|
|
|
|
|
|
يادگاري نويسي و حكاكي بر آثار باستاني تا ده سال زندان دارد
گروه علمي فرهنگي: حكاكي روي آثار و ابنيه واجد ارزش هاي فرهنگي و تاريخي جرم محسوب شده و مجرمان علاوه بر جبران خسارت، به حبس از يك تا ۱۰ سال محكوم مي شوند.
به گزارش ميراث خبر، «يونس صمدي» مدير دفتر حقوقي سازمان ميراث فرهنگي كشور با بيان اين مطلب افزود: نوشتن يادگاري و حكاكي روي آثار و ابنيه تاريخي جرم محسوب شده و مطابق ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامي (تعزيرات)، با مجرمان برخورد قانوني مي شود.
وي با اشاره به وسعت و پراكندگي ابنيه و آثار ميراث فرهنگي در كشور افزود: بهترين راه براي جلوگيري از تخريب ميراث تاريخي براثر اين اقدام غيرفرهنگي برخي افراد، آموزش مردم، بالا بردن سطح آگاهي عمومي و ايجاد زيرساخت هاي فرهنگي براي حفاظت و صيانت بيشتر از ميراث فرهنگي كشور است و تا زماني كه اين فرهنگ در سطح جامعه نهادينه نشود، حفاظت از ميراث فرهنگي به دليل وسعت ابعاد آن به طور كامل امكان پذير نخواهد بود.
|
|
|
هفت هزار عنوان كتاب در سه ماهه نخست امسال منتشر شد
گروه علمي فرهنگي: هفت هزار و ۳۹۹ عنوان كتاب طي سه ماه نخست سال جاري منتشر شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، براساس آمار بانك اطلاعاتي خانه كتاب، اين تعداد عنوان در مقايسه با پنج هزار و ۸۱۲ عنوان كتابي كه در سه ماهه نخست سال ۱۳۸۱ منتشر شده بود ۲۷ درصد رشد را نشان مي دهد.
براساس اين گزارش بيشترين فراواني موضوعي اين كتاب ها با يك هزار و ۸۰۵ عنوان (۴/۲۲ درصد) به ادبيات اختصاص دارد و پس از آن به ترتيب موضوعات ديني با يك هزار و ۲۶۷ عنوان، علوم عملي با يك هزار و ۷۴ عنوان، علوم اجتماعي با ۸۵۴ عنوان، علوم طبيعي و رياضيات با ۵۲۸ عنوان و زبان با ۴۷۶ عنوان قرار گرفته اند.
در بهار سال جاري، همچنين يك هزار و ۷۵ عنوان (۱۵ درصد مجموع كتاب ها) براي كودكان و نوجوانان و ۷۴۹ عنوان (۱۰ درصد) كتاب كمك درسي و آموزشي منتشر شده است.
|
|
|
جايزه سالانه هنر ايتاليا به جمهوري اسلامي ايران اهدا شد
گروه علمي فرهنگي: آكادمي هنرهاي زيباي شهر رم پايتخت ايتاليا، جايزه ويژه «فاتزي» سال ۲۰۰۳ را به احمد مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران اهدا كرد.
به گزارش ايرنا «جورجو چنيا» رئيس آكادمي هنرهاي زيباي رم دوشنبه در مراسم اهداي اين جايزه در شهر اسيسي در شمال ايتاليا، گفت: ايران به علت انجام تلاش هاي گسترده براي حفظ و گسترش فرهنگ و هنر ملي خود در چند ساله گذشته، شايسته دريافت اين جايزه است.
جايزه فاتزي به سفارت جمهوري اسلامي ايران در شهر رم تحويل خواهد شد.
همچنين در اين نشست كه با حضور چهره هاي فرهنگي و سياسي ايتاليا و ديگر كشورها برگزار شد سمت استاد افتخاري آكادمي هنرهاي زيباي رم به بهرام قاسمي سفير جمهوري اسلامي ايران در ايتاليا براي توجه ويژه وي به روابط فرهنگي و هنري تهران و رم اهدا شد.
آكادمي هنرهاي زيباي رم، جايزه سالانه «فاتزي» را به كشورهايي اهدا مي كند كه خدمات برجسته اي را براي حفظ و گسترش فرهنگ و هنر خود انجام داده باشند.
|
|
|
يك مقام مسئول در آموزش و پرورش:
دانش آموزان تجديدي را تنبيه نكنيد
گروه علمي فرهنگي: مديركل دفتر آموزش و پرورش راهنمايي تحصيلي وزارت آموزش و پرورش ازخانواده ها خواست از تهديد،تحريم و تنبيه دانش آموزان تجديدي پرهيز كنند.
منوچهر فضلي خاني به ايرنا گفت :استفاده از تهديد، تحريم و تنبيه ، علاوه بر تاثير منفي در يادگيري فرد،در شخصيت دانش آموز اثر نامطلوب برجاي مي گذارد.
وي به خانواده ها توصيه كرد، ضمن رعايت و لحاظ كردن برنامه هاي تفريحي براي اين دسته از دانش آموزان ، يك برنامه جامع براي مطالعه و يادگيري دروس تجديد شده تدوين و آنها را در اجراي دقيق اين برنامه ها ياري كنند.
فضلي خاني گفت : اوليا بايد «تجديدي » فرزندان خود را يك فرصت بدانند واز اين فرصت براي تقويت بنيه علمي دانش آموزان در درس مربوطه استفاده كنند.
اين مقام آموزش و پرورش به خانواده ها توصيه كرد، به جاي تخريب شخصيت دانش آموز در جمع خانواده و اقوام ، جنبه هاي مثبت و توانايي هاي او را بيان كنند زيرا اين اقدام اعتماد به نفس دانش آموزان را افزايش مي دهد و او مي تواند با تكيه بر قابليت هاي خود،ضعف ها را جبران كند. وي از اوليا خواست محيطي آرام براي جبران ضعف درسي فرزندان خود فراهم و از هر راهي او را دلگرم كنند.
وي افزود : امتحانات شهريورماه فرصت ديگري است كه دانش آموزان ناموفق در امتحانات مي توانند از آن استفاده كنند و خانواده ها بايد تا زمان فرارسيدن امتحانات شهريورماه در ايجاد محيط مناسب براي فرزندان خودبكوشند تا خداي ناكرده يكسال عمر اين دسته از دانش آموزان به هدر نرود.
|
|
|
مدارس كاردانش، آزمون ورودي برگزار مي كنند
گروه علمي فرهنگي: مديركل دفتر آموزش و پرورش كاردانش اعلام كرد كه ثبت نام براي ورود به مدارس كاردانش درصورت افزايش متقاضيان تحصيل در اين مدارس، از طريق آزمون خواهد بود.
اسفنديار چهاربند به ايرنا گفت: در صورتي كه تعداد متقاضيان بيش از ظرفيت پذيرش رشته هاي اين مدارس باشد مديران هنرستانها مي توانند براساس آئين نامه آموزشي، داوطلبان واجد شرايط را از طريق آزمون ورودي، مصاحبه يا شرط معدل انتخاب كنند. وي توضيح داد كه براي ورود به شاخه كاردانش، علاوه بر كسب قبولي پايه اول متوسطه، دانش آموزان بايد شرايط ورود به رشته مهارتي مورد علاقه خود را احراز كنند.
|
|
|