سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۳۰ - April . 22, 2003
گزارشگران جنگ
ما خبرنگاران لحظه به لحظه در جنگ با نيروهاي عراقي بوديم. اكنون بسياري از ما در حال بازگشت به سوي خانه هاي خود هستيم در حاليكه به سيستمي فكر مي كنيم كه امكان دسترسي به خط مقدم جبهه را برايمان فراهم كرد. فقط اين نيست، به خاطر آوردن صحنه هاي جنگ آزاردهنده است.
طرح پنتاگون موسوم به «خبرنگاران همراه در جنگ» موجب شد كه رسانه ها بيش از هر زمان ديگر به جبهه جنگ و به سربازان نزديك شوند. تا جايي كه به برخي خبرنگاران عنوان افتخاري كاپيتان داده شد. اين يك گام بزرگ به پيش بود.
بعد از جنگ سال ۱۹۹۱ خليج فارس، خبرنگاران گلايه كردند كه چرا فرصت چنداني براي مشاهده مستقيم جنگ به آنها داده نشد و آنها مجبور بودند تنها گزارش هاي رسمي را مخابره كنند. آن بخش از مشاهدات رسانه ها نيز كه امكان آن فراهم مي شد، به شدت تحت كنترل قرار مي گرفت.
اما اين بار خبرنگاران وحشت جنگ را مستقيماً حس كردند. خبرنگاران در لباس نظاميان به اندازه  آنها زندگي پرمشقت جنگي را تجربه كردند. ما كم مي خوابيديم، آب نداشتيم و نمي توانستيم به راحتي حركت كنيم.
ماندن در كنار يك واحد نظامي شايد به اين معني است كه ما تنها بخش كوچكي از تصوير بزرگ و پيچيده جنگ را شاهد بوديم. اما تجربه شخصي من در كنار گفتگويي كه با چند همكار در عراق داشتم نشان مي دهد كه خبرنگاران از اين روند راضي بوده اند، اگرچه مطلوب نبود.
دانا لوئيس خبرنگار شبكه تلويزيوني ان.بي.سي آمريكا كه جنگ را در كنار لشكر دوم هوانيروز گذرانده است مي گويد: ما يك تجربه خيره كننده داشتيم. لوئيس و گروه خبري اش توانستند از نبردها تصويرنماي نزديك بگيرند. او مي گويد، برخي همكارانش در واحدهاي نظامي ديگر چنين آزادي نداشتند. لوئيس كه اكنون در بغداد است مي گويد: اين بستگي به شخصيت فرمانده واحد داشت. اگر واقعاً به خودشان اعتقاد داشتند و مطمئن بودند، ممانعتي در كار خبرنگاران ايجاد نمي  كردند.
برخي نگران اين بودند كه با اين كار، پوشش خبري رسانه ها دچار سانسور شود. قوانين جنگ ايجاب مي كرد كه خبرنگاران از توضيح و توصيف دقيق مكان ها و شمار نيروها خودداري كنند و به افسران اين اختيار را مي داد كه گزارش خبرنگاران را مرور كنند تا اطلاعات حساس امنيتي در آن نباشد.
تجربه ها متفاوت بود، اما برخي از ما واقعاً  آزاد بوديم. وقتي با تلفن ماهواره  اي صحبت كرديم و اخبارمان را براي سردبير مي خوانديم، هيچ افسري در كنارمان نبود.
اما اثرات ديگر «خبرنگار همراه جنگ» بودن چيست؟ برخي از ما از اينكه به جنگ اينچنيني نزديك شده بوديم، آزرده شديم.
آيا برخي خبرنگاران به دليل آشنايي نزديك با سربازان در برابر آنها موضعي ملايم داشتند؟ بالاخره ميان كساني كه ۲۴ ساعت در روز و هفت روز در هفته در فضايي پرتنش در كنار هم بودند، رابطه اي نزديك ايجاد مي شود. خبرنگاران مي خواستند در توصيف سربازاني كه از آنها حفاظت مي كردند و به آنها غذا مي دادند و امكان پوشش خبري خط مقدم جبهه را برايشان فراهم مي كردند، از كلمات خوب استفاده كنند.
يكي از خبرنگاران بعد از يك كنفرانس خبري، در گفتگو با سردبيرش نيروهاي عراقي را «دشمن» خواند. شايد او دچار تجربه «سندروم استكهلم» شده بود كه به احساس همدردي و نزديكي گروگان ها با گروگان گيرندگان آنها اشاره دارد.
خبرنگار ديگري تصميم گرفت از ذكر نام سربازاني كه او معتقد بود مرتكب جنايت جنگي شده بودند خودداري كند، اگرچه كارهايي كه آنها مرتكب شده بودند را گزارش كرد.
اما خبرنگاران مي گويند كه اخبار مهم را هيچگاه ناديده نگرفتند. بعضي اخبار مربوط به اقدامات نادرست نظاميان تنها به اين دليل درز كرد و منتشر شد كه خبرنگاران همراه واحدهاي نظامي بودند و كسي نمي توانست آنها را از ديدن اين صحنه ها منع كند.
اجراي اين طرح همچنين موجب شد كه گزارش اخبار جنگ از برخي خطرات مصون بماند.
يك عكاس خبري از روزنامه شيكاگو تريبيون مي گويد: سفر كردن با يك واحد نظامي كه ۴۵ تانك دارد بسيار امن تر از اين است كه خبرنگاري به تنهايي حركت كند.
اما همراه شدن با نيروهاي آمريكايي خطرات خود را هم دارد. دو خبرنگار آلماني و اسپانيايي در اثر حمله موشكي به مقرشان در لشكر دوم ارتش كشته شدند.
همراه شدن با نظاميان همچنين به معناي اين است كه بايد قوانين و برنامه زماني و بسياري از مقررات سخت آنها را رعايت كرد. در جريان جنگ، نظاميان آمريكايي خبرنگاران را از به كارگيري تلفن همراه ماهواره اي منع كردند زيرا نگران بودند نيروهاي عراقي از اين تلفن ها براي رديابي نظاميان آمريكايي استفاده كنند.
اين دستور اجرا شد اما بعضي از خبرنگاران را كه راه ديگري براي ارسال اخبار و گزارش هاي خود نداشتند با مشكل روبرو كرد.
وقتي خبرنگاران همراه يك كاروان نظامي بودند در صورتي كه كنار جاده موضوع جالبي براي گزارش كردن مي يافتند نمي توانستند توقف كنند. در شب هيچ نوري نبايد پخش مي شد حتي نور صفحه كامپيوترهاي لپ تاپ.
يكي از عكاسان مي گويد: ناراحت كننده ترين بخش كار من وقتي بود كه تصاويري را مي ديدم اما نمي توانستم از آن عكس بگيرم. ما وابستگي زيادي به نظاميان داشتيم. به اين شيوه كار عادت نداشتيم.
برخي رسانه ها از جمله رويتر، از گروه هاي مستقل به نام
«يك جانبه گراها» در ميدان جنگ استفاده كرد تا در مقابل ديدگاه تنگ نظرانه نسبت به جنگ حرفي براي گفتن داشته باشد.
خبرگزاري رويتر

تصويرگر ديكتاتور
011095.jpg
با سقوط صدام حسين، «حيدر دحلوز» نه تنها رئيس جمهور كه مدل نقاشي و منشأ الهام آثار هنري اش را از دست داد.
در پنج سال گذشته او بيش از ۵۰ تصوير بزرگ از صدام نقاشي كرده است.
بسياري از اين نقاشي ها در روزهاي گذشته در خيابان هاي بغداد تكه تكه شد. اكنون ديگر نيازي نيست كه نقاشي ديگري از صورت صدام كشيده شود.
دحلوز يكي از ده ها نقاشي است كه همه يا بخشي از زندگي هنري خود را به صدام اختصاص داده بود.
صدام رهبري بود كه از ديدن تصوير خود لذت مي برد. به دستور او تصاويرش در گوشه و كنار عراق نصب مي شد. دحلوز مي گويد: نقاشي هاي پاره پاره شده خودم را از صدام اكنون در كنار خيابان ها مي بينم، اين مرا آزار مي دهد. به خاطر اينكه كار من به زباله دان ريخته مي شود.
او در كارگاه خود هنوز دو تصوير نيمه كاره از صدام دارد كه چند هفته پيش توسط ارتش براي تحويل به يك گالري هنري خريداري شده است. او براي هنر نقاشي ۳۰۰ هزار دينار (۱۰۰ دلار) دريافت مي كرد. اين براي كشوري كه در نتيجه دو دهه جنگ و تحريم هاي اقتصادي ويران شده، درآمدي بسيار گزاف است.
دحلوز مي گويد: كسي مرا مجبور به اين كار نمي كرد. من براي تأمين زندگي ام اين كار را مي كردم.
او به حكومت آمريكايي ها در عراق خوش بين نيست و مي گويد: من نمي توانم تصوير بوش را نقاشي كنم، زيرا با اين كار مردم مرا خيانتكار مي خوانند.

ديدگاه
فرار به جلو !
اسماعيل عباسي
در حالي كه حزب كمونيست عراق در پي بيش از ۴ دهه منع فعاليت، خود را در عراق پس از صدام حسين مي نماياند، گروهي از رهبران اپوزيسيون پيشين و فعالان سياسي اكنون در اين كشور در تدارك راه اندازي احزاب و تشكل هاي جديد بر ويرانه هاي حزب فرو پاشيده بعث عراق اند.
اين فعاليت ها زماني رخ مي دهد كه كالين پاول وزير امور خارجه ايالات متحده آمريكا در تازه ترين اظهارات خود گفته است، دليلي ندارد كشورش از رشد و توسعه دمكراسي در خاورميانه نگران باشد.
۴۰ سال پيش كه آمريكا در پي شكست فرانسويان در نبرد تاريخي دين بين فو در پوشش مقابله با كمونيسم وارد نبرد ويتنام شد، جهان دو قطبي آن عصر را دنياي آزاد - به قول آمريكا و متحدانش - در قالب بلوك غرب از يك سو و كشورهاي كمونيستي يا بلوك شرق تحت زعامت اتحاد جماهير شوروي موسوم به مجموعه پشت پرده آهنين از سوي ديگر تشكيل مي دادند.
نماد آن جهان دو قطبي ديوار برلين بود كه پايتخت كنوني آلمان را به دو بخش شرقي و غربي تقسيم مي كرد. شرق برلين را شوروي و متحدانش از جمله آلمان شرقي در اختيار داشتند و در غرب برلين نيروهاي بلوك غرب حاضر بودند. در آن روزگار صحنه هاي هيجان انگيز و غمبار فرار مردم آلمان شرقي و تلاش آنها براي عبور از ديوار برلين و گلوله هايي كه پس از شليك از تفنگ قراولان كمونيست اين جان به سرآمدگان را هدف مي گرفتند، يكي از مهم ترين دستاويزهاي تبليغاتي غرب براي نمايش انجماد سياسي و خفقان حاكم بر بلوك شرق بود. اما در همان زمان غرب ضمن حمايت كامل از اسرائيل با چنگ و دندان از منفورترين نظام هاي ديكتاتوري - به ويژه در خاورميانه و آمريكاي لاتين دفاع مي كرد و با انتقال فن آوري و راهبردهاي سركوب  اين نظام هاي غيرمنتخب مردم را مورد پشتيباني قرار مي داد. در آن سالها همچنين جنگ ويتنام و حمايت بي چون و چرا از رژيم هاي ديكتاتوري و در كنار آن براندازي دولت هاي ملي و مستقل از راه كودتا از جمله حكومت ملي سالوادور آلنده در شيلي از شيوه هاي متداول ايالات متحده آمريكا بود.
اين دكترين آميخته به زبان زور در ادبيات سياسي جهان پژواك شگفتي ايجاد كرد و آمريكا را آماج هجو و هجوم روشنفكران، شاعران و هنرمندان آرمانخواه قرار داد. در عين حال آمريكا و متحدانش در يك ماراتن طولاني، اتحاد شوروي را در عرصه مسابقات تسليحاتي بسيار پرهزينه به چالش طلبيده بودند و اميد داشتند در اين مسابقه نابرابر، سرانجام سركرده بلوك كمونيست در سراشيبي اضمحلال قرار گيرد.
در اوايل دهه ۶۰ ميلادي بروز شكاف جدي ميان چين و شوروي كه پس از برگزاري كنگره بيستم حزب كمونيست شوروي و ارائه تز معروف همزيستي مسالمت آميز توسط خروشچف اتفاق افتاده بود، فضا را براي مانورهاي جديد غرب مهيا كرد و در حالي كه سركوب موج اصلاحات موسوم به بهار پراگ در چكسلواكي توسط پيمان ورشو بلوك شرق را با بحران تازه اي روبرو كرده بود، در پي يك سري مناقشات تبليغاتي، دو قدرت بزرگ كمونيستي يعني چين و شوروي به رويارويي و حتي جنگ مرزي روي آوردند.
اما وراي اين تحولات جهان در ژرفاي مناسبات و رابطه هاي علت و معلولي در حال دگرشدن بود. كودتاي كمونيستي نور محمد تره كي و يارانش در افغانستان در اواخر دهه هفتاد ميلادي، جرقه اي بود كه در راستاي اين دگرگوني عميق، آرايش سياسي و ژئوپلتيك دو منطقه بسيار حساس جهان يعني شبه قاره هند و خاورميانه را دگرگون كرد. انقلاب ايران تا دورترين كرانه هاي غرب آفريقا را تحت تاثير قرار داد و با فروافتادن آستانه تحمل شوروي در قبال تحولات جاري جهان، نيروهاي نظامي اين كشور به اشغال افغانستان دست يازيدند. جنگ طولاني ايران و عراق كه بر اثر عظمت طلبي و ماجراجويي هاي صدام حسين شعله ور شده بود، فروپاشي اتحاد شوروي، فروريختن ديوار برلين و نبردهاي خونين در شبه جزيره بالكان از پس لرزه هاي آن زمين لرزه بزرگ سياسي بود.
با غروب  دوران جنگ سرد و طلوع عصر ارتباطات فرامرزي جهان وارد دوران جديدي شده بود. دگرشدن جهان در سالهاي پاياني قرن بيستم ميلادي با نشانه هايي از طلوع قطب هاي جديد سياسي رخ مي نمود. اتحاديه اروپا با ابتكار و نقش محوري فرانسه و آلمان در تدارك ايجاد يكي از قطب هاي جهاني مستقل از ايالات متحده آمريكا، پول جديد موسوم به يورو را در مقابل دلار قرار داد. در چنين شرايطي آمريكا در سوداي شيرين گذشته و جهان بهم پيوسته غرب كه بازوي پولادين پيمان ناتو نماد آن بود به انگيزه اشغال كويت توسط ارتش صدام، جنگ بزرگ خليج فارس را با همراهي متحدان سنتي خود دامن زد. اما اين جنگ با همه پيامدهايش مانع از راهسپاري اتحاديه اروپا براي ايجاد قطب تازه اي در معادلات سياسي جهان نشد.
از سوي ديگر، با پيداشدن نشانه هايي از همگرايي هند، روسيه و چين و برخي ديگر از كشورها، چشم اندازي از يك قطب جديد سياسي در جهان را به نمايش گذاشته بود. در اين حال حوادث يازده سپتامبر كه در قالب حملات تروريستي به برج هاي دوقلوي تجارت جهاني رقم خورد، بستر مناسبي فراهم كرد تا ايالات متحده آمريكا با حمله نظامي به افغانستان تحت سلطه طالبان منفور، متحدان سنتي خود را بار ديگر و در سطحي گسترده همراه كند. انرژي ناشي از حوادث يازده سپتامبر كه براي نخستين بار در ۵۰ سال اخير ادبيات سياسي جهان را در ابراز همدردي با قربانيان اين حادثه با آمريكا هم آوا كرده بود، به دولت جمهوريخواه اين كشور فرصت داد كه آتش پرقدرت خود را بر رژيم صدام حسين فرو بارد. اينك ودر سپيده دم قرن بيست و يكم ايالات متحد آمريكا بر فراز ويرانه هاي يكي از معروف ترين نظام هاي ديكتاتوري جهان مدعي رشد و توسعه دمكراسي در خاورميانه شده است! شايد نحوه برخورد اروپا با حقوق بشر و روند دمكراسي در جهان در طول دو دهه اخير يكي از مشوق هاي آمريكا براي ورود به اين عرصه جديد رقابت باشد. اما اين رويكرد به هردليل در حكم ورود اين سركرده نظام هاي سرمايه سالار به عرصه تازه اي از آزمون و خطاست كه با ماهيت ذاتي آن به ويژه در تركيب كنوني دولت آمريكا همخواني ندارد. اما آيا اين يك فرار به جلو نيست؟ جداماندن فرانسه و آلمان متحدان پرقدرت و ديروز آمريكا از جنگ جديد و سير نزولي اقتصاد آمريكا گويي به زمامداران اين كشور اندرز مي دهد كه دنيا تغيير كرده است و دنياي چندقطبي، محصول فرايند مناسبات بسيار پيچيده و قانونمند معاصر در راه است. واقعيتي كه آمريكا و هر كشور ديگري در آينده بايد پذيراي آن باشد.

رئيس جمهوري آذربايجان در حين سخنراني از هوش رفت
حيدرعلي اف رئيس جمهوري آذربايجان ديروز در حين ايراد يك سخنراني كه به طور مستقيم از تلويزيون اين كشور پخش مي شد، بر اثر عارضه قلبي از هوش رفت.
به گزارش خبرگزاري رويتر از باكو، حيدر علي اف ۷۹ ساله در حين سخنراني ناگهان طرف چپ سينه خود را گرفت و بر زمين افتاد.
مقام هاي آگاه نزديك به رئيس جمهوري آذربايجان درگذشته گفته بودند كه وي مبتلا به بيماري قلبي است.

پيروزي اوباسانجو در انتخابات رياست جمهوري نيجريه
«اولوسگون  اوباسانجو» رئيس  جمهوري  فعلي  نيجريه  در انتخابات  رياست  جمهوري  اين  كشور از رقيبان  ديگر خود پيشي  گرفت .
به  گزارش  خبرگزاري رويتر از ابوجا، به  موجب  نتايج  اعلام شده  از سوي  «كميته  مستقل  ملي  انتخابات»، اوباسانجو
۶۶ درصد آرا يا يك  سوم  از آراي  شمارش  شده  را به  خود اختصاص  داد. «محمدو بوهاري » رقيب  اصلي  اوباسانجو از شمال  نيجريه  ۲۹ درصد آرا را كسب  كرد.
اين  در حالي  است  كه  گروه هاي  مخالف  شركت كننده  در انتخابات ، برگزاركنندگان  آن  را به  تقلب  در آراي  مردم  متهم  كردند.
بوهاري  پيش  از اين  نيز نتايج  انتخابات  پارلمان  را در ۱۲ آوريل  رد كرده بود. پيروزي  حزب  وابسته  به  اوباسانجو در انتخابات  پارلماني  و همچنين  پيروزي  وي  در انتخابات  رياست  جمهوري  مايه  شگفتي  بسياري  از مردم  نيجريه  شده  است .
مردم  نيجريه  از آن  بيم  دارند كه  گروه هاي  مخالف  دست  به  شورش  بزنند.

چاره انديشي رهبران مذهبي كربلا
براي جلوگيري از انتقامجويي عراقي ها
011090.jpg
رهبران مذهبي شهر شيعه نشين كربلا در عراق به شدت از پرونده ها و مدارك بايگاني شده دولتي كه از سرويس هاي امنيتي صدام بدست آمده حفاظت كرده و مانع دسترسي مردم به آن مي شوند تا از اقدامات انتقامجويانه جلوگيري شود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، شيخ عبدالمهدي كربلايي از نزديكان آيت الله سيستاني در اين باره مي گويد: ما پرونده هاي بي شماري يافته ايم كه شامل گزارش هايي است كه داراي امضاء و شهادت جاسوسان محلي است. بايد اين موضوع را به زمان بسپاريم.
بعضي از اين گزارش ها بسيار تكان دهنده است. در يك گزارش از اعدام همه اعضاء يك خانواده سخن گفته شده است.
مدير هتلي در كربلا، پدر و برادرش را بالاي چوبه دار ديد تنها به اين خاطر كه كسي به اشتباه گزارش داده بود، اين افراد را در شورش بعد از جنگ سال ۱۹۹۱ ديده است. كسي كه اين گزارش را به مقامات امنيتي صدام داده است از شخصيت هاي مورد احترام شهر است.

در آستانه اجلاس پكن
سناتور آمريكايي، كره شمالي را تهديد نظامي كرد
011070.jpg
توكيو- خبرگزاري جمهوري اسلامي:  كره جنوبي  پيشنهاد كره شمالي براي  برگزاري  مذاكرات  وزيران  دو كره  در هفته  آينده  را پذيرفت .
كره شمالي  روز شنبه  گذشته  پيشنهاد كرد كه  مذاكرات  به  تعويق  افتاده وزيران  دو كره  ۲۷ تا ۲۹ آوريل  ( ۷ تا ۹ ارديبهشت ) در پيونگ  يانگ  برگزارشود. اين  پيشنهاد به  دنبال  بيانيه  چهارشنبه  گذشته  رو مو هيون  رئيس  جمهوري كره جنوبي  كه  خواستار از سرگيري  مذاكرات  دو كره  شده  بود، صورت  گرفت .
اين  مذاكرات  قرار بود هفتم  آوريل  ( ۱۸ فروردين ) آغاز شود اماكره شمالي  آن  را به  تعويق  انداخت ، نخستين  تماس  رسمي  در سطح  بالا بين  دو كره پس  از به  قدرت  رسيدن  رو مو هيون  در فوريه  گذشته ، خواهد بود.
هيون  رئيس  جمهوري  كره جنوبي  بر ادامه  «سياست  آفتاب » كيم  داي  جونگ ،سلف  خود، براي  آشتي  و در نهايت  وحدت  دو كره  تأكيد كرده  است  اما در عين حال  خواستار توقف  برنامه  اتمي  كره شمالي  شده  است .
مذاكرات  وزيران  دو كره  پس  از گفتگوي  سه جانبه يي  كه  قرار است  فردا ميان  مقامهاي  ارشد آمريكا، كره شمالي  و چين  در پكن  انجام  شود، صورت  خواهد گرفت .
در نشست  پكن  قرار است  مساله  برنامه  اتمي  كره شمالي  كه  موجب  افزايش تنش  بين  واشنگتن  و پيونگ  يانگ  و در نتيجه  نگراني  كشورهاي  همسايه  كره شمالي در شرق  آسيا بويژه  كره جنوبي  و ژاپن  شده ، مورد بحث  قرارگيرد.
كره جنوبي  و ژاپن  كه  به  نشست  پكن  دعوت  نشده اند، ابراز اميدواري  كرده اندكه  در مراحل  بعدي  به  مذاكرات  چندجانبه  براي  حل  مساله  برنامه  اتمي  كره شمالي  بپيوندند.
در همين حال يك سناتور آمريكايي ديروز در آستانه نشست احتمالي ميان واشنگتن و پيونگ يانگ اعلام كرد اگر كره شمالي سلاح هاي هسته اي را كنار نگذارد آمريكا گزينه جنگ را بررسي خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن سناتور ريچارد لوگار رئيس كميته روابط خارجي مجلس سناي آمريكا در مصاحبه تلويزيوني گفت اگر كره شمالي توسعه سلاح هاي هسته اي را متوقف نكند آمريكا اقدام نظامي را بررسي خواهد كرد. لوگار در مصاحبه با شبكه تلويزيوني ان بي سي افزود: بسيار خرسند است كه مذاكرات ميان آمريكا و كره شمالي اين هفته با هدف گفتگو درباره برنامه هسته اي پيونگ يانگ در پكن برگزار خواهد شد.
وي تأكيد كرد اگر آنها در اين نشست به ما بگويند كه قصد دارند سلاح توليد كنند ما موضعي اتخاذ مي كنيم كه رضايت بخش نيست.

وزير سابق علوم عراق دستگير شد
مأموريت گارنر در عراق آغاز شد
011065.jpg
جي گارنر ژنرال بازنشسته آمريكايي كه قرار است رياست نهاد اجرايي غيرنظامي عراق را عهده دار شود، ديروز وارد بغداد شد.
خبرگزاري فرانسه با انتشار اين خبر افزود: گارنر با هدف آغاز مأموريت خود براي بازسازي عراق، با يك فروند هواپيماي ترابري «سي-۱۳۰» از كويت وارد بغداد شد.
براساس اين گزارش گارنر به عنوان رئيس «دفتر بازسازي و امداد بشردوستانه» به همراه ۴۰۰ تن از كاركنان اين دفتر بر كار تحويل كمك هاي امدادي و توسعه اقتصادي عراق نظارت خواهد كرد.
گارنر هنگام ورود به بغداد گفت: امروز، روز بزرگي به ويژه براي شخص من است.
همزمان با آغاز مأموريت گارنر در عراق رهبران دو گروه شيعه عراقي از توافقي درباره ادامه مبارزه صلح آميز با آمريكايي ها خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كربلا رهبران دو گروه شيعي (طرفداران آيت الله سيستاني و سيدمقتدا صدر) گفته اند تمايلي به تشكيل حكومت اسلامي به شيوه ايران دست كم در شرايط كنوني ندارند اما براي پايان دادن به اشغال عراق مبارزه خواهند كرد.
شيخ كاظم ناصري، نماينده سيدمقتدا صدر در كربلا با اعلام اين خبر به خبرگزاري فرانسه، افزوده است: مطمئن باشيد مبارزه ما در آغاز كار حتماً مسالمت آميز خواهد بود زيرا با سلاح هاي اندك و كوچكي كه در دست مردم است امكان مقابله نظامي با نيروهاي آمريكايي وجود ندارد.
شيخ عبدالمهدي كربلايي نماينده آيت الله سيستاني نيز گفته است مبارزه صلح آميز با آمريكايي ها بايد پس از تشكيل دولت جديد آغاز شود، وي تأكيد كرد اين دولت بايد نماينده همه اقشار ملت و متشكل از نمايندگان همه گروه هاي قومي باشد.
ساير تحولات
* فرماندهي  مركزي  ارتش  آمريكا اعلام  كرد: «همام  عبدالخالق  عبدالغفور» وزير سابق  علوم ، تحقيقات  و آموزش  عالي  رژيم  عراق  روز يكشنبه  دستگيرشده  ودر بازداشت  نيروهاي  ائتلاف  قرار دارد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از السيليه ، قطر، ستوان «هرب  جوسي» درستاد فرماندهي  مركزي  جنگ  نيروهاي  آمريكايي  در قطر، گفت : وي  مي تواندتاييد كند وزير مذكور در بازداشت  بسر مي برد.
عبدالغفور نفر پنجاه  و چهارم  از ليست  ۵۵ نفره اي  است  كه  ازسوي  آمريكابراي  بازداشتشان  منتشر شده است  و ششمين  نفري  است  كه  در بازداشت  نيروهاي ائتلاف  بسر مي برد.
در همين حال كنگره ملي عراق ديروز دوشنبه اعلام كرد «جمال مصطفي سلطان» پسرخوانده صدام حسين رئيس جمهوري پيشين عراق را تحويل نيروهاي آمريكا مي دهد. جمال مصطفي سلطان روز يكشنبه خود را تسليم نيروهاي كنگره ملي عراق كرده بود.
* يك مقام عالي رتبه آمريكا ديروز اعلام كرد كه واشنگتن، «محمد محسن الزبيدي» فرماندار خودخوانده بغداد را به عنوان فرماندار اين شهر و نماينده عراق در نشست هفته جاري اوپك به رسميت نمي شناسد.
به گزارش خبرگزاري رويتر از بغداد، «باربارا بودين» هماهنگ كننده امور عراق در اداره غيرنظامي اين كشور با اعلام اين خبر افزود: ما نمي دانيم كه وي از معرفي خود به عنوان فرماندار بغداد چه منظوري دارد، ما او را به رسميت نمي شناسيم.
* يك مقام عراقي از همكاري رژيم صدام با شبكه تروريستي «القاعده» و دولت سوريه خبر داد.
شبكه تلويزيوني فاكس نيوز ديروز به نقل از يك مقام عراقي از همكاري رژيم سرنگون شده صدام با شبكه تروريستي القاعده و دولت سوريه سخن به ميان آورد.
اين مقام، كه گفته مي شود يكي از دانشمندان عراق است ضمن افشاي همكاري رژيم صدام حسين با شبكه تروريستي القاعده، مدعي ارسال تسليحات كشتار جمعي و تكنولوژي مربوط به آن توسط رژيم عراق به سوريه، شد.
* منابع آگاه در قاهره گفتند: برخي از شخصيت هاي عراقي درصدد تشكيل جنبشي به نام «حزب الله عراق»هستند كه با حضور آمريكا و انگليس در عراق مخالف باشد.
به گزارش روزنامه «الزمان» به نقل از منابع يادشده در همين رابطه تماس هايي ميان تعدادي از گروه هاي عراقي به منظور تشكيل اين جنبش كه الهام گرفته از حزب الله لبنان باشد، برقرار شده است.
* هنري كيسينجر وزير امور خارجه پيشين آمريكا به شبكه خبري سي.ان.ان گفت نيروهاي آمريكايي ممكن است سالها در عراق باقي بمانند.
كيسينجر افزود: به نظر من نيروهاي آمريكا بايد دستكم مدت دو سال در عراق باقي بمانند زيرا حضور آنها براي استقرار دولت در عراق و همچنين كمك به حفاظت و دفاع از آن كشور در برابر افرادي كه براي سرنگون كردن نظام حكومتي نويني كه پديدار مي شود، تلاش مي كنند ضروري است.
* با برقرار شدن جريان برق بغداد، مردم بيشتر مناطق اين شهر پس از دو هفته قطع برق، يكشنبه شب از روشنايي برخوردار شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد، خشم و عصبانيت مردم شهر پنج ميليوني بغداد به خاطر نبود خدمات اساسي پس از تسلط دوهفته اي نيروهاي آمريكايي بر اين شهر در حال افزايش است.
براساس اين گزارش، مهندسان عراقي براي برقراري جريان برق ساير نقاط پايتخت تلاش مي كنند. برق شهر بغداد در پي حملات هوايي آمريكا در پشتيباني از نيروهاي آمريكايي كه در حال حركت به سمت اين شهر بودند، در تاريخ ۴ آوريل (۱۵ فروردين) قطع شده بود.
* روزنامه «الانباء» چاپ كويت ديروز نوشت: هيأت دولت كويت پس از اعلام خاتمه عمليات جنگي در عراق، حالت آماده باش كامل نيروهاي مسلح خود را لغو كرد.
اين روزنامه به نقل از يك منبع امنيتي افزود: معاون وزير كشور كويت دستور داد، گشت هاي پليس به كار عادي خود بازگردند و كاركنان ادارات مختلف نيز به محل كار خود مراجعه كنند.
به گفته منابع آگاه، وزارت كشور از ديروز اجازه تردد قايق هاي صيادي و تفريحي در دريا براي ساعاتي از روز را صادر كرد.

در پي سخنان بوش و واكنش دمشق
تشنج در روابط آمريكا و سوريه كاهش يافت
جورج بوش رئيس جمهور آمريكا ديروز بعد از شركت در مراسم عبادت در كليسايي در يك پايگاه نظامي در تگزاس به خبرنگاران گفت، نشانه هاي مثبتي از سوي سوريه ديده مي شود كه حاكي از آن است كه سوريه درخواست آمريكا براي پناه ندادن به مقامات فراري عراقي را شنيده است.
در روزهاي اخير اين نخستين باري است كه بوش لحن خود را درباره سوريه تغيير داده و اينچنين سخن مي گويد.
011055.jpg

بوش گفت: آنها (سوري ها) پيام را گرفته اند و دريافته اند كه نبايد به مقامات حزب بعث عراق پناه بدهند.
بوش يك هفته پيش از اين سوريه را به پناه دادن به مقامات بلندپايه عراقي و توليد سلاحهاي كشتارجمعي متهم كرد.
دو عضو كنگره آمريكا نيز كه روز يكشنبه با بشاراسد رئيس جمهور سوريه در دمشق ديدار كرده اند گفتند، رهبر سوريه به آنها اطمينان داده كه دمشق خواستار مذاكره مثبت با واشنگتن است. آنها گفتند: رئيس جمهور سوريه اطمينان قطعي داده است كه اين كشور به هيچ يك از رهبران عراق پناه نمي دهد و آنهايي كه وارد خاك سوريه شده اند را اخراج مي كند. اسد گفته است، سوريه فهرستي از جنايتكاران جنگي عراقي دارد كه از فهرست آمريكا نيز طولاني تر است. اين افراد نمي توانند وارد خاك سوريه شوند.
ساعتي بعد از سخنان بوش درباره تغيير سياست سوريه سخنگوي كنگره ملي عراق در لندن اعلام كرد، جمال مصطفي عبدالله سلطان التكريتي پسرخوانده صدام كه به تازگي سوريه را ترك كرده، در بغداد خود را تسليم كرده است. همچنين يكي از محافظان ارشد صدام كه او هم در سوريه بوده است، در بغداد دستگير شد. بوش ديروز گفت ، كشورهاي ديگر كمك كردند تا پيام آمريكا به اطلاع سوريه برسد .
011050.jpg

او اشاره اي به نام اين كشورها نكرد. اما با توجه به ديدار روز يكشنبه حسني مبارك رئيس جمهوري مصر از دمشق و گفتگوي او با اسد، به نظر مي رسد منظور بوش، مصر باشد.
سوريه از اين اظهارات جورج بوش استقبال كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از دمشق، فاروغ الشرع وزير خارجه سوريه گفت: ما از سخنان پرزيدنت بوش استقبال مي كنيم و اين نكته را اضافه مي كنيم كه سوريه از آغاز هم خواستار رويارويي با آمريكا نبود ما خواستار گفتگو و مذاكره هستيم.
در همين حال وزير خارجه اسپانيا ديروز گفت: موضع سوريه در قبال روند صلح خاورميانه تغيير كرده است. او كه به دمشق سفر كرده است پيش از ديدار با بشار اسد رئيس جمهور سوريه ابراز اميدواري كرد كه دمشق از طرح نقشه راه كه از سوي آمريكا براي حل بحران خاورميانه ارائه شده حمايت كند.

فهرست اسامي ۵۵ تن از رهبران تحت تعقيب حكومت صدام منتشر شد
فرماندهي  مركزي  آمريكا در پايگاه  السيليه  قطر ديروز در بيانيه اي  اسامي ۵۵ مسئول  سابق  رژيم  عراق  را كه  تحت  تعقيب  نيروهاي آمريكايي  هستند، منتشر كرد.
به گزارش ايرنا ،شش  تن  از اين  افراد از سوي  نيروهاي  آمريكايي  و انگليسي  دستگيرشده  و يكي  از آنان  به  گفته  كنگره  ملي  عراق  خود را به   اين  تشكل  تسليم  كرده است . همچنين  يكي  ديگر از اين  افراد به  دست  نيروهاي  آمريكايي  و انگليسي  كشته شد. فهرست  منتشر شده  به  شرح زير است :
۱ - صدام  حسين : رئيس  جمهوري  (سابق ).
۲ - قصي  صدام  حسين : پسر صدام  حسين  و رئيس  نيروهاي  ويژه  امنيتي .
۳ - عدي  صدام  حسين : پسر صدام  حسين  و رئيس  گروه  شبه  نظامي فداييان صدام .
۴ - عبدالحميد محمود: منشي  رئيس  جمهوري .
۵ - علي  حسن  المجيد: مشاور رئيس  جمهوري  عراق  كه  بر اثر بمباران  كشته  شد.
۶ - عزت  ابراهيم  الدوري : معاون  رئيس  شوراي  فرماندهي  انقلاب  عراق.
 ۷ - هاني  لطيف  طلفاح : رئيس  نيروهاي  ويژه  امنيتي .
۸ - كمال  مصطفي  عبدالله : منشي  گارد رياست  جمهوري .
۹ - بارزان  الغفور سليمان  مجيد: فرمانده  نيروهاي  ويژه  گارد رياست جمهوري .
۱۰ - مزاحم  صائب  حسن : فرمانده  نيروهاي  دفاع  هوايي.
 ۱۱ - ابراهيم  احمد الستار محمد: رئيس  ستاد مشترك  نيروهاي  ارتش .
۱۲ - صفي الدين  فليح  حسن : رئيس  ستاد مشترك  گارد رياست  جمهوري .
۱۳ - رفيق  عبداللطيف  طلفاح : رئيس  امنيت  ملي .
۱۴ - طاهر جليل  حبوش : رئيس  سرويس  اطلاعاتي  عراق .
۱۵ - حميد رجاء شلح : فرمانده  ارتش  هوايي .
۱۶ - عبدالتواب  ملا حويش : معاون  نخست  وزير و وزير صنايع  نظامي .
۱۷ - عزيز صالح  النعمان : رئيس  حزب  بعث  در غرب  بغداد.
۱۸ - محمد حمزه  زبيدي : عضو سابق  شوراي  فرماندهي  انقلاب  عراق .
۱۹ - سلطان  هاشم  احمد: وزير دفاع .
۲۰ -  اياد فليح  خليفه : رئيس  ستاد مشترك  نيروهاي  القدس.
۲۱ - زهير طالب  عبدالستار: رئيس  اطلاعات  نظامي .
۲۲ - عبدالباقي  الكريم  عبدالله : رئيس  حزب  بعث  در منطقه  ديالا.
۲۳ - محمد زمام  الرزاق : رئيس  حزب  بعث  در منطقه  تميم .
۲۴ - سمير العزيز النجم : رئيس  حزب  بعث  در منطقه  شرق  بغداد.
۲۵ - يحيي  عبدالله  العبيدي: رئيس  حزب  بعث  در بصره .
۲۶ - نايف  شنداخ  ثامر: رئيس  سابق  حزب  بعث  در صلاح الدين .
۲۷ - صفي الدين  المشهداني : رئيس  حزب  بعث  در منطقه  مثني .
۲۸ - فيضل  محمود غريب : رئيس  حزب  بعث  در منطقه  بابل .
۲۹ - محسن  خضر الخفاجي : رئيس  حزب  بعث  در منطقه  قادسيه .
۳۰ - رشيد تعان  كاظم : رئيس  حزب  بعث  در منطقه  الانبار.
۳۱ - عقلا صقر الكبيسي : رئيس  حزب  بعث  در ميسان. 
۳۲- غازي  حمود العبيدي : رئيس  حزب  بعث  در منطقه  كوت .
۳۳ - عادل  عبدالله  مهدي : رئيس  حزب  بعث  در منطقه  ذي  قار.
۳۴ - حسين  العواوي : رئيس  حزب  بعث  در منطقه  نينوا.
۳۵ - خميس  سرحان  محمد: رئيس  حزب  بعث  در كربلا.
۳۶ - عبدالمجيد الفيصل : رئيس  سابق  حزب  بعث  در صلاح الدين .
۳۷ - لطيف  نصيف  جاسم : معاون  رئيس  دفتر نظامي حزب  بعث .
۳۸ - طاها ياسين  رمضان : معاون  رئيس  جمهوري .
۳۹ - ركان  رزوقي  الغفار سليمان  المجيد: رئيس  دفتر امور عشاير.
۴۰ - جمال  مصطفي  عبدالله : معاون  رئيس  دفتر امور عشاير كه  به  گفته كنگره  ملي  عراق  تسليم  شده  است .
۴۱ - مزبان  خضر هادي : عضو شوراي  فرماندهي  انقلاب  عراق .
۴۲ - طاها محي الدين  معروف : معاون  رئيس  جمهوري .
۴۳ - طارق  عزيز: معاون  نخست  وزير و عضو شوراي  فرماندهي  انقلاب  عراق .
۴۴ - وليد حميد توفيق : فرماندار بصره .
۴۵ - حكمت  ابراهيم  العزاوي : معاون  نخست  وزير و وزير دارايي .
۴۶ - محمود ذياب  الاحمد: وزير كشور.
۴۷ - عامر محمد رشيد: مشاور رئيس  جمهوري  و وزير نفت .
۴۸ - محمد مهدي  صالح : وزير بازرگاني .
۴۹ - حسام  محمد امين : رئيس  سازمان  بازرسي  ملي .
۵۰ - سبعاوي  ابراهيم  حسن : مشاور و برادر ناتني  صدام  حسين .
۵۱ - وطبان  ابراهيم  حسن : مشاور و برادر ناتني  رئيس  جمهوري  كه  دستگير شده  است .
۵۲ - برزان  ابراهيم  حسن  التكريتي : مشاور و برادر ناتني  رئيس  جمهوري .
۵۳ - هدي  صالح  مهدي  عماش : دانشمند و كارشناس  سلاح هاي  كشتار جمعي .
۵۴ - همام  عبدالخالق  عبدالغفور: وزير آموزش  عالي  و تحقيقات  علمي كه دستگير شده  است .
۵۵ - امير حمودي  حسن  السعدي : مشاور علمي رئيس  جمهوري  كه  خود را به  نيروهاي  آمريكايي  تسليم  كرده  است .

خارجي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهر
شهري
علمي فرهنگي
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |