سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۶۸ - Sep.16, 2003
مَنْ أَيْقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالْعَطِيَّهِ.
آن كه عوض را باور كند، در بخشش جوانمرد باشد.
علي ابن ابي طالب(ع)-نهج البلاغه
امروز با حافظ
نفس به بوي خوشش مشكبار خواهم كرد
چو باد عزم سر كوي يار خواهم كرد
نثار خاك ره آن نگار خواهم كرد
هر آبروي كه اندوختم ز دانش و دين
جمال شورجه:
فيلم هاي دفاع مقدس هميشه پرفروش بوده است
ميزگردي با حضور حبيب الله كاسه ساز، جمال شورجه و عبدالله باكيده در رابطه با سينماي دفاع مقدس صبح ديروز در «خبرگزاري مهر» برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سينمايي ايسنا، جمال شورجه - كارگردان - داغ شدن بحثها را در عرض يك هفته به مناسبت هفته دفاع مقدس درست ندانست و افزود: اگر موضوع سينماي دفاع مقدس در طول سال تداوم پيدا كند خيلي بهتر است.
عبدالله باكيده نيز گفت: از نظر اقتصادي بدنه سينماي مريض احوال ما به سينماي دفاع مقدس نيازي ندارد ولي براي بازگويي بخشي از تاريخ، مسووليني كه در راس هرم هستند بايد خود را موظف بدانند كه در راهش تبليغ كنند.
جمال شورجه نيز گفت: استراتژي فرهنگي نداريم كه يك سياستگذاري اصولي در اين رابطه داشته باشد. بنابراين يكسري فيلمسازها كه در اين زمينه كار مي كردند كنار رفتند در حاليكه سينماي دفاع مقدس ايران در طول تاريخ سينماي ايران پرفروشترين فيلمها را داشته و حتي بعضي از فيلمسازهايي كه كمتر در اين زمينه فعاليت داشتند دوست داشتند صحنه اي از اين فيلمها را داشته باشند.
جمال شورجه به تهديدهاي مختلفي كه براي ايران امروز وجود دارد، اشاره كرد و گفت: مسئولان بايد يك سياستگذاري اصولي در رابطه با روحيه عزت و غرور ملت داشته باشند چون همچنان در مقابل تهديدهاي مختلف هستيم.
عبدالله باكيده نيز گفت: كساني كه امروز جلوي اين گونه از سينما را مي گيرند، يك قصد مهم دارند كه مردم روحيه مقاومت را از دست بدهند چون هيچ كس نمي تواند منكر اين موضوع شود كه سينما تاثيرگذار نيست.
حبيب الله كاسه ساز، مسوول ژانر دفاع مقدس بنياد سينمايي فارابي نيز گفت: حضرت امام(ره) فرمودند جنگ در راس امور است ولي با شرايط ايجاد شده بعضي از مسوولين نگاهشان به جنگ متفاوت شده وقتي مسوولين كه در راس وزارتخانه اي نشسته مي گويند ما اكنون در صلح هستيم به فيلم ساختن در زمينه دفاع مقدس توجه نمي شود اين يعني بزرگترين خيانت كه در هنگام صلح هيچ چيزي از رشادتهاي فرزندان اين سرزمين نگوييم.وي معتقد است در هيچ شرايطي نبايد سكوت كرد چون سكوت مستلزم عوض كردن ذائقه است.
حبيب الله كاسه ساز گفت: نظام موظف است حمايتهاي مادي و معنوي از فيلمهاي دفاع مقدس بكند، مثلا امسال ۱۳ تا ۱۵ فيلم در ژانر دفاع مقدس داريم كه همه اين فيلم ها مورد حمايت دولت بوده بنابراين مشخص مي شود اگر دولت بخواهد، هر اتفاقي مي افتد.
عبدالله باكيده نيز در ادامه گفت: اميدواريم اين حمايتها، سياستمدارانه نباشد و از يك نگاه خوشبينانه صورت بگيرد.
درادامه اين ميزگرد، به ضرورت پرداختن و توجه به سينماي دفاع مقدس از جانب مسوولين و عزم ملي تاكيد شد. به گزارش ايسنا، جمال شورجه گفت: ملت، نياز به بازسازي روحيه جنگ و جهاد دارد، چون لشكركشي دشمن تا پشت مرزها آمده بنابراين اين اتفاق با دستور شوراي عالي فرهنگي و بازوان فرهنگي آ ن تلويزيون، سينما، آموزش پرورش بايد جدي گرفته شود.
حبيب الله كاسه ساز نيزگفت، بايد نگران نسل سوم جامعه ايران بود كه هيچ چيزي از جنگ نديدند.
وي گفت: فيلمسازان دفاع مقدس بايد
با نسل حاضر ارتباط برقرار كنند چون اين گروه ها چيزي از جنگ نمي دانند. بنابراين بايد به دنبال موضوعات جديدي در ژانر دفاع مقدس باشيم.وي در پايان تاكيد كرد: يكي از مشكلات اساسي سينماي ايران، ضعف فيلمنامه ها است.

«دخالت الهي» در سينماهاي تهران
014700.jpg
شوراي  صدور پروانه  نمايش  فيلم هاي  ۳۵ ميلي  متري ، مجوز اكران  عمومي سه فيلم  سينمايي  خارجي  را صادر كرد.
به  گزارش  روزدوشنبه  روابط عمومي معاونت  سينمايي ، فيلمهاي  «دخالت  الهي» به  كارگرداني  اليا سليمان  محصول  مشترك  سال  ۲۰۰۲ كشورهاي  فرانسه ، مراكش  وآلمان ، «رنجرهاي  تگزاس» به  كارگرداني  استيو ماينر، محصول  سال  ۲۰۰۱ آمريكا و «صاعقه» با نقش آفريني  جكي  چان  مجوز نمايش  عمومي دريافت  كردند.
فيلم  «دخالت  الهي» در بخش  مسابقه  بين الملل  بيست  و يكمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر حضور داشت .

عضو شوراي كتاب كودك:
مسائل مربوط به ميراث فرهنگي كمتر دغدغه ذهني نويسندگان است
هيچ ارتباطي بين ادبيات كودك و نوجوان با مفاهيم ميراث فرهنگي وجود ندارد.
ناهيد معتمدي ـ عضو شوراي كتاب كودك ـ با بيان اين مطلب گفت: بررسي فهرست كتاب هاي گروه تاليف و ترجمه اين شورا، گوياي اين است كه كمتر به مقولاتي با مضامين ميراث فرهنگي پرداخته شده است.
اين مدرس دانشگاه در تحليل دلايل اين مساله گفت: علت اصلي كم توجهي به ميراث فرهنگي در ادبيات را بايد در ريشه هاي فرهنگ، جامعه و تاريخ جست وجو كرد. بايد مشخص شود هر يك از اين بخشها تا چه اندازه به مقوله ميراث فرهنگي توجه داشته و دارند. وي گفت: متاسفانه اين كم توجهي حتي در كتاب هاي درسي ما نيز مشهود است و كمتر به صورت دغدغه ذهني، ذهن نويسندگان را به خود مشغول مي كند.
معتمدي گفت: در ميان نويسندگان ما تنها محمدرضا يوسفي تاحدودي به هويت ملي و محيط زيست در ارتباط با ادبيات كهن پرداخته است؛ اما اينكه نويسندگان به صورت عام به اين مقوله بپردازند، كمتر ديده شده است.

جشنواره هنري امام رضا(ع) در مشهد برگزار مي شود
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان اعلام كرد: جشنواره هنري امام رضا(ع) امسال به صورت سراسري در مشهد برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا سيدجواد جعفري افزود: در پي برگزاري موفق جشنواره هنري رضوي در سال گذشته در مشهد، امسال جشنواره هنري امام رضا(ع) در شش رشته به شكل ملي برگزار خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: جشنواره هنري امام رضا(ع) در سالروز ميلاد اين امام بزرگوار، در جوار بارگاه رضوي برگزار خواهد شد.
جعفري عناوين قسمت هاي مختلف اين جشنواره را شعر رضوي، تئاتر ديني، كتاب و علوم قرآني، سرود رضوي و مطبوعات ديني اعلام كرد.
او اظهار اميدواري كرد كه با استقبال هنرمندان از اين جشنواره، به مانند سال گذشته، هنر ديني در ميان مردم جايگاه خود را بازيابد.

آثار سينايي در موزه فرش
سه  گانه  خسرو سينايي  فيلمساز مشهور كشورمان  با عنوان  نقاشان  معاصرايران  در هفته  چهارم  از سلسله  برنامه هاي  فيلمخانه  مستند و تجربي ، نمايش  داده  مي  شود.
به  گزارش  روابط عمومي  مركز گسترش  سينماي  مستند و تجربي ، سينايي  در
سه گانه  خود با نگاهي  متفاوت ، به  نقد و كنكاش  درباره  آثار نقاشي  سه  هنرمند مشهور گيزيلا، فرحناز اصولي  و محمدابراهيم  جعفري  پرداخته  است. علاقه مندان  مي توانند براي  تماشاي  اين  فيلم ها ساعت  ۱۸ چهارشنبه  ۲۶ شهريوربه  سالن  سينماي  موزه  فرش  ايران  واقع  در خيابان  فاطمي ، تقاطع  كارگر، مراجعه  كنند.

نمايشگاه تخصصي كتابهاي هنر در خانه هنرمندان
نمايشگاهي از كتاب هاي تخصصي هنر از ۳۰ شهريور تا ۶ مهرماه در خانه هنرمندان ايران برپاست.
د راين نمايشگاه جديدترين كتابهاي هنر (به زبان انگليسي) با تخفيف ۱۰ تا ۱۵ درصد عرضه مي شود.
كتابهاي نمايشگاه، موضوعاتي چون گرافيك، معماري، صنايع دستي، فيلم، سينما، تئاتر و عكاسي دارند.در نمايشگاه مذكور علاوه بر تخفيف ويژه نمايشگاه، اعضاي انجمن هاي خانه هنرمندان ايران از تخفيف بيشتري استفاده خواهند كرد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
رؤيا
ابرهاي صدفي را در سينه لاجوردي آسمان مي ديد. همه چيز زيبا بود...
پرستار بخش آرام صدايش كرد: لطفاً بيدار شويد؛ وقت قرص هايتان است.
افسانه صدقياني فر

روزنگار
استعفا
«نظر به اينكه من همه قواي خود را در اين چند ساله مصروف امور كشور كرده و ناتوان شده ام،  حس مي كنم كه اينك وقت آن رسيده است كه يك قوه و بنيه جوانتري به كارهاي مملكت كه مراقبت دائم لازم دارد، بپردازد...»
روز ۲۵ شهريور ۱۳۲۰ بود و نمايندگان مجلس شوراي ملي نفس هايشان را حبس كرده بودند و به ذكاء الملك فروغي،  نخست وزير، گوش مي دادند كه پشت تريبون مجلس ايستاده بود و نامه رضاشاه را مي خواند.
از بامداد روز سوم شهريور كه قواي نظامي روس و انگليس وارد خاك ايران شده بودند اوضاع كشور به شدت آشفته بود. دو روز از حمله متفقين نگذشته بود كه واحدهاي ارتش در سراسر كشور فرمان ترك مقاومت را از مركز دريافت كرده بودند. سربازان روسي و انگليسي پشت دروازه هاي تهران بودند و رضاشاه به گرفتن يكي از دشوارترين تصميمات زندگي اش ناچار شده بود:
«... بنابراين امور سلطنت را به وليعهد و جانشين خود تفويض كردم.» وكلاي مجلس نفس ها را رها كردند. رضاشاه استعفا داده بود. چند ساعت بعد محمدرضا پهلوي به عنوان دومين شاه پهلوي سوگند خورد،  نيروهاي متفقين به تهران وارد شدند و فرمان عفو عمومي زندانيان سياسي صادر شد. رضاشاه همراه خانواده اش با اتومبيل به اصفهان رفت. روز بعد كليه اموال منقول و غيرمنقول خود را در مقابل يك سير نبات به فرزندش،« شاه جوان» هبه كرد و از مسير يزد و كرمان به بندرعباس رفت و از آنجا عازم تبعيدگاه خود،  جزيره موريس شد.
به تأييد اغلب مورخان رضاشاه،  فردي خودكامه و آزادي ستيز بود كه براي پيشبرد اهدافش هيچ منعي نمي شناخت. او بسياري از مخالفانش را از جمله فرخي يزدي ،  ميرزاده عشقي،  سردار اسعد بختياري و صولت الدوله قشقايي سر به نيست كرد. حتي دوستانش نظير داور و تيمورتاش از خشونت او در امان نماندند و به اشاره او كشته شدند.
تمايل رضاشاه به مال اندوزي، مخالفتش با سنن مذهبي و مقابله اش با نفوذ روحانيت نيز بسيار مورد نكوهش قرار گرفته است.
قتل تركي
روز ۱۶ سپتامبر سال ۱۹۷۹، نورمحمد تركي،  رئيس جمهور افغانستان به دست حفيظ الله امين كشته شد. تركي يك سال پيش از آن در صدر شوراي انقلابي نيروهاي مسلح و با كمك جناح هاي چپ،  جمهوري داوودخان را سرنگون كرده بود،  اما در استقرار آرامش در افغانستان ناتوان مانده بود و سرانجام نيز جان خود را بر سر آشفتگي اوضاع باخت.
امين كه با قتل تركي قدرت را در دست گرفته بود نيز از پس كنترل اوضاع بر نيامد و هنوز سال ۱۹۷۹ به پايان نرسيده بود كه كشته شد. پس از مرگ حفيظ الله امين بود كه ببرك كارمل به قدرت رسيد و نيروهاي اتحاد جماهير شوروي به خاك افغانستان وارد شدند.
اكسيژن
در چنين روزي در سال ۱۷۷۴،  لاوازيه دريافت كه اگر اكسيد جيوه را حرارت دهد،  فلز جيوه به دست خواهد آورد. او تصور كرد كه اين واكنش با آهن ارتباط دارد و در يادداشت هاي آن روزش هيچ اشاره اي به احتمال جدا شدن گاز در حين اين فعل و انفعال شيميايي نكرد.
اما در همين سال پريستلي با همين پديده روبرو شد و به جدا شدن نوعي گاز از اكسيد جيوه در حال حرارت ديدن پي برد كه مي تواند كبريت نيمه افروخته را مجددا شعله ور كند و بسياري از مواد در آن به راحتي مي سوزند. بعدها لاوازيه روي اين گاز مطالعه كرد و دريافت كه در ساختار تمام اكسيدها وجود دارد،  بنابراين آن را اكسيژن ناميد.
rooznegar@hamshahri.org

سلامتي
براي دردمندان
اگر از دردهايي مانند سياتيك، كمردرد و ديگردردهاي عصبي رنج مي بريد، خوشحال باشيد كه نتيجه پژوهش هاي تازه ممكن است راه علاج درد شما را فراروي پزشكان بگذارد.
پژوهشي كه به تازگي در يك انستيتو در دالاس انجام گرفته است نشان مي دهد استفاده از تركيبي از ويتامين هاي ب-۱، ب-۶ و ب-۱۲ اين گونه دردها را به شكل مؤثري تسكين مي دهد. همچنين شواهدي وجود دارد كه تركيب خاصي از ويتامين ب ۶، ب-۱۲ و اسيد فوليك سطح ماده هموسيستئين را در بدن پائين مي آورد. بالا بودن ميزان اين ماده در بدن احتمال ابتلا به حملات قلبي، سرطان سينه و... را افزايش مي دهد.

گشتي در دنياي خبرها
خودسوزي در ميدان
پكن: يك كشاورز چيني براي نشان دادن اعتراض خود نسبت به تصميم دولت مبني برجابجايي منزل وي، خود را در ميدان تيان آنمن شهر پكن آتش زد. پس از اينكه دولت وي را مجبور به تغيير مكان خانه اش كرد، كشاورز خشمگين به همراه همسرش در ميدان تيان آنمن حاضر شد و خود را آتش زد. البته قبل از اينكه وي در شعله هاي آتش بسوزد، رهگذران آتش را خاموش كردند.
مسموميت و اهداي خون
كلكته: بيش از ۳۰۰ نفر از اهالي شهر كلكته هند كه اقدام به اهداي خون كرده بودند، به دليل مسموميت در بيمارستان بستري شدند.
سازمان انتقال خون اعلام كرده بود، افرادي كه خون اهداء كنند در ازاي اين عمل خيرخواهانه غذا دريافت خواهند كرد. به همين دليل روز گذشته ۴۰۰ نفر به مراكز اهداء خون مراجعه و پس از دادن خون يك پرس غذا همراه با ميوه دريافت كردند.
اما ۳۰۰ نفر از اين افراد چند ساعت پس از مصرف غذاهاي مزبور، به شدت مسموم شدند و به بيمارستان انتقال يافتند. حال ۲۰ نفر از  آنان وخيم گزارش شده است.
محدودكردن برج سازي
پكن: شهرداري شانگهاي چين قصد دارد عمليات ساخت برج هاي بلندمرتبه را در اين شهر محدود كند.
در چين در حدود ۳ هزار برج بالاي ۱۸ طبقه وجود دارد و عمليات سخت
۲ هزار برج ديگر نيز در آينده اي نزديك به پايان خواهد رسيد.
علت اعمال محدوديت جديد، مانع شدن اين بناها از وزش باد و در نتيجه افزايش  دماي هواي شهر به ويژه در فصل تابستان است.
همچنين مهار آتش سوزي در ساختمان هاي بلندمرتبه بسيار مشكل است و بيماريهاي مسري مانند سارس به سرعت در ميان ساكنان اين بناها گسترش مي يابد.
كشور سالمندان
توكيو: از هر ۵ شهروند ژاپني، يك نفر بالاي ۶۵ سال سن دارند. به عبارت ديگر سن ۱۹ درصد از جمعيت ۱۲۷ ميليوني ژاپن از عدد ۶۵ بالاتر است.
جمعيت سالمندان كشور ژاپن از تمام كشورهاي صنعتي و توسعه يافته بيشتر است. ۵/۱۶ درصد از مردان و ۵/۲۱ درصد زنان ژاپني بيش از ۶۵ سال سن دارند. در اين كشور اميد به زندگي در ميان مردان ۷۸ سال و در زنان ۹/۸۴ سال است.
۶۰۰ هزار نفر در بازداشتگاه
برلين: هم اكنون ۴۵ سال از زمان تأسيس بازداشتگاه اسراي جنگي «بوخن والد» واقع در آلمان شرقي سابق مي گذرد اما هنوز هم سالانه ۶۰۰ هزار نفر از اين مكان بازديد مي كنند.
اين اردوگاه در سال ۱۹۳۷ تأسيس شد و ۲۵۰ هزار نفر اسير جنگي از ۴۹ كشور جهان در آن زنداني شدند كه در حدود ۵۶ هزار نفر از آنان به دليل گرسنگي و بيماري جان باختند. در سال ۱۹۵۸ ، ۱۱ تنديس برنز از قربانيان اين مكان در محل اردوگاه نصب شده است.
گوسفند رايگان
كامبرا: ۶ هفته قبل، ۵۷ هزار گوسفند با يك كشتي از كشور استراليا به مقصد عربستان صادر شد اما مقامات عربستاني پس از انجام آزمايش هاي پزشكي حاضر به خريد اين گوسفندها نشدند.
به همين دليل، بيش از يك ماه است كه گوسفندهاي نگون بخت در گرماي شديد منطقه خليج فارس داخل كشتي سرگردان هستند.
همين موضوع باعث اعتراض شديد گروه هاي حامي حيوانات شد. آنها معتقد بودند گوسفند ها بر اثر گرماي هوا رنج مي كشند.
سرانجام فشار اين گروه ها نتيجه داد و سخنگوي وزارت كشاورزي استراليا اعلام كردحاضر است گوسفندها را در بندر هر كشوري كه اعلام آمادگي نمايد پياده كند و اين حيوانات را به صورت رايگان در اختيار آن كشور قرار دهد.
زباله در مقابل غذا
كاراكاس: مقامات حومه شهر كاراكاس، پايتخت ونزوئلا دست به ابتكار جالبي زده اند. آنها در ازاي دريافت زباله هاي قابل بازيافت از شهروندان فقير، به آنها مواد غذايي مي دهند.
براساس برنامه اعلام شده مقياس معامله پاياپاي غذا در برابر زباله به اين شرح است: يك كيلوگرم برنج در ازاي تحويل ۲۵ كيلوگرم آهن زنگ زده، يك قوطي شير خشك در ازاي نيم كيلوگرم آلومينيوم و يك كنسرو ماهي تن در ازاي ۲۰ كيلوگرم شيشه. با توجه به اينكه حومه شهر ونزوئلا مملو از زباله هايي چون يخچال ها و موكت هاي مستعمل و فرسوده و لاستيك هاي خودروهاست، اين طرح هم در پاكسازي محيط زيست مؤثر خواهد بود و هم به سيركردن شكم افراد فقير و بعضا ولگرد كمك مي كند. در حال حاضر ۸۰ درصد از جمعيت ۲۵ ميليون نفري ونزوئلا در فقر زندگي مي كنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۲ و ۵۹ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۹ و ۳۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۲۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت۶ و۴۸ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي علي سپهر افغان / تا ۲۷ شهريور / خيابان خالد اسلامبولي كوچه چهارم، شماره ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه بانو: نمايشگاه نقاشي فرزانه شعاريان / تا ۲۹ شهريور / خيابان ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو / تلفن: ۸-۸۷۸۶۲۷۶
* نگارخانه نياوران: نمايشگاه آثار مصطفي دشتي / ۲۵ تا ۳۰ شهريور / انتهاي خيابان پاسداران، فرهنگسراي نياوران / تلفن: ۲-۲۲۸۷۰۸۱
* نگارخانه ابراهيمي نژاد: نمايشگاه نقاشي گروهي كودكان و نوجوانان / تا ۳۰ شهريور / بزرگراه محلاتي، تقاطع نبرد، خيابان آهنگ، گلستان ۲، ساختمان شماره ۳ / تلفن: ۳۷۲۹۱۴۲
* نگارخانه تهران: نمايشگاه گروهي تنديس / تا ۳۰ شهريور / خيابان انقلاب، خيابان قدس، ضلع شرقي دانشگاه تهران / تلفن: ۶۱۱۲۴۹۵

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
شناسنامه
داستانك
روزنگار
سلامتي
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |