جهان و ايران موسيقي
...كسي چه فردا منم ، امروز مالباخته
جهان و ايران موسيقي
(پاياني بخش) موسيقي جهاني و معتبر نمايشگاه دو از گزارشي
است معروف سياه مرواريد به كه خراساني نواز سرنا ، نواز ني غلامعلي
صديقي رامين
و فرانسه در Midem سالانه فستيوال دو درباره اطلاعاتي گزارش اين اول بخش در:درآمد
.ميخوانيم هم با را گزارش اين دوم بخش.كرديد كسب آلمان در Womex
اين قواعد است طبيعي شد؟ بازار اين وارد بايد چگونه گفته ، پيش اوليه شرايط حصول فرض با
ذيل اصول به توجه نگارنده نظر به.يافت خواهد كاهش توفيق احتمال نشود ، رعايت اگر بازي
.است حتمي و لازم
نوآوري عين در اصالت حفظ -1
شده عرضه خدمات يا كالا محصول ، كه داشت توجه بايد بازاري هر در مطمئن حضور براي
مضامين از سرشار و غني آنقدر كشورمان موسيقيباشند بديعي و خاص جاذبههاي داراي بايد
.است جريان اين در مطلوب حضور شرايط اولين جمله از آن اصول حفظ و رعايت كه است بكر
است نشده كشف بدرستي تاكنون ديگران براي كشورمان موسيقيايي بستر كه باشيم آگاه و بدانيم
به اينها كه (سازهايمان توانايي و رنگآميزي نظر از چه و ما موسيقي مضامين نظر از چه)
.آورد بدست نوآوري رابا آن درست بايد اما دارند را مخاطب جذب قابليت تنهايي
شنونده اختيار در نخورده دست كاملا صورت به ابتدا از هند موسيقي كه كنيد فرض
تا ميشود باعث مطمئنا رسومشان و وآداب مردم فرهنگ ميان فاصله.ميگرفت قرار ناآشنا
براي مناسب راههاي اگر اما.نكند برقرار ارتباط آنها فضاي و موسيقي با راحتي به شنونده
حتي ميتوان شود ، آشنا مقوله اين با تدريج به مخاطب وذهن شود استفاده مسئله اين سازگاري
به را منطقه موسيقي اصل به رجوع براي لازم كشش و انگيزه تدريج به شنونده كه بود اميدوار
.دادهاند انجام موفقيت با جهان در بسياري هنرمندان و ناشران كه تجربهاي.آورد دست
و شصت دهه موسيقي در هندي موسيقي مقامهاي يا سيتار ساز حضور استراتژي به كنيد رجوع
هدف مورد بتدريج را شنونده سليقه و ذهن نوآور ، و تلفيقي موسيقي مسير از كه غرب در هفتاد
شده ستد و داد سهولت به هند موسيقي اصيل و سنتي آثار كه ميكنيم مشاهده اكنون و قرارداد
ساز ، توانايي يا موسيقي اصالت حفظ ضمن واقع درميگيرد قرار كننده مصرف اختيار در و
و نوآوري با تا شد سعي
استفاده اصلي منابع كه ميكنيم مشاهده امروز.شود ايجاد مخاطب در لازم كشش سازي ، ذائقه
هنرمنداني و دارد اثر خود از بالاتري فروش (Peter Gabriel ساخته)_ وسوسه موسيقي در شده
توجه مورد حد چه تا (عليخان فاتح نصرت مرحوم مثل) داشتند شركت مكاشفه اين در او با كه
.گرفتند قرار
قانونمند و آزاد تجارت مناسبات و اصول رعايت -2
و بازار هنرمند ، ناشر ، آن عناصر مهمترين كه است بسياري اركان داراي موسيقي صنعت
ارتباط برقراري جهت مدوني اصول و قواعد پيشرفته و مترقي جوامع در.ميباشند تبليغات
عرصه اين در مطلوب حضور.ميكند حفظ را كار كلي نظام كه دارد وجود صنعت اين عناصر ميان
براي.است هدفمند (Campaign) جريان كل بلكه ندارند تكيه آثار مطلوب محتواي به فقط
تامين ممالك ، ساير در برنامه برگزاري خارجي ، ناشران خارجي ، هنرمندان با ارتباط برقراري
نمونههايي كه) آنها رعايت عدمبود پايبند اصول اين به بايد..و داخلي هنرمند رضايت
.داشت نخواهد قافله از افتادن دور جز نتيجهاي (است آمده ذيلا
و شكل تكثير ، ضبط ، شيوه شيوه صوتي ، كيفيت از اعم)آثار عرضه كيفيت به توجه -21
(....اطلاعاتي محتواي بستهبندي ، محصول ، ظاهر
برقراري در شفافيت معنوي ، و مادي حقوق)محصول هر عوامل قانوني جايگاه حفظ -22
(...مناسبات ،
منافع از حراست ،Royaltyسرقفلي مولف ، حقوق از اعم)بينالمللي قوانين رعايت -32
(...عوامل ساير
نرمافزار صنعت كه بود روزگاري.ميكنم اشاره صنعت از ديگري بخش در كوچكي مثال به
به خود ابزارهاي تامين براي برنامهنويسان و كاربران.نداشت چنداني تحرك كشورمان در
يا Windows عامل سيستم چون نرمافزاري و ميكردند رجوع محصولات قاچاق بازار به راحتي
ريال از 5000 كمتر قيمت با داشت ارزش دلار از 100 بيش دنيا در كه را كامپيوترپاسكل
تهيه برهه آن در طبيعتاميكردند استفاده خود محصول توليد براي آن از و كردند مي تهيه
زماني موهبت اين اما.بود موهبتي نويسان نرمافزار براي ابزارها اينگونه رايگان تقريبا
بودن نازل از اطمينان با يا نداشت عرضه براي محصولي يا نويس نرمافزار كه بود جذاب
دارد تفاوت شرايط امروز اما.نبود متصور خود براي را مطلوبي مخاطب بازار خود ، كار كيفيت
از كاربران غيرمجاز از استفاده با نكرد رعايت را ديگران حقوق كه نويسي نرمافزار همان و
حتي 1000 شدن عرضه با مايكروسات كمپاني اينكه از قافل روبروست ، شكستهاش قفل نرمافزار
عرضه با ايراني كننده توليد اما نكرد سقوط ايران ، در عاملش سيستم از غيرمجاز نسخه
به بايد متقابل حقوق رعايت پس.دارد ورشكستگي احتمال نرمافزارش از نسخه حتي 20 غيرمجاز
كرده پيدا شيوع نيز ما موسيقي در امر اين متاسفانه.گيرد قرار پذيرش مورد اصل يك عنوان
مجانا ايران در را خارجي آهنگسازان آثار موضوع اين به دقت بدون ناشران كه زماني.است
كه برسد روزي كه نميكردند فكر اين به ميشد نصيبشان سرشار سود و ميكردند عرضه و تكثير
.بيافتد اتفاق نيز آنها مقابل در حركت همين و كند پيدا جهاني اقبال خودشان توليدي آثار
بردهاند؟ بهره چقدر حال به تا اروپا و آمريكا در خود آثار انبوه كپيهاي از ما
و راديو از پخش حقوق) كشور داخل در درآمد تامين جهت قانوني بسترهاي رعايت-24
نرمافزارهاي فيلم ، جمله از محصولات ساير در آثار از بهرهبرداري حقوق تلويزيون ،
(اينترنت حتي يا چندرسانهاي
موسيقي مثل)آن روي بر ديجيتال صورت به محصولات برخي جابجايي و اينترنت فراگير شيوع
در.است كرده مواجه معزلبزرگي با را جهان موسيقي ، ، صنعت(ديگر فرمتهاي يا M3P صورت به
و زنده اجراهاي از حاصل درآمدهاي كنار در آثار راديويي يا تلويزيوني پخش حقوق بين اين
كشورمان موسيقي كه بهرهاي.ميكند موسيقي اقتصادي حركت تداوم به شاياني كمك فستيوالها ،
از اثر صاحبان حقوق رعايت بدون آثار از بسياري كه ميكنيم مشاهده و است بينصيب آن از
اينكه از بيش نيز معزل اين متاسفانه.ميشوند پخش معرفي بدون حتي مختلف رسانههاي طريق
بر ضربهزدن حال در مشابه حركتهاي با باشد ، امروزه داشته بهره رسانهها اين ارباب براي
داخلي توليدي برنامههاي و سريالها چگونه كه ميكنيم مشاهده بوضوح.آنهاست فعاليت پيكره
ميشوند مخابره خارجي كشورهاي از كه ايراني ماهوارهاي كانالهاي در توجهي كوچكترين بدون
.ميگيرد قرار استفاده مورد
حمايتي سياستهاي
و حمايتي جنبه بايد دارند موسيقي امر در ذيربط دولتي دستگاههاي كه موثري نقش -25
.كرد طبقهبندي دسته دو به را آن ميتوان كه باشند داشته بسترسازي
موسيقي صنعت عوامل حقوق از حمايت -
جهت مناسب بستر ساختن مهيا بيشتر بلكه مالي كمك نه رود مي نهادها اين از كه انتظاري
فوق اهداف تحقق براي را خود حمايتي سياستهاي اگر دولتي مراجع.است قانونمند فعاليت
و وام اعطاء يا ارائه از مطلوبتري بسيار نتايج ميگيرند ، كار به (324-بخصوص 2)
.داشت خواهد مالي صرف كمكهاي
خودكفايي بحث است نشده تعبير آن از درستي به نيز كشورمان موسيقي صنعت در كه موضوعي
تبيين درستي به نيز آن سطح و مرتبه كه داشت خواهد مطلوبي جايگاه خودگردانيزماني و
تحت ممالك اغلب فيلارمونيك يا سمفونيك اركسترهاي.ميكنم اشاره مثالي به باز.گردد
شهري هيچ فيلارمونيك اركستر.ميباشند شهرداريها و شهر شوراهاي طريق از دولت حمايت
بخش يا نهاد يك عهده از و بالاست بسيار گروهي چنين اداره هزينههاي كه چرانيست خودكفا
آن نتيجه برگردد فيلارمونيك اركستر به اگر خودكفايي تعريف اينجا در.است خارج خصوصي
جهان فيلارمونيك اركسترهاي فعالترين و معتبرترين حتي كه چرا است كار بودن غيراقتصادي
روزدر اگر 300 برلن اركستر.نيستند خود هزينههاي پوشش به قادر تنهايي به (برلن مثل)
خريداري يورو معادل 50 بليطي كه بازديدكننده شب 1500 هر و باشد داشته برنامه سال
معادل درآمدي به نهايت در باشد پذيرا را ميكنند
حداقل) آن عوامل و اركستر اعضاء از يك هر حقوق گر ا.ميرسد سال در يورو ميليون 5/22
آنها دستمزد خرج سال در يورو ميليون تنها 5/17 باشد ، سال در يورو هزار حتي 70 (نفر 250
اركستر سربار و مستقيم مخارج بپذيريم نيز كار اين براي را سربار 2 ضريب اگر.ميشود
!خير است؟ اركستر تعطيلي امر اين نتيجه آيا (است سال در يورو ميليون از 35 بيش به سالانه
.ميشود ديده ديگري منظر از برلن شهرداري منظر از اركستر بودن اقتصادي و خودگرداني
غالبا) آنها از بسياري.است نفر هزار معادل 450 برنامه در 300 بازديدكننده حضور 1500
:دارند احتياج منابعي چه به نفر هزار اين 450 ببينيم حالنيستند برلن اهل (%از 25 بيش
سال در نفر هزار حدود 100 براي شب يك براي هتل اطاق -1
خوراك و خودرو -2
تاكسي كرايه -3
برلن به برگشت و رفت جهت هواپيما يا قطار بليت -4
.ميكنند مراجعه برلن به نقليه وسايل با كه افرادي براي اتوبان عوارض -5
موزه از بازديد و مغازه از خريد -6
كشورمان موسيقي معرفي هدف اگر.ميكند شهر سيستم وارد نقدينگي كه ديگر عامل هزاران و
ميتوان آنگاه كنند ، مرمت داخل از را پيكره اين توان و نقش حد در عوامل همه بايد است
مطرح تنها نه كشورمان موسيقي ;جهان در موسيقي بر حاكم فعلي شرايط در تا بود بين خوش
.كند نقش ايفاي نيز اقتصادي عنصري عنوان به بلكه
...كسي چه فردا منم ، امروز مالباخته
آثارش هنري سرقت درباره بينشپژوه شاهكار با گو و گفت
نجوا - الف : گو و گفت
a_najva@hamshahri.org
متولد تهران در و سال 1351 در پاپ خواننده و آهنگساز شاعر ، بينشپژوه ، شاهكار
:درآمد
.شد
و (فوقليسانس) سياسي و اقتصادي جغرافياي رشتههاي در را خود آكادميك تحصيلات وي
در تخصصي ، - علمي كتب از غير تاكنونبرد پايان به ( ph.D دكتراي) شهري برنامهريزي
است شده منتشر او از "قهوه فنجان يك " و "ميدارم دوست را دستهايت" عنوان تحت شعر كتاب
و اشعار از..و عقيلي شادمهر اعتمادي ، خشايار عصار ، عليرضا قبيل از بسياري خوانندگان و
اثر از خوانندگان ، از يكي هنري سرقت بهانه به زير گفتگوي.كردهاند استفاده او آهنگهاي
.آيد مي درپي كه گرفته صورت وي شده ثبت
از يكي توسط شما شده ضبط آثار از يكي كه خوانديم جرايد برخي نيز و هنري محافل در *
روي خواننده آن و شده هنري سرقت نوعي به است ، رفته كشور از خارج به كه پاپ خوانندگان
خودتان زبان از را وقع ما شرح ميخواستيم.است داده انتشار را اثر و خوانده شما كار اين
بشنويم؟
مهم موضوع اين به اخير رخداد منباب توضيح از پيش و كلام ابتداي همين در _
است ممكن كه چرا نيست آهنگم چند و شعر چند رفتن سرقت به من درد اساسا كه ميكنم اشاره
و باشد هفته دو يكي از كمتر حتي باشم كرده صرف ساختنشان و سرودن براي كه زماني كل
.بود خواهد هنريام عمر مجموعه از كوچكي بسيار كسر زمان مقدار اين كه است طبيعي
موظف را خود آن تكرار از جلوگيري لحاظ به كه است زشت قدري به كار اين نفس اما
.كنم اعلام نكوهيده و مذموم را آن شدت به ميدانم
كه بودم كسي منتنها و كرد ترك را ايران عقيلي شادمهر آقاي من دوست پيش ماه ده حدود
به اورا تنهايي به وخودم داشتم اطلاع مهاجرتش از پيش ماه دو حدود داستان ، اين از
تماس در من با دائما مدت اين طي ايشان و ميرفت پيش خوب چيز همه. بردم مهرآباد فرودگاه
.شد منتشر غيرمجاز شكل وبه رسيد ايران به CD يك كه پيش هفته دو حدود تا بودند
اجازهام و اطلاع بدون من ملودي چهار و شعر دو از آن در و "نيست خيالي" بود CD نام
شنيده را كارها ميكردم ضبط من كه استوديويي در و ايران در ايشان.بودند كرده استفاده
در را آهنگهايم نتهاي بزند را آهنگهايم ويولن شادمهر اينكه براي خودم و بودند
رفته ارشاد به مجوز گرفتن براي پيش دوماه و يكسال حدود آهنگها اين.بودم گذاشته اختيارش
داراي من شخص نام به هشتاد و سيصد و هزار سال آذرماه تاريخ به همآهنگ و شعر هم و بود
قابل و حقوقي كاملا ادعاي يك بنده ادعاي بنابراين.شد آهنگ ثبت شماره و شعر ثبت شماره
كار اين و ميشدند توبيخ رسما هماكنون ميبودند ايران در شادمهر آقاي اگر و است اثبات
منظر از حقوقي شكايت امكان نيست رايت كپي قانون عضو ايران كه آنجا از اما نميآمد بيرون
كه آمريكا و كانادا در ترانههايم بوديم قانون اين عضو ما اگر كه.ندارد وجود قضائي
بهروز آقاي را همينمشكل.گردد منتشر من اجازه بدون نميتوانست هم مريخ كره در هيچ ،
.است ايشان به مربوط تنظيمها كليه تقريبا كه چرا دارند عقيلي آقاي با نيز صفاريان
قرارندارد رايت كپي قانون تحت ايران اينكه به توجه با و آمده پيش وضعيت به توجه با *
دارد؟ وجود مسائلي چنين تكرار عدم براي عملي حل راه چه ميكنيد فكر
ديروز باخته مال.كپيرايت قانون تحت ايران عضويت در تسريع براي تلاش !راه يك فقط _
سطحي در و ديگر ژانري در اتفاق همين منتظر فردا و منم امروز باخته مال بود ، ديگري كس
گريبان هم هنري ديگر سطوح در معضل اين كه علت اين به.ديگر ژانري گفتم.ديگريم
.فيلمنامهنويسي زمينه در مثلا است گرفته را هنرمندان
ارشاد و فرهنگ محترم وزارت كه است اين آن و شده علت بر مزيد هم ديگري مشكل اما
ميكند معطل نيم و يكسال حدود "اسكناس" من خود كاست مثل كاست ، يك مجوز صدور براي اسلامي
كه معني اين بهنبود باقي فرصتطلبان براي فرصتي نميداشت وجود زماني پروسه اين اگر كه
انتشار و پخش تا اشعارم سرودن و ملودي ساختن از كه شده ناشي آنجا از مشكل اين اساسا
پول كه بانكي از كه است اين به شبيه و ميآيد وجود به ساله دو (فاصله) گپ يك آلبومم
.برويد پياده را مسير كل كنند مجبورتان و باشد راه كيلومتر دويست منزلتان تا ميگيريد
.زد خواهد قافلهتان به دزدي ميانه اين در كه است طبيعي
.مجوز اخذ براي كردهام موسيقي مركز تسليم را اسكناس آلبوم پيش نيم و يكسال بنده
يكسال را اين محترم استاد خوب !ميشود چه ببينم كن عوض را جايش دوازده فرمودند پيش هفته
!امروز نه ميگفتي پيش نيم و
چه به آن سارق و هنري سرقت چنين ميكنيد فكر بود ، رايت كپي قانون عضو ايران ;كنيم فرض *
ميشدند؟ دچار سرنوشتي
معادل حداقل قراري وقت آن گيرم مي تومان هزار پانصد وملودي هرشعر بابت بنده اگر _
چند قانون طبق و است خوانده را كارهايم اجازهام بدون كه ميشد صادر كسي براي برابرش ده
كسي كه ميبود گزاف قدر آن تاوانش اصلا.ميشد گرفته نظر در خاطي فرد براي زندان ماه
.بدوزد غير مال به چشم نميكرد جرات
|