دموكراسي ديكته
سرنوشت تمرين مجلسيبراي
گرسنگي بنبست
3_ نامدار خانوادههاي
آمريكايي7 قضاوت
دموكراسي ديكته
مطبوعات يك تيتر مدتها از پس توانست پرورش و آموزش سرانجام:خورسند مريم اجتماعي ، گروه
قرار زيرذرهبين و غيررسمي پسدادنهاي جواب واسطه به كه وزارتخانهاي براي شايدشود
ساير همچون ميتوانست كمتر آنها ، خانواده و دانشآموز ميليون بيست سوي از گرفتن
و اخبار درصدر چنيني اين قرارگرفتن كند ، نمايي قدرت و داده مانور وزارتخانهها ،
.بود خوشايندي بسيار اتفاق تحليلها ،
شوراها اين است ، بوده دانشآموزي مجلس برگزاري پيششرط كه دانشآموزي شوراهاي تشكيل
همراه به دانشآموزي مجلس كه باشند داشته را واكنشي و صدا و سر چنان آن بودند نتوانسته
سرعت.رساند تحقق به را پرورش و آموزش مسئولان اهداف و خواستهها كه اين مهمتر و داشت
داد نشان خودي متفاوت ، شكلي به ديگر بار يك پرورش ، و آموزش تصميمگيري و برنامهريزي در
شوراهاي اهداف عملكرد از مدارس مديران و دانشآموزان گنگ و ناقص ذهنيت وجود با و
نشست دومين گشايش مراسم در "حاجي مرتضي" كه قدر آن.داد رخ بزرگ اتفاق آن دانشآموزي ،
ياد كشور پرورش و آموزش در لحظات يادماندنيترين به از را اتفاق اين دانشآموزي ، مجلس
ارتباط چگونگي بررسي درصدد باشد ، شده انجام امتحان جواب منتظر كه اين بدون اكنون و كرد
.است كشورها ساير در خود همتايان با دانشآموزي مجلس نمايندگان
شوراهاي _ نخست كارنامه صدور براي پرورش و آموزش عجله و سرعت همه اين علت كس هيچ هنوز
حوزه از ناآشنا و گنگ جهش يك در دانشآموزي مجلس نمايندگان.نميداند را _ دانشآموزي
در كه آنچنان تا شدند پرتاب دانشآموزي مجلس تريبون پشت به دانشآموزي ، شوراهاي
بهرهبرداري براي را خود نظرات آمده ، پرورش و آموزش شده پيريزي سياستهاي و اساسنامه
پاكي آب پرورش و آموزش وزير ابتدا ، همان در اما.كنند اعلام آموزشي تصميمگيريهاي در
اعلام و ميريزد داشتند ، دموكراسي مشق مجلس اين به اميد چشم كه كساني همه دست روي را
يك اما ندارد قرار ادارهاي هيچ نظر زير و نيست اداري تشكيلات يك مجلس اين ;ميكند
.ميدهد انجام را مجلس اين كارشناسي و اطلاعرساني پشتيباني ، امور كه دارد دبيرخانه
دانشآموزان نظرات چكيده جمعآوري دانشآموزي مجلس اصلي كار حاجي مرتضي قول به چند هر
چنان اگر ميكند تاكيد همچنان اما است آموزشي تصميمگيريهاي در بهرهبرداري براي كشور
عالي شوراي تصويب به بايد آن از پس رساند ، تصويب به را جديدي مصوبه دانشآموزي مجلس چه
.برسد پرورش و آموزش
شوراي تصويب به مصوباتي چه ميدانند امر اين مخالفان و موافقان از بسياري اكنون هم از
اين آيا ببينند تا منتظرند بسياري هنوز اوصاف اين با.رسيد خواهد پرورش و آموزش عالي
يادگيري در جهشي يا گام ميتواند ايران اجتماعي تاريخ مباني به توجه با دانشآموزي مجلس
تعريف ما كشور در كه آنگونه نه و باشد بايد كه آنگونه آن ، اجراي و تمرين و دموكراسي
!باشد جاافتاده ، و شده
اول مشق
به چندان كه شدند بازي بازيگران يكباره به دبيرستاني دانشآموز ميليون پيش 5 سال چهار
مديران براي ارسالي بخشنامه و دستورالعمل و نداشته آشنايي آن اجراي چگونگي و بازي قواعد
مدرسه هر و شد جايگزين ابتكار اصل موارد پارهاي در كه بود نامفهوم و گنگ چنان نيز آنان
برگزار را دانشآموزي شوراهاي خود ، مدير رفتاري و اخلاقي خصوصيات و روحيات به توجه با
و كنترل آن شكل عاليترين در تا مييافتند مجال دانشآموزان مدارس برخي در.كردند
درصد به 90 نزديك شايد كه مدارس از بسياري در و گيرند دست در را مدرسه روز يك اختيار
مدرسه مدير به را خود نظرات ميدادند ، جلسه تشكيل گهگاه فقط دانشآموزي شوراهاي بود
.ميرساندند پايان به را خود وظيفه و كرده منعكس
شوراها طرح هدف و محتوا از دانشآموزان درصد پرورش 1/51 و آموزش وزارت بررسيهاي طبق
.بودند بياطلاع مدني نهاد اين عملي برنامههاي به نسبت درصد و 9/53 نداشتند كافي اطلاع
عملكرد و مفهوم با هنوز كشور دبيرستاني دانشآموزان اكثريت كه شرايط همين در درست
در داشتن مشاركت و تجربهكردن مجال موارد بسياري در و بوده ناآشنا دانشآموزي شوراهاي
پرورش و آموزش نداشتند ، وي معاونان و مدير اتفاق به را خود مدرسه درون تصميمگيريهاي
تا كشيد ميان به را دانشآموزي مجلس طرح اطلاعرساني بدون و آموزش و بستر ايجاد بدون
جداگانهاي تعريف با را مجلس صحن تحصيلي ، جهش يك در دانشآموزي شوراهاي ساله چهار كودك
.كند تجربه
ديگر جوامع از متفاوتتري شكل به سياسي علوم كارشناسان از بسياري تعبير به ايران جامعه
حكومت سالها از پس را ديني حكومت نگاه با مردم بر مردم حكومت و پذيرفته را دموكراسي
مردم كارشناسان ، همين اعتقاد به حال اين با است ، كرده تجربه عمودي حكومت و مقتدرانه
و زمان گذشت سال به 50 حداقل خود زندگي اركان همه در دموكراسي واقعي يادگيري براي ايران
و شرايط همين در درست اما.دارند احتياج دموكراسي ، اصل قواعد از بسياري نهادينهشدن
ريشههاي در سياسي و اجتماعي فرهنگي ، بافت به توجه با و حكومت شيوه اين نامفهوميهاي
نبايدها ، و بايدها همه از فراتر تا است كرده قصد پرورش و آموزش ايران ، در حكومت تاريخي
.كند شروع دانشآموزان با را كار و گيرد دست به را پرچم
فعال و مدني نهادهاي كردن باور و دموكراسي واقعي اصول يادگيري راه تنها گفت بتوان شايد
تمرين اين در بزرگ گره يك هنوز اما باشد نوجوانان و دانشآموزان طريق از آنها كردن
يك از چهرهاي و داده استقلال شعار چند هر دانشآموزي شده تاسيس تازه مجلس.دارد وجود
به بودن وابسته و بودن دولتي از را خود نتوانسته هنوز اما است ، گرفته خود به مدني نهاد
.كند تبرئه پرورش و آموزش وزارت
ميكنند معرفي غيردولتي و نهادي تشكل يك را دانشآموزي مجلس دستاندركاران ، از عدهاي
پاسخ در مجلس دبيرخانه رئيس اما ندارد پرورش و آموزش وزارت به وابستگي هيچگونه كه
كند ، تامين پرورش و آموزش وزارتخانه طريق از را خود بودجه دانشآموزي مجلس اگر:ميگويد
و دغدغهها طرح از و دارد كه ماموريتي از را مجلس كه بود خواهد شاهد را مقاومتهايي
نهادهاي به دانشآموزي سازمان الحاق لايحه تصويب و داشت بازخواهد دانشآموزي مطالبات
تعلق دانشآموزي سازمان به كشور عمومي بودجه در خاصي رديف تا شد خواهد موجب غيردولتي
بودجه وابستگي راه اين از تا كند ارتزاق سازمان بودجه طريق از ميتواند هم مجلس و گيرد
.شود منتفي پرورش و وزارتآموزش به مجلس
اول ديكته
كشور سراسر در تربيت و تعليم دستاندركاران به دادن مشورت مهم وظيفه دانشآموزي مجلس"
".دارد عهده بر را
".ميكنند ايفا نقش مدارس رئيسان مشاوران عنوان به كشور سراسر در دانشآموز هزار "5
نشست برپايي اهداف مهمترين از دانشآموزان نفس به اعتماد روحيه تقويت و اعتمادسازي"
".است دانشآموزي مجلس روزه سه
خودباوري ، روحيه تقويت و مقررات و قوانين اصلاح و دانشآموزان نظرات از بهرهگيري"
انقلاب ارزشهاي تحكيم و ايراني و اسلامي هويت تقويت و اجتماعي اخلاق و خوداتكايي
".است دانشآموزي مجلس اهداف ديگر از اسلامي
كرده محدود "بررسي و بحث" به را مجلس اين اختيارات و وظايف دانشآموزي مجلس آييننامه
ساير در جوانان مجلس كار به آغاز از سال از 50 پس كه ايران در دانشآموزي مجلس.است
طور به آن اصول و اركان با و كرده دموكراسي مشق است قرار و است شده فعال جهان كشورهاي
وزير فقط و نداشته..و دادن راي قانونگذاري ، تصميمگيري ، حق شوند ، آشنا نهادينه
پذيرفت شورا كه صورتي در تا ميدهد پيشنهاد پرورش و آموزش عالي شوراي و آموزشوپرورش
.رساند تصويب به فقط را پيشنهادي مصوبه
نيز نمايندگان اين انتخاب چگونگي روي دانشآموزي ، مجلس عملكرد چگونگي روي بحث كنار در
شد منجر آن با دانشآموزان آشنايي عدم و شوراها نبودن قانونمنداست بسيار حديث و حرف
دانشآموزي شوراهاي اعضاي از چندان انتخاب اين دانشآموزي ، مجلس نمايندگان انتخاب در تا
مجلس اين نام معتقدند عدهاي كه گونهاي به.شود عمل گزينشي بچهها انتخاب در و نباشد
خرده دانشآموزي مجلس عملكرد بر بسياري عده هنوز.داد تغيير انتصابي مجلس به بايد را
عمري نيز مجلس اين معتقدند دانشآموزي شوراهاي ناموفق عملكرد به استناد با و ميگيرند
جنبه نيست ، نمادين مجلس اين كه پرورش و آموزش وزير ادعاهاي خلاف بر و داشت خواهد كوتاه
.گرفت خواهد صوري و تشريفاتي
مجلس اين راهاندازي و تشكيل چگونگي براي پرورش و آموزش به كه انتقاداتي همه كنار در
مالي لحاظ از هم مجلس اين اگر حتي كه داشت اشاره مثبت نكته اين به بتوان شايد است وارد
به را مجال اين حداقل است ، وابسته پرورش و آموزش وزارت به تصميمگيري ديدگاه از هم و
و بنويسند را دموكراسي مشق نبايدها و بايد و شرايط اين در حتي تا داده دانشآموزان
.باشد متعدد غلطهاي از سرشار آنها امتحان چند هردهند پس امتحان
نگرش ، نوع در خود ، غلطهاي ديدن و پسدادن امتحان با يافت خواهند مجال دانشآموزان اين
يكديگر ، حقوق رعايت با ابتدا همان از و كرده اعمال را تصحيح خود برخوردهاي و تصميمگيري
مدني ، نهادهاي احزاب ، سياست ، با آشنايي.كنند آماده مهمتر تصميمگيريهاي براي را خود
تغيير براي پرورش و آموزش به فشار اعمال شيوههاي حتي و تصميمگيري ابزارهاي
اندكي و شده متولد تازه مجلس اين مثبت ويژگيهاي تنها از شايد جانبه يك تصميمگيريهاي
نيز ديگر زاويهاي از را مجلس اين پايداري و دوام ميرسد ، نظر به اما.باشد همنارس
تولد براي پرورش و آموزش شتاب همه اين علت كه شد متوجه و داد قرار بررسي مورد ميتوان
.چيست دانشآموزي مجلس
اول امتحان
قابل و خوب بسيار را دانشآموزي مجلس راهاندازي اصل جامعهشناس توسلي عباس غلام دكتر
اينكه عين در اماميدهد نسبت موجود شرايط به را آن موفقيت و ميكند ارزيابي اعتنا
ياد مجلس اين نمايندگان به ريشهاي طور به را دموكراسي قواعد و اصول بايد ميكند تاكيد
.است جدي بسيار آن بروز احتمال موجود شرايط شناخت به توجه با كه ميكند صحبت خطري از داد
جريانات تاثيرات و ندهند ربط و خط و نكرده هدايت بيرون از ديگران ، تا بود مراقب بايد"
".باشد نداشته تاثير نمايندگان ، اين نگرش و تصميمگيري روي بيروني
يادگيري و دانشآموزان مشكلات از صحيح درك موقعيتها ، شناخت اجتماعي ، روابط شدن قويتر
دكتر كه است مثبتي ويژگيهاي ديگر از رسيدن نتيجه به هدف با مسائل اين انتقال چگونگي
مكث مجلس اين برگزاركنندگان نيت و قصد روي حال عين در اما ميكند اشاره آن به توسلي
شاهد را دموكراتيك نهادهاي تولد اول قدم مجلس ، اين با بتوان اگر:ميافزايد و كرده
بايد كه اهدافي به توجه با مجلس اين اينكه بهشرط اما است خوبي و مثبت قدم بسيار باشيم ،
.نشود ديگر مسائل درگير و نشده خارج خود واقعي مسير از باشد داشته
هيچ موجود ، درسي كتابهاي محتواي در اينكه و ميپردازد ديگري نكته به جامعهشناس اين
در مشاركت و حضور آمادگي مطالب ، اين طريق از بود ، نخواهند قادر دانشآموزان از كدام
دانشآموزي مجلس نمايندگان به دموكراسي قوائد آموزش.باشند داشته را دانشآموزي مجلس
مجلس راهاندازي اصل از چندان دانشآموزان ساير و شد خواهد نمايندگان اين به محدود فقط
.شد نخواهند منتفع دانشآموزي
ذهن در درسي مطالب كردن انبار فقط را كنوني درسي كتابهاي وظيفه توسلي دكتر
آنها دادن تمرين يا و دموكراسي اصول و قوائد افزودن با است معتقد و داشته دانشآموزان
حاضر دانشآموزان تا كرد خواهد كمك مرتبط فعاليتهاي در مشاركت و خواستههايشان بيان در
.كنند فعالش و انداخته جريان به را خود مدني نهاد بتوانند مسلطتر دانشآموزي مجلس در
با ريشهايتر شكل به الزهرا دانشگاه استاد و سياسي علوم دكتراي رجبلو علي دكتر اما
اين ورود شكل و جهان و ايران در دموكراسي پرونده بازخواني با و ميكند برخورد مقوله اين
سلسله يادآوري با و پرداخته ايران در حكومت روند و شكلگيري اساس به كشور در پديده
نهايت در و شاهنشاهي و پدرشاهي به پدرسالار از ايراني جامعه و خانواده در قدرت مراتب
حضور شاهد همواره ايران اجتماعي تاريخ كه شرايطي در:ميگويد عمودي ، و اقتدارگرا حكومت
ايران وارد مدرنيته نشانههاي اولين شاه ناصرالدين زمان در است بوده عمودي حكومت و
كه داشت ادعا ميتوان نميكند تغيير آن ورود با زمان آن اجتماعي شرايط چون اما ميشود
نظام ماهيت با مدرنيته شبه اين.است شده ايران جامعه وارد مدرنيته شبه فقط واقع در
باقي انقلاب 57 تا همچنان اقتدارگرا نظام اين چند هر.است بوده ستيز در اقتدارگرا
دكتر اعتقاد به اما ميشود برچيده ايران در عمودي حكومت مردم سياسي مشاركت با و ميماند
و نگرفته شكل ايران جامعه در دموكراسي قوائد و اصول همه با همراه واقعي شكل هنوز رجبلو
وجود مدني جامعه مفهوم درباره كه چالشي:ميگويد وي.است نيامده در نهادينه صورت به
دموكراسي و ايرانيان بين اجتماعي ، قالب در ميخواهد كه است تلاشهايي راستاي در دارد ،
قدم يك مجلس تشكيل و انقلاب 57 از پس ايران در انتخابات يا 23 تمرين 22.كند ايجاد آشتي
مردم سياسي مشاركت آموزش براي درس كلاس يك دموكراسي اين و است دموكراسي تمرين براي مثبت
در و نيافته را خود واقعي شكل مدني نهادهاي اين در آموزش كه اينجاست مهم نكته اما.است
عقبتر بسيار كه كرد ادعا ميتوان جرات به غرب در فعال مدني نهادهاي ساير با مقايسه
آن عملكرد مقايسه و كشور در موجود مدني نهادهاي ساير و احزاب سنديكاها ، به نگاهي.هستيم
آن نخستين گامهاي در هنوز ما ميدهد نشان بهخوبي اروپايي جوامع در مشابه نهادهاي با
.برميداريم قدم
وظيفه ايفاي را دانشآموزي مجلس همچون مدني نهادهاي اصلي وظيفه سياسي علوم استاد اين
خواهند قادر نهادها اين شكل اين در است معتقد و دانسته دولت دل در نه و دولت مقابل در
و شكلگيري در دولت كه كجا هر دليل همين به.شوند دولت كنترل و سازماندهي باعث تا بود
حائز نكته اما.است شده كشيده اقتدار به كار كرده ، دخالت مدني نهادهاي براي وظيفه تعريف
..و كارگري سنديكاهاي دانشآموزي ، مجلس مدني ، نهادهاي اكثر ما كشور در كه است اين اهميت
يك ايجاد با تا هستند فعال و قوي احزاب به نيازمند داشتن اقتدار و بودن فعال براي.
اين در:ميگويد وي.كنند پيدا دست خود خواستههاي و اهداف به بتوانند منطقي رابطه
نهادي دموكراسي ، ورود چگونگي براي ايران تاريخي پيشينه با بود اميدوار ميتوان شرايط
يادگيري و سياسي آگاهيهاي افزايش دموكراسي ، براي تازه تمرين يك دانشآموزي مجلس همچون
تاكيد با الزهرا دانشگاه استاد اينباشد موجود قوانين و حقوق به احترام و قانونسازي
از فارغ نميتوانند ايران جامعه كنوني شرايط در مدني اجرايي نهادهاي به نكته اين بر
ديگري تفكر اگر كنيد فرض:ميگويد كنند تعريف را خود اجتماعي فعاليتهاي حزبي سازماندهي
نهاد به جديد تفكر اين كه بود خواهد طبيعي بنشيند ، خرداد دوم جبهه تفكر جاي و بيايد
بشناسند را دموكراسي قواعد دانشآموزان اگر اما.شد خواهد تحميل دانشآموزي مجلس مدني
قوانين ، چارچوب در گيرند ، قرار خود پيرامون سياسي شرايط تحتتاثير كه اين بدون
و احزاب ديگر حضور واسطه به تا باشند داشته را امكان اين و كنند مطرح را خود خواستههاي
ميتواند مجلس اين كه كرد ادعا ميتوان برسند ، خود منطقي خواستههاي به مدني تشكلهاي
سوي از يعني پايين به بالا از كنترل صورت اين غير در ديگر سوي از.باشد داشته كارايي
در آيا كه پرسش اين به پاسخ در رجبلو دكتر.افتاد خواهد اتفاق دانشآموزي مجلس به وزير
دانشآموزي مجلس آيا تشكلها ، و مدني نهادهاي جايگاه از شناخت با و ما جامعه فعلي شرايط
حفظ را خود استقلال دانشآموزي مجلس اگر:است معتقد ماند ، خواهد پابرجا خود شكل اين در
پيدا دسترسي اهدافش به خودش نيازهاي براساس شرايط يكسري خلق و ابتكارات با بتواند و كند
آهستهآهسته كانال همين از ميتوان.باشد واقعي معناي به دموكراسي تمرين ميتواند كند ،
اين كه اين به مشروط بخشيد تحقق را مدني مشاركت و كرد نابود را اقتدارگرايي ريشههاي
داشته را خود منطقي خواستههاي به دسترسي توان و كند حفظ دولت از را خود استقلال مجلس
مدني نهاد يك دانشآموزي مجلس كه ميپذيريم اگردارد را خودش خاص قواعد دموكراسي.باشد
در پرورش و آموزش وزارت اكنون.گذاشت احترام آن به و پذيرفت را آن قواعد بايد پس است
دانشآموزي مجلس گفتوگو ، و تعامل فضاي به رسيدن براي و محوري مربي فضاي از خروج راستاي
مجلس اين تشكيل و راهاندازي فقط اما.است كرده راهاندازي لازم پيششرطهاي بدون را
.باشد پاسخگو آن ، تمرين و دموكراسي تحقق براي را موجود فرضيههاي نميتواند تنهايي به
بر كنترل حتي و سياستگذاري اجرايي ، تصميمگيري ، قدرت هرگونه بدون دانشآموزي مجلس
وجود به پرهياهوتر و جديد شكل يك در دانشآموزان مطالبات بيان براي فقط پرورش و آموزش
پارهاي از آنقدر گذاشتند قدم نخستينبار براي مجلس اين درون به كه آنهايي.است آمده
اسلامي شوراي مجلس نمايندگان از برخي پاي جا نخست جلسه همان در كه هستند دور بديهيات
درخواست علوم وزارت و پرورش و آموزش وزارت و دولت از خود مدني مشاركت قابل در و گذاشتند
به را مجلس آدرس كه اين از قبل بود لازم پرورش و آموزش مسئولان شايد.ميكنند مزايا
اين كاركرد و نقشها و دموكراسي قواعد مدني ، نهادهاي اصول از بدهند جوان نمايندگان اين
ميليون نماينده 20 است قرار كه جايي در تا ميگذاشتند آموزش آنها براي نهادها
.نباشند خود براي امتياز دنبال به اول قدم در كنند ، دفاع آنها حقوق از و بوده دانشآموز
به بعد و خود به اول جوان نمايندگان اين كه كنيم فكر نكته اين به نباشد درست حتي شايد
را دموكراسي مشق تمرين اول صفحه هنوز پس باشد چنين اگر.ميانديشند دانشآموزان ديگر
از عقبتر سال ايران 200 در دموكراسي ميدهد نشان ايران اجتماعي تاريخ.نزدهايم ورق
تمرين سال به 50 حداقل آن اوليه اصول به رسيدن براي ما و است جهان در آن پيدايش اصل
خاطر به كه اين به مشروط باشد تمرين اين نخست قدم ميتواند دانشآموزي مجلس.نيازمنديم
اگر باشد ، مستقل مالي لحاظ از اگر نگيرد ، خطمشي و دستور بالا از مسايل و شرايط پارهاي
بايگاني اتاق نمايندگان اين مصوبات اگر شود ، حفظ دانشآموزان تصميمگيري و فكري استقلال
قرار و كردند پيدا راه مجلس اين به چه براي بدانند دانشآموزان اين اگر نكند ، پرتر را
از نزديك آيندهاي در پرورش و آموزش وزارت اگر و كنند پيريزي را تازهاي فرهنگ چه است
...و نشود پشيمان مجلس اين راهاندازي
سرنوشت تمرين مجلسيبراي
پايدار امير
برگزيد ، مردم براي خدمتگزاري سال چهار براي را سياسي توسعه طريق خاتمي سيدمحمد وقتي
و بگيرد جاي هم جوانان دامن در عميق و مدتدار فرايند اين ميكرد فكر كسي كمتر شايد
.باشد آن نخستين ثمره دانشآموزي مجلس
رياست ساله چهار دوره پايان سال آخرين در كه مدارس "دانشآموزي شوراي" تشكيل ايده
حركتي عنوان به واقع در شد راهاندازي و طرح پرورش و آموزش وزارت سوي از خاتمي جمهوري
اهداف در كه بود...و "سياسي توسعه" ،"مدني جامعه" شعار تحقق براي پراگماتيك و عملي
هر.بود گرفته نظر در را مدارس مجريان و متوليان با دانشآموزي تعاون و تعامل خود اوليه
اعضا از كثيري تعداد اعتراف به گذشته سال چند در دوسويه ارتباط اين بررسي و تحليل چند
تشكل اين خطير و رسمي موقعيت شورا ، اين با مدارس مديران لازم همكاري و هماهنگي نبود در
سال چند اين در را تشكل اين رشد به رو روند اما است ، كرده روبهرو حديث و حرف با را
.داشت دور ذهن از نبايد نيز اخير
شده آغاز دانشآموزان اعتراض رفته رفته مجلس اين برپايي دوره دومين سرگذاشتن پشت از پس
مدارس در دانشآموزي شوراي نقش اهميت در جوانان كافي تجربه نبود آنان اعتقاد به است
از يكي تربيت و تعليم قانوني مقررات چارچوب در دانشآموزان صنفي مطالبات تحقق براي
.است تشكل اين ضعفهاي مهمترين
تمامي همدلي و همفكري همكاري ، بدون كه شد داده پاسخ اين اعتراضات اين مقابل در اما
به مدرسه مديريت اگر و ندارد وجود نوآوري و تغيير امكان هستند ، مدرسه در كه افرادي
از اعم دارند فعاليت مدرسه در كه را اركاني تمام بايد است ، نوآوري و تغيير اين دنبال
.كند نزديك يكديگر به را معلم و دانشآموز
به چنان مديران از برخي شورا اين تشكيل ابتداي در كه شدند مطرح حالي در مشكلات اين
عالي شوراي كه پرداختند اينباره در خويش مديريت تحت مدرسه در شخصي و فردي سليقه اعمال
مدرسه اركان از يكي عنوان به را دانشآموزي شوراي بخشنامهاي طي شد مجبور پرورش و آموزش
ابلاغ با تقدير هر به.شود مرتفع تشكيلات اين فراروي مشكلات از بخشي تا كرده اعلام
بيشتر همكاري كل ، پرورش و آموزش سوي از كشور سراسر مدارس مديران همه به محكم بخشنامهاي
وضعيت و نشد توجه بدان ميبايد كه چندان اما شد ، خواسته آنها از شورا اين با مدارس
در تا يافت ادامه ساختاري ضعف اين.ماند باقي همچنان مدارس برخي در ارتباط اين نابسامان
از تن و 200 هزار از بيش شركت با كه كشور دانشآموزي شوراهاي اعضاي همايش سومين
اين رفع براي اجرايي راهكارهاي آخرين شد ، برگزار نيشابور در ماه شهريور در دانشآموزان
اين روزمره و جاري مشكلات از بتوان شايد طريق اين از تا گذاشته بررسي و بحث به مشكل
.كاست فرو مدارس در شورا
هجده از نمايندگي به كه كشور منتخب دانشآموزان از نفر هفتاد و دويست دوم بار براي
دانشآموزان ، مشكلات و مسائل درباره بررسي و بحث تا آمدند هم گرد دانشآموز ميليون
مورد در اظهارنظر انضباطي و تحصيلي مقررات بهبود براي مناسب پيشنهادهاي و طرحها ارائه
شوراي پرورش ، و آموزش وزارت طريق از كه دانشآموزان با مرتبط لوايح و طرحها پيشنويس
با تجربيات تبادل و ارتباط نيز و ميشود ارجاع اسلامي شوراي مجلس يا پرورش و آموزش عالي
مهملي بتوانند طريق اين از تا كنند ، آغاز را كشورها ديگر در مشابه دانشآموزي مجالس
اين كه نميكردند تصور هرگز ديگران شايد.بيابند خود صنفي مطالبات براي عرفي و قانوني
آييننامه تبصره و 21 ماده تصويب 56 در ميرفت انتظار كه طور آن برگزيده و منتخب جوانان
از آن وهن شائبه كه كنند برخورد خويش مجلس آييننامه با بياعتنايي با چنان موسسان مجلس
طي نماينده كه 134 رفت پيش جايي تا رفتار اين.آيد پديد اذهان در متوليان خود سوي
پاياني ساعات در آييننامه مانده باقي ماده كردند 34 درخواست مجلس اين رئيس از نامهاي
مسئولان سوي از نامه اين چند هر برسد ، تصويب به بررسي و بحث كمترين با سوم روز در مجلس
اين روز آخرين در كه تلخي تجربه اما شد قرائت مجلس علني صحن در پرورش و آموزش وزارت
برخي بهانه به دانشآموزي مجلس نايبرئيس و رئيس قهر و لفظي درگيري پيوست وقوع به مجلس
.برنداشت در را خوبي بازتاب كه بود نواقص و نارساييها
تحقق راستاي در ميتواند دولت از مستقل تشكلهاي از يكي عنوان به كه دانشآموزي مجلس
براي مناسبي بستر ميتواند بالقوه شود ، واقع ثمر مثمر جوانان از عظيمي بخش صنفي مطالبات
بود نگراني همين شايد شود ، حوزهها از بسياري در معمول كژرويهاي و سياسيكاريها برخي
ما و شد خواهد اصلاحات پروژه قرباني ما نسل ;كرد تاكيد لرستان دانشآموزان نماينده كه
مطرح حالي در سخن اين.كنيم منتقل آينده نسل به را كنوني مشكلات نبايد مطلب ، اين درك با
وسيلهاي فقط نبايد نهاد اين داشت ، اظهار دانشآموزي مجلس نمايندگان از ديگر يكي كه شد
بود اضطرابها و نگرانيها همين مجموعه.باشد سودجو افراد برخي انديشه و تفكر تحقق براي
دانشآموزي مجلس نمايندگان ما:شد تاكيد دانشآموزي مجلس دوم نشست پاياني بيانيه در كه
را ريشهدوانده تازه شاخسار اين كه داريم تقاضا احزاب و مدني نهادهاي تشكلها ، همه از
جريانهاي همه از دور به را دانشآموزي مجلس و ندهند قرار سياسي بازيهاي براي سايهاي
.كنند همراهي آن بلند اهداف به رسيدن براي سياسي
گرسنگي بنبست
به نميتوانند جهان جمعيت از نفر ميليارد دو تا يك كه بپذيريم را واقعيت اين بايد
برآيند خود حياتي نيازهاي تامين پس از تنهايي
ديوارها روي ديسني والت كارتونهاي قهرمانان تصاوير كه بيمارستان آفتابگير اتاق يك در
كند جور و جمع گريستن براي را خود توان ميتواند سختي به كه نحيف كودكي شدهاند نقاشي
و چروك و پرچين پوست زير او كودكانه و كوچك چهره.است كشيده دراز كوچكي تخت روي
كودكاني از مملو نوزادان ، مخصوص كوچك تختهاي او گرداگرد.بود شده مدفون بيمارگونهاي
پيشرفته مرحله نشانگر گرفتهاند قرار آن در اينان كه وضعيتي.است كرده باد شكمهاي با
.است شديد تغذيه سوء
لزوم مورد در بسياري گزارشات كه جاهايي آفريقا ، يا افغانستان به مربوط شد گفته آنچه
گواتمالا.گواتمالاست شرق در پايا جوتي اين بلكه نبود است شده منتشر غذايي كمك اعطاي
كمكرساني سازمانهاي كه آفريقاست مراكز در تغذيه بحران اشاعه مركزي نقاط از يكي
معطوف ميبردند رنج گرسنگي از كه نقاطي ساير سوي به را چشمانشان كه جهاني بينالملل ،
.فراميخوانند منطقه اين مشكلات رفع براي مالي منابع تامين به كردهاند
دارد برعهده را مركزي آمريكاي امور پيگيري كه غذا جهاني برنامه سخنگوي دي ، جوردن
بين در ديدگاه اين كه است اين داريم لاتين آمريكاي در ما كه مشكلاتي از يكي":ميگويد
در گرسنگي كه دارد وجود عمومي افكار بين در و مالي كمكهاي اعطاءكنندگان رسانهها ،
در كه حالي در نيست دارد ، وجود آفريقا و آسيا در آنچه بدي و وخامت به جنوبي آمريكاي
مقامات كه بود چيزي اين ".است بدي همان به شرايط واقعا نواحي اين از بخشي در واقع
اعطاكننده كشورهاي نمايندگان گذشته چهارشنبه روز نشست در كردند سعي غذا جهاني برنامه
دلاري ميليون بودجهاي 66 تامين با دارد تلاش سازمان اين و كنند اثباتش مالي كمكهاي
گواتمالا ، در گرسنه مردم از نفر هزار ياري 690 به ساله سه كمكرساني برنامه يك براي
پياپي سال دومين منطقه اين در گرسنگي بحرانبشتابد نيكاراگوئه و سالوادر ال هندوراس ،
ماهه شش اضطراري برنامه يك شد ناچار غذا جهاني برنامه گذشته سال.ميگذارد سر پشت را
مفرط سوءتغذيه دليل به كه بود كودكي هزار شش به كمك آن هدف كه كند اجرا گواتمالا در را
ساير از وخيمتر گواتمالا وضعيت.داشتند قرار مرگ خطر معرض در آن از ناشي بيماريهاي و
گرفته بر در را جنوبي آمريكاي تمامي گذشته سال دو براي كه خشكسالي.است منطقه كشورهاي
است لاتين آمريكاي كشور چهار اتباع از نفر ميليون اقامتگاه 6/8 كه منطقه از دالاني است
به آن سقوط و قهوه جهاني قيمت كاهش است كرده وخيمتر را وضعيت آنچهگرفت بر در را
قهوه مزارع در فصلي كارگر عنوان به گرسنگي قربانيان از بسياري.است ممكن سطح پايينترين
به قهوه ساله سه بحران.كنند تقويت را خود درآمد و كشاورزي فعاليتهاي تا ميكنند كار
.شد خواهد هم وخيمتر اوضاع دارد اعتقاد جهاني بانك و است شده منتج نفر هزار بيكاري 600
براساس امااست زده دامن مشكل اين به نيز درماني خدمات و بهداشتي آب نبودن دسترس در
سوءتغذيه كنوني وضعيت كه بزرگي عامل تنها پاناما و مركزي آمريكاي تغذيه موسسه گزارش
زنان باسوادي نرخ.است كودكان اين مادران پايين سواد سطح است زده رقم را كودكان شايد
گواتمالا و است لاتين آمريكاي كشورهاي ساير از پايينتر مركزي آمريكاي در بالغ
متحد ملل توسعه صندوق دفتر از فوئنتس آلبرتو جوآن.دارد منطقه اين در را نرخ پايينترين
".است ممكن درازمدت در كه است موضوعي غذايي امنيت تامين موضوع":ميگويد گواتمالا در
فقر معضل رفع براي پايدار پاسخي و درازمدت برنامهاي داريم نياز ما آنچه":ميافزايد او
".است
جريان هدايت براي جهان نقاط ساير و متحده ايالات در تلاشها افزايش پاسخها اين از يكي
برنامه به آمريكا متحده ايالات كمكهاي از بخشي.است درس كلاسهاي سوي به غذايي كمكهاي
محق دانشآموزان كه است سهمي و لاتين آمريكاي كشورهاي مدارس در توزيع هدف با غذا جهاني
و مقطعي طور به تنها نه مذكور برنامه طريق ، اين از.ببرند منزل به خود با بود خواهند
حضور مانع ميكند ترغيب را والدين كه ميپردازد گرسنگي مشكل با مقابله به كوتاهمدت
توسط كه آمارينشوند اقتصادي شرايط سختترين در حتي درسي كلاسهاي در فرزندانشان
نرخ گذشته دهه دو طي كه ميدهد نشان است آمده گرد پاناما و مركزي آمريكاي تغذيه موسسه
اما است يافته كاهش نصف به لاتين آمريكاي كشورهاي همه كودكان بين در سوءتغذيه اشاعه
.است نداشته تغييري و نخورده تكان تقريبا مركزي آمريكاي جنوب كشورهاي به مربوط آمار
نرخ بالاترين كه ميبرند رنج مزمن سوءتغذيه از گواتمالا كودكان تمام نصف از كمتر اندكي
.است منطقه تمامي در
در ما":ميگويد پاناما و مركزي آمريكاي تغذيه موسسه سياستگذاري مدير پالما پاتريشيا
گفت ميتوان و داشتهاند نميري و بخور زندگي هميشه كه هستيم مردمي درباره صحبت حال
اين":ميدهد ادامه او ".دهند ادامه خود بقا تنازع به طولاني مدتي براي توانستهاند
در را آنان تا ببارد باراني يا بوزد شديدي باد است كافي كه هستند آسيبپذير آنقدر مردم
".دهد قرار بحران به سقوط آستانه
فقر امحاء به كمك
براي فقير كشورهاي به كمك كه است باور اين بر اقتصادي امور كارشناسان از ساچس جفري
با و 90 دهههاي 80 در او.است اجتنابناپذير ضرورتي اتباعشان پايه نيازهاي تامين
درماني شوك تكميل بر مبني روسيه و لهستان بوليوي ، چون كشورهايي دولتهاي به توصيه
به را او و است برخوردار بيشتري معروفيت از ساچس امروز.رسيد شهرت به اقتصادهايشان
مفرط فقر كردن علاج راهكارهاي و علل مورد در ذينفوذ تئوريسينهاي از يكي عنوان
و جاهطلبانه تحقيقات متحد ملل توسعه صندوق مشاوران از يكي عنوان به او.ميشناسند
و حل راهكارهاي و اپيدميك بيماريهاي چون معضلاتي ريشهاي علل شناسايي براي جسورانهاي
در زمين موسسه رياست تا رفت نيويورك به اخيرا ساچس.است داده انجام معضلات قسم اين فصل
تكامل تشريح به ويك بزنس با فراگير گفتوگويي در ساچس.گيرد عهده بر را كلمبيا دانشگاه
فقير كشورهاي كه چالشهايي با برخورد نحوه شدن ، جهاني زمينه در ديدگاههايش تحول و
در.پرداخت دهد ، انجام بايد آنها به كمك براي صنعتي دنياي آنچه و دارند خود فراروي
:است آمده گفتوگو اين گزيده بخشهاي ادامه
.دهيد توضيح را فقر زمينه در خود جاري تحقيقات لطفا*
براي او ويژه مشاور عنوان به كرد درخواست من از متحد ملل سازمان دبيركل كوفيعنان
...كنم كار به شروع توسعه و جهاني فقر زمينه در هزاره اهداف به دستيابي استراتژي تبيين
تحقق براي را جامعي استراتژي و كنم همكاري متحد ملل توسعه صندوق رئيس با خواست من از او
تبيين براون مالوچ مارك با [است گرسنگي و اقتصادي فقر امحاء اوليناش كه] عمده هدف هشت
كردن متحقق به موفق گذشته در گاه هيچ ما و هستند جاهطلبانه واقعا هدف هشت اين.كنيم
من.است بخش هر به مربوط هزينههاي تعيين ما برنامههاي اولين از يكي.نشدهايم آنها
كشورهاي گسترده مالي كمك بدون اهداف اين تحقق دارم راسخ اعتقاد كه هستم كساني از يكي
.ندارند شنيدناش به اشتياقي آمريكا در خيليها كه است پيامي اين.است ناممكن غني
است؟ حياتي مقطع اين در بيشتر مالي كمكهاي اعطاي كه باوريد اين بر شما چرا*
.رسيدهايم تاريخياي عطف نقطه به جهانيسازي به مربوط مباحثات در ما كه ميكنم گمان من
انجام درست كاري شما اگر كه بود آمده وجود به ايدئولوژيك باور نوعي گذشته سال بيست طي
:كرد تعريف ميتوان هم گونه اين را ايده اينكرد خواهد تغيير شما نفع به چيز همه دهيد
صندوق هياتهاي اعزام از بيش ما ندارد دليلي" اينكه ديگر عبارت به "كمك نه و تجارت"
اضمحلال و شكر كارخانجات خصوصيسازي مثلا به كمك براي جهاني بانك و پول بينالمللي
جهانيان سوم دو براي ايده اين شايد ".دهيم انجام كاري بازار بر نظارت دولتي هياتهاي
بايد مابود خواهد ناكافي جهانيان پنجم يك براي لااقل بيشك اما باشد كارساز و صائب
كمك بدون نميتوانند جهان جمعيت از نفر ميليارد دو تا يك كه بپذيريم را واقعيت اين
.برآيند خود حياتي نيازهاي تامين پس از تنهايي به و خارجي
ميگوييد؟ چه نميرسد ثمر به گاه هيچ شيوه اين ميگويند كه بدبيني افراد پاسخ در شما *
كشورهاي سوي به دلار ميليونها گذشته دهه پنج طي كه ميكنند اشاره واقعيت اين به آنها
برداشته در نتيجهاي بيآنكه است شده پيگيري اهداف اين همه و شده سرازير توسعه حال در
.باشد
كاملا آينده سال چند اينكه:كنم اشاره بنيادين نكته يك به است لازم اينجا در من
.كردهايم گذر ساختارها تبيين دوره از ما اينكه.بود خواهد گذشته سال از 20 متفاوت
.بپردازيد را بدهيهايتان بايد.كرد نخواهيم كمك شما به ما": بود اين شعارش كه دورهاي
".است جاري وخيم شرايط از شما خروج راه تنها پول بينالمللي صندوق توصيههاي به اتكا
تقريبا امروز باشد دربرداشته مثبتي نتيجه هيچ بيآنكه شد پيگيري سال براي 20 روند اين
.گيرد قرار تجديدنظر مورد بايد ديدگاهها اين كه دارند قبول صاحبنظران همه
اين كه كنيم تصور طور اين نبايد چرابود فقر اشاعه شاهد زيادي حدود تا نيز آمريكا خود*
آمد؟ خواهند فايق فقر مشكل بر كشورها
دارويي نميتوانند چون ميميرند كه مردمي و ميكشد كه فقري شاهد آمريكا در گاه هيچ ما
قابل ميزان به آفريقا جنوب كشورهاي در زندگي به اميدنبودهايم كنند تهيه را دلاري يك
به بيماريها.است شايع كودكان رشد كندي و گسترده سوءتغذيه آنجا دراست كرده افت توجهي
از يك هيچ در را فقر نوع اين شما...ميشوند همهگير و اپيدميك افراد جسماني ضعف دليل
هستيم روبهرو آن با غني كشورهاي ساير و آمريكا در ما آنچهيافت نخواهند غني كشورهاي
مزايايي خود جوامع در يافتهاند رهايي فقر از كه كشورهايي آنكه دوماست نسبي فقر
در اكنون فقر زمينه در جدي مشكل.هستند مزايا و امتيازات آن فاقد فقير كشورهاي كه دارند
استوايي نواحي و مركزي آمريكاي مرتفع مناطق از برخي آند ، فلات ميانه ، آسياي مثل جاهايي
به كه دارد وجود جاهايي هنوز كه كنم يادآوري است لازم.است مشهود كامل آفريقا مركز
...است دشوار بسيار آنها در توسعه روند انداختن جريان
دشوارترين بروندي و رواندا كه نيست اتفاقي.دارد وجود سياسي بازدارنده عوامل و سدها
چون نيست خود امروزي شرايط در افغانستان.هستند توسعه برنامههاي پيگيري براي جاها
چون رفت افغانستان به طالبان و سرخ ارتش برعكس بلكه راندند حكم آن بر طالبان و روسها
.بود شده آنها حضور زمينهساز كه بود شرايطي داراي افغانستان
برهانند؟ فقر از را خود نميتوانند كرديد ذكر كه مناطقي كشورهاي چرا*
اين داشتهاند مدرن تاريخ سراسر در ضعيفي اقتصادي پيشينه كه كشورهايي شاخصههاي از يكي
كه بازاري نيروهاي رو همين از و دارند عمده بازارهاي با بسياري فاصله آنان كه است
آسياي از بهتر مراتب به شرايطي مكزيك كه است دليل همين به.ندارند باشد ، محركهشان
.دارد جنوبي آمريكاي مركزي قسمتهاي به نسبت بهتري وضعيت مركزي آمريكاي و دارد ميانه
نقاط از وسيعي بخش براي.دارد آسيا ساحلي نواحي از بدتر مراتب به وضعيتي آسيا مراكز
چطور.هستيم توجه قابل رشد از برخورداري براي اقتصادي تئوري هرگونه فاقد ما فقير
مراكز با كيلومتر حداقل 1500 كه كشوري به.داشت ارزاني مغولستان به را ثروت ميتوان
تقريبا.است داده جاي خود در را ميليوني چند محدود جمعيت و دارد فاصله بزرگ جمعيتي
و است اندك يكديگر با آنها ارتباطات و ميكنند زندگي چادر در كشور اين مردم از نيمي
.نيستند برخوردار چنداني صنايع از آنان.است ناچيز هم ارتباطي امكانات و مسيرها البته
به شتر پشم فروش از كه چرا كنند فرآوري را آن نميتوانند اما ميفروشند شتر پشم آنان
به ميكند ، فرآوري كمتر هزينههاي با را محصول اين كه ميشود ، عايدشان بيشتري درآمد چين
كه راهي تنها.ميدارد عرضه جهانيان به و ميكند منتقل خود كمهزينه و ارزانقيمت بنادر
.نيست مغولستان مشكل پاسخ اين كه چند هر است موطنشان ترك ميماند باقي مغولها براي
لزومي.بنگريم مسئله اين مثبت نكات به دهيد اجازه اما است كلي و چندوجهي مثال يك اين
كه ندارد وجود الزامي.دهد جان مفرط محروميت دليل به مغولستان تبعه هيچ ندارد
حق از كه است همه حق اين.ببازند جان شدنشان همهگير و بيماريها اشاعه از آفريقاييها
محل از فقر رفع هزينههاي تمامي پرداخت امكان اما شوند برخوردار پايه آموزشهاي فراگيري
دورنمايي كه باشد داشته وجود جهاني سيستمي بايد من اعتقاد به.ندارد وجود محلي منابع
.آورد وجود به مغولستان تبعه يك يا بوركينافاسويي يك مثلا براي اميدبخش
هستند؟ برخوردار توسعه شرايط از آفريقا بخشهاي كدام شما اعتقاد به *
سنگال ، داكار ، مثل ساحلي بزرگ شهرهاي توسعه براي آفريقا پيشرو كانديداهاي من اعتقاد به
كنيا در مومباسا و موزامبيك در ماپوتو تانزانيا ، در دارالسلام غنا ، در اكرا آبيجان ،
يك جمعيتشان حداقل و دارند اندكي شهري نقل و حمل هزينههاي شهر اين همه تقريبا.هستند
.كرد ايجاد صادراتي محدودههاي و سبك صنايع نواحي اين در ميتواناست نفر ميليون
دارالسلام.بندد رخت مناطق اين از بيماري و فقر بايد چيز هر از قبل داريم؟ كم چيز چه
آنجا در صنعتي كارخانجات احداث به علاقهاي مردم و ميكند نرم پنجه و دست مالاريا با
فراموش را جهاني بانك و پول بينالمللي صندوق مخرب خاطرهتوصيههاي آنها ندارند
بحران با آنها..ميكرد ترغيب تجاري آزاد مناطق ايجاد عدم به را آنان كه نكردهاند
.است كرده فلج را فعاليتهايشان تمامي كه هستند مواجه جدياي بدهيهاي
دست توفيقي هيچ به كشورها اين شده موجب كه نيست دولتي شديد فساد اين شما نظر به آيا*
نيابند؟
همه در و تاريخ سراسر در كه است فسادچيزي بگويم بدهيد اجازه.است غامض مسئلهاي اين
تفاوت.ميشود توزيع سيستماتيك شكل به تقريبا فقر اما است داشته وجود خاكي كره بخشهاي
اركاناش تمامي كه كشوري با شده فساد دچار حاكميت بخشهاي برخي در كه كشوري بين بسياري
.دارد وجود است فساد
است؟ كرده كمك همهگير فقر از خروج براي كشورها اين به كافي حد به غرب آيا *
تاكنون ميگذرد جهان فقير كشورهاي در ايدز اپيدمي شروع از سال بيستويك آنكه وجود با
اكنون.است نپرداخته توسعه حال در كشورهاي در را نفر يك درمان هزينه حتي متحده ايالات
اينان ميكنند گمان افراد برخي.هستند مبتلا ايدز به آفريقا در نفر ميليون حدود 28
تعداد آفريقا قاره سراسر در و ندارند يافتن نجات ارزش كه هستند حيات پست گونههاي
اولين براي.است نگرانكننده واقعا اين.گرفتهاند قرار درمان تحت مبتلايان از ناچيزي
با جهاني نبردي دادن سامان براي مالي منابع آوردن فراهم حال در ما بشر تاريخ در بار
.هستيم مالاريا
آفريقا به مهاش ماه سفر از پس متحده ايالات خزانهداري وزير اونيل پل ميرسد نظر به *
ميكنيد؟ ارزيابي چگونه را تلاشها اين.است شده فعالتر
مادران اينكه ديدن از آنجا در كه آورد عمل به بازديد بيمارستان يك از اونيل آفريقا در
به انسان يك اينكه ديدن.بود شده بهتزده نبودند برخوردار بهداشتياي مراقبت هيچ از
جدا دارد وجود وفور به غرب در داروها اين كه حالي در ميبازد جان دارو نبودن دليل
از جلوگيري براي كه مالياي منابع نتوانستهايم ما مقطع اين تا اما است تكاندهنده
بودجه به ايدز بحران رفع براي ماكنيم فراهم را است لازم آفريقا در بيماريها اشاعه
مالي كمكهاي تامينكننده كشورهاي زمان اين تا اما داريم نياز دلاري ميليارد ده سالانه
شده پرداخت آن دلار ميليارد نيم تنها كه شدهاند سال در دلار ميليارد پرداخت 2 به حاضر
.بودهاست آمريكا متحده ايالات نقدي كمكهاي دلار ميليون ميزان 250 اين از كه
مانيتور ساينس كريستين:منبع
3_ نامدار خانوادههاي
روچيلد اعتبار و ثروت
قاسمي سهيلا: ترجمه
او 5/2 موسسه.زد تجارت نوعي به دست پدرش ، املاك آوردن دست به از پس روچيلد بارون خانم
اشتهاي واقعا دوروچيلد فيليپينداشت بازدهي يورو ميليون حدود 188 يعني قبل ، برابر
بهرهبردن و سرمايهگذاري به مدام و نيست استراحت فكر به اصلا اودارد سيريناپذيري
و مدوك ، در ديگر تاكستان دو روچيلد ، _ موتون بر علاوه وي.ميانديشد بوردو در املاكش از
.دارد ميون كلرك و آرمياك زمينهاي در
الكلي ، نوشيدنيهاي انواع صادرات مورد در و ميدهد ادامه را كاليفرنيا در پدرش كار او
امضا به پرمنفعتي قراردادهاي آنها با و كند جلب را زيادي كشورهاي توجه شده موفق تاكنون
واقع شيلي در كه اوردن و توروسا كونشا ، جمله از معتبري خانوادگي شركتهاي.برساند
.ميشوند محسوب او شركاي جزو دارند ، ارزش بوردو تاكستانهاي از يكي اندازه به و شدهاند
در اشتهايش اندازه به درست نيز موارد اين در و است دوستانش و تئاتر اپرا عاشق فيليپين
و علايق از كه دورين فرانسواز دوستشدارد سيريناپذير ولعي و حرص ثروت ، جمعآوري
اما كرده ، پست او براي را نمايشنامهاي است ، خبر با تئاتر عرصه در او سابق فعاليتهاي
.ندارم كردن بازي وقت ديگر ولي ميخوانم ، را نمايشنامه اين زودي به من":ميگويد روچيلد
را خودش ميخواهد فقط كه اين يا ميزند را حرف اين دل ته از فيليپين واقعا آيا "
نام اعتبار خانوادگي ، موسسه اين كليد داشتن دست در با ميخواهد فيليپين آيا كند؟ متقاعد
و است ساله فيليپ 39دارم فوقالعاده پسر دو من":ميگويد او كند؟ حفظ را روچيلد
.است كرده ارائه هاروارد دانشگاه به را طرحي اخيرا او.دارد عهده به را شركت يك مديريت
املاك اين سال 1988 در ما.ميپردازد هم لامبر در اراضيمان اصلاح به فيليپ براين علاوه
دومم ، 31 پسر ژولين ، .دارد حضور خانوادگي فعاليتهاي در هميشه فيليپ.كرديم بازخريد را
مورد در كامل كتابي انتشار مشغول حاضر حال در او.ميورزد عشق تاريخ به و است ساله
پسرش دو هر چون ميبالد ، خودش به واقعا فيليپين "است موتون در روچيلد توليدي محصولات
.ميكنند تلاش آن ثروت و نام حفظ و نسل اين آينده براي
روچيلد نخستين
دارايياي هيچ كه سالهاي يتيم 21 آمچل ، _ مير نام به بيچارهاي جوان سال 1764 ، در
نزد كارآموز ، عنوان به و بازگشت فرانكفورت زادگاهش شهر به هانور از مدتها از پس نداشت ،
يهودينشين محله در بايد كار ادامه براي يهودي ، جوان اين.شد كار به مشغول بانكدار يك
.كرد باز صرافخانه يك كه بود جا همان در و ميشد مستقر شهرش
را او ميشد ، محسوب او خانوادگي نشان گذشته در كه رنگي قرمز نشان خاطر به همسايههايش
يك به و داد روچيلد موسسه به را جايش سرعت به او ، محقر صرافخانه.ميزدند صدا روچيلد
بانك به گوته ، حامي كسل ، - دوهه پرنس مثل سرشناسي مشتريهاي ديگر ، .شد تبديل واقعي بانك
.ميكردند آمد و رفت او
لندن ، به ناتان وين ، به سالامون.بود پسر پنج اشناپر ، گوتله با آمچل - مير ازدواج ثمره
به.ماند فرانكفورت در نيز آنسلمه او ارشد فرزند.رفتند پاريس به جيمز و ناپل به چارلز
براي را نام اين و شد پراكنده دنيا مختلف نقطه پنج در روچيلد ، نسل كه بود ترتيب اين
زندگي جهان سراسر در او نوادگان از نفر حدود 250 در امروزه.داشت نگه زنده هميشه
.دارند را مشهور خانوادگي نام اين آنها از نفر تنها 60 اما ميكنند ،
آمچل _ مير پسر ناتان ، او جد است ، انگليسي روچيلدهاي نسل از روچيلد دو فيليپين بارون
فرزند ناتانيل زمان در.شود جاودانه هم انگلستان در روچيلد نام تا بود كرده سفر لندن به
انگليسي روچيلدهاي شجرهنامه زير ، در.افتاد آنها دست به روچيلد _ موتون املاك ناتان ،
:ميگذرانيم نظر از را
(18121731) روچيلد آمچل _ مير
(18361777) ناتان
(18701812) ناتانيل
(18811844) ادوارد
(19471872) هانري
(19881902) فيليپ
(1933) فيليپين
(1971) ژولين ،(1963) فيليپ ،(1961) كاميل
حساب به فرانسوي روچيلدهاي فرد پيرترين حاضر حال در نيز ساله روچيلد 93 دو گي بارون
از يكي جيمز نسل از رسانده ، چاپ به را "ثروت شگفتيهاي" كتاب اخيرا كه او.ميآيد
در و سال 1868 در روچيلد لافيت املاك.است بود ، كرده سفر پاريس به كه آمچل _ مير پسران
روچيلدهاي نسل حاضر حال در.گرفت قرار خانواده اين اختيار در (18681792) جيمز خود زمان
هم او.است رسيده گي به املاك اين ششم دو دليل همين به و شده تقسيم شاخه سه به فرانسوي
ششم يك آنها از كدام هر به كه دارد (1957) ادوارد و (1942) ديويد نامهاي به پسر دو
.گرفت خواهد تعلق ثروت اين
است خونشان برنامهريزيدر كه خانوادهاي مريو ،
بزرگ شخصيتهاي كتاب و تجارت تاريخ ، وارد كه است پراعتبار نامي روچيلد ، همانند هم مريو
مردي او.كرد ثبت هم جهاني ركوردهاي كتاب در را مريو آلن نام بتوان شايد.است شده جهان
اتحاديه كل مدير كه وي.است شده تزريق واكسن او به دنيا انسانهاي همه از بيش كه است
من از بودم ، كوچك خيلي كه وقتي از":ميگويد و ميكند تاييد را موضوع اين است بيومريو
توليد ما آزمايشگاه در كه را واكسنهايي همه.ميشد استفاده آزمايشگاهي موش يك عنوان به
همه تقريبا يا زمين روي بيماريهاي همه واكسن ".ميكردند امتحان من روي اول ميشد ،
زيستشناسان بزرگ نسل در تولد حال هر به خب ، .ميشد زده او به كم خيلي مقدار به آنها ،
!نيست هم راحتيها اين به بودن ، آنها وارث و ليون
آمريكايي7 قضاوت
دادرسي و رسيدگي روند
وجود آمريكا عالي ديوان بر وي رياست سال طي 16 قانون از وارن تلقي نخستين در كه سوالي
ضرورت سوال ، اين است؟ [عادلانه] بيطرفانه و منصفانه قانون آن آيا" كه بود اين داشت
بايد دولت كه است اين آمريكا جزايي دادگاه در اساسي اصل يك.كرد مطرح را تشريفات رعايت
را دولت چهاردهم ، و پنجم اصلاحي مواد.كند رفتار [عادلانه] وبيطرفانه منصفانه مردم با
ممنوع قانوني ، تشريفات رعايت بدون دارايي ، و آزادي زندگي ، از شخص يك كردن محروم از
كه است دادگاه تشريفات و مقررات يا دادگاه عمل نحوه شامل قانوني تشريفات رعايت.ميكند
:مثال براي.ميكند حمايت خطاكاري به متهم افراد از
كند10 وادار خودش عليه دادن گواهي به را شخصي نميتواند دولت _ 1
.شوند آگاه خودشان عليه اتهامات از بايد شهروندان _ 2
از پس سريعا بايد كه نمايند منصفه هيات حضور با محاكمه تقاضاي ميتوانند شهروندان _ 3
.شود برقرار منصفه هيات حضور با محاكمه شد ، ضبط پرونده در اتهامات اينكه
آنها براي كه است مكلف دولت ندارند وكيل گرفتن براي مالي استطاعت شهروندان اگر _ 4
.بيابد وكيل
و كنند بازپرسي و استنطاق را (مدعي) زنندگان اتهام ميتوانند دادگاه در افرادي _ 5
.كنند دادن گواهي به ناگزير را شهود است ممكن
گروهي حقوق برابر در فردي حقوق
به هستند ، مدني آزاديهايي يا فردي حقوقي [تشريفات رعايت حقوق] دادرسي حقوق كه حالي در
حقوق عنوان به حقوق ساير است ، دولت دخالت مقابل در شخص يك به تضميني حقوق ديگر عبارت
قرن اواسط در [نمونه يك عنوان به] نژادي برابري مورد در بحث.ميشوند طبقهبندي گروهي
.شد گروهيشان حقوق از بلكه فردي حقوق از فقط نه آمريكاييها بيشتر آگاهي به منجر بيستم
"بوارد و براون تربيت و تعليم قانون" در وارن ديوان برجسته و راهنما [حكم] تصميم از بعد
.شد ضروري افراد ، نژاد به توجه بدون مدارس ، در تبعيض بدون و مساوي رفتار ،(1945)
نژادي ، جداسازيهاي و تبعيض از جلوگيري براي چارهاي و اصلاح گرفتن نظر در به احتياج
.كرد متمركز گروهي حقوق سپس و گروه يك از عضوي عنوان به فرد موقعيت به را توجهات
همزمان و موازي تغيير يك از بخشي تغيير اين"وازبي استفن" حقوق ، علم دانشمند نظر طبق
برابر رفتار تضمين عنوان به حقوق ديگر عبارت به _ بود مدني حقوق به مدني ، آزاديهاي از
گونه همان.است قانون مساوي حمايت كسب براي مردم همه حقوق شامل مدني حقوق _ مردم همه با
ديگر به آفريقاييتبار آمريكاييهاي از مدني حقوق آگاهي گسترش ميكند خاطرنشان وازبي كه
حقوق موضوع.داد افزايش نيز را گروهيشان حقوق از آمريكاييها آگاهي همچنين گروهها ،
ميتواند جزايي دادگاه رويههاي و [جزايي] كيفري حقوق خاطر به جنايي ، دادگاه در گروهي
.باشد تبعيضآميز مردم طبقات همه در تاثيرشان در
آمريكا جزايي دادگاه در نژادي تبعيضات
آمريكا جامعه در عمدهاي قومي و نژادي طبقات.است چندقوميتي چندنژادي ، جامعه يك آمريكا
آمريكاييهاي و آسيايي اسپانيايي ، آفريقاييتبار ، آمريكاييهاي سفيدها ، مانند هستند
دارد وجود باوري.است تاكنون آمريكا كشور تاسيس زمان از نهفته مشكل يك نژادپرستي.بومي
عمدتا آمريكا در نژادپرستي.نژادهاست ساير به نسبت نژاد چند يا يك برتري به معتقد كه
و تفاوت آن شاهد و ميشود اعمال قومي و نژادي اقليت گروههاي عليه سفيد اكثريت سوي از
.است جزايي دادگاه در حتي و تحصيلات ادارجات ، مسكوني ، مناطق در يكسان رفتار عدم
نژادي تبعيض معني
تبعيض به _ نيست ممكن يا _ است ممكن كه تفاوتي به دارد اشاره "نژادي تبعيض" اصطلاح
اختلافات توضيح براي فراقانوني و قانوني عوامل ميان كيفري ، دادگاه متخصصان.باشد مربوط
سوءپيشينه" و "جرم اهميت" شامل قانوني عوامل.ميگذارند تفاوت كيفري دادگاه در نژادي
به آنها كه دليل بدين هستند تبعيضات و اختلافات براي قانوني دلايلي اينها.است "كيفري
.است جنسيت و طبقه نژاد ، شامل "فراقانوني عوامل".ميشوند مربوط "فردي مجرمانه رفتار" يك
زيرا بدهند قرار آن براساس را قضايي احكام و تصميمات كه نيستند قانوني عوامل اينها
.مجرمانه رفتار به نه ميشوند مربوط گروهي عضويت به آنها
:پينوشت
نظامهاي ساير از دادرسي نظر از را آن كه دارد وجود عادتي خرق آمريكا قضايي نظام در -1
و است ويژهاي شرايط داراي اقرار قضايي نظامهاي همه در.ميسازد متمايز جهان قضايي
است نافذ خودش درباره فقط فرد اقرار شرايط ، احراز از پس حتي.نيست معتبر شرايط آن بدون
:است آمده ايران مدني قانون ماده 1278 در جمله از.نيست معتبر ديگران درباره او اقرار و
نيست نافذ ديگري حق در و است نافذ او قائممقام و شخص آن خود به نسبت فقط كسي هر اقرار"
عينا مدني قانون ماده اين ".باشد داده قرار ملزم را آنها قانون كه مواردي در مگر
علميه رسالههاي از پارهاي در حتي و دارد سابقه سال صدها كه است اسلامي فقه از ماخوذ
به همچنين و ديگران عليه او اقرار پس است ، معتبر خودش عليه فقط شخص اقرار" است آمده نيز
انفسهم علي اقرارالعقلاء" قاعده بر است مبتني اصل اين. "نيست معتبر ديگري يا خود نفع
قاعده فراواني ادله اساس بر جهان ، در بار نخستين براي آمريكا قضايي نظام در اما "جايز
قاعده و اصل يك عنوان به قضايي نظامهاي در قرنها كه را جايز انفسهم علي اقرارالعقلاء
هر اگر و كند اقرار خود عليه نميتواند فرد و كرده نفي بود ، معمول و شده پذيرفته عقلايي
دادن پاسخ از ميتواند متهم بود ، خوداتهامي مستلزم و او متوجه بازجوييها در پرسشي
است "بنيه" به متكي جرم اثبات واقع در.است جرم مدارك تهيه به ناگزير پليس و كند امتناع
.اقرار نه
|