شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۶۰ - Nov 20, 2004
پيام مقام معظم رهبري درباره جنايات آمريكا در عراق:
امت اسلامي به وظيفه خود
در اين دوران سرنوشت ساز
عمل كنند
006969.jpg
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيام مهمي خطاب به امت اسلامي با اشاره به اوضاع مصيبت بار فلوجه و گسترش و شدت يافتن جنايات اشغالگران در عراق، ملت ها، دولت ها، مجامع و نخبگان مسلمان و عرب را به انجام وظيفه  خود در اين دوراني كه براي امت اسلامي سرنوشت ساز است فراخواندند.
متن پيام به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
امت اسلامي!
حوادث مصيبت بار عراق اكنون به حدي رسيده است كه جا دارد هر انسان مسلمان يا برخوردار از عواطف انساني را به شدت مصيبت زده و نگران سازد.
كشتار كودكان و زنان و غير نظاميان در تعداد هزاران، اعدام مجروحان، دستگيري افراد بي گناه، ويران كردن خانه ها و مساجد و عبادتگاه ها، شكستن حريم خانواده ها كه در مقياس هاي شگفت آور در فلوجه صورت گرفته، خواب را از چشم ها و راحت را از دل ها مي زدايد. اكنون پس از فلوجه سخن از تكرار فاجعه در موصل و سامرا، و بعقوبه و شهرهاي ديگر است و اين همه جنايت فقط با اين بهانه از سوي اشغالگران توجيه مي شود كه گروهي تروريست در ميان مردم اند. آيا وجود جمعي تروريست در ميان مردم اگر اين ادعا كه جداً مورد ترديد است، راست باشد مجوز كشتن بي گناهان و بي درمان گذاشتن مجروحان و بدون آب و غذا رها كردن كودكان است؟
كساني كه لغو حكم اعدام براي جنايت كاران را از افتخارات خود مي شمرند چگونه حاضرند اعدام هاي دسته جمعي بي گناهان را با خونسردي تماشا كنند؟ دولت هاي اسلامي و عربي چگونه حاضرند نقش ناظر بي تفاوت ايفا كنند؟ نداي «ياللمسلمين» خانواده ها و مردم از عراق به گوش
مي رسد، آيا اين به دولت ها و ملت ها تكليف نمي كند كه حداقل در برابر اين ظلم بزرگي كه از سوي «مستكبران حربي» بر جمعي مسلمان مظلوم مي رود، حداقل صدا به اعتراض بلند كنند؟ اين جانب از امت اسلامي در هر يك از نقاط جهان به ويژه از دولت ها و مجامع و نخبگان مسلمان و عرب انتظار دارم كه به وظيفه  خود در اين دوراني كه براي امت اسلامي سرنوشت ساز است عمل كنند. ولا حول ولا قوة الا بالله
سيدعلي خامنه اي
پنجم شوال ۱۴۲۵ مصادف با بيست و هشتم آبان ماه ۱۳۸۳

هماهنگي آمريكا و منافقين براي
تخريب فضاي اجلاس شوراي حكام
گروه سياسي: روز چهارشنبه يك عضو و سخنگوي شوراي ملي مقاومت شاخه سياسي منافقين (سازمان مجاهدين خلق)، در اروپا طي كنفرانس مطبوعاتي مدعي شدند اسناد جديدي در اختيار مقامات ديپلماتيك بين المللي قرار داده اند كه نشان مي دهد ايران به فعاليت نظامي هسته اي مي پردازد. فريد سليماني چهره ناشناخته شركت كننده در اين كنفرانس گفت: فعاليت هسته اي نظامي ايران در شمال شرق تهران و در محل مركز توسعه فناوري پيشرفته نظامي پيگيري مي شود. اين خبر شوراي ملي مقاومت و منافقين كه از سوي اروپا به عنوان گروه هاي تروريستي شناخته شده اند با بازتاب قابل توجه رسانه هاي غربي همراه بود و همزمان اين ادعا نيز از سوي پاول در شيلي مطرح شده هر چند براساس توافقنامه پاريس اروپا پذيرفت نام اين گروه را در كنار گروه القاعده به عنوان گروه تروريستي قرار دهد. و وزارت امور خارجه آمريكا نيز نام اين گروهك را در ميان نام گروه هاي خطرناك تروريستي قرار داده است حال آنكه بنا بر گزارش رسانه هاي آمريكا اين گروه با مقامات پنتاگون روابط نزديكي دارند.
كالين پاول وزير امور خارجه مستعفي آمريكا نيز هماهنگ با منافقين مدعي شد شواهد نشان مي دهد ايران در حال ساخت يك سيستم موشكي قادر به حمل كلاهك هسته اي است. پاول همچنين به طور نسبي ادعاهاي اخير گروهك منافقين مبني بر آن كه تهران در حال فريب دادن سازمان ملل و ادامه مخفيانه فعاليت هاي هسته اي اش است، تأييد كرد.  وي ادعا كرد: اطلاعاتي را كه من در اين زمينه به دست آورده ام اظهارات اين حزب را تأييد مي كند و اين مي تواند براي همه امري نگران كننده باشد. با اين حال پاول خاطرنشان كرد: هنوز هيچ مدركي دال بر اين كه ايران فن آوري ساخت سلاح هسته اي را به دست آورده موجود نيست، اما دولت ايران در تلاش براي ساخت موشك هايي است كه قادر به حمل كلاهك هاي هسته اي اند(!)
وزير امور خارجه مستعفي آمريكا ادامه داد: من از اطلاعاتي صحبت مي كنم كه براساس آن ايران نه تنها اين موشك ها را دارد، بلكه در تلاش است تا چگونه اين دو را بر روي هم سوار كند. روزنامه واشنگتن پست در مورد اظهارات كالين پاول نوشت اين گفته ها تنها بر پايه يك منبع تأييد نشده است.
اين روزنامه چاپ آمريكا نوشت: اين اطلاعات كه دو مقام دولتي آمريكا آنها را تأييد نشده دانسته اند اگر صحت داشته باشند مي توانند بسيار مهم و تأثيرگذار باشند. در غير اين صورت همانند اظهارات فوريه ۲۰۰۳ پاول در سازمان ملل در خصوص عراق خجالت آور خواهد بود. به گزارش اين روزنامه آمريكايي اطلاعات ياد شده در اظهارات پاول از سوي يك منبع مستقل و در قالب اسناد ۱۰۰۰ صفحه اي در اختيار سازمان اطلاعات آمريكا قرار داده شد كه شامل طرح ها و برنامه هاي فني ايران براي ساخت موشك بالستيك حمل كننده كلاهك هسته اي مي باشد. اين مقامات همچنين اعلام كردند: سازمان اطلاعات آمريكا (سيا) در خصوص صحت اين اسناد و اين كه چگونه به دست جمع آوري كنندگان آن رسيده ترديد دارد و از همين رو نمي توان علناً در خصوص آن صحبت كرد و اظهار نظر پاول در اين خصوص تعجب  برانگيز بوده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به اظهارات پاول گفت: اين ادعا بي اساس است، سلاح هاي كشتار جمعي در دكترين دفاعي جمهوري اسلامي ايران جايي ندارند و تهران هيچ طرح و برنامه اي در اين زمينه ندارد.
حميد رضا آصفي افزود: ادعاي آقاي پاول پس از توافق اوليه ايران و سه كشور اروپايي و اظهارات آقاي البرادعي، ناشي از عصبانيت اين كشور از روند شفاف سازي و اعتمادسازي جمهوري اسلامي ايران است. سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين ادعاهاي جديد گروهك تروريستي منافقين را رد كرد و گفت: اين ادعاها براي تخريب فضاي مثبتي كه در آستانه اجلاس آتي شوراي حكام و در پي توافق اوليه ميان جمهوري اسلامي ايران و سه كشور اروپايي و گزارش واقع بينانه  مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي از فعاليت هاي هسته اي ايران پديد آمده است، صورت مي گيرد.
آصفي اضافه كرد: اين گونه خبرسازي ها پيشتر نيز توسط اين گروهك تروريستي مضمحل شده با هدف كسب موقعيت نزد دولت هاي غربي كه آنها را در ليست گروه هاي تروريستي خود قرار داده اند، انجام مي شد.
روزنامه عرب زبان البيان هم نوشت: پاكستان اطلاعات منتشر شده از سوي سازمان مجاهدين خلق مبني بر اين كه دكتر عبدالقدير خان مقاديري اورانيوم غني شده و انواع سلاح هاي هسته اي را در سال ۲۰۰۱ به ايران منتقل كرده است، رد كرد.
اين روزنامه چاپ امارات به نقل از مسعود احمدخان، سخنگوي رسمي وزارت خارجه پاكستان افزود: اين اتهامات دروغ و عاري از صحت است.
به گزارش مهر ديويد كي رئيس سابق بازرسان سازمان ملل در عراق نيز در گفت و گو با سي ان ان با اشاره به اين مسأله كه گروه هاي مخالف نظام سابق عراق هم اطلاعات غلط به آمريكا دادند گفت كه اشتباه در مورد برنامه  هسته اي عراق توانايي آمريكا را براي هشدار دادن در مورد برنامه هسته اي ايران زير سؤال برده است. وي گفت: علي رغم گفته هاي كالين پاول مبني بر اينكه ايران احتمالاً تلاش مي كند تا به موشك هاي با قابليت هسته اي دست يابد؛ پيدا كردن مدرك براي چنين برنامه اي هم اكنون سخت تر شده است.
حسين موسويان رئيس كميته سياست خارجي شوراي امنيت ملي هم ضمن كذب خواندن ادعاهاي منافقين گفت: اين تنها يك دروغ به موقع است. اين گروه تنها مي خواهد پيش از نشست ۲۵ نوامبر شوراي حكام آژانس، جاروجنجال ديگري را راه بيندازد. وي اظهار داشت: آنها تنها به دنبال مسموم كردن فضاي حاكم بر شوراي حكام هستند. موسويان در خاتمه خاطرنشان كرد كه برنامه  هسته اي ايران تحت نظارت كامل آژانس بين المللي انرژي هسته اي است و ايران مشخصاً هيچگونه تأسيسات هسته اي يا مواد هسته اي نامشخص ندارد و هيچگونه كار سري در ميان نيست.
همچنين بنا به گفته يك منبع مطلع با وجود انعكاس اين ادعا در مطبوعات از سوي مقامات اروپايي هيچگونه اظهارنظري در اين خصوص نشده و تاكنون هيچگونه تأثيري بر رفتار اروپايي  ها در قبال توافقنامه هسته اي نداشته است.

رئيس مجلس:
در مذاكرات هسته اي هيچ پلي را پشت سر خود خراب نمي كنيم
ايسنا: رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس در هر شرايطي از منافع ملي دفاع مي كند و هر جا احتمال دهد كوتاهي صورت گرفته مراتب نگراني خود را به مسئولان نظام اعلام خواهد كرد.«غلامعلي حدادعادل» در تبريز در جمع خبرنگاران افزود: حساسيت و عكس العمل مجلس به توافقنامه ي هسته ا ي ايران با اروپا ناشي از اهميت دادن به منافع ملي است.وي گفت: من به عنوان رئيس مجلس شوراي اسلامي، عضو شوراي عالي امنيت ملي هستم و تلاش مي كنيم برخي نمايندگان هم عضو اين شورا شوند.
حدادعادل در پاسخ به پرسشي درباره ي ميزان پايبندي اروپا به تعهدات خود گفت: ما احتمال مي دهيم آنها به تعهدات خود عمل كنند ولي ما نيز هيچ پلي را پشت سر خود خراب نمي كنيم و هر تصميمي كه براي منافع ملي لازم باشد اتخاذ خواهيم كرد.وي همچنين در جلسه شوراي اداري استان آذربايجان شرقي افزود: هيچ برهه اي از تاريخ ايران خالي از نام آذربايجان و تبريز نبوده و اين اعتبار و جايگاه در دوران هاي مختلفي همچون مشروطيت و انقلاب اسلامي نمايان تر است. بايد مواظب باشيم دشمنان با استفاده از اختلافات قومي و مذهبي در بين ما تفرقه نياندازند.
حدادعادل همچنين در كنگره نخستين شهيد محراب در تبريز افزود: در تاريخ معاصر ايران نقش مردم آذربايجان و علماي اين سرزمين در حفظ استقلال و تماميت ارضي و دفاع از اسلام و تشيع فراموش شدني نيست.رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه اظهار داشت: چقدر اشتباه مي كنند كساني كه با سخنان و نوشته هاي خود درصدد تضعيف روحانيت و درصدد ايجاد اختلاف بين روحاني و دانشگاهي هستند، اين افراد چگونه مدعي مي شوند كه پيرو امام(ره) و شهدا هستند.وي يادآور شد: اركان انقلاب استوار است و مردم پشت سر رهبري راه امام (ره) را ادامه خواهند داد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس هفتم در خدمت ارزش ها و سرمايه هاي انقلاب بوده و با همكاري همه نمايندگان از اين ارزش ها و سرمايه ها پاسداري مي كنيم.

در عرصه امنيتي كمتر به بسيج توجه كرده ايم
ايسنا: سردار سرتيپ پاسدار عليرضا افشار، معاون فرهنگي ستادكل نيروهاي مسلح در رزمايش ياوران ولايت شهرستان تفت گفت: «بسيج بزرگترين تشكل مردمي جهان است كه دو ويژگي عمده دارد؛ اول آنكه اعضاي آن داوطلبانه به عضويت اين تشكل درآمده اند و دوم اينكه هيچ چشم داشتي به ماديات ندارند.» معاون فرهنگي ستاد كل نيروهاي مسلح در ادامه با اشاره به خصوصيات بسيج و بسيجي، اظهار داشت: «بسيج نه تنها در عرصه دفاع نظامي، بلكه در عرصه هاي امنيتي، فرهنگي، علمي و سازندگي نيز حضور موثر و دائمي دارد. هر جا كه نظام و انقلاب دچار مشكل شود و حاكميت براي حل آن نياز به كمك داشته باشد، بسيج وارد صحنه مي شود.» افشار با بيان اينكه بسيج در عرصه تامين امنيت نيز كارساز است، تاكيد كرد: «نيروهاي انتظامي و دستگاه قضايي بايد به ماهيت قداست بسيج توجه بيشتري كنند، چراكه امنيت پايدار با مشاركت مردم حاصل مي شود.» وي ادامه داد: «متاسفانه در اين عرصه كمتر به بسيج توجه شده و بايد از خود بپرسيم كه در برقراري امنيت چقدر از اين نيرو استفاده كرده ايم؟» افشار گفت: «براي مقابله با باندهاي فساد و ناامني هاي گوشه و كنار كشور، بهترين راه جلب مشاركت مردم از طريق نيروهاي بسيج است كه بايد بيشتر به آن توجه شود.»

خطيب جمعه تهران از تلاش هاي تيم مذاكره كننده ايران تقدير كرد
ايرنا: امام  جمعه  موقت  تهران  در خطبه  دوم  نماز جمعه  دستيابي  به  فناوري  هسته اي را جزو حقوق  ملت  ايران  دانست  و گفت : ملت  ايران  همانطور كه  از تماميت  ارضي كشور دفاع  مي كند از تماميت  حقوقي  خود نيز دفاع  خواهد كرد و بر آن اصرار مي ورزد. آيت ا...  محمد امامي كاشاني  افزود: جمهوري  اسلامي ايران  از ابتدا به صورت  شفاف  فعاليت  در زمينه  دستيابي  به  فناوري  هسته اي  را آغاز كرد و كسب  سلاح  اتمي  را نه  تنها جايز نمي داند بلكه  آن را حرام  مي داند.
امامي كاشاني  خاطر نشان  كرد: بارها از سوي  آژانس  بين المللي  اتمي  آمدند و تحقيق  كردند و نتايج  بررسي هاي  خود را نيز اعلام  كردند كه  شواهدي  دال  بر فعاليت  ايران  در زمينه  تهيه  سلاح  اتمي  باشد، پيدا نكرده اند.
خطيب  اين  هفته  نماز جمعه  تهران  سپس  به  نشست  اخير در پاريس  اشاره  كرد و گفت : اكنون  در اين  نشست  به  اين  نتيجه  رسيدند صحبت  و مذاكره  با ايران  را ادامه  دهند تا به  نقطه  مثبتي  برسند تا پرونده  هسته اي  ايران  در آژانس  مختومه  شود. امامي كاشاني  ادامه  داد: بايد به  حقوق  ملت  ايران  احترام  بگذارند كه  در اين  صورت  بدون  تنش  و سر و صدا كار تمام  خواهد شد.
وي  همچنين  از همه  دستگاه ها و نهادهايي  كه  در اين  زمينه  به  طور مستمر و پيگيرانه  تلاش  كردند تشكر كرد و گفت : بار سنگين  اين  فعاليت ها بر دوش  آقاي  حسن  روحاني  بوده  است  و ما در اينجا براي  همه  افراد و كساني  كه  در وزارت امور خارجه ، شوراي  عالي  امنيت  ملي  و مراكز ديگر فعالانه  تلاش  كردند از پيشگاه  خداوند طلب  موفقيت  مي كنيم .
امامي  كاشاني  همچنين  در اين  خطبه  به  كشتار مردم  عراق  توسط نظاميان  آمريكايي  در فلوجه  اشاره  كرد و گفت : اين  جناياتي  است  كه  دنيا در قرن هاي  گذشته  به  خود نديده  يا كمتر ديده  است .
امامي كاشاني  خاطر نشان  كرد: آمريكا و اسرائيل  بايد بدانند كه  راهي  جز شكست  و تحمل  ننگ  ابدي  ندارند و فكر نكنيد كه  شما پيروز هستيد بلكه  در تمامي اين  جنايات  شكست  خورده  و بدبخت  هستيد.
راهپيمايي در اعتراض به جنايات اشغالگران آمريكايي
همچنين به گزارش ايسنا، تعدادي از نمازگزاران نماز جمعه تهران، پس از اتمام نماز جمعه اين هفته در اعتراض به جنايات اشغالگران آمريكايي در فلوجه عراق به راهپيمايي پرداختند.در اين راهپيمايي كه از در اصلي دانشگاه تهران تا ميدان انقلاب برگزار شد، نمازگزاران ضمن اعلام انزجار از اقدامات اشغالگران در فلوجه، شعارهايي سر دادند.
پيش از پايان اين راهپيمايي پرچم آمريكا در ميان شعارهاي «مرگ بر آمريكا» به آتش كشيده شد.در پايان اين راهپيمايي قطعنامه اي در محكوميت جنايات آمريكا در فلوجه، قرائت شد.
در اين بيانيه آمده است: آمادگي خود را براي جهاد عليه آمريكاي اشغالگر كه در راس مستكبران حربي قرار دارد اعلام مي نماييم.

اخبار كوتاه
نامه رئيس فراكسيون فرهنگيان مجلس به آقاي خاتمي
ايرنا: «حميدرضا حاجي بابايي» رئيس فراكسيون فرهنگيان مجلس شوراي اسلامي در نامه اي به سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري از تدوين آيين نامه اي در وزارت آموزش و پرورش خبر داده و آن را مغاير با روح قانون مصوب مجلس در خصوص معلمان حق التدريسي دانسته است.رئيس فراكسيون فرهنگيان مجلس از آقاي خاتمي خواست كه يك نسخه از آيين نامه اجرايي وزارت آموزش و پرورش در اختيار مجلس قرار گيرد تا نمايندگان براي پاسخگويي نسبت به مفاد آن آگاهي يابند.
نداشتن سقف زماني براي تعليق غني سازي علت  اعتراض مجلس است
فارس: رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي گفت: علت  اعتراض نمايندگان مجلس نسبت به توافق ايران و اتحاديه اروپا، نداشتن سقف زماني براي تعليق داوطلبانه غني سازي اورانيوم توسط ايران است.علاءالدين بروجردي ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: مجلس اعتقاد دارد حتماً بايد تيم مذاكره كننده ايران با اتحاديه اروپا تقويت شود و از متخصصان، كارشناسان، حقوقدانان و متخصصان انرژي هسته اي در تيم مذاكره كننده با اروپا استفاده شود تا بتوان از حداكثر توانمندي و ظرفيت استفاده لازم را برد. وي با تاكيد بر اينكه مذاكره در سطح بين المللي كار بسيار دشواري است، تصريح كرد: بايد از حضور كارشناسان توانمند براي احقاق حق ايران در تيم مذاكره كننده استفاده كرد. رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خاطرنشان كرد: نمايندگان در مجلس مصمم هستند كه از حق قانوني خود براي اعمال نظارت بر توافقات استفاده كنند و دعوت دبير شوراي عالي امنيت ملي براي پاسخگويي نيز نشان دهنده حساسيت بالاي نمايندگان در زمينه حق قانوني ملت است. بروجردي بيان داشت: اجلاس ۲۵ نوامبر براي ايران بسيار مهم و تعيين كننده است و اميدواريم به اهداف مورد نظر دست يابيم.
قاليباف: بين جوانان و نهادهاي هويت بخش جامعه فاصله ايجاد شده است
ايرنا: فرمانده  نيروي  انتظامي با تأكيد بر شناخت  خرده  فرهنگ هاي  كجرو در جامعه گفت : بين  نهادهاي  مرجع و هويت  بخش  با قشر جوان  ۱۵ تا ۲۰ سال  فاصله  قابل توجهي  ايجاد شده  است .
سردار «محمد باقر قاليباف» ديروز در مراسم  اختتاميه  همايش «فرهنگ جوانان ، فرهنگ  مخفي» ، ضمن  رد نظريه  فرهنگ  مخفي  افزود: برخي  مسايل  فرهنگي بنا به  دلايلي  از نگاه  مسئولان  دور مي ماند كه  اين  امر تا زمان  رسيدگي  نشدن به  عنوان  فرهنگ  مخفي  يا «گسست  نسلي» باقي  خواهد ماند.
وي  با اشاره  به بالا بودن روحيه  هويتي  و خلاقيت  در جوانان  اظهار داشت : هويت و خلاقيت  را نمي توان  خاموش  كرد بلكه  بايد ضمن  جهت  دادن  به  آن ، حركت  و تحرك جوانان  را به  سمت  مثبت  هدايت  كرد.
فرمانده  نيروي  انتظامي با تأكيد بر حفظ فرهنگ  اسلامي و ايراني  و دوربودن  از تاثيرات  فرهنگ هاي  كجرو افزود: دشمناني  كه  امروز با روحيه  استكباري ادعاي  عدالت  خواهي  را در جهان  دارند، به  دنبال  كشاندن  جوامع  اسلامي در حال توسعه  به  سوي  بي تفاوتي  هستند.وي  توسعه  عدالت ، قسط، عدل  و رفع  تبعيض  در جامعه  را از راهكارهاي مهم  رسيدگي  به  مشكلات  جوانان  ذكر كرد و گفت : بخش  عمده اي  از مشكلات  در حوزه هاي  مختلف  فرهنگي ، اقتصادي ، سياسي  به  توان  مديريتي  مديران  مرتبط مي شود و از اين  بابت  جامعه  بسيار آسيب پذير شده  است .
همكاري هاي مرزي ميان ايران و جمهوري آذربايجان بررسي شد
ايرنا: فرماندهان  مرزباني  جمهوري  اسلامي ايران  و جمهوري  آذربايجان ، پنجشنبه  طي  نشستي ، مسائل  و موضوعات  مرزي  دو كشور را بررسي  كردند.
در اين  ديدار كه  در شهر آستاراي  جمهوري  آذربايجان  و با حضور «افشارسليماني» سفير ايران  در باكو، برگزار شد، «بهنام  شريعتي» و «الچين  قلي اف» تداوم  و گسترش  همكاري هاي  مرزي  را ضروري  خواندند.
طرفين  بر ايجاد شرايط مناسب  براي  اتباع  دو كشور در مرزها و همچنين ايجاد امكاناتي  براي  فعال  كردن  بازارچه هاي  مرزي  تأكيد كردند.
مبارزه  با قاچاق  كالا، مواد مخدر و تردد غير مجاز اتباع  دو كشور و گسترش  همكاريها در اين  ارتباط از ديگر نكات  گفت وگو در اين  ديدار بود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |