سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۳۴ - Aug. 12, 2003
توسط دولت
برنج مازاد كشاورزان خريداري مي شود
گروه اقتصادي: وزير بازرگاني، گفت: وزارت بازرگاني در سال زراعي جاري با مساعدت بيشتري نسبت به سال هاي قبل و بدون هيچ گونه محدوديتي در سقف ميزان خريد، انواع برنج پر محصول كشاورزان را با قيمت هاي توافقي از طريق عاملان مستقر در مناطق توليد خريداري مي كند.
به گزارش  ايسنا، به نقل از اداره  كل روابط عمومي وزارت بازرگاني، محمد شريعتمداري تصريح كرد: برخلاف شايعات غيرمسئولانه و كذبي كه از سوي برخي افراد عنوان مي شود، در سال جاري نيز، همچون سال هاي قبل هيچ گونه مجوز خاصي، براي واردات برنج صادر نشده و نخواهد شد.
لذا مقوله  واردات بي رويه برنج در سال جاري از اساس كذب محض و خلاف واقع است.
وي به تمامي شاليكاران اطمينان داد، وزارت بازرگاني مصمم است، در جهت حفظ مصالح و منافع شاليكاران زحمت كش كشورمان از طريق اعمال نظام تعرفه اي مؤثر و برقراري مابه التفاوت، از توليد داخلي برنج حمايت مؤثر به عمل آورد.
بر اساس اين گزارش، وزير بازرگاني در خصوص واردات برنج و توزيع آن در كشور و نيز تقابل آن با توليدات داخلي برنج گفت: همه ساله بر اساس مصوبه هاي ستاد پشتيباني برنامه ي تنظيم بازار، مبتني بر برآورد كل نياز مصرفي و برآورد توليد داخلي، ميزان واردات برنج تعيين مي شود، كه در ساليان متمادي به اجبار و به دليل محدوديت در ميزان توليد داخلي، دولت مجبور به واردات  اين محصول شده، اما همانگونه كه بارها اعلام كرده ايم، با توجه به وظيفه دولت در خصوص تأمين نياز اقشار آسيب پذير جامعه، برنج هاي وارداتي در شبكه هايي خاص، از جمله در مراكز شبانه روزي، بيمارستان ها، دانشگاه ها، مراكز آموزشي و حوزه هاي علميه، زندان ها، نيروهاي مسلح و نيز سبد كالاي كارمندان و كارگران، نذورات، مناسبت ها و هم چنين به منظور تأمين نياز آحاد جامعه، به ويژه اقشار آسيب پذيري كه توان خريد برنج داخلي را ندارند، در قالب نظام كالابرگي توزيع مي شود.
لذا سقف واردات برنج توسط دولت و با در نظر گرفتن اين بخش از نيازهاي كشور صورت مي پذيرد.
شريعتمداري با اشاره به اجراي سياست هاي حمايتي خريد برنج پرمحصول مازاد بر نياز كشاورزان در كنار سياست تأمين و توزيع بن در سال هاي اخير و نيز اعمال كنترل هاي لازم در زمينه ي واردات برنج، ضمن تكذيب هر گونه واردات برنج خارج از حدود كنترل گفت: عنوان شده كه برنج سال قبل كشاورزان روي دست آنها باقي مانده، در صورتي كه اين مساله واقعيت ندارد. زيرا وزارت بازرگاني در سال گذشته زراعي، آمادگي خريد ۱۰۰ هزار تن برنج پرمحصول مازاد بر نياز شاليكاران كشور، با قيمت هاي توافقي را داشت، كه در مجموع خريد ۷۹ هزار تن محقق شد.
وي افزود: اين ميزان خريد خود گوياي اين واقعيت است، كه شاليكاران توفيق داشته اند، برنج پرمحصول خود را به قيمت هاي بالاتر از قيمت هاي توافقي دولت (كه دربردارنده سود متعارف براي كشاورزان بوده) در بازار به فروش رسانند.
شريعتمداري در پايان با انتقاد از افرادي كه به نام حمايت از شاليكاران و با طرح مطالب خلاف واقع در جرايد، زمينه ي سوء استفاده افراد سودجو را فراهم مي آورند، تأكيد كرد: اين افراد به جاي طرح اين قبيل مسايل موهوم، بهتر است، ديدگاه ها و اشكالات خود را در فضاي كارشناسي و در تقابل رو در رو با كارشناسان مربوطه مطرح كنند، كه در اين صورت دستيابي به نتايج قابل قبول دور از انتظار نخواهد بود.

هيات رئيسه موقت اتاق مشترك ايران و عراق انتخاب شدند
تهران- خبرگزاري جمهوري اسلامي: به  منظور همواركردن  روابط تجاري  ايران  و عراق  و رفع  موانع  و مشكلات  في مابين ، جلسه  اتاق  مشترك  ايران  و عراق  تشكيل  و هيأت  رئيسه  موقت  آن  نيز انتخاب  شدند.
رئيس  اتاق  بازرگاني  و صنايع  و معادن  ايران  يكشنبه  شب  در نشست  تجار و بازرگانان  ايراني  مقيم  عراق  كه  در اتاق  ايران  برگزار شد، گفت : تاكنون  براي  بازسازي  و حضور گسترده  در عراق  موفقيت  چنداني  كسب  نكرده ايم .
«سيدعلي  نقي  سيد خاموشي» با تأكيد بر ايجاد روابط همه  جانبه  با كشور عراق  افزود: كشورهاي  همسايه  از جمله  اردن ، سوريه ، تركيه  و حتي  كشور چين توانسته اند به  راحتي  به  بازارهاي  عراق  راه  يابند.
وي  با اشاره  به  مشكلات  جاري  در روابط تجاري  با عراق  گفت : براي  ورود به  بازارهاي  عراق  مي توان  از گروهي  كه  سال ها در آن  كشور زندگي  مي كنند و مليت  عراقي  دارند، اما در اصل  ايراني  هستند، كمك  گرفت .
وي  افزود: تجار و بازرگانان  ايراني  نبايد از اين  گروه  غافل  شوند، زيرا تجربه  آنان  بزرگترين  ابزار براي  ورود به  بازارهاي  عراق  است .
خاموشي  گفت : اتاق  ايران  از تجار قديمي  و فعال  ايراني  مقيم  عراق  مي خواهد كه  با نظم  دادن  به  تشكل  خود راه  ورود به  بازارهاي  آن  كشور را هموار كنند. وي  از صدور مجوز همكاري  تجار و بازرگانان  با عراق  توسط مراجعه  ذي صلاح  خبر داد و افزود: شوراي  امنيت  ملي  كشور، كار با عراق  را در هرسطحي  مجاز اعلام  كرده  و حتي  تجار و بازرگانان  ايراني  براي  انجام  كار مي توانند با شركت ها و پيمانكاران  ساير كشورهاي  حاضر در عراق  وارد مذاكره  تجاري  شوند.
نايب  رئيس  اتاق  بازرگاني  و صنايع  و معادن  ايران  نيز در اين  نشست  گفت : اتاق هاي  بازرگاني  ايلام ، آبادان ، اروميه ، سنندج ، كرمانشاه  و خرمشهر نيز علاقه مندي  خود را به  تاسيس  اتاق  مشترك  با طرف هاي  عراقي  اعلام  كرده اند.
«علاءالدين  مير محمد صادقي » افزود: ايجاد اتاق  مشترك  استان هاي  مذكور با اتاق هاي  همجوار خود گامي  در جهت  گسترش  روابط اقتصادي  دو كشور خواهد بود. وي  گفت : با تشكيل  اتاق  مشترك  موانع  و مشكلات  موجود در روابط ايران  و عراق  بر طرف  و راه  توسعه  همكاري  هموار خواهد شد.
در ادامه  اين  نشست  تجار و بازرگانان  ايراني  مقيم  عراق  مشكلات  تجاري  از جمله  عدم  امنيت  در مرزها، تعدد كنترل  در مرز توسط ارگان هاي  مختلف ، عدم  وجود خطوط كشتيراني  بين  طرفين ، نبود پروازهاي  مستقيم  بين  ايران  و عراق  و مشكلات  گمركي  را از مهمترين  مسائل  موجود عنوان  كردند و خواستار رفع  سريع  اين  موانع  شدند.
از سوي ديگر خاموشي گفت: انتخابات اتاق ايران ۲۸ مردادماه جاري برگزار خواهد شد و با توافق شورايعالي نظارت، نمايندگان ۳۲ تشكل در اين انتخاب شركت خواهند كرد.
وي گفت: شورايعالي نظارت به رغم وجود قانون بر چهار شرط خود براي حضور نمايندگان تشكل ها در انتخابات كه به گفته خودشان مورد تاييد وزير بازرگاني نيز بود، تاكيد داشتند.
وي چهار شرط شورايعالي نظارت را ثبت تشكل ها قبل از بهمن ماه ۸۱، سراسري بودن فعاليت تشكل ها، تعداد اعضاي آنها كمتر از ۲۵ نفر نباشد و هرتشكل يك سوم آن رشته را تحت پوشش قرار دهد، عنوان كرد.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران افزود: اجراي اين شروط از نظر حقوقي خلاف قانون بود، اما اعضاي شورايعالي نظارت اصرار بر تصويب و اجراي آن داشتند.

توضيح
روز گذشته يادداشتي تحت عنوان «آيا اين يك نمونه است» در اين صفحه درج شد كه توضيح چند نكته درباره آن ضروري به نظر مي رسد:
۱- موضوع معاملات چرخشي كه نوعي تخلف از داد و ستد سالم در بازار سهام به شمار مي آيد، يك واقعيت است و مسئولان بورس تهران و برخي مسئولان وزارت اقتصاد وجود آن را تأييد كرده اند.
۲- در يادداشت ۲۰ مرداد، فقط يك پرسش طرح شده و از سوي گروه اقتصادي همشهري هيچگونه داوري در اين مورد انجام نشده است.
۳- بر اثر يك اشتباه تاريخ خبري كه دستمايه يادداشت شده است «هفته گذشته» به عنوان مخابره خبر مورد توجه قرار گرفته است، در حالي كه خبر درج شده مربوط به ۲۰/۱۰/۸۱ بوده است.

عنان خواستار اجراي طرح هاي ملي اشتغال زا براي ۷۴ ميليون جوان بيكار در جهان شد
كوفي عنان دبير كل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت روز بين المللي جوانان ۱۲ اوت ۲۰۰۳ مطابق با ۲۱ مرداد ۱۳۸۲ ضمن اعلان وجود ۷۴ ميليون جوان بيكار در سطح جهان خواستار وضع برنامه هاي ملي جهت رفع معضل بيكاري جوانان شد.
در اين پيام تأكيد شده چهارمين روز بين المللي جوانان را هنگامي جشن مي گيريم كه، اقتصاد جهان در حال گذر از دوره نامطمئني است. بيكاري فزاينده خسارت سنگيني به جوانان وارد آورده به ويژه آنان كه در برابر تغييرات ناگهاني بازار كارآسيب پذير هستند. اخراج از محل كار، تجديد ساختار و فرصت هاي ناكافي براي ورود به جهان كار موجب محكوم شدن افراد بسياري به تحمل دشواري هاي اقتصادي و نوميدي مي شود. ما به دفعات شاهد فاجعه تلف شدن زندگي جوانان در وقوع جنايت، مصرف مواد مخدر، درگيري اجتماعي و حتي تروريسم هستيم.
بيكاري جوانان مشكلي است كه بر تمامي كشورها اثر مي گذارد. براساس برآورد سازمان بين المللي كار، ۷۴ ميليون جوان در حال حاضر بيكار هستند. طي ۱۰ سال آينده بيش از يك ميليارد جوان به جمعيت كارآمد خواهند پيوست. در حالي كه اين نسل جديد نسبت به نسل قبلي تحصيل كرده تر است، اما اين جوانان كماكان با موانع زيادي دركاريابي مواجه مي شوند.

سازمان بورس كالاهاي كشاورزي بزودي تأسيس مي شود
وزير جهاد كشاورزي  گفت : براي شفاف سازي  قيمتها و كاهش  فاصله  هزينه توليد و مصرف  محصولات  كشاورزي ، سازمان  بورس  كالاهاي  كشاورزي  بزودي  تاسيس مي شود.
«محمود حجتي» ديروز در همايش  خبري  با نمايندگان  مطبوعات  و رسانه هاي  جمعي  كشور، عدم  شفافيت  بازار محصولات  كشاورزي  در بازار داخلي  را يكي  از مشكلات  جدي  بخش  كشاورزي  ذكر كرد.
وي  گفت : مصرف كننده  براي  بهره  مندي  از محصولات  كشاورزي ، قيمت  سنگيني  راپرداخت  مي كند و كشاورزان  نيز كه  براي  توليد محصولات  زحمات  زيادي  مي كشند، هزينه  بالايي  متحمل  مي شوند.
حجتي  افزود: بازاري  كه  بتواند با شفاف سازي  قيمتها و نمايش  ارقام ،رقابت  ايجاد كند، بازار بورس  است  كه  طي  دو سال  گذشته  به  آن توجه  شده  است .
به  گفته  وزير جهاد كشاورزي ، اساسنامه  بازار بورس  كالاهاي  كشاورزي  در شوراي  بورس  كشور به  تصويب  رسيده  و انتظار مي رود با انتخاب  كارگزاران  بورس كشاورزي  كه  از متخصصان  اين  وزارتخانه  خواهند بود، مراحل  نهايي  آن بزودي به  پايان  برسد.
حجتي  در بخش  ديگري  با اشاره  به  اهميت  و جايگاه  بخش  كشاورزي  در اقتصادكشور، توانمندي  بخش  خصوصي  در توليد و تامين  محصولات  كشاورزي  كشور را نيزمورد ستايش  قرار داد كه  بيش  از ۹۵ درصد محصولات  كشاورزي  توسط اين  بخش توليد مي شود.
وزير جهاد كشاورزي  در زمينه  واگذاري  بخشي  از امور و فعاليتهاي  كشاورزي به  بخش  غير دولتي  خاطر نشان  كرد: در طول  دو سال  گذشته  بخش  عمده اي  ازمسئوليت  توليد بذر مانند بذر سيب  زميني  و چغندر از انحصار دولت  خارج  شده و به  بخش  خصوصي  واگذار گرديده  است .
مسئوليت  توليد ۵۰ هزار تن  بذر گندم  نيز امسال  به  گروههاي  تخصصي  بخش خصوصي  واگذار شد.

فعاليت هاي پولي و بانكي در مناطق آزاد تسهيل مي شود
گروه اقتصادي: هيأت وزيران براساس تصويب نامه اي، تمامي بانكهاي كشور را مكلف كرد تا كليه فعاليت هاي پولي و بانكي خود در مناطق آزاد را انحصاراً و با رعايت موازين مقرر در آيين نامه پولي و بانكي مناطق آزاد انجام دهند.
بر اساس اين مصوبه، همه شعبه هاي بانكهاي مستقر در مناطق آزاد در اجراي ماده ۱۴ آيين نامه نحوه استفاده از زمين و منابع ملي در مناطق آزاد تجاري - صنعتي جمهوري اسلامي ايران، مكلفند قراردادهاي منعقد شده واگذاري اراضي بين سازمان و متقاضيان را در حكم سند رسمي پذيرفته و تسهيلات اعتباري مربوط را با رعايت آيين نامه پولي و بانكي مناطق آزاد به متقاضيان اعطا نمايند.
همچنين شعب موجود در مناطق آزاد در حد شعبه مستقل و يا ممتاز ارتقاء خواهند يافت. هيأت وزيران براي ارتقاء خدمات بانكي در مناطق آزاد كشور در جهت جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي و فعال شدن يك يا چند شعبه از بانكهاي معتبر جهاني در مناطق، بانكهاي داخلي را موظف به اجراي اين تصميمات كرده است.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعداد سهام معامله شده
نام شركت
۱۸۵
۵۰۱۰
۶۶۶۸۳
مارگارين
۳۰۰-
۱۱۷۰۰
۲۰۴۴
لبنيات پاك
۲۴۷۵-
۲۷۵۰۰
۱۳۶۶
افست
۱۳۹۸-
۱۹۹۹۰
۱۹۴۶
نفت پارس
۴۰۰-
۴۳۰۰۰
۸۰۷۸
نفت بهران
۴۰
۸۱۴۰
۲۰۳۸۶۱
پتروشيمي خارك
۴۲۳
۱۸۵۲۳
۸۰۳۷
پتروشيمي اصفهان
۳۰۰-
۵۶۰۰
۹۶۴۵۹
پتروشيمي اراك
۱۳۰۰-
۱۵۸۰۰
۴۴۰۰
دارويي رازك
۹۹۹-
۲۵۹۹۹
۲۷۶۴
داروسازي دكتر عبيدي
۵۵-
۴۵۴۵
۵۱۹۲
آبگينه
۷۸-
۴۲۰۰
۱۴۲۷۳۸
چيني ايران
۱۰۰
۳۹۰۰۰
۱۴۱۴۱۷
سيمان تهران
۴۵۹-
۳۵۶۰۱
۱۵۹۰۳
حق تقدم سيمان تهران
۵۶۹-
۷۱۷۰۰
۱۰۰۰۰
سيمان شمال
۵۰۰-
۴۹۰۰۰
۱۱۴۶۶
سيمان كرمان
۶۶
۲۷۰۰۲
۲۲۷۴۸۵
سيمان فارس و خوزستان
۱-
۳۲۹۹۹
۲۸۹۵۸
سيمان غرب
۱۹۰۲
۷۳۹۰۲
۵۷۹۱۴
سيمان سپاهان
۱۲
۲۷۰۵۹
۴۲۹۲۵
سيمان شاهرود
۲۹۵-
۵۳۹۹۵
۲۸۳۷۵
سيمان بهبهان
۱-
۳۸۴۹
۲۰۰۰۰
ايرانيت
۹۴-
۴۱۰۰
۱۲۷۹
نورد و قطعات فولادي
۲۳۰۶-
۳۵۰۰
۹۴۱۲
لوله و ماشين سازي ايران
۲۸۱-
۲۱۷۱۹
۱۱۵۳
آلومتك
۲۱۲
۴۸۰۰
۵۸۰۵۳۰
ماشين سازي اراك
۳۰
۳۵۰۰
۳۰۰۰۰
حق تقدم ماشين سازي اراك
۵
۱۲۹۵
۲۱۱۳۹
بسته بندي ايران
۱۹۸
۱۱۰۰۹
۳۶۶۷۹۰
تراكتورسازي ايران
۱۰۱
۴۰۰۱
۱۹۴۴۰
موتوژن
۵۳-
۶۹۴۶
۲۱۴۳
ايران ترانسفو
۶۰-
۱۲۰۰
۱۲۰۰۰
كارخانجات صنعتي پيام
۲۴۷
۷۳۵۵
۳۱۲۷۸۰
ايران خودرو ديزل
۳۴۵
۹۲۰۰
۳۷۵۶۳۹۵
ايران خودرو
۶۶
۱۷۰۶۱
۵۱۷۳۰
سايپا ديزل
۱۹۵
۲۴۱۹۰
۳۴۵۳۹۸
سايپا
۹۷
۳۷۵۰
۱۷۴۱۰۶
نيرو محركه
۹۷
۳۹۹۹
۸۲۹۷۸
محورسازان ايران خودرو
۵۹۲-
۷۵۰۰
۶۱۶۴۸
آهنگري تراكتورسازي ايران
۱۵۰۱
۴۵۰۰۲
۵۱۴۱۳۸
صنعتي دريايي ايران
۳-
۷۵۹۹۷
۸۰۸۴۵
خدمات انفورماتيك
۵۰-
۲۴۰۰
۱۲۰۰۰
سرمايه گذاري البرز
۲۰-
۲۱۶۰
۲۱۶۸۵۷
سرمايه گذاري سپه
۸۷
۲۲۵۵
۴۶۳۹۰۳
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱-
۱۵۴۱
۱۲۸۷۰
سرمايه گذاري ملت
۴۰۲
۷۲۵۰
۲۹۲۲۵۹
سرمايه گذاري رنا
۱۰۲
۴۱۰۰
۴۰۲۹۳۵
سرمايه گذاري غدير
۶۰-
۲۷۰۰
۳۹۵۰۸
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۵۰
۳۷۵۰
۴۲۵۲۵۴
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۱۵
۲۳۴۱
۴۴۶۵
حق تقدم سرمايه گذاري صنعت و معدن
۸-
۲۰۹۳
۸۹۷۶
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۴۸۰-
۱۳۵۰۰
۱۰۹۴
داروپخش
۶۱-
۲۲۹۷
۹۸۷
بهپاك
۱
۲۱۵۲
۵۰۳۰
كارتن پارس
۱۰-
۲۸۷۰
۱۸۷۷
مواد اوليه و الياف مصنوعي
۱۷۹
۶۱۰۰
۵۰۰۰
تولي پرس
۴
۶۰۵۰
۱۸۷۵۹
ايران گچ
۲۹-
۳۷۴۶۰
۸۴۸۰۲
سيمان دورود
۴۵-
۱۹۸۰۰
۱۱۴۶۷
سيمان هگمتان
۲۰۵۰-
۲۰۰۵۰
۷۶۳۸
سيمان خاش
۱-
۲۶۲۴
۲۰۰
آذريت
۱
۲۹۹۹
۷۵۷۲۴
ماشين سازي نيرومحركه

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۳۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۳۸۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۴۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۳۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۳۲۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۲۶۸
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۳۶۳

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |