شدند معرفي فرهنگ نمونه خادمان و كتابداران
شد اعلام سراسري 82 آزمون درسي منابع تغييرات آخرين
;(ماه 1381 آبان تا 14 6) ايران كتاب هفته دهمين مناسبت به
خانوادهها در كتابخواني زمينههاي
بازدارندگي پنهان جاذبههاي و دارا و سارا
شدند معرفي فرهنگ نمونه خادمان و كتابداران
و كتابداران از نفر كتاب ، 36 هفته دوره دهمين با همزمان:فرهنگي علمي گروه
فرهنگ توسعه جهت در آنان فعاليت از و شدند معرفي مراسمي در فرهنگ خادمان
.آمد عمل به تقدير كتابخواني
شد ، برگزار اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت محل در دوشنبه روز كه مراسم اين در
هياتامناي رييس "احمدي ملك" اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزير "مسجدجامعي احمد"
از جمعي و جمهوري رييس فرهنگي مشاور "خانيكي هادي" كشور ، عمومي كتابخانههاي
دانشجويان و صاحبنظران استادان ، عمومي ، كتابخانههاي كتابداران فرهنگي ، شخصيتهاي
.داشتند حضور كتابداري رشته
فاطمه" ،"دزكي احمدي فاطمه" ،"نژاد عباس محمود" نمونه ، كتابداران بخش در
عبدالجليل" ،"علويجه براتي حسينعلي" ،"اصلاني صالح" ،"برزويي وجيهه" ،"سيدطاهر
مرضيه" ،"جعفري شهربانو" ،"فرد منوچهري شاپور" ،"فضلي فاطمه" ،"نيازي قليچ
نمونه كتابدار بهعنوان "نجفي علي" و "زرگر بهجت" ،"عربي علي" ،"هاشميزاده
.شدند معرفي
عليرضا" ،"دشتي حبيبالله" ،"خسروشاهي محمدطاهري" ،"رفيعيان اسماعيل" همچنين
حسين" ،"دهقاني مسعود مرحوم" ،"نسب افضلي سيدحسن" ،"جوادي جواد محمد" ،"جابرانصاري
،"(ره)خميني امام آثار نشر و تنظيم موسسه" ،"زاده واعظ حسين حاج مرحوم" ،"معيني
در برتر خادمان عنوان به "تمدنها وگوي گفت بينالمللي مركز" و "رمضاني عليرضا"
.شدند معرفي فرهنگ بخش
سيدعبدالعلي حاج حجتالاسلام" ،"نژاد يعقوب حميد" انجمن ، برگزيدگان بخش در
انجمن بخش در و "اميرمجاهدي محمد" و "اميرشيباني عبدالرضا" ،"رمضاني علي" ،"مقدسي
عنوان به شرقي آذربايجان استان عمومي كتابخانههاي انجمن سال ، برتر كتابخانه
.شد معرفي نمونه انجمن
امور نمونه معاونان بخش در و "وند بشيري رسول" نمونه ، كل مدير بخش در همچنين
"زماني حكمتالله" و "حسينزاده جواد محمد" كشور ، استانهاي عمومي كتابخانههاي
.شدند معرفي
مريم" ،"نيازي بساطعلي" ،"فيروز علي" مشاركتي ، مديريت نظام برگزيدگان بخش در
و "ناظرزاده سكينه" ،"قاسمنژاد فاطمه" ،"پوستي الهه" ،"پاشا مقدم نرجس" ،"رجبي
عنوان تحت مقاله فراخوان مسابقه برگزيدگان بخش در و "احمدخاني محمدربيع"
.شدند معرفي "تقيزاده امير" و "مجيدي فايق" ،"مهرانپور فرخنده" ،"من شهر كتابخانه"
شد اعلام سراسري 82 آزمون درسي منابع تغييرات آخرين
منابع هاي اضافه و حذف و تغييرات آخرين كشور آموزش و سنجش سازمان:فرهنگي علمي گروه
.كرد اعلام واحدي ترمي و واحدي سال نظام دو تفكيك به را سراسري 82 آزمون درسي
كتاب كد براساس كه كنكور 82 سئوالات منابع اخير تغييرات در ايسنا خبرگزاري گزارش به
هاي كتاب در هايي اضافه و حذف و تغييرات آن طي كه است گرفته انجام درسي نظام دو هاي
شيمي ، جغرافيا ، اجتماعي ، علوم اقتصاد ، هندسه 1 ، انگليسي ، زبان فارسي ، ادبيات و زبان
.است شده اعمال شناسي ، زيست
:است زير شرح به تغييرات اين
به تخصصي دروس از فارسي 6 ادبيات درس واحدي - ترمي انساني علوم آزمايشي گروه در-1
.است شده منتقل عمومي دروس
خواهد طرح جداگانه صورت به واحدي - سالي انساني علوم گروه عمومي عربي درس سئوالات-2
.شد
- سالي تجربي علوم و فني و رياضي علوم هاي گروه تخصصي ، دروس از رياضيات درس در-3
.است شده اصلاح به 233/2 از 233/1 چاپ 79 دوم سال هندسه 1 كتاب كد واحدي ،
مدلسازي و آمار كتاب از واحدي سالي انساني علوم گروه تخصصي دروس از رياضيات درس در-4
.شد خواهد طرح سئوال چاپ 79 دوم سال
اول سال اقتصاد 1 كتاب واحدي - ترمي انساني علوم گروه تخصصي دروس از اقتصاد درس در-5
.است شده حذف سال 82 سراسري آزمون براي منبع كتب مجموع از
به واحدي سالي و واحدي ترمي نظام براساس سئوالات منبع كتب عناوين فهرست است ، گفتني
نظام دو اين از كدام هر داوطلبان و است شده تنظيم مربوط كتاب كد و نام ذكر با مجزا صورت
.دهند پاسخ مربوطه سئوالات به توانند مي نظام دو براي شده اعلام كتب مطالعه با
;(ماه 1381 آبان تا 14 6) ايران كتاب هفته دهمين مناسبت به
خانوادهها در كتابخواني زمينههاي
هفته ، اين.ميبريم سر به ايران اسلامي جمهوري كتاب هفته دهمين روزهاي واپسين در:اشاره
نوشتهاي منظور ، همين به.كتابخواني و كتاب درباره دوباره تامل براي است دوبارهاي فرصت
تحرير رشته به "امروز مادران موسسه" از "احمدي مريم خانم"توسط كه ميآوريم پي در را
.ميخوانيم هم با.است آمده در
سرآغاز
كتاب ، مروجان ناشران ، كتابداران ، با سخن روي خانواده ، در كتابخواني زمينههاي مبحث در
به كه است نهادهايي و انجمنها و سازمانها برنامهريزان ، و كارشناسان انتخابكنندگان ،
.دارند سروكار خانواده و كتاب با نوعي
كتاب دادن قرار دسترس در چگونگي درباره تفكر از پيش بتوانيم كه است اين بحث ، اين از هدف
كتاب ، فقط نه راه ، كردن هموار با تا بينديشيم موضوع اين زمينههاي به خانوادهها ، براي
.گيرد قرار نيز آنها خدمت در بلكه خانوادهها ، دسترس در
خانواده در كتابخواني زمينههاي
خانوادهها كه است اين ميشود مطرح كه مشكلي اولين خانواده ، و كتاب به راجع بحث در
همين درباره.است نرفته خانوادهها ميان به بايد ، كه طور آن وكتاب ;نميخوانند كتاب
خانوادهها به را كتاب چگونه كه است اين ميرسد ، نظر به كه فكري اولين هم باز موضوع ،
.برسانيم
كتاب خانوادهها چرا اساسيكه فكر اين بر را مقدمهاي ميكوشيم نوشته اين در
.كنيم مطرح برود ، خانوادهها ميان به ميتواند كتاب طور چه و نميخوانند
دانشآموزدر حتي يا دانشجو يا پژوهشگر يك خواندن كتاب مثل خانواده ، در خواندن كتاب
به خود و بخواند بايد چه و ميخواند چرا ميداند پژوهشگر يعني نيست ، كارش اجباري وجه
ضرورت به بنا و است شده توجيه برايش حدي تا كه دلايلي به دانشجو.ميرود كتاب سراغ
چه كه ميداند خود يا بخواند چه كه است شده راهنمايي يا و ميرود كتاب طرف به وظيفه ،
.بخواند ميخواهد
مطالعه را آنها نزد كتابخواني بخواهيم اگر كه دارند ديگري كاري حوزه البته دانشآموزان
بخشي حال ، هر در ولي نميگنجد ، بحث اين فعلادر كه كنيم اشاره ابعادي به بايد كنيم ،
ما هدف چون ميگذريم ، مقوله اين از كه است درسي و اجباري دانشآموزان كتابخواني از
در كتابخواني مقوله در دانشآموزي ، سنين در مطالعه ديگر بعد.نيست درسي كتابهاي
.شود مطرح ميتواند خانواده
ضعف از نشان نوعي به خود خانوادهها ، در خواندن به گرايش عدم كه اين گرفتن نظر در با
بين كتاب حضور عدم يا اسبابحضور و علل بررسيمقدماتي براي دارد ، مطالعه فرهنگ
.پرداخت خواهيم نكته يازده به خانوادهها ،
خانواده در كتابخواني مشكلات و نيازها -1
در كتابخواني به ميتواند رفع ، صورت در كه نيازهايي موانعو و مشكلات اينجا ، در
خواهيم بيشتر يك هر به بعدي بخشهاي در سپس ميآوريم ، فهرستوار كند ، كمك خانواده
.پرداخت
;كمسوادي يا بيسوادي *
:از ناشي وقت كمبود *
;زنان خانه از خارج كار -1
;خانه در فرزند از نگهداري و زنان خانگي كار -2
;مردان نوبتي دو شغلهاي -3
;فرهنگي جمعهاي و جامعه در زنان حضور عدم *
;(كلي طور به) اقتصادي مسائل *
;خانوادگي اختلافات *
خانواده در كتابخواني براي كمكي ابزارهاي -2
مشكلات رفع به كمك براي ابزارهايزير به ميتوان مشكلات ، و نيازها بهبخش توجه با
:كرد اشاره خانواده در كتابخواني
كتاب انتخاب براي خانوادهها به كمك يعني تسهيلگري ، از منظور:مطالعه امر تسهيلگري *
.ميپردازيم آن به بيشتر مطالعه ، روشهاي بخش در كه خواندن چگونه براي راهنمايي و مناسب
به كتابخواني ، و اموركتاب به كارشناسانيوارد تا دارند نياز خانوادهها حال هر در
.كنند كمك مطالعه امر در ايشان به اصولي ، روشهاي با و ياريشانبيايند
به كمك هدفش كه كارگاهها اين در:خانواده نياز مورد مسائل درباره مشاركتي كارگاههاي *
با موضوعها است ، اجتماع و خانواده در بهتر روابط براي آنها كردن توانمند و خانوادهها
توانمند براي خانواده اعضاي و ميشود تعيين خانوادهها از براساسنيازسنجي دقتو
كتاب كارگاههايي ، چنين در.ميكنند پيدا حضور آن در كارگاه ، اهداف حوزه در خود ساختن
.گيرد قرار خانوادهها خدمت در بهتر ، مشاركت براي ميتواند
كتاب و خانوادهها بين واسطي حد عنوان به ميتوانند آسان جزوههاي:آسان جزوههاي *
و درآمده نگارش به جذاب و آسان صورتي به محتوايي نظر از بايد جزوهها اين.گيرند قرار
.باشند كمي حجم داراي
مطالعه از كه را خوانندههايي يا كمسواد خوانندههاي ميتوانند سو يك از جزوهها اين
متخصصاني حتي و سوادترها با خدمت در ميتوانند ديگر سوي كنند ، از تشويق خواندن به دورند
.دارند نياز آن به ولي ندارند ، را زمينهها بعضي در خواندن حوصله و وقت كه گيرند قرار
پاگير و دست چنان زنان مسئوليتهاي و وظايف گاه:مطالعه وقت يافتن براي زنان به كمك *
.ميكند كم ايشان براي را مطالعه فرصت كه ميشود
اين بين در فرصت يافتن امكان كه ميكنند عادت چنان خود روزمره كارهاي به زنان نيز گاهي
.ميدانند غيرممكن را كار همه
بيابند ، مطالعه براي فرصتي خود ، سنگين وظايف بين در تا كرد كمك زنان به بايد صورت ، هر در
آگاهانه بايد پس.بربگيرند در را زندگي همه نبايد روزمره مشغلههاي كه دريابند همچنين
كمتري زمان از استفاده با را كارها نوع اين از بعضي يا گذاشت كنار يا را آنها از قسمتي
كارگاههايي يا رسانهها طريق از كمكها اينشود آزاد كتابخواني براي وقت تا داد انجام
.است ميسر شود ، تشكيل ايشان زندگي يا كار محل در زنان براي ميتواند كه
براي فرصتهايي ايجاد منظور به زنان به ياري فكر به برنامهريزانخانواده بايد ضمن ، در
.مطالعهباشند
رفاهي امكانات حداقل دادن قرار دسترس در و مناسب دبستاني پيش مراكز در فرزندان نگهداري
.ياريهاست اين جمله از زنان ، براي لازم
طوري بايد آنها ، وقت از بخشي شدن آزاد براي زنان به ياري يعني كار اين البته
خود اين يابد ، كه اختصاص مطالعه به و نرود هدر آمده دست به وقت كه شود ، برنامهريزي
نياز خودشان مناسب روشهاي با ياريها اين به هم مردان ضمن در.است ديگري بحث قابل حوزه
.دارند
خانواده ، در كشمكش و اختلاف:خانواده در آرامش ايجاد و خانوادگي اختلافات رفع به كمك *
و رشد بستر ميتواند كه خانوادگي روابط كل براي بلكه مطالعه ، براي را زمينه تنها نه
.ميكند نامساعد باشد ، خانواده ارتقاي
ياريهاي و ايشان خود مشاركت با كه گرفت نظر در خانوادهها براي برنامههايي بايد پس
خانواده جانبهدر همه رشد براي موقعيت تا شود كاسته مشكلات و اختلافات اين از اجتماعي
خانواده اعضاي تكامل و رشد خدمت در ابزاري عنوان به نيز مطالعه صورت ، آن در شود ، فراهم
.گرفت خواهد قرار
عرصه وارد بتوانند نوعي به زنان كه هنگامي:اجتماعي مشاركتهاي به زنان تشويق *
و برد خواهند پي حضور اين مطالعهبراي ضرورت به خود به خود شوند ، اجتماعي فعاليتهاي
كتابهاي از استفاده جمله از كرد ، خواهند كوششهايي خود ، فعاليتهاي كردن غني براي
.نياز مورد و مناسب
حاوي كتابخانههايي ايجاد:كتاب به ارزان و آسان دستيابي براي فرصتهايي ايجاد *
به دسترسي آنهاميتواند مراكزكار در يا محلهها در خانوادهها براي مناسب كتابهاي
.كند ارزان و ساده را كتاب
سادهتر و ارزانتر كتاب به دسترسي تا انديشيد نيز ديگري ترفندهاي به ميتوان ضمن در
كتابخواني گروههاي ايجاد و خانوادهها بين در كتاب گرداندن دست به دست مثلا.شود
.جمعي صورت به كتاب خواندن براي
خانواده براي كتاب محتواي و موضوع -3
مورد واقع به نميتواند خانواده ، مربوطبه ظاهر به عنواني داشتن صرف به كتابي هر
بهشرايط توجه با موضوعها كه داشت توجه بايد بنابراين.گيرد قرار ايشان استفاده
خودي فرهنگ از شناخت كتابهايي ، چنين انتخاب برايباشد خانواده وعلايق نيازها و فرهنگي
در.است ضروري مخاطبان سليقه و نيازهايخانوادهها موجود ، همچنين فرهنگهاي خرده و
اشاره آنها به هرگز شود ، پرسيده خانوادهها از چنانچه كه دارد وجود نيز نيازهايي ضمن
نيازهاي شناخت با پس.است پنهان اما اصلي و واقعي نيازهاي جزو كه حالي در كرد ، نخواهند
اين ارتقاي اهميت و آنها سليقه و ميل به توجه با و خانوادهها پنهان و آشكار و عمومي
.پرداخت خانواده براي كتاب انتخاب به بايد سليقه
خانواده نياز مورد موضوعهاي انواع -4
نبايد خانوادهاي هر كه نيست معني اين به خانوادهها نياز مورد موضوعهاي از بردن نام
عمومي و كلي بهطور كه است مطالبي به اشاره منظور بلكه باشد ، داشته را خود ويژه سليقه
:جمله از است ، نياز و توجه مورد بيشتر
خود از شناخت *
فرزند از شناخت *
(جامعه با و گذشته نسل با خود ، با فرزند ، با همسر ، با) ارتباطات *
زندگي مهارتهاي *
محيطزيست تغذيه ، بهداشت ، سلامتي ، *
نياز مورد اخبار *
(...و زندگينامه داستان ، شعر ، ) ادبيات *
خانواده براي كتاب ظاهر و ارائه شيوه -5
كه كند برقرار ارتباط مخاطب با و كند جذب را خانوادهها ميتواند كتابي:بيان و زبان *
ارائه فهم قابل و منطقي و منظم و باشد پركشش و جذاب روان ، ساده ، مناسب ، محتواي بر علاوه
بي درنتيجه و خواننده سردرگمي و گيجي سبب كتاب فصلبندي و ارائه در بينظمي گاه.شود
.ميشود خواندن به علاقگي
و صفحهبندي و بجا و مناسب تصويرهاي با ميتواند كتاب ظاهر:ظاهري جذابيتهاي *
.كند بيشتر را خواندن انگيزه كرده ، جلب خود به را توجه زيبا صفحهآرايي
حاشيه كند ، خودداري پرگويي از اما بزند را خود حرف بتواند كتاب چنانچه:بودن كوتاه *
.ميگيرد قرار خانوادهها توجه مورد بيشتر نباشد ، طولاني و نرود بيجا
توجه مورد بيشتر ميشوند ، تقسيم كوتاه بخشهاي به كه كتابهايي:بودن بخش بخش *
خود در شوقي و نفس به اعتماد بخش هر رساندن پايان به با خواننده چون.هستند خانوادهها
كار امر همينديگر موضوع يك مطالعه آغاز و موضوع يك رساندن پايان به براي ميكند حس
.ميبخشد تداوم و ميكند لذتبخش را خواندن
از برخاسته و ساده و مناسب مثالهاي با كتاب محتواي وقتي ترديد بدون:مثال داشتن *
.دارد بيشتري اثربخشي شود توام خانوادهها عادي زندگي
به براي فرصتهايي ايجاد با بتواند كتابي چنانچه:خواننده مداخله براي ترفندهايي *
.است مناسبتر خانوادهها براي كند ، مطالعه درگير بيشتر را او خواننده ، طلبيدن مشاركت
طرف از مطلب ادامه براي موقعيتي ايجاد آموزشي ، حالت از دور به و بجا پرسشهاي مثال براي
.كند تشويق آن خواندن ادامه به را خواننده كرده ، پركششتر را كتاب ميتواند..و خواننده
خانواده در كتابخواني روشهاي -6
كمك خانوادهها به است بهتر كند ، باز خانواده در را خود جاي بتواند كتاب كه اين براي
كس هر نظر به كه روشي اولين.بگيرند بهره كتاب خواندن براي گوناگون روشهاي از تا شود
.شود خوانده خودش براي نفر يك وسيله به و تنهايي به كتاب كه است اين ميآيد ،
خود فردي هر داريم ، انتظار نيز سرانجام و است كتابخواني نوع متداولترين كارهرچند اين
كه هست نيز ديگري روشهاي اما شود ، كتاب از فردي بهرهگيري و خود براي خواندن به قادر
ميتوانند ديگران.ديگران با خواندن:جمله از.ميكند دلنشينتر و شيرينتر را كتابخواني
يا ، خواندن همچنين.مهمانيها جمله از ديگرخانوادگي جمعهاي يا باشند فرزندان و همسر
اين بيان از هدفمعين حوزه يك به نسبت وارد و آگاه افرادي طرف از كتابخواني شنيدن
مطالعه به عادت آن ، از حاصل لذت از و شود لذتبخش خانواده در مطالعه كه است اين روشها ،
.گردد تقويت
جمع در او خواندن بخواند ، بهدرستي را شاهنامه يا حافظ كتاب بتواند كسي اگر مثال براي
خواندن به شوق و كند بيشتر را كتابها اين به علاقه خانواده اعضاي در ميتواند خانواده
.برانگيزد ايشان در را مستقل
.پرداخت خواهيم آن به ديگري فرصت در كه است زياد بسيار گفتني خواندن ، هم با حوزه در
سهولت را كتابخواني جريان ميتواند ديگران براي يا ديگران با خواندن كه اين كلام خلاصه
نفر يك درك و سواد ميزان بين كه را فاصلهاي و كند بيشتر را خواندن ادامه به ميل و بخشد
.كند كمتر دارد ، وجود
خانواده در كتابخواني مقدمات -7
نيز موضوع اين به نيست بد بپردازيم ، خانوادهها بين كتاب ترويج به بخواهيم كه آن از پيش
ايجاد باخواندن بهتر براي باشد مقدمهاي ميتواند شنيدن و گفتن كه باشيم داشته توجه
و دادن گوش خوب همچنين مقصود ، بيان توانايي حرفزدن ، كامل زدن ، حرف براي فرصتهايي
.كرد فراهم خواندن براي را موقعيت ميتوان نيز گوش راه از درك توانايي
قصه شنيدن و قصهگويي گفت ، بتوان شايد و داشت ويژه توجه بايد نيز قصه به اينباره در
كتابخواني زمينههاي ميتواند خانواده در كلامي بازيهاي همچنين.است مادركتابخواني
.كند هموار را
درباره اطلاع كسب به را خانواده اعضاي ميتواند نيز خانواده در مشترك سرگرميهاي وجود
به خانواده اعضاي از نفر اگرچند مثال براي كند ، تشويق نوشتاري مطالب طريق از سرگرمي آن
كه است طبيعي باشند ، علاقهمند ديگري سرگرمي هر يا و بافتني و گلدوزي يا نجوم يا شطرنج
خواندن هم با براي موقعيت بهترين ميكنند ، پيدا سرگرميها اين درباره مطلبي وقتي
اعضاي بين بهتر ارتباط براي ميشود وسيلهاي خواندن هم با اين و ميآيد بهوجود برايشان
.خانواده
بهكار خانواده اعضاي بين ارتباط براي ابزاري عنوان به كتاب گاه هر گفت ميتوان جرات به
.بازميكند بهتر خانواده دل در را خود ميرود ، جاي
خانواده در كتابخواني زمان -8
در انتظار كالا ، خريد صف اتوبوس ، صف مثل انتظار لحظههاي در سفر ، راه در خواب ، از پيش
در مثل) ميكشد طول مدتي آن انجام كه كارهايي فاصله در شهري ، داخل سفرهاي و پزشك مطب
كتابخواني براي را فرصتي هيچ (...و خانگي فعاليتهاي بعضي و غذايي مواد پختن فاصله
.داد دست از نبايد
خانواده در كتابخواني و جمعي ارتباط وسايل -9
و كامپيوتر و رسانهها بحث كنارش در ميشود ، جامعه حتي و خانواده در كتاب از صحبت جا هر
.ميآيد ميان به...و بودنشان امروزيتر و آنها بيشتر جذابيتهاي
.بگيرد خانواده در را ديگر چيز جاي چيزي نيست قرار اصولا كه است ذكر به لازم جا اين در
بلكه نيست ، كامپيوتر مثلا حذف معني به خانواده در كتاب ترويج براي ما كوشش حتي يعني
حذف از صحبت پس.است خانواده ارتقاي و رشد براي امكانات همه گرفتن قرار خود جاي در هدف
بيان يا تلويزيون برنامههاي نقد قصد فعلا و نيست بين در...و تلويزيون يا كامپيوتر
نكته اين به ميخواهيم بلكه نداريم ، را انسان خلاقيت رشد حوزه در كامپيوتر ضعفهاي
:اگر كه كنيم اشاره
شود ، متداول خانوادهها در راسانهها از درست استفاده فرهنگ -1
با رقابت به بتوانند آن وسيله به تا باشند جذابيتهايي پي در سرگرميها ساير و كتاب -2
نكنند ، فراموش را خود رسالت اما برخيزند ، تصويري رسانههاي
در بيشتر هرچه كتاب آن ، وسيله به كه آورد ميان به صحبت فعاليتهايي از ميتوان وقت آن
.كند نفوذ خانواده
خانواده كتابخواني در آنها نقش و مجلهها و نشريهها -10
ويژگيهاي چنانچه ميشوند ، منتشر پي در پي بهطور معيني موعد در كه مجلاتي و نشريهها
ياري خانواده در خواندن به ميتوانند باشند ، داشته را خانواده براي خوب خواندني يك
آنها بودن پي در پي دليل به باشند داشته دسترسي نشرياتي چنين به اگر خانوادهها.رسانند
شمارههاي به دستيابي براي انتظار اين و ميشوند آن منتظر بعد شماره تا شماره يك از
.كند كمك مطالعه به عادت ايجاد در ميتواند بعدي ،
كتاب قيمت و كتاب پخش -11
خانوادههاي و دورافتاده مناطق كه گيرد انجام گونهاي به بتواند كتاب پخش چنانچه
به دست كه كساني و تسهيلگران و رابطان براي كار كه است مسلم دربرگيرد ، را محرومتر
آسانتر نيز ميزنند محلي كتابخانههاي تشكيل و كارگاهها برگزاري يا كتاب انتخاب
تقويت با بنابراين.ميدهد نشان را خود نيز جا اين در كتاب ، پخش عمومي مشكل پسميشود
ياري غيرمستقيم و مستقيم بهطور خانوادهها به ميتوان كتاب فراگير پخش يعني حوزه اين
.باشند داشته دسترسي بيشتري كتابهاي به تا رساند
گيرد ، قرار خانوادهها اختيار در ارزان قيمت با نتواند كتاب وقتي تا اين بر علاوه
كتاب نشر برنامهريزان و سياستگذاران پس.است كماثر نباشد ، بياثر اگر ديگر كوششهاي
.بكنند خانوادهها براي كتاب قيمت براي فكري بايد
بازدارندگي پنهان جاذبههاي و دارا و سارا
قرار باربي و آمدند سارا و دارا عروسكهاي اما كوچيدند ، اول كلاس از سارا و دارا هرچند
تحقيق وقتي اما.ميشود اجرا و گرفته جان سريع خيلي ميرسد نظر به تغيير اين.برود است
كلان هزينهاي صرف با را سال چند نوجوانان ، و كودكان فكري پرورش كانون كه ميبيني كني
بچهها پاككنهاي پشت تا باربي مدت اين در و است كرده صرف باربي فيزيكي جايگزيني براي
با كه دليل اين به شايد.است رفته هم پهناور كشور اين دور تانقاط حتي و بسته نقش هم
در متعدد تحقيقات و مذاكرات و ايران در عروسك ساخت هنري و تكنيكي فراوان كاستيهاي وجود
و است نيافته را آن مجال شايد اصولا و نه يا ميشود موفق كه است نبوده مطمئن چين كشور
جمعآوري و توقيف طريق از ميبايست يكباره شدهاند ، بازار روانه سارا و دارا كه حالا
كدام 125هزار هر قيمت با سارا و دارا.كنند باز كودكان دل در را خود جاي رقيب ، عروسك
از بسياري تنها نه كه است قيمت گران اسباببازي يك كشور كنوني اقتصادي وضعيت در ريال
ترغيب قدر آن آنها سازنده مواد و ساخت روش بلكه نيستند آن خريد به قادر خانوادهها
آنكه براي سارا و دارا.آورد بوجود را هزينهاي چنين صرف به تمايل كه نيست برانگيز
از استفاده در كودكان.باشند داشته را اسباببازي يك ويژگي بايد باشند ، اسباببازي
سارا و دارا و عروسك تابع آنها نه و باشد آنها عروسك ، تابع ميدهند ترجيح اسباببازي
از مانع بپوشد ايراني لباس هرچند دارا ، باور غيرقابل سر مويهستند خصوصيتي چنين فاقد
طبيعي خصوصيات از بسياري واجد بايد ويژه به عروسك ميشود ، كودك پنداري همسان احساس بروز
به حتي عروسكسازي صنعت اكنون كه است لحاظ بدين و ميشود محسوب كودك فرزند كه چراباشد
روزانه.است يافته دست موفقيتهايي به انسان ، پوست به بسيار شباهت با عروسكهايي ساخت
باربي طرفدار نه آنها.نگرانند وضعيتي چنين از كه ميكنيم ملاقات را بسياري مادران
ميخواهند آنها.بگردند دارا و سارا دفتر دنبال به كه دارند را آن وقت نه و هستند
.شوند تربيت صحيح ، و موجه خواستههاي براي كودكانشان
و تشويق با و تدريج به وارداتي فرهنگ جاي به خودي فرهنگ جايگزيني و فرهنگي گفتوگوي
كه سلبي شيوههاي با نه مييابد ، تحقق خودي فرهنگ مثبت وجوه ساختن جاري طريق از و ترغيب
.است كرده آشكار موارد ديگر در را خود منفي پيامدهاي بارها
ميتواند و دارد گفتن براي حرفي است ، قويتر ما ساراي و دارا ميكنيم فكر واقعا اگر
.نيست ممنوعيت به نيازي ديگر بفهماند ، كودكان به را گوناگونش پوششهاي ناشناخته فرهنگ
آن -شود صيد و گيرد قرار مختلف كشورهاي جوامع فرهنگي مسير در توانست باربي كه همانگونه
و خواهان پيش از بيش روز هر ميتوانند نيز سارا و دارا -هريپاتر روزها اين كه چنان
به رغبت برداريم ، كودكان شانه و ويترينها از را باربيها اگر حتيكنند پيدا طرفدار
گرانبها شيئي چون كه باربي پاككنهاي و خطكشها بسا چه.نبردهايم بين از را آن داشتن
وارداتي ، فرهنگ حذف و خودي فرهنگ جايگزيني درست راه.شود پنهان كودكان تحرير ميزهاي در
با هستند كودكاني ما مخاطبين كه بهويژه زمينه ، اين در و است امكانپذير شناخت با تنها
گفتوگو مهربان و منطقي روشن ، آنها با بايد رواني ، درك نيازمند و محدود واژهنامهاي
دريا در شنا لذت وقتي انسان.نماييم جذب خودمان سالم و غني فرهنگ سوي به را آنها و كنيم
در آيندهمان نسلهاي بگذاريم.نميانگيزد بر را او حسرت كوچك جويباري ديگر كرد ، درك را
ورودش مجوز تنها كوچك مونيتوري كه جهاني دهكده اين امروز ، مرز بدون جهان با رويارويي
را بيگانه فرهنگ زيانبار و منفي جنبههاي آگاهانه و بياموزند را لازم تجربههاي است ،
.باشند آن مدافع كافي ، انگيزه با و شوند فرهنگخودي جذب خاطر ، طيب با و كنند دفع
پوستي سعيده
|