سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۳۰ - April . 22, 2003
تغييرات معابر ترافيكي
بهسازي ترافيكي شماري از خيابان هاي اصلي شهر تهران
011130.jpg
گروه شهري: به منظور تسهيل رفت و آمد و نيز افزايش ايمني ترافيك در شهر تهران تقاطع هاي شريعتي - بهار مطهري - مدرس و مطهري - سرافراز مورد اصلاحات هندسي قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومي شركت كنترل ترافيك تهران در حال حاضر با اجراي اصلاحات هندسي در اين تقاطع شريعتي - بهار شيراز و تخريب ساختمان واقع در خيابان كاج، تخليه وسايل نقليه در اين تقاطع به ميزان چشمگيري تسهيل شده است. همچنين يكطرفه شدن خيابان كاج از شرق به غرب حدفاصل خيابان اديبي تا شريعتي نيز به تخليه روان تر اين مسير كمك مي كند.
براساس اين گزارش همچنين انتظار مي رود با اجراي اصلاح هندسي پيشنهادي شركت كنترل ترافيك تهران مبني بر نصب رفوژ مياني (جدول گذاري) در خيابان مطهري براي جداسازي حركت مستقيم مسير مطهري از حركات گردشي بزرگراه مدرس و خيابان ميرعماد و همچنين نصب چراغ زماندار براي جلوگيري از تداخل بين حركت خروج از بزرگراه مدرس با حركات ورود به بزرگراه مدرس و ورود به خيابان ميرعماد، از انسداد اين تقاطع جلوگيري و تردد در اين محدوده تسهيل شود كه حصول نتيجه مطلوب از اجراي اين طرح تا حد زيادي نيز به رفتار صحيح رانندگان بستگي خواهد داشت كه لازم است پيش از رسيدن به ابتداي رفوژ (جداول) مياني، مسير خود را انتخاب نمايند. در اين صورت حركت مستقيم مسير خيابان مطهري بدون تداخل با ساير حركات از مسير مخصوص خود به رواني تخليه شده و حركات گردشي نيز در مسير مخصوص خود به نوبت انجام خواهند پذيرفت.

فروش اجباري كيسه هاي زباله غير قانوني است
011135.jpg
روابط عمومي شهرداري منطقه يك تهران اعلام كرد: مراجعه افراد به منازل شهروندان براي فروش كيسه زباله، غيرقانوني است.
به گزارش روز دوشنبه اين روابط عمومي، اين افراد با مراجعه به منازل شهروندان و ارائه كارت شناسايي جعلي كه نام و نشان شهرداري تهران در آن حك شده مبادرت به فروش كيسه هاي زباله به صورت اجباري و به چند برابر قيمت مي كنند كه اين اقدام غيرقانوني است. شهرداري منطقه يك به شهروندان توصيه كرد: در صورت مشاهده اين افراد ضمن خودداري از خريد، مراتب را به شماره تلفنهاي ۲۷۲۳۲۵۲ و ۲۷۰۳۶۰۳ اطلاع دهند.

يك مقام مسئول در وزارت مسكن و شهرسازي:
حداكثر جمعيت تهران بايد ۷‎/۶۵۰‎/۰۰۰ نفر باشد
گروه شهري: معاون  دفتر مديريت  شهري  وزارت  مسكن  و شهرسازي  تصريح  كرد شهرداري بايد بعد از دريافت  طرح  جامع  نسبت  به  تهيه  طرح  تفصيلي  شهر تهران اقدام  كند.
معزي  گفت:  از سال  ۱۳۴۶ تا۱۳۶۵ شهر تهران  براساس  ضوابط و مقررات  طرح  جامعي  كه  طرح   تفصيلي  آن  توسط شهرداري  تدوين  شده  بود اداره 
مي  شد.
وي  با اشاره  به  اينكه  تا سال  ۶۵ ساخت  و ساز در تهران  با تشكيل  كميسيون  ماده  پنج  مديريت  مي  شد افزود با نزديك  شدن  به  پايان  سقف زماني  طرح  جامع ، شورايعالي  شهرسازي  فعاليت  براي  تدوين  طرح  جامع  جديد شهر تهران  را آغاز كرد.
معاون  دفتر مديريت  شهري  وزارت  مسكن  و شهرسازي  يادآور شد. شورايعالي  شهرسازي  در سال  ۷۱ طرح  جامع  جديد شهر تهران  طرح  ساماندهي  را به شهرداري  تهران  براي  تدوين  طرح  تفصيلي  ابلاغ  كرد.
وي  اضافه  كرد: در طرح  ساماندهي  شهر تهران  مصوب  شورايعالي  شهرسازي  از ۷۰۷ كيلومترمربع  مساحت  شهر تهران ، ۱۶۰ كيلومترمربع  به  كاربريهاي  بخش  مسكن  با تراكم  متوسط ۱۳۱ درصد و حد نهايي  جمعيت  ۷۶۵۰۰۰۰ نفراختصاص  يافت .
معزي  با بيان  اينكه  شهرداري  تهران  براساس  آخرين  مصوبه  شورايعالي  شهرسازي  مصوبه  ۳۲۹ كه  در اواخر سال  ۷۹ به  تصويب  رسيد به  مديريت  ساخت وسازي  در تهران  مي  پرداخت  تصريح  كرد مصوبه  ۳۲۹ با دستور توقف  فروش  تراكم  توسط شهردار وقت  راكد ماند.
معاون  دفتر مديريت  شهري  وزارت  مسكن  و شهرسازي  با اشاره  به  اينكه  درده  سال  اخير نوزده  ميليون  و هفتصد هزار مترمربع  مازاد تراكم  فروخته شده  است  اظهار داشت  يازده  ميليون  مترمربع  از اين  مقدار در دو سال اخير فروخته  شده  است. وي  خاطر نشان  كرد شورايعالي  شهرسازي  به  كمك  شهرداري  تهران  اين شهر را به  چهار منطقه  تقسيم  كرده  و ضوابطي  را براي  فروش  تراكم  در هريك  از اين  مناطق  تعيين  كرده  است .
معزي  افزود طبق  دستورالعمل  شورايعالي  شهرسازي  واگذاري  مازاد تراكم تنها برمبناي  پلاك  مشخص  ثبتي  وپروانه  ساختماني  مجاز است  و ديگر خبري از مازاد تراكم  سيار نيست .

فشار بيش از حدمجاز روغن موتور آلودگي هوا را افزايش مي دهد
در صورتي كه فشار بخار روغن بيشتر از حدمجاز باشد، به علت آن كه در دماي پايين تر مي سوزد، علاوه بر كاهش عمر موتور خودرو موجب افزايش آلودگي هاي ناشي از آن مي شود.به گزارش شبكه خبري آسمان آبي، در صورتي كه روغن موتور مصرفي داراي كيفيت مناسب نباشد، سبب لطمه رساندن به موتور خودرو مي شود.
اين گزارش لزوم استفاده از روغن موتور استاندارد و تعويض به موقع آن را مورد تأكيد قرار مي دهد.

بزرگترين مشكل شهرداريها به روز نبودن قوانين آنهاست
دبير نشست ادواري كلانشهرهاي  ايران گفت: بزرگترين مشكل فعلي شهرداريها به روز نبودن قوانين آنهاست، به عنوان مثال قانون فعلي شهرداري مشهد مربوط به ۳۴ پيش است كه جمعيت آن شصت هزار نفر بوده است.
احمد نوروزي در گفت وگو با ايسنا افزود: اين در حالي است كه از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون در قوانين و مقررات تمام دستگاه هاي اجرايي تغيير و تحولاتي ايجاد شده است.
وي افزود: در حال حاضر اختيارات شهردار شهر ۵  هزار نفري با اختيارات شهردار شهر ۵/۲ميليون نفري يكسان است. همچنين نه دولت برنامه ريزي كامل و مدوني براي به روز كردن قوانين دارد و نه به تشكيلات مردمي اجازه چنين كاري داده مي شود.
به گفته نوروزي، تصور مي شود شوراهاي اسلامي از اختيارات خوبي برخوردارند ولي درعمل چنين نيست و حتي اجازه تصويب يك اساسنامه را هم ندارند و كساني براي شهرداري تصميم مي گيرند كه هيچ گونه اطلاعي از اوضاع واحوال شهرها ندارند.

نگاه
داوود كاظمي
011140.jpg

برگزاري سومين دوره انتخابات نظام مهندسي استان تهران
گروه شهري: سومين دوره انتخابات نظام مهندسي استان تهران سيزدهم مرداد سال جاري برگزار خواهد شد.
مهندس قاسم تقي زاده خامسي- رئيس هيأت اجرايي سومين دوره انتخابات هيأت مديره نظام مهندسي استان تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بيان اين مطلب گفت: ثبت نام داوطلبين از ۲۴ ارديبهشت سال جاري به مدت ۱۵ روز در محل سازمان نظام مهندسي در شهرك قدس آغاز مي شود.
تقي زاده خامسي افزود: تعداد اعضاي اصلي هيأت مديره براي تهران ۲۵ نفر بوده كه تعداد ۱۲ نفر از گروه عمران ۶ نفر از گروه تأسيسات و ۷ نفر از گروه معماري و شهرسازي هستند.
وي افزود: دارابودن شرايط مندرج در ماده ۱۱ قانون نظام مهندسي و داشتن حداقل پروانه اشتغال پايه ۲ مهندسي از شرايط داوطلبان است كه اين پروانه اشتغال از ۵ سال قبل از اعلام نامزدشدن بايد فاقد محكوميت انتظامي از درجه ۳ و يا بالاتر باشد. وي افزود: پانزدهم تيرماه اسامي نامزدهايي كه صلاحيت آنها تأييد شده است اعلام مي شود و يك هفته مهلت براي اعتراض وجود دارد و نهايتاً فهرست قطعي داوطلبان در روزنامه هاي كثيرالانتشار اعلام مي شود و محل برگزاري انتخابات نيز در آينده نزديك اعلام خواهد شد.داشتن كارت عضويت در نظام مهندسي شرط اول حضور در انتخابات است.

فعاليتهاي برتر بازيافت در سطح ملي معرفي مي شوند
گروه شهري: فعاليتهاي برتر بازيافت امروز همزمان با روز زمين پاك با همكاري كميته بازيافت به عنوان يكي از كميته هاي ۸ گانه شوراي عالي مصرف، سازمان حفاظت محيط زيست، شهرداري منطقه ۱۵، وزارت كشور و سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران در سطح ملي معرفي مي شوند.
مهندس ابراهيمي، دبير همايش فعاليتهاي برتر بازيافت با اعلام اين خبر به ايسنا همچنين گفت: با گسترش روزافزون صنعت و استفاده بي رويه از منابع طبيعي، الگوهاي مصرف جامعه به صورت بي رويه افزايش يافته است.
معاون آموزش و پرورش سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران هدف از برگزاري همايش فعاليتهاي برتر بازيافت را دفن كمتر و پردازش و بازيافت بيشتر عنوان و اظهار اميدواري كرد كه حركتي بنيادين، توسعه يافته و پايدار در بازيافت پسمانده هاي شهري ايجاد شود.

ملموس شدن آثار مثبت ماليات باعث استقبال از پرداخت آن مي شود
يك كارشناس اقتصادي گفت: احساس موديان از به هدر رفتن منابع مالياتي و نارضايتي از چگونگي مصرف اين منابع از عوامل بازدارنده در پرداخت ماليات است.
دكتر «فريده خلعتبري» ديروز در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: لمس آثار مثبت ماليات پرداختي در جامعه، مي تواند ديدگاه مردم نسبت به اهميت پرداخت ماليات را در ايجاد رفاه و امنيت افزايش دهد. وي، ملموس شدن آثار مثبت پرداخت ماليات در جامعه و معرفي آنها به مردم را عاملي در راستاي توسعه فرهنگ مالياتي در كشور دانست.
وي با تأكيد بر وجود «فرار مالياتي» در ايران گفت: ارائه اظهارنامه مالياتي، شفافيت قانون ماليات ها، بكارگيري مجريان سالم، برابري افراد در برابر قانون، جلوگيري از اعمال نظرهاي شخصي و راههاي سوءاستفاده و دريافت جريمه سنگين از مؤديان متخلف از راههاي تقويت نظام مالياتي است. وي در خصوص بخشش جرايم مالياتي مؤديان در سال گذشته گفت: بخشش جرايم مالياتي مؤديان به دليل وجود اظهارنظرهاي شخصي در تعيين ميزان ماليات در نظام مالياتي گذشته، صورت گرفت.
وي افزود: به موجب اصلاحيه قانون ماليات هاي مستقيم مصوب بهمن ماه سال ۸۰، به دليل استفاده از جامعه حسابداران در تعيين ميزان ماليات و حذف مميز مالياتي و اظهارنظرهاي شخصي در تعيين ماليات، جرايم مالياتي به هيچ وجه قابل بخشش نيست.

آلودگي هوا از مساحت جنگل هاي جهان مي كاهد
گروه شهري: به دليل چندين دهه تحمل اثرات زيانبار آلودگي هوا مساحت تعداد زيادي از جنگل هاي جهان پيوسته كاهش مي يابد.
به گزارش شبكه خبري آسمان آبي اين اكوسيستم ها كه به عنوان يكي از مهم ترين علائم حياتي كره زمين تلقي مي شوند قلب كره حيات محسوب شده و زندگي ميليون ها جانور و ساير موجودات زنده در گرو وجود آنهاست.
مواد آلوده كننده هوا كه در اثر مصرف  سوخت هاي فسيلي در صنايع خودروها پيوسته با سرعت و ميزان بي سابقه اي بر فراز جنگل ها گسترش مي يابند آنها را تحت فشار شديد قرار داده و حيات آن را به مخاطره مي اندازد كه به دنبال آن زندگي زمين و موجودات آن نيز تهديد مي شود.گسترش دامنه تمدن و فناوري جديد و گرايشي به سوي زندگي ماشيني با اثرات تخريبي و تباهي منابع طبيعي و پوشش گياهي همراه است كه افزايش رشد بي رويه جمعيت، آلودگي محيط زيست و نابودي جنگل ها و فضاي سبز را به دنبال دارد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهر
علمي فرهنگي
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |