شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۶۰ - Nov 20, 2004
الكامپ دهم امروز خاتمه مي يابد
نمايشگاه خصوصي ، حضور دولتي
006933.jpg
گروه انفورماتيك: دهمين نمايشگاه الكترونيك ، كامپيوتر و تجارت الكترونيكي موسوم به الكامپ ۲۰۰۴ امروز در تهران در حالي به كار خود پايان مي دهد كه بيشترين تعداد بازديدكننده را درميان نمايشگاه هاي تخصصي به خود ديد.
به گزارش خبر نگار ما در طول برگزاري نمايشگاه الكامپ ۲۰۰۴ علاوه بر شركتهاي خصوصي، سالن دولت الكترونيكي يكي از فعالترين سالن ها بود به طوري كه اغلب مسئولان رده اول وزارتخانه ها و سازمان هاي شركت كننده در اين سالن در نمايشگاه حضور يافته به تشريح طرح هاي خود پرداختند.
وزراي مسكن و شهرسازي ، تعاون، امورخارجه، ارتباطات و فناوري اطلاعات، بازرگاني، نمايندگان مجلس و مديران ارشد سازمان هاي مختلف از جمله سازمان مديريت و برنامه ريزي كل كشور و همچنين برخي از مسئولان قوه قضاييه از جمله بودند.
در اين ميان چيزي كه بيش از همه چيز توجه خبرنگاران را به خود جلب كرد، حضور گسترده مردم براي بازديد از سالنهاي شركت هاي خصوصي و در نقطه مقابل حضور دولتي ها در سالن ۴۱ بود به طوري كه هر كدام از اين دو گروه كمتر تمايلي به حضور در بخش هاي ديگر داشتند.

بازارداغ بازي هاي كامپيوتري در آستانه سال جديد ميلادي
006930.jpg
گروه انفورماتيك:سيلي از بازي هاي كامپيوتري در ماه نوامبر روانه بازار شده است و اين روند ادامه خواهد يافت.
به گزارش بي بي سي دو بازي به شدت پرطرفدار «جي تي اي: سن آندرياس» (GTA: San Andreas) و «هيلو ۲» (Halo ۲) به بازار عرضه شده و از لحاظ سرعت فروش ركورد تازه اي در تاريخ بازي هاي كامپيوتري به جا گذاشته است.
همزمان، نسخه تازه اي از بازي اينترنتي بسيار محبوب «اوركوئست» (Everquest) نيز منتشر شده است.
به علاوه بازي «هف لايف ۲» (Half-Life ۲) كه بسياري از علاقه مندان از مدت ها قبل در انتظار انتشار آن بودند روز ۱۶ نوامبر به بازار آمد. همچنين قرار است بازي «مترويد پرايم ۲» (Metroid Prime ۲) نيز در اين ماه عرضه شود.
صدرنشين ها
فصل انتشار بازي هاي تراز اول با انتشار «جي تي اي: سن آندرياس» در پايان اكتبر آغاز شد.
سن آندرياس كه پنجمين قسمت رشته بازي هاي «سرقت بزرگ اتومبيل» (Grand Theft Auto) است از سوي منتقدان، به عنوان بهترين بازي جديد مورد ستايش قرار گرفته است.
بازيگران در اين بازي در نقش «سي جي» بايد نام خود را از اتهامات مبرا كنند و در سرزمين تخيلي سن آندرياس به شهرت برسند.
«انجمن ناشران نرم افزارهاي مفرح و سرگرم كننده بريتانيا» پس از ورود اين بازي به بازار اعلام كرد قسمت جديد «سرقت بزرگ اتومبيل» از لحاظ سرعت فروش ركورد تازه اي در تاريخ اين بازي ها به جا گذاشته است.
اين بازي كه روي «پلي استيشن ۲» قابل اجراست، ظرف تنها ۹ روز، بيش از يك ميليون نسخه فروش كرد.
هياهوي به وجود آمده پيرامون بازي هاي كامپيوتري با عرضه «هيلو ۲» براي دستگاه «اكس باكس» (Xbox) در روز ۱۱ نوامبر در آمريكا ادامه يافت.
دوستداران اين بازي تا نيمه شب پشت در مغازه ها صف كشيدند تا جزو اولين كساني باشند كه به آن دسترسي پيدا مي كنند.مايكروسافت ادعا كرد كه مجموع فروش اين بازي در نخستين روز عرضه به بازار از ۱۰۰ ميليون دلار تجاوز كرده است.در اين ميان انتشار نمونه جديد بازي اينترنتي «اوركوئست» كه نويدبخش گرافيك بهتر است و عالم كاملا تازه اي براي كشف و ماجراجويي به بازيگران ارائه مي كند توجه زيادي به خود جلب نكرد.
بازيگران پس از خريداري «اوركوئست» بايد ماهانه نيز براي حفظ شخصيت هاي داستان مبلغي پرداخت كنند. هم اكنون ۷۵۰ هزار نفر در نمونه اصلي «اوركوئست» براي خود حساب باز كرده اند تا بتوانند از طريق اينترنت در بازي شركت كنند.
اما به نظر مي رسد عرضه «هف لايف ۲» در روز ۱۶ نوامبر، كه بسياري از مدت ها قبل چشم انتظار آن بودند، ساير بازي ها را تحت الشعاع قرار داده است.
نسخه اوليه «هف لايف» در سال ۱۹۹۸ منتشر شد و شركت سازنده از آن زمان تاكنون عرضه قسمت دوم را تعهد كرده بود كه بارها به تاخير افتاد.
نقدهاي اوليه حاكي است كه ادامه ماجراجويي هاي «گوردون فريمن» ، شخصيت اصلي بازي، به جذابيت نمونه اصلي است.
هياهوي حاكم بر بازي هاي كامپيوتري تقريبا تا پايان ماه نوامبر يعني زمان انتشار «مترويد پرايم ۲» ادامه خواهد يافت.

نگاه
جيتكس ايراني با كمي اغماض
گروه انفورماتيك- سامان سيف اللهي: مسئولان برگزاري الكامپ چند ماه پيش ازآغاز دهمين نمايشگاه خود ادعا كرده بودند كه مي خواهند جاي نمايشگاه جيتكس دوبي را در خاورميانه بگيرند و الكامپ را در حد و اندازه هاي بين المللي مطرح كنند.
اكنون كه اين نمايشگاه روز پاياني خود را سپري مي كند بايد گفت كه عملا در دهمين دوره نمايشگاه ، كامپيوتر و تجارت الكترونيكي اين اتفاق نيفتاد و الكامپ۲۰۰۴ با جيتكس تفاوت هاي بسياري داشت اما با نگاهي گذرا به ساير نمايشگاه هاي مرتبط با فناوري اطلاعات در ايران و حتي دوره هاي پيشين الكامپ، بدون شك نمايشگاه دهم را بايد بزرگترين اتفاق آي تي ايران به حساب آورد و بايد اذعان كرد كه الكامپ دهم در همه ابعاد؛  از تعداد شركت كننده و بازديدكننده تا نحوه برگزاري، نمايش آبرومندانه اي بود از دستاوردهاي بخش دولتي و خصوصي ايراني .
الكامپ دهم را مي توان نقطه اميدي براي تجلي فناوري اطلاعات در ايران در آينده دانست چنانكه ادعاي مسئولان انجمن شركت هاي انفورماتيك مبني بر ربودن كورس رقابت از رقيب اماراتي در سال هاي آينده چندان دور از دسترس به نظر نمي رسد.

نخستين ويزاي الكترونيكي ايران صادر شد
گروه انفورماتيك:مدير طرح ICT وزارت امور خارجه در حاشيه نمايشگاه الكامپ از صدور نخستين ويزاي الكترونيكي ايران در حضور رييس جمهور خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما يوسفي زاده در باره پروژه هاي وزارت امور خارجه گفت: وزارت امورخارجه تصميم گرفته است ، خدمات خود را به صورت آنلاين عرضه كند كه در همين زمينه در روز اول نمايشگاه در حضور رئيس جمهور، ارتباط آنلاين با سه كشور به صورت همزمان برقرار شد.
به گفته وي هم اكنون ۹ پروژه ، در قالب طرح ICT در وزارت امور خارجه در حال اجراست، كه پروژه فرهنگ سازي كه در واقع دوره هاي ICDL و به روز كردن مديران در زمينه فناوري و IT از آن جمله است و همچنين اتوماسيون اداري و فرآيندهاي اداري كه اجراي مكانيزه تمام فعاليت هاي وزارتخانه را امكان پذير مي كند از ديگر پروژه هاي وزارتخانه است.

بررسي همكاري ايران و افغانستان در حاشيه الكامپ
گروه انفورماتيك: هياتي از نمايندگان وزارتخانه هاي مختلف كشور افغانستان ضمن بازديد از دهمين نمايشگاه الكامپ به ارزيابي بازار IT ايران و نحوه همكاري اين دو كشور در بسط و توسعه مقوله فناوري اطلاعات و ارتباطات پرداختند.
به گزارش ستاد خبري الكامپ، اين هيات افغاني كه از وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، اقتصاد و دارايي، فرهنگ و ارشاد اسلامي، امور خارجه و وزارت بازرگاني و ساير وزارتخانه هاي اين كشور بودند، متفق القول بر اين باور بودند كه مشترك بودن زبان بين اين دو كشور سبب شده تا از دستاوردهاي تكنولوژي ايران به ويژه در زمينه نرم افزارهاي ايراني بهره بيشتري ببرند. «محمدمهدي رحيمي» مسئول IT وزارت بازرگاني اين كشور معتقد است، افغانستان پس از چند دهه جنگ به سمت بازسازي پيش مي رود كه در اين جهت ايجاد زيرساخت ها و تربيت نيروي انساني متخصص از اولويت هاي كاري و سرمايه گذاري اين كشور محسوب مي شود.
رحيمي بر اين باور است كه حضور كشورهايي با تكنولوژي بالا در اين كشور دردي را از اين كشور دوا نكرده است، زيرا مشكل اصلي بومي سازي اين فناوري است.
«ذبيح ا... بارك زي» از وزارت بازرگاني افغانستان با اشاره به اجراي طرح آسيكودا در گمرك اين كشور تصريح كرد: ايران براي اجرا و پياده سازي اين طرح در افغانستان كمك شاياني كرد و در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات آموزش هاي زيادي را به مسئولان اين كشور داده است.
اين هيات افغاني كه به دعوت مسئولان برگزاركننده دهمين نمايشگاه الكامپ و دولت جمهوري اسلامي به ايران دعوت شده بودند، از دانشگاه شريف نيز بازديد كردند و با نرم افزاري كه در اين دانشگاه به زبان پشتو طراحي شده بود، آشنا شدند.

راه اندازي دادگاه هاي كيفري در دادگاه الكترونيكي تا ۳ ماه آينده
گروه انفورماتيك: معاون حقوقي و توسعه قضايي قوه قضائيه از راه اندازي دادگاه هاي كيفري در دادگاه الكترونيكي تا ۳ماه آينده خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما جمشيدي در نشست كلان نگري در توسعه ملي مبتني بر IT در نمايشگاه الكامپ در اين باره گفت: در اين چرخه، پرونده فيزيكي وجود نداشته و قاضي با پرونده الكترونيك روبرو است و قبل از طي مراحل خاص نمي تواند وارد مرحله بعد شود.
به گفته جمشيدي اين سيستم تا سه ماه آينده افتتاح و پس از آن تا پنج سال آينده در پنج استان راه اندازي خواهد شد كه به اين منظور تعليم ۷ هزار قاضي و ۲۰ هزار كارمند قوه قضائيه به يك دوره ۵ ساله نياز دارد.
او همچنين با اشاره به تكميل شدن پيش نويس قانون جرايم رايانه اي از ارايه آن ظرف ۲ هفته  آينده به دولت خبر داد تا براي تصويب نهايي به مجلس فرستاده شود.

نرم افزار
سان نسخه بعدي جاوا را بررسي مي كند
گروه انفورماتيك: شركت سان مايكروسيستمز نمونه اي از نسخه
JavaStandard Edition خود را با نام كد Mustang پيش ارايه كرده است كه نمايانگر نسل بعدي پلت فرم جاوا است.
به گزارش system groupاين تصوير لحظه اي كه نسخه اوليه اي از كد براي مرور و مطالعه توليد كننده است و نيز شامل ويژگي ها و اصلاحات اخير پلت فرم بوده، توسط آدرس http://j2se.dev.java.net/ قابل دسترسي خواهد بود.
مت تامپسون، مدير توليد و استراتژي منبع آزاد در شركت سان در اين باره گفت: ما كد منبع را براي نسل بعدي پلت فرم جاوا بر روي وب قرار داده ايم. منابع نيز در آن جا قابل دسترسي خواهند بود.
ويژگي هاي مهم Mustang شامل توليد آسان، اجرا و خدمات وب است. زمان برآورد شده براي عرضه نسخه اصلي ۶.۰ J2SE ، بهار سال ۲۰۰۶ است.
اين كد از طريق ليسانس تحقيقات جاوا تحت يك پلت فرم منبع آزاد ارايه مي شود. با وجود قابل دسترس بودن كد منبع آزاد نسخه Mustang، سان همچنان بر گفته خود باقي است كه پروژه هاي جاوا منطبق بر مشخصات جاوا براي برقراري امكان انطباق با ساير محيط ها هستند و اينكه خود پلاتفرم جاوا منبع آزاد نيست.

جامعه اطلاعاتي
كوفي عنان دستور داد: بررسي نقش جامعه اطلاعاتي در پيشرفت جهان
گروه انفورماتيك: وزير تكنولوژي و نوآوري ايتاليا از سوي كوفي عنان به عنوان يكي از اعضاي گروه ضربت ICT سازمان ملل متحد (UN ICT TASK Force) انتخاب شد تا نقش فناوري هاي اطلاعاتي در توسعه كشورها و تحقق جامعه اطلاعاتي و تاثير آن در پيشرفت دنيا را بررسي كند.
به گزارش ايسنا «لو سي يو استاسنا» انتخاب شده است.
استانسا و مشاوران ارشد وي در امور تكنولوژي و ديپلماتيك و نماينده رييس جمهور ايتاليا گزارش خود را در خصوص امور محوله در اجلاس جهاني سازمان ملل كه ۱۹ و ۲۰ نوامبر در برلين برگزار خواهد شد، ارايه مي كنند.
در اين كنفرانس كه اولين كنفرانس جامعه اطلاعاتي اروپايي و ICT جهاني در اروپاست ۲۵۰ سياست مدار و مسؤولان عالي كشورهاي جهان وجوامع مدني شركت خواهند كرد.
استانسا فعاليت هاي تحقيقاتي خود را طي هفته جاري با همكاري چند تن از محققان دولت الكترونيك، جامعه اطلاعاتي، نخبگان ICT جهان، بانك جهاني و ساير نهادهاي شركت كننده در اجلاس جامعه اطلاعاتي ژنو شروع خواهد كرد.

هوش مصنوعي
اولين سوسك رباتيك جهان
گروه دانش: دانشمندان موفق شدند نخستين سوسك روباتيك جهان را بسازند.
اين روبات كه InsBot نام دارد توسط محققان سه كشور فرانسوي، بلژيكي و سوييسي دانشكده پلي تكنيك فدرال سوييس طراحي شده است و مي تواند به داخل گروه هاي سوسك ها نفوذ كرده و رفتار آنها را تغيير دهد.
وقتي روبات با سوسك هاي طبيعي برخورد مي كند، تمام كارهاي آنها را انجام مي دهد، ابتدا از حركت باز مي ايستد و با نزديك شدن تعداد بيشتر سوسك ها مدت بيشتري ساكن مي ماند.
روبات سبز رنگ InsBot ، به اندازه يك قوطي كبريت بوده و مجهز به چندين ليزر و حسگر نوري است ..
دانشمندان مي گويند كه فناوري اين اختراع مي تواند منجر به ساخت روباتهايي شود كه مانع از پريدن گوسفند ها از لبه پرتگاه ها در هنگام چرا شده و يا مرغ ها را به ورزش كردن تشويق كند.
در اين پژوهش ها يك دانشجو سه سال براي تهيه فيلم از سوسك ها و تهيه يك برنامه رايانه اي كه بتواند حركات آنها را بازآفريني كند، وقت صرف كرده است.
به گزارش ايسنا مرحله دوم، ساخت روباتي بود كه بتواند سوسك ها را شناسايي كند، شبيه آنها حركت كند و در تاريكي غير فعال شود.
مرحله سوم اين پژوهش كه از سوي مركز تحقيقات علمي فرانسه صورت گرفته ايزوله كردن مولكول هايي كه بوي سوسك توليد مي كردند و پاشيدن اين بو بر روي روبات بود.

آن لاين
امكان بازديد مجازي از موزه ها فراهم مي شود
گروه انفورماتيك: رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در حاشيه نمايشكاه الكامپ از فراهم شدن امكان بازديد مجازي از موزه ها خبر داد.
به گزارش خبر نگار ما سيد حسين مرعشي در اين باره گفت: در حوزه مالتي مديا در مرحله انتخاب مشاور هستيم كه تا با انتخاب مشاور مادر از تمام امكانات علمي كشور براي فراهم كردن امكان بازديد مجازي تمام موزه ها و محوطه هاي تاريخي فرهنگي و گردشگري ايران استفاده كنيم تا با توليد محيط هاي مجازي، امكان حضور مجازي در تمام مراكز فراهم شود. او افزود: برنامه  ديگر ما اجراي حفاظت الكترونيك كليه موزه ها و محوطه هاي تاريخي است كه بايد ظرف ۶ ماه آينده ،كار عملياتي و در سطح كشور تمام مراكز مورد حفاظت را در مركز و در استان ها و شهرستان ها مانيتورينگ كرده و حفاظت كامل انجام دهيم.

سردار قاليباف طرح هاي IT ناجا را تشريح كرد
گروه انفورماتيك: سردار قاليباف در دومين جلسه از سلسله نشست هاي «تكفا و توسعه ملي» طرح هاي نيروي انتظامي را در عرصه فناوري اطلاعات تشريح كرد.
به گزارش خبرنگار ما اين جلسه صبح ديروز با محوريت پاسپورت الكترونيكي با حضور فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و تني چند از ديگر مسئولان برگزار شد.
محمدباقر قاليباف در خصوص طرح هاي فناوري اطلاعات نيروي انتظامي گفت: ما توانسته ايم ۱۶ هزار نقطه كشور را با وجود پراكندگي جغرافيايي و علي رغم معضلات خاص هر منطقه با بهره گيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات به هم متصل سازيم. وي افزود: طرح پليس +۱۰ را با ابتدايي ترين ابزار در نيروي انتظامي راه اندازي كرده ايم
او افزود: از ديگر برنامه ها مي توان به ارايه عدم خلافي تحت وب اشاره كرد؛ به طوري كه هر شخص بدون نياز به دفاتر خدمات خودرويي، از منزل بتوانند عدم خلافي خود را از طريق اينترنت چك كند.
به گفته قاليباف ديگر برنامه هايي كه مي توان از آن ياد كرد، تشخيص هويت تحت وب است كه در اين سيستم نيز شهروندان بدون استعلام از مراكز دولتي مي توانند تشخيص هويت را از طريق اينترنت انجام دهند.

آف لاين
۴ ميليون و ۴۰۰ هزار SMS در عيد فطر
گروه انفورماتيك: شركت مخابرات ايران اعلام كرد به مناسبت فرارسيدن اين عيد خجسته تعداد پيام هاي موفقي كه از طريق سيستم «SMS» (پيام كوتاه) در شبكه تلفن همراه كشور مبادله شده، در روز شنبه ۲۳ آبان ماه ۸۳ به ميزان ۲ ميليون و ۹۰۰ هزار پيام و فرداي آن روز يعني در روز عيد سعيد فطر بيش از ۴ ميليون و ۴۰۰ هزار پيام بوده است.

مبتكر ايراني قفل رمزي صوتي ساخت
ايسنا: يك جوان مبتكر ايراني موفق به ساخت سيستم قفل رمزي صوتي شد كه با استفاده از آن امكان باز و بسته كردن قفل ها و كنترل عملكرد دستگاه هاي مختلف از راه دور فراهم مي شود. پويا مظاهري در باره اختراع خود گفت:از اين سيستم كه به رمزهاي سه رقمي مجهز بوده و امكان افزايش رقم هاي آن براي ارتقاي ضريب ايمني سيستم نيز وجود دارد مي توان جهت روشن و خاموش كردن موتورخانه، يخچال، كولر و حتي خط توليد كارخانجات استفاده كرد.

ديدار استراتژيك گيتس و شيراك
گروه انفورماتيك: بيل گيتس براي افزايش حضور خود در بازار فرانسه و جلوگيري از نفوذ لينوكس و ساير نرم افزارهاي رايگان با ژاك شيراك ديدار مي كند.
گيتس اعلام كرده است كه در سفر خود به فرانسه قصد دارد تفاهنامه همكاري با يك شركت فرانسوي در زمينه توليد و طراحي نرم افزار هاي جديد امضا كند.
همچنين شركت در يك كنفرانس با حضور بسياري از متخصصان و دولتمردان فرانسه با موضوع بررسي دنياي آينده ديجيتالي و معرفي برنامه هاي مايكروسافت از ديگر برنامه هاي گيتس در اين سفر است.
اقدام اخير گيتس به دنبال نفوذ نرم افزار هاي منبع آزاد از جمله لينوكس در كشورهاي عضو اتحاديه اروپايي از جمله فرانسه صورت گرفته است . اخيرا فرانسه تصميم گرفته بود در حركتي هماهنگ ۱۷ هزار كامپيوتر در سازمان هاي مختلف شهر پاريس را به برنامه هاي منبع آزاد و سيستم عامل لينوكس مجهز كند.
ديدار با رئيس سازمان يونسكو و مذاكره در باره شكاف ديجيتالي بين كشور هاي صنعتي و در حال توسعه برنامه آينده گيتس خواهد بود.

همكاري سوني با كلاهبرداران اينترنتي
موج: شركت سوني BMG دومين شركت بزرگ ارائه فيلم و بازي هاي رايانه اي قصد دارد براي دستيابي به راه حلي مشترك با متخلفان اينترنتي كه به تكثير غير مجاز اين CD ها در اينترنت مي پردازند مذاكره كند.
مدير اجرايي اين شركت با اين وجود مذاكرات را در سطحي بسيار مقدماتي خواند. وي افزود : سوني نمي تواند نسبت به روند رو به رشد اقبال عمومي به سايت هاي غير قانوني پخش فايل ها در اينترنت بي توجه باشد.
يكي از اين سايت هاي اينترنتي ، Grokster است كه بار ها توسط شركت هاي توليد محصولات رايانه اي و سرگرمي مورد اتهام قرار گرفته است ولي تا كنون نه تنها از كاربران آن كاسته نشده بلكه با استقبال عمومي نيز مواجه شده است.
اين سايت و ساير سايت ها و سرويس هاي مشابه با قراردادن آهنگ ها ، فيلم ها و فايل هايي كه به تازگي به بازار عرضه شده اند ، به صورت رايگان و يا با قيمتي بسيار پايين بازار توليد كنندگان را با كسادي مواجه كرده اند.
وي افزود : ما نمي توانيم جلوي رشد چنين سايت هايي را بگيريم و به همين دليل قصد داريم با همكاري با آنها به اين كار جنبه اي قانوني بدهيم. ما مي توانيم با استفاده از محبوبيت سايت هاي فوق ، كاربران را به گوش دادن آهنگ هاي بيشتر ترغيب كنيم و براي اين كار دادن چند آهنگ مجاني به آن ها زياد زيانبار نخواهد بود.
شركت هاي توليد كننده تا كنون ميليون ها دلار براي مبارزه با چنين سرويس هاي رايگاني در اينترنت هزينه كرده اند در صورتي كه اگر قبول مي كردند كه هم اكنون آن ها نيز جزيي از اينترنت و نياز كاربران هستند مي توانستند به نتايج بهتري دست يابند .

عرضه پروژه ملي شبكه زيرساخت مخابرات
مشاور مديرعامل سازمان توسعه برق از عرضه پروژه ملي و پشتيبان شبكه زيرساخت ملي مخابرات خبر داد.
«سيدعلي اكبر خوئيني» در بازديد از دهمين نمايشگاه الكامپ ضمن اعلام مطلب فوق افزود: زيرساخت فيبرنوري در بستر خطوط انتقال فشار قوي ايجاد شده و در حدود ۷ هزار كيلومتر در سازمان توسعه برق ايران بين مراكز استان ها و شهرها با نيروگاه ها و خطوط OPGW فيبرنوري خاص اين خطوط پياده شده و در سال جاري به پايان مي رسد.

نرم افزار طراحي بهينه جايگاه سوختگيري ساخته شد
متخصصان يك شركت ايراني موفق به ساخت نرم افزار طراحي بهينه جايگاه سوختگيري CNG شدند.
در اين نرم افزار با توجه به انتخاب و تعيين ظرفيت تجهيزات اصلي و سايز خطوط انتقال، مي توان به گزينش و انتخاب مابقي وسايل تجهيزات جانبي از قبيل اتصالات، شيرآلات فيلتراسيون وسايل كنترل و ابزار دقيق تابلوهاي قدرت و كنترل و كابل كشي و سيستم ارتينگ اقدام كرد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |