سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۳۴ - Aug. 12, 2003
دانشگاه پيام نور، هدفها و انتظارات
008545.jpg
دانشگاه پيام نور از شروع تأسيس هدفش ايجاد انگيزه ادامه تحصيلات دانشگاهي براي كارمندان محترم كشوري بود. لذا اين دانشگاه به صورت مكاتبه اي اقدام به گزينش دانشجو نمود و طبق برنامه ريزي روزهاي پنج شنبه و جمعه را جهت برگزاري كلاسها اعلام كردند كه دانشجويان در صورت تمايل مي توانند در اين روزها به كلاسها بروند. ولي رفته رفته به دليل پشت كنكور ماندن اكثر دانش آموزان در سطح كشور وزارت علوم در دانشگاه پيام نور نيز مانند ساير دانشگاهها از طريق كنكور سراسري اقدام به پذيرش دانشجو نمود و اين روند همچنان نيز ادامه دارد. اين روش باعث شد تا در روزهاي پنج شنبه و جمعه كلاسهايي در نظر گرفته شود كه البته جنبه اجبار وجود نداشت ولي در هر صورت هزينه ثبت نام بابت كلاسها دريافت مي شد. مشكل اساسي كه در اين رابطه وجود دارد اين است كه مدت زمان ارائه شده جهت برگزاري كلاسها با مدت زمان كلاسها در ساير دانشگاهها بخصوص رشته هاي علوم پايه از قبيل رياضي، فيزيك، شيمي، كامپيوتر و... همخواني ندارد. به عنوان مثال اگر براي يكي از دروس علوم پايه در ساير دانشگاهها مدت زمان ۴۰ ساعت مثلاً جهت درس فيزيك درنظر گرفته شده است و همچنين چندين ساعت هم اضافه بر زمان اعلام شده جهت حل تمرين در نظر گرفتند، متأسفانه اين زمان براي دانشگاه پيام نور نصف مي شود، ضمن اينكه كلاس جداگانه مبني بر حل تمرين وجود ندارد و از استاد انتظار دارند كه دروس را در مدت زمان تعيين شده ارائه دهد و از دانشجو انتظار دارند كه دروس ارائه شده را در محدوده زماني فوق دريافت نمايد تا بتواند در امتحانات موفق شود. مشكل اينجاست كه با توجه به محدود بودن زمان بخصوص براي علوم پايه و تدريس ناموفق مشكل آفرين مي باشد. در مورد امتحانات نيز سختگيري بي مورد اعمال مي شود. طراح يا طراحان سؤال ظاهراً نمي دانند كه براي چه كساني سؤال طرح مي كنند؟ آيا در هر ترم دانشجو بايد براي تمامي دروس انتخابي آزمون هوش بدهد؟ با توجه به اينكه دانشجويان جهت ثبت نام متحمل هزينه مي شوند اما مجبورند كه يك درس را در طي ۲ الي ۷ ترم بگذرانند تا بلكه در يكي از اين ترمها بتوانند درس مربوطه را پاس كنند و به طبع در هر بار گذراندن درس فوق در هر ترم بايد هزينه آن را بپردازد. چه زماني را دانشجو بايد صرف كند تا بتواند فوق ديپلم و يا ليسانسش را بگيرد؟ ۴ سال، ۵ سال و يا... ۲۰ سال؟ چرا بايد در مدت زمان بسيار طولاني فوق ديپلم و يا ليسانس گرفت؟ آيا اين دليلي محكم بر روش ناموفق دانشگاه پيام نور نيست؟ به هر حال براي حل مشكلات كنوني، راه حل هايي به شرح زير پيشنهاد مي شود:
۱- اگر طالب اين هستيد كه دانشجو بار علمي داشته باشد تا بتواند در سطح مملكت مفيد واقع شود، اساساً بايد از استادان مجرب، كارآزموده، دلسوز و مهربان براي تدريس دعوت شود، تا دانشجو از درس و استاد گريزان نباشد.
۲- اختيار امتحانات مانند ساير دانشگاه ها با خود استاد مربوطه در هر درس باشد زيرا كه هر استادي روش خاص خودش را براي تدريس دارد.
۳- از نظر زماني برنامه كلاسها با ساير دانشگاهها همخواني داشته باشد، يعني مدت زمان تعيين شده براي تدريس و تحصيل دروس نصف زمان تعيين شده در ساير دانشگاهها نباشد.(بخصوص دروس علوم پايه)
۵- سؤالات تستي دروسي نظير فيزيك، شيمي، رياضي و... كه عيناً بايد مثل تشريحي حل شوند ، از مجموعه سؤالات تستي كاملاً حذف گردند و سؤالات تستي فقط و فقط به صورت ۱۰۰% تئوري و در حد تعاريف باشند.
۶- زمان در نظر گرفته شده براي حل سؤالات تستي تشريحي بسيار كم است. در بعضي از ترمها اين مشكل را حل مي كنند ولي در ترمهاي ديگر مشكل همچنان پابرجاست. خواهشمند است در مورد حل مسائل چه به صورت تستي و چه به صورت تشريحي زمان بيشتري اختصاص يابد.
۷- خواهشمنديم كه اجازه انتقالي به دانشگاههاي ديگر و حق انتخاب واحدهاي ترم تابستاني (بخصوص دروس اختصاصي) بيشتر از ۶ واحد را در ساير دانشگاهها به ما نيز بدهند، تا بتوانيم عقب ماندگي هاي درسي را جبران كنيم.
گروهي از دانشجويان دانشگاه پيام نور

جنگلها و ضرورت جامع نگري
008540.jpg
مسئله مهم جنگل هاي ما ، از زماني آغاز شد كه با تصويب قانون واگذاري جنگل ها ، در عمل بستر مناسب براي بهره برداري هاي وسيع و ناسازگار با ظرفيت و توان جنگل ها ، فراهم گرديد.
بدون ترديد بخش مهمي از سير قهقرايي جنگل هاي شمال ايران ناشي از اجراي طرح ناموفق «احياي جنگل ها» است كه تاكنون به صورت جدي مورد بررسي و نقد قرار نگرفته است. نحوه واگذاري جنگل ها به بهره برداران تحت عناوين گوناگون تعاوني و... نيز جاي پرسش دارد و بارها در وسايل ارتباط جمعي منعكس شده ، اما هنوز سازمان جنگلها در اين خصوص كارنامه شفافي ارائه نكرده است.
به عنوان مثال اگر يك طرح غيرمفيد باعث نابودي چندين هكتار جنگل شود ، دامنه زيان  آن به مراتب سنگين تر از تأثير دامداران جنگل نشين و حتي قاچاق چوب است. مهم آن است كه مسايل مربوط به جنگل ها را همه جانبه ببينيم و در ارائه عوامل آسيب رسان به جنگل ها ، بهره برداري هاي نادرست ولو در چهارچوب قراردادهاي رسمي و طرح هاي ناموفق و زيانبار را از قلم نيندازيم. در آن صورت همدلي و مشاركت اقشار مردم براي صيانت از جنگلها بيشتر خواهد شد و دستگاههاي مسئول از اين پشتيباني به غايت برخوردار خواهند بود.
ضمن گراميداشت شهيد «غفاري» و همه جنگلباناني كه در راه دفاع از اين ثروت هاي ملي جان باخته و يا از نعمت سلامتي محروم شده اند ، ضرورت حمايت وسيع بيمه اي ، از بازماندگان اين عزيزان را نيز يادآور مي شويم.
بهادري

با تشكر از مردم؛
دخترم سلامتي اش را بازيافت
در پي درج نامه اي با عنوان «دختر جوانم نياز به كمك دارد» در صفحه سخنگاه آزاد مورخ ۷/۵/۸۲ ، دهها نفر از هموطنان نوعدوست ما از طريق تماس هاي تلفني و حتي مراجعه حضوري خواستار كمك به اين دختر دانشجو به منظور انجام عمل جراحي مغز و نجات وي از فلج احتمالي شدند. خانواده اين دختر دانشجو ، با ارسال نامه اي به همشهري ضمن قدرداني از حمايت هاي بي شائبه مردم عزيز ، اعلام داشتند كه خوشبختانه با مساعدت مسئولان بيمارستان آراد عمل جراحي با موفقيت انجام شد و اين دختر دانشجو سلامتي خود را بازيافته است.
خطر در اتو بان كرج
بارها ديده شده است كه وانت هاي حامل بار آن هم به صورت غير مجاز در آزاد راه كرج ، خطرات بي شماري ايجاد كرده اند . سالها پيش رفت و آمد اين قبيل خودروها در اتوبان كرج ممنوع بود . اما ظاهرا مقررات رفت و آمد در اتوبانها ،در مورد آزادراه كرج كنار گذاشته شده و رفت و آمد را دچار مشكل كرده است .
فيروزي

مشكل آلودگي صوتي
صداي ناهنجار ناشي از كار برجهاي خنك كننده ساختمان شركت ايساكو واقع در خيابان زرافشان، تقاطع بلوار فرحزادي، آسايش و آرامش ساكنان فازهاي ۴ و۳ شهرك قدس را سلب كرده است. اين صدا به ويژه شب ها كه سر و صداي روزانه فروكش مي كند و سكوت شبانه برقرار مي شود، براي اهالي بخصوص بيماران و افراد دچار بي خوابي و ناراحتي هاي عصبي بسيار آزار دهنده است. اين در حالي است كه بيمارستاني نيز در نزديكي اين ساختمان قرار دارد.
به گفته كارشناسان فني، مسئولان تأسيسات ساختمان مذكور مي توانند در پايان كار اداري دستگاههاي خنك كننده را خاموش كنند و اهالي را از اين آلودگي شديد صوتي رهايي بخشند. با توجه به اين كار براساس قانون واحدهاي داراي آلودگي صوتي و مزاحم ناشي از كار و فعاليت روزانه براي حفظ حقوق شهروندان به خارج شهر منتقل مي شوند، بايد پرسيد آلودگي صوتي شبانه اين قبيل ساختمانهاي اداري چه مفهومي دارد و چرا به آنها رسيدگي نمي شود؟
نكته ديگر از مزاحمت هاي ساختمان شركت ايساكو اين كه، توقف هاي نابجا و ازدحام ناشي از آمد و رفت خودروهاي اين شركت به هنگام صبح، ترافيك تقاطع زرافشان- بلوار فرحزادي را مختل مي كند و باعث مي شود اهالي محل كه از اين خيابان عازم محل كار هستند، دير به مقصد برسند. در حالي كه اين مشكل نيز با كمي توجه مسئولان شركت به حفظ حقوق شهروندان قابل حل است.
اميد است اداره كل محيط زيست استان تهران طبق قانون، به اين مشكل رسيدگي كند.
جمعي از اهالي

پاسخ مسئولان
پاسخ روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي
در پاسخ به مطلب «به هنرستان براي پرورش تكنسين هم بينديشيم» كه در همشهري مورخ ۱۴/۵/۸۲- صفحه سخنگاه آزاد- درج شده بود، پاسخي به شرح زير از سوي اداره كل روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي، به همشهري ارسال شده است:
انديشيدن بسيار خوب است و چه بهتر كه حاصل اين انديشه يك پيشنهاد و فكر خوب باشد. كه آن هم منجر به ارتقاء سطوح فرهنگي، علمي، اجتماعي و يا حتي اقتصادي جامعه مي گردد. روي سخنم به نگارنده محترم مقاله «تأملي در اهداف و بازدهي گسترش جغرافيايي دانشگاه» است كه به گمان خوش بينانه ام به دليل عدم اطلاع از گستردگي و تنوع مقاطع تحصيلي و نقش دانشگاه آزاد اسلامي در سطح جامعه، زبان به انتقاد از دانشگاه آزاد گشوده است.
هرچند دانشگاه آزاد اسلامي از هرگونه انتقادي كه موجب اعتلا و بهبود كيفيت خدمات آن شود استقبال مي كند، ليكن در اين مورد بخصوص چند تذكر ضروري است: ۱- دانشگاه آزاد اسلامي از چند سال پيش با تأسيس رشته هاي كارداني در سطح وسيعي در جهت پيشنهادي كه نگارنده محترم ارائه كرده اند، در حال اقدام و پرورش كاردان فني بوده است. ۲- بر هيچ كس پوشيده نيست كه تأسيس و احداث دانشگاه آزاد اسلامي در اقصي نقاط كشور موجب تحولات اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي در تمامي اين مناطق شده و اكثر مقامات محلي از اين موضوع استقبال خوبي كرده اند. ۳- در هيچ كار بزرگي بروز كم و كاستي و مشكل، دور از ذهن نيست. ليكن امروز بسياري از اين گونه مشكلات كه از نخستين روزهاي فعاليت دانشگاه وجود داشته، با همت و پايداري كليه همكاران و همراهان دانشگاه رفع گرديده است. به طوري كه شاهد تحولات و پيشرفت بسيار گسترده اي هستيم. هم اكنون بيش از ۸ ميليون متر مربع فضاي آموزشي در اختيار دانشگاه آزاد اسلامي است كه سالانه حدود يك ميليون متر مربع به آن اضافه مي گردد. در حال حاضر ۹۰۰ هزار دانشجو در ۱۵۰ رشته زير نظر ۲۹ هزار و ۴۰۰ هيأت علمي در اين دانشگاه مشغول به تحصيل هستند. از امسال توجه ويژه دانشگاه به گسترش پژوهش و ارتقاء سطح علمي آموزش است. كه انشاءالله شاهد تحولاتي در اين زمينه خواهيم بود. ۴- اما در مورد واحد خارك بايستي عرض كنم كه در ابتدا شرايط نامساعد آنجا و دوري از بوشهر و سختي حمل و نقل وجود داشت و هنوز هم بخشي از آن وجود دارد. اما در طول چند سال گذشته دانشگاه موفق شده است صدها نفر دانشجوي دريانوردي را تربيت كند كه امروز جاي صدها نفر نيروي خارجي را در عرشه كشتي هاي جمهوري اسلامي و نفتكش گرفته اند و مقدار قابل توجهي ارز كه قبلاً به نيروهاي خارجي داده مي شد امروز به نيروهاي هم وطن و جواناني داده مي شود كه خودمان در آنجا تربيت كرده ايم و اين افتخار بزرگي است كه جاي سپاس به درگاه خداوند بزرگ دارد. همزمان با اين كار بزرگ فضاي آموزشي و خوابگاه در آن واحد ساخته شده و ساير امكانات رفاهي در حال تأسيس است و لذا توصيه مي كنم نويسنده نامه يك بار ديگر به آنجا سري بزند و امكانات و برنامه هاي آنجا را با چند سال قبل مقايسه كند تا به او ثابت گردد كه چه خدمت بزرگي در اين جزيره محروم به مردم آنجا و به كل حمل ونقل كشتيراني كشور صورت گرفته است. آنگاه در ديدگاه خود نسبت به واحد خارك تجديد نظر خواهد كرد.
ضرورت حمايت از توليدات داخلي
در همين صفحه، يكي از خوانندگان طي نامه اي از وضع تعرفه گمركي سنگين براي واردات لوازم بيمارستاني از خارج، انتقاد كرده و خاطرنشان كرده بود كه بسياري از توليدات داخلي استاندارد نيست به همين دليل نياز به واردات اين قبيل لوازم پزشكي با درنظر گرفتن تسهيلات لازم ضروري مي باشد.
در پي درج اين مطلب، يكي از شركت هاي توليد كننده لوازم بيمارستاني در داخل كشور با ارسال پاسخي به سخنگاه آزاد، خاطرنشان كرده است: 
تجهيزات پزشكي و توليدات آن در داخل يكي از اين موارد است كه در بسياري اوقات به صرف ايراني بودن از داشتن حق انتخاب، محروم گرديده اند. در مقوله تجهيزات پزشكي مي توان به بسياري از كالاها از جمله تخت اطاق عمل، ساكشن، مانيتورينگ، چراغ اطاق عمل، انكيباتور، اشاره كرد كه در بسياري از موارد اين توليد كنندگان توانسته اند انتظارات بسياري را برآورده سازند و حتي در مقابل رقباي خارجي به استانداردهاي معتبر جهاني دست يابند.
لازم به يادآوري است كه در حال حاضر تعرفه خودرو ۱۷۰% - لوازم خانگي بالاي ۷۰% - لوازم الكترونيك بالاي ۵۰% مي باشد. در حالي كه براي تجهيزات پزشكي مثل الكتروكوتر- تخت اطاق عمل، مانيتورينگ و... كه به طور كامل در ايران طراحي و توليد مي شوند تا پايان سال ۸۱ صفر درصد بوده و بعد از تلاشهاي بسيار از ابتداي سال ۸۲ تعرفه حدود بيست و پنج درصدي تعيين شده است و اين در حالي است كه تعرفه همين تجهيزات پزشكي در كشورهاي همسايه كه از نظر سطح درآمد و توليد و سطحي پايين تر از كشور ما هستند بدين شرح است:
(پاكستان ۳۵%- سوريه ۳۰%- هند- چين بالاي ۳۰%- آذربايجان ۳۵%) در نهايت اشاره به اين مطلب جا دارد كه براي توليدات داخلي همپاي ديگر كشورها و همگان با استانداردهاي جهاني و بين المللي داشتن چنين تعرفه اي (۲۵%) كمترين تعرفه براي حمايت از اين توليدات مي باشد.
اينكه ما بتوانيم با بهره گيري از علم و تلاش و ابتكار نيروهاي متخصص داخلي و استعدادهاي اين مرز و بوم به درجه توليد و صادرات تجهيزات پزشكي برسيم و در بازارهاي جهاني كالاهاي توليد ايران را با كيفيتي مطابق با استاندارد هماهنگ اروپا عرضه كنيم افتخاري براي همه ما مي باشد.
لازم به ذكر است كه استاندارد ايراني و خارجي ندارد و براي گرفتن يك استاندارد جهاني مانند CE, EN46001 بايد مشقات و تلاشهاي بسياري را تحمل كرد تا به مقصود رسيد و در صورتي مي توان توليدات داخلي همگان با استانداردهاي جهاني را زير سؤال برد كه استانداردها نتوانند به شكلي صحيح پاسخي مثبت براي امنيت جاني بيماران باشند.

از ميان نامه ها و پيام ها
در انتظار تلفن
از ساكنان خيابان دبستان- جنب پل سيد خندان هستم. شركت مخابرات پس از دريافت وجه مربوطه براي واگذاري تلفن به ساكنان اين خيابان هنوز به وعده خود عمل نكرده است. در اين منطقه تلفن كارتي نيز وجود ندارد و ساكنان محل از اين لحاظ نيز در مضيقه بسر مي  برند.
فرحناز خانقاهي
استخدام و شرط سني
طبق ماده ۴ قانون استخدام كشوري، شرط سني براي استخدام حداقل ۱۸ و حداكثر ۴۰ سال تمام مي باشد، اما اخيراً سازمان تأمين اجتماعي در آگهي استخدام كه شامل دانش آموختگان رشته مامايي نيز مي شد، شرط سني براي دارندگان مدرك ليسانس (كارشناسي) ۲۶ سال ذكر شده است. اين مغايرت با قانون است يا، سازمان ها مي توانند براي استخدام، آيين نامه هاي خاص خود را داشته باشند؟
ت- م - تهران
مشكلات پزشكان جوان
بر مردم و مسئولان پوشيده نيست كه بسياري از فارغ التحصيلان رشته پزشكي بيكارند و آن تعدادي هم كه استخدام مي شوند، دريافتي شان بين ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان است. وضعيت استخدامي پزشكان و حمايت هاي بيمه اي آنها نيز در بيمارستان ها و مراكز درماني متفاوت است و در تعدادي از بيمارستان ها پزشكان جوان حتي از دارا بودن بيمه درماني نيز محروم مي باشند. آيا، اين پزشكان جوان نبايد از حداقل امكانات رفاهي برخوردار باشند تا بتوانند، به وظيفه حساس و حياتي خود عمل كنند؟
به نظر مي رسد كه روش هاي جذب دانشجو و پرورش كادرهاي پزشكي در كشور ما با مشكلات جدي روبه روست و بايد در مورد آن مطالعات دقيق و جدي انجام گيرد.
تهران- عليدوستي
كندي اجراي طرحها
پيشرفت عمليات ساختماني بزرگراههاي نياوران و دارآباد با كندي انجام مي شود و پس از گذشت ۸ سال كه از آغاز عمليات در اين مسير مي گذرد، هنوز طرح به فرجام نرسيده است. پس از تخريب بناهايي كه از جنوبي ترين منطقه ۷ در نظام آباد و منطقه ۱۳ (خيابان پيروزي)، وضعيت ناخوشايندي در اين مناطق پيش آمده است، به هم ريختگي شكل كوچه ها، انباشت زباله ، تاريكي و خاموشي و خلوتي خيابان ها و... از پيامدهاي اين تخريب و معطل ماندن پروژه هاست. به هرحال بايد براي تأمين اعتبار و حذف مشكلاتي كه بر سر راه اين طرح ها قرار دارد، مسايل پيش آمده را برطرف كرد.
حسين علي طاهري
ضرورت توجه به گناباد
مشكلات و مسائل مناطق محروم به ويژه مناطق كويري جنوب خراسان بزرگ «گناباد» در حدي است كه اكثر مسئولان تمايلي به خدمت در آنجا را ندارند و ترجيح مي دهند در مناطق به اصطلاح برخوردار و به عبارتي خوش آب و هوا انجام وظيفه نمايند، در حالي كه چنين مناطقي مي تواند عامل مهم در نمود مناطق برخوردار تلقي گردد. به عبارت ديگر مادامي كه محروميت وجود نداشته باشد «برخوردار بودن» في النفسه معنا و مفهومي نخواهد داشت.
يكي از همين مناطق محروم و كويري شهرستان «گناباد» مي باشد. با انجام پروژه هاي لازم مي توان تا حد زيادي از بار مشكلات گناباد كاست.
مناطق كويري مثل «گناباد» از استعدادهاي قابل توجهي برخوردارند كه با انجام مطالعات لازم مي توان اين استعدادها را از قوه به فعل درآورد.سفر مسئولان، به اين استان و مشاهده و بررسي مشكلات مردم گناباد نيز مي تواند سهم مهمي در اجراي طرحهاي ذيربط به منظور كاهش محروميت ها داشته باشد.
حسين قاسمي- گناباد

بازتاب
ساخت و ساز و حقوق همسايگان
يكي از پيامدهاي ساخت و ساز در تهران، عدم رعايت حقوق همسايگان توسط كساني است كه به ساخت و ساز مبادرت مي ورزند. متأسفانه از ابتدا در اين مورد ضوابط مشخصي وجود نداشته يا به كار گرفته نشده است. فروش تراكم در تهران به صاحبان خانه هاي فرسوده اجازه داد كه دست به نوسازي بناهاي قديمي بزنند و به جاي آنها ساختمان نو چند طبقه بسازند. بر اين تبديل به احسن ايرادي وارد نيست، اما آنچه مهم است، رعايت حقوق همسايگان مي باشد. اينجانب از ساكنان كوچه شهيد نوري- كوچه شهيد پناهي واقع در خيابان سبلان جنوبي مي باشم. از ابتداي احداث يك بناي چند مرتبه در همسايگي ما، با انواع مشكلات و مزاحمت ها روبرو بوده ايم، حتي سقف منزل ما ترك خورد، اما عليرغم مراجعات مكرر به ناحيه پنج شهرداري منطقه ۷ تهران، در خصوص رفع مشكلات ناشي از ساخت و ساز غيراصولي، اقدام مؤثري به عمل نياورد. مراتب را حتي به شهرداري منطقه ۷ نيز منعكس كردم، اما نتيجه اي عايد نشد. اكنون و در پايان عمليات ساختماني، همسايه كه در جريان احداث بنا حقوق همسايگي را رعايت نكرده بود، در آخرين مرحله، كليه كنتورهاي برق را بر ديوار ساختمان اينجانب نصب كرده است. غرض ذكر مشكلات در حد جزئيات نيست، بلكه جلب توجه مسئولان مهم شهرداري تهران براي رعايت حقوق مردم مي باشد.
سازندگان بناها بايد ملزم به رعايت حقوق همسايگان خود باشند تا حق كسي ضايع نگردد، و الا نوسازي يك ساختمان مي تواند هزينه بسيار سنگيني براي همسايه داشته باشد.
ع- سبزواري

سخنگاه آزاد
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |