سه شنبه ۱۰ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۹۳ - July . 1, 2003
با اعلام توقف عمليات گروههاي فلسطيني
عقب نشيني تانك هاي اسرائيلي از غزه آغاز شد
در پي عقب نشيني نيروهاي اسرائيلي مأموران نيروي انتظامي دولت خودگردان فلسطين از بامداد ديروز در پاسگاههاي خود در منطقه «بيت حانون» شمال نوار غزه استقرار يافتند
عراق تا پيش از تشكيل دولت ملي حق شركت در جلسات دولتهاي عربي را ندارد
ساعاتي بعد از اعلام موافقت رسمي گروههاي فلسطيني با توقف موقت عمليات نظامي، تانك هاي اسرائيلي از يكشنبه شب عقب نشيني از شمال غزه را آغاز و كنترل امنيتي اين مناطق را به پليس فلسطين واگذار كردند.
به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي، عقب نشيني نيروهاي اسرائيلي از شرايط مورد درخواست گروههاي مبارز فلسطيني در موافقت بيانيه توقف عمليات بود.
001940.jpg

جنبش فتح كه قرار بود در بيانيه مشترك گروههاي جهاد و حماس تعليق حملات و آتش بس موقت را اعلام كند، يكشنبه شب در بيانيه جداگانه اي اين موضوع را اعلام كرد. بي.بي.سي اين موضوع را ناشي از اختلافات سياسي درون جنبش فتح دانست. فتح اعلام كرده كه آتش بس موقت مورد نظر آن شش ماه ادامه مي يابد و همه گروههاي درون اين جنبش از جمله گردان هاي شهداي الاقصي به آن پايبند خواهند بود.
در پي عقب نشيني نيروهاي اسرائيلي ماموران نيروي انتظامي دولت خودگردان فلسطين از بامداد ديروز در پاسگاههاي خود در منطقه «بيت حانون» شمال نوار غزه استقرار يافتند.
به گزارش ايرنا از بيروت راديو «صداي فلسطين» با اعلام اين خبر به نقل از سرهنگ «رشيد ابوشباك» رئيس اداره آگاهي نيروي انتظامي دولت خودگردان در نوار غزه گزارش داد كه ممنوعيت سفر فلسطيني هاي زير ۳۵ سال به خارج از سرزمينهاي اشغالي نيز به زودي توسط اسرائيليها لغو خواهد شد.
ظهر ديروز يك منبع امنيتي فلسطيني اعلام كرد، ارتش اسرائيل براي اولين بار از زمان آغاز انتفاضه در سپتامبر ۲۰۰۰، كنترل بخش شرقي گذرگاه رفح در مرز مصر و نوار غزه را به فلسطينيان واگذار كرده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين منبع امنيتي گفت كه هم اكنون شش افسر پليس فلسطين كنترل بخش شرقي اين گذرگاه را بر عهده گرفته اند.
طبق توافق نامه اسلو در سال ۱۹۹۳ در مورد خودمختاري فلسطينيان، عبور و مرور ميان مصر و نوار غزه از گذرگاه رفح بايد با نظارت مشترك نيروهاي اسرائيلي و حكومت خودگردان فلسطين انجام گيرد.
در همين حال محمد دحلان وزير امور امنيتي فلسطين ديروز گفت: اسرائيل روز چهارشنبه ازبيت الحم عقب نشيني مي كند.
واكنش محتاطانه آمريكا،
استقبال اعراب
كاخ سفيد در واكنش به توقف عمليات گروههاي فلسطيني ضمن استقبال از اين تصميم اعلام كرد، با اين حال شبكه هاي تروريستي بايد در هم بريزد تا صلح پايدار تضمين شود.
خبرگزاري ها اين سخنان اشلي اسني سخنگوي كاخ سفيد را واكنش محتاطانه توصيف كردند.
در همين حال فاروق الشرع وزير خارجه سوريه روز يكشنبه در يك كنفرانس خبري مشترك با همتاي ايرلندي اش، از توافق گروههاي فلسطيني براي تحكيم وحدت ملي ميان خود استقبال كرد.
001895.jpg

وي با تاكيد بر اينكه سوريه همواره از برقراري صلح واقعي در منطقه حمايت مي كند از توافق فلسطينيان براي تقويت وحدت ملي ميان خود استقبال مي كند. اردن، مصر و قطر نيز از اين توافق استقبال كرده و آن را گامي به سوي صلح خواندند.
نقش مروان برغوتي
يك مقام بلند پايه جنبش فتح ديروز به خبرگزاري رويتر گفت: مروان برغوتي از رهبران اين جنبش كه از سال گذشته در زندان اسرائيلي هاست، در متقاعدكردن گروههاي فلسطيني براي توافق آتش بس نقش مهمي داشت.
اين مقام فلسطيني گفت: برغوتي از سلولش در مذاكرات گروههاي فلسطيني نقش و مشاركت بسياري داشت.

امروز در استراسبورگ
ايتاليا رياست دوره اي اتحاديه اروپا را تحويل مي گيرد
001890.jpg
سيليو برلوسكوني نخست وزير ايتاليا امروز (سه شنبه) رياست دوره اي اتحاديه اروپا را از كستاس سيميتيس نخست وزير يونان در محل پارلمان اروپا در استراسبورگ فرانسه تحويل مي گيرد.
به گزارش خبرگزاري آنسا، نخست وزير ايتاليا روز چهارشنبه نيز برنامه هاي كاري اين كشور را در زمان مسئوليت خود، براي ۱۵ عضو اين اتحاديه اعلام خواهد كرد.
برلوسكوني چندي قبل افزايش فعاليتهاي اقتصادي، سودآوري بيشتر و تقويت ارتباط با آمريكا را از اولويت هاي برنامه كاري رياست شش ماهه ايتاليا بر اتحاديه اروپا اعلام كرده بود.

متن توافق آتش بس موقت گروههاي مبارز فلسطيني
001885.jpg
گروههاي مبارز فلسطيني يكشنبه شب قرارداد آتش بس موقت و تعليق حملات خود را امضا كردند. متن اين بيانيه كه به امضاء گروههاي حماس و جهاد اسلامي رسيده است به نقل از بي.بي.سي چنين است: به دليل علاقه ما به حفظ اتحاد فلسطين در اين مرحله حساسي كه آرمان و ملت ما آن را مي گذراند، براي حفظ اتحاد ملي كه در نتيجه انتفاضه و مقاومت بدست آمده و با خون شهدا تقويت شده است، براي مشاركت در تاييد گفتگوي ملي فلسطين كه بر عدم تسليم و دفاع از حقوق مردم تاكيد دارد و براي حفاظت از جبهه داخلي در برابر اختلاف و رويارويي و به منظور اجتناب از بهانه تراشي هاي دشمن و ايجاد اختلاف و تاكيد بر حق مشروع مردممان براي مقاومت در برابر اشغال به عنوان انتخابي استراتژيك تا زمان پايان اشغال صهيونيست ها و تا زمان احياي حقوق ملي مان و در پاسخ به تلاشهاي بسياري از كساني كه مشتاق حفظ و حدت ملي فلسطين در مناطق عرب و فلسطيني هستند، ما امضاكنندگان اين بيانيه موارد زير را اعلام مي كنيم:
نخست: تعليق عمليات هاي نظامي عليه دشمن صهيونيست براي سه ماه.
اين تعليق از۲۹ ژوئن (يكشنبه) تحت شرايط زير عملي مي شود:
۱- توقف فوري همه اشكال و انواع تهاجم صهيونيستي عليه مردم فلسطين، از جمله نفوذ، تخريب، مسدودكردن، محاصره شهرها، روستاها و اردوگاه ها و همچنين محاصره ياسر عرفات، تخريب خانه ها، واردشدن با بولدوزر به زمين هاي كشاورزي، دخول به زمين ها، اموال و اماكن مقدس اسلامي و مسيحي به ويژه مسجدالاقصي.
اين مورد همچنين شامل توقف فوري همه سوءقصدها، قتل عام ها، همه نوع دستگيري و اخراج فرزندان اين مردم، رهبران آنها و مجاهدين هم مي شود.
۲- آزادي همه زندانيان فلسطيني و عرب و بازداشت شدگان، از زندان هاي اشغالگران بدون هيچ شرايط و محدوديتي و بازگرداندن آنها به خانه هايشان، اين كار بايد از كساني كه بيشترين دوران زندان را داشته اند و آنها كه به زندان هاي طولاني مدت محكوم شده اند، زنان، كودكان، بيماران و سالمندان آغاز شود.
دوم: در صورتي كه دشمن به اين شرايط و تعهدات عمل نكند يا هر يك از آ نها را نقض كند، ما ديگر متعهد به اين تعهدات نخواهيم بود و دشمن را مسئول عواقب آن مي دانيم.
متن بيانيه فتح
جنبش فتح نيز قرارداد آتش بسي امضا كرده كه متن آن را به نقل از خبرگزاري فلسطين (وفا) مي خوانيد:
غزه، ۲۹ ژوئن: جنبش آزاديبخش خلق فلسطين، فتح بيانيه زير را منتشر كرد:
به دليل علاقه و تمايل به حفظ منافع عاليه ملي مردم فلسطين در يكي از مهمترين و حساس ترين مراحل مبارزه ملي ما، به دليل علاقه به حفظ و حدت ملي فلسطين كه اساس قدرت و توانايي ما را براي مبارزه و پايداري تشكيل داده، براي مقابله با هر اقدامي در جهت تخريب وحدت ملي، مبتني بر پايبندي بر حقوق قطعي و تغييرناپذير ملي مورد تاييد شوراهاي ملي فلسطين و براساس تعهد قطعي به ادامه مبارزه براي دستيابي به اهداف ملي و حق مردم براي بازگشت به وطنشان، اعمال حق تعيين سرنوشت و استوار كشور مستقل فلسطين به پايتختي بيت المقدس در همه سرزمين هاي اشغالي سال ۱۹۶۷، در پاسخ به همه تلاشهاي صادقانه بين المللي و عربي، بويژه مصر، تعهد خود را به توافقنامه اي كه توسط مصر اعلام شده، اعلام مي كنيم. اما همزمان از كشورها، دولت ها مردم دنيا كه در پي دستيابي به صلح ، امنيت و ثبات در فلسطين و منطقه هستند مي خواهيم همه تلاش خود را براي واداشتن دولت اسرائيل به اقدام براي موفقيت اين ابتكار عمل براساس خواسته هاي زير به كار بندند:
درخواست ها از اسرائيل
۱- توقف فوري همه انواع تهاجم اسرائيل عليه مردم ما، از جمله سوءقصد و قتل عام در مراكز تجمع افراد، شهرها، روستاها و اردوگاه ها، توقف نفوذ و نابودي ساختمان ها، تاسيسات و نهادهاي اقتصادي، دولتي و مردمي، پايان دادن به توقيف زمين هاي كشاورزي و توقف اقدامات براي يهودي كردن آنها.
۲- از ميان برداشتن محاصره مردم فلسطين و رهبري منتخب و مشروع آنها به رهبري برادر ابوعمار (ياسر عرفات).
۳- آزادي زندانيان و بازداشت شدگان زندان هاي اسرائيل
۴- توقف دخول به اماكن مقدس اسلامي و مسيحي به ويژه مسجدالاقصي، مسجد مقدس ابراهيم و كليساي المهد.
۵- توقف فوري توقيف زمين ها، ساخت شهرك هاي يهودي در آن و توسعه شهرك هاي موجود و همچنين همواركردن راه براي برچيدن آنها، توقف ساخت ديوارها و موانع جداكننده
۶- شروع عقب نشيني نيروهاي اشغالگر به مناطقي كه پيش از ۲۸ سپتامبر سال ۲۰۰۰ در آن مستقر بودند و اعزام ناظران بين المللي براي نظارت بر اجراي شرايط توافق شده طبق قطعنامه هاي بين المللي با هدف دستيابي به صلحي عادلانه، پايدار و همه جانبه در منطقه.

سه متهم حمله به اتوبوس فرانسويان در پاكستان به اعدام محكوم شدند
دادگاه ضد تروريستي شهر كراچي پاكستان سه متهم را در پرونده حمله به مهندسان فرانسه به اعدام محكوم كرد.
به گزارش ايرنا از اسلام آباد به نقل از منابع رسمي، اين افراد به سازماندهي حمله انتحاري به اتوبوس حامل مهندسان فرانسوي در شهر كراچي مركز ايالت سند پاكستان متهم هستند. در اين حمله كه ارديبهشت ماه سال گذشته روي داد، ۱۳ نفر شامل ۱۱ مهندس فرانسوي كشته شدند.
اين مهندسان در طرح توليد زيردريايي براي پاكستان فعاليت مي كردند.
دادگاه ضدتروريستي شهر كراچي در حكم ديروز خود اين سه متهم را كه گفته مي شود به يك گروه غيرقانوني تندرو وابسته هستند، به اعدام محكوم كرد.
دادگاه همچنين يكي از متهمان را تبرئه كرد. دو متهم محكوم شده به اعدام در حال حاضر در بازداشت بسر مي برند ولي نفر سوم متواري است.

وزير خارجه انگليس به كابل رفت
وزير امورخارجه  انگليس  كه  براي  گفت  و گو با مسئولان  جمهوري  اسلامي  ايران  به  تهران  سفر كرده  بود  ، پس از ترك تهران به افغانستان رفت.
به گزارش ايرنا از لندن به نقل از رسانه هاي  انگليس  جك  استراو قرار است  در سفر به كابل  با رييس  دولت  انتقالي  افغانستان  پيرامون  وضعيت  امنيت  در آن  كشور گفت وگو كند.

تا زمان تشكيل دولت ملي
عراق در محافل عربي حضور نخواهد يافت
روزنامه  فرامنطقه اي  «الشرق  الاوسط» ديروز نوشت، برغم  اعلام  وزارت  خارجه  عراق  مبني  بر تعيين  نماينده  جديد اين  كشور در اتحاديه  عرب  ، عراق  همچنان  از شركت  در محافل  عربي  محروم  است .
به گزارش ايرنا از دمشق كميته  ناظر بر وزارت  خارجه  عراق  كه  از سوي  نيروهاي  آمريكايي تعيين  شده ، در يك  يادداشت  رسمي  كه  ۲۷ خرداد ماه  گذشته  توسط نمايندگي  دائمي  عراق  در اتحاديه  عرب  به  دبيركل  اين  اتحاديه  تسليم  شد، اعلام  كرد كه «محسن  خليل» از منصب  خود به  عنوان  نماينده  عراق  در اتحاديه  عرب  بركنار و به  جاي  وي  «صفاء البياتي» نفر دوم  اين  نمايندگي  عهده دار اين  سمت  خواهد بود.
به نوشته  الشرق  الاوسط، برغم  گذشت  دو هفته  از تعيين  البياتي  به  اين  سمت اتحاديه  عرب  وي  را در اين  سمت  به  رسميت  نشناخته  است .
اين  روزنامه  افزود: «عمرو موسي» دبير كل  اتحاديه  عرب  نيز تأكيد كرده است : تا زماني  كه  يك  دولت  ملي  در عراق  تشكيل  نشود اين  كشور، نماينده اي  در اتحاديه  عرب  نخواهد داشت .
الشرق  الاوسط خاطرنشان  كرد: عراق  كه  جزء هفت  كشور پايه گذار اتحاديه  عرب  است از زمان  سرنگوني  رژيم  صدام  حسين  تاكنون  از شركت  در نشست هاي  رسمي  آن  از جمله  شوراي  وزيران  اطلاع رساني  و شوراي  وزيران  فرهنگ  محروم  بوده  است .
اين  روزنامه  ادامه  داد: با توجه  به  مخالفت  كشورهاي  عربي  با به  رسميت شناختن  سلطه  اشغالگران  در عراق ، اين  كشور در دوره  آينده  نشست  شوراي  وزيران  خارجه  عرب  كه  قرار است  ماه  سپتامبر آينده  برگزارشود، شركت  نخواهدكرد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
سخنگاه آزاد
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |   شهر   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |