80 بيش كه دارد وجود دولت نام به بزرگ بنگاه يك وقتي
نيست اين اصلي بحث ميبرند؟ نفع بيشتر جرياناتي و افراد چه بدهد رخ آزادسازي اگر اوست ،
اهميت از توسعه فرآيند در نهادها مسلمادارند اولويت كدام نهادها يا قيمتها كه
يكديگر با پديده دو اين وقتي كه دارد وجود نيز پرسش اين جاي اما برخوردارند ويژهاي
بنگاههاي آيا نميكند؟ پيدا سوق خاص جرياناتي سمت به آزادسازي آيا نيستند هماهنگ
تحكيم به و برد نخواهد سود خصوصي غيرمنسجم و قوي نهچندان بخش از بيشتر بزرگ انحصاري
نميشود؟ منجر آنان موقعيت
جاي خود در نيز را اقتصادي فعاليتهاي كردن رقابتي معناي حال درعين آزادسازي !ببينيد
عرصه به كامل آزادي با بتوانند اقتصادي عاملان همه كه مفهوم اين به.است داده
كاملا كرديد اشاره آن به شما كه چيزي آنشوند خرج آن از يا و وارد اقتصادي فعاليتهاي
كشور اقتصاد براي مراتب به شود تبديل خصوصي انحصار به دولت انحصار اگر يعني.است درست
معناي بايد هم ديگر سوي از امادارم قبول را موضوع اين هم من.است خطرناكتر خيلي
بردن بين از و زدودن جز پديده اين.برداشت گام آن بسط درجهت و پذيرفت را آزادسازي واقعي
رقابت مسير كه است شرايطي بودن حاكم از ناشي انحصار وجود اصلا.ندارد معنايي انحصارها
تمام در برود بين از واقعي آزادسازي ايجاد با انحصار اگر.است كرده مسدود را آن وگسترش
سمت به چرخش جز ندارد مفهومي اتفاق اين و كرد خواهد نفوذ رقابت اقتصادي زمينههاي
شدهاند گرفتار دولت انحصار چنگال در كه اقتصادي فعاليتهاي اين.مدرن اقتصاد الگوهاي
صنايع و نفت سيمان ، فولاد ، صنعت تا گرفته اتومبيل توليد از امروز.هستند سودآور شدت به
اگر كه صورتي در.ميكنند فعاليت آن سرسخت ديوانسالاري و دولت انحصاري فضاي در كشاورزي
.كنند كشور نصيب را زيادي مالي منابع ميتوانستند بود حاكم رقابتي اقتصاد يك واقعي شرايط
يك انحصار با قيمت آزادسازي هستند ، سكه يك روي دو رقابت و آزادسازي كه گفت ميتوان پس
.است كلام در تناقض
دارد وجود شوروي فروپاشي از پس شرقي اروپاي كشورهاي و روسيه نظير كشورهايي از كه تجاربي
از هم دولت تصديگري و داد رخ انحصاري شرايطي در نيز آنجا در آزادسازي كه ميدهد نشان
بخشهاي مسووليت امنيتي ، و اطلاعاتي مديران درقالب ديگر انحصاري بخش يك اما رفت بين
فقدان خاطر به آزادسازي برنامه شروع زمان در نيز ايران در.گرفتند عهده به را خصوصي
رو اين از.نبودند شدهاي فكر پروژه يك داراي كه شد طراحي برنامههايي همگون اصلاحات
.آمد بهوجود نيز اينجا در روسيه كشور نظير تجاربي
.است متفاوت آزادسازي مفهوم با كه ميكنيد صحبت خصوصيسازي از شما
ميشود خاص طرف يك نصيب كه است نفعي اصلي وليموضوع ميگيرند استراتژيريشه يك از دو هر
نفع ميدهد ، رخ كشورها اين در آزادسازي بحث وقتي.آزادسازي در چه و خصوصيسازي در چه
از ميتوانند دولتيها چون.است آنان اطرافيان و دولتي بخش از كمتر بسيار خصوصي بخش
حدي تا و ميشود چالش موجب كه است موضوع اين.كنند استفاده خاصي اطلاعات و مناسبات
.ميكند مخدوش را آزادسازي مفاهيم
تا كرد تلاش بايد منتهي.ميكنم تاييد را آن هم من كرديد ، اشاره آن به كه را موضوعي
ياد آن از شما كه چيزي اين.شوند تعريف واقعي صورت به كدام هر خصوصيسازي و آزادسازي
.دانست اقتصادي پديده اين از ناشي را آن نبايد و است متفاوت آزادسازي با كاملا كرديد
معيارها با وجه هيچ به است انجام حال در يا و افتاده اتفاق حال به تا كه خصوصيسازي اين
آبروي تا شده سبب ميشود انجام كه واگذاريها اينندارد مطابقت اقتصادي تعاريف و
مدتي از بعد اما شدهاند خصوصي واحدها اين كه ميكنند فكر مردم چون برود خصوصيسازي
همواره ترتيب همين به هم آزادسازيدارند منفي كاركرد فوق واحدهاي هم هنوز كه ميبينند
ميخواهد كه را قيمتي هر كس هر كه اين.است شده تعريف اقتصادي غلط تحركات بر تكيه با
و كند تعيين بايد رقابتي بازار را قيمت.است متفاوت آزادسازي واقعي مفهوم با دهد ارائه
فعاليت براي واسطهها حتي و بازرگانان مصرفكنندگان ، توليدكنندگان ، كه شرايطي در
.گفت سخن رقابتي بازار يك وجود از ميتوان باشند آزاد اقتصادي
.بدهيم تن بازار مكانيسم و رقابت به زمينهها همه در كه ميافتد اتفاق زماني آزادسازي
افزايش را قيمتها آزادسازي ، بهانه به ايران در سالارها ديوان ميگوييد شما كه اين پس
ميپذيرم ، هم من.است متفاوت آزادسازي با كاملا زدهاند دامن اقتصاد فساد به و دادهاند
.است اقتصاد نوع بدترين بوروكراتيك اقتصاد اين
سمتي به اقتصاد نباشد پايدار نهادي بازار ، يعني واسطه نهاد اگر ميدهد رخ آزادسازي وقتي
وضعيت در تغييري هيچ و ميكنند كسب كلان سودهاي دلالها و واسطهها كه مييابد سوق
كنند ، كنترل را بازار نوسانات ميتوانند كه نهادهايي يعني ;نميآيد بهوجود توليدكننده
اتفاقي چه شما نظر به دهد ، رخ آزادسازي سپس و نگيرند شكل بازار مختلف حوزههاي در اگر
افتاد؟ خواهد
صورتي در ميشويد قائل تفكيك بازار ونهادسازي آزادسازي بين شما كه اينجاست در كار اشكال
قيمتها كنترل و بوروكراسي طرف يك از كه برنامهاي ;هستند برنامه يك واقع در اينها كه
الان مثلا.ميكند اينها جايگزين را آزاد بازار نهادهاي ديگر طرف از و ميكند نفي را
اين تصحيح نگيرد صورت واقعي آزادسازي طرف آن از اگر اما است مطرح بورس ساختار اصلاح بحث
فاسد و معيوب بسيار بورسي به نهايت در و داشت نخواهد فايدهاي هيچ سرمايه بازار
كه داشت خواهند اطلاع دولتي تصميمهاي مبناي بر قيمتها تغيير از عده يك چون.ميانجامد
.كرد خواهند كسب فراواني سودهاي نيز طريق اين از
دنيا درتمام امروزبرود ميان از كلي به قيمتها كنترل كه ميشود حاصل وقتي واقعي بازار
ضروري محصولات روي
مكانيزم.دارد وجود ايران در كه شكلي اين به نه ولي ميدهند ، سوبسيد -نان و شير مثل -
دچار قيمتها تا ميشود سبب سوبسيد پرداخت كه است گونهاي به ايران در حاكم اقتصادي
تخصيص و رانت ايجاد باعث يارانه پرداخت سيستم اينشوند دستكاري بهعبارتي يا و نوسان
قاچاق به كه است افرادي از بسياري و ديوانسالارها نفع به فقط و ميشود منابع غيربهينه
.ميورزند مبادرت كالا
كه سيستمي در وقتي ميرسد نظر به و نميدهد رخ ميگوييد همگونيكه اين عمل عرصه در
فضايي دهد ، رخ هم اقتصادي آزادسازي آن از بعد است ، حاضر قدرت با جا همه ديوانسالاري
ديگر سازوكارهاي يا و حسابسازي طريق از ميتوانند انحصار صاحبان كه ميشود حاكم
از عبور براي مطمئن راهي ميتواند آزادسازي درواقع آيا.كنند پنهان را خود ناكارآمدي
باشد؟ انحصاري اقتصاد شرايط
هم آزادسازي اگر اما.است كرده مشكل بسيار را كار شرايطي چنين وجود كه دارم قبول من
بود؟ خواهد امكانپذير فعلي شرايط تحمل آيا نگيرد صورت
تقاضا وقتي.باشيم خوشبين آن آينده به بتوانيم كه نيست چيزي دولتي كنترلهاي اين بودن
چون.بود نخواهد موثر شود كنترل دولت توسط قيمتها كه هم هرچقدر دارد وجود بازار در
قيمتها كنترل حتم بهطور پس.كنند پيدا دسترسي دولتي قيمتهاي به ميتوانند عدهاي باز
.است رسيده اثبات به آن بودن غلط كه است تجربهاي و باشد جوابگو نميتواند
نگيرد قرار همگان دسترس در حدي تا اطلاعات و باشد نداشته شفافي وضعيت دولت كه زماني تا
به ايران در دولت نميشود؟ ديوانسالاري مجدد تقويت موجب آزادسازي درجهت تلاش اين آيا
كه ميشود آيا دهد قرار تاثير تحت را بازارها تمام ميتواند و است متصل منابع اصليترين
به معطوف ابتدا را اقتصادي اصلاح پروژه ديگر انحصاري آمدن بهوجود از جلوگيري براي
كرد؟ دولت اصلاح
پروبال چيدن و اقتصاد كردن غيردولتي يعني خصوصيسازي يا آزادسازي ميگوييم وقتي.صددرصد
حوزه كه كنيم قبول را اين هميشه براي بار يك بايد ما.اقتصاد عرصه از ديوانسالاري
و سياسي دامنه وقتي.است سياسي و عمومي كالاهاي مسوول او بلكه نيست اقتصاد دولت صلاحيت
افزايش موجب مييابد ، حضور زمينه يك در خود وزن از بيشتر و ميشود مخدوش دولت اقتصادي
واقع در كرديد اشاره آن به شما كه هم موضوعيميشود كشور بخشهاي تمام در ناكارآمدي
.است اقتصادي اصلاح و آزادسازي پروژه اساس كه است اقتصاد كردن غيردولتي همان
انحصار ، رفع آزادسازي ، خصوصيسازي ،
اقتصاد شدن مردمي با تنها كه هستند مشتركي اهداف همه يكسانسازي و قيمتها كردن آزاد
.ميرسند عينيت به و خارج رويا پوسته از
در ميگيرند درنظر سياست از تابعي را اقتصاد كه است اين داشته وجود هميشه كه مشكلي يك
تخصيص درمورد هميشه ايراني سياستمدارانگيرد صورت جداسازي دو آن بين بايد كه صورتي
تك تك باشد داشته وجود اقتصادي دموكراسي اگر كه صورتي در.زدهاند را آخر حرف منابع
.هستند مسوول منابع توزيع و تخصيص به نسبت مردم
كشور در همواره اقتصادي استراتژي يك بهعنوان آزادسازي بحث گذشته سال در 13 تقريبا
هدف با شده اعمال كه اقتصادي سياستهاي از بسياري راستا همين در و است بوده مطرح
چرا؟.است شده ناكارآمدتر و وسيعتر دولت عملا اما گرفته صورت شدن غيردولتي
شناسايي را آنها اگر كه ميشود مطرح اشتباهاتي درمورد چون است خوبي بسيار سوال اين
درستي بهصورت اگر مبتلاست بيماري به نفر يك وقتي.ميشويم آنها دچار دوباره نكنيم
مشكلتر نظر مورد فرد معالجه نيز روز هر و ميماند باقي او در بيماري اين نشود معالجه
بايد شد ، شروع اصلاحي فرآيند اين وقتي.است شرايطي چنين داراي هم اقتصادي اصلاح.ميشود
حركت از نيز راه نيمه در حتي و نشد گونه اين هرگز اما.مييافت ادامه قاطعانه بهصورت
خواهد معكوس نتيجه ميشود رها نيمهكاره اصلاحي حركت يك وقتي طبيعي بهطور.بازماند
اقتصادي امور كردن غيردولتي و آزادسازي برنامههاي در كار اشكال.داشت
اين بود مقصود سرمنزل به آنها رساندن براي قاطع عزمي فقدان -شد آغاز سال 68 از كه -
به نيز هرگز و نداشت وجود آنها پيگيري براي جدي عزمي اما بودند درست همگي برنامهها
داشت بر در هم نتيجهاي شدند گرفته بهكار كه محدودي حد همان در البته نشده عمل آنها
اقتصادي آزادسازي شعار خلاف و معكوس نتايجي آخر در شد ، رها نيمبند ادامه ، در چون اما
.داشت دربر
منسجم تئوري يك هرگز نخست همان از ما كه اين آن و دارد هم تاريخي اشكال يك موضوع اين
دولتي اقتصاد كردند احساس مسوولان كه زماني فقط.نداشتهايم اقتصادي اصلاح درباره علمي
منتهي كنند حركت خصوصي اقتصاد سمت به گرفتند تصميم است ناكارآمد و نيست جوابگو
دولت.كنند تجويز و تدوين را خصوصي اقتصاد اين علمي و نظري تئوريك ، مبناي نتوانستند
فكر آن اطرافيان و اعضا و بود تكنوكراتي انديشه بر متكي بيشتر سال 68 در هاشمي آقاي
خصوصي اقتصاد به دولتي اقتصاد تبديل.كرد درست مهندسي با ميشود را كارها همه ميكردند
علمي بزرگ برنامه يك بر تكيه بايد هدف اين.ندارد امكان صرف مهندسي راهكار يك توسط
.باشد داشته
اصلاح فرآيند.است نياز نظريه و بينش به آزادسازي ايجاد و اقتصادي اصلاحات انجام براي
جامعه و انسانها فرآيند ، اين در.است خودرومتفاوت تعمير كارگاه يك در كار با اقتصادي
چنين كه است انسان براي و است اصلاحي عمل هرگونه مخاطب است ، پيچيده پديده يك كه انساني
سادهلوحي اين.كرد حركت علمي درك و بينش بدون نميتوان بنابراين.ميشود آغاز تحركاتي
نيز را اهدافي چنين علمي فرضيههاي و تئوري بر تكيه بدون كه بود ايراني تكنوكراتهاي
.ميكردند دنبال
نظر بهشد طراحي تكنوكراتها توسط هم توسعه گرفتكهبرنامههاي نظر در را اين بايد
از بسياري قول به نتوانست بيروني متغيرهاي تاثير تحت يا داشت مشكل برنامهها اين شما
باشد؟ موفق صاحبنظران
تكنوكراتها كه است اين دارد صحت و گفت ميتوان برنامهها درمورد آنچه !ببينيد
علمي رويكرد با هم وقت هيچ.نبودند قضيه متوجه علمي بهصورت اما بردند پيش را برنامهها
بايد و نيست جوابگو امروز دنياي در دولتي سيستم كه كردند احساس فقط نكردند حركت
تهران سابق شهردار داستان ، اين بارز نمونه.گيرد صورت اقتصاد در خصوصيسازي و آزادسازي
.تحقيقاتي و علمي الگوهاي نه ميكند كار احساس يك براساس و دارد اينچنيني عملكرد كه است
تمام چوندارد نياز علمي پشتوانه به ديگر سيستمي از استفاده و سيستم يك گذاشتن كنار
و گرفتهاند شكل علمي توجيهات و مفاهيم براساس اقتصادي سيستمهاي و استراتژيها
.آورد ميدان وسط به يا و كنارگذاشت تئوريك رويكرد يك بدون را آنها نميتوان
.زدند اقدام به دست احساس يك براساس ما تكنوكراتهاي كه بود اين در واقع در اصلي اشكال
با كه آن محض به علت همين به.دهند قرار استفاده مورد را علمي عقل و درايت كه آن بدون
تلخ واقعيت يك اين البتهدادند تغيير را خود مهندسي فرآيند برخوردند مشكلي كوچكترين
.هستيم تئوريك فقر دچار زمينهها همه در بلكه اقتصاد در تنها نه كه است
مدعي كه آن با ما تكنوكراتهاي كه است اين دارد وجود رابطه اين در كه هم ديگري بحث يك
نيروهاي از برخي با نتوانستند زمان از برههاي در اما هستند آزاد اقتصاد مفاهيم بسط
اين در كه ميگويم خاطر اين به را اين.كنند شفاف را خود روابط نوع اقتصاد درون فعال
با ناهماهنگ عملي كاملا كه داشتند وجود بازار نيروهاي مثل نيروهايي غيرشفاف فرآيند
چيست؟ موضوع اين از شما ارزيابيدارند آزاد اقتصاد تعاريف
.داشته وجود تضاد بازار سنتي نيروهاي و تكنوكراتها بين هميشه انقلاب از قبل از البته
واقعيترين از يكي شايد نيستند آزاد اقتصاد طرفدار وجه هيچ به سنتي نيروهاي كه اين
به را خود كه هم وقت هر و است انحصار طرفدار بازار.باشد ايران اقتصاد عيني نمونههاي
باشم ، آزاد -بازار نيروهاي يعني -من كه بوده رويكرد اين با كرده نزديك آزادسازي تعاريف
جز معنايي هيچ باشد ، آزاد خاص جريان يك يا نفر يك كه اين.باشند آزاد همه كه اين نه
صاحب و هستند سوداگر و مركانتليست واقع در ايران سنتي بازار نيروهاي.ندارد ديكتاتوري
افراد اين.برميگردد سرمايهداري دوران از قبل به آن پيشينه كه هستند اقتصادي ديدگاه
آمدند كه شاه زمان مثلاباشند برخوردار خاصي انحصارات و امتيازها از كه ميخواهند
شديدا نيروها اين آمد ، بهوجود زنجيرهاي فروشگاههاي و دادند توزيع سيستم در تغييري
دنبال تهران شهردار كه هم انقلاب از بعد.كردند مخالفت كالا توزيع نوع اين با
مخالفت دليل.شد مواجه بازار نيروهاي شديد مخالفت با بود توزيع سيستم اين پايهگذاري
.دارد قرار آنان دراختيار كه است توزيع سنتي سيستم افتادن خطر به هم آنها
وجود خاطر به دارند ، يكديگر با غيرمخدوش يا مخدوش روابط اقتصادي گروههاي اگر ايران در
منابع تخصيص و امتيازها كه ميگويند دولتي تكنوكراتهااست آنها ميان منافع تضاد
در بايد عناصر اين كه ميگويد ميكند مخالفت هم بازار باشد ، ما اختيار در اقتصادي
جايگزين رقابت كه نيست اين سر بر بحث.كند دخالت آنها در نبايد دولت و باشد ما اختيار
بازار نيروهاي اختيار در و نباشد دولت دست انحصار كه است اين سر بر بحث بلكه شود انحصار
.گيرد قرار
كرديد؟ فرض يكي دولتي اقتصاد طرفداران با را تكنوكراتها شما
تكنوكرات.ميكنند عوض رنگ تكنوكراتها.باشد مخالف ميتواند هم و يكي ميتواند هم
.ميكند عمل بگويند او به كه شكل هر به و اداري سيستم در و دولت در اجرايي مهندس يك يعني
.باشيم داشته علمي تئوري توقع نبايد آنها از ما نميدانم مقصر را تكنوكراتها من البته
داده خط آنها به درست بايد منتهي.داريم هم خوبي تكنوكراتهاي و هستند اجراكننده آنها
فرد اين كه شد سبب و بود غلط دادند تهران سابق شهردار به كه خطي مثال بهعنوان.شود
.كند عمل بايد كه طور آن نتواند توانا
توسعه همواره كه است اين كرد وارد ايران در انديشه مبناي بر ميتوان كه تاريخي ايراد يك
قابل دولت طريق از پديدهاي هر انجام كه ميكنند فكر نيز متوليان و شده پيگيري بالا از
الگوي اين از پيروي خاطر به حد چه تا سازندگي پروژه شكست دليل شما نظر بهاست تحقق
.است تاريخي
مرتفع را مشكلات خواسته جرياني وقت هر كشور دراين.موافقم موضوع اين با كاملا من بله ،
موضوع اينكرده حركت مردم به بياعتمادي با آورد بهوجود زمينهها درتمام تحولي و كند
واقعي و اصلي نظريه اين به هم انقلاب از بعد.است داشته رواج كشور دراين رضاخان زمان از
و است يافته ادامه زيادي رشد با انحصار روند و نشده توجهي هيچ است مردم مال اقتصاد كه
كه است اين اقتصادي نظريه صحيحترين من نظر به.است شده توجيه هم ايدئولوژيك بهصورت
اين در ميتوانند دولت از بهتر باشند معيشتيشان مشكلات رفع دنبال به خود مردم اگر
.كنند عمل زمينه
نيمهتمام پروژههاي اجراي در
صرفهجويي درصد 30(ارزش مهندسي)
:عمراني
ميآورد بههمراه را
دباغ مرجان
براي كه حرفهاي كاربردي داراي و كاركردگرا سيستماتيك ، گروهي ، است رويكردي ارزش مهندسي
صنعتي پروژههاي اجراي سيستم ، طراحي وسيله ، يك طراحي محصول ، يك در ارزش بهبود و ارزيابي
.ميشود گرفته بهكار خدمات ديگر و عمراني و
بهبود همزمان بهطور و هزينهها كاهش مسائل ، حل براي است قدرتمندي فن ارزش مهندسي
به و ميدهد افزايش را مشتري رضايت ارزش ، شاخصهاي ارتقاي و شناسايي با كه كيفيت عملكرد
است تجاري و بلندمدت موفق راهبردهاي از كه را فن اين.ميافزايد سرمايهگذاري ارزش
خدمات و ساز و ساخت دولت ، صنايع ، نظير اقتصادي ، يا تجاري بخشهاي تمام در ميتوان
.گرفت بهكار
يافت ، گسترش متحده ايالات در "مايلز لاري" توسط سال 1947 از كه ارزش مديريت و مهندسي
.است داشته بينظير دستاوردهايي و وسيع كاربردي جهان صنعتي پيشرفته كشورهاي در امروزه
كه است آن راه آمريكا ارزش مهندسين انجمن موجود اطلاعات مرور و مدارك و اسناد بررسي
در.است دربرداشته صرفهجويي دلار ميليون صد چند تا پروژهها ، روي ارزش مهندسي انجام
بوده مدنظر آنها ارزشدر مهندسي كه شدهاي تعريف پروژههاي به مراجعه با نيز ملي سطح
از.باشيم شاهد را هزينه كاهش و كيفيت و عملكرد همزمان بهبود و تغييرات ميتوانيم است
اين به عمراني و صنعتي پروژههاي دستاندركاران و دولتمردان بردن پي با امروزه رو اين
در ارزش مهندسي بهكارگيري شدن همهگير و ضرورت بر مبني مقرراتي و قوانين مساله ،
.است شده وضع پروژهها
در ارزش مهندسي بهكارگيري ضرورت درمورد نيز سياسي -اقتصادي توسعه سوم برنامه قانون در
زمان و هزينه در صرفهجويي كه جهت آن از بهويژه دارد وجود تاكيدهايي پروژهها
سازمان.داشت خواهند پي در مثبتي و توجه قابل اثرات بيشك ملي كلان و متعدد پروژههاي
فن اين ترويج پي در ارزش مديريت درسنامه تدوين و تهيه با هم كشور برنامهريزي و مديريت
.است كارآ
ارزش ، مهندسي:ميگويد ارتباط اين در -ايران فناوري و نوآوري مديرموسسه -فصيحي فرهنگ
داشته كاركرد كه است اين كالا يك خريد از هدف بهعبارتيكاركردگرا كاملا است تكنيكي
پايينترين و كيفيت بالاترين با را كاركرد همان كه است اين هدفش ارزش مهندسي.باشد
كه است قدرتمندي فنون مجموعه ارزش مهندسي بهعبارتي.باشد داشته صنعتي توليد هزينه
طرح كيفيت ارتقاي حتي و حفظ صنعتي ، و عمراني عظيم پروژههاي اجراي در آنها بهكارگيري
پروژههاي اجراي ميرسد نظر به.دارد دنبال به را صرفهجويي درصد تا 30 متوسط 15 بهطور
.است امكانپذير طريق اين از منابع ، از بهينه استفاده و صنعتي و عمراني نيمهتمام
است ، علمي بهصورت و ملي سطح در صرفهجويي ارزش مهندسي كه نكته اين به اشاره با او
در كه است چندي دانش اين جهان ، در ارزش مهندسي ساله سي از بيش قدمت بهرغم:داشت اظهار
قرار برنامهريزي و مديريت سازمان بهويژه و مختلف افراد و سازمانها توجه مورد ايران
كلان پروژههاي در ارزش مهندسي مطالعات انجام سازمان اين تلاش با اميدواريم.است گرفته
.درآيد قانون بهصورت صنعتي و عمراني
احساس كشور در طرح اين به نسبت نيازي كه اين بهدليل پيش تاچندي:است معتقد فصيحي
كه باشد داشته كاركرد ميتواند تكنيك يك مادامي اصولا.بود ناشناخته تكنيك اين نميشد
.باشد داشته وجود آن به نياز احساس
و دادند قرار استفاده مورد را تكنيك اين گذشته سال از 25 عربي كشورهاي زمينه اين در
كه آوردند را طرح اين نيز بودجه قانون در حتي.دادند تشكيل ملي انجمنهاي امر اين براي
مهندسي بايستي حتما باشد بيشتر مشخصي مبلغ از پروژهاي هزينه اگر مثال بهعنوان آن طبق
سياسي ، مسائل درگير مدت اين طول در كه آنجا از ما كشور اما.گيرد صورت آن روي ارزش
.بپردازد شايد و بايد كه آنچنان مساله اين به نتوانست بود جنگ و انقلاب
اين در نيز -ايران صنعت و علم دانشگاه صنعت با ارتباط مدير -عاملي جبل سعيد محمد دكتر
پيش شدن جهاني سمت به تجارت و شده گسترده بسيار رقابت كه حاضر عصر در:ميگويد زمينه
خدماتشان و محصولات عملكرد بهبود براي اقتصادي بنگاههاي مستمر تلاش ميرود ،
و محصولات در نوآوري نرخ تكنولوژي ، تحولات روزافزون شتاب سويي از.است اجتنابناپذير
چنين در.است شده بازار در رقابت گسترش در مهمي عامل خود اين و داده افزايش را خدمات
رضايت اينداشت خواهند آنها رضايت جلب و مشتريان خواست تامين در سعي بنگاهها شرايطي
...و فروش از پس مناسب خدمات موقع ، به تحويل مطلوب ، كيفيت مناسب ، قيمت طريق از است ممكن
عرصه به ورود قصد چنانچه ما كشور در اقتصادي بنگاههاي.شود حاصل آنها از تركيبي يا و
است ، داخلي بازار در خارجي رقباي با مقابله آنها هدف يا و دارند را اقتصاد جهاني
.ندارند را رقابتي بازار قواعد پذيرفتن جز چارهاي
توليد طراحي ، امر در دقيق برنامهريزي رقابتي ، بازار يك در موفقيت براي:داد ادامه وي
موثر بهرهگيري با تا است بنگاهها فعاليتهاي مهم اركان از يكي خدمات و كالاها عرضه و
.كرد تلاش مشتريان رضايت تامين درجهت بتوان منابع ساير و انساني نيروي تجهيزات ، مواد ، از
نيازهاي شناخت درجهت آنها تلاش به رقابتي بازار يك در اقتصادي بنگاههاي موفقيت ميزان
در اول قدم بنابرايندارد بستگي نيازها اين به پاسخگويي و (مصرفكنندگان) مشتريان
انتظار نظر مورد محصول از مشتريان كه است مشخصاتي از آگاهي محصول يك توليد و طراحي
.دارند
را مشتريان خواستهاي تمام به پاسخگويي منابع ، محدوديت:داشت اظهار عاملي جبل
مشتري نزد كه را محصول از مشخصاتي بنگاه تا ميكند ايجاب مساله اين.ميسازد امكانپذير
براي را كيفيت هزينه نظر از حل راه بهترين و كرده شناسايي هستند بيشتري ارزش داراي
.كنند تعيين مشخصات آن به دستيابي
مراحل شامل كه است محصول قيمت در موثر عوامل تمامي از همهجانبه بررسي يك ارزش مهندسي
ارزش مهندسي.است...و فرآيندتوليد در موثر عوامل و نمونهسازي مواد ، انتخاب طراحي ،
عامل سه ارتباط تحليل و بررسي با اعتماد ، و جلب قابليت و كيفيت حفظ ضمن ميكند تلاش
بيشتر را آن قيمت به محصول ارزش نسبت و كمتر را هزينهها افزوده ، ارزش و عملكرد قيمت ،
.كند
كوچكتر و ساده امكان آنها حذف و طراحي مشكلات شناسايي با طراحي ، بخش در ارزش مهندسي
از استفاده سريع ، مونتاژ قبول ، مورد سطح صافي و مجاز تغييرات دامنه توسعه طرح ، كردن
بررسي به نيز ساخت بخش در.ميكند بررسي را...و استاندارد ابعاد با و ارزان مواد
از استفاده توليدي ، پيشرفته سيستمهاي ساير و گروهي تكنولوژي از استفاده امكان
از استفاده توليد نرخ و تعداد مناسب انتخاب توليد ، مراحل از كدام هر در ماشينآلات
.ميپردازد...و كيفي كنترل مناسب روشهاي انتخاب كمتر ، ضايعات با ساخت روشهاي
سه از بيشتر كه اين وجود با نكات ، اين تمام بهرغم:كرد خاطرنشان زمينه اين در فصيحي
ساله پنج برنامه قانون در ارزش مهندسي نميگذرد ، ما كشور در فكر اين شدن مطرح از سال
اجرايي بهصورت طرح اين بار اولين براي نيز سالجاري در.است گرفته جاي كشور توسعه سوم
از كه ملي طرحهاي كليه روي بايد قانون طبقاين.است آمده سال 81 بودجه قانون در
است اين براي كارها اين تمام و شود انجام ارزش مهندسي ميكنند استفاده دولتي اعتبارات
.شويم وابسته كشور بودجه به كمتر طرحها اجراي در كه
طرح اين به منطقي بهطور كه صورتي در:كرد تاكيد ايران فناوري و نوآوري مديرموسسه
.باشد جوابگو ميتواند طرح اين كوتاهمدت در نكنيم ، نگاه آن به بازاري و شود پرداخته
تا است قرار:كرد اعلام صنعت و علم دانشگاه صنعت با ارتباط مدير عاملي ، جبل دكتر همچنين
اين از من ارزيابي.شود ابلاغ اجرايي دستگاه به ارزش مهندسي اجرايي آييننامه آينده ماه
بنابراين.داريم كشور در زمينه اين در كه است تجربهاي اولين اين.است مثبت آييننامه
و كنيم كشف عمل در را آن خطا و سعي وسيله به است درآييننامه اشكالي اگر كنيم سعي بايد
براي داشت مصوبهاي اسلامي شوراي مجلس كه است اين آييننامه اين فلسفه.سازيم مرتفع
بودجه قانون در هم و داشت وجود سوم برنامه قانون در هم مصوبه اين.ارزش مهندسي اجراي
.كند تدوين را اجرايي آييننامه تا بود مكلف بودجه و برنامه سازمان بنابراينسال 1381
براي كميتهاي و گرفت جدي را قضيه اين برنامهريزي و مديريت سازمان عمراني و فني معاونت
اين تا ميرسد نظر به.كرد را خود تلاش نهايت كميته.شد تشكيل اجرايي آييننامه تدوين
.كنيم استخراج را واقعي اشكالات نميتوانيم نشود اجرا آييننامه
يك نبود مانع مهمترين:داشت اظهار زمينه اين در موجود موانع با ارتباط در عاملي جبل
پيمانكار ، مثل پروژه مختلف اركان بتواند كه آييننامهاي.است مناسب حقوقي آييننامه
را كدام هر دستاوردهاي همچنين و آنها بين روابط و بگيرد دربر را (طراح) مشاور و كارفرما
صرفهجويي ارزش مهندسي اجراي از بعد اگر كه كند مشخص يعني.كند تعريف ارزش مهندسي از
.است درصد چند صرفهجويي اين از فوق اركان از يك هر سهم افتاده ، اتفاق درهزينهها
به گذشته سالهاي در گفت ميتوان جرا7ت به بپذيريم زمينه اين در را دنيا تجارب اگر
و كنيم صرفهجويي درصد حداقل 10 ميتوانستيم و داشتهايم كه عمراني بودجه اندازه
.ديدهايم زيان اندازه همان به نكردهايم ،
و ملي منابع از ميتوانستيم كه اندازه همان به من عقيده به:گفت زمينه دراين نيز فصيحي
.ديدهايم ضرر اندازه همان به كردهايم ، مصرف و نكنيم مصرف غيرضروري بهصورت حياتي
برنامه:گفت زمينه اين در آتي برنامههاي با ارتباط در ايران فناوري و نوآوري مديرموسسه
تيمهاي بتوانند كه كنيم تربيت متخصص زيادي تعداد كه است اين زمينه اين در ما آينده
تيمها گونه اين را ارزش مهندسي اساس و پايه.دهند تشكيل يكديگر با را ارزش مهندسي
ممكن كه آنجا تا و كنند كار ملي پروژههاي روي بايد كه هستند متخصصان و ميدهند تشكيل
.دهند ارتقا يا كنند حفظ را كار كيفيت كه اين ضمن.كنند صرفهجويي هزينهها در است
ملي شركت سوي از ارزش مهندسي به نسبت عمومي اقبال حاضر حال در:گفت نيز عاملي جبل
مديريت سازمان و ترابري و راه وزارت فناوري ، و تحقيقات معاونت نفت ، ملي شركت پتروشيمي ،
.است يافته افزايش قدس مهاب شركت و برنامهريزي و
نيز انجمن در و ديدهاند آموزش پتروشيمي ملي شركت سوي از نفر هماكنون ، 30:افزود وي
مشاور بهعنوان متخصصان اين.ببينند آموزش امسال 90نفر پايان تا كه است اين برنامه
.ميپردازند خدمت به كشور كل در و ميگيرند گواهي انجمن از ارزش مهندسي
كشور در و دلار هزار هزينه 500 با پروژههاي براي پيشرفته كشورهاي در است ذكر به لازم
.ميگيرد صورت ارزش مهندسي تومان ، ميليارد سه هزينه با پروژههايي براي ما
از بتوانيم اگر راستا ، دراين و عملگرا كاملا است فرآيندي ارزش مهندسي ميرسد نظر به
مربوطه ارگانهاي سوي از را حمايتهايي و كنيم استفاده مطلوب نحو به ديگر كشورهاي تجارب
طريق از گفت ميتوان جرا7ت به دهند ، انجام خوب را خود نيزكار متخصصان و باشيم داشته
انجام آن ارتقاي حتي و كيفيت حفظ با ملي مقياس در صرفهجويي ميتوانيم ارزش مهندسي
.دهيم
نوين فناوريهاي سوء آثار با مقابله
نيست امكانپذير زيستي
(زيستي ايمني كميته) در ذيربط سازمانهاي و وزارتخانهها در نظر اختلاف بهدليل
مهديملكوتي
تراريخته محصولات توليد با(بيوتكنولوژي ژنتيكو مهندسي)
زيستي نوين فناوريهاي
است كرده ايجاد كشاورزي و عرصهپزشكي در را شگرفي تحولات
موجودات همانندسازي و
كشاورزي و پزشكي عرصه در را شگرفي تحولات اخير دهههاي در بيوتكنولوژي و ژنتيك مهندسي
محصولات زيركشت اراضي از هكتار ميليون از 50 بيش هماكنون كه بهطوري.است كرده ايجاد
(شدهاند ايجاد ژنتيك مهندسي طريق از كه محصولاتي) "تراريخته" محصولات به دنيا در زراعي
يك بهعنوان.است آمده پديد همانندسازي امكان نيز پزشكي عرصه در و است يافته اختصاص
مانند زيستي نوين فناوريهاي از كاربرد ضرورت سر بر بحث و مجامله زمان اكنون عظيم تحول
گسترش قبل روز به نسبت فناوري اين روز هر و ميرود را خودش راه دنيانيست بيوتكنولوژي
.ميكند پيدا بيشتري كاربرد و
يابد ادامه روند اين اگر و داشته فناوريها اين از استفاده در زيادي تاخير تاكنون ايران
صادرات و بينالمللي تبادل در و ميشويم تبديل محصولات اين واردكننده به قطعا آينده در
زيستي فناوريهاي از ناصحيح استفاده البته.داشت نخواهيم جايگاهي محصولات قبيل اين
و دامها و انسان سلامتي زيست ، محيط بر مخربي آثار و باشد مخاطرهآميز بسيار ميتواند
ميكنند استفاده فناوري اين از كه كشورهايي دليل همين به باشد ، داشته كشاورزي محصولات
همين به را پروتكلي اسپانيا كارتاهناي در زيستي فناوريهاي سوء اثرات با مقابله براي
مقابله به فناوريها اين از اجتماعي سوءاستفادههاي با نوعي به تا رسانند امضا به نام
ايمني كميته" نام به كميتهاي تشكيل به موظف پروتكل اين امضاكننده كشورهاي.بپردازند
.كنند پيگيري را مربوطه امور كميته اين طريق از تا شدهاند "زيستي
اتخاذ ژنتيك مهندسي كاربرد احتمالي سوء آثار با مقابله براي كه تدابيري مجموعه به
آثار با مقابله بر علاوه زيستي ايمني كميتههاي تشكيل.ميشود گفته زيستي ايمني ميشود ،
.است نيز انسان زندگي در بيوتكنولوژي قطعي منافع از استفاده تضمينگر فناوريها ، اين سوء
اطمينان براي ميكند استفاده ژنتيك مهندسي و بيوتكنولوژي از كه كشوري هر ترتيب اين به
DNA كه ديگر زنده موجود هر يا و تراريخته روش به شده توليد گياهان سلامتي از خاطر
است ويژه تدابيري اتخاذ نيازمند است ، گرفته قرار تغيير مورد و شده دستورزي آن (ژنهاي)
بايد (زيست محيط و كشاورزي پزشكي ، ) بخش هر و ميشوند خوانده زيستي ايمني مقررات كه
كميته دارد وجود مقررات اين كه كشوري درهرباشد خود تكلف تحت بخش ايمني و سلامت مراقب
شكل زيست محيط و كشاورزي درمان ، و بهداشت بخش سه نمايندگان از متشكل زيستي ايمني
مثلا.ميشود اداره فرابخشي فرد يك يا رئيسجمهور زيرنظر معمولا كميته اين.ميگيرد
.است كشور آن فناوري و تحقيقات علوم ، وزير برعهده مسووليت اين فيليپين كشور در
سلامت حفظ منظور به و ميشوند محسوب جديدي فناوريهاي ما كشور در زيستي فناوريهاي
به نيز ايران فناوريها اين از احتمالي سوءاستفادههاي با مقابله براي و جامعه
.است پيوسته كارتاهنا كنوانسيون
تاريخ 10/2/1379 در فناوري و تحقيقات علوم ، وزير كارتاهنا كنوانسيون در ايران عضويت با
ايمني پروتكل مفاد قانوني پيگيري و قوانين تدوين جهت كميتهاي تشكيل پيشنهاد نامهاي طي
به را زيست محيط و صنايع بازرگاني ، كشاورزي ، وزارتخانههاي نمايندگان حضور با زيستي
قرار رئيسجمهور تاييد مورد كميته اين تشكيل تاريخ 18/2/79 در.ميكند ارائه رئيسجمهور
دستگاههاي و ميكند اعتراض رئيسجمهور تصميم اين به زيست محيط حفاظت سازمان.ميگيرد
.ميشوند معترض اعتراض ، اين به نسبت ديگر
فرابخش كميته يك كه ميكند پيشنهاد رئيسجمهور به تاريخ 25/4/79 در وقت كشاورزي وزير
مشاركت با و علوم وزير يا رئيسجمهور زيرنظر زيستي ايمني ملي كميته عنوان تحت
پاسخ در رئيسجمهور.شود تشكيل زيست محيط و درمان و بهداشت كشاورزي ، جهاد وزارتخانههاي
وزير.شود تشكيل فناوري و تحقيقات علوم ، وزير مسووليت با فرابخشي كميته":مينويسند
."برسد بهنتيجه يادشده اعضاي حضور با و باشد آن عضو حتما هم درمان و بهداشت
در را سازمان مرجعيت تقاضاي و ميشود معترض تصميم اين به زيست محيط حفاظت سازمان هم باز
كميته حتما ميدهد دستور رئيسجمهور مجددا تاريخ 10/6/79 در.ميكند مطرح كميته اين
اصلي مرجع كه ميكند اعلام صراحتا تاريخ 9/1/80 در و شود تشكيل معين دكتر نظر زير
اقدام نبايد هماهنگي بدون ديگر دستگاههاي و است فناوري و تحقيقات علوم ، وزير كميته
.كنند
:ميگويد ما خبرنگار به دولتي بلندپايه و آگاه مقام يك زيستي ايمني كميته تشكيل درزمينه
از نفر از 1200 بيش تقاضاي و رئيسجمهور كتبي و صريح دستور بهرغم 5 متاسفانه
وزراي مكرر پيگيريهاي و سال 80 در كشور بيوتكنولوژي ملي همايش دومين در شركتكنندگان
فناوري و تحقيقات علوم ، وزير و درمان و بهداشت بازرگاني ، كشاورزي ، جهاد سابق ، كشاورزي
.ندارد مشخصي سرانجام هنوز كميته اين
ايمني كميته تشكيل كارتاهنا ، كنوانسيون به ايران پيوستن با:ميافزايد آگاه مقام اين
تمايل زيست محيط حفاظت سازمان كه اين به نظر اما.است كرده پيدا روزافزوني ضرورت زيستي
و محدود را زيستي ايمني تعريف كه آنجا از و شود عهدهدار را كار اين ملي مرجعيت دارد
كميته اين منظم و قوي شكلگيري عدم شاهد نتيجه در ميداند ، زيست محيط از حفاظت به منحصر
.هستيم ايران در
كميته كارتاهنا كنوانسيون در ايران عضويت با:ميگويد كميته اين شكلگيري درمورد وي
تلقي ملي مرجع كنوانسيوني هر در موقت بهطور كه خارجه امور وزارت اما است شده تشكيل
امور كميسيون كه است درحالي اين.كند رها را كميته اين مرجعيت نيست حاضر ميشود
اين و سپرده علوم وزارت به را كار اين مرجعيت دولت هيات زيست محيط و صنعت زيربنايي ،
.است شده تصويب مساله
اين و باشد داشته عضويت زيستي ايمني ملي كميته در تا داشت زيادي اصرار خارجه امور وزارت
.نگرفت قرار ذيربط مجامع قبول مورد عضويت
را تسهيلاتي و ميكند ائتلاف زيست محيط حفاظت سازمان با خارجه امور وزارت دليل همين به
با و طرفه يك را ميگيرد تعلق زيستي ايمني توانمندسازي پروژه براي ملل سازمان سوي از كه
.ميكند واگذار محيطزيست حفاظت سازمان به خودش تشخيص
وضع از اطمينان احراز و مقررات اعمال براي كارتاهنا پروتكل بندهاي از يكي براساس
اين عضو و توسعه درحال كشورهاي توسعهيافته ، كشورهاي بايستي محصولات تراريختگي
جهت و ميشود انجام مالي شكل به عمدتا مساعدت اين.كنند مساعدت را كنوانسيون
تعلق هستند ظرفيتها آن فاقد كه كشورهايي به كنوانسيون مقررات اعمال براي ظرفيتسازي
تغييرات دچار كشور به شده وارد گندم كه فهميد ميتوان چطور مثال بهعنوان.ميگيرد
يا تشخيص اين به كه اين براي و است فني و پيچيده علمي كار يك اين خير؟ يا است شده ژنتيك
و ارزيابي همچنين.پذيرد صورت ظرفيتسازي علمي مراكز در بايد شود رسيده مشابه تشخيصهاي
آمدهاند ، بهوجود ژنتيك مهندسي تحت كه توليداتي و موجودات با ارتباط در ريسك مديريت
.است سرمايهگذاري به نياز امور اين به رسيدن براي و است فني و پيچيده بسيار
براي را تسهيلاتي كردهاند ، امضا را كارتاهنا پروتكل كه كشورهايي به متحد ملل سازمان
قرارداد طرف و ميكند پرداخت ميشود اعلان كشور هر دولت طرف از كه مرجعي به ظرفيتسازي
بلاعوض كمك بهصورت و است دلار هزار حداقل 250 مرحله هر در تسهيلات اين.ميشود مرجع آن
.است
مصوبات با محيطزيست حفاظت سازمان و خارجه امور وزارت مخالفت انگيزههاي درمورد وي
با مغاير فناوري يك را ژنتيك مهندسي و بيوتكنولوژي محيطزيست حفاظت سازمان:ميگويد
بيوتكنولوژي كه درحالينيست صحيح علمي نظر از برداشت اين كه ميكند قلمداد محيطزيست
با منطبق فناوري و ميشود ارزيابي دوستانه محيطزيست فناوري يك امروزه جهان ، سطح در
هوا رودخانهها ، پاكسازي براي امروزه ژنتيك مهندسي و بيوتكنولوژي اساسا.است محيطزيست
بهوجود را گياهاني امروزه ژنتيك مهندسي با.است كرده پيدا زيادي كاربردهاي طبيعت و
از بينياز را گياهان و ميكند جلوگيري خطرناك نباتي آفات دفع سموم مصرف از كه ميآورند
مصرف از ميتوانند كشاورزان بيولوژيك ، سموم و كودها مصرف با همچنين.ميكند سموم مصرف
فناوري اين از استفاده با كه آن ضمن.شوند بينياز خطرناك شيميايي سموم و كودها
محيطزيست حفاظت سازمان اما.است شده كشف پزشكي عرصه در جديدي داروهاي و واكسنها
تلقي محيطزيست از حفاظت مساوي را زيستي ايمني شد گفته كه دلايلي به بنا متاسفانه
.است علم از غلط تلقي يك اين و ميكند
.باشد داشته مداخله تخصصي امور هرگونه در است مايل سنتي بهصورت هم خارجه امور وزارت اما
x x x
باتوجه و است محيطزيست از حفاظت از فراتر مراتب به زيستي ايمني كميته وظايف كه درحالي
بخش سه حضور با زيستي كميتهايمني كه آن به
شده تشكيل علوم وزارت و (زيست محيط از حفاظت سازمان و كشاورزي درمان ، و بهداشت)مرتبط
حضور با فرابخش كميته اين تشكيل براي صريح و كتبي دستور رئيسجمهور 5 كه درحالياست
محيط حفاظت سازمان رئيس و فناوري و تحقيقات علوم ، كشاورزي ، جهاد درمان ، و بهداشت وزراي
دولت محيطزيست و صنعت زيربنايي ، امور كميسيون كه آن وجود با است ، كرده صادر را زيست
كرده تعيين كميته تركيب را7س در را علوم وزارت و كرده مشخص را ايمنيزيستي ملي مرجع نيز
دارد؟ توجيهي چه آن اعضاي و كميته كردن منفعل است ، شده ارسال هم دولت هيات به آن مصوبه و
زيست محيط از حفاظت مساوي را زيستي ايمني كه آن براي زيست محيط حفاظت سازمان اصرار و
باشد؟ داشته ميتواند دليلي چه كند قلمداد
|