:خوشنويس هنرمند ;شيرچي اسرافيل
امروز خوشنويسي هنر در مردابي سكوت
بصرينما جلوههاي" دانشجويي همايش
شد برگزار "معماري در
ريحان و عقيق از پس مرقعجانان ،
شاخصترين از يكي اندلس تمدن :زند ايرج
است گذشته تمدنهاي
نگرفتهايم جدي را هنر مقوله
:خوشنويس هنرمند ;شيرچي اسرافيل
امروز خوشنويسي هنر در مردابي سكوت
.است تهران دانشگاه زيباي هنرهاي دانشكده دانشآموخته بابل ، متولد 1341 شيرچي اسرافيل
خوشنويسي هنر زمينه در كه آثاري از اثر تاكنون14 ايران خوشنويسان انجمن مدرس اين از
تا آذر 28) شيرچي آثار تازهترين از نمايشگاهي هماكنون.است شده منتشر شدهاند ، تهيه
ايران نامي شاعران اشعار موضوع با اثر از50 بيش كه برپاست عباسي رضا موزه در (دي 14
كارهاي مورد در.ميدهد قرار علاقهمندان ديد معرض در را بسمل مرغ تابلوي چند همراه به
.داريم كوتاهي گفتوگوي هنرمند اين جديد
كردهايد؟ برپا تازهاي ويژگي چه با را آثارتان تازه نمايشگاه *
;است حاكم تابلوهايم بر گذشته سالهاي به نسبت كه است حدي از بيش آرامش ويژگي ، اين -
مذهبي موضوعات و داده نشان را كعبه نماد كه (x120120) مربع كادر با تابلو چند در بخصوص
.دارند كادرها روي بر خاصي سماع نيز حروف.ميآيند بهنظر زيباتر كادرهايي چنين روي بر
كردم سعي ميآورد ، بهوجود را زيبايي تجلي اسلامي و ايراني هنر معتقدم كه آنجا از
.باشد حال تا كهن دوران از ما مردم هواي و حال نشانگر كه كنم انتخاب مضاميني
توجه مورد و باشد جذاب مخاطبان براي ميتواند ديگري مشخصههاي چه با خوشنويسي ، هنر*
گيرد؟ قرار
و زيبا ريتمهاي و رقص از سرشار است هنري بلكه نيست ، كهنگي هنر خوشنويسي ، هنر -
هنرمند ، كه كند خلق دلچسبي آثار ميتواند زماني خوشنويس ، هنر.هنرهاست جاودانهترين
ميشوند لذتبخش و تعالي باعث آثارشان هنرمندان زماني.بشناسد را خود فرهنگ و مردم زمان ،
خود براي را رنج و تشويش دوران بايد هنرمند.باشند داده انجام درستي به را خود كار كه
.كند عرضه خويش عصر مردم به را "معرفت" معنا ، معدن از شده خارج الماس آن و كند ثبت
نشان را نو شعر جنگ نيز ديگر بخشي و فارسي شعر جنگ نمايش شما ، تازه آثار از بخشي *
اين انتخاب و چيست دادهايد ارائه شعر موضوع با را آثارتان دوباره اينكه علت.ميدهند
است؟ بوده اساسي چه بر اشعار
از را وي و ميگيرد او از را هنرمند آزادي چون ميدانم ، محكوم را هنر در تقليد -
عشق از بيشتري فضاي به كه كنم انتخاب را اشعاري خواستم دليل همين به.ميدارد باز تفكر
نتيجه اين به مدتهاست چون برگزيدم را شعر دوباره من.حافظ اشعار همانند ;باشد پرداخته
.ميشود مطرح فضا كمترين در شاعر توسط و است آدمي درون حس و زبان شعر ، كه رسيدهام
كرد جمعآوري معنوي خوراك مردم براي بايد دوران اين در كه ميدانيم همه حال هر به
هنري آثار اين ديدن با شده ، ايجاد ماشيني زندگي درنتيجه كه متعالي روح آن غبار تا
.شود زدوده
ميرود؟ سمتي چه به معاصر خوشنويسي هنر اكنون *
تاريخي ، نظر از و است شده خود خاص نوسانات دچار قاجار دوره از خوشنويسي هنر -
.باشيم دلخوش خود بركه آب به نبايد ميكنم فكر من.ميبينند را فضا اين ما هنرمندان
ميرعماد.نشود گذشته در غرق ولي باشد گذشته كارهاي به متصل بايد معاصر خوشنويس هنرمند
نو نگاهي خود هنري بزرگان از تاسي با بايد معاصر هنرمند.شد ميرعماد و كرد عرضه را هنرش
اين هنرمندان.ميزند درجا غالبا و ندارد تعالي به رو كنوني خوشنويسي هنر.باشد داشته
را شتابزدگي بايد كمالگرا ، است هنري ايراني ، هنر كه آنجا از.ميپردازند تقليد به رشته
چون كند ، قبيل اين از مسايلي و جشنوارهها گرفتار را خود نبايد خوشنويس.كرد دور خود از
انجمن مديران و فرهنگي مديران.شد نخواهد ماندگار شود ، همراه حسابگري با كه هنري
.كنند انگيزه ايجاد هنري ، رشته اين علاقهمندان و هنرمندان در است بهتر نيز خوشنويسان
مردابي سكوتي ميآيد نظر به و نميشود مشاهده انگيزه اين اخير سال چند طي متاسفانه اما
.است هنر زيان به كه شده حاكم زمينه اين در
بفرماييد؟ نمايشگاه اين در بسمل مرغ تابلوهاي مورد در نيز توضيحي لطفا*
در.دارد بسياري تفاوت گذشته با كه يافته ويژهاي شكل بسمل ، مرغ من كارهاي در -
با من ولي.مينمودند پر رنگ يا و مركب با را آن داخل و ميكردند طراحي را حروف گذشته ،
قرآني آيات بسمل ، مرغ اطراف در.آيند پديد موزون و زيبا تركيبهاي تا مينويسم جعلي قلم
و ميآيند مدد به بودند خوشنويسي هنر يار همواره كه طلا و تذهيب گاهي.ميگيرند نقش
و شدهاند رعايت بسمالله مرغهاي در تعادل و بافت ريتم ، .ميشود چيده معنوي سفرهاي
مرغهاي گاهي.ميشود كار بدهد ، حرمت خط به كه قهوهاي رنگ با اكثرا آرام رنگمايههاي
پاك احساس كه آنجا ميرويم.من خود و مركب قلم ، با همراه ميكشند ، پر بهشتي بسمالله
.زميني چيزهاي از شود
چيست؟ تان آينده برنامه *
بر برگ خانه نگار در را نمايشگاهي تهران شهر سازي زيبا سازمان توسط زودي به است قرار _
متحده امارات و روسيه ، چين جمله از خارجي كشور چند در نيز اين از پيش البته. كنم گزار
.گرفت قرار ديار آن مردم استقبال مورد كه ام گذاشته نمايش به را آثارم عربي
در بصرينما جلوههاي" دانشجويي همايش
شد برگزار "معماري
تهران هنر دانشگاه فارابي تالار در "معماري در نما بصري جلوههاي" دانشجويي همايش
.شد برگزار
و هنر دانشگاه معماري علمي انجمن همت با كه دانشجويي همايش اين در ايسنا گزارش به
و دانشگاه مدرسان شد ، برپا شهرسازي و مسكن وزارت مطالعاتي و تحقيقات مركز همكاري
و مواد ساخت و توليد و ساختمانسازي آسيبشناسي در شهرسازي و معماري بررسي به معماران ،
.پرداختند كاربردي و هنري علمي جنبههاي از مصالح
نماهاي بررسي و عملكرد و ساختار آسيبشناسي ، معماري ، تئوري نشست چهار در سمينار اين
شناسي نشانه بررسي) بهشتي شهيد دانشگاه علمي هيات عضو -پاكزاد دكتر سخنراني با شهري
در حمايت آسيبها بررسي) تهران دانشگاه علمي هيات عضو -سميعي ساعد دكتر ،(معماري نماي
معماري ، نماي ساختارگرائي بررسي) تهران دانشگاه علمي هيات عضو -حريري دكتر ،(معماري نماي
-بنيادي ناصر مهندس و (بنا عملكرد با معماري تناسبنماي اقليم ، با معماري نماي تناسب
شهري ساختار در معماري نماي نقش بررسي) معماري و شهرسازي تحقيقاتي و مطالعاتي مركز عضو
.بود همراه (شهري سيماي در نماها سازي هماهنگ و
مصطفي دكتر حضور با نيز نما طراحي الگوهاي بررسي ميزگرد سمينار ، اين دوم بخش در
الگوهاي بررسي موضوع با سميعي ساعد دكتر و جردت مهندس حريري ، دكتر پاكزاد ، دكتر كياني ،
.پرداختند جلسه حاضرين پرسش به پاسخ و بررسي و نقد به كه شد برگزار طراحينما
ريحان و عقيق از پس مرقعجانان ،
گو و گفت
قالب در متفاوت آثاري ارائه دليل به كه است نقاشيخط رشته برجسته هنرمند سالكي ، بهرام
.است شده شناخته چهرهاي كشور هنردوستان و هنرمندان نزد هنري بزرگ مجموعههاي
مرقع" مجموعه و ريحان قرآن آن از پس و ايراني كوفي خط به عقيق قرآن مشهور پروژه
.هنرمندند خلاقيت و تلاش سالها حاصل كه هستند سالكي استاد از ماندگار آثاري "جانان
.ميخوانيم وي جديد كارهاي حيطه در را هنرمند اين حرفهاي تازهترين
هستيد؟ كاري چه مشغول روزها اين *
و خوشنويسي است سال ده حدود كه هستم ريحان خط به قرآني روي بر كار مشغول اكنون -
انتشارات توسط آينده ماه چهار تا سه طي انشاءاللهميكنم كار را قرآن اين تذهيب
.شد خواهد منتشر مبلغان
چيست؟ اثر اين مشخصات *
و تيموري دوره اواخر تا و شده نوشته ريحان خط به گفتم كه طور همان ريحان قرآن -
اين با نيز اسلام تاريخ قرآنهاي زيباترين كه بوده نويسي قرآن مخصوص صفوي دوره اوايل
خط اين با قرآني كه است سال صد چند اكنون البته.بايسنغر قرآن مانند ;شدهاند كتابت خط
يعني.ميكنم نقاشي مو قلم با را خطوط بلكه نيستم ، خوشنويس اصلا نيز من و نشده كتابت
با و كرده طراحي بامداد را كلمات و خط اين مفردات خط ، شناسايي از پس
.كردهام تزئين بسياري تزئينات حجم با را ريحان و عقيق قرآن دو هر.مينويسم مو قلم
است؟ مرحلهاي چه در "جانان مرقع" مجموعه *
انگليسي ، زبانهاي به دنيا انديشمندان عرفاني تفكرات از است مجموعهاي جانان ، مرقع -
خط ، نقاشي ، جمله از شيوههايي با كه است كوچك تابلوي شامل 100 مجموعه اين.فارسي و عربي
آبرنگ كوچك بسيار قطعات انضمام به اروپايي و ايراني شيوه نقاشيهاي و نقاشيخط تذهيب ،
.شدهاند كار
عين را بليك ويليام و دانته شكسپير ، مثل اروپايي شعراي از آثاري مجموعه اين در
هنر غرب ، در كه ميدانيم.كردهام خوشنويسي انگليسي زبان به و عرفانيشان قطعات
ايراني شعراي اشعار كه همانطور ايراني تزئينات با را كار اين من.ندارند خوشنويسي
اتمام به مجموعه اين تابلوي حدود 50 كار اكنون.دادهام انجام ميشود ، تذهيب و خوشنويسي
.است رسيده
است اين آنها اشتراك وجه فقط و دارند را خود استقلال تابلوها اين از يك هر همچنين
معروف نامهاي از نام صد مجموع درميدهند نمايش را خداوند اسامي از يكي كدام هر كه
هم دليل همين به.ميگيرد جاي تابلو صد در..قدير ، قادر ، رحيم ، رحمان ، مانند پروردگار
بوده يكديگر به قطعات و تكهها كردن وصل معناي به گذشته در مرقعاست مرقع مجموعه ، نام
در كه آثاريداشتهايم "گلشن مرقع" مانند معروفي مرقعهاي گذشتهمان ، هنر در ما.است
از خط دو مثلا.داشتهاند وجود تكهتكه صورت به بوده ، موجود سلطنتي كتابخانههاي
بين از تا ميكردند جلد را اينها مجموعه يك در كه بهزاد از نقاشي يك و بوده ميرعماد
.نروند
كنار را دنيا انديشمندان تفكرات كه بود اين "جانان مرقع" تهيه از من قصد حال هر به
...و خلقت خداوند ، زيبايي ، محبت ، مورد در مشتركي نقاط داراي آنها چون دهم قرار يكديگر
.هستند
شاخصترين از يكي اندلس تمدن :زند ايرج
است گذشته تمدنهاي
اسلامي كشورهاي هنرمندان و نقاشان از نمايشگاهي كه اسلام جهان نقاشي بينال در شايد
.نشود مشاهده بخوبي اسلامي جنبه است ،
:افزود بالا مطلب بيان با ايسنا با گفتوگو در -مجسمهساز و نقاش هنرمند -زند ايرج
ميتوان اما ;است نبوده آثار در اسلام از مشخصهاي وجود بر مبني حتما نمايشگاه ، شرايط
شايد كه است اسلامي فلسفه و تفكر ميكند ، ديگران از متمايز را ما ذهنيت و هنر چه آن گفت
هنر در آنچه و فلسفه به شايد اما ;هستم مسلمان خودم.شود داده نشان بايد ما هنر در
نمايشگاه به ورود با ميتوان:افزود ادامه در وي.نپردازم آثارم در است ، اسلامي
بسياري اقامت وجود با اما ;داشت را اسلامي مشخصه با آثاري ديدن توقع اسلام ، جهان نقاشي
تاثيرگيري بحث اسلامي ، كشورهاي در يهوديت و مسيحيت مثل ديگري دينهاي و مذاهب با مردم
.ميشود مطرح نيز باشد امر اين دهنده نشان كه هنري ارائه و اسلامي جامعه از قشر اين
عدهاي كه دارد وجود اسلام در حكمتهايي:گفت اسلامي هنر ويژگيهاي درباره وي
به و كرده تحليل و تجزيه را آنها عالمان و كرده فكر آنها به گذشته در حكيم يا فيلسوف
.درآيد اجرا به تفكرات آن تا ;ميشد سپرده افرادي دست به بعد و ميآوردند در علمي صورت
كه ميشود ديده هنرها تمام در فردي به منحصر شاخصههاي زمينهها تمام در دليل ، همين به
.هست و بوده برخوردار خاص فلسفهاي از
نام تفكر طرز بايد است ، اسلامي هنر بر تاكيد نمايشگاه اين در اگر:داد ادامه وي
به مربوط نمايشگاه اگر اما.شود پياده فلسفه آن تا ;شود چرخيده دست به دست نحوي به برده
مختلف ديدهاي با ميتوانند ميكنند ، زندگي جهان اين در كه افرادي تمام است ، اسلام جهان
.كنند شركت آن در
تمدنها بهترين و شاخصترين از يكي را مدينهالزهرا نام به شهري در اندلس تمدن زند ،
به و ميكردند زندگي مختلف دينهاي با مردم تمدني ، چنين در:افزود و خواند گذشته در
پيش را علمي و فلسفي فكري ، جريان يك توانستند يكديگر كنار در ميانشان موجود صلح وسيله
تفكري به بايد يا است ، مدنظر شاخصههايي چنين اگر.شد معروف اندلسي تمدن اسم به كه برند
ذهنيات و اديان بين ميتواند كه همزيستياي به يا و است مطرح نمايشگاه اين در كه اسلامي
.كرد فكر باشد ، اسلامي تمدن آورنده وجود به مختلف
كار هنر برروي است سال از 33 بيش كه خود هنري زندگي تاريخ تمام در:گفت ادامه در او
و رفته جلو توانستم ، كه آنجا تا هنر اين اوج و عمق و جنوب شمال ، و راست و چپ از ميكنم ،
و زرتشتي بودايي ، هنر مثل ديگري عناصر شايد اوصاف ، اين تمام با ;كردهام جستوجو
.كند اشغال مرا ذهن از گوشهاي يا داده قرار تاثير تحت مسلمان يك عنوان به مرا كليسايي
عنوان و بوده مسلمان هنرمندان چون كه باشد چنين اسلام جهان نمايشگاه منظور اگر نتيجه در
بر هنرمند يك عنوان به نبايد تاريخي هيچ و هنر هيچ دارد ، وجود نمايشگاه بر اسلام جهان
نمايشگاه تفكر ، اين باشد ، اسلامي هنر از نبايد صرفا آنها برداشت و گذاشته اثر آنها روي
.ميكند فقير حدي تا را
يكسري از اسلامي ، هنر:داشت اظهار مسلمان هنرمندان درباره مجسمهساز هنرمند اين
هنرمندان است ، تصويري ارتباطات قرن كه امروز دنياي در اما ;ميآيد وجود به مسلمان
ميتواند عوامل اين.نباشند ديگر كشورهاي فرهنگهاي از تاثيرپذير نميتوانند نامبرده
اما.دهد ارائه را آن از برگرفته تاثيرات او و مسلمانباشد هنرمند نزد در استحالهاي
حتما دارد ، را خود خاص هويت كه اسلامي گذشته هنر از بايد حاضر حال در او بگوييم اينكه
نقاشي هنر در قرآن آيههاي تحليل و تجزيه:مثال عنوان بهنميپذيرم را باشد تاثيرپذير
تاثيرگيري خاصيت كه مسلمان هنرمند گفت ميتوان.ندارد الزامي اسلام ، دين ركن عنوان به
و استحاله خود در را چيز همه ميتواند كه است ظرفيتي داراي و دارد را دنيا تمام از
جهانشمول و كارآمد توجه شايان نمايشگاه در كارش بازدهي ميرود اميد كند ، نتيجهگيري
اسلاميامان و سنتي هنرهاي بين مشترك وجوه ايجاد در عاملي را اسلام فلسفه وي.باشد
فرش ، معماري ، بين مشترك وجوه ايجاد باعث اسلام ، در موجود فلسفه:افزود و كرد عنوان
ما آنچه.است آن عكس و رسيدن جزء به كل از كه شده دست اين از هنرهاي ديگر و دستي صنايع
:مثال عنوان به.ميدهد نشان ما به را آن كه است تاريخي ميشناسيم اسلامي هنر عنوان به
سپرده تكنسينهايي دست به و آمده وجود به اسلامي هنر در جديدي فلسفه و ذهنيت دارد امكان
.شود معرفي ديگر نحوي به هنر اين تا ;شود
نگرفتهايم جدي را هنر مقوله
دولتها نقش و هنر توسعه پژوهشي سخنرانيهاي سلسله از گزارشي
ديگر زماني در و گرفتهايم سهل حد از بيش زماني.شدهايم روزمرگي دچار هنر در
كردهايم ايجاد سختگيرانه فضايي
طور به گذشته ماه شهريور از كه" دولتها نقش و هنر توسعه پژوهشي سخنرانيهاي سلسله
مركز توسط كه سخنرانيها سلسله اين.مييابد ادامه آينده ماه بهمن تا شده آغاز هفتگي
پيرامون تاكنون ميشود برگزار اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت هنري تحقيقات و مطالعات
از شناسي زيبايي علم ، و هنر در خلاقيت اجتماعي ، سلامت و فرهنگ همچون مختلفي موضوعات
.است شده برپا مذهبي عاميانه تصاوير در فضا مفهوم اسلامي ، حكماي نگاه
و فرهنگ درباره دانشگاهي جهاد رئيس منتظري علي دكتر نشستها ، اين از جلسه نخستين در
آن ، مولفههاي و فرهنگ محور چهار در را خود سخنان و پرداخت سخن ايراد به اجتماعي سلامت
.داد ارائه بهداشتي سواد و سلامت مولفههاي سلامت ، و بهداشت تعريف
مورد شريعتمداري علي دكتر توسط كه بود جلسات اين ديگر موضوع "علم و هنر در خلاقيت"
روش با خلاقيت ارتباط از سپس و دانست تازه انديشه طرح را خلاقيت وي.گرفت قرار بررسي
.نمود بحث تفكر و تحقيق
فكر وقتي نحو همين به و است پرسشبرانگيز موقعيت با برخورد تحقيق ، شروع:گفت وي
يك علمي روش تحقيق ، روش تفكر ، ميكنيم برخورد مسئلهدار موقعيت يك به كه ميكنيم
جمعآوري مسئله طرح از پس.است صورت همين به هم هنرمند كاري فرايند.هستند فرايند
داريم ، كار سرو تازه انديشه با مراحل اين پايان در و ميگيرد صورت آن تحليل و اطلاعات
.است خلاقيت آن محصول كه انديشهاي
شرايط پيچيدگي:برشمرد چنين را علم و هنر در خلاقيت تفاوت پايان در شريعتمداري دكتر
از استفاده و تحقيق سابقه محدوديت انعطافپذيري ، تنوع ، خلاقيت ، حوزه گستردگي نخستين ،
.است افزونتر هنري خلاقيت در همگي كه متعدد منابع
بسط و قبض درباره معاديخواه عبدالمجيد حجتالاسلام نيز نشستها اين جلسه سومين در
دانست زيباييها برجستهترين از يكي را عدالت وي.گفت سخن دولتها فرود و فراز در هنر
كه كساني تمام.دربرميگيرد را بشري فعاليتهاي كليه و است نامحدود هنر گستره:گفت و
.داشتند زيادي شنوايي و بينايي ظرفيت كردند ، متحول را جهان
با و شدهايم روزمرگي دچار قضيه اين در و نگرفتهايم جدي را هنر مقوله:افزود وي
در و گرفتهايم سهل حد از بيش زماني در يعني.كردهايم رفتار بسط و قبض صورت به هنر
توسعه به رسيدن و وضعيت اين از گريز براي.كردهايم ايجاد سختگيرانه فضايي ديگر زماني
شويم قايل ارزش ديگران تجربه براي و كنيم ارزيابي را كارها گذشته و سوابق بايد هنر در
.برسيم هنر زمينه در انتقادي و سالم گفتمان به بتوانيم تا
عنوان تحت نيز دولتها نقش و هنر توسعه سخنرانيهاي سلسله از جلسه چهارمين
.شد برگزار مطهري علي دكتر سخنان با "دين زيباييشناسي"
كه گفت ابتدا وي.كرد بحث اسلامي حكماي نگاه از زيباييشناسي مورد در سخنران اين
.نداريم فلسفه ديگر مقولات همچون شده نظامبندي فصلي اسلامي ، حكمت زيباييشناسي درباره
را زيبايي متعدد فعاليت و كرد عنوان ابنسينا و ملاصدرا آثار پايه بر را خود بحث سپس
را معقول زيبايي و زيبايي محسوسات ، زيبايي مرحله سه سخنانش پايان در وي.نمود بررسي
.كرد تشريح زيبايي براي
دكتر توسط كه بود نشستها اين بعدي جلسه موضوع "مذهبي عاميانه تصاوير در فضا مفهوم"
.گرفت قرار بررسي و بحث مورد هنر دانشگاه علمي هيات عضو حسيني مهدي
به توجه با و كرد اشاره تركيببندي دوازدهگانه انواع به ابتدا در حسيني دكتر
خياليساز هنرمندان آثار هاي تركيب غالب كه گفت مذهبي عاميانه نقاشان آثار ساختار
:افزود و ميگيرند قرار "منتشر" يا و "مقالي" تركيبهاي قالب در مذهبي عاميانه
.ميشود درويشي پردههاي شامل اغلب "مقامي" تركيبهاي
.كرد بررسي را مذهبي عاميانه نقاشان ذهنيت ديونوسوسي و آپولوني از استفاده با سپس وي
.پرداخت مذهبي عاميانه نقاشي چند تشريح به خود سخنان پاياني بخش در هنرمند اين
توسط و "هنر توسعه لوازم" درباره ماه دي فردا 11 سخنرانيها سلسله اين آينده جلسه
برگزار اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت هنري تحقيقات و مطالعات مركز در حجت مهدي دكتر
.ميشود
|