سه شنبه ۱۰ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۹۳ - July . 1, 2003
يَغْلِبُ الْمِقْدَارُ عَلَي التَّقْدِيرِ حَتَّي تَكُونَ الْآفَهُ فِي التَّدْبِير
يَغْلِبُ الْمِقْدَارُ عَلَي التَّقْدِيرِ حَتَّي تَكُونَ الْآفَهُ فِي التَّدْبِير.
تقدير بر تدبير چيره مي شود، چنانچه آفت در تدبير است.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
تا دل شب سخن از سلسله موي تو بود
دوش در حلقه ما قصه گيسوي تو بود
باز مشتاق كمانخانه ابروي تو بود
دل كه از ناوك مژگان تو در خون مي گشت
استقبال مردم روسيه از فيلم هاي ايراني
روزنامه  گازتا چاپ  مسكو در گزارش  ديروز  خود از استقبال  گرم  مردم  روسيه  در طول  بيست  و پنجمين  جشنواره  بين المللي  فيلم مسكو از سينماي  جمهوري  اسلامي  ايران  خبر داد.
اين  روزنامه  نوشت : در بيست  و پنجمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  مسكو تماشاچيان ، منتقدان  و داوران  با يكديگر هم  راي  بوده  و از همان  ابتدا مشخص  بود كه  فيلم  ايراني  «رقص  در غبار» و فيلم  ژاپني  «جغد» جوايزي  را به  خود اختصاص  خواهند داد.
نتيجه  نيز به  همين  صورت  شد و فيلم  ايراني  برنده  جايزه  بهترين  بازيگر مرد و فيلم  ژاپني  نيز برنده  بهترين  بازيگر زن  شد.
فيلم  ايراني  همچنين  موفق  به  دريافت  جايزه  ويژه  منتقدان  سينمايي  روس  شد.
گازتا در ادامه  افزود: «فاني  اردن» هنرپيشه  مشهور فرانسه  و ميهمان  جشنواره  نيز در گفت وگو با خبرنگار ما بر اهميت  و شهرت  سينماي  ايران  تأكيد كرد.
به  گفته  وي  تا چند سال  پيش  هيچكس  از سينماي  ايران  و فيلمهاي  خوب  آن اطلاع  چنداني  نداشت  ولي  امروز سينماي  اين  كشور كاملا شناخته  شده  است .
يكشنبه  شب  در آخرين  نمايش  فيلم  ايراني  «رقص  در غبار» كه  سالن  مملو از جمعيت  بود پس  از اينكه  يكي  از مسئولان  انتخاب  فرامرز قريبيان  را به  عنوان  بهترين  هنرپيشه  مرد اعلام  كرد تماشاچيان  به  ابراز احساسات  شديد پرداختند.
وي  گفت : سينماگران  ايراني  فيلمهاي  واقعي  ساخته  و بازي  با صداقت  هنرپيشگان  و صحنه هاي  واقعي  و طبيعي  اين  فيلمها مردم  را مجذوب  خود مي  سازد.
اين  دست اندركار امور سينمايي  روسيه  افزود: كارگردانان  ايراني  مي دانند كه  براي  غلبه  بر قلوب  تماشاگران  ايراني  و سرتاسر جهان  از جمله  روسيه  فيلمهاي  خود را چگونه  بسازند.
به  گفته  وي  صنعت  سينما در ايران  قوي  بوده  و با اطمينان  به  پيش  مي رود.
دو فيلم  ايراني  «زندان  زنان» كار منيژه  حكمت  و «طلاي  سرخ» كار جعفر پناهي  نيز كه  در بخشهاي  جنبي  اين  جشنواره  به  نمايش  در آمد با استقبال  گرم  تماشاچيان  رو به  رو شد.

كاترين هپبورن درگذشت
001900.jpg
كاترين هپبورن هنرپيشه معروف هاليود عصر روز گذشته در خانه اي كه روزگار كودكي اش را در آن سپري كرده بود در سن ۹۶ سالگي درگذشت.
به گزارش خبرگزاري ها وي در سال هاي اخير از بيماري هاي متعددي از جمله پاركينسون رنج مي برد.
هپبورن در طول شش دهه فعاليت سينمايي اش در كنار بازيگران بزرگي چون جيمز استوارت،كري گرانت،همفري بوگارت و اسپنسرتريسي بازي كرد.
او چهار بار براي بازي در فيلم هاي نيلوفر(۱۹۳۳)،حدس بزن چه كسي براي شام مي آيد(۱۹۶۷)، شير زمستان(۱۹۶۸) و استخر طلايي(۱۹۸۱) برنده جايزه اسكار بهترين بازيگر زن شد كه از اين نظر يكي از ركوردداران محسوب مي شود.
اليزابت تيلور،بازيگر سرشناس و همبازي هپبورن در فيلم «ناگهان، تابستان گذشته» در مورد او گفت: تصورمي كنم هرزن بازيگري در جهان آرزو مي كند كاش اندكي مانند هپبورن بود.

اعتراض استاد محمدرضا شجريان به محتواي كتاب «سروش مردم»
«راز مانا» كتاب مورد تأييد من است
001905.jpg
استاد محمدرضا شجريان، خواننده نامي موسيقي اصيل ايراني در بخشي از گفت و گوي مفصل خود با روزنامه همشهري به چگونگي انتشار كتاب «سروش مردم» كه به زعم گردآورنده آن حاوي زندگي و انديشه هاي استاد است، اعتراض كرد و مطالب آن را مورد تأييد قرار نداد.
به گزارش خبرنگار همشهري در اين گفت و گو كه پيش از عزيمت شجريان به كانادا و در منزل ايشان صورت گرفت، شجريان به پيشينه مراجعه گردآورنده كتاب سروش مردم به ايشان اشاره كرد و گفت: يكي-دوسال قبل گردآورنده كتاب با دفتر و شركتم تماس گرفتند و پي گير شدند كه مرا ببينند. در نهايت و پس از سماجت فراوان روزي وقت ملاقات دادم و به نزدم آمدند و گفتند كه دانشگاه كمبريج مي خواهد بزرگداشتي برايم بگيرد و مي خواهند مجموعه مصاحبه هايم را در كتابي چاپ كنند كه من هم مخالفتي نكردم. تا اينكه ۸- ۹ ماه بعد آمدند و گفتند مي خواهند در ايران بزرگداشتي برايم بگيرند و به دنبال مكاني هستند.
شجريان در ادامه اين گفت و گو به مخالفت خود براي گرفتن مراسم بزرگداشت در ايران اشاره كرد و گفت: من به اين جوان گفتم كه حساب بزرگداشت در كمبريج جداست و من هيچ علاقه اي به گرفتن مراسم بزرگداشت در داخل كشور ندارم و ديگر اينكه بزرگداشت اصلي من بارها و بارها و از سوي مردم و شهروندان علاقه مند به موسيقي و آواز من در صفهاي طويل تهيه بليت گرفته شده است.
شجريان سپس درباره مراسمي كه تحت عنوان بزرگداشتش در فرهنگسراي نياوران انجام شده بود اشاره كرد و گفت: من به اين جوان گفتم كه نه اجازه اين كار را مي دهم و نه خود من مي آيم و هر كسي كه خواست بيايد اگر در اين زمينه با من تماس گرفت به وي مي گويم كه در اين مراسم شركت نكند.
وي سپس به انتشار كتاب «سروش مردم» اشاره كرد و گفت: من حتي نسخه انگليسي كتاب را هم نديده ام كه ناگهان متوجه شدم كتابي به نام سروش مردم و با اغلاط فراوان و به نام بنده منتشر شده است. اگرچه ايشان گفت كه مي خواهد كتابي از مجموعه مصاحبه ها انتشار دهد، اما نگفت كه خودش هم چيزهايي را به مصاحبه اضافه كرده است.
شجريان به كتاب ديگري كه حاصل گفت و گوي ۱۴ جلسه اي محمدجواد غلامرضا كاشي، علي اصغر رمضانپور و محسن گودرزي (۴ سال قبل) با ايشان بود اشاره كرد و گفت: معتبرترين كتابي كه از گفته هاي من در بازار موجود است همان «راز مانا» است كه با سه تن از خبره ترين روزنامه نگاران درباره تمامي مسائل مرتبط با موسيقي، از جمله مسائل اجتماعي، ادبي، عرفاني و فني موسيقي صحبت كردم كه متأسفانه بخش اعظم همين كتاب را گردآورنده «سروش مردم» در كتاب خود آورده، بدون آن كه از من يا نويسندگان كتاب اجازه اي گرفته باشد.
وي با اشاره به اين كه با مؤلف كتاب سروش مردم هيچ گونه مصاحبه اي نداشته است گفت: اين مؤلف جوان حتي نيامده، متن كتاب را پيش از چاپ به من نشان بدهد و اين حداقل انصاف علمي بود، كه چنين كاري صورت مي گرفت. در ثاني به لحاظ شيوه پژوهش نيز ايشان مي بايست گفته هاي من را كه از كتاب يا مصاحبه اي نقل كرده داخل گيومه قرار مي داد تا مشخص شود كه كجاي كتاب نظر من است و كجايش نوشته و نظر ايشان كه اين كار هم صورت نگرفت. استاد شجريان در پايان گفت: اين كتاب از نظر من از درجه اعتبار ساقط است و اگر كسي هم بخواهد كتاب را بخرد، بخرد، اما به اين اميد كه اينها گفته هاي من است، چنين نيست و معتبرترين و تنها كتابي كه بنده آن را تأييد مي كنم، همان « راز مانا» است كه خوانندگان را به آن ارجاع مي دهم. گفت و گوي تفصيلي همشهري با شجريان در آينده نزديك و پس از آن كه وي نسخه نهايي گفت و گو را ديد و مورد تأييد قرار داد در همشهري به چاپ خواهد رسيد.

بررسي كتاب اساطير ايران و اداي دين
كتاب «اساطير ايران و اداي دين» ژزف كمبل با ترجمه علي اصغر بهرامي در دومين نشست نقد كتابهاي مردم شناسي، امروز سه شنبه ۱۰ تيرماه در سازمان ميراث فرهنگي بررسي مي شود.
اين دومين نشست از سلسله نشستهاي نقد كتابهاي مردم شناسي است كه به طور مشترك از سوي پژوهشكده مردم شناسي سازمان ميراث فرهنگي و گروه علوم اجتماعي مركز گفتگوي تمدنها برگزار مي شود.
در اين نشست كه با حضور مترجم برگزار مي شود، كتاب ياد شده از سوي دكتر زهره زرشناس مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد.
علاقه مندان مي توانند امروز از ساعت ۱۰ صبح در محل تالار اجتماعات سازمان ميراث فرهنگي كشور واقع در خيابان آزادي، نبش زنجان جنوبي، حضور يابند.

ققنوس پس از سه سال توقف
پس از سه سال توقف مركز موسيقي حوزه هنري برگزاري برنامه ققنوس را در تالار انديشه حوزه هنري پي مي گيرد. ققنوس برنامه اي بود كه توجهي ويژه به موسيقي هاي نواحي و مقامي ايران داشت.
سري جديد اين برنامه ها با اندكي تغيير، پيرامون تعامل موسيقايي بين نسل قديم و نسل جديد و معرفي چهر ه هاي نوجوي موسيقي محلي هر خطه از نواحي ايران است كه رويكرد اصلي آن در رابطه با اجراي موسيقي نوجوانان نواحي كشور است كه در كنار بزرگان قوم خود به هنرنمايي خواهند پرداخت.
«ققنوس ۶» مربوط به موسيقي تركمن (ترانه ها و مقام ها) با صداي «گلدي محمد گلدي نژاد» ۱۲ ساله به همراه دو تار «استاد دكتر مجيد تكه» و كمانچه «غفار گلدي نژاد» است و موسي جرجاني و هوشنگ جاويد پژوهشگران موسيقي نيز سخنراني خواهند داشت. اين برنامه در ساعت ۱۹ و ۳۰ دقيقه دهم تير در تالار انديشه اجرا مي شود.

۶ فيلم با موضوع نفت توليد مي شود
۲ فيلم  سينمايي  و چهار مجموعه  تلويزيوني  با موضوع  «نفت » تا پايان  امسال  توليد مي شود.
ساخت  دو مجموعه  تلويزيوني  ۲۶ قسمتي  با موضوع  «نفت » و «كاشفان  طلاي سياه » به  همراه  يك  فيلم  داستاني  بلند، دو فيلم  سينمايي  و دو برنامه  تلويزيوني ، از جمله  فعاليت هاي  مركز فرهنگي  وزارت  نفت  است .
مديركل  روابط عمومي  وزارت  نفت  در گفتگو با   ايرنا، گسترش  نگاه  فرهنگي  در مقوله  «نفت» و ارتباط مستمر با آحاد مردم  و توليد آثار سمعي  و بصري  با موضوع  «نفت » را از جمله  اهداف  اين  وزارتخانه  در حوزه  فرهنگي  عنوان  كرد.
«اكبر نعمت اللهي » خاطرنشان كرد : مركز فرهنگي  وزارت  نفت  به  منظور گسترش  فعاليت هاي  فرهنگي  و ارتباط با هنرمندان  حوزه هاي  مختلف  از نيمه  دوم  سال  ۸۱ راه اندازي  شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
اول ژوئيه سال ۴۲۵ پيش از ميلاد، مصريان در يكصدمين سال حكومت ايرانيان بر آنان با خودداري از پرداخت ماليات به حكمران ايراني مصر، بر ضد دولت امپراتوري ايران نافرماني خود را آغاز كردند. محرك مصريان در اين نافرماني كه از مدتها پيش انتظار آن مي رفت آتني ها بودند كه با دولت ايران به دليل حمايت ايران از اسپارتي ها دشمني داشتند. در آن زمان ميان اسپارت و آتن جنگ بود و دولت ايران با كمك مالي، ارسال اسلحه، تداركات و كشتي از اسپارتي ها حمايت مي كرد و سرانجام همين كمكها باعث پيروزي اسپارت شد. اين جنگها كه سالها طول كشيد، در تاريخ به جنگهاي پلوپونز معروفند كه توسيدس مورخ، گزارشگر عيني اين جنگها بود و تحت همين عنوان تاريخ مشهور خود را نوشت. آتني ها دولت ايران را امپرياليست
مي خواندند كه اين واژه از همان زمان رواج يافته است. مصر در سال ۵۲۶ پيش از ميلاد به دست كامبيز، يا كامبوزيا (كمبوجيا) فتح شد و ايرانيان قسمتهايي از سودان [در آن زمان: نوبي] و ليبي را هم به آن اضافه كردند. نافرماني سال ۴۲۵ پيش از ميلاد مصريان كه دومين نافرماني آنها بر ضد حكمران ايراني خود بود با اعزام نيروي اضافي از ايران از طريق دريا با كشتي سركوب شد و آتني ها از مصر اخراج و ممنوع الورود به آن كشور شدند. دولت وقت ايران (هخامنشي ها) پس از تصرف مصر، ميان درياي سرخ و رود نيل يك آبراه حفر كرد تا كشتي ها از خليج فارس مستقيماً به مصر روند و به همين جهت، نيروهاي ايراني مستقر در مصر در طول ۱۲۰ سال حكومت ايران و نيز كارمندان دولت و حكام ايراني مصر از كرمان و فارس اعزام مي شدند كه به خليج فارس نزديكتر بودند و هر دو نافرماني سالهاي ۴۲۵ و ۴۵۴ پيش از ميلاد مصر توسط سربازان تازه نفس اعزامي از كرمان سركوب شد. آثار آبراه درياي سرخ- رود نيل و لوح مربوط ، توسط باستانشناسان كشف و در دسترس است.
ماندگار
داستان بر باد رفته كه برنده دو جايزه ادبي بزرگ شده سي ام ژوئن سال ۱۹۳۶ انتشار يافت. برباد رفته پرخواننده ترين داستاني است كه تا كنون در آمريكا نوشته شده و عنوان رمان قرن ۲۰ رابه دست آورده است. اين داستان كه در زمينه جنگ داخلي خونين و ويرانگر آمريكا ست به چهل زبان ديگر ترجمه و در سراسر جهان انتشار يافته و بر پايه آن يك فيلم سينمايي موفق ساخته شده است.
نويسنده اين اثر بانو مارگارت ميچل ( پگي ) است كه كار نوشتن آن را از سال ۱۹۲۶ آغاز كرده بود. هدف نويسنده كه خود از مردم جنوب آمريكا و متولد شهر آتلانتا است- كه در جريان جنگ داخلي ويران شد- اين بود كه چنان مصائب اين برادركشي را در قالب داستان بيان دارد كه رويداد مشابه آن رخ ندهد.
نوشتن اين داستان به اين دليل كه نويسندگي حرفه مارگارت نبود و ترديد داشت بتواند آن را منتشر سازد نزديك به ده سال طول كشيد و نخستين چاپ آن هم در ده هزار نسخه انتشار يافت . اين داستان آن چنان دلچسب و نافذ بوده است كه از آن زمان تا كنون هر سال يك تا چند بار تجديد چاپ شده است.
اين تنها اثر مشهور مارگارت بود . وي كه ۸ نوامبر سال ۱۹۰۰ به دنيا آمده بود ۱۶ اوت ۱۹۴۹ پيش از آن كه ۴۹ ساله شود در آتلانتا در گذشت.
* تاريخ ورزش و مسابقه هاي ورزشي به ۳۳۶۶ سال پيش باز مي گردد، اما بازي هاي المپيك ازاول ژوئيه سال ۷۷۶ پيش از ميلاد( ۲۷۷۹ سال پيش در روزي چون امروز) در يونان آغاز شد و به طور منظم تا سال ۳۹۳ ميلادي كه به فرمان تئودوسيوس امپراتور وقت روم ممنوع شد ادامه يافت. دور جديد بازيهاي المپيك از سال ۱۸۹۶ از سر گرفته شده است.
منابع مطالب دوبخش بالا :
www.iranianshistoryonthisday.com
روزگار
قراردادن نوار پخش خبر روي تلفن ها و يا لحظه به لحظه اضافه كردن آخرين خبر بر سايت اينترتي رسانه ها چيز تازه اي نيست ، ولي وارد صنعت خبر شدن شركتهاي تلفني تازگي دارد. اين شركتها كه دهها سال پيش تنها ساعت دقيق و بعدا حركت قطارها و اخيرا وضعيت هوا را در شماره معيني از شبكه خود قرار داده بودند به تازگي مشترك خبرگزاري ها شده و همه اخبار آنها را طبقه بندي مي كنند و عيناً به گوش  مردم مي رسانند . طرز كار از اين قرار است كه جوينده خبر شماره معين كه با قبض تلفن به خانه او ارسال مي شود مي گيرد و به صورت الكترونيك به او گفته
مي شود كه با گرفتن چه رقم و يا ارقامي نوع خبر مورد علاقه خود را گوش كند از
قبيل: اقتصادي ، شهري ، خارجي و.... به اين ترتيب هر كس مي  تواند ساعتها زودتر از روزنانه و تلويزيون از اخبار روز آگاه شود . با اين وضعيت روزنامه ها براي رقابت چاره اي جز توجه هرچه بيشتر به تحليل و تفسير و اخبار اختصاصي( كه خبرگزاري ها نداشته باشند ) و گزارش هاي دنباله دار تحقيقي ندارند و شبكه هاي تلويزيوني هم ناچارند توجه بيشتري به تصوير و مصاحبه كنند.
پرسش هاي پزشكي
دكتر تامارا نيوتن به پرسش هاي متعدد در باره چگونگي بالارفتن فشار خون زن و شوهر ها هنگام مشاجره و خطر آن چنين پاسخ داده است : با بررسي بيماران قلبي متاهل كه در شرايطي نبوده اند كه قاعدتاً به بيماري قلبي دچار شوند اين نتيجه به دست آمده كه مشاجرات داخلي آنان ، مخصوصاً خواست هاي زنان از شوهرانشان كه انجام آن برايشان مقدور نبوده و يا منطقي نمي توانسته باشد باعث بالا رفتن سريع فشار خون شده و تكرار آن به بيماري قلبي و عروق انجاميده است و پيشگيري آن در دست پزشك نيست.

داستانك
خواهيم ديد
كشاورز كم درآمد به جاي تراكتور از اسب پيري براي شخم زدن استفاده مي كرد. يك روز بعداز ظهر اسب در حين كار در مزرعه افتاد و مرد. همه روستاييان گفتند: «چه اتفاق وحشتناكي».
كشاورز با آرامش گفت: «خواهيم ديد».
خونسردي و آرامش او باعث شد كه همه افراد روستا گردهم بيايند، با او هم عقيده شوند و اسب جديدي را به او اهدا كنند.
حالا همه مي گفتند: «چه مرد خوش شانسي».
كشاورز گفت: «خواهيم ديد».
دو روز بعد اسب جديد از پرچين پريد و فرار كرد. همه گفتند، «چه مرد بدبختي».
كشاورز خنديد و گفت: «خواهيم ديد».
بالاخره، اسب راه خود را پيدا كرد و همه گفتند: «چه مرد خوش شانسي».
كشاورز گفت: و خواهيم ديد.
پس از مدتي پسر جواني به اسب سواري رفت، افتاد و پايش شكست.
همه گفتند: «چه بدشانس».
كشاورز گفت: «خواهيم ديد».
دو روز بعد ارتش براي سربازگيري به روستا رفت، به دليل شكستگي پاي پسر، او را نپذيرفتند. همه گفتند: «چه پسر خوش شانسي».
كشاورز خنديد و گفت: «خواهيم ديد...»
سيلويا ريون
ترجمه: الهام مؤدب

گشتي در دنياي خبرها
مرتفع ترين ايستگاه قطار جهان
شانگهاي: عمليات ساخت مرتفع ترين ايستگاه قطار جهان در كشور چين آغاز شد. قرار است اين ايستگاه در ارتفاع ۵۰۶۸ متري از سطح دريا ساخته شود.
پيش بيني مي شود كه با افتتاح اين ايستگاه در سال آينده ميلادي، روزانه هزاران جهانگرد به اين مكان مراجعه كنند.
كتابخانه براي كشاورزان
پكن: ديروز در ۱۲ ايالت كشور چين، بيش از ۶۰۰ كتابخانه عمومي ويژه كشاورزان افتتاح شد، تا اينكه آنان با مراجعه به اين اماكن با علم روز آشنا شوند.
هزينه ساخت اين كتابخانه ها ۳۶۰ هزار دلار اعلام شده و مسئولان اين كتابخانه ها به طور رايگان كتاب و لوح فشرده آموزشي در اختيار ۵۰۰ هزار كشاورز قرار خواهند داد. هر يك از كتابخانه ها  حاوي ۵۰۰ كتاب و ۱۰۰ لوح فشرده است.
پل ۲۹ كيلومتري
پكن: عمليات ساخت پلي كه هنگ كنگ و ماكائو را به يكديگر متصل مي كند سال آينده در جنوب چين آغاز خواهد شد و سال ۲۰۰۶ به پايان خواهد رسيد. هزينه ساخت اين پل ۲۹ كيلومتري ۵/۲ ميليارد دلار اعلام شد كه ۱۰ سال پس از بهره برداري كليه هزينه ساختن آن از رانندگان بازپس گرفته خواهد شد. ساخت اين پل ۲۵ هزار شغل ايجاد مي كند.
ببر نادر
جاكارتا: اهالي يك دهكده در اندونزي، يك ببر نادر را كه متعلق به جزيره سوماترا است به دام انداخته اند. اين ببر دوساله كه ماده است پس از حمله به دو راس گاو، به دام روستاييان افتاد. هم اكنون تنها ۵۰۰ ببر سوماترا در جهان وجود دارد و نسل آنان در حال انقراض مي باشد. قرار است ببر به دام افتاده مجددا در جنگل هاي محافظت شده، آزاد شود.
قطع دست در معدن
سيدني: يك كارگر معدن در استراليا براي فرار از مرگ مجبور شد دست خود را قطع كند. اين كارگر هنگامي كه در عمق سه كيلومتري معدن مشغول كار بود ناگهان يك دستگاه تراكتور واژگون شد و دست وي زير يكي از چرخ هاي تراكتور گير كرد. با  آنكه همكاران وي از نيروهاي امداد تقاضاي كمك كرده بودند اما او تحمل صبركردن و دردكشيدن را نداشت و با چاقو، دست خود را از كتف قطع كرد تا از شر تراكتور رهايي يابد.
بزرگترين گروه گيتار جهان
پورتلند: ديروز در آمريكا، بزرگترين گروه نوازندگان گيتار، كنسرت اجرا كردند و ركوردي جديد از خود برجاي گذاشتند. اين گروه گيتار را ۵۲۰ نوازنده آماتور و حرفه اي تشكيل مي دادند كه به مدت يكساعت كنسرت اجرا كردند. درآمد حاصل از اين كنسرت به افراد بي خانمان تعلق گرفت.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۸ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۴۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴و۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۲ دقيقه

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |   شهر   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |