سه شنبه ۱۰ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۹۳ - July . 1, 2003
رضا ويسه اعلام كرد
تقاضاي ۵ ميليارد دلاري سرمايه گذاري در صنعت خودرو
رئيس هيأت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع از ورود خودروسازان جديد به بازار كشور استقبال و اعلام كرد، بيش از پنج ميليارد دلار تقاضا براي سرمايه گذاري در صنعت خودروسازي كشور وجود دارد كه يك ميليارد دلار آن به مرحله اجرايي رسيده است.
رضا ويسه با اشاره به افزايش تقاضا براي سرمايه گذاري خارجي در صنعت خودرو كشور از خودروسازان خواست پيش از ورود به عرصه خودروسازي از اقتصادي بودن فعاليت خود اطمينان حاصل كنند.
معاون وزير صنايع و معادن، شبكه طراحي، ساخت و توسعه قطعه سازي كشور را اصلي ترين بخش توسعه پايدار در صنعت خودروسازي دانست و رشد سالانه آن را بيش از سي درصد اعلام كرد.
معاون وزير صنايع و معادن با اشاره به حمايت هاي دولت از صنعت خودرو گفت: روند توسعه صادرات در خودرو و قطعات خودرو شكل جديدي مي گيرد و مي توان پيش بيني كرد هدفي كه وزارت صنايع و معادن براي صادرات بيست درصد توليدات داخلي به خارج از كشور پي گيري مي كند در سال هاي آينده تحقق يابد.
معاون وزير صنايع و معادن اعلام كرد: در پنجمين نمايشگاه بين المللي خودرو تهران بيش از ۸۰۰ شركت داخلي و بيش از ۱۵۰ شركت خارجي از ۲۱ كشور جهان حضور دارند.
ويسه در مصاحبه با خبرنگاران گفت: شمار شركت هاي داخلي در نمايشگاه امسال در مقايسه با نمايشگاه سال پيش بيست درصد افزايش يافته و شمار شركت هاي خارجي نيز چهار برابر شده است.
معاون وزير صنايع و معادن با بيان اينكه در چند سال اخير صنعت خودروسازي و قطعه سازي در كشور رشد خوبي داشته و به لحاظ سرمايه گذاري مناسب اين بخش ها توسعه يافته است افزود: امسال قابليت هاي جديد صنعت خودروسازي كشور در پنجمين نمايشگاه بين المللي خودرو تهران ارائه خواهد شد.
ويسه تأكيد كرد: وزارت صنايع و معادن اخيرا دستورالعملي را به خودروسازان كشور ابلاغ و آنان را به تلاش در جهت كسب رضايت مشتري ملزم كرده است.

درآمدهاي دولت در سه ماهه نخست سال جاري ۵/۳۴ درصد افزايش يافت
گروه اقتصادي: گزارش عملكرد مالي دولت در ۳ ماه اول سال جاري نشان مي دهد كه درآمدهاي واريزي به خزانه كشور (دريافت ها) با ۵/۳۴ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به رقم ۵۷ هزار و ۵۵۷ ميليارد ريال بالغ شده است.
به گزارش روابط عمومي وزارت امور اقتصادي و دارايي اين ميزان دريافت هاي خزانه بالغ بر ۲/۵۸ درصد از ۹۸ هزار و ۸۸۹ ميليارد ريال درآمد پيش بيني شده در بودجه سال جاري را براي همين مدت به تحقق رسانده است.
براساس اين گزارش مجموع درآمدهاي مالياتي طي مدت ياد شده به ۱۰ هزار و ۸۱۴ ميليارد ريال رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹/۱۰ درصد رشد نشان مي دهد و ۸/۵۷ درصد بودجه مصوب را تحقق بخشيده است.
همچنين دريافتي هاي ماليات بر شركتهاي دولتي و غير دولتي در اين مدت به رقم ۳ هزار و ۴۲۷ ميليارد ريال رسيد و ماليات بر درآمد، ثروت، واردات و كالا و خدمات نيز به ترتيب به رقم ۲۱۵۸ ، ۵۹۴، ۳۶۸۲ و ۹۵۳ ميليارد ريال بالغ شده است.
اين گزارش مي افزايد: صادرات نفت خام در بخش واگذاري دارائيهاي سرمايه اي بالغ بر ۴۱ هزار و ۲۴۴ ميليارد ريال است كه با گذشتن از مرز رقم مصوب در بودجه ۴/۱۳۵ درصد از پيش بيني ها را واقعيت بخشيده است. اين ميزان درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴/۳۵ درصد رشد نشان مي دهد. از محل فروش اوراق مشاركت يك ميليارد ريال و فروش سهام نيز ۲۷۰ ميليارد ريال درآمد به خزانه واريز شده است.
بنابر همين گزارش در بخش پرداخت ها نيز با توجه به تركيب اعتبارات مصوب سال ۸۲ براي ماههاي فروردين ، ارديبهشت و خرداد ميزان پرداختي ۵۰ هزار و ۸۷۰ ميليارد ريال بوده است كه در رديف اعتبارات هزينه (جاري) به ۳۹ هزار و ۶۰۵ ميليارد ريال مي رسد.
اين گزارش حاكيست: پرداخت بابت تملك دارائيهاي سرمايه اي (عمراني) به ۷ هزار و ۲۰۳ ميليارد ريال و پرداخت بابت تملك دارائيهاي مالي به يك هزار و ۹۰۷ ميليارد ريال بالغ شده است.
براساس گزارش ارسالي روابط عمومي وزارت امور اقتصادي و دارايي مانده حسابهاي وامهاي ارزي دريافتي در سال ۸۰ و ۸۱ نزد خزانه داري كل كشور مبلغ ۷۲۰ ميليارد و ۸۰۰ ميليون ريال بوده است كه از اين ميزان ۱۰۶ ميليارد و ۲۰۰ ميليون ريال از موجودي حسابهاي ياد شده طي همين مدت در اجراي بند «و» تبصره ۲۱ قانون بودجه امسال براي اجراي طرحهاي عمراني در اختيار دستگاههاي اجرايي ذيربط قرار گرفته است.
همچنين در اجراي مفادبند «م» تبصره ۲۱ قانون بودجه سال جاري مبلغ ۲ هزار و ۴۳۷ ميليارد و ۲۰۰ ميليون ريال (معادل ۳۰۰ ميليون دلار) از سوي بانك مركزي به حساب خزانه واريز و در سه روز اول تيرماه سال جاري مبلغ ۲ هزار و ۱۹۹ ميليارد و ۱۰۰ ميليون ريال از موجودي حساب ياد شده (معادل ۳۰ درصد تخصيص هاي ابلاغي) برداشت و به دستگاههاي اجرايي ذيربط براي اجراي طرحهاي عمراني مربوط پرداخت شده است.

بهاي پودرهاي شوينده اعلام نشد
گروه اقتصادي: در صورت حذف نشدن يارانه از صنعت پودر كشور اين صنعت به سرنوشت صنعت نساجي دچار خواهد شد .
دبير كميته پودرهاي شوينده انجمن صنايع شوينده، بهداشتي و آرايشي گفت: با گذشت بيش از سه ماه از آغاز سال ۸۲ هنوز قيمت و ميزان يارانه پودرهاي شوينده از سوي سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان ابلاغ نشده است.
مهدي جارياني كه در آستانه برپايي «دوازدهمين نمايشگاه بين المللي مواد شوينده، بهداشتي، آرايشي و ماشين آلات مربوط» سخن مي گفت، با اعلام اين خبر افزود: توليدكنندگان از ابتداي امسال مواد اوليه را با دلار آزاد ۸۲۳ تومان و حتي دو برابر قيمت يارانه اي تهيه و محصولات خود را عرضه مي كنند كه اين مسأله سبب ايجاد وضعيت بحراني در اين صنعت شده است.
وي با اشاره به اينكه حجم عمده نقدينگي شركت ها صرف خريد مواد اوليه شده است، خاطرنشان ساخت: روند كند تصميم گيري، سبب شده است تا در آينده نزديك شاهد توقف توليد اين بخش از صنعت شوينده باشيم.
جارياني در بخش ديگري از سخنان خود گفت: با وجود تلاش هاي انجمن صنايع شوينده، بهداشتي و آرايشي و توليدكنندگان، براي حذف يارانه پودر، هنوز اين امر محقق نشده است. وي با تأكيد بر اينكه اين مهم بر عهده سازمان هاي حمايت از مصرف كنندگان، مديريت و برنامه ريزي و وزارت بازرگاني است، اضافه كرد:  پيشنهاد انجمن آن است كه پودر ماشين را از سيستم يارانه خارج و در عوض پودر دست را كه ۸۰ درصد پودر مصرفي كشور را تشكيل مي دهد، شامل يارانه كنند.
دبير كميته پودرهاي شوينده انجمن صنايع شوينده، بهداشتي و آرايشي تصريح كرد: با اين اقدام مي توانيم، تا حدي به مرحله آزادسازي برسيم، در غير اين صورت،  صنعت شوينده نيز به سرنوشت صنعت نساجي دچار خواهد شد.
دوازدهمين نمايشگاه بين المللي مواد شوينده، بهداشتي، آرايشي و ماشين آلات مربوط با هدف ارائه آخرين دستاوردها در زمينه اين صنعت و با حضور صنعتگران رشته صنايع شوينده، بهداشتي و آرايشي در محل دائمي نمايشگاه  هاي بين المللي تهران (سالن شماره ۳۱ ميلاد) از ۱۰ تا ۱۴ تيرماه امسال برگزار مي شود.

قيمت هر كيلو مرغ ۱۲۱۰ تومان
معاون امور دام وزارت جهاد كشاورزي از برنامه هاي تنظيم بازار محصولات پروتئيني و دامي، پيشنهاد افزايش توزيع شير يارانه اي و ارائه تسهيلات در بخش دام و طيور خبر داد و گفت: وزارت جهاد كشاورزي به منظور تنظيم بازار آماده عرضه مرغ منجمد داخلي است.
سيدكاظم طباطبايي با بيان اينكه بيش از ۲۰ هزار تن مرغ منجمد داخلي ذخيره شده است گفت: مراكز عرضه مرغ، تعاوني ها و فروشندگان مي توانند با مراجعه به شركت پشتيباني امور دام وزارت جهاد كشاورزي مرغ منجمد را به ازاي هر كيلوگرم ۱۱۷۰ تومان تهيه كنند. وي افزود: عرضه كنندگان مرغ منجمد داخلي بايد مرغ را به قيمت ۱۲ هزار و يكصد ريال به مردم عرضه كنند.
طباطبايي با اشاره به نوسانات اخير قيمت مرغ گفت: مردم مي توانند مرغ كشتار روز را از ميادين ميوه و تره بار شهرداري ها كه با قيمت مناسب و مصوب دولت عرضه مي شود تهيه كنند.
طباطبايي با اشاره به افزايش توزيع شير مدارس در ۲۴ استان كشور گفت: در ۶ ماهه دوم امسال با ۳۷۲ ميليارد ريال اعتبار ۸۴ هزار تن شير به صورت رايگان در ميان ۶ ميليون دانش آموز توزيع مي شود. وي افزود: در سال گذشته ۳۰ هزار تن شير رايگان مدارس در ميان ۳ ميليون دانش آموز توزيع شد.

يادداشت
جك استراو در تهران، مظاهري در لندن
محمدصادق جنان صفت
حضور همزمان جك استراو وزير امور خارجه انگليس در تهران و طهماسب مظاهري وزير امور اقتصادي ايران در لندن كه اولي براي مذاكره درباره سخت ترين موضوعهاي سياسي به ايران آمده و دومي براي راهگشايي ورود سرمايه هاي خارجي به كشور به لندن رفته است، از مسايل جذاب اين روزها است.ناظران اقتصادي و كارشناسان سياسي آگاه ايراني و بين المللي معتقدند، سرنوشت مذاكرات در لندن بيش از هر چيز به نتايج گفت وگوهاي استراو در تهران بستگي دارد. واقعيت اين است كه اقتصاد ايران در شرايط نامساعدي قرار دارد. نرخ بيكاري نزديك به ۲۰ درصد،  فقدان تكنولوژي روز دنيا در صنعت كشور، تنهايي نسبي در پيوستن به سازمان جهاني تجارت، فشارهاي پيدا و پنهاني كه در حال حاضر و در آينده بر اقتصاد وارد خواهد شد مؤيد اين است كه بايد با حفظ منافع ملي و حفظ سرافرازي و سربلندي ايران، رفتاري زيركانه و منطقي را پيشه كنيم تا اقتصاد كشور در شرايط بدتر قرار نگيرد.

بيشترين خريد گندم كشور در استان خوزستان با بيش از ۶۹۸ هزار تن
گروه اقتصادي: به گزارش روابط عمومي سازمان مركزي تعاون روستائي مهندس پارسايي مدير سازمان تعاون روستائي استان خوزستان طي مصاحبه اي ميزان خريد گندم اين استان را تشريح كرد.
بنا به گزارش رسيده اين سازمان تا اوايل تيرماه سالجاري اقدام به خريد ۶۹۸ هزار و ۵۶ تن گندم مازاد بر مصرف كشاورزان نموده كه از اين ميزان گندم بالغ بر ۶۸۴ هزار تن گندم خوراكي و دورم و ۱۳ هزار تن بذري بوده است.
شهرستانهاي شوش و اهواز به ترتيب هر يك با ۱۱۱ هزار و ۳۵۹ تن و ۱۰۹ هزار و ۹۶۴ تن بيشترين ميزان خريد را در استان داشته  اند.

تصميمات ستاد بررسي و كنترل قيمت ها براي كاهش قيمت ها اعلام شد
گروه اقتصادي: تصميمات ستاد بررسي و كنترل قيمت ها در خصوص كاهش و اصلاح قيمت برخي كالاها، از جمله شكر، آرد و نان اعلام شد.
شريعتمداري وزير بازرگاني گفت: براساس توافق اعضاي اين ستاد، قيمت آرد خبازي از يكصد ريال به ۷۰ ريال، قيمت آرد آزادپز و نان حجيم از ۴۰۰ ريال به ۳۶۰ ريال و قيمت آرد صنفي - صنعتي از ۱۸۰۰ ريال به ۱۴۰۰ ريال كاهش يافت. به گفته وي، در اين تصميم قيمت برق، گاز و آب نانوايان بر مبناي سال ۸۱ محاسبه شده است. وي افزود: ثابت ماندن جابجايي آرد از خبازي، آزادپز در حد سال ۸۱ و كاهش قيمت سبوس از ۶۰۰ ريال به ۵۰۰ ريال و نيز افزايش توزيع شير يارانه اي تلفيقي از ۸۵۰ هزار تن به يك ميليون تن از ديگر تصميمات ستاد بررسي و كنترل قيمت ها بوده است.
دبير ستاد بررسي و كنترل قيمت ها با بيان اين مطلب كه براساس تصميم اين ستاد قيمت شكر از هر كيلو ۴۵۰۰ ريال به قيمت تثبيتي سال ۱۳۸۱ به اضافه ده درصد محاسبه شده اضافه كرد: بر اين اساس قيمت شكر ۳۹۹۳ ريال مصوب شده، كه بار مالي اين تصميم براي دولت حدود ۵۰۰ ميليارد ريال خواهد بود. وي افزود: در خصوص اصلاح تعرفه هاي تلفن نيز مقرر شد سرعت اين اصلاحات نيز در حد ممكن تعديل يافته و تغييرات نرخ تعرفه مطابق شرايط اقتصادي مردم انجام شود. لذا اجراي نرخ هاي اعلام شده در اسفندماه سال ۸۱ كه با افزايش شديد نرخ مكالمات داخل شهري در ساعات اوج ترافيك همراه بود، متوقف شد.
وزير بازرگاني با اشاره به بخشنامه وزير نيرو در خصوص افزايش علي الحساب ۱۰ و ۱۵ درصدي نرخ آب و فاضلاب و حق اشتراك و انشعاب آن گفت: پيش از اعلام رأي ديوان عدالت اداري، با هماهنگي وزير نيرو، كاهش تعرفه مشتركان زير الگوي مصرف از ۱۰ درصد افزايش به ۵ درصد، كاهش تعرفه مشتركان بالاي الگوي مصرف از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد و نيز كاهش حداكثر افزايش نرخ حق انشعاب آب و فاضلاب به ميزان ۱۰ درصد مورد تصويب ستاد قرار گرفته بود.

برگزاري دوره آموزشي و توجيهي كارگزاران بيمه
گروه اقتصادي: بيمه مركزي ايران، براي ارتقاء دانش فني كارگزاران بيمه دوره هاي جديد آموزشي و توجيهي برگزار مي كند.
دومين دوره آموزشي و توجيهي كارگزاران رسمي بيمه در سال ۱۳۸۲ با شركت ۴۵ كارگزار بيمه از استان هاي مختلف، روز شنبه هفتم تير در تهران آغاز شد. اين دوره يك هفته اي است و صبح و بعد از ظهر برگزار مي شود و طي آن ۸ نفر از استادان و مديران معرفي شده صنعت بيمه شركت كنندگان در دوره را آموزش خواهند داد. اصول و قوانين بيمه، بازاريابي بيمه و رشته هاي مختلف بيمه هاي بازرگاني از جمله بيمه هاي اتومبيل، آتش سوزي، باربري، مهندسي، بيمه هاي اشخاص و مسئوليت، موضوعات درسي اين دوره است. نخستين دوره آموزشي و توجيهي كارگزاران بيمه در سال ۱۳۸۲ ماه گذشته برگزار شد.

معاون وزير كار:
نرخ بيكاري در ميان جوانان ۱۵تا ۲۰ سال ۴/۲۸ درصد است
معاون  برنامه ريزي  و سياستگذاري  اشتغال  وزارت  كار و امور اجتماعي  گفت : ميزان  بيكاري  در ميان  جمعيت  جوان  ۱۵ تا ۲۰ سال ، حدود ۴/ ۲۸ درصد است .
دكترصادق  بختياري در مراسم  گشايش  كارگاه  ملي  راهبرد ايجاد اشتغال افزود: مشكل  بيكاري  در ايران  شكل  حادي  به  خود گرفته  و هر چند تعداد مشاغل  در حال  افزايش  است  ، ولي  جوابگوي  جمعيت  جوياي  كار نيست  .
وي  افزود: براساس  آخرين  اطلاعات  مركز آمار ايران  ، نرخ  بيكاري  در كشورمعادل  ۸/ ۱۲ درصد است  كه  اين  رقم  در مورد زنان  ۴/ ۲۲ درصد است  و در موردزنان  ۱۵ تا ۲۰ سال  نرخ  بيكاري  به  ۲/ ۴۳ درصد مي رسد.
بختياري  گفت : وزارت  كار و امور اجتماعي  مطالعه  بازار كار را در اولويت قرارداده  و با همكاري  سازمان  بين المللي  كار و برنامه  عمران  ملل  متحد مطالعه  مشتركي  را براي  يافتن  راهبرد ايجاد اشتغال  انجام  داده است  كه  نتايج آن  در اين  كارگاه  ارائه  مي شود.وي ، با اشاره  به  اينكه  بيكاري  مختص  ايران  نيست  و بسياري  از كشورها با اين  معضل  روبه رو هستند ، گفت : هدف  از اين  مطالعه  مشترك  نيز استفاده  از تجارب  بين المللي  براي  مواجهه  با بحران  بيكاري  در كشور است .
مدير برنامه ريزي  و سياستگذاري  سازمان  بين المللي  كار نيز در اين  مراسم گفت  : سياست  اشتغال  در ميان  مدت  بايد بر اصلاحات  ساختاري  جهت  كاهش  هزينه هاي  سرمايه گذاري  و توليد تكيه  كند.

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۲۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۳۷۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۲۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۶۹۹۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۲۶۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۱۹۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۳۵۱

اقتصادي
اجتماعي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |   شهر   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |