كشور مرزي وضعيتپايانههاي آخرين
ريلي؟ سوانح يا جادهاي تصادفات ، سقوطهواپيما
مناسب اعتبارات وبودجه ريلينيازمند بهرهوريخطوط افزايش
كشور مرزي وضعيتپايانههاي آخرين
:شد اعلام كشور پايانههاي و نقل و حمل سازمان پيمانهاي امور و فني دفتر سرپرست سوي از
آخر تا نيز ديگر مرزي پايانه سه ساخت مراحل و رسيد اتمام به مرزي پايانه سه ساخت عمليات
.ميرسد اتمام به امسال دوم نيمه
پايان به امسال دوم نيمه تا باجگيران و نوردوز جلفا ، مرزي پايانههاي ساخت عمليات
.ميرسد
دفتر سرپرست -آزاد غلامرضا كشور ، پايانههاي و نقل و حمل سازمان عمومي روابط گزارش به
سياستهاي اجراي راستاي در:افزود باره اين در -مذكور سازمان پيمانهاي امور و فني
كشور ، پايانههاي و نقل و حمل سازمان پيمانهاي امور و فني دفتر و ساماندهي شوراي
آستارا ، بازرگان ، شامل كشور مرزي پايانه بازسازي 13 و ساخت عمليات طراحي و مطالعه
و ميرجاوه سرو ، دوغارون ، ميلك ، سرخس ، خسروي ، جلفا ، بيلهسوار ، باجگيران ، اينچهبرون ،
عمليات تخصيصيافته اعتبارات با متناسب و گرفت قرار سازمان اين كار دستور در نوردوز
.شد آغاز آنها اجرايي
خسروي ، بازرگان ، مرزي پايانههاي اهميت لحاظ به طرحها اين ميان در:كرد اضافه وي
و مطالعاتي فرآيند بودند ، برخوردار خاصي اولويت از چون نوردوز و جلفا باجگيران ، آستارا ،
.شد انجام بيشتري شتاب با پايانهها اين درخصوص عملياتي
عمليات و تامين پايانهها اين نياز مورد عمراني اعتبار اينرو از:كرد تصريح آزاد
خسروي ، پايانه سه ساخت مراحل نيز حاضر درحال.شد آغاز زيادي سرعت با آنها عمراني
پايانه سه ساخت كار و هستند بهرهبرداري آماده و است رسيده اتمام به آستارا و بازرگان
از بهرهبرداري فرآيند و ميرسد اتمام به امسال پايان تا نيز باجگيران و نوردوز جلفا ،
.ميشود آغاز آنها
مرزهاي از برخي موجود امكانات از استفاده منظور به طرحها اين:داشت اظهار ادامه در وي
عمليات از سبكتري حجم انجام و كاربري تغيير با بتوان كه طوري به است شده تهيه كشور
.كرد منطبق كشور خروجي و ورودي مبادي ساماندهي شوراي سياستهاي با را مرزها اين عمراني ،
تركيه ، و ايران مرز در سرو چون پايانههايي ساماندهي منظور اين براي:گفت آزاد
مرز در ميرجاوه و افغانستان مرز در دوغارون تركمنستان ، مرز در سرخس و اينچهبرون
.دارد قرار دفتر اين كار دستور در پاكستان
از نقل به همچنين خود گزارش ادامه در كشور پايانههاي و نقل و حمل سازمان عمومي روابط
اخيرا كه تحولاتي به باتوجه:است آورده سازمان اين پيمانهاي امور و فني دفتر سرپرست
اين با فرهنگي و اقتصادي سياسي ، مناسبات در تجديدنظر ضرورت و گرفته صورت افغانستان در
در كه طوري به.است كرده تغيير هم منطقه مرزي تاسيسات به نسبت نگرش نوع همسايه ، كشور
در و شد شروع دوغارون مرزي پايانه تاسيسات بهسازي و ساماندهي اول فاز پارسال دوم نيمه
آماده اكنون و رسيد اتمام به ريال ميليارد بر 2 بالغ هزينهاي با ماه تا 6 مدت 5
.است بهرهبرداري
گرفته قرار سازمان كار دستور در ميلك مرزي پايانه احداث طرح همچنين:كرد خاطرنشان وي
پايانهها سازمان ارگانها ، ساير سوي از نظر مورد پيشفرضهاي تعيين محض به كه است
.كرد خواهد آغاز را آن ساخت عمليات
ريلي؟ ياسوانح جادهاي تصادفات ، سقوطهواپيما
و حمل به نياز...و توريسم صنعت بازرگاني ، ارتباطات ، تكنولوژي ، توسعه به باتوجه امروزه
كشورهاي دولتمردان براي مهم موضوعات از يكي.ميشود احساس بيشتر روز به روز مطلوب نقل
و ويژگيها به دستيابي ميان اين دراست آن بيشتر هرچه پويايي و نقل و حمل مقوله جهان
شايد.است بوده توجه مورد همواره..و ايمني سرعت ، كيفيت ، مانند شاخصهايي ارتقاي
.باشد مرور و عبور در ايمني موضوع نقل و حمل مقوله در اهميت حائز نكته و ويژگي مهمترين
توانستهاند نقل و حمل در اصولي فعاليتهاي انجام با يافته توسعه كشورهاي راستا اين در
با توسعه درحال كشورهاي براي كه است درحالي اين و دهند كاهش را حوادث سفرها افزايش با
.است كرده پيدا قابلملاحظهاي صعودي سير وادث-ح آمار سفر ، تعداد افزايش
درخصوص آن جمعيت و وسعت به باتوجه توسعه درحال كشورهاي از يكي بهعنوان نيز ايران كشور
رشد به رو آمار اين و بوده بالايي آمار داراي شقوق كليه در نقل و حمل حوادث آمار
بالايي نسبتا مقام داراي ايران توسعه ، درحال كشورهاي ديگر به نسبت كه است گونهاي به
است مسلم آنچه.است نگرانكننده بسيار اخير سالهاي در ايران در نقل و حمل حوادث.است
كشتهشدگان تعداد و كردهاند سقوط ايران در سالها اين در كه هواپيماهايي تعداد ذكر
اغلب كه داشته انعكاس اندازهاي به حوادث گونه اخباراين زيرا ندارد لزومي فوق حوادث
كه هواپيماها سقوط از اما.است تكراري امري همگان براي آن بيان و هستند مطلع آن از مردم
اين مجروحان و متوفيات تعداد و ايران در جادهاي تصادفات بالاي بسيار آمار بگذريم
آمار اين رشد به رو روند و (است رسيده نيز كشته هزار مرز 20 به گذشته سال در كه)تصادفات
.شد خواهد تبديل ملي فاجعه يك به موضوع اين دور نهچندان سالهاي در دارد آن از نشان
ليكن نبودهاند بيبهره تلفات و سوانح از حال به تا نيز ريلي نقل و حمل در ايران مردم
دست جالبي نتايج به كشورمان در جادهاي و ريلي نقل و حمل بين مقايسهاي نگاه يك با
شده طي كيلومتر نفر ميليارد يك هر ازاي به جادهاي ونقل حمل متوفيات تعداد.مييابيم
.است نفر حدود 9 ريلي نقل و حمل در جابهجايي مقدار همين ازاي به تعداد اين و نفر 100
آن به فوقالذكر مطالب.است ايمنتر بسيار ريلي نقل و حمل كه ميدهد نشان ارقام اين
مطلوبتر شقوق ديگر از ايران در ريلي نقل و حمل كارشناسان و مديران عملكرد كه نيست معنا
رخ است ايمنتر ذاتا ريلي نقل و حمل كه است اين خاطر به فقط موضوع اين بلكه است بوده
به باتوجه حال.است كمتري حوادث داراي ذاتي بهطور ريلي نقل و حمل سخن ديگر به.داده
شود اتخاذ بايد تدابيري چه كه ميشود مطرح اساسي سوال اين شده عنوان مطالب
يابد؟ كاهش كشور نقل و حمل در مالي و جاني تلفات رشد به اينروندوحشتناكرو تا
حمل سياست چنانچه كه شده روشن كاملا خوانندگان براي مطلب اين شده ارائه مطالب با گرچه
وسيع ، تحقيقات انجام به نياز كه اين بدون يابد سوق ريلي نقل و حمل سمت به كشور نقل و
كشورمان در نقل و حمل باشد ، ..و مختلف پروژههاي اجراي پيچيده ، برنامهريزيهاي
بتواند (ريلي نقل و حمل) سيستم اين كه صورتي در است ذكر به لازم و شد خواهد ايمنتر
ترافيك كاهش با خود به خود كند جذب را نقل و حمل شقوق ديگر سهم از قابلملاحظهاي ميزان
مطلوبيت ريلي نقل و حمل توسعه با نتيجه در و يافته كاهش آنها در حوادث آمار شقوق ، ديگر
اطمينان و آرامش با بتوانيم كه روزي اميد به.ميشود ايجاد كشورمان در حملونقل كل
.كنيم سفر كشورمان در بيشتر
بندرچيان فرهاد
بودجه ريلينيازمند خطوط بهرهوري افزايش
مناسب اعتبارات و
ومسافر بار واحد متوسط 51/0 بهطور ريل كيلومتر هر 100 ازاي به ايران راهآهن خطوط
ميرسد واحد به 75/27 عدد اين مصر كشور در كه ميكننددرحالي جابهجا
پيشرفت در كارآمدي و اساسي نقش توسعه ، زيربناي و پيشنياز بهعنوان نقل و حمل صنعت
اقتصادي ، مختلف بخشهاي گسترش موجب نقل و حمل.دارد جوامع بالقوه استعدادهاي و امكانات
زيربخشهاي در و حملونقل گوناگون شيوههاي درميان ميشود ، كشورها فرهنگي و اجتماعي
مصرف در اقتصادي صرفهجوييهاي چون ويژگيهايي داشتن بهدليل ريلي نقل و حمل آن مختلف
كشورهاي تا شده باعث بالا ايمني و محيطي زيست آلودگيهاي كاهش ناوگان ، استهلاك سوخت ،
.قراردهند خود توسعهاي برنامههاي اولويت در را ريلي نقل و حمل توسعه و گسترش صنعتي ،
اولويت با ونقل حمل بخش در نظام كلي سياستهاي راستاي در نيز نظام مصلحت تشخيص مجمع
.است كرده توجه مزيتها و ويژگيها اين به ريلي ونقل حمل براي شدن قائل
پيشنهاد برنامهريزي و مديريت سازمان به خود اجرايي راهكارهاي و سياستها در مجمع اين
به راهآهن از استفاده صرفهجويي از ناشي مابهالتفات خاصي رديف تحت سال هر كه است داده
عملكرد مقايسه شايد.است نيافته تحقق مهم اين تاكنون البته كه يابد ، اختصاص بخش اين
به را نظرمسوولان بتواند مشابه كشورهاي ريلي نقل و حمل بخشهاي عملكرد با ايران راهآهن
و بودجهبنديها در تا سازد متوجه ونقل حمل بخش اين به توجه و مهم امر اين
و توسعه بابت از كشور و گرفته قرار كاري اولويت در نقل و حمل از بخش اين برنامهريزيها
.شود منتفع ريلي نقل و حمل خطوط گسترش
شباهتهاي كه بررسي مورد كشور ميان 10 در راهآهن ، تحقيقات مركز گزارش تازهترين براساس
نهم رتبه در ريلي خطوط بهرهوري شاخص نظر از ايران راهآهن دارند ، ايران با فراواني
.دارد قرار
نقل و حمل مسافر و بار ميزان چه ريلي هركيلومترخطوط ازاي به كه است آن بيانگر شاخص ، اين
.است شده
هر ازاي به ايران در يعني ميرسد ، عدد 51/0 به ايران در ريلي خطوط از بهرهوري شاخص
كه درحالي.ميشود جابهجا مسافر و بار واحد متوسط 51/0 بهطور ريلي خطوط كيلومتر يكصد
به كشور اين 10 ميان در را اول رتبه كشور اين و ميرسد به 75/27 مصر كشور در شاخص اين
از كشور اين و است نيز 76/2 اوكراين در ريلي خطوط از بهرهوري شاخص.ميدهد اختصاص خود
كشور به متعلق ريلي خطوط از بهرهوري ميزان كمترين.ميگيرد قرار دوم رتبه در بابت اين
.ميرسد به 31/0 كشور اين در ريلي خطوط از بهرهوري شاخص كه است يوگسلاوي
اين در شده جابهجا مسافران ميزان بهدليل مصر در ريلي خطوط بهرهوري شاخص بودن بالا
كه است فراوان آنقدر لوكوموتيو و واگن تعداد كشور اين در است ، راهآهن توسط كشور
اين در.است رسانده مقايسه مورد كشور ميان 10 در ميزان بالاترين به را خطوط از بهرهوري
جاذبهها اين از استفاده براي ريلي خطوط گسترش نحوه و مصر كشور توريستي جاذبههاي ميان
اين در ريلي خطوط بهرهوري بودن بالا دليل مهمترين شايد اگرچه است تعيينكنندهاي شرط
.باشد بهرهبرداري مورد لوكوموتيو و واگن زياد تعداد از ناشي كشور
اين داشتن قرار از ناشي شاخص ، اين در و 57/1 اعداد 76/2 مجارستانبه و اوكراين دستيابي
قرار جهان از مناطقي در كشور دو اين.است بينالمللي كريدورهاي منطقه در كشورها
شاخص رو همين از و است فراوان منطقه اين از بينالمللي بارهاي نقل و حمل كه گرفتهاند
.ميگيرد قرار سوم و دوم رتبههاي در آنها بهرهوري
رتبه در ايران راهآهن شاخص ، اين دراست باري واگنهاي بهرهوري بررسي ، مورد دوم شاخص
كمتر و است باري راهآهني عمدتا كشور راهآهن ميدهد نشان اين كه ميگيرد قرار سوم
.است بوده فعال مسافر نقل و حمل درزمينه
بهطور ايران در باري واگن هر يعني ميرسد ، عدد 13/0 به ايران راهآهن در شاخص اين
رتبه عدد 2/0 كسب با نظر ازاين مجارستان راهآهن ميكند ، جابهجا بار تن هزار متوسط 130
تن هزار متوسط 200 بهطور كشور اين در باري واگن هراست داده اختصاص خود به را نخست
.ميكند جابهجا بار
تناسب در بايد را خطوط بهرهوري شاخص به نسبت شاخص اين در ايران راهآهن رتبه ارتقاي
تركيب كه آن ضمن.كرد جستوجو راهآهن سوي از شده حمل بار و باري واگنهاي تعداد
موثر وضعيت اين آمدن بهوجود در ميتواند نيز راهآهن توسط بار و مسافر حمل نامتناسب
.باشد
افزايش مقوله دو در ايران راهآهن ميرسد نظر به راهآهن ، تحقيقات مركز گزارش براساس
و واگن تعداد افزايش حال عين در و جغرافيايي موقعيت از بهتر استفاده منظور به ريلي خطوط
نيازمند و است عقبماندگي دچار موجود خطوط از مناسب بهرهبرداري براي لوكوموتيوها
مزيد ريلي نقل و حمل ناوگان فرسودگي كه آن ضمن.است زمينه دو هر در بيشتر سرمايهگذاري
.است شده علت بر
بخشهاي براي بودجهريزي متولي بهعنوان برنامهريزي و مديريت سازمان نقش ميان اين در
عقبماندگي بودجهها ، سنواتي افزايش با قطع بهطور.است پررنگتري نقش اقتصادي ، مختلف
بهرهمندي و راهآهن مزيتهاي از استفاده براي كه آن ضمن.شد نخواهد جبران كشور راهآهن
از بهرهبرداري ظرفيت افزايش و خطوط توسعه و تكميل نقل و حمل از بخش اين ويژگيهاي از
.است الزامي خطوط
منتخب كشورهاي ريلي خطوط بهرهوري شاخص
يوگسلاوي |
ايران |
كرواسي |
الجزاير |
بلغارستان |
تركيه |
روماني |
مجارستان |
اوكراين |
مصر |
كشور نام |
31/0 |
51/0 |
75/0 |
94/0 |
06/1 |
09/1 |
26/1 |
57/1 |
76/2 |
75/27 |
شاخص عدد |
10 |
9 |
8 |
7 |
6 |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
رتبه |
منتخب كشورهاي باري واگنهاي بهرهوري شاخص
يوگسلاوي |
روماني |
الجزاير |
بلغارستان |
تركيه |
مصر |
كرواسي |
ايران |
اوكراين |
مجارستان |
كشور نام |
04/0 |
05/0 |
075/0 |
08/0 |
09/0 |
/0 |
/0 |
13/0 |
18/0 |
./2 |
شاخص عدد |
10 |
9 |
8 |
7 |
6 |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
رتبه |
|