گفت وگو با لوسين دوبويي آهنگساز و نوازنده جاز
بازار موسيقي، تجاري شده است
|
|
لوسين دوبويي جازيست، آهنگساز و نوازنده جاز سوئيسي در سال ۱۹۷۴ در شهر پورنتري سوئيس به دنيا آمد. وي در زمينه موسيقي جاز در مدرسه جاز سوئيس تحصيل كرد و موسيقي جاز حرفه اي را در كنسرواتور مونترو فرا گرفت. وي هم اكنون معلم ساكسيفون و كلارينت باس در مجتمع سورتون در سوئيس است.
دوبويي از سال ۱۹۹۶ جزو موسيقيدانان فعال موسيقي جاز و بداهه نوازي بوده است. نوازندگي در تئاتر، موسيقي فيلم و آوازهاي محلي بخشي ديگر از تجربيات او در زمينه موسيقي به شمار مي رود. اين هنرمند موسيقي جاز تاكنون جايزه موسيقي كنتن برن سوئيس را در سال ۱۹۹۸ و ديپلم كنسرت را در فستيوال جاز مونترو در سال ۱۹۹۹ دريافت كرده و سي دي in person را در سال ۱۹۹۶ منتشر ساخته است. تدريس در مدرسه كوراتت لوسين دوبويي با همكاري اعضاي گروه خود نومن نوكا، سيمون گربر و لئول فردلي و اجراي كنسرت در سوئيس و فرانسه از ديگر فعاليت هاي او محسوب مي شود.
لوسين دوبويي به دعوت پروژه «بناها و آواها» در روزهاي ۲۳ ، ۲۴ و ۲۵ مرداد ماه در موزه ميرعماد كاخ سعدآباد و روزهاي ۳۰ و ۳۱ مرداد ماه در باغ عفيف آباد شيراز به همراه گروه خود به اجراي كنسرت جاز مدرن با عنوان رقص ماشين ها مي پردازد. به بهانه اجراي اين كنسرت پيش از ورود به ايران با او گفت وگويي انجام داده ايم كه در پي مي خوانيد.
زحمت ترجمه اين گفت وگو به عهده سارا خلعتبري بوده است.
گفت وگو: منيژه فريدي
* موسيقي جاز در موسيقي امروز دنيا چه جايگاهي دارد؟
- به گمان من متأسفانه جاز بيشتر از جنبه تجاري و منحصر به فرد بودنش استفاده مي شود. به عنوان مثال جشنواره جاز مونترو. همچنين معتقدم از موسيقيدانان جاز به وفور در اجراي موسيقي هاي ديگر استفاده مي شود چون گاهي آنها قادرند فرم هاي مختلفي موسيقي را بنوازند.
* در حوزه موسيقي بويژه موسيقي جاز چه تحولات عميقي انجام شده يا در حال انجام است؟
- پاسخ به اين سؤال، به بحث تاريخي بازمي گردد و اين بحث گسترده و طولاني است. هر بخشي از تاريخ موسيقي براي من مهم است. حتي اگر به تمام اين بخش ها آشنايي نداشته باشم. شايد هنوز خيلي زود باشد كه در اين مورد نظر كارشناسي بدهم.
* آيا در ساخت موسيقي جاز، از ملودي هاي ساير كشورها هم استفاده كرده ايد يا خير؟
- پاسخ دقيقي نمي توانم بدهم. شايد استفاده كرده باشم، اما استفاده از ملودي هاي ساير كشورها در موسيقي خود آگاهانه نبوده است.
* ايده اصلي ساخت قطعات موسيقي جاز شما براي اجرا در ايران از كجا شكل گرفت و چه قدر بر روي ساخت آن كار كرديد؟
- براي اجرا در ايران آهنگسازي ويژه اي انجام نداده ام. ولي آهنگ هاي جديدي را كه بخشي از برنامه جديد ماست، در ايران خواهيم نواخت. البته اميدوارم به زودي يك سي دي از اين اجرا ارائه دهيم. همچنين برخي از قطعات قديمي را هم اجرا خواهيم كرد، اما همه قطعات از تفكرات و ايده هايم ناشي مي شود. اين نكته را هم بگويم كه چون در اين قطعات جاي زيادي براي بداهه نوازي وجود دارد، به نظر مي رسد كه ناخودآگاه در جهت اجرايي ويژه ايران حركت كنيم. اجراي موسيقي در ايران نتيجه تجربيات موسيقايي ام است كه محصول سالها كار و تجربه ام در زمينه موسيقي است.
* آهنگسازان و موسيقيدانان سوئيسي به پژوهش در موسيقي چقدر اهميت مي دهند؟
- من فكر مي كنم اهميت آن نزديك شدن بيشتر و بيشتر به شخص است. اين تلاشي براي بهتر نشان دادن ايده هاي يك فرد است. پيامي كه گفته مي شود، مهمتر از وسيله ارسال آن است. اين اهميت پژوهش براي من است.
* فكر مي كنيد پژوهش در انواع موسيقي در كار آهنگسازان چقدر مهم است؟
- نمي دانم؛ شايد مثل هر جايي بعضي ها توجه زيادي به اين مسأله مي كنند و بعضي ها اصلاً توجهي به آن نمي كنند.
* در سوئيس پژوهش در عرصه موسيقي جاز در چه وضعيتي است؟
- در سوئيس مراكز كمي وجود دارند كه درباره موسيقي پژوهش مي كنند و به صورت معدودي از پژوهش در موسيقي حمايت مي شود ولي به عقيده من در حوزه موسيقي جاز اصلاً پژوهشي انجام نمي شود.
* از شما سپاسگزارم
|