سه شنبه ۱۰ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۹۳ - July . 1, 2003
ايستگاه ها شلوغ هستند، واگن ها شلوغ تر
مترو پاسخگوي انبوه مسافران نيست
001870.jpg
گروه شهري: مسافران مترو از شلوغي واگن ها و طولاني بودن زمان انتظار در ايستگاهها گلايه دارند.
به گزارش خبرنگار ما هر چند بيش از ۲ سال و نيم از راه اندازي قطار شهري در تهران نمي گذرد ولي استقبال مردم از اين وسيله حمل و نقل عمومي به حدي است كه تعداد واگن هاي مترو هم اكنون پاسخگوي مسافران نيست و در ساعات اوليه و پاياني روز حتي مسافران سرپايي در هر واگن از مرز ۲۰۰ نفر هم فراتر مي رود.
از سوي ديگر تحمل شلوغي و ازدحام مسافر شايد براي عده اي قابل تحمل باشد ولي هستند كساني كه به دلايل مختلف از جمله كهولت سن، ناراحتي تنفسي و معذورات ديگر و مهمتر از همه با توجه به عدم برخورداري واگن ها از تهويه مناسب، به ناچار ترافيك شهر و آلودگي و دود ناشي از آن را بر استفاده از مترو به عنوان يك وسيله راحت، سريع و پاك ترجيح مي دهند.
يك كارمند كه روزانه حد فاصل شهرري تا خيابان آزادي را با مترو طي مي كند مي گويد: در بسياري موارد بر اثر ازدحام مسافر در ايستگاه مترو به محض باز شدن در واگن ها و هجوم مسافران نه تنها جايي براي نشستن پيدا نمي شود بلكه بسياري از افراد تا رسيدن به مقصد بايد به سختي در كنار هم سرپا بايستند.
اميري مي افزايد: همه اينها به جاي خود، ولي گرما و هواي نامطبوع داخل واگن ها به ويژه در فصل تابستان به دليل ازدحام بيش از حد، تنفس را دشوار مي سازد، طوري كه انسان بعضي مواقع بهتر است از خير سوار شدن مترو بگذرد.
با اين حال مسئولان همواره مشكلات موجود را ناشي از كمبود اعتبارات لازم جهت خريد واگن و تجهيز مترو اعلام كرده اند و بارها خواستار كمك دولت و شهرداري در رفع نيازهاي موجود شده اند.
مدير عامل شركت مترو در اين باره مي گويد: قطارهاي مترو در حال حاضر با ظرفيتي بيش از حد استاندارد كار مي كند و تعداد واگن ها پاسخگوي تعداد مسافران نيست.
مهندس محسن هاشمي مي افزايد: در صورت تأمين واگن هاي مورد نياز، خطوط كنوني مترو روزانه بيش از ۲ ميليون سفر درون شهري را پوشش خواهد داد.
هم اكنون مترو با داشتن ۳ خط و حركت هر ۸ دقيقه يك قطار از هر ايستگاه در ساعات اوج شلوغي و هر ۱۵ دقيقه در ساعات عادي، به طور متوسط روزانه ۷۰۰ هزار سفر درون شهري را پوشش مي دهد و اين در حالي است كه خطوط مترو تهران بالقوه ظرفيتي بسيار فراتر از اين دارد و در اصل بر مبناي حركت هر ۲ دقيقه يك قطار از هر ايستگاه طراحي شده است.
كارشناسان معتقدند وقتي مترو به لحاظ طراحي ظرفيت انتقال مسافر تا چندين برابر ظرفيت موجود را دارد منطقي نيست اين سرمايه ملي با حداقل ظرفيت كار كند و به خاطر خريد چند واگن روزانه ساعت ها وقت مردم و ميليون ها تومان انرژي در ترافيك و راهبندان هاي شهري هدر رود.

تصرف ۲۵ هكتار از اراضي پارك ملي بمو
001875.jpg
اداره كل محيط زيست استان فارس عليه فردي كه به تازگي با سند مالكيت، ۲۵ هكتار از اراضي پارك ملي بمو را در اختيار گرفته است به دادگاه شكايت كرد.
اسماعيل حسيني، كارشناس حقوقي اداره كل محيط زيست استان فارس در گفتگو با قلم سبز ايران با اعلام اين مطلب گفت: «فردي با نفوذ با در دست داشتن سند مالكيت ۲۵ هكتار از اراضي پارك ملي بمو در شيراز، عليه اداره كل محيط زيست استان فارس شكايت كرده است در حالي كه اين اراضي ۴۰ سال است در اختيار سازمان حفاظت محيط زيست است و اسناد وي معارض است.»
وي افزود: «متأسفانه اداره ثبت بدون اين كه قبل از صدور سند از اداره كل محيط زيست استعلام كند اقدام به صدور سند مالكيت براي اين فرد كرده در حالي كه قبل از صدور سند حتماً بايد احراز تصرف شود.» 
پارك ملي بمو با وسعت ۴۸ هزار و ۷۵ هكتار ، در شمال شهر شيراز قرار دارد و از سال ۱۳۴۱ به صورت منطقه ممنوعه شكار تحت حفاظت قرار گرفت.

خدمات پيام كوتاه از طريق تلفن فعال مي شود
گروه شهري: شركت  مخابرات  ايران  اعلام  كرد مشتركان  تلفن  همراه  مي توانند از طريق  تلفن  نيز خدمات  پيام  كوتاه  را در گوشي هاي  خود فعال  كنند.
به  گزارش  روابط عمومي  اين  شركت  علاقه  مندان  براي  بهره  گيري  از اين خدمات  مي توانند در ساعات اداري  از طريق  اپراتور و در خارج  از ساعات  اداري  از طريق  شبكه ماشيني  گويا با اعلام  مشخصات  كامل ، شماره  تلفن  همراه  و شماره پرونده  كارت  شناسايي  تلفن  همراه  به  عنوان  مشترك  جديد اين  سيستم  ثبت نام  كنند. ۴۸ ساعت  پس  از ثبت  نام  مشترك  بايد با وارد كردن  شماره ۹۸۹۱۱۰۰۵۰۰ در قسمت  شماره  مركز سرويس  و تأييد آن  تنظيمات  مربوط را روي  گوشي تلفن  همراه  خود انجام  دهد و از طريق  گزينه  ارسال  پيام  خود را براي  ارسال ، تايپ  و به  شماره  مورد نظر ارسال  كند.

رؤساي نظام پزشكي كشور خواستار تأييد قانون جديد اين سازمان شدند
گروه شهري: رؤساي نظام پزشكي ۱۷۵ شهرستان  ايران  در هفتمين  گردهمايي  خودقطعنامه اي  در هشت  بند صادر كردند و در آن  تاييد قانون  جديد سازمان  نظام پزشكي  را از سوي  شوراي  نگهبان  خواستار شدند. رؤساي نظام  پزشكي  كشور در اين  قطعنامه  همچنين  ساماندهي  وضعيت  بيمه هاي  درماني كشور، منطقي  شدن  قراردادها، پرداخت  به  موقع  مطالبات ، جلوگيري  از اعمال كسورات  غير اصولي ، لغو درخواست  درج  تشخيص  در نسخ ، لغو سقف  تعيين  شده  درهر نسخه ، تلاش  در جهت  بهينه سازي  فعاليتهاي  بيمه اي  و همكاري  بيشتر بيمه هابا سازمانهاي  نظام  پزشكي  و وحدت  شيوه  آنها در سراسر ايران  را خواسته اند.

طراحي جامع اوقات فراغت شهروندان در غرب تهران
گروه شهري: شهردار منطقه ۲ تهران طراحي جامع براي غني سازي اوقات فراغت شهروندان را از ضروريات زندگي شهري خواند.شهردار منطقه دو به برگزاري بيش از ۱۲ جشنواره در فصل تابستان اشاره كرد و گفت: جشنواره بازيهاي سنتي و محلي، جشنواره كوير، جشنواره اسب و جشنواره اقوام از جمله برنامه هاي تابستاني طراحي شده براي شهروندان اين منطقه است.وي خاطرنشان كرد: مراكز وابسته به اين منطقه در تابستان امسال دويست هزار نفر ساعت از اوقات فراغت شهروندان را تحت پوشش قرار خواهند داد.

توضيح يك خبر
در پي درج مطلبي با عنوان «باز هم ساخت و ساز غيرمجاز»در صفحه ۳ روز پنج شنبه مورخ ۵/۴/۸۲ روزنامه همشهري، شهرداري منطقه يك اعلام كرد اين شهرداري با توجه به غير قانوني بودن عمليات ساختماني ملك مورد نظر اهالي و براساس ضوابط و مقررات و به استناد مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران و نظر سازمان بازرسي كل كشور از ادامه عمليات ساختماني جلوگيري نموده است. اما مالك باغ با مراجعه به دادگاه و اقامه دعوي و اخذ دستور و حكم دادگاه مبني بر ادامه عمليات ساختماني مجددا عمليات ساختماني را آغاز نموده است كه در اين خصوص شهرداري منطقه اقدامات قانوني را براي جلوگيري از ادامه آن انجام داده و پيگيري آن در دستور كار منطقه قرار دارد.
لازم است در اينجا از عزيزان قوه قضائيه درخواست نمائيم با عنايت به كار حساس و حياتي شهرداري در برخورد با ساخت و سازهاي غير مجاز همكاري لازم را جهت ايفاي وظيفه قانوني با شهرداري به عمل آورند.

جريمه رانندگي باعث كاهش ميزان تصادفات مي شود
گروه شهري:  دريافت  قبض  جريمه هاي  سنگين  رانندگي  هرگز خوشحال كننده  نبوده  است ، اما تازه ترين  تحقيقات  دانشمندان  كانادايي  نشان  مي دهد كه  جريمه هاي  رانندگي مي تواند ميزان  تصادفات  منجر به  مرگ  را كاهش  دهد.
به  گزارش  يك شبكه  خبري  آمريكا رابرت  تبشيرياني  ازدانشكده  پزشكي  دانشگاه  استنفورد مي گويد ، شما فكر نمي كنيد كه  افسران راهنمايي  و رانندگي  هنگامي  كه  قبض  جريمه هاي  رانندگي  را صادر مي كنند چه كمك  بزرگي  به  بهداشت  عمومي  جامعه  مي كنند.
اين  تحقيقات  كه  اخيرا در نشريه  پزشكي  لانست  انتشار يافت  آمده  است از هر ۸۰ هزار قبض  جريمه  صادر شده  در زمينه  تخلفات  رانندگي  جان  يك  نفر ازمرگ  نجات  مي يابد و به  ازاي  صدور هر ۱۳۰۰ قبض  جريمه  يك  نفر به  اتاق اورژانس  بيمارستانها نخواهد رفت .
تبشيرياني  و همكاران  وي  كه  سوابق  جريمه هاي  رانندگي  را در ايالت اونتاريوي  كانادا بررسي  كرده اند دريافته اند كه  دريافت  قبض هاي  جريمه هاي رانندگي  ميزان  تصادفات  منجر به  مرگ  را در هفته هاي  پس  از اين  قبضها به ميزان  ۳۵ درصد كاهش  مي دهد.
تبشيرياني  مي گويد: دريافت  قبضهاي  جريمه هاي  رانندگي  در ذهن  شما باقي خواهد ماند و شما اگر بدانيد كه  سزاوار اين  جريمه  هستيد ممكن  است  كه آهسته  تر رانندگي  كنيد.

مهلت ۴۵ روزه شهردار براي ترميم ناهمواري خيابانها
گروه شهري: شهردار تهران  به  معاون  فني  و عمراني  شهرداري  يك  ماه  و نيم  فرصت  دادتا با طراحي  ساز و كار و دستورالعمل هاي  مناسب  و ايجاد هماهنگي  ميان سازمان هاي  ذيربط مشكل  ناهمواري  خيابان هاي  تهران  را حل  كند.
دكتر محمود احمدي  نژاد در پايان  جلسه  شوراي  مديران  ارشد شهرداري تهران  در گفتگو با واحد مركزي  خبر با اعلام  اين مطلب  گفت:  به  دليل  وجود ناهمواري هاي  بسيار در خيابان هاي  تهران  وچاله  و دست اندازها هر روز شكايات  و گلايه هاي  زيادي  از مردم  تهران  به  من  واصل  مي شود كه  بايد هر چه  سريعتر براي  رفع  آنها اقدام  شود.
شهردار تهران  با اشاره  به  اينكه  آسفالت  خيابان هاي  تهران  به  دلايل مختلف  از جمله  دلايل  اجرايي  و عدم  نگهداري  بشدت  آسيب  ديده  است  گفت: اين  معضل  خساراتي  را به  وسايل  نقليه  مردم  وارد مي كند و به  همين  دليل در اين جلسه  معاون  فني  و عمراني  موظف  شد در قالب  يك  طرح  فوري  وضربتي  ظرف  يك  ماه  و نيم  همه  لكه هاي  آسفالت  خيابان ها را با رعايت ضوابط فني   ترميم  كند بطوري كه  عمر آسفالت  و لكه گيريها به  عمراستاندارد نزديك  شود.
دكتر احمدي  نژاد افزود: مقرر شد با تغيير آيين  نامه ها ودستورالعمل ها، سازمان هايي  كه  حفاري  مي كنند موظف  شوند در محل  حفاري با نصب  تابلو، زمان  شروع  و پايان  حفاري  را به  اطلاع  مردم  محل برسانند و با علائم  هشداردهنده  و ايجاد حصار، امنيت  را براي شهروندان  فراهم  كنند.
شهردار تهران  بحث  ديگر جلسه  ديروز شوراي  مديران  ارشد شهرداري  ومشاوران  را جمع  بندي  ديدار از منطقه  هفده  تهران  عنوان  كرد و گفت: فقدان  طرح  شهرسازي  ، بافت  فرسوده  شهري  و كور بودن  شبكه  حمل  و نقل منطقه  از بزرگترين  مشكلات  مردم  منطقه  هفده  است  كه  در اين  جلسه  براي رفع  اين  مشكلات  تصميم گيري  شد.
دكتر احمدي  نژاد با اشاره  به  اينكه  شركت  مشاور منطقه  موظف  شده  است  هرچه  سريعتر طرح  شهرسازي  منطقه  هفده  را آماده  كند، خاطر نشان  كرد:براي  حل  مشكل  مردم  در بافت  فرسوده  شهري  قرار شد اماكن  مجاور خطوط راه آهن  تهران ـ تبريز و تهران  ـ اهواز و بزرگراه  يادگار امام  با فوريت  خريداري  شود.
شهردار تهران  افزود: در اين  جلسه  براي  تملك  منازل  و حل  مشكل  مردمي كه  به  دليل  عبور قنات  از زير منازلشان  با مشكل  ريزش  بنا مواجه  هستنداعتبار لازم  اختصاص  داده  شد.
دكتر احمدي  نژاد با اشاره  به  اينكه  خطوط راه آهن  و بزرگراه  يادگارامام باعث  كور شدن  شبكه  حمل  و نقل  منطقه  شده  است  تصريح  كرد : مردم  براي عبور و مرور از دو سمت  خطوط راه آهن  و بزرگراه  با مشكل  مواجه  هستند كه براي  حل  اين  مشكل  يكي  از معاونان  شهرداري  موظف  شد هرچه  سريعتر بانهايي  كردن  توافق  اوليه  با شركت  راه آهن  زمينه  را فراهم  كند.
شهردار تهران  همچنين  از افتتاح  يازده  طرح  فضاي  سبز در منطقه  هفده  تاپايان  امسال  خبر داد.
دكتر احمدي  نژاد با اشاره  به  تبادل  توافق  نامه  ميان  شهرداري  تهران  وشركت  ايران  خودرو ، موضوع  آن را بازسازي  و نوسازي  ناوگان  حمل  و نقل شهري  تهران  عنوان  كرد و گفت : ايران  خودرو به  عنوان  بزرگترين خودروساز كشور علاقه مند است  در طرحهاي  ترافيكي  تهران  مشاركت  كند وامسال  دو طرح  ايجاد مجتمع  خدمات  خودرويي  در تهران  توسط ايران  خودرو راه اندازي  مي شود.
شهردار تهران  در پايان  گفت:  در راستاي  برنامه  منظم  ديدار ازمناطق  شهرداري  و گفتگو با شهروندان  ، پنج  شنبه  اين  هفته  به  همراه مديران  ارشد شهرداري  از منطقه  پانزده  ديدار و مشكلات  مردم  را بررسي خواهيم  كرد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شهر
علمي فرهنگي
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |   شهر   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |