سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۳۴ - Aug. 12, 2003
دكتر احمدي نژاد اعلام كرد
اصول ده گانه شهرداري براي مديريت شهر تهران
امسال شهرداري تهران ۹۰ ميليارد تومان براي توسعه مترو، ۱۶۰ ميليارد تومان براي شركت واحد و جمع آوري و دفع زباله و ۴۰ ميليارد تومان براي گسترش فضاي سبز هزينه خواهد كرد
008660.jpg

تهران نيازمند سالانه ۱۴۰ هزار واحد مسكوني جديد است، در حاليكه طي ساليان اخير سالانه حداكثر ۱۰۰ هزار واحد مسكوني احداث شده كه اين امر گراني و كمبود مسكن در تهران را پديد آورده است
گروه شهري: دكتر محمود احمدي نژاد در يك مصاحبه مطبوعاتي و راديو تلويزيوني به تشريح مسايل و مشكلات و طرحها و اقدامات آينده شهرداري تهران پرداخت.
احمدي نژاد، تهران را نمونه كامل و جامعي از همه فرهنگها، مليتها، نيازها، مسايل و كليه فعاليتهايي دانست كه در كشور وجود دارد.
دكتر احمدي نژاد شهرداري تهران را مواجه با چند مشكل عمده دانست از جمله مقررات متنوع، متعدد و متناقضي كه زمينه برخي از رفتارهاي نامناسب و ارتباطات ناصحيح را فراهم مي كند.
وي شهرداري تهران را همچنين مواجه با مديريت نامنسجم دانست و در توضيح آن گفت: بيش از بيست سازمان در امور تهران تصميم گيري و اعمال نظر مي كنند اين در حالي است كه كليه اين سازمانها موظفند خود را با شوراي شهر هماهنگ كنند كه متاسفانه به دليل اينكه شوراي شهر يك نهاد جديد و جوان است و اينكه سازمانها از گذشته عادت كرده اند خودشان رأساً تصميم گيري و اعمال نظر كنند، مديريت شهري با عدم اقتدار و انسجام مواجه شده است. وي ساماندهي مديريت جامع و متمركز را براي شهر تهران ضروري و قطعي دانست و در اين باره خواهان حمايت دولت و مجلس شوراي اسلامي شد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به هزينه هاي كلان و متنوع حوزه ماموريت شهرداري تهران اشاره كرد و گفت: امسال تنها در زمينه توسعه مترو، اتوبوسراني، جمع آوري و دفن زباله و توسعه فضاي سبز نياز به ۳۰۰ ميليارد تومان اعتبار است.
وي خبر داد: در جهت شفاف سازي كليه اقدامات شهرداري و قانونمندي و نظام مندي هزينه ها ارتقاي سطح مشاركت و نظارت مردم در اداره شهر و بهبود زندگي شهري برنامه هايي را تنظيم كرده ايم و در اين باره به دنبال اصلاح و رفع خدشه هاي وارده در رابطه مردم با مديريت شهري و جلب اعتماد متقابل بين مردم و مديريت شهري هستيم.
شهردار تهران از بهبود وضعيت  تردد در شهر تهران خبر داد و گفت: روزانه به طور متوسط هزار وسيله نقليه در تهران شماره گذاري مي شود كه نيازمند محلي براي توقف در ابتدا و انتهاي مسير عبور و مرور است ،ضمن اينكه فراهم كردن فضاي مناسب براي تحرك وسايط نقليه نيازمند سرمايه گذاري كلان است.
احمدي نژاد افزود: سرانه سفر روزانه حدود ۷/۱ سفر به ازاي هر شهروند است و سرانه مالكيت اتومبيل نيز كه در سال ۷۰ ، ۹۶/۰ بود به بالاي ۴/۱ رسيد و اين يعني وضعيت نابسامان تردد در شهر تهران و مواجه شدن شهروندان با ۲۰ دقيقه تاخير ناشي از تراكم و شلوغي خيابان.
وي تاكيد كرد: در سفرهاي شهري فشار عصبي وارده بر مردم همه ابعاد زندگي شهري را به طور جدي تحت تاثير قرار مي دهد.
شهردار تهران براي اصلاح وضعيت موجود به ارائه برنامه جامع حمل ونقل در سه بخش كوتاه مدت، بلندمدت و ميان مدت اشاره كرد كه شهرداري تهران به جد در جهت اجراي آن حركت مي كند.
وي گفت: براساس طرح جامع ساماندهي شهر تهران به ازاي هر شهروند ۱۲/۹ متر مربع فضاي سبز نياز است كه اين رقم درحال حاضر حدود ۵ متر همراه با توزيع نامتناسب و نامتجانس است.
احمدي نژاد تاكيد كرد: در آينده نزديك نخستين حركت شهرداري تهران توسعه فضاي سبز در سطح ۱۰ هزار هكتار است. وي از جمع آوري و دفن زباله ها به صورت دستي انتقاد كرد و گفت: در نظر داريم به سمت جمع آوري مكانيزه و بازيافت مكانيكي و شيميايي حركت كنيم.
احمدي نژاد خواهان تجديدنظر در وضعيت شهرسازي تهران شد و با نامتجانس و فرسوده خواندن بافت شهر، تاكيد كرد: شهر تهران سالانه براي حفظ حيات شهري خود نيازمند ساخت بيش از ۱۴۰ هزار واحد مسكوني است كه طي چند سال گذشته سالانه كمتر از۱۰۰ هزار واحد مسكوني در شهر تهران ساخته شد كه اين رقم امسال نزديك به صفر بوده است. وي اين امر را موجب افزايش قيمت مسكن و فرسودگي بافت ساختمانها اعلام كرد.
وي از تدوين منشور حقوق شهروندي در تهران خبر داد و گفت:  امروز رابطه متقابل مردم با مديريت شهري تعريف نشده كه اين امر موجب تضييع حقوق مردم و كندي پيشرفت امور شهري و كاهش سطح مشاركت مردم در اداره شهر است. وي گفت: حقوق زيادي از مردم تضييع مي شود و كسي پاسخگوي آن نيست، به همين دليل جمعي از اساتيد و كارشناسان باتجربه به سرپرستي دكتر افروغ ماموريت يافته اند تا منشور حقوق شهروندي در تهران را تدوين كنند.
شهردار تهران گفت: در دهه هفتاد بودجه شهرداري به سرعت متورم و ۱۰۰ برابر شد و بخش عمده اي از اين بودجه متكي به فروش اضافه تراكم و زير پاگذاشتن مقررات شهرسازي بود ، به طوري كه در سال ۷۸ ، ۷۴ درصد و در سال ۷۹ ، ۸۴ درصد ودر سال ۸۰ ، ۸۴ درصد و در سال ۸۱ ۷۸، درصد درآمد شهرسازي ناشي از عوارض ساخت وساز بود كه تقريباً اين بخش درآمدي امسال براي شهرداري به صفر رسيده است و در ۵ ماه گذشته ما تقريباً درآمدي از اين محل نداشتيم.
008670.jpg

شهردار تهران گفت: از آنجايي كه منابع درآمدي در نظر گرفته شده در بودجه امسال محقق نخواهد شد لذا اتكاي ما امسال به درآمد فروش اضافه تراكم از ۶۵ تا ۷۵ درصد است و به همين دليل بودجه امسال ما تحت فشار سنگيني خواهد بود، لذا تمام تلاشمان را خواهيم كرد تا منابع درآمدي جديدي را براي شهرداري تعريف كنيم.
احمدي نژاد گفت: ۱۰۶ منبع درآمدي براي شهرداري در نظر گرفته شده كه همه تعطيل است ولي ظرف سه سال آينده درصدد تحقق و احياء آنها هستيم والبته در اين راه مشكلات زيادي نيز بر سر راه داريم.
وي در اين باره به دريافت بدهيهاي دستگاههاي اجرايي مختلف اشاره كرد كه قول آن را نيز از دولت محترم و مجلس شوراي اسلامي گرفته ايم.
احمدي نژاد ، نگرش به شهرسازي از موضع درآمد را غلط توصيف كرد و گفت: شهر يك موجود زنده است كه تداوم حيات آن منوط به ساخت و ساز اصولي متناسب با نيازهاي شهر و توزيع صحيح آن است. وي بدترين تصميم ممكن در اين باره را تقسيم تهران به چهار پهنه عنوان كرد و گفت: به هيچ وجه موافق فروش تراكم خارج از ضوابط شهرسازي نيستم و آن را به منزله فروش قانون و آسايش شهروندان مي دانم اما براساس نظر مشاورين شهرساز ظرفيت ساخت وساز در بعضي مناطق تا ۶۰۰ درصد است و اين هرگز به معني فروش تراكم نيست.
احمدي نژاد گفت: شهر تهران نيازمند طرح تفصيلي است كه تهيه آن برعهده شهرداري تهران است و ما تا پايان سال ۸۳ آن را به تصويب كميسيون ماده ۵ خواهيم رساند اما طرح تفصيلي متكي و مبتني بر طرح جامع شهر تهران است كه تهيه و تصويب آن برعهده وزارت مسكن و شهرسازي است و اقدامات فشرده و سريع شهرداري تهران در تهيه طرح تفصيلي در صورت نبود طرح جامع كارآيي ندارد.
شهردار تهران ساخت و سازهاي غير مجاز را به دو دسته تقسيم كرد، اول آن دسته از ساخت و سازهايي كه خارج از محدوده شهري است كه دايماً شهرداري با آنها برخورد مي كند و دوم ساخت وسازهاي غيرمجاز در داخل محدوده شهري كه اكثراً مربوط به سازمانها و نهادهاي دولتي است.
وي گفت:شهرداري در گذشته به دليل قدرت و اعتبار اين نهادها اغلب برخورد مناسبي با آنها نكرده است، اين درحالي است كه همه ساخت وسازها بايد تابع مقررات شهرسازي باشد. وي گفت:اخيرا طي توافق به عمل آمده مقرر شده است كه نيروهاي مسلح و نهادهاي دولتي علاوه بر پرداخت جريمه هرگونه تخلف ، خود را با ضوابط شهرسازي منطبق كنند و در آينده نيز جهت ساخت وساز ملزم به كسب مجوز از شهرداري هستند.
وي از بي هويتي شهرسازي در شهر تهران گلايه كرد و گفت: تا پايان كار من در شهرداري تهران طرحهاي احياي هويت شهرسازي و احياي ميراث فرهنگي در شهر تهران تهيه خواهد شد و اميدواريم شاهد آغاز اجراي آن باشيم.

زوال درياچه اروميه
008675.jpg
يك مدرس دانشگاه نسبت به وقوع فجايع در درياچه اروميه، طي سال هاي آتي هشدار داد.
دكتر جمشيد منصوري، بوم شناس و متخصص پرنده شناسي در گفت وگو با قلم سبز ايران با اشاره به اثرات مخرب طرح هاي عمراني در محدوده درياچه اروميه، خشكسالي و برداشت بي رويه آرتميا در سال هاي قبل را از ديگر عوامل موثر و برهم زننده تعادل اكولوژيك و امنيت منطقه عنوان كرد و افزود: «از سال ۷۸ كه مجوز بهره برداري از آرتميا در درياچه صادر گرديد ضربه مهلكي به ذخاير ارزشمند گونه آرتميا كه غذاي اصلي فلامينگوها محسوب مي شوند وارد شد.» وي افزود: «تمام رودخانه هاي آب شيرين حوزه آبريز درياچه با احداث سد مسدود شده كه اين امر باعث كاهش ورودي آب شيرين به درياچه و افزايش غلظت نمك آب شده است، از سوي ديگر ايجاد بزرگراه در داخل درياچه نيز با دو نيم كردن منطقه مانع از انجام جريانات چرخشي آب و تنظيم شوري آب در دو سوي درياچه شده است.»

پايانه توقفگاه شبانه در مناطق شركت واحد احداث مي شود
گروه شهري: معاون  شهردار تهران  از احداث  پايانه  توقفگاه  شبانه  در تمام  مناطق  شركت واحد اتوبوسراني  تهران  خبر داد.
«حميد بهبهاني» ديروز در گفت  وگو با ايرنا، فقدان  پايانه  در مناطق  ۱۰ گانه  اتوبوسراني  تهران  را موجب  كاهش كيفيت  خدمات  رساني  ازسوي  رانندگان  دانست  و افزود: احداث  اين  پايانه ها تاپايان  برنامه  كوتاه  مدت  توسعه  اتوبوسراني ، از ترددهاي  اضافه  اتوبوس ها درسطح  شهر جلوگيري  كرده  و خدمات رساني  اين  نهاد را بهبود مي بخشد.
وي  اظهار داشت : اكثر اتوبوس هاي  شركت  واحد براي  توقف هاي  شبانه  خود مسيرطولاني  تهران  تا جاجرود را طي  كرده  و به  پايانه «غزال » مراجعت  مي كنند و اين  امر سبب  خستگي  فراوان  رانندگان  در هنگام  رانندگي  در خطوط اتوبوس  شده است .
وي  به  افزايش  بار ترافيكي  و نيز آلودگي  هوا به  جهت  تردد اتوبوس هاي  بدون سرنشين  براي  توقف  در پايانه ها اشاره  و تصريح  كرد: با احداث  اين  پايانه ها،اتوبوس هاي  شركت  واحد، صبح  زود آماده  سرويس  دهي  شده  و شبها نيز مدت  زمان بيشتري  را خدمات  مي دهند.

اتوبوس و ميني بوس ديزلي از سال آينده شماره گذاري نمي شود
گروه شهري: رئيس  سازمان  حفاظت  محيط زيست  كشور گفت : شماره گذاري  اتوبوس  و ميني بوس هاي ديزلي  از سال  ۸۳ ممنوع  خواهد شد.
معصومه  ابتكار، افزود: اين  طرح  براساس  مصوبات  هيات  دولت  اجرا مي شود و تا سال ۸۵ تردد كليه  اتوبوس  و ميني بوس ها با سوخت  ديزلي  بطوركامل  ممنوع  خواهد شد.

توزيع فيلتر هواي رايگان به تاكسي هاي تهران
مرحله دوم طرح توزيع فيلتر هواي استاندارد پيكان به تاكسي هاي پيكان تهران از امروز آغاز مي شود.
رانندگان تاكسي پيكان كه تحت پوشش تاكسيراني تهران هستند از امروز مي توانند با مراجعه به نشاني تعميرگاه تهران نو واقع در تهران نو، ايستگاه فرودگاه، نبش خيابان حجت و نشاني خيابان شهيد رجايي پايين تر از سه راه علي آباد، مجتمع تعميرگاه شهداي تاكسيراني تهران مراجعه كنند. رانندگان با مراجعه به اين نشاني ها مي توانند ۱۲ عدد فيلتر هواي استاندارد پيكان اهدايي اين سازمان را دريافت كنند.

ديدار اعضاي شوراي شهر با شهروندان
اعضاي شوراي شهر تهران فردا با شهروندان مناطق ۱ ، ۹ ، ۱۰ و ۱۷ ديدار مي كنند.
شهروندان مناطق مذكور براي تعيين وقت و طرح مسايل خود مي توانند، امروز به روابط عمومي شهرداري منطقه سكونت خود مراجعه كنند.

تدوين استاندارد آلودگي صوتي خودروها
گروه شهري: مديركل  دفتر بررسي  آلودگي  هوا در سازمان  حفاظت محيط زيست  گفت:  استاندارد آلودگي  صوتي  در خودروها و موتورسيكلت هاي  توليد داخل  تا پايان  امسال  تدوين  و اجرا مي شود.
متصدي  گفت : پس  از تدوين  و تصويب،  خودروسازان  ملزم  به رعايت  اين استانداردها به منظور كاهش  آلودگي  صوتي  خواهند بود.

پرند ، هشتگرد و پرديس به راه آهن شهري تهران متصل مي شوند
وزير مسكن و شهرسازي گفت: شهرهاي جديد پرند و هشتگرد و پرديس كه در اطراف شهر تهران واقع شده اند، به راه آهن شهري تهران (مترو) متصل خواهند شد.
«علي عبدالعلي زاده» ديروز در گفتگو با ايرنا افزود: اتصال اين شهرهاي جديد به راه آهن شهري تهران باعث ايجاد تسهيلات براي تردد بين محل زندگي و كار ساكنان خواهد شد.
وي با اشاره به مشاركت وزارت مسكن و شهرسازي در ساخت بزرگراه شهيد بابايي براي دسترسي راحت به شهر جديد پرديس گفت: احداث اين بزرگراه نزديك به ۳۰۰ ميليارد ريال هزينه در بر دارد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |