اشاره : در بخش مربوط به هنر طراحي داخلي، تحول در محيط كار؛ بحثي است كه كمتر به آن پرداخته شده و نيز كمتر در نشريات ما عنوان مي شود. در حالي كه اين امر از اهميت ويژه اي برخوردار است و لزوم توجه بيشتري را طلب مي كند. مطلبي كه در پي مي آيد، در همين مورد و مربوط به دفتر كار جديد كمپاني ويترا در پاريس، به عنوان نمونه است كه در شماره اخير نشريه معمار درج شده است.
رونان برولس و اروان برادر بيست و پنج ساله اش در حال حاضر يكي از مطرح ترين طراحها در پاريس هستند. همكاري اين دو از سال ۱۹۹۹ آغاز شد، زماني كه برادر جوانتر از دانشگاه هنر فارغ التحصيل شد و به دفتر تازه تأسيس رونان برولس پيوست، آن دو در مصاحبه اي كه در اكتبر سال ۲۰۰۱ انجام شد، در مورد كار خود چنين توضيح دادند:
«ما از آن دست هنرمنداني نيستيم كه طرحي را بكشيم و به كارفرما بگوييم برو آن را بساز. ما با تمام ابزار و امكانات و افرادي كه در توليد محصول نهايي سهيم هستند گفت وگو و رابطه برقرار مي كنيم و در طول مراحل ساخت نكات تازه اي در مورد پروژه مي آموزيم كه تغييرات بسياري را هم در ايده اوليه ايجاد مي كنند و روي آن اثر مي گذارند. خريداران طرحهاي ما بسته به نوع مصرف خود مي توانند تصميم بگيرند كه چطور از آن وسيله استفاده كنند. ما پاريس را براي كار دوست داريم چون با وجود بزرگ بودن شهر مي توانيم ارتباطهاي شخصي خوبي برقرار كنيم و شهر كوچك خودمان را در پاريس بسازيم.»
تجربه جديد اين دو برادر در دفتر كار ويترا تصورات سنتي را از چگونگي يك محيط كاري محو و كمرنگ مي كند. تجربه اي كه با در نظر گرفتن فرهنگ، انسان شناسي و تأثيرات تكنولوژي امروز به همه اين امكان را مي دهد كه با روشي كاملاً متفاوت از آنچه به طور سنتي معرف دفتر كار است، با هم و در كنار هم كار كنند.
براي رسيدن به اين تحول در طراحي محيط هاي كار دو طراح جوان و متعهد از طرف Vitra rolf Felbaum مأمور طراحي شدند؛ طراحاني كه در عصر اينترنت بزرگ شده اند و به صنعت تحميلي مبلمان اداري بي علاقه و بي توجهند.
ويترا براي مدت زماني طولاني آنها را به عمق مسائل و مشكلات يك محيط كاري وارد كرد. براي توليد محصولي بديع در زمينه اي كه موضوعاً و نوعاً از نوآوري گريزان است، اين تنها شيوه ممكن بود.
زمان محدودي براي پروژه در نظر گرفته شد تا از طولاني كردن مدت طراحي اجتناب شود. ويترا روي هيچ ايده اي پافشاري نمي كرد و نتيجه اين تلاش گامي به جلو بود.
كمپاني ويترا در مرز جداكننده سوئيس، آلمان و فرانسه مستقر است. اين موقعيت جغرافيايي خاص موجب شده زواياي ديد گوناگون به وضوح در پيشرفت و توسعه پروژه نقش پيدا كنند و به آن شخصيت خاصي بدهند. ايده هاي نو در ابتدا با مقاومت روبه رو مي شوند. اين پروسه در توليد يك طرح موجب اصطكاك ميان نظرها مي شود و در نهايت گزينه هاي مختلف را اصلاح مي كند. ايده هاي جديد ناگزير از تطابق و كنار آمدن با قوانين توليد، كنترل قيمت، ارگونومي، بازاريابي و استانداردها هستند.
كمپاني ويترا از اواخر دهه پنجاه تعريف مجدد فضاهاي كار را در نظر داشت. زماني كه اجازه كار در اروپا را براي دفتر فعاليت جرج نلسون گرفت اولين اقدام را براي خلق فضايي جديد انجام داد. فضايي كه در آن انتزاع به واقعيت تغيير شكل يافت.
بعدها با كمك ماريو بليني موضوع خودماني كردن فضاي كار را مد نظر قرار داد. آنتونيو چريو، آلبرتو مدا و جاسپر موريسون همگي در جهت تحول ساختار يكپارچه دفاتر كار و فضاي غيرقابل انعطاف آن همكاري كردند. نتايج اين تلاش در اوايل دهه نود طراحي دفتر سيتيزن بود. جايي كه در آن اتوره سوتساس، ميشل دولوچي و آندره برانزي اصلاحاتي اساسي را در دفاتر كار مطرح كردند و كاركنان را از استبداد محيط دفاتر رها ساختند.
ويترا متقاعد شده بود كه زمان تغيير دفاتر كار از توده اي مبلمان اداري به يك فضاي خود سازمان يافته فرا رسيده است. شيوه اي كه در آن مي بايست حركتها پيش بيني نشده و پويايي برخوردهاي عادي و روابط غيررسمي سازماندهي شوند. محيط جديد كار مي بايست قالب يك شبكه ارتباطي باشد، جايي كه در آن هر آنچه بر سر راه قرار گيرد (مثلاً ديوار) مانعي به شمار مي رود، جايي كه در آن در عين حال ويژگي هاي شخصي و حريم خصوصي افراد اهميت خاصي دارد.
با استفاده از منطق شبكه و ارتباطات كاري افراد از سلسله مراتب صرف نظر مي شود. بدين ترتيب پستهاي مهم، ديگر در مركزيت سازماندهي فضا قرار نمي گيرند و ارتباط ميان كاركنان هم فعاليتي خاص تلقي نمي شود كه فقط در فضايي مشخص مثلاً اتاق كنفرانس مي تواند تحقق يابد.
ايده برادران برولس كل فضاي كار را به يك سالن بزرگ ملاقات تغيير مي دهد و در عين حال اين امكان را ايجاد مي كند كه افراد مستقل كار كنند و خود را جدا سازند. قدرت تطابق سريع محيط كار يكي از خصوصيات مهم اين فضا (و از معدود خصوصيات قطعي آن) با هر تغييري در فعاليتها و پيش بيني هاي احتمالي است.
بنابراين، در اين مفهوم جديد به نياز مداوم انعطاف پذيري پاسخ داده مي شود. به اعتقاد اين طراحان فضا بايد بدون نياز به متخصص قابليت تغيير شكل داشته باشد. يعني هر فرد خود بتواند محدوده شخصي كارش را به آساني سازماندهي كند.
در دفاتر معمول كه به شيوه سنتي سازماندهي فضايي مي شوند تصور استخدام افرادي بيش از ميزهاي كاري غيرممكن است. چرا كه فضاي متعلق به هر فرد از قبل تعيين شده و سيستم كاملاً بسته است.
برادران برولس پيچيدگي ايده هايشان را از طريق تغيير مفاهيم پذيرفته شده قديمي در محصول نهايي خود بيان كردند. آنها خود را از مبلمان كار، اتاق كنفرانس و ميز كامپيوتر و غيره رها ساختند و به نوعي از مبلمان و فضا مانند اتاق نشيمن، كابين تلفن، آشپزخانه، اتاقك و باغچه فكر كردند. اين تداخل در دسته بندي فضاها به طراح امكان داده است مبلمان و معماري خود را براي رسيدن به يك سازماندهي فضايي و برنامه اي كه در آن امكان رشد و تغيير و تحول پيش بيني شده است، به كار گيرند و نظر خود را به زبان اشياء بيان كنند. آنها با كار خود نظرها را از واقعيت سنتي فضاي كار (ثابت، اختصاصي و شخصي) به يك سازماندهي شبكه اي معطوف كرده اند كه در آن يك ميز كار بزرگ مفهومي تازه مي يابد. اين ميز مي تواند در جلسات بزرگ مورد استفاده باشد و بلافاصله بعد از آن به فضاهاي كار مشخص براي افراد تغيير شكل يابد.
برادران برولس خود در اين زمينه مي گويند: اين مفهوم جديد مانند كلاژ عناصر مختلف امكان ساخت طرحهاي گوناگون را بسته به نيازهاي شخصي افراد به ما مي دهد و اگر چه شبكه ارتباطات مفهوم بنيادي اين انديشه جديد است ولي احترام به محدوده هاي خصوصي، تمركز و آرامش نيز مورد توجه خاص بوده است.