سه شنبه ۱۰ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۹۳ - July . 1, 2003
يك انتقاد، يك تشكر
001855.jpg
حتماً تاكنون شما هم بارها از كنار اتومبيلي گذشته ايد كه صداي گوش خراش آژير به اصطلاح «دزدگير»! آن به طور ممتد و بي وقفه اعصاب و وجود شما را نوازش داده و نه از دزد خبري بوده و نه از راننده خودرو! شما هم شايد مثل بنده چون سازمان محيط زيست و يا مؤسسه استاندارد و... را مسئول رسيدگي و تعيين حد و حدودي براي استفاده از اين وسيله اعصاب خرد كن مي دانيد و يا اصلاً آنقدر گوش هايتان به آن عادت كرده كه اگر روزي دو سه بار صداي آن را نشنويد اعصابتان آرامش ندارند! لذا به سادگي از كنار قضيه مي گذريد.
راستش در چهار پنج سال گذشته كه به طور مكرر در تهران شاهد اين امر بودم هر بار كه بنا به ضرورت كاري گذارم به يكي از كشورهاي اروپايي مي افتاد و گوش هايم به حسب عادت در انتظار شنيدن اين سر و صدا بود دچار كمبود خاصي مي شد و متأسفانه يك بار هم به چنين توفيقي دست نيافتم! ابتدا تصور مي كردم كه در آنجا اصلاً دزدي اتومبيل وجود ندارد كه نياز به نصب دزدگير باشد. بعد كه بيشتر تحقيق كردم ديدم اين وسيله حتي توسط كارخانه سازنده خودرو ولي با شرايط «استاندارد» روي تقريباً تمام خودروها قرار داده مي شود فقط صداي آن نه با پرواز پشه و نه ارتعاش موتور وسايل نقليه عبوري به صدا درمي آيد چون «استاندارد» براي آن در نظر گرفته شده است. خوب، تا اينجا مقدمه اي بود كه شما هم كم و بيش با آن خوب آشنا هستيد ولي اصل قضيه مطلب جالب تري است:
دو روز قبل حدود ساعت ده صبح صداي آژير دزدگير خودرويي كه زير پنجره دفتر كارم پارك شده بود به صدا درآمد و بر عكس آژيرهاي ديگر كه ممكن است پس از ده پانزده دقيقه قطع شود چنان آرامش را از همسايگان سلب كرد كه پس از دو ساعت تنها چاره كار را ترك محل كار و عزيمت به خانه يافتم.
حدود ساعت سه بعدازظهر كه به محل كار مراجعت كردم ديدم هنوز آژير مربوطه با پشتكار عجيبي به نواختن مشغول است! در عين نااميدي دستم به تلفن رفت و پس از شماره گيري عدد ۱۱۰ كه انتظار داشتم تقاضاي بنده را كه نه قتلي انجام شده و نه سرقت و نه نزاعي! شايد غير منطقي تلقي نمايند ليكن با كمال تعجب صداي خانمي كه پشت خط بودند شنيده شد كه بسيار محترمانه ضمن معرفي شماره خود آدرس دقيق محل را سؤال كردند و گفتند هم اكنون اعلام مي كنم اقدام كنند. باورم نمي شد ظرف كمتر از پنج دقيقه يك اتومبيل گشت كلانتري ونك با چهار افسر و درجه دار پليس كنار خودروي مزاحم متوقف گرديد و مأموران پياده شدند و با دقت و مهارت خاصي كه سعي مي نمودند كوچكترين خدشه اي به خودرو وارد نشود در اتومبيل را باز كردند و پس از گشودن «كاپوت» خودرو با قطع سيم دزدگير آرامش را به منطقه باز گرداندند.
فقط تعجبي كه به تعجب قبلي من يعني برخورد جدي با قضيه و حضور بسيار سريع خود اضافه كردند، اين بود كه بدون كوچكترين عكس العمل تنبيهي و انضباطي، كه حتي شماره اتومبيل را هم يادداشت نكردند، راه خود را گرفتند و رفتند. اگرچه اين اولين باري بود كه ناچار شدم به پليس ۱۱۰ زحمت بدهم و انصافاً من و همسايگان را متعجب و متشكر نمودند و جا دارد صميمانه از مسئولان محترمي كه در ايجاد چنين سرويس مفيد و ارزشمندي همت گماردند سپاسگزاري شود ولي هنوز از خودم مي پرسم چرا اين خدمت بايستي رايگان باشد و آن راننده سهل انگار و يا وارد كننده چنين اسباب بازي هايي بتوانند بدون هيچ حساب و كتابي با سلامت محيط زيست و اعصاب و روان مردم بازي كنند؟
دكتر غلامرضا جلالي بهزاد

نظام مهندسي تهران و دغدغه مهندسان
انتخابات سازمان نظام مهندسي در پيش است. اين نهاد صنفي- حرفه اي در تهران به علل گوناگون نتوانسته است آنچنانكه مورد انتظار مهندسان است عمل نمايد كه يكي از دلايل مهم بي تأثيري اين سازمان در استان تهران، نگاه ابزاري به اين سازمان از سوي برخي اعضاي هيأت مديره اين سازمان و برخي نهادهاي ديگر است كه نهايتاً منجر به دور شدن اين سازمان از مطالبات مهندسان و اجراي قانون شده است. در اين مورد ذكر چند نكته لازم است.
۱- اين نهاد يكي از فراگيرترين تشكلهاي مهندسي و تخصصي بوده كه با حمايت قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان مي تواند و بايد به تنظيم امور مهندسي و ساخت و سازهاي شهري بپردازد و در جهت كوتاه كردن دست افراد فاقد صلاحيت در اين حرفه گام بردارد. اين موضوع هم مورد حمايت مهندسان است و هم منافع شهروندان و منافع ملي را تأمين مي كند.
۲- اعضاي هيأت مديره اين سازمان مي بايد به دور از مسايل سياسي و رقابت هاي اين عرصه، فقط به اجراي اين قانون و جلب مشاركت هرچه بيشتر مهندسان در تنظيم امور خود بپردازند تا هم مورد حمايت مهندسان واقع گردند و هم به رسالت و تعهد خود عمل نمايند.
۳- قوه مجريه دولت نيز نبايد به اين سازمان به عنوان يك ابزار قدرت نگاه كنند و مي بايد تمام تلاش خود را براي بالندگي و رشد اين سازمان انجام دهند و دخالت هاي خود را در حد نظارت عاليه تقليل دهند و امور داخلي اين نهاد نوپا را به خود سازمان واگذار كنند. به شكلي كه شعار حمايت از جوامع مدني در اين بخش تحقق يابد.
۴- مهندسان چاره اي جز حمايت از اين سازمان و شركت فعال در انتخابات آن در جهت انتخاب نمايندگاني برخاسته از بدنه مهندسي ندارند، اما عملكرد نه چندان مثبت هيأت مديره اين سازمان در استان تهران و بخصوص توقف امور آن در پي اختلافات چند ساله اين سازمان، كه ريشه در همان مسايل دارد، نبايد باعث دلسردي مهندسان گردد، بلكه مي بايد با اين تجربه كساني را انتخاب كنند كه نماينده واقعي آنان بوده و به آنان پاسخگو باشند.
همايوني

سود بازرگاني گران براي تجهيزات اتاق عمل
001860.jpg
برابر مصوبه هيأت محترم وزيران به شماره ۶۷۴۵۲/ ت ۲۸۳۲۸ هـ مورخ ۲۸/۱۲/۸۱ براي كليه كالاهاي ورودي بدون استثنا ۴% به عنوان حق ورود به اضافه سود بازرگاني با درصدهاي متفاوت درنظر گرفته شده است كه طبق جداول ضميمه آئين نامه اجرايي قانون مقررات صادرات و واردات در سال ۱۳۸۲ اخذ مي شود. با توجه به اينكه معافيتهاي قبلي و از جمله مصوبه شماره ۵۰۷۹۰ كه كالاهاي پزشكي را مشمول معافيت مي كرده برابر مصوبه ياد شده لغو گرديده است و در نتيجه ضمن اينكه تجهيزات و كالاهاي پزشكي را مشمول پرداخت حقوق ورودي و سود بازرگاني نموده اصولاً نيز نه تنها رعايت اولويت ها و ارجعيت هاي امور بهداشتي و درماني و مصالح كلي جامعه نديده گرفته شده بلكه عكس آن نيز عمل شده است. به طوري كه براي كالاهاي مصرفي غيرضروري سود بازرگاني با درصد پائين ولي براي كالاهاي اساسي و سرمايه اي و ضروري مثل تجهيزات پزشكي درصد بالاتري درنظر گرفته شده است به عنوان نمونه به چند مورد اشاره مي شود: تخت اطاق عمل ۵۰%، كوتر ۲۰% ، چراغ اتاق عمل ۲۰%، مرغ و خروس و بوقلمون ۱%، گوجه فرنگي و خيار ۱۶%، دانه كاكائو و توتون و تنباكو ۱%، سيگار برگ ۶% و....! اين بي توجهي نه تنها شركتهاي ذيربط را تهديد به نابودي و توقف مي كند زيرا قراردادهاي متعددي با توجه به بخشودگي هاي سال قبل و نتيجتاً قيمتهاي پائين با مراكز درماني و علمي منعقد شده اصولاً مراكز درماني را نيز كه عمدتاً دولتي هم مي باشند با مشكلات عديده مواجه خواهد نمود. چون ظاهراً، هدف از درنظر گرفتن درصدهاي فوق تحت پوشش حمايت از كالاها و فرآورده هاي ساخت داخل مي باشد. لازم به يادآوري است كه يك مرجع ذيصلاح برپايه نظرات و ديدگاههاي پزشكان و مسئولان بيمارستان ها بايد در اين زمينه كيفيت نوع كالا را تعيين كند، تا معلوم شود آيا كداميك از محصولات ساخت داخل داراي استانداردهاي لازم جهاني مي باشند. اگر ارزيابي دقيق و درست انجام نشود، بازنده اصلي، مردم خواهند بود كه امر حساس درمان آنها، بدون تجهيزات و لوازم استاندارد و قابل اطمينان ممكن نمي باشد.
نام محفوظ

مردم و مسائل شهري
نوسازي به قيمت خانه خرابي همسايه!
001865.jpg
احتراماً به عرض حضرت عالي مي رساند كه مقررات و نظارت شهرداري بر ساختمان سازي هنوز شامل حفظ حقوق همسايگان بناهاي در دست ساخت نشده است. در حالي كه نظارت طبق نقشه و ضوابط مهندسي در مورد اين ساختمانها به منظور حفظ حقوق همسايگان ضروري است. به اين ترتيب كه ۹۵درصد ساختمان هاي تهران بسيار قديمي اند و طبق ضوابط شهرداري ساخته نشده اند و به اصطلاح بناسازي مي باشند. يعني فاقد هر گونه استحكام مصالح مي باشند يعني تمامي با گل و آجر با خشت و گل بر روي زمين بدون پي ريزي بدون آن كه آرماتور ستوني داشته باشند و در اين حالت كه زمين بكر و دست نخورده طي مرور زمان محكم شده توانايي تحمل صدها تن فشار مصالح و ساختمان را دارد. در اين حال همسايه با مجوز شهرداري با استناد اين ضرب المثل كه مي گويد چهار ديواري اختياري يا مرگ خوب است براي همسايه!، اقدام به گودبرداري در محدوده و زمين خودش مي كند. از ۳ متر تا ۱۰ متر يا بيشتر با كلنگ و بيل يا لودر و با اين ضربات زير ساختمان همسايه خالي شده و كارگران بيچاره زير خروارها خاك مدفون مي گردند و خانه همسايه هم بر سر ساكنان آن خراب مي شود. يا اگر حادثه به سرعت اتفاق نيفتد، استحكام زمين و ساختمان از بين مي رود و يا حتي با زلزله خفيف فرو ميِ ريزد يا به شدت آسيب مي بيند. تاكنون در اين جنايت بدون متهم، ده ها هزار نفر جان خود را از دست داده اند و صد ها هزار خانه يا تخريب شده و يا در حال تخريب شدن است. پيشنهاد و تقاضاي مردم اين است كه تا ۲ متر از خانه همسايه و ديوار آن اجازه گودبرداري و احداث زيرزمين داده نشود. در جنب خانه همسايه صفحه ستون را به صورت حفر چاه ۳ متري يا بيشتر كار بگذارند و آرماتور  را هم اگر مي خواهند ربط دهند عمود بر خانه همسايه كار بگذارند و اين ۲ متر فاصله را فقط به اندازه آرمارتوربندي و صفحه ستون با ريشه ستون كار گذاشتي تخريب نمايند. اگر نمي خواهند صفحه ستون را در سطح زمين كار بگذارند در اين قسمت و با ستون در آرماتور به سطح زمين بياورند و اين قانون را  براي كليه جوازهاي گذشته و آينده اجرا نمايند. با اجراي اين قانون ديگر ما شاهد ريزش و نابودي ساختمانها و ساكنان آن نخواهيم بود و باعث نجات جان و مال و زندگي صدها هزار نفر خواهد شد.

بهاي دارو ۶۰ برابر گران تر!
از اقشار كم درآمد جامعه مي باشم كه به علت ابتلا به نوعي بيماري پوستي (پسوريازيس) براساس تجويز پزشك معالج مرتب از كپسول Neotigason استفاده مي كنم. قيمت ۱۰۰ عدد اين كپسول تا اوايل امسال ۲۴۰۰ تومان بود. اما اخيراً كه براي تهيه همان تعداد به داروخانه.... مراجعه كردم با قيمت سرسام آور ۱۳۵ هزار تومان روبه رو شدم. چرا مسئولان دارويي كشور عليرغم تأكيد مسئولان محترم نظارت مبني بر كاهش قيمت ها، بهاي بعضي داروها را تا۶۰ برابر گران  كرده اند؟!
عباس رياضت

پاسخ مسئولان
مزرعه چوب خطر ندارد
در باره مقاله اي كه در صفحه ۵ مورخ ۱۲/۳/۸۲ آن روزنامه و زين تحت عنوان «خطر مزارع چوب براي تعادل زيستي» كه توسط آقاي سعيد علوي نائيني ترجمه شده بود، توضيحاتي لازم است براي تنوير افكار عمومي به چاپ برسد، خواهشمند است در اين خصوص دستورات لازم را صادر فرمايند.
«براساس اهداف و سياست هاي كلي سازمان جنگل ها و مراتع و آبخيزداري كشور به طور كلي هر نوع تغيير اكوسيستم در اراضي جنگلي و جنگل هاي ايران ممنوع است و اين مسأله به خوبي و با دقت در طرح هاي جنگلداري رعايت مي شود و مجريان طرح ها با نظارت سازمان جنگل ها موظف به رعايت آن مي باشند.
آنچه كه به عنوان زراعت چوب اخيراً در ايران مطرح مي شود، كاشت درختان سريع الرشد در عرصه هايي است كه اراضي كم بازده شيب دار ناميده شده و يا اراضي باير با بازده بسيار پايين محصولات كشاورزي مي باشند.
به عبارت ديگر اراضي كم بازده شيب دار كه سابقه طولاني كشاورزي دارد و اكنون به علت از دست دادن توان خود به شدت در حال فرسايش مي باشد، مورد نظر است كه با كاشت درختان سريع الرشد مناسب محل، نه تنها از فرسايش خاك جلوگيري مي كند بلكه مقدار قابل توجهي توليد خواهد داشت كه صرف مصارف مختلف از جمله توليد كاغذ خواهد شد. بنابر اين همانطوري كه در مقاله آمده است، نه تنها جاي جنگل هاي طبيعي را نخواهد گرفت بلكه براي تثبيت خاك و كمك به حفظ تنوع زيستي نقش مؤثري خواهد داشت.» اين كار باعث افزايش توليد منابع سلولزي براي مصارف صنعتي، توازن قيمت روزافزون چوب و در نتيجه كاهش فشار به جنگل هاي كشور مي شود.
روابط عمومي صنايع چوب و كاغذ مازندران

سخنگاه آزاد
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |   شهر   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |