سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۳۰ - April . 22, 2003
آيت الله مكارم شيرازي در ديدار اعضاي شوراي شهر قم:
عمران و آباداني استان قم موجب عزت جهان اسلام است
قم به دليل تعلق به دنياي اسلام، يك استان معمولي نيست و نبايد با استانهاي ديگر مقايسه شود.
آيت الله ناصر مكارم شيرازي در ديدار شهردار و اعضاي شوراي اسلامي شهر قم با وي افزود: عمران و آباداني اين استان مقدس باعث عزت و آبرو براي جهان اسلام است، با اين وجود رفع مشكلات آن به چندين دوره فعاليت نياز دارد.
وي با تقدير از فعاليت هاي شوراي اسلامي شهر قم در طول چهار سال گذشته گفت: با وجود اقدامات شايسته اي كه در اين مدت انجام گرفته، مسئولان بايد تلاش بيشتري را براي رفع مشكلات آن انجام دهند.
آيت الله مكارم شيرازي افزود: اين پست ها زودگذر هستند، مهم اين است كه فرد به نظام و كشور خود خدمت كند و آثاري براي آيندگان به جا گذارد.
شوراي شهر يكصد ميليارد ريال براي احداث مترو در كرج اختصاص داد
شوراي  اسلامي  شهر كرج  يكصد ميليارد ريال  براي  احداث  خط مترو در اين  شهر اختصاص  داد.
رييس  شوراي  شهر كرج  در نشست  شورا گفت : اين  مبلغ  ازمحل  فروش  املاك  مازاد بر نياز شهرداري  تامين  خواهد شد.
محمود دادگو افزود: هم اكنون  شهرداري  كرج  داراي  املاك  مازاد بسياري  است كه  ارزش  تقريبي  آنها بالغ  بر ۲۰۰ ميليارد ريال  است . وي  گفت : اين  مجوز به شهرداري  امكان  مي دهد تا آن  دسته  از املاك  را كه  بلامنازع  است و از باب  موارد قانوني  و بخشنامه هاي  صادره  مشكل  ندارد تا سقف  ۱۰۰ ميليارد ريال  فروخته  و در اختيار سازمان  قطار شهري  قرار دهد. اباذر خدابين  عضو شوراي  شهر كرج  نيز گفت : املاك  و اموالي  كه  به  شهرداري تعلق  دارد بايد مشخص  و به  شوراي  شهر معرفي  شود تا در برخي  موارد، اراضي  با كاربري هاي  خاص  مورد تصرف  قرار نگيرد.
وي  افزود: در اين  خصوص  تنها مي توان  از اراضي  با كاربريهاي  تجاري  و مسكوني استفاده  كرد و استفاده  از فضاهاي  خدماتي  مغاير با مصوبات  شورا است .
شوراي شهر با اعطاي هديه نقدي
به مأموران نيروي انتظامي شيراز موافقت كرد
در دويست و نود و پنجمين نشست شوراي اسلامي شهر شيراز با پرداخت ۱۵۰ ميليون ريال به منظور تهيه هديه براي مأموران نيروي انتظامي شيراز موافقت شد.
به گزارش خبرنگار ما در شيراز اين مبلغ كه از محل بودجه شهرداري تأمين خواهد شد، در راستاي پاسداشت خدمات انجام شده نيروي انتظامي شيراز در سال گذشته براي ارتقاي امنيت و كاهش جرايم منظور شده است.
همچنين در اين جلسه باستاني مدير گروه حسابرسي شهرداري در مورد بررسي تفريغ بودجه سال ۷۹ شهرداري و تكاليف مشخص شده به شورا گزارشي ارائه داد كه پس از مباحث مفصل و تبادل نظر در خصوص تكاليف توصيه اي گروه حسابرس، تفريغ بودجه سال ۷۹ شهرداري به همراه ۲۴ بند توصيه تكليفي به اتفاق آرا به تصويب رسيد.
نماينده ولي فقيه و امام جمعه شهركرد:
خدمت به مردم مهمترين
وظيفه شوراهاست
نماينده ولي فقيه در استان چهارمحال و بختياري و امام جمعه شهركرد، خدمت رساني مطلوب به مردم را مهمترين وظيفه شوراها دانست.
آيت الله محمدرضا ناصري يزدي در جمع اعضاي منتخب دومين دوره شوراي اسلامي شهركرد افزود: اعضاي شوراها بايد با مشورت با كارشناسان براي عمران و آباداني شهر و روستاها تلاش كنند. وي، رسيدگي به امور مردم، فراهم كردن امكانات رفاهي و خدماتي و توسعه فضاي سبز را از جمله اموري دانست كه در شهركرد بايد به آن توجه شود. امام جمعه شهركرد خواستار تسريع در اجراي طرحهاي نيمه تمام اين شهر شد و گفت: تقويت بنيه ديني و معنوي مردم بويژه جوانان رمز موفقيت شوراهاي شهر و روستاست.
در اين نشست كه در بيت امام جمعه شهركرد تشكيل شد، اعضاي شوراي اسلامي شهركرد آمادگي اين شورا را براي خدمت رساني به مردم درچارچوب قانون اعلام كردند.
در جمع منتخبان دومين دوره شوراهاي اسلامي شهرهاي فارس عنوان شد:
شوراها با اشاعه فرهنگ مشاركت
و همكاري، به انجام فعاليت هاي اجتماعي پايدار عينيت مي بخشند
مدير كل  دفتر امور اجتماعي  و انتخابات  استانداري  فارس  گفت :اعضاي  شوراهادر تصميم گيري ها و
برنامه  ريزي ها به  دور از هر گونه  گرايش  فردي  وسياسي عمل  كنند.
سيد يحيي  هاشمي در جمع  منتخبين  شوراهاي  اسلامي  شهرهاي  فارس  افزود: با اين  رويه  مي توان  به  ترويج  و اشاعه فرهنگ  تعاون  و همكاري  در همه  سطوح  جامعه  دست  يافت  و اين  يك  فرصت  مناسب براي  عينيت  بخشيدن  به  فعاليتهاي  اجتماعي  پايدار است . وي با تاكيد بر ضرورت  آشنايي  اعضاي  شوراها با قانون  و شيوه  نامه هاي  موجود در شهرداري ها و مديريت  شهري  اضافه  كرد: شوراها دردوره  اول  به  دليل  نداشتن  دستور العمل  مدون  و تجربه  كافي  با مشكلات  متعددقانوني  و اجرايي  روبه  رو شدند.
به گفته وي، تجربيات  دوره  اول  شوراها بايد مورد توجه  اعضاي  شوراهاي اسلامي  در اين  دوره  باشد تا با كاستن  از حجم  مشكلات،  زمينه  را براي  پويايي شوراها فراهم  كنند.
هاشمي  خاطر نشان  كرد: بسياري  از مسائل  را با توجه  به  كم  تجربگي  اعضاي شوراها در دوره  اول  مي توان  توجيه  كرد اما با توجه  به  انتظارات  مردم  از اين  نهاد، پذيرش  اشكالات  در اين  مرحله  سخت تر خواهد بود.
انتخاب هيأت رئيسه شوراي شهر كردكوي
اعضاي  هيات  رئيسه  دومين  دوره  شوراي  اسلامي  شهر كردكوي  انتخاب  شدند.در اين  راي گيري  «صفر زاهد» و «عبدالله  مازندراني » به  ترتيب  به  عنوان رئيس  و نائب  رئيس  شوراي  اسلامي  شهر كردكوي  برگزيده  شدند.
همچنين  ««نعمت الله  منوچهري » به  عنوان  خزانه دار و «سيد سجاد بني هاشم » و«احمد كيا» به  عنوان  منشيان  شوراي  اسلامي  شهر كردكوي  انتخاب  شدند.
فرماندار كردكوي در اين آيين با اشاره  به  اهميت  جايگاه  شوراها گفت : اعضاي  جديد شوراها بايد با تفاهم ، همدلي  و تلاش افزونتر در جهت  آباداني  شهرها و روستاها حركت كنند.
سيدعباس  حسيني  افزود: افزايش  سهم  شهروندان  در تصميم گيري  محلي  وشهري از جمله  مواردي  است  كه  شوراي  شهر بايد به  آن  توجه  كند.

در نشست شوراي شهربودجه ۱۱۷ ميليارد ريالي شهرداري اردبيل براي سال۸۲ تصويب شد
بودجه ۱۱ ميليارد و ۷۵۶ ميليون توماني شهرداري اردبيل و سازمانهاي تابعه آن در سال۸۲ به تصويب شوراي شهر رسيد.
به گزارش روابط عمومي شوراي شهر اردبيل، ماريا موسوي سخنگوي شورا در اين باره گفت: از كل مبلغ تصويب شده ۸ ميليارد و ۷۵۴ ميليون تومان بودجه شهرداري است كه از اين ميزان ۵۸ درصد مربوط به هزينه هاي عمراني و بقيه متعلق به هزينه هاي جاري است.
وي با اشاره به اين كه بودجه مصوب شهرداري نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد افزايش يافته است گفت: در سال جاري ۷/۱۳ هكتار به صورت پارك و ۲۰ هكتار نيز به صورت نهالكاري به فضاي سبز اردبيل افزوده خواهد شد.
عضو شوراي شهر اردبيل به مخالفت شورا با افزايش قيمت بليت اتوبوس هاي شركت واحد و هزينه كفن و دفن اموات براي رعايت حال اقشار آسيب پذير و با وجود افزايش هزينه هاي جاري اشاره كرد و گفت: امسال علاوه بر استفاده از نظرات كارشناسان سازمان نظام مهندسي، سازمان مديريت و برنامه ريزي و استانداري، از نظرات منتخبين مردم در دوره دوم شوراي شهر اردبيل نيز در تصويب لايحه بودجه استفاده شده است.
ماريا موسوي احداث كمربندي دوم، تكميل بزرگراه مقدس اردبيلي، احداث ساختمان شماره ۳ آتش نشاني و ساختمان فضاي سبز، تكميل ساختمان شهرداري منطقه ۳، اتمام آزادسازي حاجي قهرمان، خيابان ۱۲ متري شهريار (آراز علي) و خيابان اسماعيل بيگ، بازگشايي راه كلخوران، ميدان مبارزان و خيابان بعثت، تعريض خيابان گلمغان و عباسيه نيار، احداث ۱۸ متري هاشميه سلمان آباد و ميدان مخابرات، احداث پل پياده رو در نقاط پرتردد شهري، بهسازي خيابان هاي ولايت، خيابان جنب شهرك گلسار، خيابان شهيد كريمي (خاتم النبيين)، خيابان جلوي دادگستري و بهسازي معابر مناطق سه گانه عباسيه نيار، راه كلخوران، حاجي قهرمان، شهرك بعثت و احداث ۱۱ پارك از جمله احداث پارك زنبق (راه انزاب)، قزل گول (بخش ۲ سبلان)، باغ جيرال، پارك نسترن (بخش ۱ سبلان)، پارك ويژه بانوان، پارك بني هاشم و فضاي سبز ميدان توحيد، احداث ۷ مورد زمين ورزشي محله اي از جمله آراز علي و گلمغان، احداث نمازخانه و سرويس بهداشتي در ميدان تره بار و سطح شهر، احداث ۲ پارك در منطقه ۳ و مطالعه پل غير هم سطح در ايستگاه سرعين، تقاطع حافظ و دانش و خيابان جام جم را از ديگر مصوبه هاي شوراي شهر اردبيل در اين راستا براي سال۸۲ اعلام كرد.
شوراهاي اسلامي از
دولتي شدن پرهيز كنند
 استاندار اصفهان  گفت : شوراهاي  اسلامي  نبايد خود را دولتي  و اداري  كنند وباري  براي  بيت المال  محسوب شوند.
سيد محمود حسيني  درجلسه  شوراي  اسلامي  استان  اصفهان  افزود: شوراها   نهادي ارزشمند و ضروري هستند و نبايد يك  خطر   براي  اداره  امور جامعه  دانسته  شوند.
به  گفته  وي ، شوراها بايد هنر يك  نهاد مدني  را داشته  باشند تا بتوانند به نمايندگي  از طرف  مردم  در تعامل  با مسئولان  قرار گيرند. وي  نقش  مشورتي  و نظارتي  شوراي  استان  را با اهميت  دانست  و افزود: شوراها بايد منزلت  و جايگاه  واقعي  خود را پيدا كنند چرا كه  آنها حلقه  واسط بين  مردم  و مسئولان  هستند. وي  بر ضرورت  همكاري  نامزدهاي  منتخب در دور دوم  انتخابات  شوراها و ديگر نامزدهاي  شركت كننده  در اين  انتخابات  در جهت  پيشبرد توسعه  استان  تاكيدكرد. در اين جلسه ، آيين  نامه  داخلي  شوراي  اسلامي  استان  اصفهان با ۵۷ ماده  به تصويب  اعضاي  اين  شورا رسيد.
موفقيت هاي شوراي شهر اصفهان مرهون مشاركت و راهنمايي هاي بي دريغ شهروندان بود
رئيس شوراي شهر اصفهان در جلسه شورا با قدرداني از خدمات دست اندركاران ستاد نوروزي شهرداري اصفهان براي رفاه حال مسافران نوروزي از تلاش كاركنان نيروي انتظامي نيز در ايام تعطيلات نوروزي قدرداني كرد و گفت: حضور مؤثر اين نيرو در شهر باعث ايجاد نظم و آرامش و امنيت بيشتر شد و برخورد مناسب اين نيرو با مردم رضايت شهروندان و مسافران را در پي داشت.
به گزارش خبرنگار ما، فرزانه خو نايب رئيس شوراي شهر اصفهان نيز در اين جلسه گفت: بايد به مسأله ترافيك شهر و امكان حمل و نقل آسان براي شهروندان و مسافران و افزايش سرويس هاي بهداشتي در پاركها و فضاهاي سبز توجه بيشتري  شود. وي با بيان اين كه عملاً دو باند از همه خيابانها و خصوصاً خيابانهاي مركزي شهر اصفهان به پاركينگ  خودروها تبديل شده لزوم توجه مسئولان مربوطه را به اين مسأله ضروري دانست و افزود: اگر طرحي كه در سال دوم شروع به كار شوراي شهر اصفهان ارائه شده و بودجه اي هم به آن اختصاص يافت، به نتيجه رسيده باشد همه چيز براي رفع نياز شهر مهيا است. عبدالحسين ساسان عضو ديگر شورا نيز موفقيتهاي دور اول شوراي شهر اصفهان را يادآور شد و گفت: موفقيتهاي اين دوره همراه با راهنمايي هاي بي دريغ مردم و مشاركت فعال آنها در امور شهر خود بود كه با تحمل سختيها و مشكلاتي كه در جريان ساخت و ساز شهر ايجاد مي شد، تأمين مالي هزينه هاي آباد كردن شهر را به عهده داشتند و اين جاي قدرداني بسيار دارد.
شهردار اصفهان نيز سال گذشته را سال سازندگي و نشاط براي شهروندان اصفهاني ذكر كرد و گفت: اميدواريم سال جديد نيز سالي بهتر و پربارتر از سال گذشته باشد.
محمدعلي جوادي وضعيت مطلوب شهر اصفهان از نظر اقتصادي و رونق ساخت و ساز و وجود ظرفيت خوب درآمدي در شهرداريهاي مناطق براي اجراي هزار و پنجاه طرح تعريف شده را به عنوان نكات مهم در بهبود شرايط شهر اصفهان در سال۱۳۸۲ دانست و اظهار اميدواري كرد كه با تعامل خوبي كه بين شهروندان، شوراي شهر و شهرداري و مسئولان استان وجود دارد در اين سال شهروندان بتوانند بيش از سال گذشته از موقعيت هاي بهتري بهره مند شوند.

به خاطر يك مشت ريال!
010965.jpg
قم - عباس اصفهانيان
بالاخره آن چيزي كه مدتها پيش منتظرش بودم اتفاق افتاد و قرعه فال به نام من و شوراي شهر قم هم زده شد و تقدير مي خواست كه در روزهاي آخر دوره اول شوراها «آخرين» گزارش «يك روز در شورا»را از جلسه شوراي شهر، من تهيه كنم و البته اين توفيق كه تا حدي اجباري هم بود نصيب من ... شد! گزارش تهيه كردن از جلسه شورا آن هم در يك شب بهاري، آنچنان كه افتد و داني، حال و حوصله زيادي مي خواهد كه از قضا من هم دارم!
ساختمان شوراي شهر قم درست بين يك پارك و يك قبرستان قرار گرفته اما كاملاً مستقل است و با داشتن تابلوي بسيار بزرگي در پياده رو، مردمك چشم هر رهگذري را به عكس العمل وادار مي كند.
[ بگذريم كه نصب تابلو در پياده رو خلاف مقرراتي است كه در خود شوراي شهر تصويب شده و شهرداري هم همين اواخر همه تابلوها به جز اين تابلو را از ريشه درآورده است!]
سالن جلسات شورا يعني همه زيرزمين ساختمان و براي وارد شدن به آن بايد از وسط انبوه خودروهاي اعضاي شورا و مسئولان شهرداري كه از قضا بر خلاف قوانين ترافيكي در پياده رو پارك شده اند عبور كنم.
[مثل اين كه از اول گزارش همه اش شد انتقاد! چه
مي شود كرد خبرنگاريم و انتقادهايمان هم سازنده!] داخل سالن جلسات علني شورا كه مي شوم ازدحام زيادي را مي بينم كه بعداً از حجم آن كمتر مي شود. گويا اعضاي منتخب دوره دوم، شهردار و معاونانش و مجريان طرح هاي كامپيوتري شهرداري با دم و دستگاههاي خودشان و پرده سينمايي عريض و طويلي كه در انتهاي سالن نصب كرده اند، همگي جلسه امشب را مزين كرده اند؟« چرا امشب؟ » چون شوراي شهر قم شايد از نظر ساعت برگزاري جلسات علني دركشور نمونه باشد: ۸ تا ۱۱ شب، آن هم به صرف گشنگي!
جلسه با نيم ساعت تأخير [كه البته درآخر وقت جبرانش كردند] آغاز شد. در حالي كه حجت الاسلام تكيه اي رييس شورا كه حدود ۵۰ ساله به نظر مي رسد و با اندام ظريف خود و پوستي به رنگ سبزه تند، جنب وجوش زيادي از خود نشان مي دهد مشغول تلاوت قرآن است، نگاهي به دور و برم مي اندازم. صندلي هاي تماشاگران اضافه شده و ديوارها هنوز به خاطر ماه محرم سياهپوش است[در قم معمولاً سوگواري ماه محرم تا آخر ماه صفر ادامه دارد].
رييس شورا با اعلام رسمي شدن جلسه به اعضاي منتخب دوره دوم، شهردار، مشاوران شورا و شهرداري و مسئولان انفورماتيك شهرداري و صد البته «خبرنگاران» حاضر در جلسه [كه البته تنها موجودي به نام خبرنگار كه در جلسه حضور داشت من بودم!] خير مقدم مي گويد و با اعلام دستور جلسه كه بررسي سه لايحه و شنيدن گزارش شهرداري در مورد مكانيزه كردن امور شهرسازي است به حاضران يادآور مي شود كه با موافقت اعضاء به دليل كمبود وقت سخنراني هاي پيش از دستور نداريم و وقت آنها به ارايه گزارش كميسيونها اختصاص داده شده است.
بعد از آن تكيه اي از يكي از اعضا مي خواهد چند تا از نامه هاي رسيده را قرائت كند كه او هم به خواندن چند نامه تسليت كه به افراد مختلف نوشته شده اكتفا مي كند.
در ادامه دستور جلسه، گزارشهاي جلسات كميسيونها به صورت خيلي مختصر و مفيد فقط براي رفع تكليف قرائت مي شود:
دكتر معلمي عضو شورا كه اتفاقا پزشك هم هست درحالي كه عينك ذره بيني اش را جابه جا مي كند، آهسته و خيلي خلاصه مي گويد: مسئله تجديد نظر موضوع كفايتي نظام وظيفه در كميسيون مطرح شد و در مورد افرادي كه مراجعه كرده بودند تصميم گيري كرديم و كار افرادي كه مراجعه نكرده بودند به جلسه بعد موكول شد.
مهندس باقرپناهي عضو جوان شورا كه قد و قامت بلندي هم دارد و در سال هاي قبل معاون عمراني فرماندار قم هم بوده، شمرده شمرده ماجراي حل اختلاف شورا با فرماندار فعلي قم را اين طور بازگو مي كند: در مورد اختلاف نظر با فرماندار قم راجع به شروع جلسات منتخبين دوره دوم شورا جلسه اي با فرماندار محترم داشتيم كه ايشان پذيرفتند اولين جلسه منتخبين در اوايل ارديبهشت برگزار شود و قبل از آن غيرقانوني است و وزارت كشور هم اين مسئله را پذيرفته و به فرمانداريها و بخشداريها بخشنامه كرده است. به همين خاطر جلسه بعدي ما در همين زمينه لغو شد و فرمانداري اين نقض قانون را پذيرفت و اصلاح كرد.
[در همين حين يادداشتي از باقرپناهي به دستم رسيد كه اگر توضيح بيشتري براي گزارش بخواهيد آمادگي دارم.]
حجت الاسلام آتش زر تنها عضو فعلي شورا كه در دوره دوم هم صندلي اش را حفظ كرده درحالي كه تسبيحي را در دستش مي چرخاند مي گويد: به خاطر اين كه من تدريس دارم غير از چهارشنبه و پنجشنبه نمي توانم در جلسات كميسيون شركت كنم [او خودش رييس كميسيون است] به همين علت كميسيون تشكيل نشد.
تكيه اي هم بدون معطلي مي گويد: «خيلي ممنون خبرداغي بود» كه همين، صداي خنده حضار را در فضاي سالن پر مي كند. آتش  زر در جواب مي گويد: البته ما چهار سال ديگر در خدمت مردم هستيم و انشاءا... فرصت زياد است.
در كش و قوس همين تعارفات نه چندان دوستانه، «محمدعرب» عضو منتخب دوره دوم كه از نظر سني و سابقه اجرايي بيشتر از او به عنوان رييس آينده شورا ياد مي شود وارد جلسه شد و با اصرار اعضاء در كنار رييس جلسه نشست تا به گمانم رياست آتي او تثبيت شود.
عرب كه حدود ۲۰ سال قبل فرماندار قم بود و بعد به وزارت خارجه رفت و سابقه سفير ايران در عمان را نيز در كارنامه اجرايي و سياسي خود دارد، گويا شصتمين بهار زندگي اش را هم به چشم ديده و در عين اين كه جثه تنومندش را روي صندلي جابه جا مي كند و دستي به آخرين دكمه پيراهن بدون يقه اش ]كه معمولا ديپلمات هاي ايراني مي پوشند[ دارد براي اينكه به نوعي توضيحي در مورد تأخيرش داده باشد مي گويد: اعلام كرده بودند جلسه ساعت ۸ شروع مي شود و چون نماز جماعت اينجا برپا نمي شود من پس از نماز با دو كورس تاكسي خدمت رسيدم كه البته فكر مي كنم تأخير به حساب نمي آيد. سخن كنايه  آميز عرب باعث شد تا رييس شورا با حالت خاصي بگويد«اينجا نمازخانه هم داريم». بعد از آرام شدن جو جلسه و تكه پاره شدن تعارفات! تكيه اي باز هم رشته سخن را در دست مي گيرد: براي جلسه اختتاميه دوره اول مردم را دعوت مي كنيم كه بيايند و ما گزارش كار بدهيم، اما بنا داريم كه علما و مراجع را حضوري خدمتشان برسيم و گزارش بدهيم، لذا از اعضا مي خواهم در ديدارهاي هفته آينده فعالانه شركت كنند. ضمناً در مورد مسئله بلندمرتبه سازي و مرتفع سازي و كلاً سياست ساخت و ساز در قم جلسه اي با مشاورين شهرداري و شوراي شهر داريم كه لازم است همه شركت كنند، البته اجباري نيست اما به خاطر اهميت موضوع و اين كه متدينين در قم ناراحت هستند، بررسي اين موضوع ضرورت دارد، چون سياست مسكن در قم الان نوعي بي عفتي است. مسكن و ساخت مسكن خوبست و لازم اما آپارتمان سازي نبايد باعث عدم امنيت خانواده هاي مجاور شود و عفت عمومي را تضعيف كند،  بايد حتماً راهكارهايي پيدا كنيم و به خاطر همين بهتر است همه در جلسه شركت كنند. رييس جلسه در ادامه صحبت هايش با تعيين ۲۰ دقيقه وقت براي بررسي سه لايحه [كه در نهايت ۷۵ دقيقه وقت جلسه را گرفت!] از اعضا مي خواهد براي شنيدن گزارش گروه فني شهرداري در بررسي لوايح حداقل گفت وگو را داشته باشند تا وقت نگذرد. اما مشكل وقت در همان لايحه اول خودش را نشان مي دهد و وقتي لايحه افزايش كرايه تاكسي قرائت مي شود، بحث بين موافقان و مخالفان درمي گيرد.
آتش زر رييس كميسيون تلفيق و برنامه ريزي كه به خاطر آرتروز، گردن خود را با چيزي شبيه استوانه پوشانده و امكان گردش سرش را به چپ و راست [بيشتر چپ!] ندارد، لايحه اي را مي خواند كه به قول خودش با ۹ ساعت كار كارشناسي در كميسيون به تصويب رسيده، اما در همان بند اول، بحث بر سر آن بالا مي گيرد: تعيين نرخ كرايه تاكسي هاي نارنجي، بي سيم، خطي و تلفني در سال ۸۲، تاكسي نارنجي، ورودي ۱۰۰ ريال، هر كيلومتر۱۴۰ ريال، تأخير هر دقيقه ۱۵ ريال و حداقل كرايه از ۲۵۰ ريال در سال ۸۱ به ۳۰۰ ريال در سال ۸۲ افزايش مي يابد. ضمناً پيشنهاد شهرداري و تاكسيراني و نماينده تاكسي داران هر كيلومتر ۱۳۷ ريال است اما نظر كميسيون ۱۴۰ ريال بود. معدل افزايش قيمت ۱۴ درصد است، يعني همان نرخ تورم كه بانك مركزي اعلام كرده، آيا سوالي هست؟
رييس جلسه با تعجب روبه اعضاء: نظر كميسيون بيشتر از شهرداري و تاكسيراني است؟در حالي كه توقع مردم اين است كه شورا نرخها را كاهش دهد و نه افزايش و خودش اضافه مي كند: با توجه به اين كه خبرنگارها(!) هم هستند، به اين مسئله توجه داشته باشيد.
رمضاني عضو ميانسال شورا با عجله پاسخي از آستين در مي آورد: ۱۴ درصد تورم داريم و ۳۰ درصد افزايش نرخ بنزين، با تلاشي كه كميسيون كرد افزايش كرايه ۱۱ درصد است. ما قيمتها را اضافه نكرديم فقط حداقل كرايه شده ۳۰ تومان كه همه گير هم نيست...
در همين حين «تفتي» عضو منتخب شوراي دوره دوم كه رييس مجمع امور صنفي قم هم هست برگه هاي روي ميز مقابلش را ورق مي زند و با توپ پر و البته با كسب اجازه و توضيح اين كه حق رأي ندارد خودش را وارد گود مي كند و با چند استدلال قوي! به قول خودش ثابت مي كند كه كرايه ها نبايد افزايش پيدا كند: ما الان تاكسي  به معناي واقعي نداريم، همه خطي شده اند، شما افزايش كرايه را در كيلومتر منظور كنيد تا انگيزه اي باشد كه تاكسي ها به مسيرهاي دور هم بروند. باز هم ادامه مي دهد: بر خلاف برخي آقايان من هر روز از تاكسي استفاده مي كنم. [گويا همه اصرار دارند كه بگويند براي رفت و آمد فقط از تاكسي و اتوبوس استفاده مي كنند!]
خلج عضو ديگر شورا براي آرام كردن اوضاع دستهايش را بلند مي كند و با لهجه قمي داخل معركه مي شود: بليت اتوبوس در سال ۸۲ نسبت به ۷۹ صددرصد افزايش داشته و تاكسي ۵۰ درصد، بايد بين اينها هماهنگي باشد تا تاكسي داران و مردم ناراضي نباشند، مضافاً اين كه تاكسي ظرفيت ۵ نفر را دارد و اتوبوس الي ماشاالله تا فيها خالدون (!) مسافرسوار مي كند...
مهندس آقايي يكي ديگر از اعضاي شورا كه احتمالا بيشتر از ۴۵ سال ندارد و هميشه شيك پوش و مرتب ظاهر مي شود بدش نمي آيد كه اين حرف ها هم از او به يادگار بماند: بايد بهاي كيلومتر اضافه شود كه تاكسي ها دنبال دربستي نروند، البته هر قانوني وضع شود اگر درست نباشد به طور طبيعي فرد به طرف فرار از قانون مي رود...
آتش زر پاسخي براي تفتي آماده مي كند: فقط بنزين ملاك نيست، بايد حداقل حقوق كارگري كه اعلام شده رعايت شود. راننده تاكسي ها بسيار زحمتكش هستند،  هزينه  معاينه و بيمه سرنشين و... دارند، همه اينها در تعيين نرخ بايد رعايت شود...
تفتي: طبق آمار شما يك تاكسي هر ساعت چند مسافر دارد؟
آتش زر: طبق استاندارد ۲۷ نفر.
تفتي: نخير اصلاً قابل قبول نيست،  بيش از ۵۰ نفر است. هر تاكسي در روز بيش از ۱۲ هزار تومان درآمد دارد... ما ۳۰ تومان را مي پذيريم اما در قالب كيلومتر...
تكيه اي كه مي بيند بحث بر سر بند اول از لايحه اول طولاني شده و تعيين نرخ تاكسي بي سيم و خطي و تلفني هم زمين مانده و دو لايحه ديگر هم بايد بررسي شود مي گويد: پيشنهاد آقاي تفتي قابل بررسي است، لايحه را به رأي بگذاريم يا پيشنهاد را؟
رمضاني: بااين پيشنهاد اساس تاكسيراني به هم مي ريزد، تاكسي سالي ۲۰ درصد مستهلك مي شود. گوشت و برنج و روغن چقدر اضافه شده؟ راننده تاكسي غذا نمي خورد؟ لباس نمي پوشد؟ بچه ندارد؟ ما سالي يك بار كارشناسي مي كنيم و تورم را لحاظ مي  كنيم اين عدالت است. با اين حال ما حاضريم اين لايحه را به شوراي جديد واگذار كنيم يا ۶ ماهه تصويب كنيم كه آقايان تجديد نظر كنند
تكيه اي اما كوتاه نمي آيد: از اقدام كريمانه شما سپاسگزاريم، اما ما به وظيفه خودمان عمل مي كنيم...
عرب باز هم رياست آينده خود را يك جوري نشان مي دهد: براي نظر شما كه چهار سال سابقه داريد احترام قائليم، هر تصميمي بگيريد مطمئناً تا يك سال ديگر تغيير نمي دهيم.
تفتي نگاه معني داري به عرب مي اندازد و تكيه اي با خوشحالي مي گويد: «شوراييان جديد تكبير!» اما آتش زر بحث را ادامه مي دهد: وقتي ۵۰۰ نفر راننده تاكسي جلو شورا صف كشيدند، متوجه مي شويد كه بايد كرايه ها را اضافه كنيد يا نكنيد؟!
«وكيلي» شهردار جاافتاده، آرام و كم حرف قم كه قبلا شهردار مشهد بوده و تا اينجا سكوت كرده بود ميكروفن خودش را روشن مي كند: همكاران ما در تاكسيراني آمدند توضيح دادند... ما مأمور به وظيفه هستيم و بايد كارشناسي كنيم... خواهشم اين است كه به بحث هاي كارشناسي توجه كنيد. اگر لازم باشد جلسه فوق العاده مي گذاريم يا شورا به كميسيون واگذار كند... چون بليت اتوبوس گران شده تاكسي هم بايد اضافه شود والا خلاف قانون و شرع است... تأخير نكنيد، تصميم بگيريد، يك ماه از سال گذشته مردم بلاتكليفند...
جلسه از تب و تاب مي افتد. رييس شورا تذكر مي دهد كه بايد نماينده سازمان نظارت و بازرسي هم در تعيين قيمت دخالت داشته باشد و كميسيون بايد از اين سازمان دعوت مي كرد... الان هم لايحه را به رأي مي گذاريم، اگر رأي نياورد، فورس ماژور به كميسيون برود و اصلاح شود...
در نهايت پس از رد و بدل شدن مواردي ديگر، بند اول لايحه با ۷ رأي موافق و ۲ رأي مخالف تصويب مي شود و بندهاي ديگر خيلي سريع تر از قبل قرائت مي شود: نرخ تاكسي بي سيم هر كيلومتر ۵۰۰ ريال (۶/۹ درصد افزايش) تأخير هر دقيقه ۱۵۰ ريال، انصراف از سرويس ۲۰۰۰ ريال، حداقل كرايه ۳۰۰۰ ريال.
تكيه اي با تعجب و كمي اخم: شهرداري از ما توقع ندارد كرايه هاي پيشنهادي لايحه را اضافه كنيم. كميسيون چرا طرف مردم را نمي گيرد؟ نرخها را از لايحه هم بيشتر افزايش داده ايد!
رمضاني: لايحه وحي منزل نيست، كارشناسي كميسيون به اين نتيجه رسيده است، شما ما را محاكمه مي كنيد...؟
با ادامه بحث و تذكر برخي اعضاء توافق مي شود كه لايحه به رأي گذاشته شود و در نهايت ۳ بند ديگر هم با تغييراتي به تصويب مي رسد.
مورد بعد، لايحه دوم شهرداري مبني بر تفويض اختيارات حقوقي شهردار به مديران شهرداري و مناطق براي حضور در محاكم است كه خوانده مي شود و شهردار توضيح مي دهد كه اخيراً مشكلي در اين زمينه پيش آمده و دستگاه قضايي اعلام كرده كه شهردار شخصاً بايد در همه دعاوي در دادگاهها حضور يابد كه به خاطر كمبود وقت عملي نيست و اين لايحه تقديم شده تا پشتوانه قانوني براي تفويض اختيارات داشته باشيم و از حقوق قانوني شهرداري دفاع كنيم.
رييس جلسه اين طور ادامه مي دهد كه ضرورت مسئله روشن است، آقايان رأي بدهند، البته كميسيون يك قيد اضافه كرده كه اختيارات به افراد خبره واگذار شود ضمن آن كه ما در دو سال گذشته فقط يك پرونده داشتيم كه حكم به محكوميت شهرداري داده شده و اين قيد رعايت شده است.
لايحه بدون درگيري! و حتي سخن مخالفي به اتفاق آرا تصويب مي شود.
لايحه سوم نيز مربوط به بكارگيري سيستم مكانيزه در قسمت هاي نوسازي، اصناف، شهرسازي و... و تعيين بودجه ۱۰۰ ميليون ريالي براي شروع كار بود كه آن هم مطرح شد. باقرپناهي براي اين كه كار كميسيون را توضيح داده باشد: نرم افزارهايي كه براي نقشه برداري تهران استفاده شده بررسي كرديم بسيار انعطاف ناپذير است، اما نرم افزار شركت... كه در مشهد و گرگان استفاده شد، بسيار مناسب است و اين نرم افزار انحصاري هم هست و فكر نمي  كنم جاي بحثي داشته باشد و اعضا رأي بدهند كه قرارداد بسته شود.
[به نظرم مي آيد اعضاي شورا- و حتي بقيه- فقط تعدادي «گوش» شده اند براي شنيدن!] بعد از تصويب اين لايحه نيز وقت در اختيار شهردار و گروه همراه او قرار گرفت تا در مورد گزارش كار اتوماسيون شهرداري در سال ۸۱ و اجراي طرح GIS توضيح دهند كه به قول رييس جلسه كار «با ابهتي» است و لازم بود كه اعضاي قديم و جديد شورا از آن باخبر باشند، چون شوراي شهر تاكنون ۱۰ ميليارد ريال براي اجراي اين طرح تصويب كرده و حالا بايد نتيجه كار را ببيند.
بعد از توضيحات تكيه اي، شهردار در مورد لزوم توسعه و بازنگري در سيستم اداري شهرداري حاضران را با بياناتش مستفيض مي كند.صحبتهاي وكيلي بيشتر از نيم ساعت طول مي كشد، اما قسمت هايي از اين حرفهاي شهردار بيشتر از بقيه بحثهاي ديگرش به نظرم جالب مي رسند: از سال گذشته با همكاري يك مشاور، آسيب شناسي شهرداري را در دستور كار قرارداديم كه نتيجه آن ۳۰۰۰ صفحه گزارش بود. راهكارهاي پيشنهادي اين مشاور با تيم قوي  آن بسيار راهگشاست... ما نيازمند جدي بازنگري در سازمان، امكانات و نيروي انساني شهرداري هستيم اگر به دنبال توسعه شهري هستيم، بايد شهرداري رامتحول كنيم و به توسعه پايدار كه همان نيروي انساني است توجه كنيم... به اين جمع بندي رسيده ايم كه عمده مشكل اداري شهرداري در رابطه با مردم در شهرسازي و صدور پروانه است، اما متأسفانه در ۱۴ سال گذشته مسئوليت شهرسازي قم به عهده يك ديپلم مكانيك بوده[افسوس و تعجب حضار] ما سوابق و مدارك همه نيروها را بررسي كرديم... طرحهاي تفصيلي هم پاسخگوي مراجعات مردم نبود، سعي كرديم مديران، افراد متخصص و با تجربه باشند. مديريت شهرداري در حال حاضر جوان و با پشتوانه علمي قوي است و اثر خود را در ۱۰ سال آينده به جا مي گذارد. نابسامانيهايي را كه الان در بافت مركزي شهر مي بينيد، اثر همان مديريت ديپلمه مكانيك بر شهرسازي اين شهر است...
وكيلي حق مطلب را در مورد شوراي دوره اول كه شهردار قبلي را عزل و او را انتخاب كرد نيز بجا مي آورد: شوراي شهر اگر طي چهار سال هيچ كاري هم نكرده باشد، بازسازي نيروي انساني و اجراي طرح GIS در شهرداري براي او كافي است... با اجراي اين طرح كل نقشه هاي طرحهاي تفصيلي كه حجم آنها به اندازه اين سالن بود به كامپيوتر سپرده شده و هر پلاك در هر نقطه شهر قابل دستيابي و روشن كردن سوابق شهرداري در مورد  آن است.
شهردار در آخر حرفهايش به قول يكي از اعضاي شورا التماس دعا هم دارد و ۱۰۰ ميليون تومان براي ادامه اصلاحات اداري در شهرداري درخواست مي كند كه [خوشبختانه]با قول مساعد اعضاي جديد شوراي شهر هم روبه رو مي شود.
بعد از صحبت هاي شهردار، مسئولين اجرايي طرح GIS با نمايش برنامه هاي كامپيوتري نقشه شهري خصوصيات آن را براي حضار تشريح مي كنند و يكي از اعضاء با اعلام شماره پلاك منزل خود، مشخصات كامل ملك و پرونده شهرسازي و سوابق آن را به عينه مي بيند. خصوصيات و ويژگي هاي جالب اين برنامه تشويق اعضاي شورا و تأكيد آنها را بر ادامه كار به همراه دارد. در اين برنامه حتي نقشه كليه تأسيسات شهري شامل خطوط تلفن، فاضلاب، آب و برق با ذكرعمق آنها در زير زمين نمايش داده مي شود و نقشه سه بعدي شهر و ارتفاعات آن، انطباق نقشه هاي هوايي ۴۰ سال گذشته و چگونگي رشد شهر، نابسامانيهاي موجود در احداث خيابانهاي جديد، گسلهاي زلزله، مكانيك خاك، بخش هاي آسيب پذير شهر و... نيز براي حاضران به نمايش درمي آيد و حتي بسياري از آنها را شگفت  زده مي كند.
ساعت ۳۰/۱۱ شب است و آرام آرام قرار است كركره جلسه با تذكر رييس شورا به شهرداري در مورد چگونگي اعلام مصوبه افزايش نرخ بليت اتوبوس شهري پايين كشيده شود. اشاره تكيه اي به جنجالي بود كه يكي از نشريات محلي در اين مورد به پا كرده بود. گويا در مصوبه شورا آمده بود كه افزايش نرخ بليت اتوبوس از ۱۵۰ ريال به ۲۰۰ ريال بايد با بستر سازي مناسب براي پذيرش مردم اعلام شود ومسئولين اتوبوسراني در اين مورد مطالب ضد و نقيضي را بيان كرده بودند و رييس شورا به شهرداري اعلام كرد در صورتي كه بستر سازي مناسب صورت نگيرد، افزايش نرخ غيرقانوني و بر اساس مصوبه، غيرقابل اجراخواهد بود.
در آخر جلسه وقتي از سالن خارج مي شدم برخورد لفظي  رييس شورا با يكي اعضا بي اختيار توجهم را جلب كرد. تكيه اي به طور صريح عضو شورا را به اظهارات نادرست در مورد افزايش نرخ كرايه تاكسي و مصوبه كميسيون متهم مي كرد كه افزايش كرايه ۲۰ درصد بوده نه ۱۰ درصد كه در گزارش كميسيون آمده است و عضو شورا نيز در جواب معتقد بود كه شما متأسفانه در جلسات كميسيونها شركت نمي كنيد و از مصوبات خبر نداريد. ما چندين ساعت كار كارشناسي داشتيم اما در بيان مسئله اشتباهي پيش آمد كه آن هم قابل جبران بود.
ديگر رمقي برايم نمانده و به زور خودم را از پله ها بالا مي كشم. ساعت از ۱۲ نيمه شب هم گذشته و اين را وقتي در جواب يكي از همان هايي كه در جلسه حاضر بود از من پرسيد فهميدم. شهر خوابيده بود و شورا هم مي رفت كه بخوابد. فكر جم و جور كردن گزارشم و وقت زيادي كه نداشتم، بيشتر از خستگي و گشنگي آزارم مي داد وذهنم رو به خودش مشغول كرده بود، در افكار خودم دست و پا مي زدم كه يكهو بوق يك ماشين منو به خودم آورد و حرفهاي كسي كه از داخل ماشين طرف صحبتش من بودم:
- داداش كجا؟
- مي رم خيابون...
- كرايه اش ميشه...تومن اگه طالبي بيا بالا.
- تا اونجا كه راهي نيست، تازه من هميشه... تومن ميدم.
-داداش ببين اولاً كه نصفه شبه، دوماً قيمت بنزين و چيزاي ديگه رفته بالا، بعدشم تو كه بايد خودت دستت تو خرج باشه و بدوني چي ميگم. ماهم بايد از پس هزار جور خرج و مخارج بربيايم. بد مي گم؟
وقتي داشتم سوار مي شدم يك لحظه برگشتم و به ساختمان شورا خيره شدم و بعد همه اون چيزهايي كه امشب ديده و شنيده بودم دوباره مثل برق از ذهنم گذشت. با خودم فكر مي كردم شايد اگر...

شوراها
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |