سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۶۸ - Sep.16, 2003
توجه به نقش مهم بخش كشاورزي در رونق اقتصادي و ايجاد شغل يك ضرورت است
كشاورزي و اشتغال در برنامه چهارم توسعه
014535.jpg
اشتغال در بخش كشاورزي و اهميت نقش كشاورزي در توسعه اقتصادي از نظريات مهم اقتصاددانان بوده و سابق بر اين كشاورزي بخش بزرگي از اشتغال جمعيت فعال كشورها را به خود اختصاص داده بود.
با رشد صنعت و خدمات به تدريج شمار شاغلان در كشاورزي كاهش و به بخش هاي صنعت و خدمات افزوده شد.
كشور ما با آن كه فاقد صنعت پيشرفته است هنوز هم بيش از ۷/۳۸ درصد از جمعيت آن در روستاها ساكنند، به همين علت كشاورزي امروز نيز بخش عمده اي از اشتغال جمعيت فعال كشور را تشكيل مي دهد.
بنابراين، با توجه به مسائل بيكاري نسل جوان و تبعات آن كه از مدتها پيش باعث دغدغه خاطر مردم و دولتمردان شده است، به نظر مي رسد كه در درجه اول بايد با تمهيداتي از مهاجرت بي رويه جوانان روستايي به شهرها ممانعت شود و اين كار ممكن نخواهد شد مگر اينكه كشاورزي در كشور ما نيز به عنوان يك شغل درآمدزا تلقي و امكان گسترش فعاليت براي جوانان و خانواده هاي مقيم روستاها فراهم شود.
هرچند كه در بلندمدت سهم نيروي انساني در بخش كشاورزي به طور طبيعي و معمول روند كاهشي خواهد داشت با اين حال در كوتاه مدت با توجه به رشد جمعيت كشور بايد نسبت به رفع مشكلات و مسائل مربوط به بخش كشاورزي پرداخته و حتي فرصتهاي شغلي جديدي در كشاورزي و صنايع وابسته ايجاد كرد.
مطالعات موجود نشان مي دهد كه كمبود فرصتهاي شغلي، مازاد نيروي كار، عدم تجهيز نيروي انساني شاغل در بخش علوم و فنون جديد، پايين بودن درآمد شاغلين در كشاورزي، بالاخره كمبود سرمايه گذاري از مهمترين عوامل بازدارنده اشتغال در بخش كشاورزي است.
خوشبختانه در كشور ما وجود ظرفيت هاي عظيم توليد و تنوع آب و هوايي امكان ايجاد فرصتهاي شغلي زيادي در زيربخش هاي مربوط به كشاورزي وجود دارد. خاصه در زراعت و باغباني كه هر دو متولي ايجاد امنيت غذايي با توليد و تأمين محصولات كشاورزي و صادراتي اند و در برنامه چهارم عمراني كشور بيش از ساير زيربخش ها بايد مورد توجه قرار گيرند.
ناگفته نماند كه توسعه هر دو زيربخش مذكور هزينه كمتري نسبت به ساير زيربخش ها داشته و در رونق اقتصادي و حفظ محيط زيست كشور نقش مهمتري را ايفا مي كنند، در شرايط فعلي منظور از توسعه، گسترش سطح كشت نيست بلكه استفاده بهينه و بهره وري كامل از وضعيت موجود است كه البته با تهيه و تنظيم برنامه هاي مدون و مشخصي ميسر و مقدور خواهد بود.
بنابراين اصلاح ساختار توليد،  توزيع، مصرف، بازاريابي، بازاررساني محصولات كشاورزي علاوه  بر رونق اقتصادي كشور موجبات اشتغال مولد و جلب و جذب نيروي عظيم از تحصيل كرده هاي كشاورزي كشور را فراهم خواهد كرد.
بدون شك رشد اين بخش علاوه بر اشتغالزايي و رفع مشكل بيكاري، اثرات مطلوب و قابل توجهي نيز در رشد ساير بخش ها از جمله صنعت و خدمات خواهد داشت. از همه مهمتر اينكه در وضعيتي كه اقتصاد در تنگناي ارزي قرار بگيرد اين بخش مي تواند با كمترين وابستگي به منابع ارزي موجبات توسعه و رشد بخش هاي ديگر اقتصادي را فراهم سازد.
نتيجه اينكه در برنامه ريزي هاي كشور بايد جايگاه كشاورزي موردتوجه قرار گرفته و اين واقعيت را پذيرفته باشيم كه كشورهاي پيشرفته صنعتي و مستقل دنيا فقط از طريق كشاورزي به رشد اقتصادي دلخواه دست يافته و پيشرفت هاي خود را مرهون اين بخش از فعاليت هاي اقتصادي خود مي دانند و بس.
تراب- اميرقاسمي
كارشناس ارشد باغباني

از ميان آثار شما
طرح از تينا صفاهيه
014530.jpg

از ميان نامه ها و پيام ها
پيشنهاد براي كاهش آلودگي هوا
باتوجه به آلودگي شديد هواي تهران، پيشنهاد مي كنم، شهروندان تهراني به نسبت امكانات در محوطه جلوي خانه ها يا مغازه هايشان درختان سازگار با آب و هواي فعلي تهران را بكارند و شخصا از آنها مراقبت كنند، اين كار سهم مهمي در تعادل آب و هوا و محيط زيست شهر تهران خواهد داشت.
رضواني - تهران

ساخت و ساز غيرقانوني
در محوطه واقع در مابين پارك ارم و راستگرد شرقي استاديوم بناهاي تازه ساخت و غيرمجاز در حال برآمدن است. آيا از ديد شهرداري منطقه اين تخلف علني مخفي مانده است. اين فضا متعلق به شهر و عموم مردم است و نبايد دستخوش ساخت و ساز غيرقانوني شود.
جعفري - تهران

پيشنهاد براي جابه جايي ايستگاه
در خيابان مطهري - فاز ۳ - شهرك جديد انديشه يك اتاق تقليل فشار گاز در حال احداث است. در حالي كه مكان ها و فضاهاي خالي و غيرمسكوني ديگري در همين نزديكي وجود دارد كه مي توان از آنها براي چنين كاري استفاده كرد. اهالي تقاضا دارد در اين خصوص مساعدت لازم به عمل آيد.
جمعي از اهالي محل

خوابگاه براي همه
خوابگاه دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي - واحد آشتيان به انگيزه پذيرش دانشجويان جديد، به دانشجويان قديمي ابلاغ كرده است كه خوابگاه را ترك كنند. ضمن آن كه خواستار تأمين خوابگاه براي دانشجويان دوره جديد نيز مي باشيم. اما شايسته نيست، دانشجويان غيربومي سال هاي قبل به دليل عدم دسترسي به خوابگاه سرگردان و يا ناچار به انصراف از تحصيل شوند.
جمعي از دانشجويان

شهرداري جريمه كند
باتوجه به ادامه مزاحمت ها تحت عنوان نصب برچسب اعلانات بر در و ديوار منازل و مؤسسات، شهرداري تهران مي تواند با در نظر گرفتن جريمه قانوني بر اين قبيل تخلفات، هم مانع از ادامه اين قبيل تخلفات شود و هم منبع درآمد جديدي براي شهرداري به وجود آيد. دريافت جرايم با همكاري سازمان زيباسازي شهر، شركت مخابرات و پليس اجرائيات شهرداري ميسر و مقدور خواهد بود. اداره كل حقوقي مي تواند با نظر افراد خبره و صاحب نظر آيين نامه اجرايي چنين قانوني را تنظيم و براي تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه كند.
امير قاسمي

مسافربري خارج از ترمينال
اتوبوس هايي كه خارج از محوطه اصلي ترمينال غرب به ويژه ابتداي خيابان شهيد برادران رحماني و در مجاورت شهرك شهيد فكوري اقدام به مسافربري غيرمجاز مي كنند، از سويي با سروصداي گوشخراش موجب سلب آسايش مردم و از طرف ديگر باعث آلودگي هواي شهرك مي شوند و همچنين باعث ايجاد اختلال در
رفت و آمد مي گردند. جمعي از ساكنان شهرك شهيد فكوري

تبليغات بازرگاني و ضرورت پالايش
با توجه به افزايش تبليغات كالاها در وسايل ارتباط جمعي و وعده هايي كه به شهروندان داده مي شود، خواستم نكاتي را متذكر شوم.
هر شركت يا مؤسسه توليدي كه براي جلب مشتري در اعلانات بازرگاني كه از طريق مطبوعات يا صدا و سيما به اطلاع عموم مي رسد، خود را ملزم به انجام و اجراي تعهداتي مي داند يك حق براي مخاطبان به وجود مي آورد كه در صورت استنكاف از تأمين آن مسئله قابل پيگرد حقوقي مي باشد. در چنين شرايطي جا دارد، در تشكيلات قضايي كشورمان جايگاه ويژه اي براي نظارت و رسيدگي به صحت و سقم انجام اين تعهدات داير شود تا حقوق مردم ضايع نگردد. به عنوان مثال، وقتي يك شركت توليدكننده وسيله برقي، الكترونيكي، خودرو يا موتوسيكلت در اعلانات تبليغاتي خود، تعهداتي قائل مي شوند و وعده هاي فريبا و زيبايي مي دهند، از دو حال خارج نيست يا اين وعده ها بي اساس و بدون پشتوانه اند كه قابل پيگيري است و يا قابل اجرا مي باشند كه بايد دقيقا مورد رسيدگي قرار بگيرد. بارها اتفاق افتاده است كه خريدار يك خودرو، يك تلويزيون يك موتورسيكلت و... پس از خريد، متوجه شده است كه آن كالا، واجد هيچگونه از خصوصياتي كه در اعلان ذكر شده بود نمي باشد، يا شركت ها برخلاف تبليغات خود از انجام تعهدات بعد از فروش سر باز مي زنند و با خريداران رفتار نامناسبي در پيش مي گيرند. در اين صورت خريدار از لحاظ حقوقي مغبون واقع مي شود بدون اينكه بتواند شخصا حقوق ضايع شده را بدست آورد. پس جامعه در اين موارد بايد از اهرم ها و حمايت هاي قانوني لازم برخوردار باشد تا به مرور به تبليغات بازرگاني سالم و عاري از ريا و فريب برسيم.
رستم رضايي

حادثه خونين جاده زنجان، ريشه ها و عوامل
014550.jpg
از راهبندان طولاني، خسته كننده جاده كرج - چالوس در ورودي تونل كندوان خلاص شده بودم و به قول معروف داشتم خستگي درمي كردم كه از خبر ناگوار حادثه خونين برخورد اتوبوس با تريلي در جاده زنجان - ميانه و مرگ اندوهبار ۳۴ نفر از هموطنانم با اطلاع شدم و مشكلات و خستگي راه را فراموش كردم. آنطور كه از اخبار بر مي آمد، وجود يك دستگاه كپسول گاز پيك نيكي در كابين تريلي،  منجر به انفجار هر دو وسيله نقليه در لحظه تصادف و مرگ تمامي سرنشينان هر دو وسيله نقليه شده است.
همچنين طبق خبر كارشناسان انحراف به چپ اتوبوس را عامل اين تصادف دانسته اند. انحراف از مسير در حوادث رانندگي جاده اي ايران سابقه اي بسيار طولاني دارد، اما نكته مهم در اين حادثه دلخراش انفجار كپسول گاز پيك نيكي در كابين تريلي و انفجار هر دو وسيله نقليه و مرگ دهها انسان مي باشد، قربانياني كه در جريان تصادف معمولي ممكن بود با جراحات سطحي زنده بمانند.
مسايل مربوط به حوادث جاده اي ايران و اين واقعيت تلخ كه در ميان كشورهاي جهان از اين لحاظ رتبه نخست را داريم بسيار دردآور مي باشد و فقدان مهندسي لازم در احداث و كاربري جاده ها و همچنين نارسايي جدي در نظارت هاي جاده اي را نمايان مي سازد.
بنده كه بامداد روز چهارشنبه گذشته - يعني نخستين روز تعطيلات ولادت مولاي متقيان علي(ع) - عازم چالوس بودم در ورودي تونل كندوان با راهبنداني كم نظير روبرو شدم تمامي رانندگان خودروهاي در راه مانده مثل من دچار حيرت و تأسف شدند. من به ويژه نگران كساني بودم كه به علت گره خوردن ترافيك و متوقف شدن رفت و آمد در داخل تونل ، در تونل مانده بودند.
ما با دشواري زياد،  خطر عبور از جاده فرعي واقع در بالاي تونل را كه يكي دو سال است متروكه مانده به جان خريديم و با هدايت يك دستگاه پاترول متعلق به پليس راه از اين راه كه جابه جا با ريزش كوه و تل هايي از خاك و سنگ فرش شده بود، عبور كرديم. اما در آنسوي تونل با راهبندان به مراتب سنگين تري روبرو شديم.
بالاخره بعد از چند ساعت سرگرداني و معطلي متوجه شديم كه ازدحام مسافران در دو سوي جاده باعث اين راهبندان طولاني شده است.
عدم پيش بيني چنين ازدحامي توسط پليس راه بعيد و عجيب است. معمولا در چنين مواقعي در آغاز تعطيلات چند روزه جاده كرج - چالوس از سمت كرج يكطرفه اعلام مي شد و در پايان تعطيلات نيز جاده از آنطرف يعني چالوس - كرج يكطرفه اعلام مي گرديد تا از اين راهبندان ها و گره خوردن هاي ترافيكي جلوگيري شود. اين مشكل اولين بار نيست كه در جاده كرج - چالوس رخ مي دهد. سالهاست كه آموخته ايم هنگام تعطيلات چند روزه، سازوكارهاي مناسب از جمله نظارت مستمر و دقيق پليس راه، يكطرفه كردن جاده در صورت لزوم را به كار بنديم، اما روز چهارشنبه، يعني نخستين روز تعطيلات هفته پيش جاي چنين تدبير و عملي در جاده چالوس خالي بود و حاصل آن سرگرداني و احتمالا به خطر افتادن مسافران در جاده و تونل كندوان شد. اما سالهاست كه كارشناسان بر رعايت اصول زير براي جلوگيري از حوادث خونين جاده اي در ايران تأكيد مي كنند:
بهبود وضع جاده ها و انجام اصلاحات مهندسي در راهها، ايجاد باندهاي دوطرفه براي رفت و برگشت خودروها مثل بسياري از كشورهاي جهان، نظارت پيگير و دقيق بر رفت و آمد خودروها با بهره گيري از نيروهاي ماهر و كارآزموده، نوسازي ناوگان حمل ونقل جاده اي و دقت در معاينات فني اين وسايل، كنترل دقيق رانندگان اتوبوس ها و كاميون ها به منظور جلوگيري از ورود افراد معتاد به مواد مخدر به اين صنف و...
بهتر است هر ۶ ماه يك بار دستگاه هاي مسئول كارنامه فعاليت هاي خود را در اين زمينه ها اعلام كنند تا مردم بدانند، چه فعاليت هايي با چه كيفيتي انجام شده است و در صورت تكرار حوادث رانندگي، ريشه ها را در كدام دستگاه و عوامل اجرايي بايد تعقيب كنند.
فرهاد بياتي

صدها حيوان در باغ وحش تهران در سخت ترين شرايط زيستي به سر مي برند
باغ وحش تهران ،  نياز به بازسازي دارد
نامه جناب آقاي محمد علي خوشنويس در مورد باغ وحش تهران روش نگاه به طبيعت از مسير وحدت ويكپارچگي طبيعت را نشان مي دهد .
014545.jpg

روشي كه براي حفظ طبيعت وپيشرفت جامعه ،ضروري است.شايد در ابتدا اين نامه عجيب باشد ،اما باكمي تفكردر مي يابيد كه نويسنده نگران همه اجزاي خلقت است نويسنده اين نامه در مقدمه  از زحمات كاركنان باغ وحش تهران قدرداني كرده و خاطرنشان كرده است كه بايد امكانات كافي فراهم شود تا آنان هم بتوانند، بهتر به حيوانات اسير در باغ وحش- اين مخلوقات خداوند خدمت كنند. به هر حال حيوانات بخشي از پيكره جهان هستي اند اگر قرار است ما آنها را اسير و تماشايشان كنيم، بايد حداقل امكانات زيستي را برايشان فراهم نماييم. نامه را مي خوانيم:
اشكالات باغ وحش تهران
۱- باغ وحش تهران در منطقه سردسير غرب تهران قرار دارد و وسائط نقليه عمومي مانند اتوبوس شركت واحد- خطوط ميني بوس راني- تاكسي از مركز شهر كمتر به آنجا مي روند يعني راه دور است. فقط به درد مردم اطراف ميدان آزادي مي خورد. اين مسير آدمي را خسته مي كند و بايد كلي پول اياب و ذهاب بدهيم. پيشنهاد مي شود باغ وحش داخل يكي از پاركهاي بزرگ بويژه پارك پرديسان باشد. اين طوري بهتر است و فروش بليت بالا مي رود.
۲- شرايط زندگي طبيعي يك حيوان مطابق با محل نگهداري آن نيست. مثلاً شيرها را در قفس
۴ متري ۲*۲ متر نگهداري مي كنند. كف آن سيمان و موزاييك سرد است ديوارها شامل كاشي سراميك حمام وميله هاي آهني است. شيرها و ساير گوشتخوارها افسرده شده اند، بي حال هستند. در حالي كه مكان طبيعي شير دشتهاي وسيع و بيشه زارها و علفزارها است.
پيشنهاد مي شود لااقل يك محيط ۱۰۰ متري چمن براي دويدن و تحرك  شيرها درست كنيد. اين كار باعث مي شود شيرها سرحال و شاداب باشند و نور آفتاب بخورند. البته بايد اطراف زمين را ديوار بلند فنس فلزي ايجاد كرد. آنها زنداني  شده اند در يك جاي سرد و نمناك، بين شير ماده و نر ديوار بزرگ است آنها فقط صداي يكديگر را مي شنوند و بايد ديوارهاي بدون روح را نگاه كنند. حداقل ديوارها را با ميله هاي فولادي درست كنيد كه شير نر و ماده يكديگر را ببينند. محيط سبز آرامش مي دهد.
گفتم كه حيوان روي زمين موزاييك و سيمان نشسته است اما حيوانات زندگي روي خاك را دوست دارند چون كه خاك طاهر و پاك است و حيوان روي خاك غلت مي خورد، خاك ميكروبها و شپشها و ككهاي بدن آنان را مي كشد. خاك نرم است. شبها در قفس نگهداري كنيد چون كه بهداشتي و تميز است.
مطلب بعدي اين كه آنها هر روز گوشت خر مي خورند، اگر هر روز يك نوع غذا بخورند و لو خوشمزه هم باشد خسته و دلزده مي شوند. آنها هم احساس دارند،  غذا را رنگارنگ كنيد، يك روز مرغ فله بدهيد، يك روز گوشت گاو بدهيد، يك روز گوشت اسب بدهيد. گوشت اسب را از سرم سازي رازي كرج بخواهيد چون كه بعد از گرفتن خون حيوان جهت تهيه سرم و واكسن اسب خودش مي ميرد و جسد آن بدون استفاده رها مي شود و اسراف است يا گوشت ماهي بدهيد، كه به صورت فله در ساحل هستند. در ضمن از دل و جگر و سيرابي حيوانات كشتارگاه هم مي توانيد بدهيد.
نكته ديگر اينكه در داخل قفس وسيله اي بگذاريد تا حيوان بازي كند و حوصله اش سر نرود،  مثلاً  يك تنه درخت كه گرد باشد. يا يك لاستيك جيپ كه كلفت و محكم باشد و حيوان نتواند آن را گاز بزند و بخورد كه خفه شود. يا يك بشكه فلزي كه با آن بازي كند و يا يك تخته سنگ گرد استوانه متوسط بگذاريد كه بدن خودش را به آن بمالد. داخل قفس شيرها صاف صاف است و حتي يك توپ ضخيم بسكتبال هم ندارند كه با آن سرگرم بشوند. رعايت بهداشت و تميزي قفس خوب است.
گوشت سموماتي دارد مانند: هيستامين،  كلسترول، اسيد اوريك، تري گليسيريد، اوره و ... اما در طبيعت وقتي كه حيوان مي دود و يا با هم بازي مي  كنند و يا دعوا مي كنند اين سمها در بدن حل و خنثي مي شود و به عنوان عرق و ادرار از بدن دفع مي گردد. وقتي كه حيوان گوشتخوار، از صبح تا شب يكجا بنشيند، افسرده و غمگين مي  شود و زود بيمار مي گردد. شما كه مريضي و درد او را درك نمي كنيد.
حيوانات گوشتخوار در طبيعت جنگل و دشت كمي هم گياه به عنوان دارو مي خورند اما شما در باغ وحش فقط گوشت الاغ مي دهيد. لطفاً كمي هم غذاي گياهي به عنوان چاشني هفته اي يك بار بدهيد.
شيرها آفتاب را دوست دارند. اما در قفس شيرهاي باغ وحش تهران سايه است و محل سايه جايگاه بيماري است. نور خورشيد مريضي ها و بيماري ها و ميكرب ها و ويروسها را مي كشد.
۳- زندگي شغال، كفتار، گربه وحشي، روباه، گرگ هم خيلي بد است زمين سيماني و خيس است قفس آنها بيشتر سايه و كوچك است. تنها هستند، جفت ندارند محل زندگي آنها و سبزه و درخت و گياه ندارد محدود است. گرگي را ديدم كه در يك قفس يك متري زنداني كرده بودند و حيوان مظلوم جنون گرفته بود و سرش را به ميله آهني مي زد، به خدا قسم كه گناه دارد.
در قفس گوشتخوارها چوب و تنه بگذاريد كه با آن بازي بكنند آنها جاي بزرگ را دوست دارند.
خواهشمند است در جايگاه بزرگ و سرسبز اين حيوانات مظلوم را نگهداري كنيد. آنها علاقه دارند، بدوند و جنب و جوش داشته باشند. كشورهاي پيشرفته اروپايي، آمريكايي، استراليايي و ژاپني اين كار را كرده اند.
۴- محل مارمولك صحرايي هم كوچك و سايه است و حيوان بدون حركت در يك جا خوابيده است در يك جايگاه آكواريوم شيشه اي و بدون هيچ رنگ و تنوعي، لااقل يك عدد گلدان و گياه سبز در آكواريوم آنها بگذاريد تا روحيه حيوان شاداب گردد و به محل زندگي آنها نور آفتاب بخورد.
ماهي ها و لاك پشت  هم معمولي هستند و وضع زندگي لاك پشت هم خوب نيست و آب كمي دارند و سبزه و جلبك ندارد. قورباغه، ماهي و لاك پشت را يك جا بگذاريد تا بهتر و شاداب تر زندگي كنند. وجود صدف (گوش ماهي) سنگ و ماسه دريا باعث سلامت آنها مي شود. مقدار كمي نمك به تندرستي آنها كمك مي كند.
014540.jpg

زندگي مارها نيز بدون تحرك است و افسرده هستند مارها دوست دارند حركت كنند اما سختگيري ما انسانها باعث شده است كه در يك آكواريوم شيشه اي زنداني  شوند. لطفاً جايگاه آنها را كمي بزرگتر كنيد، نور لامپ و مهتابي كه مصنوعي هستند خوب نيست نور خورشيد بهتر است. يك گلدان خالي بگذاريد در آكواريوم تا در آن لانه درست كنند شما به مارها هر روز غذاي بچه موش مي دهيد اين كار درست نيست. غذا را متنوع كنيد يك روز مرغ، يك روز تكه اي گوشت، يك روز قورباغه و يك روز گياه و يك روز تخم مرغ بدهيد. چند شاخه درخت بگذاريد تا از آن بالا بروند و قدعلم كنند.
براي ميمونها و خرس ها تاب، سرسره، توپ و درخت و تخته سنگ و آب بگذاريد.
۵- فقط زندگاني حيوانات علفخوار و گياهخوار و پرندگان دانه  خوار در باغ وحش تهران خوب است. در لانه پرندگان كمي شاخه و برگ درختان و يا پنبه بگذاريد تا آنها به وسيله غريزه طبيعي لانه درست كنند.
يك جعبه پر از خاك و سنگ هم بگذاريد. خاك براي تميز كردن خودشان و سنگ ريزه براي سنگدان معده شان. وجود گياهان و يا گلدان سرسبز براي سلامت پرندگان بسيار مفيد است و يك حوض كوچك كم عمق بگذاريد تا حيوان آب تني بكند. تقريباً جوي مانند باشد.
۶- هدف از تأسيس باغ وحش يك دانشگاه عمومي و محل آموزش براي مردم است. باغ وحش جايي است كه مخلوقات و ساير بنده هاي خداوند مهربان را مي توانيم نگاه كنيم و درس خداشناسي ياد بگيريم و بفهميم كه آفرينش هيچ موجود زنده اي عبث و بيهوده نيست و درك كنيم الله اكبر يعني چه و عظمت پروردگار را ببينيم. اما باغ وحش تهران تبديل شده است به محل زنداني و شكنجه كردن حيوانات، نمايشگاه ظلم و ستمگري ما انسانها به حيوانات مظلوم.
پيامبر اسلام حضرت محمد(ص) فرموده اند: رحم كنيد تا خداوند هم به شما رحم كند ولو در مورد يك بچه گنجشك.
۷- بچه  خرها را هم نكشيد آنها كم سن و سال هستند و دوست دارند زندگي كنند و از آب، علف، گياهان، هوا، زمين، نور خورشيد و ماه، ستارگان، درختان، كوهها، رودخانه ها، برف، باران و گلها لذت ببرند و بازي كنند.
الاغ در ذهن ما انسانها بي ارزش نيست، حيوان باربر قدرتمند و صبوري است و گناه دارد آنها هم احساس دارند. هميشه و هنگام وقوع جنگ هاي بين المللي، مردم در اروپا مي گويند، آه و ناله تمام حيوانات مظلوم جنگل باعث جنگهاي جهاني بين كشورها مي شود. اگر به تمامي واقعيت نداشته باشد. بخشي از آن واقعيت دارد. چون جهان زنده يكپارچه است. باز هم مي گوييم مي توانيد از گوشت اسبهايي كه هر روز در انستيتو پاستور و رازي كرج كشتار مي شوند استفاده كنيد تا گوشت آنها هم اسراف نگردد. از دل و جگر، روده و معده و استخوان كشتارگاههاي گاو گوسفند و صيدگاههاي ماهي ها و كشتارگاههاي مرغ و طيور هم استفاده بكنيد.حيوانات هم مانند ما انسانها جان دارند و جان شيرين است.
آنها احساس مادري و محبت و نوازش رامي فهمند، احساس درد و خشونت و بي رحمي را مي فهمند. آنها عاطفه دارند فقط عقل ندارند. گرسنگي، تشنگي، بي خوابي و توليد مثل را احساس مي  كنند. آنها پروردگار متعال را تسبيح و ستايش مي كنند. خداوند مهربان اين اعمال ستمگرانه انسانها را مي بيند. او مهربان است و مهرباني را دوست دارد. يكي از علت هايي كه دعاي مردم مستجاب نمي شود همين بي رحمي ها است.
حضرت امام محمد باقر(ع) فرمودند:
حضرت امام زين العابدين(ع) با حيوانش ۴۰ بار به حج رفتند و حتي يك تازيانه به حيوان نزدند و در صحرا اول به حيوان آب مي دادند و بار سنگين بر او تحميل نمي كردند.
محمد علي خوشنويس

سخنگاه آزاد
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |