قرمز پرچم
اقتصاد حاشيه
33- انقلاب از پس صنعت
قرمز پرچم
خودرو و سوخت داستان
اين دارد كشور اقتصاد براي سرمايهاي كالاي شكل با خودرو كه معضلي مهمترين اغراق بدون
شد خواهد سكته دچار آن جايگزيني روند كه است
به آن براساس كه رسيد تصويب به اروپايي كشورهاي از بعضي در قانوني ميلادي سال 1865 در
6) انسان زدن قدم با برابر سرعتي با شهرها در كه ميشد داده اجازه بخاري موتورهاي
"قرمز پرچم" نفر يك پشتسر تا كه شدند موظف خودرو دارندگان و كنند حركت (ساعت در كيلومتر
بدون ميلادي سال 1875 تا قانون اين.كنند حركت (متر 55) ياردي فاصله 60 به دست به
به 20 دست به قرمز پرچم فرد فاصله و شد اعمال آن در اندك تغييراتي سال اين در بود تغيير
حذف براي مشتركي جشن برايتون و لندن مردم سال 1896 در.كرد پيدا كاهش (متر 18) يارد
از پس كردند ، برگزار !ساعت در كيلومتر سرسامآور 18 سرعت از استفاده و قرمز پرچم قانون
قرمز پرچمهاي" ولي شد حذف ظاهري قرمز پرچم "محدودكننده" قانون اين تصويب از سال 31
.ميكنند و كرده خودنمايي صنعت اين برابر در همچنان "نامريي
را خويش ارتقاي سالهاي و شد متولد غرب در خودرو اين است ، غربي كاملا محصول يك خودرو
درآورد ، سر مختلف كشورهاي از و شد تبديل "جهاني پديده" يك به تدريج به و گذراند غرب در
يا و شده مونتاژ) نهايي محصول تنها ولي كردند صادر جهان سراسر به را خود خودروي غربيان
.ماند باقي كشورها همان در خودرو "فرهنگ و دانش" و شد صادر مقصد كشورهاي به (منفصل قطعات
دور ، شرق كشورهاي جمله از شدند ، وارد (خودرو توليد) وادي اين به كه شرق از كشورهايي
"معكوس مهندسي" و "صنعتي جاسوسي" مدد به و تدبير با توانستند سختكوش ژاپنيهاي تنها
بغض" ژاپنيها كه نماند ناگفته البته و كنند ارائه ميساختند غربيان كه را آنچه كپي
كردند پيروزي فرياد به تبديل ديگر گونهاي به را جهاني جنگ در تسليم از حاصل "فروخورده
به ژاپني لعابي و رنگ با را آن و بردند سرقت به غربيان از را "خودرو دانش و فرهنگ" آنها
در را جهاني بازارهاي و (كنيد نگاه بنز و لكسوس شباهت به مثال بهطور) فروختند غربيان
كشتي وارد منفصله قطعات صورت به هوندا مدلهاي از برخي كه گونهاي به گرفتند خود تيول
پايان در و شده مونتاژ كشتي در قطعات اين آمريكا سواحل تا طولاني مسير طول در و شده
!ميدهند تحويل مقصد بندر در را شده مونتاژ خودروي
برتر كشور ده از يكي كره كه است درست اين است ، ژاپنيها از جدا كرهايها حكايت البته
شركاي حمايت قطع محض به كره شبهجزيره جنوبي ساكنين ولي است جهان در خودرو توليدكننده
خودرو صنعت (كنيد نگاه را دوو) !تركيد خواهند حباب مانند (ژاپن و آمريكا خصوص به) خارجي
به چشمي گوشه شمالي همسايه كه است كافي.است سياسي مسائل به وابسته شدت به كشور اين در
و شد خواهد كمرنگ "جنوبيها" اهميت گاه آن بشكند "شمالي كره" تابوي و دهد نشان آمريكا
صنايع" نخست گام در و شد خواهد قطع "جنوبيها" تصنعي اقتصاد از بيدريغ حمايتهاي سيل
موفقيت براي كه است ضرورت اين دادن نشان مقدمه اين از غرضشكست خواهد درهم آنان "سنگين
چگونه و كجا در را خود آمال كعبه بايد و است كدام توسعه مناسب الگوي ايران خودروي صنعت
ببينيم؟
***
محدودكننده قوانين
بسيار "خودرو صنعت شده مهار" توسعه و ارتقا در "محدودكننده قوانين" نقش بيترديد
پيشاپيش را قرمزي پرچم گاه هيچ جهانيان قرمز ، پرچم قانون حذف از پس.است بوده تاثيرگذار
رها خود حال به را صنعت اين لحظهاي حتي قانونگذاران ولي نديدند حركت حال در خودروي
صاحبان و گرفتند دست به سياستگذاران را نامريي قرمز پرچمهاي تعبيري به شايد و نكردند
.كردند تاسي آن از اجبار به صنايع
به خودرو كه زماني.شد بسته ميلادي بيستم قرن اوايل در محدودكننده قوانين اين نطفه
آينده مسير اقتصاددانان كمك به سياستگذاران شد ، مطرح بيمهار اجتماعي پديده يك عنوان
.كردند ترسيم را
"بيشتر سود" هدف با ديگري تجارت هر مانند خودرو صنايع ارباب كه ميدانستند اقتصاددانان
"سود تهديد" آنان شود ، "تهديد" سود اين بايد آن مهار براي و ميگذاردند قدم وادي اين به
(.برگزيديم را پيشفروش همان يا سود تضمين روش ما كه حالي در) برگزيدند را
آلودگي ماليات اصل و "پيگو"
نوشت ، خودرو براي را قانون مهمترين شايد انگليسي اقتصاددان "پيگو" ميلادي سال 1920 در
خودرو صنعت كنترل براي قانون محدودكنندهترين قانون اين بيشك قرمز پرچم قانون از پس
محيط آلودهكننده هر":بود معتقد پيگو بود ، كارگشا بسيار سادگي عين در "پيگو اصل" بود ،
اين ورود با ".بدهد ماليات ميكند ، وارد محيطزيست به كه آسيبي اندازه به بايد زيست ،
ناخودآگاه صورت به و ميديد "تهديد" مورد را خود "سود" خودرو صنعت ،"محدودكننده قانون"
.شد رهنمون مشخص سويي و سمت به
آن رعايت عدم كه ديدند قوانيني برابر در را خود ناگاه به خودرو صنعت اربابان
سبب به نيز را عمومي اقبال آنان سويي از و ميداد افزايش شدت به را "توليد هزينههاي"
(آلودگي بر ماليات جمله از متعدد مالياتهاي علاوه به شده تمام قيمت) سوخت قيمت افزايش
خودرو دارندگان و مردم زيرا (سود تهديد هم باز) ميدادند دست از پرمصرف خودروهاي براي
را چارهاي بايد خودرو صنايع ارباب لاجرم و پيوستند "محدودكننده قوانين" چرخه به نيز
انباشتهاي زيانهاي بسا چه و كمتري سود و ميرفت بالاتر و بالا توليد هزينه.ميجستند
.ميشد آن صاحبان و صنعت اين نصيب
خودرو صنعت واكنش
در صنعت اين و ميشد وارد خودرو صنعت به مضاعفي فشارهاي.كردند را خود كار اقتصاددانان
شده متوجه عمل در خودروسازان حال و شد "علم" دامان به دست تحميلي شرايط از گريز تكاپوي
بخش؟ كدام در اما كرد ، هزينه بايد "سود" روزافزون كاهش با مقابله براي كه بودند
تجربه به و آوردند رو تحقيقات بخش به مرور به خود "سود تضمين" براي خودرو سازندگان
كمتري آلايندگي و مصرف كاهش به ميتوان "علم توليد" براي كمتر هزينهاي با كه دريافتند
.پرداخت "كمتري ماليات" نتيجه در و رسيد
"توليد نوع" از ناشي زيان و سود محاسبه به وادار را صنعت اين صاحبان بازدارنده ، قوانين
هر و ميديدند اهتزاز در همچنان خود ديدگان برابر در را نامريي قرمز پرچم و كرد خودرو
را فاصلهها "جديد استانداردهاي" و كرد تغيير قوانين شدند نزديك پرچم اين حريم به گاه
!ميكرد حفظ
تحرير رشته به زيادي قوانين آن مبناي بر كه بود مادر و پايهاي قانون يك "پيگو اصل"
نه و دارد "فرسوده خودروي" نه خودرو توليد انبوه سيل آن با غرب دليل همين به درآمد ،
.ميشناسد چندان را "محيطزيست آلودگي" و "بيرويه مصرف" چون معضلاتي
"ارتقا" براي قانوني
چون و دارد تعلق "خودرو فرهنگ" به كه است مباحثي جمله از خودرو يك براي مفيد عمر تعيين
ما بيمار اقتصاد بر را زيادي مشكلات نشد ، وارد ما كشور به خودرو با همراه فرهنگ اين
به (شده محدود ولي) بالا عمر با مصرفي كالاي از خودرو تبديل چون تبعاتي و كرد وارد
چون خطرناكي پديده شيوع و (جايگزيني به نياز بدون) نامحدود عمر با سرمايهاي كالاي
.داشت ارمغان به برايمان را ،"فرسوده خودروي"
و دويست و هزار دو حدود يعني داشت تومان هزار پانزده معادل قيمتي سال 1348 در پيكان يك
گذشت از پس (مدل 48) خودرو همين (سال 1348 در برابري نرخ ريال ، دلار 65 هر) دلار پنجاه
تومان ميليون دو از بيش حاضر حال در فراوان فرسودگي آن تبع به و آن عمر از سال سه و سي
نتيجه در ميشود ، فروش و خريد خودرو بازار در دلار حدود 2500 عبارتي به يا و دارد قيمت
كرده حفظ را خودش (دلار 2250) اوليه ارزش اينكه بر علاوه ساله ، سه و سي فرضي خودرو اين
عنوان به نيز مبلغي است ، كرده جبران را خود استهلاك و فرسودگي اثر در قيمت كاهش و است
.دارد كارنامه در (سرمايهاي كالاي يك براي مشخصه مهمترين عنوان به) افزوده ارزش
نامحدود عمر تبعات
اين دارد كشور اقتصاد براي سرمايهاي كالاي شكل با خودرو كه معضلي مهمترين اغراق بدون
راحتي به نميتوان را سرمايهاي كالاي يك شد ، خواهد سكته دچار آن جايگزيني روند كه است
و كرد جايگزين روز تكنولوژي با نميتوان را قديمي تكنولوژي نتيجه در و كرد خارج چرخه از
در اينكه كما شد ، خواهيم.و تورم و آلايندگي و بالا مصرف چون تبعاتي دچار نتيجه در
بنزين آمار به گذرا نگاهي اگر نداريم ، كم مشكلات دست اين از كشورمان در نيز حاضر حال
ساير بر خودرو قيمت تاثير به اگر يا و باشيم داشته بزرگ شهرهاي آلوده روزهاي و مصرفي
نياز ضروريترين خودرو مفيد عمر تعيين كه است نكته همين مبين كنيم توجه خدمات و كالا
را خودرو "بازدارنده قوانين" كمك به بايد.است خورده گره ملي منافع با كه است صنعت اين
.داد سوق مصرفي كالاي سمت به سرمايهاي كالاي حالت از
و داخل توليد خودروي هر دهد نشان كه كنند طراحي را مكانيزمي بايد بازدارنده قوانين اين
در شمارهگذاري مراحل و خودرو تحويل زمان در و دارد بهرهوري سال چند تا وارداتي يا
به اقدام مقرر مدت پايان در كه باشد متعهد خريدار و شود ذكر آن مفيد عمر خودرو ، اسناد
.كند بازيافت مراكز به آن تحويل و نقل و حمل سيستم از خودرو كردن خارج
تفاسير و واكنشها ميگذرد ، ما كشور در خودرو مفيد عمر بحث شدن مطرح از كه ماهي چند در
رئيس اظهارنظر به ميتوان خصوص اين در جمله از بوديم ، شاهد زمينه اين در را مختلفي
تعيين مجلس در خودرو مفيد عمر":گفت اظهارنظر يك در ويكرد اشاره مجلس صنايع كميسيون
"ميشود
نبايد ;حكومت از بخشي هيچ در نه و مجلس در نه "خودرو مفيد عمر" كه اينجاست نكته ولي
داراي دارد كه "كيفيتي براساس" بايد خودرو هر و نيست "دستوري" موضوع اين ;شود "تعيين"
و است "خودرو صنعت در رقابت زمينه ايجاد" طرح اصلي هدف و روح ;باشد "مفيد عمري"
براي.رسيد هدف اين به خودروها كليه براي "دستوري و يكسان مفيد عمر" تعيين با نميتوان
:ميكنيم مرور ديگر بار يك را مفيد عمر تعيين براي پيشنهادي قانون ;موضوع شدن روشن
تعيين (دولت بدنه از جداي) تخصصي كميته در وارداتي يا و داخل توليد خودروي هر بهرهوري"
.بود خواهد مقرر مهلت پايان در خودرو كردن خارج رده از به ملزم خودرو دارنده و شود
مجازات و بهرهوري الگوهاي و تخصصي كميته تشكيل شرايط بايد اجرايي آييننامهاي همچنين
مفيد عمر" تعيين است شده مشخص پيشنهادي متن در كه گونه همان "كند تعيين را متخلفين
ما كشور در خودرو.ميشود تعيين (حكومت و) "دولت بدنه از جدا تخصصي مركز" يك در "خودرو
;شد سرمايهاي كالايي كه زماني و است شده سرمايهاي كالاي يك به تبديل متعدد دلايل به
قديمي تكنولوژي" يك كه ميشود باعث و ميافتد تاخير به اقتصاد چرخه از آن كردن خارج
شاهد خودرو صنعت در را موضوع اين عيني مصداقشود تحميل اقتصاد بر سال ساليان تا "كهنه
;است شده ساخته و طراحي ميلادي شصت و پنجاه دهه اواخر تكنولوژي به توجه با پيكان ;هستيم
مسئلهساز چندان انرژي پايين قيمت به توجه با خودروها بالاي مصرف زمان از برهه آن در
اقتصاد كه حدي تا است شده مشكلساز بسيار ما براي كنوني سالهاي در خودرو همين ولي نبود
خطرناك وضعيت و بنزين دلاري ميليارد يك واردات ;ندارد را آن تحمل تاب كشور لرزان و نحيف
صنعت در "كهنه تكنولوژي" يك دههاي چهار و مستمر حضور نتايج از ;كشور زيستمحيطي
.است خودروسازي
قوه به مجريه قوه از "خودرو مظلوم صنعت بسته كت تحويل" ،"خودروها مفيد عمر" بحث از هدف
سياستگذاريهاي با و رها را صنعت اين بايد كه است اين مراد و مقصود بلكه ;نبوده مقننه
"جهتدهي" را آن (پيگو اصل براساس) "آلودگي بر ماليات" و "خودرو مفيد عمر" چون معقول
صنايع "رشد" موجب نيز "انحصار حالت" در حتي كه است قانوني "خودرو مفيد عمر".كنيم
مزدا ;سمند ;زانتيا نكنيم فراموش است ، انحصار برهوت در "نامريي" رقيبي و شده خودروسازي
اين تكنولوژي ;شوند خارج رده از بايد آينده در نيز ماكسيما ميليوني چهل خودروي حتي و
براي (زيست محيط و انرژي اقتصاد جمله از) اقتصادي توجيه داراي آتي سالهاي در خودروها
قافله" از "پيكان" قبيل از خودروهايي ديروز كه گونه همان ;بود نخواهد توليد ادامه
اتهام اين مظان در "پرايد و پژو 405" نيز امروز ;ماندند عقب "پايدار توسعه و تكنولوژي
چند بحث دنباله در.رسيد خواهد ديگر خودروهاي به نوبت نيز فرداها در و دارند قرار
داشته ميتواند خودرو صنعت ارتقاي در كليدي بسيار نقشي كه طرح اين مثبت و ويژه امتياز
.ميشود بيان ;باشد
"خودرو قيمت كاهش" و ضدتورمي خاصيت - 1
عوامل از و ميگيرد خود به واقعي شكل "خودرو قيمت نوسانات" و تغييرات طرح اين اجراي با
انتظار ميتوان سال هر گذشت با و گرفت خواهد تاثير كمتر (توليد چرخه از خارج) بيروني
عمر از سال هر و داشته محدودي عمر خودرو هر كه چرا ;بود دارا را خودرو منطقي قيمت كاهش
تاثير و است "غيرواقعي" شدت به ما كشور در كه خودرو قيمت لذا شد خواهد كاسته آن مفيد
.ميكند حركت "تعادل سمت" به دارد خدمات و كالاها ساير قيمت روي بر زيادي
ميليون آن 5 قيمت و باشد داشته سال ده با برابر مفيدي عمر خودرو يك كه بگيريد نظر در
و دارد قيمت تومان هزار پانصد خود عمر از سال هر براي خودرو اين نتيجه در باشد تومان
ذكر كه تناسبي به آن قيمت ميگذرد خودرو اين عمر از كه سالي هر كه داشت انتظار ميتوان
.يابد كاهش شد
داخل ساخت خودروهاي كيفي سطح ارتقاي - 2
به داخل ساخت خودروهاي كيفي سطح ارتقاي جهت در موثري مكانيسم خودرو مفيد عمر تعيين با
قيمت" يقينا شود تعيين "سال 7 آن مفيد عمر كه خودرويي مثال بهطور.آمد خواهد وجود
"خودروسازي صنايع" نتيجه در ;داشت خواهد "سال ده" مفيد عمر با خودرويي به نسبت "كمتري
از بيش كه "خلايي" و ميشوند "كيفيت افزايش" براي "رقابتي كارزار" وارد خودكار بهطور
اشتغالزا و گسترده صنعت اين و شد خواهد برطرف ميشود احساس صنايع صنعت اين در دهه چهار
.داشت برخواهد گام "تكنولوژيك شكوفايي" سمت به "لاجرم"
برنامهريزي خاصيت و اشتغالزايي - 3
غيرمستقيم و مستقيم ارتباط به توجه با ;شد خواهد خودروسازي صنايع رونق موجب طرح اين
توجه با.ديد خواهيم هم ديگر بخشهاي در را اقتصادي رونق اين ;ديگر صنايع با صنعت اين
اضافه به تعداد همان به و خارج چرخه از فرسوده خودروهاي از تعدادي ساله هر اينكه به
شد خواهد نقل و حمل چرخه وارد (جمعيت افزايش تبع به تقاضا افزايش بنابر) افزايش درصدي
حد در اشتغال" ايجاد باعث خود كه ميشود باعث را آن براي "برنامهريزي و توليد رونق"
.شد خواهد جامعه در "ثروت گردش و بالا
بنزين قيمت كردن واقعي براي زمينهسازي - 4
اوليه سرمايهگذاري - الف:از عبارتند نقل و حمل هزينههاي تعيين براي مهم مولفه دو
سوخت قيمت - ب (خودرو قيمت)
ديگر شاخص مشخصه هر كاهش با و دارد تاثير يكديگر روي بر معكوس صورت به شاخص دو اين
خودروي" سياست و شد خواهد عملي سوخت قيمت افزايش ;خودرو قيمت كاهش با.مييابد افزايش
.شد خواهد "گران سوخت ;ارزان خودروي" سياست به تبديل "ارزان سوخت ;گران
بنزين مصرف سرانه رشد كاهش - 5
مصرف" در مهمي بسيار عامل كه "فرسوده و قديمي خودروهاي" تدريجي شدن خارج به توجه با
در ملاحظهاي قابل كاهش جديد خودروهاي با آنها شدن جايگزين و هستند "بنزين بيرويه
.شد خواهد بنزين واردات توقف و كاهش به منجر كه داد خواهد رخ بنزين مصرف سرانه
تعادل ايجاد و نقل و حمل ناوگان تعداد كنترل - 6
اين برابر در.ميشود شمارهگذاري خودرو از 1200 بيش روز هر در تهران در حاضر حال در
اين براي معبر و راه كيلومتر چند ميشود؟ خارج رده از فرسوده خودروي تعدادي چه افزايش
براي امكاناتي چه ميشود؟ مهيا عمومي و شخصي پاركينگ چند ميشود؟ ساخته خودرو تعداد
ميكنيم؟ مهيا ترافيك مديريت
مناسب آلترناتيو نقل ، و حمل ناوگان تدريجي نوسازي - 7
كردن خارج رده از براي را كلاني مبالغ سال هر بايد دولت فرسوده ، خودروهاي مشكل حل براي
بودجه براي مالي بار ايجاد بدون طرح ، اين اجراي با اما بگيرد ، نظر در فرسوده خودروهاي
را آن شدن خارج رده از زمان و پيشبيني را خودرو استهلاك روند خودكاري مكانيزم عمومي ،
كردن اوراق براي مالي بزرگ بنگاه يك به تبديل دولت صورت اين غير در كرد ، خواهد تعيين
.شد خواهد فرسوده خودروهاي
اقتصاد حاشيه
مهرانپور توضيحات *
بهاي افزايش خبر خصوص در اسلامي جمهوري هواپيمايي مديره هيات عضو مهرانپور محمود مهندس
ميليارد زيان 550:داد توضيح بود شده نقل ايشان قول از جمعه همشهري در كه هواپيما بليت
صد يك حدود در هما ضرر رقم و بوده گذشته سال در داخلي پروازهاي كل به مربوط ريالي
ساعت به ماه دي نيمه از نيز داخلي پروازهاي بليت قيمت كف همچنين.است بوده ريال ميليارد
.يافت خواهد افزايش هزار هجده پروازي
ملاكي نگراني *
.است كرده گلايه ايران بر تركيه گاز شركت مداوم فشارهاي از نفت وزير معاون ملاكي
گاز ميزان تا شده سبب اين و شده مواجه فشار افت با گازرساني شبكه زمستان فصل در ظاهرا
در شهرها ساير و آنكارا هواي دماي.باشد روبهرو نوسان با روز هر تركيه به تحويلي
از گاز واردات روند از كشور اين مقامات و رسيده صفر زير درجه ده از كمتر به اخير روزهاي
شركت رئيس ملاكي با تماس در كشور اين گاز شركت رئيس.كردهاند گلايه اظهار شدت به ايران
افت ايران گاز فشار است بيشتر گاز به ما نياز كه سرد روزهاي در:گفته ايران گاز ملي
ايستگاه ساخت 8 طرح نفت وزارت است گفتني.نيست تحمل قابل تركيه براي وضع اين و است كرده
بازار در ايران جدي رقيب روسيهدارد كار دست در را كشور مركزي مناطق در گاز فشار تقويت
.ميرود شمار به گازتركيه
آلكاتل حذف *
اعلام با.گرفت پايان همراه تلفن تجهيزات خريد مناقصه برنده تعيين ماراتن بالاخره
اين از "آلكاتل" فرانسوي كمپاني "اريكسون" و "زيمنس" سوئدي و آلماني شركت دو پيروزي
جهت در را زيادي تلاش گذشته سال يك طي ايران در آلكاتل نمايندگي.شد گذاشته كنار خريد
اين در مرحله چند طي نيز قضاييه قوه.بود داده انجام خود نفع به مناقصه اين نتيجه تغيير
و پست وزير معتمدي سيداحمد تعبير به و كرد نظارت مناقصه اين برگزاري جزييات به مرحله
".كردند منتقل وزارتخانه از وانت با را پروندهها" تلفن و تلگراف
33- انقلاب از پس صنعت
سهل شرايط در رشد
صفت جنان صادق محمد
ايران ، و عراق جنگ از پس فاصله بعد سالهاي در اتومبيل واردات از جلوگيري سياست تداوم
در شده نصب ظرفيتهاي از استفاده و خودرو خريد براي داخل بازار فزاينده تقاضاي
باز فضاي.شد تا 1371 سالهاي 1369 در محصول اين توليد رشد موجب خودروسازي كارخانههاي
اتومبيل واردات مجوز اما بود ، اقتصادي ساختار تعديل سياست محصول كه خارجي بازرگاني در
كشور خودروسازي كارخانههاي و 1371 سالهاي 1370 در خودرو وارداتداد بازرگانان به را
گويا كه ساختند افسانهاي سالها آن در خودرو واردات مخالفان.كرد مواجه بحران با را
خودرو واردات آمار كه حالي در.است شده دلار ميليارد سالها 2 اين در خودرو واردات ارزش
كه بود شده كشور وارد خودرو دستگاه هزار حداكثر 60 تا 1372 سال 1369 طي 4 ميدهد نشان
حداكثر واردات ارزش بگيريم نظر در دلار هزار را 15 خودرو هر وارداتي قيمت متوسط اگر حتي
سنگين صنايع وقت وزير نژادحسينيان كه بود شرايطي چنين در.ميشود دلار ميليون تا 9 1
حاصل ارزي درآمد آنكه از پس.رساند تصويب به و تدوين خود همكاران كمك به را خودرو قانون
تراز ، در تعادل ايجاد براي دولت و گذاشت كاهش به رو دهه 1370 اوايل در نفت صادرات از
هادي.شد متوقف نيز خودرو واردات براي سفارش ثبت داد تشخيص پليد عنصري را واردات ارزي
مواجه غروي منوچهر نام به جواني مرد با اواخر 1372 در سنگين صنايع وقت وزير نژادحسينيان
دشواري شرايط در مالي نظر از كه را ايرانخودرو كارخانه ميتواند ميكرد ادعا كه شد
مديريت به اول 1373 نيمه در بيمه رشته تحصيلكرده غروي منوچهر.كند مديريت گرفته قرار
به خود با را سايپا كارخانه در خود ياران و همكاران از برخي وي.شد منصوب خودرو ايران
هشدار غروي به كه روزها آن در همشهري روزنامه كوتاه خيلي نوشته.آورد خودرو ايران
.شد كارساز نكند تكرار را رسانهها از دوري در خودرو ايران قبلي مديريت تجربه
ميداد
ناسيونال ايران كارخانه صاحب خيامي احمد ناكام تجربه ويسه رضا همراه به غروي منوچهر
سپس و وقت سنگين صنايع وزير سوي از كه را خودرو مجموعههاي و قطعات كردن داخلي درباره
و سنگين صنايع وزارتخانه دو ادغام با وزارتخانه اين) صنايع وزير نعمتزاده محمدرضا
و طراحي شركت تاسيس با ويسه رضاكرد دنبال شدت با را ميشد حمايت (شد تاسيس صنايع
اول نيمه از را خود رسمي كار كه سال 1372 اواخر در (ساپكو) داخلي خودرو قطعات مهندسي
اقتصاد دوران به برگشت سياست از بهويژه و روزگار آن ارزي تنگناي از كرد آغاز 1373
را داخلي قطعهسازي نهضت و برد استفاده بود شده شروع دوباره اواخر 1373 از كه كنترلي
و كشاند توقف به مرور به سپس و خنثي را ارز آزاد بازار دولت كه اوايل 1374 در.كرد برپا
بازار سمت به آزاد سرمايههاي از بخشي داد ، دست از را خود رونق نيز سهام و سكه بازار
با و كرده را استفاده نهايت فرصت اين از خودروسازي كارخانههاي مديران.شد كشيده خودرو
اين بعد سال دو توليد حتي پيشفروشها حجم سالها برخي در كه خودرو پيشفروش شيوه ابداع
نسبي حمايت.كرد فراهم خودرو توليد رشد براي مناسبي فضاي ميداد ، پوشش را كارخانهها
بهبود اميد با كه خودروسازي كارخانههاي مديران از گروهي رسانههاي ساير و روزنامهها
اتومبيلسازي صنعت براي را مساعدي نسبتا رواني فضاي ميشد انجام صنعت اين در كيفي
رشد با بود دستگاه هزار معادل 54 سال 1373 در كه سواري خودرو توليد.كرد فراهم ايران
شتاب با بعد سالهاي در خودرو كمي رشد.رسيد سال 1375 در دستگاه هزار به 102 بهتآوري
در.يافت افزايش سال 1378 در دستگاه هزار به 211 سواري به خودرو توليد و يافت افزايش
صنعت از حمايتي فضاي ايجاد در نيز مجلس معادن و صنايع كميسيونهاي روساي سالها اين
شافعي غلامرضا و نعمتزاده محمدرضا.كردند بازي برجستهاي نقش داخلي اتومبيلسازي
برابر در آنها رفتار.نكردند قطع خودروسازان از را خود حمايت هرگز نيز صنايع وزيران
مديران.هستند كارخانهها اين مديران از خود گويا كه بود گونهاي داخلي خودروسازهاي
از استفاده با توانست سالها اين در ايرانخودرو مديريت بهويژه خودروسازي كارخانههاي
سالهاي.كنند اعمال همچنان را خودرو واردات منع سياست ميكرد ، ايجاد كه رواني فضاهاي
.ميآيد شمار به طلايي دوران يك خودروساز كارخانههاي مديران نظر از امروز تا 1373
خودروسازي ، صنعت" سمينار در صنعت اين درباره كشور صنعت ارشد كارشناس مردوخي بايزيد
ساختار يك اخير سالهاي در خودرو بازار ساختار":است گفته "توسعه و سرمايهگذاري
".است شده تقسيم اصلي توليدي بنگاه دو بين بازار كه است بسته اليگاپلي نوع از انحصاري
|