دانشآموزان درصد 50:پرورش و آموزش وزير
هستند دختر متوسطه دوره
ايران در كتاب عنوان هزار سالانه 25 انتشار
ميشود برگزار "شريف مصحف كاتب زنان" نمايشگاه
است بازمانده تمدنسازي از ايران
بهرنگي صمد مرگ از ناگفته روايتي
شده فراموش نيمه روستايي دختران
انساني سرمايههاي
دبستاني دانشآموزان خوابي كم
دانشآموزان درصد 50:پرورش و آموزش وزير
هستند دختر متوسطه دوره
را متوسطه دوره دانشآموزان از درصد تنها 9/39 سال 55 ، در كه حالي در:فرهنگي علمي گروه
از نشان اين و است رسيده درصد حدود 50 به سال 80 در رقم اين ميدادند تشكيل دختران
.دارد آموزشي برابر فرصتهاي ايجاد
پرورش و آموزش وزير امروز عصر را مطلب اين پرورش ، و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
حضرت سعادت با ولادت و زن روز فرارسيدن مناسبت به وزارتخانه اين زن كاركنان جمع در
كه داشتند حضور مديريتها در زن مجموع 726 در سال 75 در:گفت و كرد عنوان (س) زهرا فاطمه
تنها 2 سال 75 در نيز عالي مديريت سطح در و است رسيده نفر به 1176 سال 80 در رقم اين
.است رسيده نفر به 8 سال 80 در كه بودهاند سطح اين در نفر
ايران در كتاب عنوان هزار سالانه 25 انتشار
.شود مي منتشر و چاپ كشور در كتاب عنوان هزار سال 25 هر:فرهنگي علمي گروه
ايرنا به مطلب اين اعلام با اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير پارلماني معاون حقشناس محمدجواد
جهانقرار برتر كشور هفت كنار در كتاب چاپ زمينه در ايران:گفت
.است پاييني حد در تيراژ نظر از ولي ، دارد
كتاب تيراژ ديگر كشورهاي در:گفت جلديدرايران دوهزار تيراژ ميانگين به اشاره با وي
.ميرسد جلد هزار حدود 50 به
مردم ميان در كتابخواني و كتاب فرهنگ گسترش براي مسئولان تلاش و برنامهريزي خواستار وي
.شد جوان نسل ويژه به
:گفت دادو خبر جاري سال در كشور مختلف مناطق در كتاب نمايشگاه ده برگزاري از حقشناس
.است گرفته قرار نمايشگاههامورداستقبالمردم اين برپايي
ميشود برگزار "شريف مصحف كاتب زنان" نمايشگاه
عنوان با زن ، نمايشگاهي روز و (س)زهرا فاطمه حضرت ولادت مناسبت به:فرهنگي علمي گروه
موزه در شهريور يكشنبه 10 روز قاجار دوره زنان عكسهاي و شريف مصحف كاتب زنان
.مييابد گشايش گلستان كاخ مردمشناسي
قاجار و افشار دوران در كاتب بانوي سه توسط كه نفيس قرآن نمونه سه نمايشگاه اين در
مسئول علائيني ، محمد ميرزا حسن گفته به.ميگيرد قرار عموم ديد معرض در شده نگارش
فتحعليشاه دختر سلمه ام قرآن مجموعه ، اين اثر نفيسترين گلستان ، كاخ خطي كتابخانه
.است مانده برجاي وي از نيز ادعيه دو و بوده قاجار دوره معروف كاتبان از كه ميباشد
است بازمانده تمدنسازي از ايران
به ايران:گفت پرورش و آموزش وزارت مجلس امور و حقوقي معاون:فرهنگي علمي گروه
.است بازمانده تمدنسازي از كه ست مدتها درخشان ، و ممتاز پيشينه داشتن رغم
قديم و جديد روساي معارفه توديعو آيين در چهارشنبه "الحسيني حسن سيد" دكتر
يك در ايران كشور اينكه به توجه با:افزود بوشهر استان پرورش و آموزش سازمان
داراني دنيا مسخر و محصور است ، امروز كرده تجربه را دنياداري دوره بهترين مقطعي
.كنند نمي رحم او به روي هيچ به كه است
امروز دنياي مادي داشتههاي و تمدن با ما بزرگ و سترگ فاصله:داشت اظهار وي
نحوي به باشيمكه داشته را فرهنگي خاطر دغدغه اين و ببرد فرو فكر به مارا بايد
فراهم تمدنسازي دوران به مجدد ورود و وضعيت اين از خروج براي را لازم مقدمات
انسان همهجانبه ، و پايدار توسعه و تمدنسازي به ورود كليد:گفت وي.كنيم
.شود حاكم كشور پرورش و آموزش در بايد ورزي انديشه است ، بنابراين انديشمند
به انديشمندانه رويكرد و تفكر تقويت:گفت پرورش و آموزش وزارت مجلس امور و حقوقي معاون
.گيرد قرار توجه مورد بايد ضروري اولويت يك عنوان به پرورش و آموزش مسايل
نيست امكانپذير مدرسه به توجه بدون مهم اين تحقق بهاينكه اشاره با وي
شود مي محقق زماني كند مي مشخص را فرد هويت ميزان كه انسان ورزي انديشه:افزود
و باشد فراگرفته را تفكر و انديشيدن بلوغ ، زمينه مدرسه در كه
.باشد فراوانداشته آموختههاي آموز دانش اينكه نه
بهرنگي صمد مرگ از ناگفته روايتي
ارس خروشان آبهاي در بهرنگي صمد مشكوك مرگ سالروز ماه ، شهريور نهم
به هيولا مرگ."سودا هزار" با "داشت سر يك" تنها متاسفانه وليبود "هيولا" يك صمد
به سر كه چناري":اينگونه.افتاد اتفاق ساده خيلي صمد مرگ ولي نميافتد ، اتفاق سادگي
آبهاي در شود ، غرق تهران خوشيهاي در نخواست كه مردي و شكست تبري به نكرد ، خم توفان
:چنيني اين گفتههاي برخلاف.دارد دنباله ماجرا اين است هنوز كه هنوز و "!شد غرق ارس
.است مبهم و مشكوك همچنان او مرگ چگونگي ،"شد غرق ارس رودخانه در شنا هنگام به"
كساني غلط نوشتههاي كه بگويم بايد بپردازم ، صمد مرگ بودن مشكوك دلايل به كه اين از قبل
محبوبيت علت كه طيفي يكي كرد ، خوشحال بسيار را طيف چند نداشتند ، خبر موضوع از اصلا كه
طرف از حتي اينطوري قضيه وقتي خيالشان به و ميدانستند او مشكوك و مبهم مرگ را صمد
كه طيفي همان ديگري !كرد خواهد غروب نيز صمد طالع ديگر شد ، مالي ماست صمد ، دوستان بعضي
و آب با و كند قبول و بگويد مورد اين در را دروغي هر بخصوصي ، شخص از دفاع براي است حاضر
زمان در هم جانشان ، ترس از كه صمد محتاط بسيار و فرصتطلب دوستان سوم.كند منعكس تاب
بدهند ، نشان خودي توانستند نميدادند ، بروز صمد با را خود دوستي دوره ، اين در هم و شاه
صدد در شاهي ستم رژيم كه بود نكرده كاري صمد كه دانستهاند همه ديگر بهخيالشان چون
.برد استفاده صمد با دوستي مزاياي از ترس ، بدون ميشود پس !باشد كشتنش
:مينماياند مشكوك را صمد مرگ كه دلايلي اجمال اما و
او.نديد آرامش روي مرگش روز تا برگشت تبريز به و گفت "نه" شاه خواهر دستور به صمد وقتي
بود شده اخطار او به كه كرد دريافت تهديدكننده باطن در و اداري ظاهر به نامه چندين
اصرار اثر در صمد.دهد پس برده ، تبريز به و برداشته مقامات اجازه بدون كه را *كتابي
بودند ، شده جمع "بيسوادي با جهاني پيكار كميته" اصطلاح به شيريني دور كه شاه مزدوران
كار اين كه ميدانست صمد.است همينها كتاب كل كه گفت و فرستاد و نوشت الكي صفحهاي چند
برگ هفت بلافاصله.باشد انداخته سگ دهان به چيزي لااقل ميخواست ولي گرفت ، نخواهد
به ارسالي يادداشتهاي متاسفانه" شد داده عودت او خود به مختصر نامه اين با او ارسالي
صمد به كتبي اخطار آخرين اين ، "ميگردد اعاده ضميمه به عينا و نميآيد كتاب تاليف كار
-بازنشسته تيمسار نفر يك توسط اخطار ، مهمترين.شد شروع شفاهي اخطارهاي دنبالش به و بود
اين دادن براي نفر چند همراه به او.شد ابلاغ -بود "..پيكار كميته" مدير احتمالا كه
خواست را كتاب همانجا و كرد مراجعه صمد خانه در به شخصا و آمد تبريز به تهران از اخطار
ساعت بردن 24 اين و برد خانه از خود همراه به را صمد كرد ، انكار را كتاب باز صمد چون
.كشيد طول
نزن ، خري ترك به را خودت":ميگويد صمد به تهديد و شوخي لحن با تيمسار صمد ، خانه در
از بعد روز همان فرداي خود ، صمد را اين ".ميشود تمام گران برايت الا و بده را كتاب
.كرد روانه عصباني و خالي دست را همراهانش و تيمسار صمد ، .گفت من به خانه ، به برگشتن
كار به دست زود رفت ، درنخواهد قسر معركه اين از ميدانست كه صمد آنها ، رفتن از بعد
بعضي و من خانه به را دستنوشتههايش و كتابها.ميكند !پاكسازي را خانهاش و ميشود
جمعآوري دهقاني بهروز كمك با كه را آذربايجاني فولكلورهاي فوري ميكند ، منتقل دوستانش
!بكن آنها با ميخواهي كاري هر خودت ميگويد و ميفرستد فرزانه محمدعلي نزد به بود ، كرده
در مدعي يك جواب در يا و است نوشته وارليق مجله در خاطراتش در خود فرزانه آقاي را اين
جواب شما ديگر ادعاهاي به نتوانستم اگر هستم ، طولاني سفر عازم چون":مينويسد خوشه مجله
ميدانست ميكرد ، حس نزديك خيلي را خطر صمد ، كه بود آن خاطر به همه اينها ".ببخشيد دهم ،
.نيست سادگيها اين به او ، خانه در به تهران از تيمسار يك آمدن كه
كه سفري و ميشود ارس كنار عازم صمد كه نميگذرد همراهانش و تيمسار رفتن از روزي بيست
.ميشود شروع ميكرد ، پيشبيني خود احيانا
همه و آمده صمد خانه به ساواك مامورين ميگشتيم ، صمد دنبال ارس كنار در ما كه مدتي در
و ميكنند تجسس و ميشكنند را او مخصوص كمد و تحرير ميز.ميكنند رو و زير را جا
جسد ، غيرعادي وضع.بوديم آنجا جسد گرفتن موقع كاظم ، و من.ميگردند چي دنبال نميگويند
صورتجلسه ;بود آمده پاسگاه فرمانده كه بعدي پاسگاه در جسد حمل موقع در ولي ;شد صورتجلسه
باز اينها ، وجود با.كنيم اعتراض بتوانيم كه نبوديم وضعي در هم ما.كردند عوض را
-شماره 11086 كيهان در كه خبري در.است آمده صورتجلسه در جسد غيرعادي وضع از نكتههايي
در مستقر گروهباني وسيله به كه گزارشي در..":ميخوانيم شده ، چاپ ماه 59 شهريور 13
همچنين و سانتيمتر عمق 5 به شكافي جسد ، شكم زير در شده گفته شده ، تنظيم كلاله پاسگاه
".ميشود ديده وي پاي ساق در ديگر سانتيمتري سوراخ 5
و نميآيد وجود به خود به خود غيرطبيعي ، ديگر علايم و عمق اين با شكافهايي است معلوم
كيلومتر را 5 جسدي توانسته سال ، فصل آن در رودخانه كم آب چگونه كه است سوال يك اين نيز
تا باشد دليلي نميتواند اينها همه آيا.نبيند را آن كسي عمق ، كم آب آن در و كند حمل
بنگريم؟ مشكوك چشم با قضيه به لااقل ،
بهرنگي اسد
(بهرنگي صمد برادر)
براي سالها آن در صمد كه است درسنامهاي ميگويد سخن آن از بهرنگي صمد برادر كه كتابي *
هم هنوز كه كتاب ، اين.بود كرده تاليف درسي كتابهاي سازمان يا و بيسوادي با پيكار كميته
يك نيست ، معلوم نه ، يا است دسترس در حاضر حال در آن از نسخهاي آيا كه اين و آن سرنوشت
تركي و فارسي زبان دو در معني هم و مشترك واژگان از استفاده با صمد كه بود آموزشي كتاب
به كتاب تحويل از پس صمد ، .بود كرده تاليف زبان ترك كودكان به الفبا ساده آموزش براي و
اصلي هدف از وقتي ،(بيسوادي با پيكار كميته يا و) درسي كتابهاي سازمان وقت روساي
يكي.بود رفته تبريز به و برداشته را كتاب اصل بود ، شده خبردار سازمانها آن گردانندگان
كميته در سالها آن كه آموزشي برنامهريزي و پژوهش سازمان گذشته سالهاي بازنشستگان از
بر علاوه صمد ، كه را كتاب اين اصل كه ميكرد تعريف است ، ميكرده كار بابيسوادي پيكار
.است ديده بود ، آورده فراهم مختلف جاهاي از يا و طراحي آن براي هم را تصاويري نگارش ،
شده فراموش نيمه روستايي دختران
انساني سرمايههاي
در توسعه درحال كشورهاي جمعيت از نفر ميليارد موجود 3/1 آمارهاي و گزارشها آخرين مطابق
تعداد اين بر دارند قرار فقر مطلق مرز حاشيه در كه را آنهايي چنانچه ميبرند ، بهسر فقر
زنان جهان ، بر حاكم فقر.ميرسد نفر ميليارد دو از بيش به جهان فقراي تعداد بيفزاييم ،
ميگيرد ، قرار آنان دوش بر كه فقري بار.است داده قرار تاثير تحت بيشتر را روستايي
عادات و قوانين سنتها ، .دارد روستايي خردسال دختران بهويژه كوكان براي جدي عواقب
.است كرده تبديل كماهميتتر كودكان به را بچهها دختر مواقع ، از بسياري در اجتماعي
و عفونت به نسبت بيشتري مقاومت خاصشان فيزيكي ساختار خاطر به تولد بدو از دختران
رنج سوءتغذيه از كه دختراني تعداد دنيا سراسر در وجود اين با دارند ، ولي سوءتغذيه
.است پسران از بيشتر ميبرند ،
سال زير5 پسران درصد روستايي15 مناطق در كه شده مشخص ما كشور در اخير بررسيهاي در
كه ميرسد درصد به23 دختران براي نسبت هستند ، اين استاندارد حداقل از كمتر وزن داراي
.مياندازد خطر به نيز را بعد نسل آينده رواني ، و روحي منفي تاثيرات بر علاوه امر اين
بر وظايف ساير و كارهايخانگي توزيع در گسترده بيعدالتي دهنده نشان جديد مطالعات
دختر دوش بر منزل كارهاي از فائو ، 22درصد تحقيقات براساس.است جنسي تبعيضات مبناي
دختر.است درصد پسران6 سهم كه درحالي ;دارند سال تا14 بين10 كه است بچههايي
و مرگ ميزان و ميشوند رسانده بيمارستان به حادتري شرايط در و ديرتر معمولا بچهها
بيشتر ميدهند ، ترجيح دختران بر را پسران كه كشورهايي در كودكي اوليه دوره در آنها مير
دختران درصد هفت سال1999 ، در (يونيسف) متحد ملل سازمان كودكان صندوق گزارش به بنا.است
نيز مقدماتي تحصيلات براي حتي ابتدايي مدارس در حضور به قادر ايراني لازمالتعليم
در آمده بهعمل تحقيقات طبق همچنين.هستند ساكن روستايي نقاط اكثرادر كه نبودهاند
.است بوده درصد هفت فقط كشور دختر دانشجويان كل از دانشجو روستايي دختران سهم سال 75 ،
دختران و زنان درخصوص مهارتآموزي ، و ترويجي آموزشي ، برنامههاي ما كشور در متاسفانه
نيازهاي با متناسب آموزشهاي به دسترسي از آنها و نشده اجرا گستردهاي بهصورت روستايي
.ماندهاند محروم خود
موجود فرهنگي جو به نيز دلايل از برخي شده ، ارائه آموزشهاي ميزان بودن ناچيز بر علاوه
بودن نامناسب.نميدهد را مردانه محافل در حضور اجازه زنان به كه برميگردد روستاها در
ميتوان نيز را روستايي زنان و دختران كاري مشغله نيز و برنامهها محتواي و مكان و زمان
رسمي آماري كشور در روستايي دختران فعاليت ميزان درباره متاسفانه.برد نام عوامل ديگر از
در زنان كار ساعات ميزان كه گفت ميتوان تنها و كرد استناد بدان بتوان كه ندارد وجود
.است مردان از بيش درصد كشور25
سهم روستايي دختران ميزان ، اين در و است درصد كشور75 دستي صنايع در روستايي زنان سهم
منابع از بهتر استفاده توليدات ، افزايش شامل روستا توسعه استراتژيهاي.دارند عمدهاي
هاي جمعيت زندگي سطح ارتقاي درآمد ، مجدد توزيع شغلي ، فرصتهاي ايجاد براي سرمايه و كمياب
توسعه روند تسريع موجب روستايي دختران آموزش و است جامعه سطح در آنها مشاركت و روستايي
.است شده ياد اهداف از بخشي تامينكننده و روستايي
حمايتي طرحهاي تهيه روستايي ، دختران مورد در اطلاعات و آمار تهيه لازم ، اعتبارات تخصيص
دادن رسميت آنها ، جسماني و ، رواني روحي شرايط ارتقاي و برابرسازي براي اقدامات انجام و
شرايط بهبود براي ملي و داخلي واقعي شاخص يك عنوان به آن گرفتن نظر در و كاري شرايط به
براي محلي و اداري فرهنگي ، مذهبي ، سياسي ، منابع بسيج.است ضروري و لازم روستايي دختران
.است بسياري اهميت حايز روستايي دختران بهويژه دختران به بهادادن و نوين ارزشهاي ايجاد
دبستاني دانشآموزان خوابي كم
كمخوابي مورد در امادارد وجود زيادي مستند مطالب بزرگسالان در كمخوابي مشكل مورد در
بر كمخوابي تاثير از ميتوان چگونه.است شده انجام كمتري نسبتا پژوهشهاي بچهها ، در
چنين دبستاني آموزان بردانش كمخوابي اثر درباره كارشناس دو شد؟ آگاه بچهها در يادگيري
:ميگويند
در آن اهميت و خواب درباره كتاب دو كه است كرنل دانشگاه روانشناسي استاد بيماس ، جيمز
كودكستاني بچههاي روي شده انجام مطالعات":ميگويد وي.است نوشته بچهها و بزرگسالان
.نميشود برطرف شبانه كافي خواب به آنها درصد نياز 85 ميدهد نشان چهارم يا سوم كلاس تا
ميگويند هم آموزگاران و ميروند خواب به اتوبوس در كه ميگويند من به اغلب بچهها
تحقيقات ملي مركز مدير هانت كارل دكتر".بفرستند استراحت اتاق به را بچهها ناچارند
كه است آن از حاكي آموزگاران با ما گفتوگوهاي":گفت آمريكا در خواب ناهنجاريهاي
".است عمدهاي مشكل امر اين و ميروند خواب به كلاس در بچهها
كمخوابي علل
خواب ساعت نه دستكم مستلزم دبستاني ، بچههاي كامل استراحت معتقدند دو هر ماس و هانت
ورزش ، مانند مدرسه از بعد فعاليتهاي اما.است بيشتر هم اين از بچهها برخي نيازاست
اين دوي هر.ميكاهد خواب زمان از اغلب كامپيوتر از استفاده و تلويزيون تماشاي
تا كه والديني.ميروند رختخواب به دير خانوادهها اصولا:ميكنند خاطرنشان كارشناسان
نگه بيدار خود با را بچهها اغلب دهند ، انجام را كارهايشان تا ميمانند بيدار ديروقت
.ميدارند
بچهها در بيخوابي علايم
.است بزرگسالان از متفاوت ناكافي خواب برابر در بچهها واكنش ميگويند هانت و ماس
خوابآلودي احساس روز تمام و ميكشند خميازه معمولا ندارند ، كافي خواب كه بزرگسالاني
صبح اوايل در و ميشوند بيدار سختي به بزرگسالان مانند به كمخواب بچههاي.ميكنند
كمتر و ميشوند فعالتر روز خلال در بعدا اما.ميدهند بروز خود از كمخوابي نشانههاي
اغلب ميشود ، بيشتر بچهها اين فعاليت روز خلال در كه آنجايي از.كنند تمركز ميتوانند
كافي خواب آنان بچه شوند متوجه شايد مادر و پدر.بروند رختخواب به ميتوانند مشكل آنان
.ندارد
خواب مورد در خانوادهها و بچهها آموزش
نيمي معمولا":ميگويد وي.ندارند خواب مورد در زيادي اطلاعات افراد بيشتر ماس ، گفته به
مغز خواب طول در اما.ميكند متوقف را فعاليتهايش مغز خواب حين ميكنند تصور مردم از
با ميتوانند علاقهمندان ".است كهبيدار زماني از فعالتر شايد حتي است ، فعال بسيار
.كنند پيدا اطلاع ميدهد ، رخ مغز در خواب حين آنچه از خواب ، راجعبه كتابهاي خواندن
.است رختخواب به رفتن از قبل اعصاب تمدد براي خوبي روش مطالعه كه كرد فراموش نبايد البته
اندازه به خواب خوب عادات بدانند بايد بچهها و آموزگاران والدين ، ميكند گوشزد هانت
است ممكن مزمن كمخوابي:افزود وي.دارد تاثير انسان كلي تندرستي روي ورزش و تغذيه
خواب كم بچههاي علاوه ، به.باشد برداشته در را ديابت بروز و شخص وزن افزايش احتمال
كودكي دوران در بچهها شد يادآور ماس.هستند مختلف حوادث معرض در بچهها ساير از بيشتر
در كنند ، عادت خواب به بيتوجهي به بچگي دوران در اگر.ميكنند پيدا مختلف عادت
نه خواب.بدهيم اهميت خواب به بياموزيم بايد.كرد خواهند حفظ را عادت اين هم بزرگسالي
.است ضروري بلكه نيست ، تجملي چيزي تنها
سالم خواب براي نكاتي
را خود بچههاي تا ميكنند سفارش مادران و پدر به را زير نكات بيماس جيمز و هانت كارل
:آورند بار سالم خواب عادات با
رختخواب به شب ساعت 9 تا بايد دبستاني بچههاي بيشتر.كنيد معين معقولي خواب زمان *
.بروند رختخواب به زودتر بايد دارند ، احتياج بيشتري خواب به كه بچههايي برخي.بروند
اين در نبايد بچهها.باشد گرفتن آرام براي كافي زمان بايد رختخواب به رفتن از پيش *
بازي انجام تلويزيون ، تماشاي مانند فعاليتهايي درگير رختخواب به رفتن از پيش درست و مدت
از پيش قدري تا دارند نياز زمان ساعت يك به آنان.باشند كامپيوتر از استفاده يا ويدئويي
كمك بچهها به داستان خواندن يا گرفتن دوش مانند آرامبخش فعاليتهايبگيرند آرام خواب
.بروند خواب به راحتتر ميكند
به قنددار خوراكيهاي و كافئين داراي نوشيدنيهاي دادن از غروب و عصر پاياني ساعات در *
.كنيد خودداري بچهها
زماني برنامه.كند آسان را رفتن خواب به كه بگيريد نظر در خواب براي را آرام محلي *
حتي بروند ، رختخواب به مشخص زمان يك در هميشه بايد بچهها.كنيد رعايت همواره را شبانه
.تعطيل روزهاي از پيش
نعيمي رضا وحيد:مترجم
|