شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۶۰ - Nov 20, 2004
شهردار تهران اعلام كرد
جزئيات طرح تعريض خيابان وليعصر
از ونك تا تقاطع شهيد چمران
تعريض خيابان وليعصر با حفظ هويت تاريخي و درختان كهنسال آن انجام مي شود
006948.jpg
گروه شهري: شهردار تهران در حاشيه ديدار با شهروندان منطقه ۱۶ تهران، ضمن اعلام جزئيات مربوط به طرح تعريض خيابان وليعصر، از برپايي نمايشگاه بزرگ كتاب، لوازم ورزشي و تجهيزات آزمايشگاهي در تهران خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر احمدي نژاد خاطرنشان ساخت: به ابتكار شوراي شهر تهران و مديريت شهري و به منظور حمايت از نهادهاي پايدار و اصيل فرهنگي از جمله مدارس، دانشگاهها، مساجد و حوزه هاي علميه، نمايشگاه بزرگ اهداء كتاب، لوازم ورزشي و تجهيزات آزمايشگاهي از دوم آذرماه امسال در محل خانه هنرهاي ايراني برپا مي شود.
شهردار تهران از اين اقدام به عنوان يك رخداد موثر فرهنگي نام برد و گفت:
ما فكر مي كنيم اولويت نخست سرمايه گذاري كشور در حوزه آموزش و پرورش است جايي كه  آينده كشور در آن رقم مي خورد، لذا يكي از سياستهاي قطعي مديريت شهري همانا حمايت از پايه هاي فرهنگي كشور است.
احمدي نژاد افزود: از طرف شهرداري و شوراي شهر تهران بيش از ۳۰ ميليارد ريال كتاب، لوازم ورزشي و تجهيزات آزمايشگاهي به مدارس تهران اهداء مي شود، ضمن اينكه امسال نسبت به سال گذشته تعداد ناشران شركت كننده در اين نمايشگاه به ۳ برابر مشابه سال گذشته افزايش يافته است.
شهردار تهران با اشاره به وجود معضل بيكاري و حل مشكل آن دسته از شهرونداني كه ناچارند براي امرار معاش و تأمين نيازهاي روزانه خود به دستفروشي و متعاقب آن استفاده از معابر عمومي براي عرضه كالاهاي خود بپردازند گفت: در راستاي حل اين معضل از سال گذشته ايجاد بازارچه هاي محلي در دستور كار مديريت شهري قرار گرفت بطوري كه براي هر منطقه از تهران با هماهنگي با نهادهاي مربوطه، ضمن شناسايي محلي براي احداث اينگونه بازارچه ها، كار هدايت و نظارت بر نحوه اداره بازارچه ها هم صورت مي گيرد.
وي گفت: در حال حاضر ۶ بازارچه آماده بهره برداري مي باشد و نخستين آنها اوايل هفته گذشته در منطقه ۵ گشايش يافت.
احمدي نژاد اظهار اميدواري كرد تا پايان امسال در نيمي از ۲۲ منطقه تهران كار راه اندازي اين بازارچه ها به اتمام برسد.
شهردار تهران ضمن تأييد خبر تعريض بخش غربي خيابان وليعصر از محدوده ميدان ونك تا پارك وي (تقاطع شهيد چمران) خيابان وليعصر را به عنوان طولاني ترين و زيباترين خيابانهاي تهران به لحاظ برخورداري از فضاي سبز و درختان كهنسال توصيف كرد و گفت: يك گروه مطالعاتي تعيين شده اند كه با حفظ درختان و فضاي سبز اين محدوده، مشكل گره ترافيكي آن را برطرف كنند. وي ادامه داد : خوشبختانه طرح بسيار خوبي آماده شده كه بر مبناي آن بخش غربي خيابان وليعصر از ونك تا پارك وي، تعريض و يك طرفه به سمت جنوب و معبر فعلي نيز يكطرفه به سمت شمال طراحي خواهد شد.
وي خبر داد: يك طرح ترافيكي هم براي تقاطع شهيد چمران تا ميدان تجريش در دست مطالعه داريم، اما وجود بافت هاي مسكوني و تجاري فراوان در اين محور كار را پيچيده كرده است.
احمدي نژاد در حاشيه ملاقات هفتگي با مردم و در ديدار با شهروندان منطقه ۱۶ در جمع خبرنگاران گفت: به منظور ايجاد هماهنگي در بافت منطقه ،۱۶ ضروري است كاربريهاي صنعتي و انبارهاي اين محدوده تغيير يابد. خوشبختانه طي ملاقات هاي صورت گرفته در يك سال گذشته، توافق بر سر انتقال ۵/۱۱ هكتار از كاربريهاي صنعتي، سنگبريهاي منطقه ۱۶ از جمله كارخانه چيت سازي به بيرون از شهر به اتمام رسيده است و قرار است با اختصاص بخشي از كارخانه چيت سازي به شهرداري تهران، در اين مكان فضاهاي سبز، ورزشي و كتابخانه احداث شود.
وي وجود كارخانه روغن نباتي در محدود منطقه ۱۶ را موجب شكايت و مزاحمت براي ساكنين دانست و گفت: مسئولان اين واحد توليدي قول داده اند مقدمات انتقال آن را از ميان بافت مسكوني منطقه فراهم كنند.
شهردار تهران همچنين گفت: معاون خدمات شهري به اتفاق مردم، محل مناسبي را در كنار بزرگراه بعثت، شناسايي و به منظور احداث يك مجموعه بزرگ بازار ميوه و تره بار و شهروند، انتخاب كردند كه عمليات آن بزودي آغاز خواهد شد.
خبرنگار ما به نقل از احمدي نژاد مي نويسد: ما بايد امكان دسترسي راحت همه شهروندان را به تمام نقاط تهران فراهم كنيم لذا رفع گره ترافيكي بزرگراه بعثت و شهيد رجائي، حذف چراغ راهنماي بزرگراه تندگويان، احداث ۲ پل بزرگ شهيد رجايي و شهيد دستواره بر روي بزرگراه آزادگان و اجراي ۲ طرح ترافيكي براي قطعه شمال تجريش تا ميدان قدس و بزرگراه نيايش تا بزرگراه صدر از جمله اقدامات ترافيكي مديريت شهري براي دستيابي به اين مهم است.

شهرداري هزينه هاي اجراي نخستين مونوريل تهران را اعلام كرد
هزينه احداث هر كيلومتر قطار شهري :
مترو ۴۰ ميليون دلار ، مونوريل ۷ ميليون دلار
006957.jpg
گروه شهري: هزينه هاي اجراي نخستين خط مونوريل در تهران در مسير ميدان دوم صادقيه - فرودگاه مهرآباد اعلام شد.
مسير عبور قطار هوايي كه به طول تقريبي  ۹ كيلومتر و با رعايت مسايل ترافيكي و ميراث فرهنگي از فرودگاه مهرآباد شروع و پس از عبور از شهرك هاي اكباتان و بيمه، ميدان آزادي، پايانه مسافربري غرب و ايستگاه متروي صادقيه به ميدان دوم صادقيه ختم مي شود، با مشاركت بخش خصوصي به اجرا درمي آيد و سرمايه گذار موظف است، تعداد  ۱۲ واگن ( ۳ قطار) را به صورت آماده خريداري و راه اندازي كند. بر پايه اين گزارش بر اساس اعلام سازمان حمل و نقل و ترافيك برآورد اوليه هزينه هاي اجرايي پروژه مونوريل با توجه به امكانات داخلي به اين شرح اعلام شده است:
- هزينه هاي ساختماني شامل اجراي مسير، اجراي پنج ايستگاه و تعميرگاه و پاركينگ مركزي به ميزان  ۱۴۶ ميليارد ريال
- هزينه هاي برق و كنترل شامل سيستم هاي برق مركزي و ايستگاهي، اتاق كنترل مركزي و مونيتورينگ به ميزان  ۵/۲۵ ميليارد ريال
- هزينه هاي ناوگان شامل  ۱۲ قطار  ۴ واگنه به ميزان  ۷۲ ميليارد ريال و در مجموع  ۵/۲۴۳ ميليارد ريال. اين گزارش اضافه مي كند در برابر هزينه هاي فوق، شهرداري تهران با ارايه فضاي تجاري و بيست سال بهره برداري از سيستم موافقت نموده است. بر اساس اعلام سازمان ترافيك هزينه هاي جديد پروژه به شرح زير مي باشد: پل هاي پيش ساخته  ۲۲ ميليارد و  ۴۰۰ ميليون ريال، ستون و سرستون  ۲۲ ميليون و  ۷۵۰ ميليون ريال، شمع  ۲۰ ميليارد و  ۳۰۰ ميليون ريال، ايستگاه ها  ۴۵ ميليارد ريال، قطار داخلي  ۶۴ ميليارد و  ۸۰۰ ميليون ريال، تجهيزات ايستگاه داخلي  ۲ ميليارد ريال، پاركينگ و سرويس مركزي  ۱۱ ميليارد ريال، سوئيچينگ  ۱۰ميليارد و  ۸۰۰ ميليون ريال، قطار خارجي  ۱۵ ميليارد دلار، تجهيزات ايستگاه خارجي  ۱ ميليون دلار، سيستم برق، كنترل، مخابرات و مونيتورينگ  ۱۵ ميليون دلار، تجهيزات واگن هاي داخلي يك ميليون و  ۶۲۰ هزار دلار، محاسبه و طراحي  ۲ ميليارد و  ۵۰۰ ميليون ريال، نصب و راه اندازي يك ميليون و  ۸۰۰ هزار دلار. جمع كل هزينه ريالي  ۲۱۰ ميليارد و  ۵۵۰ ميليون ريال، جمع كل هزينه  ارزي  ۳۴ ميليون و  ۴۲۰ هزار دلار، معادل  ۲۹۹ ميليارد و  ۴۵۴ ميليون ريال، هزينه كل ريالي  ۵۰۱ ميليارد و  ۴ ميليون ريال، هزينه مدير  ۱۰ ميليارد و  ۲۰ ميليون و  ۸۰ هزار ريال، هزينه هاي جانبي  ۱۵ ميليارد و  ۳۰ ميليون و  ۱۲۰ هزار ريال و هزينه كل  ۵۲۶ ميليارد و  ۵۴ ميليون و  ۲۰۰ هزار ريال. به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران هزينه  اجراي مونوريل حدود  ۷ ميليون دلار در هر كيلومتر مي باشد كه در مقايسه با ساير سيستم هاي ريلي از جمله مترو كه حدود  ۴۰ ميليون دلار در هر كيلومتر مي باشد به مراتب ارزان تر و اقتصادي تر بوده، ضمن آن كه در زمان كوتاه تري به بهره برداري مي رسد.

در سومين هم انديشي مجمع بانوان عضو شوراي اسلامي مراكز استانهاي سراسر كشور اعلام شد:
شوراهاي اسلامي بايد از حركت هاي سودجويانه و فرعي بپرهيزند
006951.jpg
گروه شهري: سومين هم انديشي مجمع بانوان عضو شوراي مراكز استانها كه با حضور شهردار و رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در محل شوراي اسلامي تهران برپا شده بود، با صدور قطعنامه اي به كار خود پايان داد.در اين قطعنامه اختصاص مكاني در تمام شهرداريهاي ايران با عنوان مركز رشد كارآفريني پيش بيني شده است. همچنين پيشنهاد شده است در اجلاس چهارم موضوع پارك بانوان (مادران) با گرايش به جذب بودجه ملي مصوب در ايجاد پارك مذكور در دستور كار قرار گيرد. مهدي چمران با اشاره به اهميت و نقش برگزاري نشست هاي مشورتي، تلاش در جهت كارآمدترشدن اين گونه مجامع را مورد تاكيد قرار داد و گفت: شوراهاي اسلامي شهرها بايد براي به  ثمر رساندن و كارآمدتر ساختن مصوبات خود با جديت تلاش كنند.چمران گفت: انتظاري كه از يك شوراي اسلامي وجود دارد اين است كه كارها را با شور و مشورت انجام دهند. زيرا مشورت و انتقال تجربيات بهترين روشي است كه مي تواند از حركت هاي جنبي و انحرافي پرهيز و جلوگيري كند.وي گفت: همه شوراهاي اسلامي كه نام اسلام را با خود به همراه دارند براي خدمت گذاري پا به عرصه گذاشته اند، بنابراين بايد از حركت هاي سودجويانه و فردي پرهيز كنند.همچنين شهردار تهران با اشاره به ثمربخش بودن حضور بانوان در جامعه گفت: اگر زنان و بانوان نقش اصلي شان را در جامعه تعريف كنند، سرعت توسعه در كشور بالا مي رود.وي افزود: رشد و استحكام جامعه بر پايه ارتباطات عاطفي بين آحاد جامعه است و رمز وحدت ملي و جهت پيداكردن نيروها، ولايت است. وي گفت: عده اي در كشور با لطايف الحيل مشكلات كشور را حل نشدني مي پندارند، برخي نيز اصرار دارند كه قدرت دشمن را شكست ناپذير جلوه دهند. ملت ايران بايد با همدلي جلوي تمام اين مشكلات بايستند.

حذف چراغ راهنمايي در تقاطع سئول و يمن
006960.jpg
واحد مركزي خبر: به گفته شهردار منطقه يك تهران چراغ  راهنماي  تقاطع  بزرگراه  شهيد چمران  با خيابانهاي  سئول  و يمن  اوايل  هفته  آينده  حذف  مي شود. محمد رضا بمانيان با بيان اين كه  با احداث  دو دوربرگردان  در چهار راه  شهربازي  و روبروي  نمايشگاه بين المللي  اين  چراغها حذف  مي شود افزود: با حذف  اين  چراغها رانندگان مي توانند از ميدان  توحيد تا ميدان  هفتم  تير را بدون  توقف  طي  كنند.  شهرداري  تهران  سال  گذشته  ۴۰۰ نقطه  را به  عنوان  گره  ترافيكي  شناسايي  و مقرر كرد تا پايان  امسال  ۱۵۰ نقطه  با احداث دور برگردان  و اصلاح  هندسي  داراي  ترافيك  روان  باشد.

آبگرفتگي تهران
006963.jpg
ايرنا: معاون  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  گفت : مشكل  آبگرفتگي  معابر تهران  درسال  جاري  به  طور كامل  رفع  نشده  است .«محمد محمدي زاده» گفت: در سال  جاري  تنها بخشي  از انهار و كانال هاي  فاضلاب  تهران از سوي  شهرداري  لايروبي  شده  كه  به  طور قطعي  مشكل  آبگرفتگي  معابر تهران  راحل  نمي كند.روز گذشته  بر اثر بارش  باران ، بسياري  از معابر تهران عليرغم برخي وعده هاي پيشين مبني بر رفع اين قبيل مشكلات با آبگرفتگي مواجه  و موجب  كندي  در تردد وسايل  نقليه  شد.وي با اشاره  به  اينكه  در برخي از انهار شهر تهران  تا عمق  ۵/ ۲ متر لايروبي  شده  است ، گفت : اگر شهروندان همكاري  نكنند، قطعا مشكلات  آبگرفتگي  معابر تهران  تا مدت ها ادامه  خواهدداشت .

بنزين مصرفي ايران، ۵۱ ميليون ليتر بيشتر از آلمان!
006954.jpg
قلم سبز ايران : ظرفيت مصرف بنزين كشور آلمان در سال گذشته، ۹۸ ميليون ليتر درروز اعلام شد.
به گزارش سايت خبري H2Cars، ظرفيت مصرف بنزين كشور آلمان در سال گذشته با وجود حدود ۴۴ ميليون خودرو اين كشور، ۹۸ ميليون ليتر در روز اعلام شد. اين در حالي است كه ظرفيت مصرف بنزين ايران با تردد حدود ۵ ميليون خودرو، ۶۳ ميليون ليتر در روز است كه با در نظر گرفتن آمار فوق و استانداردهاي خودروهاي آلماني، خودروهاي ايران روزانه بيش از ۵۱ ميليون ليتر اضافه مصرف دارند. گفتني است متوسط مصرف بنزين خودروهاي آلماني ۱/۷ ليتر در هر ۱۰۰ كيلومتر است .

نگاه
فريد مرتضوي
منوريل در ريل سياست
006966.jpg

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |