اطلاعات عصر در دانشگاه
: اشاره
ميتواند آن از ناشي ارتباطاتي ظرفيتهاي و اطلاعات جديد عصر با عالي آموزش برخورد نحوه
دراكر پيتر گفته به.كند پيريزي را آينده قرن دانشگاه شالوده نحوي ، به
خواهند باستاني آثار به تبديل بزرگ دانشگاهي مجموعههاي آينده سيسال"
آيا كه است موضوع اين سر بر بحث اكنون ".است عميقي بحران دچار هماكنون عالي آموزش.شد
مورد در ارتباطات و اطلاعات فناوري عصر تاثير جامعه ، ديگر بخشهاي با مقايسه در
كه است اهميت حائز جهت آن از مذكور سوال به پاسخ باشد؟ متفاوت ميتواند چقدر دانشگاهها
همچون را حاضر شرايط در عالي آموزش موسسات سازگاري و تحول قابليت بايد دانشگاهها
فرهنگي مطالعات و اجتماعي برنامهريزي دفتر در زير ترجمه.بياورند بهدست گذشته سدههاي
.است شده تهيه فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت اجتماعي و
انديشه گروه
نهادهاند ، عرصه به پا گذشته سال صد نه طول در كه اقتصادي و اجتماعي نهادهاي ميان در
قابليت امر اين دلايل از يكي شايد.ماندهاند پايدار دانشگاه همچون كمي بسيار تعداد
ميزان واقعي درك براي.است گذشته سدههاي طول در عالي آموزش موسسات سازگاري و تحول
اين سابقه به نگاهي است كافي اجتماعي سريع تغييرات برابر در عالي آموزش عكسالعملهاي
دنيا كل در بلكه و متحده ايالات در كالجها و دانشگاهها.بيندازيم گذشته سال صد در امر
با را خود اطلاعات ، روبهگسترش عصر در مهمتر و جديدتر جايگاه آوردن بهدست با همزمان
در دانشجو پذيرش.آوردهاند عمل به راستا اين در را لازم تغييرات و داده وفق نو شرايط
به ناگهاني و سريع افزايش با بود ، نفر ميليون ميزان 14 به سال1960 در كه دنيا سطح
نهادهاي رشد گفت ميتوان يقين طور به تقريبا.رسيد سال 1995 در نفر ميليون تعداد 82
يافت ، خواهد ادامه دنيا مبهوتكننده اوقات گاهي و سريع تغييرات به واكنش در عالي آموزش
جديد عصر با عالي آموزش برخورد نحوه.است مبهم آن ونتايج سرعت رشد ، اين ماهيت اما
را آينده قرن دانشگاه شالوده نحوي به ميتواند آن از ناشي ارتباطي هاي ظرفيت و اطلاعات
تغيير" ،"انقلاب" مثل مشهوري عبارات و كلمات دشواري ، موقعيت چنين در.كند پيريزي
.باشد حاضر عصر وضعيت از درستي وصف آنها همه شايد كه ميخورد گوش به "بحران" و "الگوها
محيط.است پيشرفت حال در اطلاعات از بهرهبرداري و گسترش توليد ، ظرفيت و دانش امروزه
.ميكنند عوض را خود پستهاي و مشاغل مكرر بهطور مردم و كرده پيدا جهاني مفهوم يك كار
.است شده ضرورت يك به تبديل بود ، رويايي آرزوي يك زماني كه مادامالعمر آموزش نتيجه ، در
دنياي به نگاه با بعضي.است يافته افزايش ويژهاي بهطور عالي آموزش اهميت فوق دلايل به
Forbes مجله.شد خواد نابود آينده در آن فعلي شكل به دانشگاه كه كردهاند پيشبيني جديد
آينده سال سي تا":است كرده نقل مديريت علم پيشكسوت دراكر پيتر از مضمون اين به اي گفته
دچار هماكنون عالي آموزش.شد خواهند باستاني آثار به تبديل بزرگ دانشگاهي مجموعههاي
و عالي آموزش هزينههاي به مربوط ملاحظات به اشاره با (1997Drucker)"است عميقي بحران
است كرده نتيجهگيري فناوري ، دراكر تحولات و جديد رقباي تاثير همچنين و آن به دسترسي
".بود نخواهند حيات ادامه به قادر دانشگاهها":كه
در كه آنچه و من باطني درك اما باشد ، صحيح دراكر پيتر گفتههاي است ممكن
اضمحلال اين به مربوط هاي گزارش در كه است نكته اين بيانگر افتاده اتفاق گذشته سال 900
يا تحول يك چه پديده اين حال اين بااست شده اغراق حد از بيش دانشگاهها قريبالوقوع
شايد و است جديد ايجادكنندهاش عوامل شود ، تلقي اضمحلال يا سازگاري يك چه و تكامل
سريعي بسيار حركت داراي يادشده عوامل.باشد چاپ دستگاه اختراع اهميت مانند اهميتي داراي
فقط.بگذارند جاي به خود از دنيا سر سرتا در را بيسابقهاي نتايج است ممكن و هستند
اين در.دهيم قرار بررسي مورد را جهاني سياست و سرگرميها تجارت ، دنياي ما ، كه است كافي
ارسال ، براي عظيم ظرفيتهاي و اطلاعرساني فناوري قدرت و سرعت شاهد روز هر ما زمينهها ،
ارتباطي ، شبكههاي سريع ، و كمهزينه دقيق محاسبههاي.هستيم اطلاعات از استفاده و دريافت
و همه ديجيتالي و الكترونيكي مخابراتي ، فناوريهاي بيشمار اشكال اينترنت 2 ، اينترنت ،
.است جهان امور اداره شيوههاي تغيير حال در عملا همه
جستجوگر درسال1993.است برخوردار زيادي اهميت از آنها نتايج همانند تغييرات آهنگ
و Netscape Navigator قالب در بعدها و شد طراحي ايلينوي دانشگاه در موزاييك شبكه
شبكه به طريق اين از نفر ميليونها امروزه.كرد پيدا شكل Microsoft Internet Explorer
پنج در كه است اين سوال اما ;است شده عملي سال طول5 در فوق موارد همه.دارند دسترسي
.است شده آماده Abilene نام به اينترنت 2 شبكه هماكنون افتاد؟ خواهد اتفاق چه آينده سال
مجازي ، آزمايشگاههاي نظير كاربردهايي كه است گستردهاي ظرفيت داراي شبكه اين
.دارد را پيشرفته شبكهاي ارتباطات و دور راه از مستقل آموزش ديجيتالي ، كتابخانههاي
بسيار كه مخابراتي و جديد كامپيوتري فناوريهاي وسيع تاثير و واقعيت حال اين با
.بماند پنهان نظر از اينترنت بر صرف تاكيد با است ممكن ميباشند ، اينترنت شبكه از فراتر
و بوده پيشرفت حال در ارتباطاتي فناوريهاي قدرت و سرعت ما ، جامعه بخشهاي همه در عملا
.است بوده كاهش حال در پيوسته آنها قدرت و سرعت تامين هزينه
و بوده كمرنگتر عالي آموزش در جديد فناوري تاثير ديگر ، بخشهاي با مقايسه در
پيوسته بهوقوع مالي امور در واقعي دگرگوني يك گذشته دهه طول در.است يافته تحقق ديرتر
در نوسان.است گشته ضروري حتي و ممكن بانكها سريع ادغام جديد فناوري خاطر به و
حدود تا (سهام بازار به شوك شدن وارد و ارز نرخ رفتن پايين و بالا) دنيا مالي بازارهاي
در غيرتجاري و تجاري شركتهاي.است بوده ارتباطاتي فناوري تاثير به مربوط زيادي
كه است بوده دليل اين به حدودي تا امر اين.كردهاند تجديدنظر خود فعاليتهاي طرحريزي
اين به مربوط ديگر حدودي تا امر اين.است ساخته فراهم را آن انجام امكان جديد فناوري
به نياز جهان سطح در خود رقابتي فعاليتهاي ادامه براي شركتها اين كه ميشود موضوع
سياست ، دنياي در دگرگونيهايي شاهد ما شده ، مواردياد بر علاوه.دارند جديد فناوري
.بودهايم نيز روزنامهنگاري و تفريحات
از ناشي عواقب و است انجام حال در اما دارند ، كندي آهنگ اگرچه عالي آموزش در تحولات
مهمترين دانشگاهها و كالجها كه آنجا از كرد تصور بتوان شايدميباشد اهميت حائز آن
بخشهاي از بيش را نهايتاآموزش جديد ارتباطاتي فناوري هستند ، اطلاعات عصر نهادهاي
.داد خواهد قرار تاثير تحت ديگر
عصر تاثير جامعه ، ديگر بخشهاي با مقايسه در آيا كه است موضوع اين سر بر بحث اكنون
معتقدند بعضي باشد؟ متفاوت ميتواند چقدر دانشگاهها مورد در ارتباطات و اطلاعات فناوري
نظر بهاست بوده تغيير غيرقابل انسان ذهن فعاليت كه چرا ;نيست كار در عمدهاي تفاوت كه
دانش مرزهاي گسترش هدف ، نهايت در و ميباشد خلق و تحليل درك ، از عبارت اصلي چالش آنها
.بود خواهد باقي خود قوت به آينده در اينها تمامي كه است بشري
دسترسي سهولت گسترش همچنين و اطلاعات از استفاده و كنترل انتقال ، نحوه در تحول اما
تدريس ، نحوه ساختن متحول در جديد فناوري تاثير شاهد ما تاكنون.است انجام حال در آن به
فناوري ، تاثير با رابطه در گفت بايد.بودهايم دانشگاهها و كالجها عمومي خدمات و تحقيق
دنبال را متفاوتي راهبردهاي كدام هر و دارند قرار مختلفي مراحل در آموزشي نهادهاي
جامع ، برنامه و روشن ديد يك از برخورداري از قبل موارد بيشتر در حال ، اين با.ميكنند
از ناشي تغييرات پذيرش با دانشجويان و اساتيد موارد بسياري در و ميرود جلو به انقلاب
.ميكنند هدايت را دگرگونيها نوع اين جديد ، فناوري
نحوي به اعضا تمامي دانشگاهي مجامع بيشتر در ،(آن نبود يا) برنامه نوع هر وجود با
كلاسهاي در استفاده و ذخيرهسازي نحوه رو اين از.دارند دسترسي كامپيوتري فناوري به
بانكهاي و كتابخانهها در و حسابداري و ثبتنام سيستمهاي در فردي ، تحقيقات و درس
منابع تخصيص نحوه در تحولي اينها ، همه كنار در.است دگرگوني حال در دانشگاهها اطلاعاتي
براي عظيمي سرمايهگذاريهاي كه چرا ;است مطرح عالي آموزش مراكز و دانشگاهها مالي
براي كارگزاراني استخدام و آن از استفاده براي افراد آموزش فناوري ، به دستيابي
.است گرفته صورت آن از نگهداري و راهاندازي
مشاركت و همكاري
به شايد اما هستيم ، فناوري ظهور از ناشي تحولات همه اين شاهد ما اينكه وجود با
افزايش آن واضح دستاوردهاي از يكي.كنيم پيشبيني را آن مدت طولاني نتايج نتوانيم آساني
هزينههاي كاهش با و مكاني و زماني موانع شدن كمرنگ با.است مشاركت و همكاري ظرفيتهاي
و مختلف آموزشي گروههاي در دانشمندان ميان همكاري امروزه همديگر ، اطلاعات از استفاده
هيات عضو مثلا.است گشته آسانتر بسي دنيا گوناگون بخشهاي در متفاوت كاري سبكهاي با
در دانشگاههايي در خود همكاران با آساني به ميتواند تگزاس ، در رايس دانشگاه علمي
.نمايد همكاري ديگر جاهاي و هنگكنگ پاريس ، ايلينوي ،
كاهش و كارآيي افزايش براي مثلا.هستند همكاري به قادر آساني به نيز آموزشي موسسات
دايره يك.كنند ادغام هم در را خود اداري ماموريتهاي ميتوانند موسسات هزينهها ،
دانشگاهي مراكز و مخاطبان جوابگوي ميتواند اطلاعاتي مركز يك يا خريد بخش يك حسابداري ،
.كرد استفاده مشترك طور به تمام سهولت با ميتوان كتابخانهها منابع از.باشد محل چند
را انسانها روابط يا اجتماعي حس فناوري ، كه بود اين نگران صرفا نبايد بنابراين
.بدهد گسترش را وابستگي و حس چنين است ممكن پديده اين بسا چه داد ، خواهد تقليل
جامعيتزدايي
مطرح:از است عبارت دارد ، بسيار اهميت ولي كمتر وضوح كه فناوري دستاوردهاي از يكي
گذشته ، قرون طول در.آنها از حاصل نتايج و آموزشي اهداف از جامعيتزدايي براي فرصتي كردن
و تحقيق آموزش ، .بودهاند يكجا طور به ماموريت چندين انجام مشغول عالي آموزش مراكز
از زيادي بخش (يادگيري و تدريس) آموزشي ماموريت چارچوب در حتي.آنهاست بارزترين خدمات
دانشگاههاي يادگيري ، تجربه كل از بخشي عنوان به مثلانيست آشكار شده ايجاد مجموعه
خود هويت به و مييابند تكامل و رشد جوانان آن در كه ميكنند فراهم را محيطي شبانهروزي
در كاوش با آنان ;ميشود داده انتقال جوانان به ارزشها محيط اين در.ميبرند پي
اقتصادي و سياسي اجتماعي ، باورهاي و ميگيرند ياد را خود نظر مورد نوع زندگي سبكهاي
اجتماع كل يك از بخشي عنوان به اغلب و آگاهانه گاهي را محيطي چنين.ميدهند شكل را خود
زندگي يادگيري ، شيوههاي كالج يا دانشگاه يك ممكن ، شرايط بهترين در.ميناميم دانشگاهي
خود دانشجويان بايد عالي آموزش نهايت در.ميآموزد دانشجويان به را يكديگر با كاركردن و
از صحبت وقتي امروزه.بنمايد جامعه در نقش ايفاي به قادر كامل انسانهاي عنوان به را
است ، عالي آموزش در جامع و گسترده نگرش نوع اين به اشاره ميشود ، دانشگاهي آموزش اهداف
.ميآميزد درهم را فردي رشد و مهارتها توسعه دانش ، كسب كه ديدگاهي
را ماموريتها اين از جامعيتزدايي زمينه جديد ارتباطاتي فناوري كه است درست البته
انگيزههاي و واقعيات.است امر اين از فراتر آن نقش كه گفت بايد اما ميآورد فراهم
همچنين و ميكنند دريافت را عالي آموزش خدمات كه افرادي خواستههاي و نيازها اقتصادي ،
جامعيتزدايي نوع اين شدن مطرح باعث كه هستند عواملي فناوري خود به مربوط محدوديتهاي
جدا تحقيقات و دانش توليد پديده از مهارتها و دانش يا آموزش نتيجه ، در.ميگردند
و تجزيه از جدا پديدهاي عنوان به اطلاعات انتقال ترتيب همين به ;شود مي
با درمان ، و بهداشت بخش مانند اگر كه است اين سوال حالميشود مطرح اطلاعات تركيب
شود ، طرحريزي نو از و شده جدا هم از دانشگاهي اصلي فناوري ، ماموريتهاي از استفاده
بود؟ خواهد چه بعد نسل دانشگاههاي و كالجها براي آن نتيجه
عالي آموزش جديد كنندگان ارائه
براي تقاضا موج همراه به مكان و زمان موانع كاهش در موفقيت و جديد فناوري ظهور
در.است شده آموزش ارائه براي جديدي عوامل آمدن وجود به موجب اطلاعات جديد عصر در آموزش
رو اين از.است شده برداشته ميان از آموزش دنياي به ورود موانع امروزه شركتها اصطلاح
بلكه نيست ، ضروري كتابخانه و دانشكده ساختن براي سيمان و آجر در سرمايهگذاري
پياپي موج ورود شاهد ما هماكنوناست نياز مورد ديگر نوع از مهمي سرمايهگذاريهاي
نمونه عنوان به.هستيم عالي آموزش بازار به (جديد رقباي) آموزش ارائهكننده جديد عوامل
دانشگاه مثل جديدي ائتلافهاي فينيكس ، دانشگاه مانند انتفاعي موسسات به ميتوان
دنياي در پديدههايي صورت به شركتي دانشگاههاي و (WGU) غربي ايالتهاي فرمانداران
.كرد اشاره تجارت
مشخص هدف با پيش دهه دو تقريبا كه است عام انتفاعي شركت يك از بخشي فينيكس دانشگاه
خارج آن متمركز شكل از را عالي آموزش فينيكس.شد نهاده بنيان شاغل پرسنل به آموزش ارائه
حاضر حال در.كند ارائه آموزش وقت تمام و شاغل افراد به است گرفته تصميم و كرده
كشور سطح در مختلفي مراكز داشتن با و بوده نفر هزار از 60 بيش دانشگاه اين وروديهاي
.است برخوردار نيز اينترنت طريق از آموزشي توانايي از (كشورها ديگر و)متحده ايالات
دانشجويان فقط مركزي ايالتهاي اعتبارگذاري انجمن از مجوز اخذ دنبال به فينيكس دانشگاه
كارفرمايان موارد بيشتر در.ميپذيرد را هستند شاغل وقت تمام طور به كه بالاتر و سال 23
.ميدهد نشان كار و آموزش بين را نزديكي رابطه خود اين كه ميپردازند را دانشجويان شهريه
و يوتا ايالات فرمانداران فكر حاصل است ، گذاشته عرصه به پا اخيرا كه WGU دانشگاه
براي را گوام و آمريكا غرب ايالت فرمانداران 16 توافق مشتركا نفر دو اين.است كلرادو
فعاليت ظرفيت نوع سه با است اميدوار WGU دانشگاه.كردند جلب شبكهاي جديد دانشگاه تاسيس
آموزشهاي مجري عنوان به منطقه ، دانشگاههاي و كالجها طرف از نمايندگي به:كند
را مهارتها آموزش شركتها ، طرف از نمايندگي به ;ميكند عمل دور راه از رايانهاي
ارزشيابي جاي به توانمنديها ارزيابي اساس بر و مستقل نهاد يك عنوان به و ميكند ارائه
جهات ، بسياري از.مينمايد تحصيلي مدارك صدور به اقدام سنتي و واحدي امتحانات اساس بر
كه است يافتهاي ائتلاف آموزشي مجموعه يك و ميكند عمل واسطه يك عنوان به WGU دانشگاه
.است شده تاسيس دولت توسط
دارد ادامه
ايكنبري استانلي
حاجيرستملو قدرت:ترجمه
|