سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۳۰ - April . 22, 2003
وَ إِيَّاكَ وَ التَّغَايُرَ فِي غَيْرِ مَوْضِعِ غَيْرَهٍ فَإِنَّ ذَلِكَ يَدْعُو الْصَّحِيحَهَ إِلي السَّقَمِ وَ الْبَرِيئَهَ إِلَي الرَّيْب.ِ
و بپرهيز از رشك نابجا كه درستكار را به نادرستي كشاند
و پاكدامن را به بدگماني.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
تا همه صومعه داران پي كاري گيرند
نقد ها را بود آيا كه عياري گيرند
بگذارند وخم طره ياري گيرند
مصلحت ديد من آن است كه ياران همه كار
آلبوم  ترانه هاي ۱۸ خواننده سرشناس، به قربانيان خردسال جنگ عراق اختصاص يافت
ترانه اميد براي بچه هاي جنگ
مؤسسه «بچه هاي جنگ»: ترانه هاي اين آلبوم وعده اميد است
و اميد چيزي است كه كودكان عراقي از آن بي بهره اند
۱۸ هنرمند سرشناس در بريتانيا ديروز براي كمك به كودكان آسيب ديده از جنگ عراق، يك آلبوم موسيقي منتشر كردند كه تمام منافع آن صرف اين كودكان خواهد شد.
011115.jpg

به گزارش بي.بي.سي، اين آلبوم كه اميد نام دارد، به پيشنهاد يك مؤسسه خيريه بين المللي توسعه و امداد موسوم به «بچه هاي جنگ» تهيه شده است و در آن خوانندگاني چون پل مك كارتني، جرج مايكل، تراويس، ديويد بووي و كت استيونس هنرنمايي كرده اند.
ترانه هاي اين آلبوم اختصاصا براي اين منظور ساخته و بدون دريافت دستمزد اجرا شده است و يك شركت بريتانيايي در لندن مسئوليت تهيه و پخش آن را بدون برداشتن سود به عهده دارد.
موسسه «بچه هاي جنگ» پيشتر كار خود را در عراق براي برآورد نيازهاي موجود و بازگشايي يك پرورشگاه غارت شده در ناصريه آغاز كرده است.
به گفته اين موسسه در حال حاضر حدود دو ميليون كودك عراقي از سوءتغذيه شديد رنج مي برند و همين حدود نيز به لحاظ روحي وحشتزده، مضطرب و افسرده هستند.
011110.jpg

موسسه مذكور در سال ۱۹۹۵ نيز آلبومي به نام كمك با مشاركت بيست خواننده و گروه موسيقي ارائه كرد كه از طريق آن يك ميليون و ۲۵۰ هزار پوند براي كمك به كودكان آسيب ديده از جنگ بوسني فراهم آمد.
مؤسسه «بچه هاي جنگ» در حال حاضر در آفريقا، فيلي پين و سرزمين هاي اشغالي فلسطين نيز فعاليت مي كند.
پل مك كارتني، خواننده سرشناس و عضو سابق گروه بيتل ها براي آلبوم اميد ترانه اي به نام آسمان پارچه اي خوانده است. او گفت: گذشته از اينكه جنگ عراق جنگ مشروعي بود يا نه، بچه ها هميشه قربانيان بي گناه جنگ هستند و من خوشحالم كه مي توانم از اين طريق، كمك ناچيزي به آنها بكنم.
او اظهار اميدواري كرد كه اين پروژه بتواند بخشي از رنج ها و آلام قربانيان خردسال جنگ را تسكين دهد.
011105.jpg

مؤسسه بچه هاي جنگ از تمام موافقان و مخالفان جنگ خواسته است به اين پروژه كمك كنند: هر عقيده اي درباره وجاهت و مشروعيت اين جنگ داشته باشيم، آسيب هاي وارد آمده به كودكان را نمي توانيم ناديده بگيريم. آلبوم اميد يك آلبوم سياسي نيست زيرا تعهد در برابر كودكان از سياست مهم تر است. ترانه هاي اين آلبوم وعده اميد است و اميد چيزي است كه كودكان عراقي به كلي از آن بي  بهره اند.
پل مك كارتني و همسرش از مخالفان سرسخت استفاده از مين هاي ضدنفر و بمب هاي خوشه اي هستند. مك كارتني ديروز در يك مصاحبه راديويي خواستار منع استفاده از اين بمب ها شد و گفت: آنچه بعد از پايان جنگ رخ مي دهد اين است كه غيرنظاميان و به ويژه زنان و كودكان قرباني باقي مانده چنين سلاح هايي مي شوند.
او درباره جنگ آمريكا و متحدانش عليه عراق گفت: «تصور مي كنم تمام اعضاي سازمان ملل موافق بودند كه عراق بايد خلع سلاح شود، اما بر سر روش اجراي اين كار توافقي نداشتند. درباره اينكه آيا ورود نيروهاي ائتلاف به عراق درست بود يا نه، تاريخ قضاوت خواهد كرد. من شخصاً عقيده دارم براي رفع مشكلات راه هاي بهتري وجود دارد و انسان ها نبايد با يكديگر بجنگند.»
جرج مايكل، خواننده سرشناس ديگري كه در تهيه آلبوم «اميد» مشاركت كرده است نيز از مخالفان سرسخت جنگ بود و پيش از آغاز آن و در جريان جنگ بارها مخالفت خود را اعلام كرد. او از جمله ويدئو كليپي در انتقاد از دولتمردان جنگ طلب ساخت و منتشر كرد.

زير پوست شهر و نيمه پنهان در جشنواره هاي جهاني
011125.jpg
فيلم «زير پوست شهر» در پنجمين جشنواره بين المللي فيلم «زنان» سئول به نمايش درآمد.
روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي اعلام كرد، فيلم «زير پوست شهر» ساخته رخشان بني اعتماد و برنده جوايز ارزشمندي از جمله جايزه ويژه هيأت داوران جشنواره فيلم مسكو (روسيه)، جايزه تماشاگران جشنواره فيلم زنان در سينما (سياتل- آمريكا) و جايزه نتپك جشنواره فيلم كارلووي واري (جمهوري چك) از سوي بنياد سينمايي فارابي شركت داشت.
در دوره پيشين اين جشنواره نيز فيلم هاي «افسانه آه»، «دو زن» و «نيمه پنهان» ساخته تهمينه ميلاني از سوي بنياد سينمايي فارابي حضور يافته بودند.
پنجمين جشنواره بين المللي فيلم «زنان» از ۲۲ تا ۲۹ فروردين ماه سال جاري در شهر سئول كشور كره جنوبي برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي دو فيلم «زير پوست شهر» ساخته رخشان بني اعتماد و «نيمه پنهان» ساخته تهمينه ميلاني پس از حضورهاي موفق در جشنواره هاي معتبر بين المللي و كسب جوايز ارزشمندي براي سينماي ايران از سوي بنياد سينمايي فارابي در «مركز فرهنگ معاصر بارسلون» در روز ۲۳ فروردين ماه سال جاري در كشور اسپانيا به نمايش درآمدند.

پرده پاره هيچكاك در حوزه هنري
011120.jpg
در ادامه مرور فيلم هاي «آلفرد هيچكاك» در برنامه نمايش ويژه سالن كوچك حوزه هنري فيلم سينمايي «پرده پاره» ساخته «آلفرد هيچكاك» و نوشته «براين مور» با بازي «پل نيومن و جولي اندروز» از روز شنبه ۶ تا چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ماه به نمايش درمي آيد.
به گزارش ستاد خبري حوزه هنري: اين فيلم كه محصول سال ۱۹۶۶ مي باشد در سانس هاي ۱۶ و ۱۹ روزهاي يادشده در سالن كوچك شماره ۲ حوزه هنري به نمايش درخواهد آمد.

محمدرضا اعلامي:
سينماي مستقل به سختي نفس مي كشد
«محمدرضا اعلامي» كارگردان  سينما، سياست هاي  حمايتي  درصنعت  فيلمسازي  جهان را مبتني  بر تقويت  سينماي  مستقل  خواند و گفت : در ايران  از سينماي  مستقل حمايت  نمي شود.
وي  ديروز  در گفت  وگو با  ايرنا،افزود: مشكلات  وناملايمات ، قدرت  تنفس  را از سينماي  مستقل  سلب  كرده  و اين  سينما در حال حاضر به  سختي  نفس  مي كشد.
اعلامي گفت : برخورد دوگانه  دراختصاص  حمايت هاي  يارانه اي  به  فيلمسازان و اعمال  رفتارهاي  تبعيض آميز در حوزه  توليد فيلم  به  هيچ  عنوان  قابل  توجيه نيست .
كارگردان  فيلمهاي «افعي» و «نقطه  ضعف» گفت : دسته  بندي  فيلمسازان  در صنعت سينماي  ايران  به  «خودي» و «غيرخودي» بايد برچيده  شود و حمايت ها در عرصه توليد و نمايش  عادلانه  باشد.
اعلامي كه  قراراست  فيلم  «راز» را بسازد، افزود: به  دليل  پرداخت  نشدن وام ، اين  طرح  سينمايي  در مرحله  توليد بلاتكليف  مانده  است .
«راز» داستاني  معماگونه  است  كه  به  مسائل  و مشكلات  جامعه  در قالب  طنزي تلخ  مي پردازد.

يك موسيقي دان:
وضع موسيقي كشور مناسب نيست
يك موسيقي دان سرشناس ارمني در اصفهان گفت: موسيقي ايران در بخش هاي اجرايي و آموزش در وضعيت مناسبي به سر نمي برد.
خسرو بيت سركيس ديروز در گفت وگو با ايرنا، عدم معرفي صحيح بخش موسيقي، نبود حمايت هاي مادي و معنوي از هنرمندان و حضور نيروهاي غيرمتخصص را از جمله دلايل وضعيت موسيقي در كشور برشمرد.
وي افزود: چون موسيقي براي مردم به طور كامل و متنوع معرفي نشده، آنان در مقاطع مختلف با رويكردي يكجانبه به سوي موسيقي ترويجي گرايش يافتند.
سركيس، موسيقي سنتي را داراي مخاذن غني دانست، ولي تصريح كرد: موسيقي سنتي ايران به علت نبود ابداع و حركت هاي خلاقانه با ركود محسوسي مواجه شده است.
وي، حضور مربيان كم تجربه در عرصه آموزش موسيقي سنتي را بحران فراروي اين موسيقي توصيف كرد. اين موسيقي دان به عملكرد نامطلوب صدا و سيما در پخش موسيقي سنتي اشاره كرد و گفت: پخش موسيقي سنتي از صدا و سيما به گونه اي خاص، جوانان را از اين هنر اصيل دور كرده است. سركيس گفت: در عصر كنوني موسيقي پاپ نيز صدا و سيما را تحت سيطره خود قرار داده و ساير بخش هاي موسيقي در اين رسانه در انزوا قرار گرفته اند.
وي حضور گروه هاي آماتور موسيقي در اجراهاي موسيقي را از ديگر عوامل افت كيفي موسيقي دانست و خاطرنشان كرد: به علت حضور گروه هاي آماتور و ارائه كارهاي كم ارزش، سليقه هاي مردم روز به روز افت كرده و موسيقي را از حركت تعالي بخش بازداشته است. وي توضيح داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با تسهيل در صدور مجوز آموزشگاه موسيقي به غيراهلش، ضربه اي به موسيقي سنتي وارد ساخته است.
اين موسيقي دان با انتقاد از نحوه صدور مجوز كنسرت موسيقي از سوي نهادهاي دولتي گفت: براي برگزاري يك كنسرت بايد از چندين نهاد مجوز اخذ و حتي مبلغي نيز به حساب شهرداري واريز كرد.

مهوش شيخ الاسلامي:
براي جشنواره ها فيلم نمي سازم
مهوش شيخ الاسلامي از فيلمسازان مستند كشورمان با فيلم «پير حرا» در بخش مسابقه و فيلم «پرشنگ» در بخش تمدن بزرگ ايران (كردستان) دومين جشنواره فيلم مستند «يادگار» حضور دارد.
او در گفت وگو با خبرنگار ستاد خبري اين جشنواره درباره اين حضور گفت: «من براي جشنواره فيلم نمي سازم ولي وقتي با همكاري مكان هاي بخصوصي فيلم مي سازم، آن ها فكر مي كنند فيلم ساخته شده توسط من به درد جشنواره مي خورد و آن را در رقابت ها شركت مي دهند.»
او با اشاره به علاقه شخصي خود به ميراث فرهنگي خاطرنشان ساخت: «به موضوعاتي كه در ارتباط با ميراث فرهنگي است علاقه دارم. از اين رو در فيلم هايم به سراغ موضوعاتي از اين دست مي روم.»
شيخ الاسلامي با تأكيد بر تأثيرات مثبت جشنواره گفت: «من جشنواره ها را بخصوص جشنواره «يادگار» را بسيار دوست دارم. چرا كه خيلي خاص است و در مجموع جشنواره اي است راجع به ايران. در اين جشنواره مي توان فيلم هايي را راجع به يك موضوع مشترك به صورت متمركز ديد، همچنين مي توان با كارگردانان اين فيلم ها آشنا شد كه همه اين ها نكات مثبتي براي يك جشنواره است.»
اين فيلمساز مستند لزوم برگزاري جشنواره هاي تخصصي را چنين عنوان كرد «برخي فيلم ها جايي براي عرضه و نمايش ندارند. جشنواره هاي تخصصي مكاني است براي عرضه اين گونه فيلم ها، ديگر اين كه ما مي فهميم چه تعداد فيلمساز به اين موضوع خاص توجه نشان داده اند و روي آن كار كرده اند.»
وي افزود: «ناگفته نماند در تمام دنيا هم جشنواره هاي تخصصي برگزار مي شود عمده ويژگي آن ها اين است كه فيلم هاي متعدد با يك موضوع مشترك بررسي و ديده مي شوند، در چنين شرايطي قضاوت نسبت به زماني كه فيلم هايي با موضوعات پراكنده مورد بررسي قرار مي گيرند آسان تر خواهد بود».

كمال تبريزي داور جشنواره فيلم مستند يادگار
هيأت داوران دومين جشنواره فيلم هاي مستند ميراث فرهنگي تمدن ايران «يادگار» معرفي شدند. به گزارش ستاد خبري دومين جشنواره «يادگار»، كمال تبريزي، اكبر عالمي، ابراهيم مختاري، فرامرز طالبي و خانم مهناز مظاهري هيأت داوري دومين جشنواره «يادگار» را تشكيل مي دهند.
داوران جشنواره ۴۹ فيلم بخش مسابقه را به داوري خواهند نشست و به آثار برگزيده جوايزي همراه با لوح افتخار و تنديس آينه برنزي جشنواره را اهدا خواهند كرد.
دومين جشنواره فيلم هاي مستند ميراث فرهنگي تمدن ايران «يادگار» از ۲۸ ارديبهشت تا ۴ خرداد ماه در تهران و دو شهر ديگر كشورمان برگزار خواهد شد.

برگزاري دومين جشنواره كتاب اولي ها
خانه داستان در نظر دارد دومين جشنواره كتاب اولي ها را برگزار كند. در اين جشنواره تنها كتاب هايي شركت داده مي شود كه نخستين اثر نويسنده بوده و در سال ۱۳۸۱ براي اولين بار منتشر شده باشد. نويسندگان و ناشران مي توانند آثار واجد شرايط خود را به نشاني تهران، خيابان ولي عصر، بالاتر از پارك ساعي، روبروي بيمارستان مهرگان، كوچه شروان، پلاك ۱۶ كد پستي ۱۴۳۴۸ ارسال كنند. همچنين ترم بهاره دوره هاي آموزشي خانه داستان از اواسط ارديبهشت ماه برگزار خواهد شد. در اين دوره كلاس هايي با موضوع فلسفه و ادبيات، نقد ادبي، كارگاه داستان و... تشكيل خواهد شد. علاقمندان به ثبت نام مي توانند با آدرس يادشده و يا تلفن ۸۷۹۴۹۶۹ تماس بگيرند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

داستانك
خاطره
با اينكه سني از او گذشته بود هميشه خانه اش از تميزي برق مي زد. خانه قشنگي داشت پر از اشياي تزييني مختلف كه در نگاه اول بيننده را محو خود مي كرد. چند تايي از دوستانش چند بار به او گفته بودند: خسته نمي شي از تميز كردن اين همه خرت و پرت. و او خنديده بود. اينها خرت و پرت نبودند همه زندگي و خاطرات او بودند. فيل كوچكي از عاج كه با شوهرش در يك روز سرد زمستاني، در سالهاي دور، خريده بودند. بشقاب نقره اي را مادرش از زيارت برايش سوغات آورده بود. كشتي كوچك توي شيشه را شوهرش از مأموريت برايش به ارمغان آورده بود. گلدان سنگي كوچك را در سفر مشهد با هم از بازار رضا خريده بودند. به اضافه خيلي چيزهاي ديگر، قاب عكس هاي فاميلي و خانوادگي، عكسهاي رنگي و سياه و سفيد از گذشته دور، خيلي دور چه زيبا بود ورق زدن آلبوم خاطراتش حالا كه تنها مانده بود. بايد فردا دوباره همه را تميز كند و برق بيندازد.
مرجان كاشانيان

گشتي در دنياي خبرها
جشن تولد نخست وزير
لندن: توني بلر نخست وزير انگليس پنجاهمين سالگرد تولدش را در يك باشگاه كارگري جشن خواهد گرفت. در اين باشگاه ۲۵۰ كارگر حضور خواهند يافت و توني بلر به همراه يك گروه موسيقي براي آنان گيتار خواهد نواخت.
پيش از اين قرار بود مراسم جشن تولد بلر در يك هتل و با صرف هزينه اي معادل ۱۰ هزار پوند برگزار شود.
۴۰۰ ميليون دلار پول زير خاك
بغداد: ديروز سربازان آمريكايي در شهر بغداد به دنبال يك اره براي بريدن درختان اطراف يكي از كاخ هاي صدام بودند كه ناگهان با انباري از پول زير خاك مواجه شدند.
به گزارش منابع مطلع، پول هاي مخفي شده زير درختان در حدود ۴۰۰ ميليون دلار است كه كل مبلغ در قالب اسكناس هاي ۱۰۰ دلاري است.
ظاهراً قرار بوده است صدام و همدستانش اين پول را به عنوان رشوه  براي فرار از عراق بپردازند.
سرافكندگي در فروشگاه
كويت: هفته گذشته، جورج بوش رئيس جمهور آمريكا اعلام كرد، ۷۹ ميليارد دلار بودجه براي تأمين هزينه هاي جنگ عليه عراق در نظر گرفته شده است با اين حال يكي از لشكرهاي ارتش آمريكا در كويت توان پرداخت ۱۵۰۰ دلار را نداشت.
ديروز گروهي از سربازان اين لشكر براي تهيه خوراك مورد نياز سربازان به يك فروشگاه مواد غذايي در كويت مراجعه كردند تا ۱۵۰۰ دلار جنس خريداري كنند.
اما در مقابل صندوق اين فروشگاه مشخص شد، كارت اعتباري اي كه متعلق به ارتش بود فاقد اعتبار است به همين دليل صاحب فروشگاه از فروش مواد خوراكي به سربازان خودداري كرد و آنها، با سرافكندگي فروشگاه را ترك كردند.
مسابقه اي با جايزه صدام
لندن: يكي از روزنامه هاي سراسري كشور انگليس كه بيش از سه ميليون نسخه در روز تيراژ دارد اخيراً مسابقه اي راه اندازي كرده كه جايزه برنده اين مسابقه تكه اي از مجسمه صدام حسين است.
اين مجسمه پس از تصرف بغداد توسط نيروهاي ارتش آمريكادر اين شهر سرنگون شد.
قرار است نام افرادي كه به اين پرسش پاسخ صحيح بدهند در داخل يك كلاه ريخته شود و جايزه به فردي تعلق گيرد كه به عنوان اولين نفر نامش از درون كلاه بيرون آورده شود.
رستورانهاي خالي
نيويورك: معمولاً رستورانهاي چيني شهر نيويورك در هنگام ناهار و شام مملو از جمعيت است اما از زمان پيدايش ويروس بيماري سارس اين رستورانها خالي از مشتري شده است.
بسياري از مردم نيويورك معتقدند اگر وارد محله چيني هاي اين شهر شوند فوراً به ويروس سارس مبتلا خواهند شد.
به گفته منابع مطلع، كسب و كار در محله چيني هاي نيويورك پس از بروز ويروس سارس، حداقل ۲۵ درصد كاهش يافته است.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۳ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۵۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۲۲ دقيقه

گل و گياه
پيچ آبجويي
011100.jpg
نام علمي: Lonicera fragrantissima
خانواده: CAPRIFOLICEAE
اين درختچه در مناطقي كه زمستان ملايم دارند هميشه نيمه سبز است، داراي گل هاي كرم رنگ و بسيار معطر در اواخر زمستان و ميوه هاي قرمزرنگ در بهار مي باشد. حداكثر بلندي آن به ۲ متر و گستردگي آن به ۴ متر مي رسد.
نيازها:مكان آفتابي يا نيمه آفتاب، در تمام خاكهايي كه داراي زهكشي خوب باشند مي رويد. حداقل دماي قابل تحمل آن در زمستان ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز يا بهار و به وسيله قلمه چوب سخت در آخر پاييز.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهر
شهري
علمي فرهنگي
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |