دوشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۵ - Jan 17, 2005
پزشكان يا بيماران نا هماهنگي تعرفه هاي
پزشكي به نفع كدام يك؟
نا هماهنگي تعرفه هاي پزشكي يكي از مشكلات اساسي جامعه پزشكي و مردم است
000189.jpg
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: تعيين تعرفه مراكز درماني خصوصي و داروخانه ها
بر اساس قانون جديد به عهده سازمان نظام پزشكي است.
متفاوت بودن و ناهماهنگي تعرفه ها منجر به بروز مشكلاتي براي پزشكان و همچنين مردم شده است، به گونه اي كه افراد شاهد نرخ هاي متغير در بسياري از مراكز درماني خصوصي هستند و اين مورد، پيوسته از مباحث بحث برانگيز و مورد اعتراض مردم بوده و هست. علاوه بر گلايه هايي كه از سوي مردم وجود دارد، مسئولين نظام پزشكي و پزشكان و متوليان مراكزدرماني نيز به اين ناهماهنگي معترض هستند.
دكتر سيد شهاب الدين صدر، رئيس هيأت مديره نظام پزشكي تهران در گفتگو با خبرنگارما گفت:  در حال حاضر پايين بودن تعرفه هاي پزشكي يكي از مشكلات اساسي جامعه پزشكي است كه سازمان نظام پزشكي بر اساس قانون جديد در صدد اصلاح آن است. اما وزارت رفاه و تأمين اجتماعي كه مسئوليت صندوق هاي بيمه اي را به عهده گرفته با اين اقدام  مخالفت كرده و موضع گيري كرده است.وي افزود: پزشكان دستيار و رزيدنتها در دوراني به سر مي برند كه وقت زيادي از آنها صرف كشيك بيمارستانها مي شود و با مشكلات معيشتي فراوان و حقوق اندك روبه رو هستند.
دكتر مهدي مدرس زاده، رئيس دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي ايران نيزضمن اشاره به منطقي كردن تعرفه ها گفت: تصميم گيري قطعي در مورد تعرفه به زمان پس از انتخابات نظام پزشكي موكول شده، اما نكته اي كه در اين ميان حائز اهميت است، پايين بودن تعرفه هاي فعلي است كه در بخش خصوصي مطلقاً اجرا نمي شود و ما شاهد ارائه نرخ هاي متفاوتي هستيم.وي افزود: نظام پزشكي موظف است كه به عنوان بازوي مشورتي وزارت بهداشت كه ارتباط مستقيم با صنف پزشكان دارد بر اساس پايه و ملاك و معياري دقيق نرخ تعرفه ها را مشخص كند و از به وجود آمدن ارقام نجومي و خلافي كه وجود دارد، جلوگيري به عمل آورد.وي در ارتباط با مخالفت وزارت رفاه و سازمانهايي كه حمايت كننده مردم هستند، گفت: اين مسئله اي طبيعي است كه اين سازمانها به دنبال به حداقل رساندن كمك ها و دريافت نرخ كمتر هستند، اما واقعيت اين است كه اگر خدمات پزشكي نرخ معقول و مشخصي نداشته باشند، وضعيت بيماران و بيمارستان هاي دولتي روز به روز بدتر مي شود و پزشكان به دليل عدم تأمين شغلي و مالي به سمت ارائه خدمات در بخش هاي خصوصي خواهند رفت، ضمن اين كه نرخ خدمات در بخش خصوصي نيز تعريف درست و منطقي نخواهد داشت و تنها كساني كه از موقعيت هاي مالي مناسبي برخوردار هستند مي توانند از اين نوع خدمات پزشكي استفاده كنند.
دكتر مدرس زاده در پاسخ به اين سؤال كه در كشورهاي پيشرفته بهترين شكل ارائه خدمات پزشكي و درماني به چه شكل است، گفت: در كشوري مثل آلمان، يك بيمه دولتي وجود دارد كه همه مردم تحت پوشش اين بيمه هستند و پزشكان نيز ملزم به اجراي آن مي باشند، مگر در موارد بسيار خاص، مانند جراحي هاي پلاستيك  خاص كه كلينيك هاي خاصي نيز براي انجام اين كارها وجود دارد.
روشي نيز در كشوري مثل آمريكا وجود دارد به نام روش HMO كه در اين روش شركت هاي واسطه اي وجود دارند كه اين شركت ها با سازمان هاي دولتي به شكل خصوصي قرار داد مي بندند و در واقع سرويس دهنده و واسطه اي بين مردم و سازمانها هستند، در كشور ما نيز بيمه هاي مكمل وجود دارد كه بهترين سيستم است و اين بيمه ها نيز به شكل خود كفا اداره مي شوند و خدماتشان را به كارمندان و بازنشستگان ارائه مي دهند. اما مشكلي كه در اين ميان وجود دارد اين است كه اين خدمات شامل همه اقشار از جمله روستائيان نمي شود و براي حل مشكل اين اقشار بايد راهكارهاي مناسبي پيدا شود.
تعرفه  داروخانه ها
دكتر رهبر مژدهي  آذر، عضو هيأت مديره انجمن داروسازي نيز در مورد تعيين تعرفه هاي داروخانه ها از سوي نظام پزشكي گفت: ارائه خدمات داروخانه ها، بحثي كاملاً علمي و تخصصي است و اگر هر گونه سهو و اشتباهي صورت بگيرد، مشكلات خاص خود را به همراه دارد. ضمن اين كه حق فني اين موضوع بايد در نظر گرفته شود، اين موضوع قبلاً به عهده وزارت بهداشت بود و روزهاي آخر سال گذشته با دخالت شوراي عالي بيمه به نظام  پزشكي واگذار شده و تا پايان امسال تصميم گيري به عهده اين سازمان خواهد بود.
وي افزود: اين حرفه نيز همانند بقيه حرف صنفي و تخصصي است و تصميم گيري در موارد آن بايد به عهده افراد متخصص واگذار شود.وي در مورد ارائه و فروش لوازم آرايشي و بهداشتي در داروخانه ها كه مورد اعتراض برخي از مردم بوده، گفت: ما بايد به اين نكته توجه كنيم كه چنين محصولاتي اگر از طريق افرادي متخصص و آشنا به امور دارويي و بهداشتي صورت گيرد، طبيعتاً به نفع مردم است، زيرا مي توانند اطلاعات دقيق را هم در اين موارد داشته باشند، اما اين در صورتي است كه بستر مناسب براي اين كار فراهم شود و افرادي كه در داروخانه ها مشغول به كار هستند نيز انگيزه ارائه چنين خدماتي را داشته باشند.

انتقال تكاليف شغلي به قانون جامع تأمين اجتماعي تعطيلي
قانون كار است
ايسنا: معاون امور استانهاي سازمان تأمين اجتماعي خواستار تعيين تكليف حدود انتزاع «تكاليف معطوف به شغلي» از قانون كار و انتقال آن به قانون جامع تأمين اجتماعي و بيمه بيكاري، بر اساس ماده ۴۱ قانون برنامه چهارم براي جلوگيري از ايجاد هرگونه خلل در بازار روابط كار پيش از پايان سال جاري شد.
علي حيدري افزود: از آن جا كه قانون كار در يك تعريف بسيط از شغل و بر اساس نظر برخي كارشناسان چيزي جز امور شغلي نيست، لذا انتزاع تكاليف شغلي و انتقال آن به «قانون جامع تأمين اجتماعي و بيمه بيكاري» مي تواند تا حد تعطيلي كامل قانون كار پيش رود.

ضوابط استخدامي اعضاي هيأت علمي دانشگاهها
گروه علمي فرهنگي: براساس دستورالعمل مصوب وزارت بهداشت مراحل جذب و بكارگيري اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها و دانشكده هاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهت اجرا، ابلاغ شد.
به گزارش ايسنا براساس اين دستورالعمل مراحل استخدامي عضو هيأت علمي آموزشي از گروه و دانشكده شروع و مدارك براي طي مراحل نهايي به معاونت آموزشي دانشگاه ارسال مي شود.
براين اساس  نياز سنجي، فراخوان جذب نيرو، انتخاب هيأت علمي، توجيه و آموزش هيأت علمي، انعقاد قرارداد بكارگيري و ارزشيابي دوره اي مراحل مختلف و جذب و بكارگيري عضو هيأت علمي را تشكيل مي دهند.
استخراج دوره اي نيازهاي گروه آموزشي و يا مراكز تحقيقاتي بر اساس رسالت، دورنما، برنامه هاي راهبردي و مستند كردن نيازهاي فوق پس از تحليل و اخذ امضاي مدير و اعضاي گروه آموزشي، مستند كردن شرح وظايف كلي اعضاي هيأت علمي، درج خصوصيات كلي افراد در چهار حوزه تحصيلات، مدارك، تجربه كاري، خصوصيات فيزيكي و فردي، اعلام نياز به معاونت آموزشي و يا پژوهشي و اولويت بندي و تصويب نيازها در شوراي دانشگاه برخي از مراحل روند نيازسنجي به شمار مي روند.
همچنين مدرك دانشنامه تخصصي در رشته تخصصي و يا مدرك كارشناسي ارشد و ph.D و ارتباط آن با نياز درخواست شده جزو معيارهاي ضروري و لازم براي اعضاي هيأت علمي آموزشي و داشتن مدرك دانشنامه تخصصي يا ph.D جزو معيارهاي ضروري براي اعضاي هيأت علمي پژوهشي است.
حداكثر سن براي داوطلبان داراي مدرك كارشناسي ارشد ۴۰ سال،  براي دارندگان مدارك ph.D و دانشنامه تخصصي و فوق تخصصي ۴۵ سال است و افرادي كه در دانشگاه هاي معتبر خارجي خدمت كرده اند مي توانند تا حداكثر ۵۵ سال سن در مرتبه استادياري به كار گرفته شوند.

عدم همكاري سازمان مديريت براي آموزش پزشكان خانواده
فارس: معاون اشتغال وزارت بهداشت گفت: بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده براي اجراي طرح پزشك خانواده قرار بود با هماهنگي يكي از دانشگاههاي انگليس پزشكان عمومي دوره پزشكي خانواده را آموزش ببينند اما سازمان مديرت و برنامه ريزي در زمينه تأمين بودجه اين برنامه همكاري لازم نكرد.
محمد نوري افزود: تربيت پزشك خانواده جزء اولويتهاي وزارت بهداشت است و مي تواند در كاهش بسياري از آسيبهاي اجتماعي به خصوص مسائل زنان مؤثر باشد اما اين كار مستلزم تغييرات بنيادي در مكانيزم بودجه ريزي و درمان است.
نوري افزود: در حال حاضر براي هر ۱۲ تا ۱۶ هزار نفر در هر شهر يك مركز بهداشتي درماني وجود دارد كه اگر بخواهيم پزشك خانواده داشته باشيم معتقديم بايد به ازاي هر ۲ هزار نفر يك پزشك خانواده باشد و بنابراين تعداد پزشكاني كه در مراكز بهداشتي درماني كار مي كنند بايد به ۴ نفر افزايش پيدا كند.

گزارش پليس راه از جاده هاي كشور:
محور كندوان براي وسايل نقليه سنگين مسدود است
000192.jpg
مهر: مركز فرماندهي و كنترل ترافيك پليس راه ناجا اعلام كرد به دنبال انجام تعميرات، تردد وسايل نقليه سنگين در محور كندوان تا اطلاع ثانوي همچنان ممنوع است.
همچنين در محور ايذه- شهركرد به دليل غير استاندارد و خطرناك بودن محور با شيب بالاي حدود ۶ درصد سربالايي هاي تند و خطرناك عبور اتوبوسها و ميني بوسها از محور فوق ممنوع بوده و اتوبوس ها بايد از محور كنارگذر بلوط بلند به مسافت ۱۰ كيلومتر از پل كتولا در محور فوق تردد كنند.
محور شمشك به ديزين به دليل بارش سنگين برف و احتمال سقوط بهمن تا اطلاع ثانوي مسدود است.
محور سبزوار- شاهرود حد فاصل كاهك تا عباس آباد كه به دليل انجام عمليات بازيافت آسفالت مسدود اعلام شده بود، كماكان تا تاريخ ۲۰/۱۱/۸۳ مسدود بوده و تردد وسايل نقليه در اين محور از جاده قديم شاهرود- سبزوار به صورت دوطرفه انجام خواهد شد.

حكم تخليه ۴۰مدرسه استيجاري صادر شد
گروه علمي فرهنگي: با صدور حكم تخليه ۴۰ مدرسه در شهرستان هاي استان تهران، وضعيت آموزشي بيش از ۲۰هزار دانش آموز دختر و پسر در اين مناطق براي سال تحصيلي آتي در شرايط بلاتكليف قرار گرفته و طي روزهاي گذشته سه مدرسه واقع در منطقه ۴ كرج در آستانه تعطيلي قرار گرفتند.
محمد جوادي در گفتگو با خبرگزاري مهر با اشاره به اينكه منطقه ۴ كرج يكي از پر تراكم ترين مناطق شهرستان هاي استان تهران است كه بيشترين معضل مدارس استيجاري را داراست افزود : طي چند روز گذشته با صدور حكم تخليه، سه مدرسه منطقه ۴ كرج به مرز تعطيلي رسيد كه با دخالت قوه قضائيه مالك تا پايان سال تحصيلي جاري به آموزش و پرورش فرصت داد تا اين ساختمان ها را تخليه كند.
وي با تأكيد بر اينكه در سه مدرسه داراي حكم تخليه بيش از ۲هزار و ۵۰۰ دانش آموز مشغول تحصيل هستند، گفت : در مدرسه جابربن حيان و استاد شهريار دو هزار دانش آموز و در مدرسه ظفر نيز ۵۰۰ دانش آموز مشغول تحصيل هستند كه پس از پايان سال تحصيلي بايد تدبيري براي ساماندهي آنها در مدارس اطراف صورت پذيرد و اين در حالي است كه در منطقه ۴ كرج با تراكم بالاي دانش آموزي امكان ساماندهي اين آمار دانش آموز در مدارس اطراف وجود ندارد.
كارشناس حقوقي شهرستان هاي استان تهران با اشاره به اينكه در حال حاضر وبا پايان سال تحصيلي حداقل ۵ هزار دانش آموز كرجي كه در مدارس استيجاري تحصيل مي كنند هيچ جايگاهي براي تحصيل ندارند،افزود: براي اين آمار دانش آموز هيچ كلاس و مكاني براي تحصيل وجود ندارد و در صورت اجراي حكم تخليه مسئولين بايد تدبيري براي ادامه تحصيل آنها در نظر بگيرند.

يادداشت
دغدغه ۱۱ميليوني
جانشين رئيس جمهوري در ستاد مبارزه با مواد مخدر به تازگي اعلام كرد ۱۱ ميليون ايراني با مشكل اعتياد دست به گريبانند.
براساس آمار بيش از دو ميليون معتاد در كشور وجود دارد كه از اين رقم ۲۹۰ هزار نفر جزو معتادان پرخطر و ۱۴۵ هزار نفر هم به روش تزريقي مواد مخدر مصرف مي كنند.
از سوي ديگر براساس آمارها ۵۰ هزار بيمار مبتلا به ايدز در كشور وجود دارد كه ۷۰ درصد آن ها از طريق سرنگ آلوده به ويروس «اچ.آي.وي» مبتلا شده اند، يعني اين كه اگر معتادان پرخطر بدون نظارت در جامعه به حال خود رها شوند، اين استعداد را دارند كه شمار مبتلايان به بيماري ايدز را به ميزان چشمگيري افزايش دهند.
آنچه متأسفانه واقعيت دارد اين كه عامل بروز ۴۰ درصد سرقت ها، ۶۵ درصد بزهكاري ها، ۵۰ درصد طلاق ها، ۵۰ درصد كاهش توليدات كارخانجات با اعتياد پيوند خورده است در كنار اين، گردش مالي ناشي از خريد و فروش مواد مخدر در ايران هر سال ۴۵۰۰ ميليارد تومان است. سه هزار و ۴۰۰ شهيد و ۱۰ هزار مجروح تاكنون قرباني مبارزه با مواد مخدر شده اند، ايران با اين وجود تنها ۱۵ درصد در كنترل و درمان معتادان موفقيت داشته است. هر معتاد در سال هزينه اي معادل ۳۰ ميليون ريال به جامعه تحميل مي كند تا جايي كه اگر ۱۰ هزار معتاد را در سال به مدت شش ماه پاك نگهداريم و از رسيدن مواد مخدر به آن ها جلوگيري كنيم، هر سال شش ميليارد تومان از درآمد قاچاقچيان كاسته ايم.
با اين همه به نظر مي رسد آنچه تاكنون براي مبارزه با اعتياد ضرورت داشته و از آن غفلت شده است، فقدان آموزش در مدارس ابتدايي و راهنمايي درباره مضرات وخطرات سيگار و مواد مخدر است كه موجب شيوع و افزايش دامنه گرايش به اعتياد و فعاليت پردامنه خريد و فروش مواد مخدر شده است. اين در حالي است كه دولت فرانسه نيز به تازگي كنترل هاي ويژه و تدابير سخت گيرانه اي را در مدارس اين كشور براي پيشگيري از گرايش دانش آموزان به مواد مخدر در دستور كار قرار داده است.
آخر: از آنجا كه اعتياد چون سيلي بنيان كن، اخلاقيات، پيشرفت، عمران، آباداني، هويت ملي و اقتدار اسلامي را نشانه رفته است، ضرورت دارد مديران و سياستگذاران با ايجاد و معرفي الگويي مناسب براي گذار از دوران بلوغ، فيلترگذاري خانواده ها براي فرزندان در دوستي هاي بي ضابطه، بستر شيوع در گرايش جوانان به مواد مخدر را از ميان برداشته و دولت پيش رو در سطح كلان توسعه عدالت محور را از جهاتي حركت آينده خود فرض كند.
عباس اسدي

زمان و چگونگي برگزاري المپيادهاي دانش آموزي كشور اعلام شد
گروه علمي فرهنگي- زمان و نحوه برگزاري آزمون مرحله اول المپياد علمي كشور اعلام شد.
ميرزايي، رئيس باشگاه پژوهشگران جوان در جمع خبرنگاران گفت: آزمون مرحله اول المپيادهاي علمي شيمي دوم بهمن، مقدماتي و اصلي رياضي ۹ بهمن، كامپيوتر ۱۶ بهمن، زيست شناسي ۱۶ بهمن، فيزيك ۲۳ بهمن و ادبي ۱۱ بهمن ماه سال جاري در كشور برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا وي افزود: تيم هاي المپياد علمي كشور به ترتيب شامل ۱۲ نفر در رشته رياضي، ۱۰ نفر در رشته فيزيك و رشته هاي شيمي، زيست شناسي و كامپيوتر (هر تيم ۸ نفر) و در رشته ادبيات فارسي حداكثر ۱۸ نفر خواهد بود.ميرزايي خطاب به داوطلبان گفت: هيچ يك از متقاضيان براي امتحان نبايد به باشگاه مراجعه كند بلكه به واحد آموزشي تحصيلي خود مراجعه و در آنجا محل آزمون را جويا شود، البته در تهران و شهرهاي بزرگ چند منطقه نزديك به هم ممكن است يك حوزه داشته باشند.
رئيس باشگاه پژوهشگران جوان سرفصل سوالات را مطالب درسي دوره دبيرستان، اما سطح سوالات را بالاتر از آن عنوان كرد و گفت:  المپياد براي دانش آموزاني برگزار مي شود كه علاقمند به موضوعي خاص هستند و وقت آزاد خود را صرف مطالعه در آن موضوع مي كنند.
به گفته ميرزايي، پس از مرحله اول آزمون اسامي ۸۰۰ تا يكهزار نفر در هر رشته اعلام مي شود و مرحله دوم ارديبهشت ماه زير نظر كميته علمي باشگاه پژوهشگران برگزار مي شود كه پس از پايان اين آزمون ۴۰ نفر در هر رشته انتخاب مي شوند و به اردوهاي تابستاني راه مي يابند. وي همچنين گفت: زبده ترين افراد شركت كننده در المپيادهاي علمي كشور به عضويت باشگاه پژوهشگران جوان در مي آيند.
وي با اشاره به آمار سه سال گذشته دانش آموزان برگزيده براي شركت در المپياد، گفت: ۷۰درصد از برگزيدگان دوره هاي گذشته هم اكنون در دو دانشگاه شريف و تهران ادامه تحصيل مي دهند. وي همچنين گفت: بيشترين كساني كه به مدال المپياد دست يافته اند در رشته برق (۱۴۴ نفر) و پزشكي (۱۰۰ نفر) ادامه تحصيل داده اند.
به گفته وي، تا كنون ۲۹۰ دانشجو به مسابقات جهاني اعزام شده اند كه از اين تعداد ۲۵۹ نفر توانسته اند به مدال طلا دست يابند، يعني ۶۸ مدال طلا، ۱۱۴ مدال نقره و ۷۲ مدال برنز نصيب كشورمان شده است.
دكتر ميرزايي با بيان اينكه ايران در اين مسابقات در كشورهاي اسلامي مقام اول را دارد افزود: در آسيا بعد از چين و در دنيا جزو ۱۰ كشور برتر هستيم.
به گزارش ايسنا، رئيس باشگاه پژوهشگران جوان همچنين گفت: از ۴۰۴ برگزيده المپيادهاي ايران ۱۳۰ نفر در خارج از كشور هستند.
به گفته وي، از ۱۳۰ برگزيده المپيادي ۱۰۰ نفر در كانادا و آمريكا و ۱۲ نفر در فرانسه و بقيه در ساير كشورها تحصيل مي كنند.
رئيس باشگاه پژوهشگران جوان درباره معافيت سربازي دانش آموزان المپيادي گفت:  در سال ۷۷ مصوب شد كساني كه مقام رسمي بياورند معاف مي شوند كه در سال ۸۰ اين مصوبه براي سه سال ديگر تمديد شد و امسال نيز براي يك سال تمديد شده است.

امر به معروف يك حركت فكري است نه زورآزمايي
گروه اجتماعي: فرضيه امر به معروف و نهي از منكر به فراموشي سپرده شده است و براي احياي آن بايد تلاشي شبانه روزي كرد.مسئولان و دست اندركاران اين فرضيه مظلوم، اعتقاد دارند كه در صورت تداوم فعاليت ها و مأنوس كردن مردم با مفاهيم احكام اسلام، حتماً نتايج مثبت تري به دست مي آيد.
به گزارش ايلنا از ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر حجت الاسلام و المسلمين سيد احمد زرگر، دبير كل اين ستاد در گردهمايي روساي دفاتر ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر، گفت: متأسفانه برخي نيروهاي انقلاب كه دل سوخته بودند، به دليل عدم آموزش و عملكرد بد، نام اين فرضيه را «بدنام» كردند و به اين شكل به مظلوميت اين فرضيه دامن زدند.دراين نشست، همچنين حجت الاسلام و المسلمين سلمانيان، معاون امور استان هاي ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر، گفت: حركت ما يك حركت فكري است، نه زورآزمايي و بدون فكر، و در اين فريضه قدرت فكري حرف اول را مي زند و اين روش ائمه اطهار بوده است.
حجت الاسلام سلمانيان اظهار داشت: مطمئن باشيد اگر درست رفتار كنيم، بي دين ترين افراد ، تابع ما خواهند شد و استدلال ما را مي پذيرند.
محمد ابوالقاسمي، معاون تشكل هاي مردمي ستاد احياء امر به معروف استان تهران هم گفت: در روايات آمده است آنهايي كه با شمشير حضرت علي آمدند و اسلام آوردند با يك مشكل كوچك هم رفتند ولي كساني كه با منطق علي(ع) آمدند، ماندگار شدند.

جديدترين يافته ها در زمينه بيماري هاي متابوليك استخوان
و مفاصل ارائه مي شود
گروه اجتماعي: جديدترين يافته ها در زمينه بيماري هاي متابوليك استخوان و مفاصل طي يك همايش يك روزه كه ۱۵ بهمن ماه در تهران برپا مي شود، به متخصصان اين رشته ارائه مي گردد.
دكتر احمدرضا جمشيدي فوق تخصص و دبير يازدهمين سمينار سالانه مركز تحقيقات روماتولوژي با اعلام اين خبر افزود: هدف از برپايي اين همايش، شناسايي بيماري هاي متابوليك استخوان است.وي با اشاره به اين كه مهم ترين بيماري متابوليك مفصل «نقرس» شناخته شده است، تصريح كرد: نقرس ناشي از افزايش توليد اسيد اوريك در بدن است كه با رعايت يك رژيم تغذيه مناسب مي توان اين بيماري را مهار كرد.
دكتر جمشيدي گفت: بيماري هاي متابوليك استخوان مانند پوكي استخوان (استئوپوروز)، نرمي استخوان (استئومالاسي) و ( راشيتيسم )از بيماري هايي هستند كه با وجود شيوع بيماري، قابل پيشگيري و درمان هستند. كه در اين كنگره آخرين يافته ها در زمينه پيشگيري، روش هاي تشخيص و درمان آن به پزشكان ارائه مي شود.
وي افزود: شركت در اين كنگره براي پزشكان عمومي، متخصصان داخلي، فوق تخصصي غدد و رماتولوژي و نيز متخصصان ارتوپدي داراي امتياز بازآموزي است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |