شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۶۰ - Nov 20, 2004
ترس از خدا
امام صادق (ع): ترس از خدا، به منزله زنداني كردن نفس است، كه (انسان) را از گناهان باز مي دارد و از ارتكاب معاصي مانع مي گردد.
غررالحكم/ ص ۵۱
امروز با حافظ
ترا مي بينم و ميلم زيادت مي شود هردم
مرا مي بيني و هردم زيادت مي كني دردم
به درمانم نمي كوشي، نمي داني مگر دردم؟
به سامانم نمي پرسي، نمي دانم چه سر داري!
با حضور فيلمسازان ۳۹ كشور جهان
سي و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم رشد، امروز برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: آثار علمي، آموزشي و تربيتي فيلمسازان ۳۹ كشور جهان از روز شنبه ۳۰ آبان به مدت يك هفته در سالنهاي سينمايي ايران، فرهنگ، جام جم و دانش آموز شهر يزد به روي پرده مي روند.
در نخستين روز از سي و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم رشد، فيلمهاي بلند سينمايي شامل: چاي نت(حسين قناعت)، آلبوم(رضا حميد نژاد)، رسم عاشق كشي(خسرو معصومي) و آثار كوتاه ديگري چون: كاپيتان بلاي(درك راسرن آلمان)، شب پادشاه سوم ( جزري مسكويز لهستان)، تكه اي از زمستان كه سبز بود (رضا زنگي آبادي)و هورنت (خانم آنته شوريش آلمان) در بخش مسابقه و فيلمهاي : من بن لادن نيستم(احمد طالبي نژاد)، نقاشي با گچ ( از كشور ارمنستان) و چرخ ( از ايران) در بخشهاي توليدات دفتر تكنولوژي آموزشي و آثار دانش آموزان فيلمساز به همراه چندين اثر سينمايي علمي، آموزشي و تربيتي ديگر به نمايش در خواهند آمد.
اين جشنواره شنبه ۳۰ آبان، با حضور جمعي از مسئولان وزارت آموزش و پرورش و دفتر تكنولوژي آموزشي و مسئولان استان يزد به همراه ميهمانان داخلي و خارجي گشايش خواهد يافت.

مستند مين آماده نمايش شد
هوشنگ  ميرزايي  كارگردان  جوان  حوزه  سينماي  مستند، فيلم  مين  را توليدكرد.
وي  در گفت  و گو با ايرنا افزود: فيلم  مستند مين  براساس  زندگي  نوجوان  كردي  است  كه  درجنگ  عراق  عليه  ايران  دست ها و دوچشم  خود را براثر انفجار مين  از دست  داده  و با لب هاي  خود كتاب هاي  خط بريل را مي خواند.
فيلم  مستند مين  آخرين  ساخته  ميرزايي  است  كه  باتهيه كنندگي  صدا و سيماي جمهوري  اسلامي ايران  و به  سفارش  مركز مهاباد ساخته  شده  است .
اين  كارگردان  فيلم هاي  روناك ، سازنه  و زنان  خرمشهر را در پرونده  كارگرداني  خود دارد. ميرزايي  افزود: زندگي  اين  نوجوان  چنان  مرا تحت تأثير قرار داد كه  داستان وي  بهانه اي  براي  ساخت  يك  فيلم  مستند شد.
فيلمبرداري  اين  مستند تلويزيوني  را فريدون  شيردل ، مديريت  توليد بهرام قوي  بنيه  و صدابرداري  را فرشيد فرجي به  عهده  دارند.

زندگي «سهراب سپهري» بازسازي مي شود
مجموعه مستند داستاني «صداي پاي آب»
ايسنا: مستند داستاني «صداي پاي آب» با هدف پرداختن به زندگي «سهراب سپهري» شاعر معاصر ايران، در حال ساخت است.
حسينعلي بينوايي، تهيه كننده و كارگردان اين مجموعه تلويزيوني ضمن اعلام خبر فوق تصريح كرد: فيلمبرداري قسمت اعظم اين مجموعه تلويزيوني در شهر كوچك نياسر و بخشهايي هم در تهران و كاشان انجام شده است. و در آن غير از صحنه هايي از زندگي سهراب كه به شكل داستاني بازسازي شده است، با نزديكان «سهراب» از جمله خواهر وي (پروانه) گفتگو شده است.
وي با بيان اين كه در مجموعه تلويزيوني «صداي پاي آب» با حدود بيست و يك نفر از نزديكان، دوستان و همكلاسان «سهراب سپهري» در خصوص شخصيت وي صحبت شده است، خاطر نشان كرد: آقاي نعمت الله مديحي و دكتر محمد فيلسوفي ( از دوستان بسيار نزديك سهراب سپهري) به همراه آقايان احمد عدالتي، مشهدي زاده، كلانتري، خانم سيحون از جمله كساني هستند كه در اين برنامه با آنها گفتگو شده است.
حسينعلي بينوايي كه خود وظيفه تحقيق و نگارش مستند «صداي پاي آب» را نيز بر عهده داشته است، اين مجموعه تلويزيوني را متشكل از سه قسمت چهل و پنج دقيقه اي خواند و گفت: در قسمت نخست با عنوان «در آغاز» ، دوران كودكي و تولد سهراب تا دوران هجده - نوزده سالگي وي در كاشان به تصوير كشيده شده است. «آثار و انديشه» عنوان قسمتي بعدي است كه به دوران ۱۸-۱۹ سالگي اين شاعر ، زماني كه به تهران مهاجرت كرده و وارد دانشسراي مقدماتي مي شود، اختصاص دارد و تا مرگ او را در بر مي گيرد.
بخش پاياني «خاطره ها» نام دارد. در اين قسمت دوستان و نزديكان ايشان خاطره هايي را از سهراب سپهري نقل كردند.

بزرگداشت اكبر رادي و مرور آثار چخوف
گروه هنري: برنامه نمايشنامه خواني عصري با نمايش اين هفته نيز همچون هفته هاي گذشته كار خود را با اجراي ۳ نمايشنامه دنبال مي كند.
به گزارش ايسنا، در بخش دانشجويي، نمايشنامه كابوي ها به پائين نگاه نمي كنند نوشته جان بيگز با ترجمه و كارگرداني حسن بهمني روخواني مي شود.
نقش خوانان اين نمايشنامه كه ساعت ۱۵ روز چهارشنبه ۴ آذر ماه روخواني مي شود، مهدي شاه پيري، بهرام بهبهاني، معصومه كاظمي و زينب زارع هستند.
براساس همين گزارش، در بخش مرور آثار چخوف نيز نمايشنامه خرس با ترجمه سروژ استپانيان و كارگرداني جواد روشن روخواني مي شود.
مهسا مهجور و بهنام تشكر نقش خوانان اين برنامه هستند. كه رأس ساعت ۱۵ بعدازظهرروز پنج شنبه ۵ آذر ماه برگزار مي شود.

تازه هاي دنياي رسانه ها
يك روز مانده به سالگرد «فرصت هاي برابر» ، بالاخره روسيه هم به آن توجه كرد
ديروز هم اجراي قانون «تأمين فرصت هاي برابر» درتحليل و اظهار نظرهاي منتشره در رسانه هاي كشورهاي مختلف يكي از عوامل پيشرفت آمريكا و جلب مهاجر و افراد ماهر به اين كشور خوانده شده بود. ۱۹ نوامبر از دير زمان، در ايالات متحده به عنوان روز فرصت هاي برابر رعايت مي شود و هر سال در اين روز گزارش هاي متعدد از پيشرفت و نتيجه و اقتباس آن توسط ساير كشورها انتشار مي يابد. در اين روز بود كه قانون «تأمين فرصت هاي برابر در آمريكا» به اجرا در آمد و بسياري از كشورها و آخر از همه، روسيه آن را الگو قرار داده اند. هدف از وضع اين قانون اين بود كه هركس مطابق استعداد و مهارت و علاقه خود از فرصت هاي شغلي، تحصيلي و حرفه اي و ايجاد كسب و كار، بدون تبعيض و مانع و اشكال تراشي برخوردار شود. اين قانون راه را براي اجراي ابتكارات، طرح ها، برنامه ها و تحقق آرزوهاي هر فرد و گروه باز گذارده، وسائل كار را تسهيل و فراهم ساخته و هرگونه سد و اشكال تراشي اداري را برداشته و ايجاد مانع بر سر راه پيشرفت را غير قانوني ساخته است. اين قانون صراحت دارد كه براي استخدام و انتصاب، پرداختن به حرفه مربوط، يا گشودن كسب و كار و موارد پيشرفت ديگر، توجه كردن و برتري دادن به جنس، سن، نژاد، مليت اصلي، مذهب، عقيده و شرايط جسماني مردود و خلاف قانون است و براي پرداختن به هر حرفه، محدوديتي جز شرايط علمي، فني، تخصصي و ميزان مهارت نمي تواند وجود داشته باشد. هر گونه استخدام بايد از طريق آگهي در رسانه ها و سازمان هاي عمومي مشاغل انجام گيرد، به گونه اي كه همه علاقه مندان به آن اطلاع قبلي داشته باشند، سپس مصاحبه و سنجش قابليت انجام گيرد و هركس حق اعتراض به روش را به دستگاه هاي مربوط از جمله دادگاه صالحه دارد زيرا كه هدف قانون، انتخاب ماهرترين متقاضي و رعايت انصاف و بي طرفي در اين زمينه و خدمت به جامعه است. در ايالات متحده در هر شهر كميسيون «فرصت هاي برابر» براي نظارت بر اجراي اين قانون تأسيس شده است تا به اعتراض و شكايت كساني كه مدعي نقض اين قانون درباره خود و ديگران شده اند رسيدگي كند. اين كميسيون ها، چنانچه نتوانند راساً مسئله را حل كنند، پرونده را به يك دادگاه محل مي فرستند، خود را در ادعا با شاكي شريك مي كنند (بدون دريافت مزد، وكيل دعواي او مي شوند) و تا اخذ نتيجه آنرا دنبال مي كنند. در اجراي فكر «ايجاد فرصت هاي برابر و حمايت از اجراي برنامه هاي اهل حرفه و ابتكارات فردي» دولت روسيه ۱۸ نوامبر (پنجشنبه) تصميم گرفت كه يك منطقه عاري از ماليات، براي شكوفا ساختن نبوغ دانش آموختگان و اصحاب استعداد آن كشور در تكنولوژي پيشرفته مشابه «سيليكون ولي» آمريكا تأسيس كند و هر گونه كمك به پيشرفت را در اختيار اين افراد قرار دهد تا نبوغ و برنامه هاي خود را به منصه ظهور برسانند. تحليلگران رسانه ها نوشته اند كه روسيه با ايجاد اين مركز در عين حال به فرار مغزها و مهاجرت افراد مستعد اين كشور به ممالكي كه قانون فرصت هاي برابر براي نشان دادن استعداد و بهره گيري از آن را دارند پايان خواهد داد كه در سال هاي اخير و پس از فروپاشي شوروي يك ضايعه بزرگ بود. يك دليل مهاجرت، ضعف مليت دوستي است كه نظام شوروي در طول هفت دهه به سبب تبليغ وحمايت از تفكر انترناسيوناليسم، حس ملي گرايي (ميهندوستي) روس ها را تا حدودي تضعيف كرد.
نظر «ديويد گرگن» درباره جورج بوش و انتصابات تازه او
«ديويد گرگن» روزنامه نگار معروف آمريكايي در مقاله اي كه در شماره ۱۹ نوامبر نيويورك تايمز انتشار يافت در باره جورج بوش و تغييرات كابينه اش نوشته است: بي ترديد جورج بوش (پسر) بي باكترين رئيس جمهور آمريكا در تاريخ معاصر است، ولي عاقل بودنش در برابر علامت سئوال و در طول چهار سال آينده باعث دلواپسي است. وي نوشته است: تا اينجا، از انتصابات و تغييرات كابينه مي توان به اين نتيجه رسيد كه بوش با منصوب كردن كاركنان كاخ سفيد و اطرافيانش به وزارت، مي خواهد كه از اختيارات خود نهايت استفاده را ببرد و همه مطيع و گوش به فرمان او باشند، مانند وينستون چرچيل در انگلستان كه در حقيقت خودش همه كاره بود. همه تلاش بوش اين است كه در دوره هاي بعد از او هم حكومت آمريكا در دست حزب جمهوريخواه باشد و برتري آمريكا برجهان باقي بماند. در پي پيروزي در انتخابات اخير، اطرافيان بوش نيز دولت او را آقاي جهان مي پندارند، ولي نگراني از اين است كه اين دولت بي احتياطي كند و با كره شمالي و ايران درگير شود و انتظار برآورده نشود (نتيجه عكس به دست آيد). گرگن درعين حال، استاد دانشگاه و سردبير كل نشريه اخبار آمريكا و گزارش هاي جهان است و قبلاً مشاور مطبوعاتي چهار رئيس جمهور اسبق آمريكا بوده است.

برگي از تاريخ
سوسياليسم تعاوني
۲۰ نوامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۵۴۱ «ژان كالون» فرانسوي و يكي از دو مؤسس اصلي مذهب پروتستان در ژنو يك حكومت مذهبي تشكيل داد تا پايگاهي براي پروتستانيسم اروپا باشد. در سال ۱۶۹۹ (۱۹ نوامبر) «مير ويس» بزرگ قندهاري ها كه براي تظلم از جور و ستم عبدالله خان حكمران اعزامي دولت صفويان به آن منطقه رنج سفر به اصفهان را بر خود هموار كرده بود ولي موفق به ديدار شاه سلطان حسين نشده بود، با دست خالي به قندهار باز گشته و سران طوايف ناحيه را به باغ خود دعوت كرده و وجود ضعف در اركان دولتي و رواج فساد اداري و چاپلوسي در دربار صفوي را برايشان بيان داشت و گفت كه شاه در محاصره عده اي كوته نظر آزمند گرفتار است و كسي نمي تواند حتي براي تظلم به او دسترسي يابد و احكام انتصابات خريد و فروش مي شود و دلسوز وجود ندارد و در اين شرايط راه ديگري جز اين كه خودمان بپاخيزيم وجود ندارد. بذر شورش بر ضد دولت اصفهان در همان روز كاشته شد و بالاخره مير محمود پسر مير ويس ۱۲ اكتبر سال ۱۷۲۲ اصفهان را تصرف كرد. پشتون هاي قندهار تا آن زمان سابقه نافرماني و ضديت با دولت متبوع، ايران، را نداشتند. در سال ۱۹۴۵ محاكمه ۲۴ تن از سران حزب ناسيونال سوسياليست كارگران آلمان (نازي) و همكاران هيتلر در محكمه فاتحان جنگ در نورنبرگ آغاز شد كه به اعدام برخي از آنان انجاميد. اينك برگ امروز: ۲۰ نوامبر سالروز درگذشت «رابرت اوون» اسكاتلندي مبتكر «سوسياليسم تعاوني» است كه به سال ۱۸۵۸ در ۸۷ سالگي فوت شد. «اوون» كه افكار خود را در اسكاتلند و نيز در يك منطقه كشاورزي در آمريكا به معرض تجربه گذاشت بر اين عقيده بود كه جامعه بايد عاري از فقر، جنايت و مرض باشد و مردم با شادي و خوشبختي و بدون ترس و هراس از آينده و در نهايت خوش بيني زندگي كنند. وي بر اين پايه، طرح مدينه فاضله خود را نوشت تا يك الگو براي سراسر جهان شود و نخستين مدينه فاضله را به نام «نيو لانارك» به وجود آورد. اوون گفته است كه بشر تنها از طريق آموزش و ارتقاي سطح آگاهي هاي خود و با زندگاني برادروار مي تواند به نيكبختي و پيشرفت دست يابد و بايد بهترين آموزش و پرورش و بهداشت يكنواخت و مطلقاً رايگان برايش فراهم شود و وسايل تفريح و ورزش نيز عمومي و رايگان باشد. اوون بود كه «پروفشناليسم» و سپردن كارها به اهل حرفه مربوط را توصيه اكيد كرد تا جامعه خلل ناپذير باشد. اوون گفته است كه «دانش و مهارت» بزرگترين ثروت فرد و جامعه است، بنابراين وسيله كسب دانش و مهارت براي همه كساني كه خواهان و مستعد آن باشند بايد فراهم و در دسترس همگان باشد. مديريت جامعه بايد خالي از ضعف باشد و مردم بدانند كه براي اداره جامعه چه كساني را انتخاب كنند (فرضيه معرفي نامزد انتخابات از سوي بزرگان عادل، معتمدان بي نظر و خبرگان منصف). وي معتقد نبود كه دوره يك نماينده بايد به اتمام برسد تا كنار رود. طبق آموزش هاي او اعضاي جامعه بايد بتوانند هر وقت كه احساس كنند در انتخاب نماينده اشتباه كرده اند او را بركنار سازند. به عقيده اوون، جبران اشتباه بايد فوري باشد. به اشتباه نمي توان مهلت داد. اوون به جاي به كار بردن واژه «سوسياليسم» ، از فرضيه خود به عنوان هماهنگي جهاني انسان ها و جوامع بشري نام برده و داشتن زندگاني خوب و خوش بيني و اميد را حق انسان خوانده و گفته است كه پيشرفت صنعت و تكميل ابزارها (تكنولوژي) بشر را آسوده تر و زحمتش را كمتر مي كند. اوون با فروش هرگونه زمين مخالف بود و زمين و منابع زيرزميني و آبها را همانند هوا متعلق به همگان مي دانست كه بايد در دست دولت به عنوان نماينده و مباشر جامعه باشد و اين منابع ملي را از طريق اجاره براي بهره برداري واگذار كند و اگر موجر در صدد بهره برداري برنيايد سند اجاره باطل خواهد بود. به اين ترتيب فرد تنها مالك آن چيزي بايد باشد كه در زمين استيجاري به وجود مي آورد (اصطلاحاً اعياني).
www.iranianshistoryonthisday.com

۲۱ فيلم در جشنواره پليس به رقابت مي پردازند
ايرنا - هيات  انتخاب  بخش  مسابقه  نخستين  جشنواره  فيلم  پليس  ۲۱ اثرسينمايي  رابراي رقابت  در اين  رويداد هنري  برگزيد.
به  گزارش  ستاد خبري  اين  جشنواره  هيات  انتخاب  متشكل  از پرويز شيخ طاري ، علي اكبر قاضي  نظام  ، محمدرضا تخت  كشيان  ، ابوالقاسم  طالبي  وسرهنگ  باقر گودرزي  ۲۱ فيلم  را براي  شركت  در بخش  مسابقه  نخستين  جشنواره  فيلم  پليس  برگزيدند.
جنايت  ساخته  محمدعلي  سجادي ، شراره  سيامك  شايقي ، سايه  به  سايه  علي ژكان  ،نابخشوده  ايرج  قادري ، عزيزم  من  كوك  نيستم  محمدرضا هنرمند، دخترشيريني  فروش  ايرج  طهماسب  و تهاجم  ساخته  قدرت  الله  صلح  ميرزايي  ازجمله  فيلم هاي  شركت كننده  در بخش  مسابقه  نخستين  جشنواره  فيلم  پليس  است .
رقص  شيطان اسماعيل  براري ، رسم  عاشق  كشي خسرو معصومي ، چشم  عقاب  شفيع آقامحمديان ، زخمي  كامران  قدكچيان ، شاهرگ  علي  غفاري ، گروگان  اصغر هاشمي ، بازي  با مرگ  حميد تمجيدي ، انتظارمحمد نوري  زاد، كودك  و سربازسيدرضا ميركريمي ، موميايي  ۳ محمدرضا هنرمند، عقرب  بهروز افخمي ، سايه روشن  ساخته  حسن  هدايت ، روز كارنامه  مسعود كرامتي  و جان  سخت  علي اكبرثقفي  از ديگر فيلم هاي  شركت كننده  در بخش  مسابقه  نخستين  جشنواره  فيلم  پليس هستند.
نخستين  جشنواره  فيلم  پليس  از نهم  تاهفدهم  آذرماه  در شهرهاي  تهران ، تبريزرشت ، مشهد، اهواز و منطقه  آزاد كيش  برگزار مي شود.

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره بيماري قند
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه چرا آمار بيماران ديابتي نوع دوم (مليتوس) در آمريكا تا ۱۴ درصد جمعيت افزايش يافته و او گفته است: براي اين كه افراد تحرك ندارند و زياد مي خورند. كنترل بيماري قند در دست فرد و اراده اوست. اگر مطابق برنامه غذايي رفتار كند، برنامه ورزش روزانه داشته باشد و از استرس بپرهيزد مي تواند بيماري قند را تحت كنترل درآورد. ممكن است در آينده راهي براي درمان بيماري قند به دست آيد ولي باز اگر فرد پرهيز نكند و وزن اضافي پيدا كند دچار بيماري قند مي شود. در آمريكا، بيماري قند هر سال ۱۳۲ ميليارد دلار روي دست دولت، شركت هاي بيمه و افراد هزينه مي گذارد. هر دانه قرص «اكتوس» براي كنترل سطح قند در خون ۱۵ دلار تمام مي شود زيرا كه اگر بيماري قند كنترل نشود به از كار افتادن كليه ها، كوري، قطع اندام و از كار افتادن اعصاب در برخي از نقاط بدن مي انجامد و يكي از عوامل بيماري هاي عروق و قلب است. هر كس لازم است كه از ميزان سطح قند در خون خود اطلاع داشته باشد. علائم بيماري قند عبارتست از: احساس خستگي، عطش پي در پي، افزايش اشتها، نياز مكرر به ادرار، طولاني شدن درمان زخم و عفونت و.... لطفاً وراثتي بودن اين بيماري را بهانه قرار ندهيد تا پر خوري و تنبلي كنيد.

همايش پژوهشي تئاتر مقاومت در ايلام
دومين همايش پژوهشي تئاتر مقاومت از ۲۵ آذر ماه به مدت ۳ روز در ايلام برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا، اين همايش، با هدف گسترش مقوله تئاتر مقاومت، آسيب شناسي تئاتر دفاع مقدس و ضرورت و تنگناهاي آن، توسط انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برگزار مي شود.
در اين همايش ۳ روزه، ۲۵۰ تن از مقامات لشكري و كشوري و همچنين هنرمندان تئاتر وسينما و خبرنگاران اين حوزه حضور خواهند داشت.
نخستين همايش پژوهشي تئاتر مقاومت سال ۷۹ در اهواز برگزار شد كه حاصل آن انتشار ۸ جلد كتاب در زمينه تئاتر دفاع مقدس بود.

بهارستان
مالك دينار گفت: از حسن پرسيدم كه عقوبت عالم چه باشد؟
گفت: مردن دل.
در ذكر حسن بصري - تذكره الاولياي عطار

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
مزاحم
با خوشحالي لباس هاي مهماني اش را پوشيد، كفش هاي زيباي مشكي رنگش را پا كرد و خندان رو به آينه ايستاد تا موهايش را شانه كند. ناگهان چشمانش گرد شد.
رنگش پريد و جيغ كشيد...
سوسك داخل كفش بيدار شده بود.
ادوارد گلبوداغيانس

گشتي در دنياي خبرها
سرقت پليس از بانك
آتن: يك مامور پليس در يونان به جرم سرقت از بانك دستگير شد. اين مامور ۲۳ ساله درحالي كه كلاه ايمني برسر داشت وارد يك شعبه بانك شد، با اسلحه خود كارمندان شعبه را تهديد كرد و در نهايت ۶۵۰۰ دلار به سرقت برد.البته پس از مدت كوتاه پليس موفق شد اين مامور متخلف را دستگير كند.وي هدف خود از اين سرقت را پرداخت بدهي هاي كارت اعتباري خود اعلام كرده است.
ديدار ملكه با ربات
توكيو: ملكه كشور دانمارك در سفر اخير خود به ژاپن با يكي از مشهورترين ربات هاي كشور ژاپن ديدار كرد.اين ربات كه به شكل يك انسان طراحي شده ابتدا يك دسته گل تقديم ملكه كرد، سپس با او دست داد و در نهايت اقدام به بازي با توپ در برابر ميهمان خود كرد.
اين ربات ۲/۱ متري كه در سال ۲۰۰۰ ساخته شد قادر است از پله نيز بالا برود.
گوزن پشت فرمان خودرو
نيويورك: يك گوزن ۴۰۰ كيلوگرمي باعث تخريب خودروي يك معلم در آمريكا شد. دو روز قبل هنگامي كه اين معلم با سرعت ۹۰ كيلومتر در ساعت در بزرگراه مشغول رانندگي بود ناگهان يك گله گوزن وحشي در وسط بزرگراه ظاهر شد. باتوجه به اينكه معلم نگون بخت قادر به كنترل خودرو نبود، با يك گوزن ۴۰۰ كيلوگرمي برخورد كرد كه به دليل شدت برخورد شيشه جلوي خودرو شكست و گوزن غول پيكر در صندلي جلو و در كنار راننده فرود آمد.راننده كه از ترس شوكه شده بود بلافاصله از خودرو بيرون پريد اما جالب اينكه گوزن پشت فرمان رفت و برف پاك كن و راديو خودرو را روشن كرد.در جريان اين سانحه، گوزن به شدت مجروح شد و قسمت جلوي خودرو نيز متلاشي گرديد.
سقوط تنديس ۲۳ متري
دوشنبه: سقوط يك تنديس ۲۳ متري در تاجيكستان، جان ۵ نفر را به خطر انداخت.
درحالي كه ۵ كارگر مشغول كاركردن روي اين تنديس مرتفع بودند، ناگهان مجسمه با چند لرزش سقوط كرد و كارگران زير آوار آن ماندند.در اين حادثه، تمام كارگران از ناحيه دست و پا دچار شكستگي شدند.
همكاران زجرآور
برلين: اخيرا يك نظرسنجي از كارمندان و كارگران كشور آلمان درمورد همكارانشان به عمل آمده است. در اين نظرسنجي از آنان خواسته شده، زجرآورترين ويژگي همكاران خود را بيان كنند.در نهايت مشخص شد ۳۸ درصد از نيروي كار كشور آلمان از بوي بد بدن همكاران خود رنج مي برند و ۱۵ درصد نيز از اينكه همكارانشان بيش از همه با آنها صميمي مي شوند، گله مند هستند.همچنين ۱۴ درصد نيز با ديدن ميز نامرتب همكاران خود عصبي مي شوند.
در اين نظرسنجي مشخص شد كه ۲۶ درصد از كار و همكاران خود رضايت كامل دارند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۱ و ۵۱ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و ۱۵ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۱۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۴۷ دقيقه

گل و گياه
نخل كاريوتا
006945.jpg
نام علمي: Caryota mitis
خانواده:ARECACEAE
گياه آپارتماني كه به بلندي ۲/۱ متر مي رسد. در گياه بالغ هر برگ (فروند) شامل برگچه هايي مجزا به طول ۱۵ و پهناي ۱۰ سانتي متر است كه نوك هريك از برگچه ها به نظر پاره پاره شده مي آيد.
نيازها: به مكان پرنور و مرطوب، آبياري منظم و كود دهي نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۰ درجه سانتي گراد مي باشد. جهت پرپشت شدن گياه جوانه هاي انتهايي را مي چينند. ازدياد: از طريق كاشت بذر و تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |