شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۶۰ - Nov 20, 2004
محمدرضا باهنر :
قوه قضاييه نمي تواند تصميم بگيرد كه چه بخشي قابل تفحص است
ايسنا :محمدرضا باهنر درباره  بررسي استيضاح وزير آموزش و پرورش در فراكسيون فرهنگيان و ديگر نمايندگان موافق طرح استيضاح با حضور رييس مجلس، با اشاره به برخي احتمالات در انجام نشدن استيضاح حاجي گفت: عقلايي است كه بررسي كنيم تا هر كدام هزينه  كمتري را براي كشور داشت همان را انتخاب كنيم.
وي در پاسخ به اين پرسش كه ظاهرا تعدادي از نمايندگان امضاكننده  طرح استيضاح حاجي بر راي و نظر خود اصرار و پافشاري دارند، گفت: در هر صورت كسي نمي تواند در مجلس تحكمي برخورد كند. بارها گفته ام هيچ كس نماينده تر از ديگري نيست و بايد كارها را اقناعي انجام داد.
باهنر درباره  آينده  طرح استيضاح حاجي ابراز عقيده كرد: تصور مي كنم راههايي وجود دارد كه نمايندگان مي توانند مطالبات بحق خود و مردم را تامين كنند، بدون اين كه از طرح استيضاح استفاده كنند.
رييس فراكسيون اكثريت مجلس در ادامه با اشاره به طرح تحقيق و تفحص از قوه  قضاييه و برخي اظهارنظرها نسبت به لزوم ارايه  تفسير از شوراي نگهبان در اين باره گفت: تفسير قانون اساسي را مراجع مختلفي مي توانند از شوراي نگهبان درخواست كنند و از جمله خود شوراي نگهبان.
وي با اشاره به محدوده  تفحص از قوه  قضاييه گفت: قاعدتا قوه  قضاييه نمي تواند تصميم بگيرد كه چه بخشي قابل تفحص است يا نيست، مراجع قانوني تعيين كننده در اين باره وجود دارد كه غير از قوه  قضاييه است.
باهنر ابراز عقيده كرد: تصور مي كنم مجلس نمي تواند در پرونده هاي قضايي ورود پيدا كند اما بقيه  مسايل اين دستگاه خارج از شمول تحقيق و تفحص نيست.
وي افزود: تحقيق و تفحص ها بالاخره يا از قوه  مجريه است و يا قضاييه و اگر بگوييم اين مساله دخالت در قواست، قاعدتا ديگر تحقيق و تفحص وجود نخواهد داشت و مجلس فقط مي تواند از خودش تحقيق و تفحص كند!
نايب رييس مجلس ادامه داد: اين استدلال كه تفكيك قوا وجود دارد و مجلس نمي تواند از دستگاه قضايي تحقيق و تفحص كند مي تواند براي قوه  مجريه هم صدق كند.
باهنر گفت: مجلس اگر بداند كه واقعا اجازه  تحقيق و تفحص از دستگاه قضايي را ندارد و اين مساله جزو تكاليفش نيست، قطعا اصراري نخواهيم داشت. ما به دنبال توسعه  اختيارات خودمان نيستيم اما از اختيارات قانوني كه در حال حاضر مجلس به ما داده است مي توانيم استفاده كنيم.
وي با اشاره به جلسه اي كه هيات رييسه  مجلس با برخي مسئولان دستگاه قضايي در اين باره داشته است، گفت: در آن جلسه عنوان كرديم كه در بحث تحقيق و تفحص از دستگاه قضايي بحث مچ گيري نيست بلكه اين امر مي تواند به شفاف سازي امور منجر شود و حتي به مسئولان قضايي براي بهتر شدن كار كمك كند كما اين كه مدت ها پيش ،از نامه  بازرسي كل كشور درباره  بازرسي بخش هايي از مجلس استقبال كرديم، اينكه يك نفر از بيرون كارهاي ما را بازرسي كند و از ايرادات و نواقص ما را مطلع كند، بسيار مثبت است. در اين مساله هم بحث همكاري و تعامل مطرح است، نه تقابل.

يك سخنگوي وزارت خارجه  انگليس:
براي اروپا توافق پاريس ملاك است؛ نه خواسته هاي آمريكا
يك سخنگوي وزارت خارجه  انگليس گفت: آمريكايي ها در توافقي كه با ايران حاصل شده دخالتي نداشته اند و اتحاديه اروپا در موضعگيري در قبال فعاليت هسته اي ايران، موافقتنامه اخير را ملاك قرار خواهد داد، نه خواستهاي آمريكا را.
سايمون شركليف، مسئول بخش ايران و عراق در وزارت خارجه  انگليس طي نشستي با خبرنگاران در لندن در مورد امتيازات تجاري كه ايران در توافق پاريس از اروپا كسب كرده بدون اينكه حاضر شود وارد جزئيات اين امتيازات شود، گفت: توافقنامه تجارت و همكاري كه ميان ايران و اتحاديه اروپا منعقد شده تبديل به پيمان بين المللي خواهد شد كه دستاورد تازه اي است كه بر اساس توافقنامه هسته اي حاصل مي شود، هرچند همكاري تجاري ميان ايران و اتحاديه اروپا تاكنون نيز ادامه داشته و اين پيمان بر ميزان اين همكاريها خواهد افزود.
سخنگوي وزارت خارجه انگليس در پاسخ به اينكه اگر پيمان تجاري ميان ايران و اتحاديه اروپا در تعارض با تحريم تجاري آمريكا عليه ايران قرار بگيرد چه خواهد شد؟ گفت كه با شناختي كه از قانونگذاران انگليس و ديگر كشورهاي عضو اتحاديه اروپا دارد، بعيد مي داند پيماني منعقد شود كه ايجاد تعارض و اختلاف با ديگر كشورها كند.
شركليف گفت كه آمريكايي ها در توافقي كه با ايران حاصل شده دخالتي نداشته اند، اما اتحاديه اروپا در موضعگيري در قبال فعاليت هسته اي ايران، موافقتنامه اخير را ملاك قرار خواهد داد، نه خواستهاي آمريكا را.وي تصريح كرد: ما در مرحله كنوني در فكر اين نيستيم كه ايران را به شوراي امنيت سازمان ملل متحد بكشانيم، وگرنه چرا بايد به خودمان زحمت شش ماه مذاكرات بسيار سخت و پيچيده را مي داديم. اما به هر حال همه چيز به اجراي توافقنامه بستگي دارد.
شركليف درباره اين كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در پي حصول توافق پاريس بيانيه اي صادر و در آن اعلام كردند كه اگر شوراي حكام در نشست آتي خود در راستاي عادي  سازي پرونده  هسته اي ايران عمل نكند، با تصويب قانوني ،دولت را موظف خواهند كرد كه بر خلاف تعهدي كه داده، برنامه غني سازي اورانيوم را از سر بگيرد، با تأكيد بر اينكه بحث و اختلاف نظر بر سر توافقها طبيعي است و در همه كشورها وجود دارد گفت: اختلاف داخلي بر سر توافقنامه اخير هسته اي در ايران مشكل ما نيست، ما ماهها بر سر رسيدن به اين توافقنامه وقت گذاشتيم، هر بار كه بر سر هر عبارت آن با ايرانيها مشكلي پيدا مي كرديم برمي گشتيم و در اينجا درون سيستم سياسي خودمان به بحث مي گذاشتيم و در مورد آن تصميم مي گرفتيم، طبيعي است كه در طرف ايراني هم همين طور بوده است.

گفت و گوها براي تهيه پيش نويس قطعنامه وين آغاز شد
مهر: سفراي ۳ كشور اروپايي در مقر آژانس بين المللي انرژي اتمي  گفتگوهاي خود درباره پيش نويس قطعنامه شوراي حكام درباره پرونده هسته اي جمهوري اسلامي  را آغاز كرده اند. با آنكه جلسه تكنيكي شوراي حكام از روز دوشنبه و نيز نشست اصلي درباره ايران روزهاي پنجشنبه و جمعه برگزار خواهد شد، اما سفراي آلمان، انگليس و فرانسه اين رايزني ها را از روز گذشته در وين آغاز كرده اند. همزمان با اين موضوع، هيات نمايندگي آمريكا هم با تركيب اصلي خود در مقر آژانس مستقر شده است.
سخنگوي اين هيات نيز دائما با خبرنگاران رسانه هاي غربي در حال گفتگوست؛ اما اين در حالي است كه اين خبرگزاري ها هيچ خبر رسمي و خاصي را به نقل از وي، طي روزهاي گذشته منتشر نكرده اند. سفراي برلين، لندن و پاريس اين گفتگوها را در طبقه سوم آژانس و هيات آمريكا اين رايزني ها را در طبقه هفتم دنبال مي كنند. هيات جمهوري اسلامي ايران هم در حال حاضر در حال شكل گيري است؛ هم اكنون پيروز حسيني سرپرست نمايندگي دائم كشورمان نزد آژانس در جلسات رسمي و غير رسمي  وين شركت دارد. دكتر علي اصغر سلطانيه معاون مدير كل امور سياسي بين الملل وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي  كه اولين نماينده دائمي جمهوري اسلامي  ايران نزد آژانس بين المللي انرژي اتمي در سالهاي ۶۶-۱۳۶۱ بوده است نيز در وين به  سر مي برد.

انتخاب نهم
انتشار اخبار و متعاقب آن تصديق يا تكذيب خبر محور تازه اي است كه در كنار معرفي گزينه هاي احتمالي و تاييد يا رد آن توسط گروه هاي ديگر به اخبار نهمين دوره انتخاب رياست جمهوري افزوده شده. آنچه كه از قرائن و اخبار به دست مي آيد تداوم روند سابق در عدم رسيدن به اجماع درخصوص يك كانديدا از سوي گروه هاي جبهه دوم خرداد و عدم اعلام اجماع گروه هاي اصولگرا بر روي يك كانديدا ادامه دارد.
موضوع ديگر تصديق و تكذيب ها درخصوص حضور هاشمي رفسنجاني است.
درحالي كه دبيركل جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي در پاسخ به سوالي مبني بر قطعي شدن حضور هاشمي در انتخابات رياست جمهوري مي گويد ايشان هنوز نگفته اند كه قطعاً خواهند آمد ،دبير ستاد انتخابات رياست جمهوري مجمع متخصصين از حضور قطعي هاشمي سخن به ميان آورده و مي گويد: تقريباً براي حاميان هاشمي جاي ترديدي باقي نمانده كه حضور ايشان در انتخابات مسجل شده است اما از همين گروه هاي حامي جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي است كه در واكنش به اين اظهارنظر آنرا نظر مجمع متخصصين مي خواند.
وي در ادامه مي گويد اگر آقاي هاشمي بخواهد بيايد خود شخصاً اعلام مي كند و مجمع متخصصين سخنگوي ايشان نيست.وي مجددا تاكيد مي كند كه در ديداري كه با هاشمي داشتيم ولي مجدداً بر گفته قبلي خويش تاكيد داشت كه اگر زمينه مناسب باشد و مردم، نخبگان و فعالان سياسي بخواهند، خواهد آمد.
دبير جمعيت وفاداران كه گزينه اول جمعيتش را بارها هاشمي اعلام كرده به علت قطعي نشدن حضور هاشمي ترجيح داده است كه با ديگر كانديداها نيز وارد گفت وگو شود.
درخصوص خبر قطعي حضور هاشمي كه از سوي مجمع متخصصين اعلام شده بود كارگزاران دو نظر مختلف ابراز نمودند؛ علي هاشمي سخنگوي حزب كارگزاران درخصوص قطعي شدن حضور هاشمي اظهار بي اطلاعي كرد اما يك عضو ديگر شوراي مركزي بدون رد و يا تاييد خبر حضور قطعي هاشمي ارزيابي كارگزاران را حضور ايشان خواند.
از سوي ديگر كرباسچي دبيركل حزب كارگزاران نيز در واكنش به اين خبر اظهار بي اطلاعي كرد.وي در ادامه اعلام مواضع كارگزاران پيرامون انتخابات و كانديداي موردنظر را صرفاً از طريق بيانيه رسمي معتبر دانست.
در آخرين خبر روز گذشته مدير روابط عمومي و تبليغات مجمع تشخيص مصلحت نظام با تكذيب خبر حضور قطعي هاشمي اعلام نمود :هنوز در موضع قبلي هاشمي تغييري ايجاد نشده است.وي مي افزايد: همانطور كه بارها اعلام شده هاشمي ترجيح مي دهد كه نيروهاي ديگري سكان اجرايي كشور را به دست بگيرند و هنوز ايشان درمورد حضور يا عدم حضور در مبارزات انتخاباتي به صورت قطعي اعلام نظر نكرده اند.
اين درحالي است كه منتجب نيا يكي از اعضاي شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز حضور هاشمي را به زيان اصلاحات مي داند.
تاكيد مشاركت بر معرفي معين و عدم استقبال گروه هاي دوم خردادي از اين پيشنهاد و طرح گزينه ديگر در اين جناح بيانگر عدم دستيابي به يك اجماع است. اجماعي كه مورد تاكيد زياد برخي شخصيت هاي اين جناح قرار دارد.
كواكبيان دبيركل حزب مردم سالاري مي گويد: اجماع گروه هاي دوم خرداد پيروزي حتمي جناح اصلاح طلب را درپي خواهد داشت.
فاطمه كروبي دبير مجمع اسلامي بانوان نيز در اين خصوص مي گويد: درصورتي كه به اجماع كلي نرسيم مسلما تجربه انتخابات شوراها و مجلس هفتم تكرار خواهد شد. وي شكست گروه هاي دوم خرداد را در انتخابات شوراها و مجلس هفتم به دليل اختلاف نظر، انحصارطلبي، فرد محوري و خودخواهي آنها خواند.
موسوي تبريزي دبير مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه نيز مي گويد: گروه هاي دوم خرداد به جز مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب نظري درخصوص معين ندارند.
از سوي ديگر موضوع كانديداتوري كروبي هم در اخبار برخي گروه هاي دوم خرداد همچنان مطرح مي گردد. ذاكري در اين خصوص مي گويد: كروبي تاكنون رضايت نداده كه بحث كانديداتوري وي مطرح شود.
از طرف ديگر دبيركل مجمع روحانيون مبارز در پاسخ به سوال خبرنگاري درخصوص كانديداتوري وي مي گويد: فعلا درحال بررسي شرايط هستيم. اخبار انتخابات نهم در جناح اصولگرا نيز روال گذشته خود را داشت.باهنر در اين خصوص مي گويد: درحال حاضر معرفي كانديدا نه تنها براي ما امكان ندارد حتي تصور مي كنم چندان ضرورتي هم ندارد، كانديداي موردنظرمان را در يك زمان مشخص معرفي خواهيم كرد.وي مي افزايد: در بين افراد مشهوري كه كانديداتوري آنها مطرح است پنج شش نفر خودشان انگيزه دارند، سه چهار نفر هم ديگران آنها را داوطلب مي كنند.اما اميدواريم با مذاكره بتوانيم به يك فرد موردنظر برسيم.

سربازرس تسليحاتي سابق آمريكا:
اعتبار ادعاي آمريكا درباره برنامه هاي هسته اي ايران، زير سؤال است
فارس: سربازرس تسليحاتي سابق آمريكا تاكيد كرد هشدارهاي بي پايه آمريكا درباره قابليت هاي هسته اي عراق پيش از جنگ، اعتبار ادعاي واشنگتن را درباره برنامه هاي هسته اي ايران، كاملا زير سوال برده است.
به گزارش رويتر از واشنگتن، «ديويد كي» با اشاره به ادعاي اخير كالين پاول وزير مستعفي امور خارجه آمريكا در خصوص فن آوري نصب كلاهك هاي هسته اي به روي موشك در ايران، گفت: «قابليت هاي اطلاعاتي آمريكا و همچنين قابليت هاي آقاي پاول، براي دادن هشدار، با توجه به هشدارهاي بي پايه كه درباره عراق داده شده، كاملا تضعيف شده و زير سوال است.»
پاول روز چهارشنبه مدعي شده بود آمريكا اطلاعاتي در دست دارد كه نشان مي دهد ايران در حال كار بر روي نوعي فن آوري براي نصب كلاهك هاي هسته اي به روي موشك است.

سازمان هواشناسي هشدار داد
برف و سرما،كشور را فرا مي گيرد
گروه اجتماعي: سازمان هواشناسي كشور با صدور اطلاعيه ويژه اي از بارش برف و سرما و كاهش محسوس دما از اواخر هفته جاري در اغلب نقاط كشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، بررسي نقشه هاي پيش يابي نشان مي دهند كه سامانه باران زايي كه در شمال شرق، مركز و جنوب غرب ايران در حال فعاليت است، از روز يكشنبه از كشور خارج مي شود.
بيشترين فعاليت بارشي اين سامانه در استانهاي چهارمحال و بختياري، گيلان، مازندران، آذربايجان غربي، كردستان و تهران بوده است كه مي توان به بارشهاي دو روزه ايستگاههاي كوهرنگ ۹۰ ميليمتر، لاهيجان ۷۸ ميليمتر، رامسر ۷۴ ميليمتر، سردشت ۶۶ ميليمتر، بانه ۶۰ ميليمتر و آبعلي ۵۶ ميليمتر اشاره كرد.
همچنين از روز دوشنبه در اثر تغيير نصف النهاري جريانهاي جوي، توده هواي سرد قطبي به سوي شرق درياي مديترانه گسترش مي يابد كه سبب ژرف شدن ناوه ارتفاع تراز مياني و كاهش فشار سطح زمين مي شود.
به گزارش ايسنا، پيامد اين فرآيند تشكيل يك سامانه كم فشار ديناميكي بر روي ايران است كه از اوايل روز سه شنبه نيمه غربي ايران را تحت تأثير قرار مي دهد و در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه در نواحي مركزي شرقي كشور فعال مي شود. بر اين اساس در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه افزايش ابرناكي، وزش باد، بارش برف و باران يا رگبار و رعد و برق و كاهش محسوس دما در بيشتر نقاط ايران، بجز جنوب شرق كشور انتظار مي رود.
بنا بر گزارش ديگري بارش  برف  بخشي  از محور ارتباطي  كرج  - چالوس  را سفيد پوش  كرد.
رئيس  اداره  راه  و ترابري  اين  محور ارتباطي  روز جمعه  دراين باره  به خبرنگار ايرنا گفت : ارتفاع  برف  در بخشهايي  از اين  جاده  (حد فاصل  روستاي  نساء و دهنه  جنوبي  تونل  كندوان  به  طول  ۱۰ كيلومتر) بين  پنج  تا ۱۵ سانتي متر است .
حسين  كلهر افزود: با تلاش  ماموران  راهداري  هم  اكنون  اين  محور ارتباطي باز بوده  و تردد وسائط نقليه  در آن جريان  دارد. وي  از رانندگاني  كه  قصد عبور از محور ارتباطي  كرج  - چالوس  را دارند خواست  به  علت  لغزنده  بودن  جاده  ،خودروي  خود را مجهز به  زنجير چرخ  و ديگر وسايل  ايمني  كنند.
كلهر يادآور شد: در طول  اين  محور حد فاصل  پل  بيلقان  تا دهنه  جنوبي تونل  كندوان  به  طول  ۷۸ كيلومتر چهار راهدارخانه  با تجهيزات  كامل  همچون ماشين هاي  برف  روب  و نمك  پاش  براي  خدمات  رساني  مستقر است .
نخستين برف پاييزي در تبريز
همچنين نخستين  برف  پاييزي  ارتفاعات  تبريز و نقاطي  از شمال  غرب  اين  شهر را سفيد پوش  كرد.
به  گزارش  روابط عمومي  اداره  كل  هواشناسي  استان  آذربايجان  شرقي  ميزان بارندگي  در ارتفاعات  و نقاطي  از شمال غرب  تبريز ۸/ ۴ ميليمتر بوده  است . براساس  پيش بيني  اين  اداره ، وضعيت  جوي  استان  در روزهاي  آتي  ابري  تا نيمه  ابري  در برخي  نقاط همراه  با احتمال  بارش  پراكنده  برف  در ارتفاعات  و به  تدريج  با كاهش  ابر خواهد بود.
اين  روابط عمومي  مي افزايد شهرستان  مراغه  با ۲۰ ميليمتر و شهرك  سهند در۲۰ كيلومتري  تبريز با سه  ميليمتر به ترتيب  بيشترين  و كمترين  ميزان  بارش برف  را شاهد بودند.

طرح بيمه بسيجيان از سال آينده اجرا مي شود
ايرنا: مديرعامل  سازمان  تأمين  اجتماعي  گفت : طرح  بيمه  بسيجيان  از سال  آينده  دركشور آغاز خواهد شد.
دكتر غلامرضا سليماني  در مراسم  آغاز طرح  بيمه  طلاب  و روحانيون در قم  افزود: اين  طرح  كه  مقدمات  آن در حال  آماده سازي  مي باشد در مرحله نخست  شامل  بسيجيان  فعال  عضو گردانهاي  عاشورا و الزهرا (س ) خواهد شد.
وي  اضافه  كرد: در اجراي  اين  طرح ، بسيجيان  از كليه  مزايا از جمله بازنشستگي ، درمان  و بيمه  عمر برخوردار خواهند شد كه  بيش  از ۵/ ۱ ميليون نفر در اين  مرحله  تحت  پوشش  قرار مي گيرند.
وي  ابراز اميدواري  كرد كه  با فراهم  آمدن  شرايط لازم  زمينه  بيمه  كليه بسيجيان  توسط اين  سازمان  انجام  گيرد.
سليماني  بيمه  قالي بافان  را از ديگر اقدامات  سازمان  تأمين  اجتماعي  ذكركرد و گفت : با تحت  پوشش  قرار گرفتن  اين  قشر، قالي بافان  از كليه  مزايا برخوردار خواهند شد.
وي  افزود: در حال  حاضر نزديك  به  ۷۰۰ هزار نفر شغل  اصلي  آنان  بافندگي مي باشد و تحت  پوشش  قرار گرفتن  به  عنوان  يك  نوع  پشتيباني  از اين  افراد است .
وي  با اشاره  به  اين كه  قم  يكي  از كانون هاي  جمعيتي  در خصوص  قالي بافي  مي باشد ابراز اميدواري  كرد كه  اين  طرح  با سرعت  بيشتري  در اين  استان  اجراشود. مديركل  تأمين  اجتماعي  قم  نيز در گفت  و گو با ايرنا در خصوص  بيمه  طلاب و روحانيون  گفت : در اين  طرح  حدود ۳۳ هزار نفر بيمه  شده  اصلي  خواهند بود كه  به  همراه  اعضاي  خانواده  از كليه  مزايا از جمله  بازنشستگي  و بيمه  عمر برخوردار مي شوند.
محمد حسن  زاده افزود: همه  اقشار جامعه  اسلامي طبق  اصل  ۲۹ قانون  اساسي تحت  پوشش  تأمين  اجتماعي  قرار گيرند كه  متاسفانه  روحانيون  مورد غفلت  قرارگرفته  بودند كه  خوشبختانه  اين  مسئله  محقق  شد.
همچنين  با حضور مديرعامل  سازمان  تأمين  اجتماعي  ساختمان  شعبه  يك  تأمين اجتماعي  قم  با زيربناي  ۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع  به  بهره  برداري  رسيد.
وي  افزود: در اين  محل  همچنين  بخش  درماني  با زير بناي  يكهزار و ۲۰۰ متر مربع  در حال  ساخت  مي باشد كه  تاكنون  هزينه هاي  ساختمان  شعبه  يك  تأمين اجتماعي  و بخش  درماني  به  حدود هشت  ميليارد ريال  رسيده است .

هفته كتاب از امروز آغاز مي شود
گروه علمي و فرهنگي: دوازدهمين  دوره  هفته  كتاب  با هدف  توسعه  فرهنگ  كتابخواني  و ايجاد علاقه  و شوق  در عموم  مردم  به  امر مطالعه  و كتابخواني  از روز شنبه  در سراسر كشور آغاز مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي  هفته  كتاب ، در دوازدهمين  دوره  هفته  كتاب  بيش  از ۲۰ وزارتخانه ، سازمان  و انجمن  فرهنگي  دولتي  و غيردولتي  با برگزاري  برنامه هاي  مختلف  و متنوعي  در ارتباط با كتاب  و كتابخواني  در جشن  ملي  كتاب  مشاركت  دارند.
براساس  اين  گزارش ، در نخستين  روز از هفته  كتاب  مراسم  تقدير و تجليل  از پديدآورندگان  كتاب هاي  تشويقي  بيست  و يكمين  دوره  كتاب  سال  جمهوري  اسلامي  ايران  و خادمان  نشر برگزار مي شود.

سردار قاليباف:
فاصله بين جوانان و نهادهاي هويت بخش ۲۰ سال است
ايرنا: فرمانده  نيروي  انتظامي با تأكيد بر شناخت  خرده  فرهنگ هاي  كجرو در جامعه گفت : بين  نهادهاي  مرجع و هويت  بخش  با قشر جوان  ۱۵ تا ۲۰ سال  فاصله  قابل توجهي  ايجاد شده  است .
سردار محمد باقر قاليباف  ديروز در مراسم  اختتاميه  همايش  فرهنگ جوانان ، فرهنگ  مخفي ، ضمن  رد نظريه  فرهنگ  مخفي  افزود: برخي  مسايل  فرهنگي بنا به  دلايلي  از نگاه  مسئولان  دور مي ماند كه  اين  امر تا زمان  رسيدگي  نشدن به  عنوان  فرهنگ  مخفي  يا گسست  نسلي  باقي  خواهد ماند.
وي  با اشاره  به بالا بودن روحيه  هويتي  و خلاقيت  در جوانان  اظهار داشت : هويت و خلاقيت  را نمي توان  خاموش  كرد بلكه  بايد ضمن  جهت  دادن  به  آن ، حركت  و تحرك جوانان  را به  سمت  مثبت  هدايت  كرد.
فرمانده  نيروي  انتظامي با تأكيد بر حفظ فرهنگ  اسلامي و ايراني  و دوربودن  از تأثيرات  فرهنگ هاي  كجرو افزود: دشمناني  كه  امروز با روحيه  استكباري ادعاي  عدالت  خواهي  را در جهان  دارند، به  دنبال  كشاندن  جوامع  اسلامي در حال توسعه  به  سوي  بي تفاوتي  هستند. وي  تصريح  كرد: خرده فرهنگ ها، فرهنگ هاي  كجرو و هنجارهايي  كه  در جامعه  اثرگذاشته  و باورها را تغيير مي دهند بايد شناخته  شوند تا براي  اصلاح  جامعه  بر سر دو راهي  قرار نگيريم . قاليباف  اضافه  كرد: سه  قوه  ادراكي ، تحركي  و تحريكي  در جامعه  بايد به درستي  بر اميد، نشاط و آرامش  جوانان  منطبق  باشد و هر عاملي  كه  موجب  ناآرامي و يا نااميدي  شود سبب  افزايش  كجروي ها در جامعه  خواهد شد.

نايب رئيس انجمن روانپزشكان خبر داد :
كمبود ۵۰ درصدي تخت هاي بستري بيماران رواني
ايسنا: نايب رئيس انجمن روانپزشكان ايران اعلام كرد:  تعداد تخت هاي موجود براي بستري بيماران رواني ۵۰ درصد كمتر از تخت هاي مورد نياز اين بيماران بوده كه همين موضوع سلامت و بهداشت روان جامعه را تهديد مي كند.
دكتر احمد جليلي كه در آستانه برپايي كنگره سالانه انجمن روانپزشكان ايران (۲ تا ۵ آذر ۸۳) سخن مي گفت، با اعلام اين خبر افزود: براي ارايه خدمات بستري بيماران رواني در كشور،  حداقل به ۲۰ هزار تخت نياز داريم، اين در حاليست كه تعداد تخت هاي موجود در بيمارستانهاي ما كمي بيش از ۱۰ هزار تخت است. وي تصريح كرد: پيامد اين مسئله پربودن هميشگي تخت هاي بستري بيماران رواني و ماندن بيماران در ليست انتظار به منظور بستري شدن است.
دكتر جليلي با اشاره به اين كه ماندن بيماران رواني در ليست انتظار سبب تشديد يا مزمن شدن بيماري مي شود، خاطرنشان كرد: از آنجايي كه در درمان بيماريهاي رواني، يك زمان طلايي وجود دارد، تاخير در درمان اين قبيل بيماريها، سبب مزمن شدن بيماري شده تا جايي كه درمان اين بيماران در مرحله اي پاسخ نمي دهد. وي گفت: به نسبت كمبود تخت هاي بيمارستاني در اين زمينه با كمبود مراكز درمان سرپايي، مطب و كلينيك هاي دولتي و خصوصي و نيز كمبود بودجه روبرو هستيم. وي با اشاره به اين كه براي جمعيت حدود ۷۰ ميليوني كشور، تنها ۹۰۰ روانپزشك وجود دارد، يادآور شد: به غير از مراجعه نكردن به موقع خانواده بيماران رواني به مراكز درماني،  پس از مراجعه، اين افراد با كمبود امكانات درماني رو به رو مي شوند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |