سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۶۸ - Sep.16, 2003
رئيس جمهوري در دومين نشست مجلس دانش آموزي:
مجلس دانش آموزي محور دموكراسي است
014710.jpg
گروه علمي فرهنگي: سيد محمدخاتمي ، رئيس  جمهوري  درجمع  نمايندگان  مجلس  دانش آموزي گفت : اگر بناست  از خطا با تساهل  بگذريم  چه  كسي  شايسته  تر از جوان  ماست .
رئيس  جمهورافزود: جوانان  ما بايد باتكيه  برگذشته  پرافتخار ملي  وديني خود هويت  خود را بشناسند و ماهم  بايد با سعه  صدر با آنها برخورد كنيم .
رئيس  جمهور بابيان  اينكه  امروز ما درمرحله گذار هستيم ، گفت : ما نمي توانيم  به  جوانانمان  مثل  قبل  نگاه  كنيم . جوان  در دنياي  امروز كه  ازمرحله اينترنت  و كامپيوتر گذشته  است ، نياز به  موارد ديگري  دارد.وي  تأكيد كرد: مساله اي  كه  براي  جوان  مامطرح  است ، مساله  هويت  است كه  ما بايدبراساس  هويت  درخشان  خود و وضعيت  دنياي  امروز آن را تعريف  كنيم ومجلس  دانش  آموزي  نيز بايد درباره  بحران  هويت  فكر كند.
آقاي  خاتمي با تأكيد بر اينكه  مجلس  در نظام  دموكراسي ، محور است ، گفت :مجلس  نماينده  خرد جمعي  است ، نمايندگي  ملت  را برعهده  دارد و خطايش  كمتراست . اگر ما بخواهيم  نظام  دموكراتيك  داشته  باشيم  بايد تلاش  كنيم  مردم  هرچه  بيشتر احساس  آزادي  كنند.
رئيس  جمهوري  گفت : بايد محدوديتها را درانتخاب  نمايندگان  كم  كنيم  ومجلس  نيز جايگاه  خود را داشته  باشد تابتواند كار خود را به  خوبي  انجام دهد و آن وقت  است  كه  مردم سالاري  تضمين  مي شود.
وي  افزود: اگر قائل  به  اين  باشيم  كه  مجلس  محور دموكراسي  است  درميان نهادها و تشكل ها، مجلس  دانش  آموزي  مهمترين  ارگان  است ، چرا كه  اين مجلس  نماينده  ميليونها دانش  آموز پرشور است  كه  آينده  اين  مملكت  را مي سازند.
رئيس  جمهور افزود: به  هر حال  به  دليل  وضعيت  تاريخي ، فكري ، فرهنگي  وديني  جامعه  ما و به  علت  تلاشهايي  كه  پيشتازان  جنبش  آزادي  خواهي  و استقلال طلبي  كشور كه  نيروهاي  خوب  مذهبي  بودند، علاقه منديم  كه  نظام  ما وجهه  ديني داشته  باشد آن هم  در دنيايي  كه  حداقل  ۴۰۰ يا ۵۰۰ سال  است  كه  تصميم گرفته اند دين  را از عرصه  زندگي  خارج  كنند.
وي  خاطرنشان كرد: سكولاريسم  حاصل  مدرنيته  وتمدن  جديد است  كه موجب  جنگهاو خونريزيهاي  عظيمي شد وكساني  كه  اين  حرف  رازدند هم  ضد دين  نبودند.
آقاي  خاتمي  افزود: سكولاريسم  به  معناي  ضديت  بادين  نيست ، بلكه  سكولاريسم  مي گويد دين  نبايد در سپهر زندگي  اجتماعي  انسان  دخالت  كند كه  اين  باعقايد ما مسلمانان  سازگار نيست .رئيس  جمهوري  گفت : متاسفانه  آنچه  كه  در غرب  تحقق  پيدا كرد و متعلق  به تاريخ  خود غرب  بود، وقتي  به  اين  سو   دنيا آمد تغيير چهره  داد.
وي  خاطرنشان  كرد: غرب  مطابق  با سير تاريخي  و تجربه  خاص  خود به  اين مرحله  رسيد و ما شرقيها وقتي  درعين  دارا بودن  مسايل  خاص  و تاريخ  خودمان با اين  تجربه  برخورد مي كنيم  به  سبب  نداشتن  شناخت  صحيح  از غرب  دچارمشكل  مي شويم .
وي  افزود: من  هميشه  گفته ام  به  افراد دل  نبنديد قهرمان  خود شما هستيد و اين  مشكلي  است  كه  اگر آن فرد شكست  بخورد شما احساس  مي كنيد كه  شكست خورده ايد.
رئيس  جمهور اضافه  كرد: ممكن  است  برخي  ازاهداف  كه  دردوم  خردادبيان شده  بود، عليرغم  برخي  توقعاتي  كه  نابجا ايجاد شد، به  ثمر نرسيد وتوقعات جوانان  به  تمامي تحقق  پيدا نكرد، اما به  مردم  خيانت  نيز نشد و دروغي  به آنها گفته  نشد.
رئيس  جمهور گفت : بنده  تمام  اعتبار خود را از راي  مردم  مي گيرم ومردم  هم  بايد بتوانند وقتي  مرا نخواستند بدون  اينكه  به  زور متوسل  شونداين  قدرت  را به  ديگري  بدهند.
وي  افزود: تجربه  مردم  سالاري  ديني  تجربه  مشكلي  است ، چرا كه  بايداسلام  را طوري  فهميد كه با معيارهاي  دموكراسي  سازگار باشد و هم  دموكراسي  را به  گونه اي  تفسير كرد كه  با اسلام  منافات  نداشته  باشد.
رئيس  جمهوري  افزود: چنانچه  اسلام  را مطابق  بانيازهاي  زمان  بدانيم ،آن  اسلام  مي تواند جوابگوي مسايل  و نيازهاي  نوشونده  بشر باشد.همچنين مرتضي حاجي وزير آموزش و پرورش در دومين روز از دومين نشست مجلس دانش آموزي از حمايت هاي مالي، معنوي و سياسي مجلس شوراي اسلامي از مجلس دانش آموزي قدرداني كرد و گفت: مجلس دانش آموزي جايگاه مشخصي در تصميم سازي ها دارد و فرصتي است تا بتوان نوآوري و نشاط را در حوزه آموزش و و پرورش ايجاد كرد.طرح ايجاد شهرك هاي علمي تصويب شد
براساس اين گزارش نمايندگان مجلس دانش آموزي در دومين روز از نشست خود طرح «شهرك هاي علمي» را تصويب كردند.
براساس اين طرح دانش آموزان خواستار اتصال مدارس به پايگاه هاي علمي و آموزشي اينترنتي به منظور ارتقاء سطح علمي و ارتباط با آزمايشگاه هاي اينترنتي شدند.
طرح شهرك هاي علمي روز يكشنبه در نشست غيرعلني مجلس توسط نمايندگان دانش آموزي بررسي و نتايج اين مباحث در قالب يك سند و در پنج محور براي تصويب در نشست ديروز ارائه شد.

فصل سوم كاوش در محوطه تاريخي تخت سليمان آغاز شد
014705.jpg
گروه علمي فرهنگي: فصل سوم كاوشهاي باستان شناسي محوطه تاريخي تخت سليمان چهارمين اثر تاريخي ايران كه به تازگي در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيده است،  با هدف بررسي ارتباط اثر مهرهاي ساساني شناسايي شده با واحدهاي ساختماني مكشوفه از اطراف دروازه شمالي اين محوطه تاريخي با حضور هيأتي از باستان شناسان به سرپرستي يوسف مرادي آغاز شد.
مشخص كردن كاربري برخي واحدهاي اطراف دروازه كه كاوش آنها ناتمام مانده، تعيين صحت سقم نظريه تعلق حصار خشتي اطراف مجموعه به دوره اسلامي از ديگر اهداف اين فصل كاوش به شمار مي رود.
يوسف مرادي با اعلام اين خبر گفت: از زمان توقف فعاليت هاي هيأت هاي آلماني تا پيش از اولين فصل كاوشهاي باستان شناختي در سال ۸۰ توسط خود وي محققين ديگري نيز به گمانه زني و كاوش در اين مجموعه پرداخته اند كه به نظر مي رسد مطالعات آنها نظم و هدفمندي ويژه پژوهشهاي امروزي باستان شناسي را نداشته است.
مجموعه تخت سليمان در عهد ساسانيان آذرگشنسب نام داشت در شمال شرقي شهر فعلي تكاب در استان آذربايجان غربي واقع شده است.
اين محوطه تنها اثر باقي مانده منحصر به فرد از سه آتشكده اصلي آئين زرتشت است كه توسط پادشاه ساساني خسرو اول (۵۳۱ تا ۵۷۸ بعد از ميلاد) در اطراف درياچه اي كه از كهن ترين ايام در نزد مردم مكان مقدسي بوده بنا شده است.
اين درياچه كه در اوستا چيچست نام برده شده در افسانه هاي مسيحي با كودكي حضرت مسيح(ع) پيوند نزديك دارد.
اين مجموعه كه از سوي ديگر منسوب به ملك حضرت سليمان است،  شامل بخشهاي مختلفي از جمله تخت سليمان،  طويله سليمان،  زندان سليمان و تخت بلقيس است.

دومين همايش بين المللي «جغرافيدانان جهان اسلام» برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي:دومين  همايش  بين المللي  «جغرافيدانان  جهان  اسلام»
۲۵ شهريور ماه  باسخنان  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي در هتل  لاله  تهران  كار خود را آغاز مي كند.
به  گزارش   ايرنا، در اين  همايش  كه  به  مدت  سه روز ادامه  خواهد داشت ، مسايلي  چون  «زيست  محيطي»، «گردشگري»، «وقف»، «فناوري  اطلاعات» و «مناطق  آزاد» در جهان  اسلام ، مورد بحث  و بررسي  قرارخواهد گرفت .
اين  همايش  را انجمن  جغرافياي  ايران  و با همكاري  سازمان  ايرانگردي  وجهانگردي ، دانشگاه  آزاد اسلامي ، سازمان  نقشه برداري  كشور، راه آهن  وهواپيمايي  جمهوري  اسلامي ، سازمان  حفاظت  از محيط زيست ، دانشگاه  علوم انتظامي ، دبيرخانه  شوراي  عالي  مناطق  آزاد و دانشگاه  تربيت  معلم  برگزارمي كند.
براساس  اين  گزارش ، حدود ۳۰۰ مقاله  به  دبيرخانه  همايش  رسيده است  كه  ازاين  تعداد حدود ۵۰ مقاله  براي  طرح  در همايش  انتخاب  شده  و درنهايت  همه مقالات  نيز به  چاپ  خواهد رسيد.

نخستين گردهمايي «فناوري اطلاعات و دانش» در دانشگاه اميركبير
گروه علمي فرهنگي: نخستين گردهمايي بين المللي فناوري اطلاعات و دانش نهم تا يازدهم دي در دانشگاه اميركبير برگزار مي شود.
اين گردهمايي با هدف ارائه آخرين دستاوردهاي حوزه فناوري اطلاعات و توسعه كاربردهاي اين فناوري با همكاري سازمانها و نهادهاي دولتي و خصوصي و دانشگاههاي داخلي و خارجي برگزار مي شود.
مهندسي نرم افزار و سيستم هاي اطلاعاتي، امنيت اطلاعات با مديريت دانش از مباحث مطرح در اين گردهمايي است. و كارگاههاي آموزشي با موضوعاتي در شاخه هاي مختلف فناوري اطلاعات، نمايشگاه تخصصي و برگزاري مسابقه فناوري اطلاعات از برنامه هاي جنبي نخستين گردهمايي فناوري اطلاعات و دانش است.

سازمان  آموزش  و پرورش  شهرستان هاي  استان  تهران:
نتايج پذيرفته شدگان آزمون حق التدريس آزاد فردا اعلام مي شود
گروه علمي فرهنگي: سازمان  آموزش  و پرورش  شهرستان هاي  استان  تهران ، نتايج  پذيرفته شدگان  مرحله  نخست  آزمون  حق  التدريس  آزاد اين  سازمان  را روز چهارشنبه  اعلام  مي كند.
به گزارش  روابط عمومي  سازمان  آموزش  و پرورش  شهرستان هاي  استان  تهران ، نتايج  پذيرفته شدگان  مرحله  نخست  آزمون  حق التدريس  آزاد،
۲۶ شهريورماه  در سطح  استان  تهران  اعلام  خواهد شد.
اسامي  بيش  از سه  هزار نفر از پذيرفته شدگان  مرحله  نخست  كه  حد نصاب  نمره  علمي  را كسب  كرده اند، براي  انجام  مصاحبه  تخصصي  و گزينش  اعلام  مي شود.
بيش  از ۱۴ هزار نفر در اين  آزمون  شركت  كردند. داوطلبان  پس  از اطمينان  از قبولي  در مرحله  نخست  مي توانند براي  ارايه مدارك  وانجام  مصاحبه  تخصصي  از ۳۱ شهريور تا سوم  مهرماه  به مراكزتربيت  معلم شهيد مفتح  شهرري  و حكيم  فردوسي  كرج  مراجعه  كنند.
سازمان  آموزش  وپرورش  شهرستان هاي  استان  تهران  تأكيد كرد افراد پذيرفته شده  هيچگونه  رابطه  استخدامي  با اين  سازمان  نداشته  و پس  از پذيرش  قطعي ، به صورت  حق التدريس  آزاد در آموزش  و پرورش  خدمت  خواهند كرد.

علمي فرهنگي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |