با مدارس در يادگيري-ياددهي فرايند
محوري پژوهش رويكرد
سوي به راهي يادگيري ، " همايش برگزاري
"ديجيتالي شكاف كردن پر
ها كنكوري براي طلايي كليدهاي
شد مرمت مسعوديه عمارت مشيرالملكي بناي
آموزشيدبيران- علمي همايشهاي برگزاري
تهران در متوسطه دوره رياضي
شد منتشر آذرماه كتاب عنوان و 600 هزار دو

با مدارس در يادگيري-ياددهي فرايند
محوري پژوهش رويكرد
احمد كربلايي محمد:از عكس
است معلم محوري ، پژوهش رويكرد با يادگيري -ياددهي فرايند تحقق براي اصلي عنصر
حفظ و شنيدن گفتن ، كه درمييابيم مدارس در يادگيري -ياددهي نحوه به اجمالي نگاهي با
نامهاي با مولفهها اين.ميدهد تشكيل را يادگيري -ياددهي فعاليتهاي اركان كردن ،
محوري نتيجه رويكرد (قورچيان 1379) بانكي رويكرد است شده تعبير صاحبنظران سوي از مختلف
...و (مهرمحمدي 1379) غيرفعال محور معلم محور ، پاسخ (احمدي 1380 و خلخالي 1378)
غافل ميشود ، ارائه دانشآموزان به معلم سوي از طرفه يك مطالب محور ، حافظه رويكرد در
.است خلاقيت و يادگيري مانع خود ، شيوه اين كه اين از
. (كريمي 1373)است خلاقيت مانع (1)آموزش است ، گفته پياژه كه طور همان
فرايند در دانشآموزان فطرت خلاف شده ، ياد شيوه به يادگيري كه درمييابيم تامل كمي با
و كنند مشاهده شنيدن ، بر علاوه دارند ، دوست دانشآموزان كه چرااست يادگيري -ياددهي
و تفسير نوعي به و باشند داشته پژوهش آزمايش ، كاوشگري ، تفكر ، و كنند جستجو و سوال لمس ،
نحوه دانشآموزان تا شود ايجاد فرصت تدريس فرايند در بايد ديگر ، عبارت به.كنند قضاوت
.(علاقهمندان 1381)بگيرند ياد را يادگيري روش و كنند تمرين را يادگيري
سازمان هدايت و كنترل آگاهي ، .است ارتباط در (2)فراشناخت نظريه با يادگيري نوع اين
خود انگيزي ، خود تنظيمي ، خود رهبري ، خود آغازگري ، خودميگويند فراشناخت را خود شناخت
خلاق ، تفكر نقاد ، تفكر ارزيابي ، خود نفس ، به اعتماد باوري ، خود انديشي ، خود يادگيري ،
كسب كه اطلاعاتي درون در خود ، كشف و است فراشناخت نظريه اساس بر يادگيري نگرش عطف نقطه
كار به و تجربه و كشيدنخود ميدان و ميگيريم ياد كه مطالبي باره در داوري ميكنيم ،
.(رووف 1378)هستند فراشناخت نظريه اصول جمله از زندگي ، در آموختهها بستن
دانستن ، را يادگيري كه آموختناست نوع اين بيانگر نيز ، يادگيري خصوص در يونسكو پيام
متناسب يادگيري ، نوع ايناست كرده تعبير زيستن و زيستي دادن ، هم انجام
.است نيز (3)(ICT) ارتباطات و اطلاعات فناوري پيشرفتهاي با
دارد پژوهشي و علمي ماهيتي اساسا يادگيري كه داشت اذعان ميتوان نكات اين به توجه با
اساس بر.كنند كشف را مفاهيم علمي ، شيوه به دانشآموزان بايد كه است محلي درس ، كلاس و
.ميشود طرح مساله صورت به دانشآموز يا معلم سوي از درسي موضوعات پژوهشي ، و علمي رويكرد
آنها.ميشوند تشويق فردي يا گروهي صورت به محتوا بررسي و مفاهيم كشف براي دانشآموزان
به سپس و ميكنند مطرح را خود نظريات و جوابها و ميپردازند اطلاعات جمعآوري به
.ميدهند ارائه را جواب بهترين نهايت در و ميپردازند جوابها ارزيابي
به نقيبزاده)نتيجهگيري و فرضيه آزمايش فرضيه ، ارائه مساله ، تعريف مساله ، با برخورد
موارد اكثر در علمي روش و پژوهش.ميدهند تشكيل را علمي روش مراحل (ديويي 1379 از نقل
منجر معمولا و است وسيعتري فرايند داراي و رسميتر پژوهش ولي ميرود ، كار به مترادف
.(دلاور 1379)ميشود گزارش ثبت به
عمدي مواجهه:از است عبارت يادگيري -ياددهي فرايند تعريف شده ، ياد نكات به توجه با
مراحل الگو اين اصلي عناصر.معين هدفهاي تحقق منظور به آموزشي فضاي يك در شاگرد و معلم
و معلم ارتباط نحوه و دانشآموز نقش معلم ، نقش شاگرد ، و معلم فعاليت توالي
.ميدهند تشكيل را (مهرمحمدي 1379)شاگرد
.است معلم محوري ، پژوهش رويكرد با يادگيري -ياددهي فرايند تحقق براي اصلي عنصر
(احمدي 1380)محور پژوهش محور ، مساله محور ، فرايند به محور نتيجه تدريس روشهاي تبديل
روش تدريس مانند تدريس نوين روشهاي از استفاده و (مهرمحمدي 1380)محور سوال به محور پاسخ
.است مسير اين در موفقيت سرآغاز پردازي بديعه مغزي ، بارش مشاركتي ،
ياد فرايند تحقق براي آموزشي برنامهريزي و پژوهش سازمان برنامهريزان اخير سالهاي در
روشهاي و كردهاند محور مساله رويكرد با درسي كتابهاي برخي محتواي تغيير به اقدام شده
.است گرفته قرار اولويت در معلمان براي مشاركتي و كارگاهي آموزشي
با تدريس نحوه آموزش و درسي كتابهاي محتواي در تغيير ميدهد نشان گرفته صورت تحقيقات
.(محبي 1380)است بوده موفق نسبي طور به ابتدايي دوره علوم درس در ويژه به فعال رويكرد
ميسر محوري پژوهش تحقق براي امور همه در زمينهسازي امكان مدت ، كوتاه در است مسلم آنچه
مدرس خود كه نگارنده تجربه.باشد معلم خصوص در بايد سرمايهگذاري بيشترين لذا.نيست
كه است مطلب اين گواه است ، تهران شهر در (4)مدرسه غنيسازي طرح در مشاركتي كارگاههاي
از معلمان كه شود فراهم فرصتي و تشكيل مشاركتي و كارگاهي روش به مدارس كلاسهاي وقتي
حداقل با دهند ، بررسيقرار مورد را مسائل پژوهشگر مانند و كنند استفاده هم تجربيات
.كرد خواهند كسب فعال تدريس روشهاي اجراي براي را لازم انگيزه و قابليت توانايي ، آموزش ،
و انگيزه در كه رفاهي و مالي تنگناهاي رفعبعضي با كه داشت انتظار ميتوان اين ، بنابر
.گيرد قرار فرارويمان مسير اين در موفقيت كه بود اميدوار است ، موثر شغلي رضايت
محبي عظيم
آموزشي تحقيقات ارشد كارشناس
:ها پانوشت
روشهاي (1380)ميرلوحي دكتر.است مستقيم آموزشهاي جمله ، اين در آموزش از منظور -1
.است نموده تقسيم غيرمستقيم و مستقيم نيمه مستقيم ، روشهاي به را تدريس
- Metacognition2
- Information Communiction Techology (I.C.T) 3
خلاق و مشاركتي تدريس روش و است انجام حال در تهران مناطق در قبل سال دو از طرح اين -4
.ميپذيرد صورت مدارس در عملا...و
پر سوي به راهي يادگيري ، " همايش برگزاري
"ديجيتالي شكاف كردن
از ديماه دهم سهشنبه امروز ،"ديجيتالي شكاف كردن پر سوي به راهي يادگيري ، " همايش
طباطبايي علامه دانشگاه تربيتي علوم و روانشناسي دانشكده محل در تا 30/15 ساعت 13
.ميشود برگزار تهران
دوره دانشجويان سخنراني با و آراني سركار محمدرضا دكتر نظر زير كه همايش اين در
:ميشود ارائه زير مقالههاي شد ، خواهد برگزار آموزشي برنامهريزي رشته ارشد كارشناسي
.ديجيتالي شكاف مفهوم و ارتباطات و اطلاعات فناوري:لطفي محمد *
.ديجيتالي شكاف با مواجهه راههاي و پرورش و آموزش:عليپور خديجه *
.ديجيتالي شكاف با شدن روبرو براي مهارتي فناوري ، سواد:جليليان حسين *
.ديجيتالي شكاف و يادگيري:نيلوفري شهناز *
.رسمي پرورش و آموزش رسالتهاي و ديجيتالي شكاف:شريعتي فرهاد *
آموزش در حرفهاي سواد و پايه مهارتهاي توسعه و ديجيتالي شكاف:حسينپور وحيده *
.بزرگسالان
.ديجيتالي شكاف كردن پر براي پلي يادگيري ، :سليمي الهام *
.سوئد در اطلاعات فناوري:اميني جمشيد *
.فنلاند و پرتغال ژاپن ، انگلستان ، آمريكا ، در ديجيتالي شكاف با مواجهه:بيات فاطمه *
ها كنكوري براي طلايي كليدهاي
باشد؟ بايد چقدر مطالعه زمان
امر اين براي كلي قانون آيا خواند؟ درس بايد ساعت چند روز هر است؟ چقدر مفيد مطالعه
:بدانيد بايد كه نكاتي دارد؟ وجود
براي كلي قانون هيچ مراكز ، از بعضي تبليغات و گفتهها برخلاف:فردي تفاوتهاي -1
حتما كنكوري دانشآموز هر كنيم اصرار كه اين.ندارد وجود مطالعه لازم زمان مقدار تعيين
و دلسردي باعث فردي ، تفاوتهاي نفي از غير به شود موفق تا بخواند درس ساعت بايد 1413
طرف از.است متفاوت انسانها فردي حوصله و توان طرف يك از.ميشود نيز زيادي عده اضطراب
آمادگيهاي و پيشنيازها همچنين.دارد فرق يكديگر با هم دانشآموزان انگيزههاي ديگر
افزايش را خود مطالعه ساعات نحو ، هر به كه آن از مهمتر اين بنابر.نيست يكسان همه درسي
و بهترين -باشد كه هم اندك هرقدر -خود مطالعه ساعات مقدار از كه دارد اهميت اين دهيم ،
در كار بدترين اما دارد ، ضرورت مطالعه ساعات افزايش اگرچه.ببريم را استفاده بيشترين
ايجاد خود در را ياس و اضطراب زمينههاي ديگران ، با خود مقايسه با كه است آن مورد ، اين
.كنيم
بهطور خود مطالعه زمانهاي از ديگران ، با خود ساعات مقدار مقايسه جاي به:هشتم كليد
.كنيد استفاده مطلوب
* * *
دهيد ، افزايش را خود مطالعه ساعات ميخواهيد اگر:ساعات افزايش براي برنامهاي -2
در رفتار هر:ميگويد روانشناسي اصل يك.نكنيد عجله كه است اين مهم بسيار بسيار نكته
در دستپاچگي و عجله.دارد نياز زمان به نيز رفتار ، تغيير و ميآيد وجود به زمان طول
خوب اين آيا.انجاميد نخواهد اضطراب و آشفتگي از غير نتيجهاي به مطالعه زمانهاي افزايش
كه 5 اين يا نگيريد ياد زيادي چيز ولي بخوانيد ، درس ساعت شده 14 كه هم زور به كه است
مطالعه ، ساعات افزايش براي اقدام پس.كنيد درك را مطالب واقعا ولي بخوانيد ، درس ساعت
منظم و شده حساب برنامه يك با باشيد مطمئن.گيرد صورت گام به گام صورت به بايد
خوبي استفاده هم موجود زمانهاي از خواندن ، درس ساعات تدريجي افزايش بر علاوه ميتوانيد
.بكنيد
.كنيد عمل گام به گام و تدريجي صورت به مطالعه ، ساعات جهش افزايش جاي به:نهم كليد
* * *
كنيد؟ شروع بايد كجا از مطالعه ساعات افزايش و رفتار تغيير براي:پايه خط تعيين -3
شما يعني.ميشود گفته پايه خط آن به اصطلاحا كه است رفتار فعلي وضع تعيين گام اولين
حال در كه دهيد تشخيص كنيد سعي بايد ابتدا ساعات ، اين افزايش براي تلاش هيچگونه بدون
و است آسان خيلي كار اين.داريد مفيد مطالعه توان ساعت چند واقعي صورت به و حاضر
رسم نموداري روز ده يا هفته يك براي.گيرد انجام اطرافيان از يكي يا شما توسط ميتواند
آن افقي بردار و و ساعات و دقايق دهنده آننشان عمودي بردار كه كنيد
.كنيد منتقل نمودار روي بر و كنترل را مطالعه ساعات ميزان روز هر.باشد روزها دهنده نشان
ميتواند 4 كه شماست پايه خط اين.نماييد محاسبه را ساعات ميانگين آخر ، روز پايان در
ساعات افزايش و برنامه تغيير براي اقدام مبناي واقع در و باشد بيشتر يا و ساعت يا 5
يك با و خود فردي تواناييهاي براساس بگيريد تصميم ميتوانيد حال.ميشود محسوب مطالعه
ساعات ترتيب همين به بعدي ماههاي در و دقيقه يا 90 اول 60 ماه در مشخص و منطقي روند
.نماييد اضافه خود برنامه به را بيشتري
.است پايه خط تعيين و فعلي وضع ارزيابي مطالعه ، ساعات افزايش مبناي:دهم كليد
همشهري آموزشي صفحه در هفته هر كنكوريهاسهشنبه براي طلايي كليدهاي
شد مرمت مسعوديه عمارت مشيرالملكي بناي
مرمت ، قاجار دوره به مربوط مسعوديه عمارت مجموعه مرمت سال سومين در:فرهنگي علمي گروه
اوليه شكل به بازگشت بهمنظور مجموعه اين مشيرالملكي بناي از بخشهايي احياء و بازسازي
.رسيد اتمام به قاجاريه دوره در بنا اين
زمان الحاقي بخشهاي حذف مسعوديه عمارت پروژه فني دفتر سرپرست رشيدي كوروش گفته به
سهدري ، و دودري ارسيهاي به تبديل و درگاهها حذف پرورش ، و آموزش و معارف وزارت
مرمت بينرفته ، گچبريهاياز بازسازي بنا ، گچبريهاي رنگبرداري
اقدامات جمله از چوبي خرپاهاي تثبيت ستونها ، تقويت ازاره ، سنگهاي نصب كاشي ، مشبكهاي
.ميشود محسوب بنا اين احياء و مرمتي
بخش دو بر مشتمل مجموعه اين كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
واقع بهارستان ميدان اكباتان خيابان در كه است قاجار دوره به مربوط بيروني و ديوانخانه
.است شده
در و آغاز ظلالسلطان به ملقب ميرزا مسعود دستور به ق. ه سال 1290 در بنا اين ساخت
.رسيد پايان به سال 1295
به ملقب قليخاني رضا ميرزا آن ناظر و معمارباشي شعبان استاد بنا اين معمار
.است بوده سراجالملك
عروس (اميركبير دختر) همدمالسلطنه از ش سال 1302 به را بنا اين سپه سردار رضاخان
وزارت اختيار در را آن و خريداري (شاه ناصرالدين فرزند ظلالسلطان به ملقب) مسعودميرزا
تغييرنام آموزش وزارت به سپس و فرهنگ وزارت به بعدها كه مستظرفه صنايع و اوقاف معارف ،
.باشد آن مقر تا قرارداد يافت
آموزشيدبيران- علمي همايشهاي برگزاري
تهران در متوسطه دوره رياضي
پرورش و آموزش سازمان پيشدانشگاهي و نظري پرورش و آموزش مديريت توسط:فرهنگي علمي گروه
با پيشدانشگاهي ، و متوسطه دوره رياضي دبيران آموزشي - علمي همايشهاي سلسله تهران ، شهر
.ميشود برگزار تهران مختلف مناطق در دبيران نيز و رياضي رشته انديشمندان و استادان حضور
يازدهم چهارشنبه فردا علمي نشستهاي مجموعه اين از همايش دومين ما ، خبرنگار گزارش به
تجريش ، ميدان در واقع يك منطقه پرورش و آموزش اداره محل در تا 30/13 ساعت 30/8 از ديماه
برگزار راهكارها و رياضي آموزش در سراسري كنكور تاثير عنوان با مقصودبيك خيابان اول
.شد خواهد
تا ساعت 30/8 از ديماه روز 14 صبح رياضيات ، تدريس هاي شيوه آسيبشناسي همايش همچنين
و ميشود برگزار كرمان نبش رسالت ، خيابان در واقع منطقه4 پرورش و آموزش محل در 30/12
معلمان گيشا ، كوي در واقع منطقه 2 پرورش و آموزش محل در تا 18 ساعت 14 از روز همان عصر
مجموعه اينپرداخت خواهند گفتوگو و بحث به آن كاربردهاي و مشتق همايش در رياضي
.داشت خواهد ادامه اسفندماه تا 17 همايشها
منتشر آذرماه كتاب عنوان و 600 هزار دو
شد
شمارگان 13 در كتاب عنوان و 664 هزار دو امسال ماه آذر در:فرهنگي علمي گروه
.شد منتشر نسخه و 920 هزار و 116 ميليون
اين از هرعنوان متوسط شمارگان ،"كتاب خانه" عمومي روابط يكشنبه روز گزارش به
منتشر صفحه در 191 ميانگين ، طور به كتاب هر و بوده نسخه و 923 هزار چهار كتابها ،
.است شده
و 81درصد بوده نخست چاپ ماه ، آذر در يافته انتشار كتابهاي مجموع درصد 55
.است داده تشكيل تاليفي آثار را كتابها
از پس و منتشرشد ادبيات موضوع در عنوان با 539 موضوعي ، نظر از كتابها بيشترين
اجتماعي ، علوم ورياضيات ، طبيعي علوم عملي ، علوم دين ، موضوعهاي ترتيب ، به آن
.گرفتهاند قرار كليات و فلسفه هنر ، جغرافيا ، و تاريخ زبان ،
|