شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۶۰ - Nov 20, 2004
سازمان سنجش اعلام كرد:
آغاز ثبت نام براي كنكور ۳۵۰ هزار نفري كارشناسي ارشد
ايسنا: ثبت نام آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي در سال ۸۴ از امروز (شنبه) در مراكز پستي سراسر كشور آغاز شده و تا ۱۲ آذر ماه نيز ادامه دارد.
دكتر توكلي، معاون سازمان سنجش آموزش كشور با اعلام اين خبر، افزود: آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه ها در ۱۲۹ رشته تحصيلي در روزهاي پنجم، ششم و هفتم اسفند ماه به صورت سراسري و متمركز برگزار مي شود.
معاون سازمان سنجش همچنين از تغيير فرم تقاضانامه  ثبت نام اينترنتي آزمون كارشناسي ارشد خبر داد.
وي با اشاره به تغييراتي در نحوه ثبت نام آزمون امسال، بيان كرد: فرم كامپيوتري تقاضانامه ثبت نامي آزمون كارشناسي ارشد امسال نسبت به سالهاي گذشته در راستاي سهولت كار متقاضيان تغيير اساسي نموده است.
دكتر توكلي در عين حال پيش بيني كرد: در آزمون امسال بيش از ۳۵۰ هزار نفر شركت كنند و بيش از ۱۸ هزار نفر نيز براي بيش از ۵۰ دانشگاه و مركز آموزش عالي پذيرفته شوند كه اين تعداد نسبت به سال گذشته ۱۰ الي ۱۵ درصد رشد دارد.
وي درمورد متقاضيان مجاز به شركت در آزمون، گفت: در آزمون كارشناسي ارشد ۱۳۸۴ كليه دانشجوياني كه دوره كارشناسي خود را تا ۳۱ شهريور ماه به اتمام مي رسانند و كليه دانش آموختگان مي توانند بدون هيچ محدوديت سني و جنسي شركت كنند.
به گفته دكتر توكلي، كليه دانشجويان و دانش آموختگان دوره هاي روزانه، شبانه، پيام نور، غيرانتفاعي و نيز دانشگاه آزاد اسلامي كه رشته هاي تحصيلي آنها به تصويب وزارتين علوم و بهداشت حسب مورد و يا به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده است، مجاز به ثبت نام و شركت در آزمون هستند.
وي با اشاره به رفع محدوديت شرط مدرك در آزمون امسال، اظهار كرد: براساس مصوبه شوراي گسترش در آزمون ۸۴ تمام داوطلبان آزمون كارشناسي ارشد، فارغ از نوع مدرك كارشناسي خود مي توانند داوطلب هر يك از رشته ها شوند، البته پذيرفته شدگان با تشخيص دانشگاه ملزم به گذراندن دروس پيش نياز يا جبراني هستند.
معاون اجرايي سازمان سنجش با بيان اين كه در آزمون كارشناسي ارشد سال آينده ۲ سهميه آزاد و رزمندگان وجود دارد، افزود: داوطلبان براي ثبت نام بايد با مراجعه به باجه هاي پستي در سراسر كشور با پرداخت ۵۵۰۰ تومان وجه ثبت نام نسبت به دريافت دفترچه و ساير مدارك ثبت نام اقدام كنند.
وي با بيان اين كه ثبت نام اينترنتي اين آزمون نيز همزمان با ثبت نام پستي از روز شنبه آغاز مي شود، گفت: از شنبه بعد از ظهر كليه اطلاعات دفترچه بر روي سايت خواهد رفت و داوطلبان مي توانند براي مطالعه بيشتر به سايت سازمان سنجش مراجعه كنند.

سازمان هواشناسي:
در ۲۰ استان باران باريد، بارش همچنان ادامه دارد
احتمال وقوع سيل و طغيان رودخانه در چهار استان كشور افزايش يافت
006927.jpg
گروه اجتماعي: در حالي كه بارش باران در اغلب نقاط كشور ظرف ۲۴ ساعت آينده ادامه خواهد يافت و اين بارش در ارتفاعات به صورت برف گزارش شده است، توده هواي ديگري از پس فردا غرب كشور را در بر مي گيرد و تحت تأثير اين توده بارش در اواسط هفته جاري نيز اغلب نقاط كشور را در بر خواهد گرفت.
به گزارش خبرنگار ما و با استناد به گزارش سازمان هواشناسي كشور گردوغبار غليظ در برخي از شهرهاي جنوب كشور از جمله اهواز منجر به تعطيلي مدارس شد و پرواز هواپيماها را در اين شهر لغو كرد. گفته مي شود بارندگي از امروز شنبه در بخش هاي شمالي استان خوزستان جريان مي يابد و پيش بيني مي شود گردوغبار نيز همچنان در اغلب نقاط استان جريان داشته باشد.
سازمان هواشناسي كشور همچنين از بارش سنگين باران در استان هاي گلستان و خراسان بزرگ ظرف ۲۴ ساعت آينده خبر داد و ستاد حوادث غيرمترقبه گلستان و خراسان سه گانه جاري شدن سيل در اين استان ها را محتمل دانسته و جاري شدن آب در معابر و مشكلات ناشي از آن را قطعي دانسته اند.
گزارش سازمان هواشناسي همچنين حاكي است ظرف ۴۸ ساعت گذشته در دست كم ۲۰ استان كشور باران باريده و اين بارش در استان هاي شمالي و دامنه هاي جنوبي البرز و زاگرس همچنان ادامه خواهد داشت.
ظرف پنج شنبه هفته گذشته بارندگي در تهران مشكلات و نارسايي هايي را براي عرضه خدمات شهري پديد آورد و شهروندان در بسياري از نقاط شهر به ويژه در جنوب تهران با آبگرفتگي معابر روبرو شدند.
متعاقب بارندگي روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته در تهران حجم ترافيك شهر افزون شد و شهروندان ديرتر از هميشه به مقاصد خود رسيدند.
درجه هواي تهران و اغلب نقاط كشور كه طي آبان ماه سال جاري خارج از عرف هر ساله در نيمه هاي روز افزايش يافته بود، ديروز حداكثر به ۱۳ درجه سانتيگراد بالاي صفر رسيد و پيش بيني مي شود ظرف ۲۴ ساعت آينده تغيير برودت هوا در تهران و ساير نقاط زير پوشش بارش هاي جوي در كشور به حداقل ممكن طي ماه جاري برسد.
بارش باران در تهران با همه گرفتاري و دردسري كه براي شهروندان پديد آورد هواي مطبوع و دلنشين پاييزي را به معابر پر از اتومبيل شهر فرستاد و براي ساعاتي اين هوا بر دود و غبار شهر غلبه كرد، مديريت شهري تهران نيز تمام تلاش خود را به كار بست تا آبگرفتگي معابر را به حداقل ممكن برساند،  اما اين تلاش و تكاپو نتوانست آنچنان كه شايسته است نتيجه قابل قبولي را براي شهروندان به ارمغان آورد.

طرح جامع كنترل دخانيات مسكوت ماند
گروه اجتماعي: پيشنهاد مسكوت ماندن طرح جامع كنترل دخانيات، مورد پذيرش كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس واقع شد.
يك عضو اين كميسيون درباره مصوبات ديگر و علل مسكوت ماندن اين طرح به ايسنا گفت: قرار است دولت هم در اين باره لايحه اي ارايه دهد؛ به همين منظور براي كنترل جامع دخانيات قرار است اقداماتي انجام شود. لذا پيشنهاد مسكوت ماندن اين طرح تا آمدن لايحه دولت مورد پذيرش قرار گرفت.
محمدعلي حياتي درباره جلسه اين كميسيون توضيح داد: پرداخت حق محروميت از مطب هيات علمي دانشكده هاي دامپزشكي در دستور كار بود. شور اول آن قبلا تصويب شده بود و شور دوم آن در كميسيون آموزش به عنوان كميسيون فرعي به تصويب رسيد.

كميته امداد درخواست وزارت كشور را رد كرد
ايسنا: پيرو اعلام مصوبه شوراي اجتماعي وزارت كشور، كميته امداد امام خميني (ره) در اطلاعيه اي آمادگي خود را براي همكاري با اين شورا در حد امكانات موجود اعلام داشت.
در اين اطلاعيه آمده است: اين نهاد ضمن ارج نهادن به زحمات شوراي محترم اجتماعي وزارت كشور به خصوص در زمينه ساماندهي بي خانمان ها و متكديان، اختصاص ۵۰ درصد از امانت هاي مردم خير و نيكوكار ايران اسلامي كه وجوه صدقات خود را به صندوق هاي صدقات اين نهاد واريز مي كنند، علمي نمي داند، چرا كه كميته امداد امام تمام كمك هاي مردمي و اعتبارات دولتي را بر اساس موافقت نامه  بودجه و در سرفصل هاي مشخص و بر اساس سياست استقلال و خودكفايي خانواده ها در زمينه هاي گوناگون نظير درمان، مسكن، تحصيل ، ازدواج، كار و اشتغال هزينه مي نمايد به صورتي كه از قبل آن بيش از ۷ ميليون نفر در سال به صورت ۵/۴ ميليون نفر مددجوي دائمي و۵/۲ ميليون نفر مددجوي موردي بهره مند هستند.

يادداشت
يادواره قربانيان
فردا «اول آذر» روز جهاني يادواره قربانيان حوادث راه ها نام گرفته است. سه پارامتر انسان، جاده و وسيله نقليه از عوامل تاثيرگذار در بروز حوادث جاده اي هستند و در اين ميان سهم عوامل انساني در بروز حوادث جاده اي در ايران ۷۵ درصد است.
اهميت اين موضوع زماني افزايش مي يابد كه بدانيم هر سال حوادث جاده اي جان يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر را در جاده ها مي گيرد و ۹۰ درصد اين مرگ و ميرها به كشورهاي در حال توسعه اختصاص دارد؛ همان هايي كه اغلب شان حتي توان مالي خريد خودرو را نيز ندارند، بار اقتصادي ناشي از هزينه هاي حوادث جاده اي نزديك به يكصدميليارد دلار، يعني دوبرابر كمك هاي سالانه به كشورهاي در حال توسعه برآورد شده است. به استناد آمارهاي موجود استفاده نكردن از كمربند ايمني يكي از عوامل منشعب از نقش رانندگان در مرگ ومير جاده ها است. نتيجه اينكه بستن اصولي كمربند خطر مرگ ومير در سانحه هاي رانندگي را تا ۶۱ درصد كاهش مي دهد، اين موضوع زماني اهميت بيشتري مي يابد كه بدانيم براساس يافته هاي پژوهشي مردان جوان كمتر تمايل به بستن كمربند ايمني دارند و سانحه بيشتر به سراغ آن ها مي آيد، همان ها كه به عنوان نيروهاي مولد و تاثيرگذار در حوزه اقتصاد عمومي و خانوادگي نقش آفرينند.
نكته:روز جهاني يادواره قربانيان حوادث راه ها يادآوري اين نكته است كه حوادث جاده اي تا حد زيادي قابل پيش بيني و پيشگيري هستند و راهكارهاي موثر و سياستگذاري دولت همراه با آموزشهاي لازم و رعايت قوانين و مقررات رانندگي باعث كاهش جدي حوادث جاده اي در كشورهاي صنعتي شده است. توجه به تجهيزات ايمني مانند كمربند ايمني، كلاه ايمني، طراحي مجدد راه ها و معابر،  بازنگري و اصلاح قوانين و ايجاد و تقويت فرهنگ ترافيك از جمله عوامل مهم تاثير گذار كاهش حوادث جاده اي در ايران است.
عباس اسدي

جسته و گريخته
۱‎/۵ميليون يوان براي نگهداري قديمي ترين قرآن خطي
ايرنا: دولت چين براي حفاظت از قديمي ترين قرآن خطي كه قبل از قرن سيزدهم نگاشته شده و اكنون در مسجدي در روستاي استان «چينگ هاي» در غرب چين نگهداري مي شود، يك ميليون و ۵۰۰ هزار يوان (واحد پول چين) اختصاص داد.
اداره ملي آثار باستاني چين اعلام كرد به دليل عقب مانده بودن تجهيزات حفاظتي، پايين بودن فنون مديريت و بر اثر تغييرات آب و هوا و مرور زمان، اين قرآن فرسوده شده و با خطر نابودي مواجه است.
زنان محجبه در فروشگاههاي سوئيس
ايرنا: يكي از كليدي ترين فروشگاههاي زنجيره اي سوئيس تصميم گرفت كه به كاركنان مسلمان خود اجازه دهد با پوشش اسلامي و روسري در محل كار خود حضور يابند.
به گزارش روز پنجشنبه خبرگزاري فرانسه از زوريخ، سخنگوي فروشگاههاي زنجيره اي «ميگروس» سوئيس با اعلام اين مطلب خاطرنشان كرد،  تصميم شركت مبني بر آزادي كاركنان مسلمان ميگروس در مورد پوشش اسلامي و حجاب در چارچوب و به نام آزادي مذهب اتخاذ شده است.
براساس اين گزارش، زنان مسلمان كه اغلب به عنوان صندوقدار در فروشگاههاي بزرگ زنجيره اي ميگروس شاغل هستند، ماه گذشته از مديريت اين فروشگاهها درخواست كرده بودند كه با حجاب اسلامي در محل كار خود حاضر شوند.
بازرسي شدگان ، رسيد دريافت مي كنند
ايرنا: براساس مقررات جديدي كه از ديروز (جمعه) در انگليس اجرا شد، نيروهاي پليس موظفند در صورت متوقف كردن افراد در خيابان و بازرسي آنان، يك رسيد كتبي به افراد بازرسي شده ارائه كنند. نيروهاي پليس بايد در رسيد كتبي تمامي جزئيات مربوط به توقيف و بازرسي از افراد را شرح دهند. اين رسيد به عنوان يك سند رسمي محسوب مي شود كه افراد مي توانند با استناد به آن از نيروهاي پليس در صورت برخورد نادرست و توهين آميز شكايت كنند.
مقررات جديد در پي افزايش ميزان ايست و بازرسي از افراد و خودروها در انگليس طي دو سال گذشته و وجود شبهه در مورد برخورد تبعيض آميز پليس با اقليتهاي قومي و مذهبي به اجرا گذاشته شده است.

هر روز يك بي خانمان در تهران مي ميرد
گروه اجتماعي: در حالي مدير كل امور اجتماعي استانداري تهران از جمع آوري متكديان از ابتداي آذرماه خبر داده كه رئيس تالار تشريح پزشكي قانوني از مرگ ماهانه ۳۵ بي خانمان در خيابان هاي تهران خبر داده است.
دكتر جابر قره داغي رئيس تالار تشريح سازمان پزشكي قانوني كشور همچنين گفت: نيمي از ۷۰ جسد مجهول الهويه تشريح شده ماهانه تهران را بي خانمانها تشكيل مي دهد.وي افزود: اكثر اجساد بي خانمان آسيب ديده، لباس هاي مندرس و كثيف به تن دارند، از نظر جسمي بسيار نحيف و دچار لاغري مفرط ناشي از سوءتغذيه شديد هستند و در وضعيت بهداشت عمومي بسيار اسفناكي به سر برده اند؛ بطوري كه هنگام تشريح بيش از تعفن جسد، تعفن ناشي از عفونت بدن آنها آزار دهنده است.
وي سن متوسط اجساد بي خانمان مجهول الهويه را «۵۰ سال» ، اكثر آنها را «مردان» و كمتر از يك درصد آنها را اجساد «زنان» دانست و گفت: تاكنون جسد كودك خياباني در ميان اجساد مجهول الهويه رؤيت نشده است.
در خبر ديگري مدير كل امور اجتماعي استانداري تهران نيز گفت: متكديان استان تهران از اول آذر جمع آوري و به مركز نگهداري در اسلامشهر منتقل مي شوند.
احمدوند افزود: براساس دستورالعمل هاي مدون شهرداري تهران مسئول تامين و تجهيز مكان مورد نياز براي جمع آوري و ساماندهي متكديان است به همين سبب از سال ۸۲ اقداماتي را آغاز كرده است.
وي گفت: شهرداري تهران براي اين امر قرار بود پنج نقطه در مناطق مختلف در نظر بگيرد كه نخستين محل آن اول آذر در اسلامشهر به بهره برداري مي رسد.
مدير كل امور اجتماعي استانداري تهران ابراز اميدواري كرد با پشتيباني ساير دستگاهها ديگر مكانهاي مورد نظر نيز هر چه سريعتر آماده بهره برداري شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |