دوشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۵ - Jan 17, 2005
امام موسي كاظم (ع): به تو خبر دهم كه همانا واجب ترين حق برادر ديني ات بر تو آن است كه چيزي را كه موجب نفع دنيا و آخرت اوست، از او كتمان نكني.
بحارالانوار / ج ۷۸ ص ۳۲۹
امروز با حافظ
كه عشق روي گل با ما چها كرد
سحر بلبل حكايت با صبا كرد
وز آن گلشن به خارم مبتلا كرد
از آن رنگ رخم خون در دل افتاد
در پيام رييس جمهور به همايش بين المللي «هنر و جهاني شدن» عنوان شد:
جهان، فرهنگي مي شود و فرهنگ، جهاني
گروه ادب و هنر - همايش بين المللي هنر و جهاني شدن صبح ديروز با پيام رييس جمهور و حضور انديشمنداني از سراسر جهان در موزه هنرهاي معاصر تهران گشايش يافت. در اين پيام كه توسط حجت الاسلام والمسلمين شريعتي مشاور رييس جمهور قرائت شد آمده است: جهاني شدن از هر منظري كه مدنظر باشد مساله مهم زمانه ماست. به رغم همه نگاه هاي خوش بينانه و يا بدبينانه اي كه نسبت به اين پديده وجود دارد شايد بتوان برسر اين مفهوم اتفاق نظر داشت كه جهاني شدن فرآيند فشردگي فضا و زمان و كوچك شدن مجازي جهان است.
در بخش ديگر پيام رييس جمهوري آمده است: براي آ نان كه دغدغه فرهنگ دارند اين فراز اهميت فراوان دارد كه جهاني شدن، خود به فرهنگ، موضوعيت اساسي داده است. ما در دنياي كنوني هم شاهد جهاني شدن فرهنگ و هم شاهد فرهنگي شدن جهان هستيم و اين يعني تامل و بازانديشي در نقش و قدرت نوين فرهنگ و هنر.
اميدواريم اين نشست و نشست هايي از اين دست بتواند فرصت ها و تهديدهاي پيش روي جهان و جوامع بشري را به خوبي تعيين كند و در عمل راه را بر افزايش توان فرهنگ و هنر بومي و ملي و حضور قدرتمند آن در متن فرهنگ نوين جهان بگشايند.
در اين مراسم دكتر محمد ايماني، معاون  هنري  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  نيز طي سخناني  گفت: رفع  كمبودهاي  پژوهشي  در حوزه  هاي  نظري  هنر كه  نقش  ارزشمندي  در بسترسازي  حوزه  هاي  اجرايي  و تصميم  گيري  دارد، از مهمترين  اهداف  برپايي  همايش  هنر وجهاني  شدن  است .
وي  تصريح  كرد: ۲۳ انديشمند خارجي  از ۱۵ كشور و ۲۰ انديشمند ايراني در مدت  برپايي  اين  همايش ، مقالات  تخصصي  خود را قرائت  و تشريح  مي كنند.
معاون  هنري  وزارت  ارشاد گفت : باتوجه  به  ارتباطات  گسترده  فرهنگي ميان  كشورهاي  جهان  كه  به  رشد پديده  جهاني  شدن  سرعت  بيشتري  بخشيده  است  اگر نتوانيم  با شناخت  ذخاير با ارزش  داشته  هاي  خود و انسجام  در اين  حوزه، به  اثرگذاري  و تعامل  مناسب  دست  يابيم، به تدريج  به  گيرنده  صرف  تبديل  خواهيم  شد.
وي  افزود: اين  همايش  با طرح  موضوع  و استفاده  از ديدگاههاي  انديشمندان  شركت  كننده  از كشورهاي  سنتي  و پيشرفته، به  بررسي  چگونگي  برخورد اين  كشورها با پديده  جهاني  شدن  در حوزه  فرهنگ  و استفاده  بهينه  از نتايج  آن دركشور خواهد پرداخت .
ايماني  تصريح  كرد: هدف  ماازورود به  اين  حوزه، رسيدن  به  هنري  مستقل  و بدون  ارتباط با جامعه  جهاني  و بالعكس  رفتن  به  سوي  هنري  وابسته  باعنوان  هنرجهاني  نيست ، بلكه  تلاش  داريم  با پژوهش  دراين  حوزه، نحوه  تعامل  مناسب  با جامعه  جهاني  و چگونگي  اثرگذاري  در آن  را مشخص  كنيم .
پس از سخنان دكتر ايماني، محمدرضا لاهوتي دبير همايش به ايراد سخن پرداخت و آنگاه برنامه ويژه بزرگداشت ژان دريدا برقرار شد.
دكتر علي اكبر ولايتي اولين انديشمند اين همايش بود كه ديدگاه خود را در زمينه جهاني شدن در مقاله اي با عنوان «هنر اسلامي و جهان» ارايه داد. «اگلناسيورامونه» سردبير لوموند ديپلماتيك نيز پس از دكتر ولايتي مقاله خود را با عنوان چگونه مي شود بر اذهان تسلط يافت قرائت كرد. دكتر محمود عباديان از ايران، صالح المهدي از تونس و سوئلانا جرودنايا از روسيه و دكتر محمد ضيمران از ايران صاحب نظراني بودند كه صبح ديروز به طرح ديدگاه هاي خود در زمينه هنر و جهاني شدن پرداختند.
همايش هنر و جهاني شدن بعدازظهر ديروز با حضور انبوه علاقه مندان و صاحب نظراني چون دكتر آذين حسين زاده، دكتر سيد مصطفي مختاباد، دكتر علي اصغر فهيمي فر و سيد محمد ترابي از ايران و زينب ياسايامان از تركيه، ديويدما تامبوراموتاسا از زيمبابوه، سيحون كيماني انجوكو از كنيا، ماسميليانو فوكاس از ايتاليا و ژان لوك نانسي از فرانسه ادامه يافت و اين انديشمندان به قرائت مقاله هاي خود پرداختند.
همايش هنر و جهاني شدن تا امروز صبح در موزه هنرهاي معاصر جريان دارد و ۶ بعدازظهر نيز طي مراسمي به كار خود پايان خواهد داد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
موشكي كه روسيه مي خواهد به سوريه بدهد
به رغم اعتراض دولت اسرائيل به روسيه و سردشدن روابط دو كشور در پي درز كردن خبر فروش موشك زمين به زمين «اسكند اي» از جانب روسيه به سوريه، پريروز «پراودا» خصوصيات كامل اين موشك تازه ساز را گزارش كرد. پراودا نوشت كه جلسه محرمانه مقامات دفاعي امنيتي اسرائيل و «غير دوستانه» خواندن سياست روسيه باعث تغيير سياست هاي پايه اي روسيه نخواهد شد و روسيه مي داند كه چه مي كند و مصالح خود را فداي هارت و هورت نخواهد كرد. طبق گزارش پراودا كه دوباره همانند عهد شوروي فعال شده است، موشك «اسكند اي» كه از نيمه دهه ۱۹۹۰ توليد آن آغاز شده است بر سكوهاي سيار سوار است و اين سكوها بر دو نوع هستند: يك موشكي و دو موشكي. هر موشك چهل تني قادر به اصابت به هدف هايي تا فاصله ۲۸۰ كيلومتر است، رهگيري و هدف قراردادن آنها با موشك ضد موشك غيرمحتمل است. پراودا نوشته است دولت آمريكا هم از فروش چنين موشك هايي به سوريه اعلام نگراني كرده است. دولت سوريه سفارش ۱۸ دستگاه از اين موشك ها و به علاوه تعدادي موشك «تاپ ام يك» و مقاديري موشك هاي ضد تانك به روسيه داده و اين دولت با نظر موافق اين سفارش را تحت بررسي قرار داده و مقداري از موشك هاي ضد تانك هم تحويل داده شده اند. به نوشته پراودا، موشك هاي «اسكند اي» مي توانند از سوريه همه اسرائيل و از جمله تأسيسات اتمي آن را بزنند.
حرفهاي ۶۹ سال پيش «گوبلز» كه مصداق از دست نداده اند
اظهارات وزير تبليغات آلمان و سخنگوي حزب حاكم اين كشور در چنين روزي در ۶۹ سال پيش تازگي و مصداق خود را از دست نداده و تداوم همان مسائل بين المللي و ريشه هاي آنها را ثابت مي كند: ۱۷ ژانويه سال ۱۹۳۶ (سه سال پيش از آغاز جنگ جهاني دوم) دكتر ژوزف گوبلز، وزير تبليغات دولت هيتلر در اجتماع بيش از ۱۸ هزار تن از اعضاي حزب ناسيونال سوسياليست كارگران آلمان (نازي) گفت كه تنها هنر بعضي دولت ها (اشاره به انگلستان و فرانسه) استثمار ملل ديگر و ارتزاق از اين راه و آقايي كردن بر همان ملل و تحت انقياد نگهداشتن آنها است. دادوستد عادي با اين ملل تحت سلطه هم بايد با تصويب قبلي استعمارگران انجام شود. كارخانه هاي آلمان نياز به مواد خام دارند، ولي خريد اين مواد بايد با تصويب قبلي دولت هاي ارباب باشد وگرنه كشورهاي دارنده اين مواد خام جرأت فروش مستقيم نخواهند داشت. ارباب ها (قدرت هاي استعمارگر) دولت هاي تحت سلطه خود را توسري خور و در حالت ضعف نگه ميدارند تا سركش نشوند و حق خود را نخواهند. در كشورهاي تحت سلطه، دولت ها از مردمشان جدا هستند و سلطه گران هم ادامه اين وضعيت را مي خواهند و مي كوشند كه مردم اين كشورها از آن چه كه روي مي دهد و حقايق پيرامون خود آگاه نشوند و حق خود را مطالبه نكنند. دولت آلمان اين نظم را رد مي كند و چون نياز به مواد خام دارد، راهي ندارد جز اين كه به اين استثمار و استضعاف پايان دهد. ما از لحاظ قدرت نظامي و ظرفيت صنعتي چيزي از اين استثمارگران كم نداريم كه نمي توانيم با پول خريد كنيم و آنها به مفت مي برند و مانع از خريد ما مي شوند. اين وضعيت در اين دوران قابل تحمل نيست و ما ادامه آن را نمي پذيريم و...
گرچه در تركيب قدرت ها تغييراتي روي داده است ولي به نظر مي رسد كه حرف هاي آن زمان گوبلز كهنه نشده و ماندگار مانده اند.
مشكل مشترك پوتين و بوش: بازنشستگان
ديروز براي سومين روز پياپي، شهرهاي بزرگ روسيه از جمله سن پترزبورگ زادگاه ولاديمير پوتين صحنه تظاهرات خشم آلود بازنشستگان بود كه در برخي شهرها ترافيك را قطع كرده بودند و خواهان كناره گيري پوتين و همكارانش شده بودند. به تصميم دولت روسيه، به جاي استفاده بازنشستگان از اتوبوس شهري و درمان رايگان به هر يك از آنان مبلغي پول نقد داده مي شود كه طبق گزارش خبرگزاري هاي غربي از ده دلار در ماه تجاوز نمي كند و اين بازنشستگان خواهان بازگشت به وضعيت سابق هستند و استدلال مي كنند كه يك فرد در ايام پيري نياز بيشتري به «درمان» دارد. ضمن شعارهاي سالخوردگان روس، اين شعارها به چشم مي خورد: چرا كاپيتاليسم آمريكا همه هزينه هاي درمان يك بازنشسته را مي پردازد و روسيه مي خواهد آن را به هر ماه ده دلار محدود كند و اين عمل، يعني موافقت با مرگ زودرس سالخوردگان كه روسيه را در جنگ دوم پيروز و براي اين كشور فضا را تسخير كردند. چرا شوروي مي توانست مسكن با آب و برق و تلفن رايگان در اختيار بازنشستگان بگذارد و روسيه نمي تواند و... شايد روس ها ندانند كه اين مشكل به زودي به سراغ آمريكايي ها هم خواهد رفت زيرا كه تجديدنظر در قوانين تأمين اجتماعي آمريكا در سرلوحه برنامه هاي جورج بوش در دور دوم زمامداري او قرار دارد كه اين هفته آغاز خواهد شد. با اين تفاوت كه كنگره مي تواند در برابر برنامه بوش بايستد ولي در روسيه، تنها پوتين است كه قادر است براي حفظ محبوبيت خود، اعضاي كابينه اش را مقصر اعلام دارد و آنان را بركنار و مقررات بازنشستگي را به حالت اول بازگرداند. بوش و پوتين هيچكدام نياز به انتخاب مجدد ندارند، ولي در آمريكا دو سال ديگر انتخابات مجلس نمايندگان برگزار و يك سوم سناتورها تجديد مي شوند كه بازنشستگان درصد بزرگي از رأي دهندگان را تشكيل مي دهند و مي توانند ورق را برگردانند و رشته هاي بوش را پنبه كنند.

دوئل در امارات و افغانستان
واحد مركزي خبر: فيلم سينمايي دوئل ساخته احمد رضا درويش در سينماهاي امارات و افغانستان روي پرده رفت.
به گزارش روابط عمومي معاونت امور سينمايي مراسم افتتاحيه اكران دوئل در سينما آريانا در شهر كابل با حضور وزير فرهنگ و معارف افغانستان، شهردار كابل، سفير جمهوري اسلامي ايران و جمعي از مقامات فرهنگي و آموزشي افغانستان به همراه مردم و علاقه مندان برگزار شد.در اين مراسم كه كارگردان و تعدادي از بازيگران فيلم دوئل نيز حضور داشتند، جلسه پرسش و پاسخ با حضور عوامل يادشده برگزار شد .

فيلم هاي بخش اول و دوم جشنواره فجر معرفي شد
خبرگزاري فارس: اسامي فيلم هاي اول و دوم پذيرفته شده در بيست و سومين جشنواره بين المللي فيلم فجر اعلام شد.
به گزارش روابط عمومي بيست و سومين جشنواره فيلم فجر اسامي سيزده فيلم اول و دوم كارگرداناني كه از ميان فيلم هاي بخش مسابقه سينماي ايران و ميهمان انتخاب شده اند، عبارتند از:
۱- بشارت منجي (نادر طالب زاده) ۲- پشت پرده مه (پرويز شيخ طادي) ۳- پيك نيك در ميدان جنگ (سيد رحيم حسيني) ۴ - خواب تلخ (محسن امير يوسفي) ۵ - زخم زيتون (محمدرضا اهنج) ۶- صحنه هاي خارجي (عليرضا رسولي نژاد) ۷- غروب شد بيا (انسيه شاه حسيني) ۸- كوچه هاي باريك (علي زماني عصمتي) ۹ - ما همه خوبيم (بيژن ميرباقري) ۱۰- ماهي ها عاشق مي شوند (علي رفيعي) ۱۱ - مرثيه برف (جميل رستمي) ۱۲- مرزي براي زندگي (رضا اعظميان) ۱۳ - من بن لادن نيستم (احمد طالبي نژاد)
دو فيلم «پشت پرده مه» و «پيك نيك در ميدان جنگ» دومين ساخته و بقيه فيلم هاي اين بخش اولين اثر سينمايي سازندگان آن به شمار مي رود.

جايزه محمدعلي بهمني براي شعر خليج فارس
ايسنا: جايزه ويژه نكوداشت محمدعلي بهمني ازسوي محمدجواد حق شناس - معاون وزير ارشاد- در ششمين كنگره شعر و قصه جوان به بهترين سروده اي كه ازسوي شركت كنندگان درباره خليج هميشه فارس ارايه شده باشد، اهدا خواهد شد.
اين انتخاب ازسوي داوران حاضر در كنگره انجام مي شود و علاقه مندان فرصت دارند كه آثار خود را تا روز اختتاميه در اختيار ستاد برگزاري مراسم قرار دهند؛ تا علاوه بر انتخاب اثر برتر، براي چاپ در كتابي با موضوع خليج فارس مورد استفاده قرار گيرد.
ششمين كنگره شعر و قصه جوان از اول بهمن به مدت سه روز در بندرعباس برپا خواهد شد كه روز نخست آن، به برپايي مراسم نكوداشت محمدعلي بهمني غزلسراي معاصر اختصاص خواهد يافت.
طبق اعلام، در جريان اين رويداد، اهداي جوايزي به نفرات برتر شعر و قصه ، ازسوي معاونت امور مجلس و هماهنگي استان هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  پيش بيني شده است.

نامزدهاي دريافت جايزه شعر جشنواره كتاب كودك
فارس: ۱۰ عنوان كتاب براي دريافت جوايز بخش شعر يازدهمين جشنواره كتاب كودك و نوجوان با يكديگر رقابت مي كنند.
به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان اين جشنواره طي روزهاي سوم تا هشتم بهمن در تهران با برپايي برنامه هايي مانند نمايشگاه كتاب هاي برگزيده يازده دوره مراسم بزرگداشت زنده ياد كيومرث صابري فومني و اهداي جوايز به برگزيدگان كتاب كودك و نوجوان در سال هاي ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ برگزار مي شود.
بنابراين گزارش براساس رأي هيأت داوران بخش شعر اين جشنواره از ميان ۷۵ اثر راه يافته به دور نهايي نام كتاب هاي «قدقد هر روزت چي شده؟» سروده مصطفي رحماندوست از انتشارات شباويز، «كلاغه به خنده افتاد» سروده شكوه قاسم نيا از انتشارات زيتون، «موهاي شش متري» سروده ناصر كشاورز، «كوله پشتي ات كجاست؟» سروده عرفان نظرآهاري و «آسمان فرو ريخت» سروده داوود لطف ا... هر سه از انتشارات به نشر در ميان آثار نامزد دريافت جايزه قرار گرفته است. همچنين داوران اين بخش شامل بيوك ملكي، افشين علاء و جعفر ابراهيمي، كتاب هاي «جوجه من كو؟» سروده مصطفي رحماندوست از انتشارات مدرسه، كوچه باراني سروده عبدالرضا رضايي نيا از انتشارات قو، بچه ها دلم برايتان تنگ مي شود سروده عزت ا... الوندي از انتشارات سوره مهر و دو كتاب نردباني از ستاره سروده بابك نيك طلب و پرنده و فال سروده داوود لطف ا... از انتشارات كانون را به عنوان ديگر نامزدهاي دريافت جايزه اين بخش معرفي كردند.

كنسرت گروه خنيا براي كودكان سرطاني
گروه موسيقي «خنيا» به سرپرستي پري ملكي روزهاي اول و دوم بهمن ماه كنسرتي به نفع كودكان مبتلا به سرطان برگزار مي كند.
اين كنسرت كه به همت موسسه خيريه محك برگزار مي شود، و ويژه بانوان است، از ساعت ۱۸ در سالن آمفي تئاتر مجتمع بيمارستاني محك واقع در اقدسيه، اول جاده لشكرك، نرسيده به ميني سيتي، سه راه ازگل، بلوار اوشان، خيابان جنت آغاز خواهد شد.
بانوان علاقمند مي توانند براي كسب اطلاع بيشتر با تلفن ۲۴۵۱۴۱۴ تماس بگيرند.

فيلم افخمي به جشنواره نرسيد
خبرگزاري فارس: بهروز افخمي كارگردان فيلم سينمايي «ته دنيا» درباره ارايه نشدن اين فيلم به هيات انتخاب جشنواره فيلم فجر گفت: يك ماه پس از بازگشت از فرانسه و چاپ نگاتيوها متوجه شديم كه برخي از حلقه ها در فرودگاه به هنگام عبور از دستگاه بازرسي، اشعه خورده و خراب شده است بدين شكل تعدادي از سكانس هاي فيلم ازبين رفت.

دهمين سالمرگ استاد رجبعلي اميري فلاح
فرهنگسراي هنر با همكاري مركز موسيقي حوزه هنري مراسم بزرگداشت استاد آواز ايران رجبعلي اميري فلاح را برگزار مي كند. وي كه از اهالي استان گيلان، محله سنگاچين بندرانزلي بود در سال ۱۳۷۳ در سن ۱۰۴ سالگي درگذشت. مراسم بزرگداشت فلاح با حضور هنرمندان و سخنوراني چون دكتر علي رضا تبريزي، امين الله رشيدي، رضا مهدوي، سيدعليرضا ميرعلي نقي، محمد رئوف قنبري، مهرداد ترابي، رامين جزايري، سيامك بنايي، احسان ذبيحي فر و شهرام صارمي ساعت ۲۰ فردا شب در فرهنگسراي هنر واقع در خيابان جلفا خيابان ارسباران برگزار مي شود.

بهارستان
گفت: «ما به اندكي ادب محتاج تريم از بسياري علم» .
در ذكر عبدالله بن المبارك - تذكرة الاولياي عطار

پاسخ به پرسش پزشكي
رابطه منيزيم با تپش قلب
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي درباره تأثير ميزان منيزيم در خون با ضربان قلب گفته است: كم بودن و زياد بودن منيزيم در خون (هر دو مورد) در ضربان قلب و نظم تپش اختلال به وجود خواهد آورد. با آزمايش خون، وضعيت ميزان منيزيم در خون به دست مي آيد و اگر كم و يا زياد باشد، دكتر ترتيب تنظيم آن را مي دهد و در صورت كم بودن منيزم دستور تجويز ميزان لازم منيزيم را مي دهد. معمولاً در اورژانس بيمارستان ها براي منظم ساختن تپش قلب كساني كه بر اثر مصرف الكل دچار اين وضعيت شده باشند منيزيم داده مي شود كه نبايد بدون مشورت با دكتر، روال كار افراد قرار گيرد.

برگي از تاريخ
آيزنهاور؛ نگران گسترش نفوذ صاحبان صنايع نظامي آمريكا
۱۷ژانويه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۳۲۳ ميلادي امير مبارزالدين مظفر پس از استيلا بر مناطق جنوبي ايران سلسله آل مظفر را تأسيس كرد. در آن زمان حكومت مركزي ايران در دست ايلخانان مغول بود. مظفريان ۹۳ سال بر مناطقي از جمله كرمان، فارس، اصفهان و خوزستان حكومت كردند. در سال ۱۹۱۵ در پي شكست نيروهاي روسيه در برخورد با آلماني ها، تزار نيكلاي دوم به حمايت از اسلاوهاي اروپاي مركزي و جنوبي هشتصدهزار سرباز ديگر روانه جنگ با آلمان كرد. در سال ۱۹۱۶ نيروهاي روسيه ارتش سوم عثماني را به ارزروم عقب راندند. در اين نبرد تلفات عثماني ها كه متحد آلمان بودند ۲۵ هزار كشته بود. در سال ۱۳۳۰ هجري نخست وزير وقت (دولت مليون) اعلام كرد كه قرارداد دريافت اسلحه از آمريكا را تمديد نخواهد كرد زيرا كه آن را به مصلحت ملت نمي داند. درسال ۱۳۳۴هجري مجتبي نواب صفوي رهبر جمعيت فدائيان اسلام با خليل طهماسبي، مظفر ذوالقدر و محمد واحدي سه تن از اعضاي اين جمعيت در پادگان لشكر زرهي تهران تيرباران شدند. در سال ۱۳۵۶ هجري منابع دولت وقت ايران جيمي كارتر رئيس جمهور آمريكا را متهم كردند كه درنظر دارد از طريق بعضي از انجمن هاي حامي حقوق بشر بر ضد آن دولت دست به تبليغات بزند. پس از براندازي ۲۸ مرداد ،۱۳۳۲ اين نخستين بار بود كه مقامات دولتي ايران زبان به انتقاد علني از سياست دولت آمريكا گشوده بودند.
اينك برگ امروز: ۱۷ ژانويه سال ۱۹۶۱ (۴۴ سال پيش در اين روز) ژنرال آيزنهاور رئيس جمهور وقت آمريكا كه از دوران حكومت وي تنها سه روز باقي مانده بود در مراسم توديع با افسران ارتش اين كشور، نگراني خود را از گسترش نفوذ سياسي و قدرت گرفتن اصحاب صنايع نظامي آمريكا كه عمدتاً غير دولتي هستند اعلام داشت و گفت: اگر اجازه داده شود كه صاحبان و مديران اين صنايع قدرتمندتر شوند و در تصميم گيري هاي حكومتي نفوذ بيشتري به دست آورند، حكومت آمريكا اسير و گروگان آنان خواهد شد و فلسفه وجود دولت كه مسئول تأمين آسايش، آرامش، امنيت و آزادي همه مردم است محدود خواهد گرديد. در آن زمان، تفسيرنگاران تعجب خود را از شنيدن اين كلمات از دهان يك سرباز قديمي ابراز داشتند، ولي «تاريخ» بر درستي نگراني ژنرال آيزنهاور مهر تأييد گذارد.
www.iranianshistoryonthisday.com

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
[Table 9]نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
چشم ها
دخترك از پشت چادر زن سرك كشيد. اما تا چشمش در چشم پسرك آدامس فروش گره خورد، خود را پنهان كرد.
پسرك نگاهي به صف انداخت. بسته آدامس ها را به سينه فشرد و به سوي جايي رفت كه آن چشمان آشنا را ديده بود. اتوبوس رسيد. كسي در آن ميان آدامسي خريد و حواس پسرك را لحظه اي پرت كرد. وقتي دوباره برگشت اتوبوس به راه افتاد و رفت. ناگهان به خاطر آورد كه آن چشم ها را كجا ديده است. چشمان خواهرش هم آبي و ريز بود. هر چند آخرين بار آنها را بسته ديده بود، روزي كه اورا از زير آوار بيرون مي آوردند...
شهرزاد مقيمي

گشتي در دنياي خبرها
كمربند مشكي براي فرماندار
ويرجينيا: باب وايز فرماندار ويرجينياي غربي، كمربند مشكي خود را در ورزش تكواندو گرفت، البته وي تا چند روز ديگر سمت خود را به فرماندار جديد واگذار خواهد كرد.با آنكه وايز ۵۷ سال سن دارد اما مانند تكواندوكاران جوان با حريفانش مبارزه مي كند. نكته جالب اينكه وي سه ماه پيش روي دو زانوي خود، عمل جراحي انجام داده بود.
خودرو دوستدار محيط زيست
لس آنجلس: جورج كلوني هنرپيشه معروف فيلم بتمن يك خودرو الكتريكي به ارزش ۴۵ هزار پوند خريداري كرده است.اين نوع خودرو به خودروي دوستدار محيط زيست معروف است و در حدود يك متر عرض و ۴۰/۱ متر طول دارد كه هر شب بايد باطري آن را شارژ كرد.جالب اينكه با اين خودرو كه دو صندلي دارد مي توان با سرعت ۱۴۰ كيلومتر در ساعت رانندگي كرد.
راننده ۱۱ ساله اتوبوس
ميشيگان: دو روز پيش اتفاق بسيار جالبي در ميشيگان رخ داد. در حالي كه سرويس يك دبستان در حال رساندن دانش آموزان به منازلشان بود، يكي از آنها به اشتباه از اتوبوس پياده شد، به همين دليل راننده، اتوبوس را متوقف كرد، از آن پياده شد و به دنبال دانش آموز ۱۱ ساله دويد، اما دانش آموز زرنگ به دور از چشمان راننده به داخل اتوبوس رفت و درها را قفل كرد.
وي در شرايطي كه چند دانش آموز ديگر هم در اتوبوس بودند پشت فرمان پريد و اتوبوس را به راه انداخت. او ۴ كيلومتر با اتوبوس رانندگي كرد كه در طول مسير چندين صندوق پستي و تير چراغ برق را شكست و واژگون كرد.
دستبندهاي صورتي
فونيكس: پليس يكي از شهرهاي آمريكا از اين پس از دستبندهاي صورتي رنگ براي انتقال زندانيان به دادگاه استفاده خواهد كرد.
با توجه به اينكه هر هفته تعداد زيادي از دستبندهاي اين نيرو به دليل شباهت رنگ با دستبندهاي ساير شهرها گم مي شود، رئيس پليس هزار دستبند صورتي رنگ سفارش داده كه قيمت هر يك از آنها در حدود نيم دلار گران تر از دستبندهاي نقره اي است.
مواد مخدر داخل موتور اتوبوس
مكزيكوسيتي: دو روز پيش پليس مكزيكوسيتي متوجه اتوبوسي شد كه از داخل موتور آن دود بلند مي شد. مأموران براي خاموش كردن آتش اتوبوس متوقف شده در كنار جاده وارد عمل شدند اما پس از نزديك شدن به اين وسيله نقليه دريافتند كه داخل آن نه راننده اي هست و نه مسافري.
به هر حال آنها پس از باز كردن پوشش موتور متوجه شدند كه دود مورد نظر ناشي از سوختن موادمخدر است كه در كنار موتور جاسازي شده بود.
آنها پس از جستجوي اتوبوس، بيش از ۳۰۰ كيلوگرم موادمخدر كشف كردند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۲ و ۱۶ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و ۳۷ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۴۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و ۱۲ دقيقه

گل و گياه
آرالياي ژاپني
000201.jpg
نام علمي: Fatsia japonica
خانواده:ARALIACEAE
گياه آپارتماني با برگهاي لوبدار، براق و سبز تيره به قطر ۴۰-۲۰ سانتيمتر است. براي مكانهاي سايه و خنك نيز مناسب است.
نيازها: به مكان سايه يا نور خوب، آبياري مرتب و كوددهي در بهار و تابستان نياز دارد. نور مستقيم آفتاب را نمي پسندد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۳ درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار يا پاييز، تهيه قلمه در اوايل يا اواسط تابستان و خوابانيدن هوايي در بهار يا اواخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |