سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۳۰ - April . 22, 2003
گردهمايي باستان شناسان جوان در دانشگاه تهران
011085.jpg
گروه علمي فرهنگي: دومين همايش باستان شناسان جوان ايران هشتم و نهم ارديبهشت ماه در تالار فردوسي دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران برگزار مي شود.
شهرام زارع دبير اين همايش تعداد مقالات رسيده را ۱۳۰ عنوان ذكر كرد و افزود: از اين بين بيش از ۲۳ عنوان مقاله انتخاب شده است.
دومين همايش باستان شناسان جوان ايران با همكاري سازمان ميراث فرهنگي كشور، جهاد دانشگاه دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران و مؤسسه باستان شناسي دانشگاه تهران در تالار فردوسي برگزار مي شود و شركت در آن از ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر براي عموم آزاد است.
نخستين همايش باستان شناسان جوان با طرح مباحث صنفي اين قشر از جامعه، مهرماه ۷۹ در موزه ملي ايران برگزار شد.

از سوي وزارت  آموزش و پرورش:
شرايط و چگونگي بازنشستگي فرهنگيان در سال ۸۲ اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: شرايط، ضوابط و چگونگي بازنشستگي فرهنگيان در سال ۸۲ اعلام شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، كاركنان كادر آموزشي كه مجموع سابقه خدمت آنان تا پايان مهرماه سال ۸۲ به سي سال تمام مي رسد، و در دوره ابتدايي كليه افراد با سابقه خدمت ۳۰ سال و يا بيشتر بازنشسته مي شوند.
همچنين در دوره راهنمايي حداكثر ۵ درصد كادر آموزشي مشمول در استانهاي اردبيل، خوزستان، زنجان، كرمان، كرمانشاه، چهارمحال و بختياري، سيستان و بلوچستان، لرستان، بوشهر، ايلام، كردستان، هرمزگان، كهگيلويه و بويراحمد و قزوين در رشته جنسيتي كه كمبود وجود دارد، مي توانند از بازنشستگي معاف شوند و و در ساير استانها تمام مشمولين اين دوره بازنشسته خواهند شد.
اين گزارش مي افزايد: در دوره متوسطه و پيش دانشگاهي، چنانچه حداقل ۶۵ درصد نيروي آموزشي مرد و ۸۵ درصد نيروي آموزشي زن مورد نياز با مدرك تحصيلي ليسانس و بالاتر (براي شاخه كاردانش و فني حرفه اي فوق ديپلم و بالاتر) در رشته موردنظر در منطقه اي قابل تأمين نباشد، كادر آموزشي با سابقه خدمت ۳۰ سال و بيشتر تا حد دستيابي به حداقل هاي مذكور از بازنشستگي معاف مي گردند و نيروهاي مازاد بر درصدهاي مذكور بازنشسته مي شوند.
ابلاغ سال تحصيلي ۸۳-۸۲ آن دسته از معلمان كه موعد بازنشستگي آنان در مهرماه ۸۲ واقع است براي دوران قبل از بازنشستگي (مهرماه) مي بايست به نحوي صادر شود كه عنوان تدريس نداشته باشد و منجر به جابجايي معلم بعد از شروع سال تحصيلي نگردد، چگونگي اين امر در شيوه نامه صدور ابلاغ معين خواهد شد.
چنانچه در دوره متوسطه و پيش دانشگاهي، مناطقي با تورم نيروي آموزشي مواجه بوده و مناطق ديگري دچار كمبود باشند، سازمان هاي آموزش و پرورش مي توانند در صورت تمايل درخواست مستخدم نسبت به اعزام نيروهاي با سابقه ۳۰ سال و بيشتر و مشمول بازنشستگي بر اساس نياز دوره رشته و جنس از مناطق برخوردار استان به مناطق نيازمند همان استان راساً اقدام و آنها را از بازنشستگي معاف نمايند.
بازنشستگي متقاضيان با داشتن حداقل ۲۵ سال سابقه خدمت و ۵۰ سال سن براي كاركنان مرد و حداقل ۲۰ سال سابقه خدمت بدون شرط سني براي كاركنان زن، به شرط عدم نياز به وجود آنان و تورم در رشته، جنس مربوط مجاز بوده و اين قبيل افراد حسب سنوات خدمت واقعي از حقوق بازنشستگي استفاده خواهند كرد . موافقت بازنشستگي اين قبيل كاركنان در صورتي ميسر است كه انجام آن منجر به به كارگيري حق التدريس، پاره وقت نشود.

تأكيد وزير آموزش و پرورش بر توسعه فضاهاي فرهنگي
گروه علمي فرهنگي: اتحاديه انجمن هاي اسلامي در راستاي فعاليت هاي سياسي، اجتماعي، هنري دانش آموزان تلاش كند تا آينده سازان مفيدتري را براي آينده كشور تربيت كند.
بنابراين گزارش، مرتضي حاجي وزير آموزش و پرورش در مراسم معارفه حجت الاسلام آقايي دبيركل اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان و توديع خوراكيان دبيركل سابق اين انجمن درباشگاه فرهنگيان گفت: انجمن اسلامي در آموزش و پرورش داراي اهميت بسزايي است، زيرا براي ترويج فرهنگ اسلامي و كادرسازي براي آينده نظام اسلامي تلاش مي كند تا نيروهاي مومن، كارا، متخصص و توانا در عين حال برخوردار از روحيه بالاي معنوي پرورش دهد تا در آينده كشور بتوان بر آنها تكيه كرد.

مجامع بين المللي به غارت و تخريب ميراث مكتوب عراق توجه كنند
گروه علمي فرهنگي: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از مجامع بين المللي همچون سازمان كنفرانس اسلامي و يونسكو خواست تا به موضوع سوزاندن و غارت ميراث مكتوب بشري در عراق توجه كنند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: از بين بردن كتابخانه و مركز اسناد بغداد كه ميراث كهن اسلامي به شمار مي رود به معناي نفي هويت مردمي است كه قرنها با كتاب و علم و دانش زيسته اند.
نمي توان پذيرفت كه اينها نادانسته نسبت به تخريب آثار فرهنگي اقدام كرده اند. شايد اينكه اسناد و آثاري، پيشينه تاريخي ملتها را نشان مي دهد براي قدرتهاي بزرگ ايجاد مزاحمت مي كند و آنان ترجيح مي دهند ملت عراق دچار نسيان و فراموشي نسبت به گذشته خود شود. وي افزود: تخريب در سكوت كتابهاي خطي و آثار مكتوب منحصر به فرد در عراق موضوعي نيست كه بتوان براحتي از كنار آن گذشت .

برگزاري آزمون ورودي دوره دكتراي دانشگاه تهران
گروه علمي فرهنگي: آزمون ورودي دوره دكتراي دانشگاه تهران از اول ارديبهشت شروع شد.
بنابراين گزارش آزمون ورودي دكتراي سال ۱۳۸۲ رشته هاي مختلف دانشكده ادبيات و علوم انساني از اول تا چهاردهم ارديبهشت در دانشگاه تهران برگزار مي شود.

دعاي «زمين پاك» در مدارس تهران
گروه علمي فرهنگي: همزمان با دوم ارديبهشت ماه، روز زمين پاك دانش آموزان تهراني دعاي «زمين پاك» را در مدارس اين شهر قرائت مي كنند.
بنابراين گزارش، سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، اين مراسم را در مدارس مقاطع تحصيلي ابتدايي، راهنمايي و متوسطه شهر تهران برگزار مي كند.
در اين روز به شكرانه حفظ پاكيزگي زمين و جلوگيري از تخريب آن دانش آموزان راهنمايي و دبيرستان بر لزوم بقاي آن تأكيد مي كنند.

در پي اعتراض هاي مكرر در خصوص تهديدشدن حريم منظر نقش جهان اصفهان
ارتفاع ساختمان جهان نما تعديل مي شود
011035.jpg
گروه علمي فرهنگي: پلان و نقشه هاي ساختمان جهان نما اصفهان كه ساخت آن مورد اعتراض ميراث فرهنگي اصفهان، سازمان ميراث فرهنگي كل كشور و يونسكو قرار گرفته بود، از طرف شهرداري استان اصفهان به سازمان ميراث فرهنگي كل كشور تحويل داده شد.
ساختمان جهان نما اصفهان كه در حريم ميدان نقش جهان ساخته شده بنايي است كه ساخت آن، حريم منظر ميدان نقش جهان را تهديد مي كند و با پيگيري هاي مسئولين و رسانه ها ادامه ساخت اين بنا متوقف شده است.
به گفته مهندس سيف الله امينيان مدير ميراث فرهنگي اصفهان، نسخه اي از اين نقشه ها پنج شنبه گذشته به دفتر وي فرستاده شد و در حال حاضر اين نقشه ها در حال بررسي دقيق كارشناسي براي تعديل بنا است.
وي درخصوص روند پيگيري براي تعديل اين بنا گفت: مرداد ماه ۸۱ هياتي از يونسكو وارد ايران شد و سه روز در اصفهان اقامت كرد.
طي جلساتي كه اين هيات با شوراي شهر، شهرداري و استاندار قبلي اصفهان برگزار كرد، درخواست تعديل بنا را مطرح كرد و حتي براي اين امر اعلام آمادگي كرد. اما متاسفانه شهرداري اصفهان اين موضوع را نپذيرفت و اين وضعيت تا بدانجا پيش رفت كه يونسكو طي نامه  اي اعلام كرد در صورت تعديل نشدن ساختمان جهان نما، ميدان نقش جهان و دولتخانه صفوي از فهرست آثار جهاني حذف خواهد كرد.
در پي اين مساله جلسه اي ۲۸ دي ماه ۸۱ با حضور سيد محمد بهشتي رئيس سازمان ميراث فرهنگي كشور، استاندار جديد سيد محمود حسيني، معاونين استانداري، محمدحسن محب علي معاون حفظ و احياء ،حسين رايتي مقدم مديركل حفظ و احياء ابنيه تاريخي، شهردار اصفهان، اعضاء شوراي شهر و مدير ميراث اصفهان برگزار شد.
در اين جلسه با توجه به تهديدات يونسكو تصميم گرفته شد كه در نخستين گام، نقشه هاي ساختمان جهان نما از طرف شهرداري به ميراث فرهنگي تحويل داده شود.
مدير ميراث فرهنگي استان اصفهان در خصوص نقشه هاي جهان نما عنوان كرد: اين ساختمان حجم زيادي دارد. تراكم بيش از حد و ارتفاع زياد آن نيز منظر مجموعه ميدان امام و دولتخانه صفوي را تهديد مي كند و معتقدم كه بايد ارتفاع آن كم شود، اما مساله مهم اين است كه بر روي اين نقشه ها بايد كار فني و تخصصي دقيق انجام شود كه نياز به زمان دارد و نمي توان با نظرات كلي به آن پرداخت. در اين زمينه نظرهايي را بايد شوراي فني سازمان ارائه دهد.
امينيان با اشاره به سفر وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به اصفهان اظهار داشت: وي پس از بازديد از مجموعه امام اعلام كرد كه براي ساماندهي ميدان امام تلاش مي كند تا آن را به عنوان پروژه ملي تعريف كنند.
عبدالرحمان تاج الدين نماينده مردم اصفهان نيز روز گذشته در جلسه استانداري با حضور استاندار و وزير ارشاد با اشاره به ساختمان جهان نما گفت: اين بنا هر اندازه براي شهروندان اصفهاني حايز اهميت باشد، اما بايد نظرات يونسكو تامين و در اولويت قرار گيرد.
در حال حاضر، اين نقشه ها در شوراي فني سازمان ميراث فرهنگي مورد بررسي كارشناسي قرار دارد تا با بررسي هاي دقيق اين ساختمان تعديل شود.

از ۲۴ ارديبهشت تا ۴ خرداد برگزار مي شود.
جشنواره فيلمهاي ميراث فرهنگي در تهران
011045.jpg
دومين جشنواره فيلم هاي مستند ميراث فرهنگي تمدن ايران «يادگار» از ۲۸ ارديبهشت تا ۴ خرداد ماه سال جاري در تهران، شيراز و سنندج برگزار مي شود.
به گزارش ستاد خبري دومين جشنواره «يادگار»، اين جشنواره داراي ۳ بخش اصلي مسابقه، جنبي و ويژه است كه بخشها و زيرمجموعه هايي چون: سينماي مستند ايران، ميراث فرهنگي - معنوي (غيرملموس)، ميراث فرهنگي كردستان، موسيقي - تصوير (ويدئو كليپ و فتو كليپ)، مرور آثار يك مستندساز و بخش بين الملل (حوزه ميراث فرهنگي آسياي ميانه، مصر و ايتاليا) را در خود دارد.
دومين جشنواره «يادگار» با رويكردي به مقوله ايرانشناسي و ميراث فرهنگي و معنوي، توسط مركز سينماي مستند و تجربي و با همكاري سازمان ميراث فرهنگي و شبكه اول سيما در تاريخ مذكور برگزار خواهد شد.

علمي فرهنگي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهر
شهري
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |