درايران خارجي سرمايهگذاري دلار ميليون 52
عملياتي نظارت
"ايزو" گواهينامههاياستاندارد از ايران سهمناچيز
درايران كيفيت بالندگي چالشهاي و محدوديتها
درايران خارجي سرمايهگذاري دلار ميليون 52
گرفت صورت امسال نخست ماه پنج در
امسال نخست ماه پنج در دلار هزار و 51 ميليون به 52 ايران در خارجي سرمايهگذاري ميزان
.رسيد
كمكهاي و سرمايهگذاري سازمان سوي از شده ارائه آمار از نقل به ما ، خبرنگار گزارش به
تركيه ، آلمان ، ازجمله كشورخارجي مشاركت 9 با سرمايهگذاريها اين ايران ، اقتصادي و فني
صورت روماني و ايتاليا ارمنستان ، تركيه ، لوكزامبورگ ، انگلستان ، اسلووني ، افغانستان ،
.است گرفته
مدت اين در كه است شده انجام صنعتي طرحهاي در و فقره در 14 سرمايهگذاريها اين
هزار و 977 ميليون تركيه 6 دلار ، هزار و 457 ميليون آلمان 14 دلار ، ميليون ارمنستان 19
ايتاليا دلار ، هزار و 62 ميليون لوكزامبورگ 3 دلار ، هزار و 330 ميليون انگلستان 4 دلار ،
دلار هزار افغانستان 400 دلار ، هزار و 470 ميليون يك روماني دلار ، هزار و 100 ميليون دو
.كردهاند سرمايهگذاري ايران در دلار هزار اسلووني 255 و
در 9 كه است سرمايهگذاري دلاري ميليارد حدود 4 رقم همان درقالب سرمايهگذاري ميزان اين
و اقتصادي امور وزارت سرمايهگذاري سازمان در خردادماه 81 تا سال 72 از يعني گذشته سال
.است رسيده ثبت به دارايي
دوم نيمه در خارجي سرمايهگذاري عمده كه اين به باتوجه سازمان ، اين مسوولان گفته به
سرمايهگذاري جذب و جلب آييننامه بهكارگيري با ميشود پيشبيني ميگيرد ، صورت سال
ميزان به كشور در سرمايهگذاري روند رسيد ، تصويب به دولت هيات در گذشته هفته كه خارجي
.شود تسهيل توجهي قابل
امور وزارت اقتصادي و فني همكاريهاي و سرمايهگذاري سازمان كل رئيس خزاعي ، محمد
درخواست فقره گذشته 16 ماه دو در بود ، كرده اعلام گفتوگويي در دارايي و اقتصادي
ده در موجود آمار طبق كه است درحالي اين است ، رسيده سازمان اين به جديد سرمايهگذاري
تعداد كه است شده رجوع ايران به سرمايهگذاري فقره فقط 124 گذشته سال
اقتصاد در خارجي سرمايهگذاران حضور سريع رشد از حاكي گذشته ماه دو در جديد درخواستهاي
با است موظف اقتصاد وزارت ، خارجي سرمايهگذاري جذب و جلب آييننامه بنابر.است كشور
حداكثر را خارجي سرمايهگذاري درخواستهاي خارجي ، سرمايهگذاري پروسه به بخشيدن سرعت
.برساند تصويب به ماه يك ظرف و بررسي روز ظرف 15
:قبيل از اطلاعاتي خارجي ، سرمايهگذاري خدمات مركز كه است شده پيشبيني آييننامه اين در
.دهد قرار خارجي سرمايهگذاران اختيار در..و بازرگاني مالياتي ، و مالي حقوقي ، مسائل
و ويزا امور براي تسهيلاتي خارجه ، امور وزارت با آمده بهعمل هماهنگيهاي با همچنين
.ميشود ارائه مركز اين طريق از نيز سرمايهگذاران اقامت
خارجي سرمايهگذاران ارز خروج و ورود براي است موظف نيز بانكي سيستم ديگر سوي از
در خارجي سرمايهگذاران مشاركت امكان آييننامه اين براساس.دهد انجام ويژهاي اقدامات
.است شده فراهم نيز ايران بهادار اوراق بورس
عملياتي نظارت
يادداشت
تفاوت و كشور اقتصاد در عمومي محاسبات قانون نقش با ارتباط در نكاتي گذشته شماره دو در
شركتهاي يا موسسات و وزارتخانهها مانند دولتي دستگاههاي بازرگاني فعاليتهاي انواع
و درآمدها بر كنترل و نظارت با ارتباط در اصلي مساله يك به اينجا در.شد بيان دولتي
است ايران قوانين در دولتي معاملات كنترلي خاص سيستم آن و ميشود اشاره دولتي هزينههاي
اقتصادي اقدامات عملي نتيجه به توجه بدون درآمد و هزينه اسناد شكلي بررسي با منطبق كه
كه عمومي محاسبات قانون اجراي و اعمال براي موجود مقررات مطابق.است بازرگاني معاملات و
.است شده تاسيس "كشور محاسبات ديوان" است گذشته شماره دو در يادداشتها اين بحث موضوع
و شكلي نظر از آنها انطباق احراز و مالي مدارك و اسناد بررسي فقط محاسبات ديوان وظيفه
در.است كشور عمومي مقررات و قوانين با هزينهاي موارد يا و سند صدور و تنظيم نحوه
و است شده برشمرده ماده در 7 ديوان اين وظايف مصوب 1361 كشور محاسبات ديوان تاسيس قانون
و مالي قوانين با مدارك و اسناد انطباق در دستگاهها عملكرد بر نظارت مواد اين تمام در
ساير كشور ، محاسبات ديوان از غير.است شده ديده قانوني مجوزهاي با هزينهها تطابق
بازرسي سازمان از عبارتند ميكنند نظارت دولتي دستگاههاي مالي عملكرد بر كه نهادهايي
بازرس وظيفه حسابرسي سازمان نيز دولتي شركتهاي درمورد اصل 90 ، كميسيون و كشور كل
حجم براساس كنترل و نظارت نيز موارد اين تمام در.دارد برعهده را شركتها اين قانوني
باشد شده تنظيم مقررات مطابق مالي اسناد است كافي فقط بلكه نميشود انجام اجرايي عمليات
برنامه مطابق اجرايي عمليات اگر ولي باشد شده انجام قانوني مجوزهاي براساس هزينهها و
كه طور همان.نميآيد بهوجود فوق مقررات نظر از اشكالي هيچ باشد ، نرفته پيش زماني
پيشرفت كه است نشده پيشبيني ضوابطي كشور فعلي مقررات و قوانين در ميشود ملاحظه
انطباق عدم بر يا و گيرد قرار ارزيابي مورد نيز دولتي دستگاه يك اجرايي فعاليتهاي
علت البته.شود نظارت است ميشده انجام بايد كه فعاليتهايي با شده انجام فعاليتهاي
به و ندارد "عملياتي" حالت كه است سالانه بودجههاي ساختار حالت اين آمدن بهوجود اصلي
دولتي دستگاه يك اگر نتيجه در و ميگيرد اعتبار و درآمد دارد ، هزينه دستگاهي كه اين صرف
را مالي مقررات و قوانين كليه درصد اين 20 در ولي دهد انجام را خود وظايف درصد فقط 20
باشد ، داشته مجوز هزينهها همه براي و كند تنظيم مقررات مطابق را مالي اسناد و كند رعايت
طرحهاي درمورد البته.گرفت نميتوان دستگاه اين مديران به ايرادي هيچ قانوني نظر از
مورد انشاءالله كه شود بحث جداگانه بايد ميشود ، اجرا دولتي دستگاههاي توسط كه عمراني
.گرفت خواهد قرار بررسي
"ايزو" گواهينامههاياستاندارد از ايران ناچيز
سهم
از 35/0 كمتر را ايران سهم دنيا ، سراسر در "ايزو" صدورگواهينامههاي از منتشره آمار آخرين
.ميدهد نشان درصد
تا شد ، منتشر "ايزو" استاندارد بينالمللي سازمان توسط پيش چندي كه آمارها آخرين براساس
است شده صادر كشور در 161 "ايزو 9000" گواهينامه و 616 هزار حداقل 510 دسامبر 2001 آخر
رشد آمار ملاحظه با.ميدهد نشان را رشد درصد آن ، 96/24 از قبل سال يك به نسبت كه
همواره اروپا كه دريافت ميتوان جهان ، مختلف مناطق در "ايزو9000" استقرار و كاربرد
.است داشته زمينه اين در را رشد ميزان بالاترين
با نيز ژاپندارد را اول رتبه "ايزو 9000" گواهينامههاي صدور نظر از انگلستان كشور
.است كرده خود آن از نظر اين از را اول جايگاه "ايزو 14000" گواهي صدور 8200
آسيا ، غرب آفريقا ، زلاندنو ، استراليا ، شمالي ، آمريكاي دور ، خاور ازجمله جهان ديگر مناطق
.كردهاند خود آن از را بعد رتبههاي جنوبي و مركزي آمريكاي
و با 6056 ژاپن با 9120 ، آلمان و 743 ، هزار با 17 ايتاليا و 126 ، هزار با 32 چين كشور 6
پيشتاز "ايزو9000" خانواده استانداردهاي استقرار و كاربرد در گواهينامه با 3738 فرانسه
.هستند
تجهيزات و الكترونيكي صنايع آمارها ، آخرين براساس نيز مختلف صنايع استقبال ميزان نظر از
.دارد قرار اول رتبه در گواهي ، فقره و 710 هزار با 42 بينايي
در را صنعت اين فلزي ، محصولات و فلزات صنايع در ايزو گواهي فقره و 534 هزار صدور 41
.است داده قرار دوم جايگاه
گواهي فقره و 29812 با 40948 ترتيب به نيز تجهيزات و ماشينآلات و ساختماني محصولات
و موتوري نقليه وسايل تعمير صنايع بالاخره و دارند قرار بعدي رتبههاي در ايزو كيفيت
اين دريافت متقاضيهاي پرتعدادترين جزو ايزو گواهي فقره با 22385 خانگي لوازم
از كيفيت گواهينامههاي صدور در مهم و جديد مشخصه.ميروند شمار به گواهينامهها
اجبار براساس گواهينامه اين دارنده شركتهاي كه است آن جديد نگارش "ايزو 9000" خانواده
.شوند هماهنگ آن شرايط با دارند فرصت سال سه استاندارد ، بينالمللي سازمان
"ايزو 14000" سري استانداردهاي از آمارها آخرين
انتشار ابتداي از.شد منتشر سپتامبر 1996 در ايزو 14000 خانواده استانداردهاي سري اولين
كشورهاي.داشتند آن از اروپاييها را استقبال بيشترين دسامبر 2001 آخر تا گواهينامه اين
.دارند قرار بعدي رتبههاي در زلاندنو و استراليا شمالي ، آمريكاي دور ، خاور در واقع
اين كه است گونهاي به لاتين آمريكاي و جنوبي آمريكاي غربي ، آسياي آفريقا ، مشاركت سهم
سهم مقاطعي ، در كه است درحالي اين.دارند قرار زلاندنو و استراليا از پس مناطق
.است داشته برتري استاندارد اين كاربري درزمينه جنوبي آمريكاي هم گاهي و آفريقاييها
.است كرده خود آن از را اول رتبه ايزو 14001 گواهي فقره اخذ 2567 با ژاپن حاضر درحال
.كنند دريافت گواهي فقره توانستهاند 2120 مختلف صنايع نيز آلمان در
.دارند قرار بعدي جايگاههاي در نظر اين از نيز آمريكا و سوئد ايتاليا ، اسپانيا ، كشورهاي
فقره آمريكا 603 و سوئد 700 ايتاليا 1774 ، فقره ، گواهينامه 1464 اين از اسپانيا سهم
.است شده برآورد
در ايزو 14001 گواهي فقره دريافت 3460 با بينايي و الكترونيكي صنايع گزارش ، همين براساس
با 1554 ساختمان با 1744 ، شيميايي با 2137 ، فلزي محصولات آن از پس.دارد قرار اول رتبه
اين دريافت در پيشرو صنايع جزو گواهينامه فقره با 1481 تجهيزات و ماشينآلات و
.شدهاند شناخته گواهينامه
ايران در ايزو گواهيهاي صدور وضعيت
فقره تنها 1869 خدماتي ، و صنعتي شركت هزار از 50 بيش ثبت وجود با و ايران كشور در
"ايزو 14000" گواهينامه فقره و 68 "ايزو 9000" گواهينامه فقره شامل 1801 ايزو گواهينامه
را دنيا شده صادر گواهينامههاي كل از درصد از 35/0 كمتر مجموع در كه است شده صادر
.ميدهد تشكيل
دريافت نظر از و است دنيا 42 در "ايزو 9000" گواهينامههاي اخذ نظر از ايران رتبه
.دارد قرار رتبه 47 در نيز ايزو 14000 گواهينامههاي
فعاليت ايران در (CB) كيفيت گواهينامه صادركننده شركت گرفته 21 صورت برآوردهاي براساس
.هستند فعاليت مجوز دريافت آماده نيز شركت حدود 10 و دارند
ايران در عنوان هيچ به "AB "موسسات يعني ، آنها اعتباردهنده شركتهاي كه است درحالي اين
.ندارند فعاليت
قصد نداشته ، "CB "موسسات بر نظارتي گونه هيچ تاكنون كه ايران دولت شنيدهها ، براساس
.آورد نظم تحت و كرده قانونمند را آنها فعاليت آييننامهاي تنظيم با دارد
ايران در تا 2001 سال 1995 ايزو 9000از گواهينامههاي رشد جدول
دسامبر2001
618 |
دسامبر 2000
433 |
دسامبر1999
259 |
دسامبر1998
224 |
دسامبر1997
131 |
1996دسامبر
97 |
دسامبر1995
2 |
ايران در سال 1995تا 2001 ايزو14000از گواهينامههاي رشد جدول
2001
34 |
2000
12 |
1999
12 |
1998
8 |
1997
2 |
1996
- |
درايران كيفيت بالندگي چالشهاي و محدوديتها
جويكيفيت و جست در
سپهري مهران دكتر
يا و موفقيت نهايت در و ميماند پايدار دشواري به كه است كالا از نامرئي بعدي كيفيت
و غربي كشورهاي در كه كيفيت تكامل مسير.ميكند تعيين را محصول شكست
محصولات صادرات و مرغوبيت چشمگير افزايش باعث و داده رخ گذشته سال چهل در دور خاور
محدوديتها بتوانيم كه صورتي در شود ، ايجاد سرعت به ميتواند نيز ما كشور در شده ، آنها
سازمانها ، ارشد مديريت و كرده برطرف شفاف و بومي برنامههاي با را كنوني چالشهاي و
.دهند قرار اولويت در را فراگير كيفيت نگهداري و استقرار راهكارهاي
قرار استفاده مورد سهولت به توانسته آن فني و تكنيكي روشهاي و كيفيت مهندسي ما كشور در
سازماني ريشه اكثرا كه روبهروست متعددي چالشهاي و مشكلات با كيفيت مديريت ولي.گيرد
.ميكند تعيين و تعريف عرضهكننده ، نه و مصرفكننده را كيفيت نهايت در.دارند فرهنگي و
تدابير و راهكارها.كند طلب را مرغوبيت و داده بها كيفيت به بايد كه است مشتري اين
است نياز ملي عزم يك به نهايت در و نموده هموار را راه بايستي دولت سياستهاي و سازماني
.نمايد تبديل ملي غرور و حيثيتي مساله به را محصول كيفيت كه
از بيشتر بسيار ايران صنايع محصولات براي تقاضا جنگ ، از بعد سالهاي در:محدود رقابت
كه زماني.ميرسيد فروش به كيفيتي و قيمت هر به موجود توليد نتيجه در بود عرضه
خواست به توجه و بازاريابي به نيازي بود ، راضي حداقلها به طولاني صف در مصرفكننده
بانكداري مانند دولتي خدمات و خودروسازي مانند كشور كليدي صنايع در.نميشد احساس مشتري
كاهش باعث بود ، آمده بهوجود رقابت عمدي محدوديت اثر بر كه امنيت كاذب احساس
.شد كالا كيفيت تكامل درجهت سرمايهگذاري
در عمودي تعامل و وظيفه انجام بر تمركز ما ، سنتي سازمانهاي در:مشتري با ارتباط عدم
مشتري عموما.ندارد برنامهريزي و اولويتها تعيين در فعالي نقش مشتري و است ساختار
منشا سازمان دروني اهداف از كيفيت استاندارد و شده تلقي نيازمند و مزاحم بهعنوان
بازاريابي و ندارند مهارتي و تمايل مشتري صداي شنيدن در سازمان مديران.ميگيرد
و يافته افزايش توليدكننده و بازار ارتباط شكاف نتيجه در.ميشود محسوب زايد هزينهاي
.است مشتري انتظارات با متفاوت كاملا دروني طراحي و مهندسي ديد از كيفيت تعاريف
مديران اكثر و نرسيده خود شايان جايگاه به ما كشور در مديريت آموزش:متخصص مديريت فقدان
كه است سرمايهدار اكثرا خصوصي شركتهاي در.شدهاند انتخاب مالي و مهندسي ردههاي از
.ميشود يافت ندرت به تخصصي مديريت دولتي سازمانهاي در و دارد عهده به را سازمان هدايت
منابع اتلاف و روشها پيچيدگي باعث كيفيت مديريت نوين روشهاي از ناآگاهي نتيجه در
توقف و سازماني مسائل تشديد به نيز مديريت تيمهاي در متعدد و نابهنگام تغييرات.ميشود
.ميشود محصول مستمر بهبود
باشد ، رسيده حداقل به اجتماعي تامين و عمومي اعتماد كه جامعهاي در:فرهنگي تاثيرات
درون محافظهكار و انفرادي كار فرهنگ.ندارند سازمان به مالكيت و تعلق احساس كارمندان
افزون به رو شكاف.ميكند مختل را بالا به پايين از مشاركت و نوآوري امكان سازمان ،
كيفيت مديريت زيربناي ايجاد بهانهجويي و كندي مزمن عادات با همراه كارگران و مديريت
ندارد ، چنداني بهاي گفتوگو و آموزش كه سازماني فرهنگ چنين درميشود مانع را فراگير
.ميرسد حداقل به سالم رقابت و سازنده ارتباط
|